معماری ارگانیک- تحلیل مدرسه نانیانگ و خانه آبشار

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری ارگانیک”

معماری ارگانیک

اسلاید 1: معماری ارگانیک (بررسی خانه آبشار و مدرسه هنر سنگاپور) دانشجو : کیانی استاد راهنما : ------

اسلاید 2: مقدمهبینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک ( جنبشی مقابل خرد گرایی مدرنیسم ) معماری ارگانیک در امریکا در قرن 19 توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت.نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرح های فرانک لوید رایت اوج شکوفاییفرانک فرانتسبر اساس نظریه ارگانیک همه فرم ها طبیعی و پویا هستند

اسلاید 3: سالیوان از پایه گذاران مکتب شیکاگو و معماری مدرن در امریکا اعتقاد بسیارزیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشتسالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید.ارتباط معماری با ارگانیسم های طبیعیرابطه ی ارگانیسم ها با محیط خودوابستگی بین ارگان ها با یکدیگررابطه ی بین فرم و عملکرداصل حیاتفرانک رایتمطالعه طبیعت مواد را آغاز کردم و دیدن آنها را آموختم...این کار نیازمند تمرکز بسیار و قدرت تصور بود. هر ماده ای می باید به گونه ای متفاوت مطرح شود. آرمان سادگی به مثابه جسمانیت ارگانیک است. طرحی که برای یک ماده مناسب بود و برای ماده ای دیگر مناسب نبود

اسلاید 4: هیچ خانه ای نباید روی تپه باشد، بلکه باید جزئی و بر آمده از طبیعت باشد، متعلق به آن باشد، تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی هر یک به لحاظ وجودی دیگری باشد.فرانک رایت

اسلاید 5: رایت در 20 مه 1953 در تلیسین معماری ارگانیک را در عبارات ذیل تعریف کرد:طبیعت: شامل محیط خارج و داخل بنا و اجزا و مصالح آنارگانیک: همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل و کل نسبت به اجزا شکل تابع عملکرد: تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد لطافت: شکل دهی مصالح و سازه سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی، مکانیک ساختمان در اختیار انسان  سنت: تبعیت سنت اساس تفکر معماری ارگانیک  تزئینات: رابطه تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته روح: روح باید در درون ساختمان وجود داشته باشد و قابل القا نیست، از داخل به خارج گسترش می یابد  بعد سوم: ضخامت و عمق  فضا: عنصری دائما در حال گسترش ، فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن تبعیث شود و در آن جریان داشته باشد.

اسلاید 6: خانه آبشارخانه ادوارد-جی- كافمن كه به نام خانه آبشار معروف است در سال 1936 در بالای آبشاری در Ohiopyl در پنسيلوانيای آمريكا ساخته شد. طراح آن معمار معروف فرانک لوید رایت میباشد و محاسبات فنی آن توسط ویلیام وسلی پیترز انجام شده است.خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایای الهی وحاصل تجربه ذهن انسان بر روی كره خاكی است، من فکر می كنم تا به حال هیچ بنایی تا اين اندازه با هماهنگی و هارمونی بيان نشده است، مهمترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اينها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداهای گوش نواز دعوت می كنند آن هم نه هر صدايی! بلكه صدای موسيقی آب و آبشار. اين خانه راهی است برای رسيدن به آرامش فقط نگاه بوم شناختی این مدلکارایی دقیق از درختهاUnderbrushبوته هاجزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. فرانک رایت

اسلاید 7: موارد طراحی و اجزائی را كه رايت برای اين خانه ويلائی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذيل خلاصه كرد:حداقل دخالت در محیط طبیعیتلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشد.ایجاد فضاهای  خارجی بین ساختمان و محیط طبیعیتلفیق فضای داخل با خارجنصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاقاستفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل بنا چه در خارج بنانمایش مصالح به همان گونه که هست چه سنگ چه چوب و یا آجراستمرار نمایش مصالح از داخل به بنا

اسلاید 8: ایده های ساختکافمن : « رایت می دانست که تمامی انسانها مخلوقات طبیعتند ، بنابراین طرح معماری که در طبیعت بنا شود و با طبیعت همنوایی داشته باشد مطابق با آنچه که انسانها به آن تمایل نشان می دهند است . برای مثال اگرچه کل این خانه آبشاری توسط نواره های پهن پنجره ها باز نگه داشته می شود ، مردم درون آن کاملاً در امانند . انگار که در عمق یک غار جای گرفته‌اند ، یعنی داشتن امنیت کامل در مفهوم تپه های پشت سرشان .خانه آبشاری بعنوان یکی از بزرگترین شاهکارهای رایت برای هر دو خاصیت پویایی اش و نیز برای پیوستگی و یکپارچگی اش به طرز قابل توجهی با محیط پیرامونش وفق داده شده بود. علاقه شدید رایت به معماری ژاپنی بطور قابل ملاحظه ای در طرح خانه آبشاری منعکس شد و بخصوص در اهمیت نفوذی سطوح خارجی و فضاهای درونی و تأکید شدید بر حفظ هارمونی بین انسان و طبیعت .

اسلاید 9: خصوصیات بناکف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده استاسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده استسطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار می باشد ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اندعناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد.

اسلاید 10: نگاه بوم شناختیتادوا آندو : «من فکر می کنم رایت مهمترین جنبه معماری (یعنی همان طرز صحیح بکارگیری فضاها ) را از ژاپنیها یاد گرفته است . وقتیکه من از خانه آبشاری در پنسیلوانیا بازدید کردم حس تشخیص و دقت فضایی یکسانی را حس کردم اما چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد صداها و آواهای دل انگیز طبیعت بود که در آن خانه بخوبی شنیده می شدند .»معروفیت خانه آبشارداستان وندام ( فیلم هیچکاک بنام رفتن به شمال از راه شمال غرب ) مرتبط بودنش با زمین های اطرافش و قرارگرفتنش درست بالای آبشاری که تا پائین خانه جاری استطرح الهام گرفته از کارایی دقیق درختها “Underbrushبوته هاجزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین تلالو رنگ های طبیعی در آب و حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد.خانه بر فراز آبشار قرار گرفته است و این طراحی باعث شده است ، گفته می‌شود خانم کافمن از روی راه پله ها ماهی‌گیری می‌کرده است.

اسلاید 11: یکپارچگی با مد نظر قرار دادن جزئیات بسیط و کلی تا جزئیات ریز و فرعی اعمال شد :شیشه ها روی دیواره سنگی نصب شدند و از هیچ چارچوب فلزی استفاده نشداز تیرک پیش آمده در اتاق نشیمن یک پلکان مستقیماً به سمت پائین و به طرف نهر زیر خانه امتداد دارددر پلی که خانه اصلی را به خانه مهمانان و بخش خدمه وصل می کند یک چشمه آب چکان طبیعی در داخل برپاستاتاق خوابها کوچکند و بعضی از آنها نیز سقفی کوتاه دارنددالانها ، بالکن ها، و درب های خروجی (دور این خانه) مکانهای مورد علاقه هر بازدیدکننده ای است در بهار وقتیکه برف ها آب می شوند دیواره های سنگی دارای کانی های طبیعی هستند و تیرهای تراس شکل صخره ها می یابند وصدای آبی که از ورودی آبشار بیرران چکه میکند یک هارمونی کامل در طبیعت اطراف بوجود می آوردرنگهای انتخابی اولیه رایت برای طراحی : رنگ خاک سرخ روشن برای قسمت بتنی و یک نوع رنگ قرمز خاص (بنام چروکی) برای قسمت های فولادی

اسلاید 12: فضای نشیمن اصلی این خانهپنجره های سرتاسری و کف سنگیبر روی آبشار قرار دارد و دسترسی از چپ و راست فضای نشیمن تراسپوششی که اتاق نشمین اصلی را به آبشار وصل می‌کند و وقتی این فضا باز است صدای آبشار تمام خانه را در بر می‌گیرد و وقتی بسته است یک پس زمینه آرام و زیبا از صدای آب در خانه طنین‌انداز می‌شودروی راه‌پله

اسلاید 13: هسته مرکزی و عمودی این خانه از سنگ محلی ساخته شده این سنگ بزرگ در قسمت مرکزی این فضا قدمتی هزارساله دارد که خانه را به زمینی که در آن ساخته شده متصل می‌کند.شومینه اتاق نشیمن اصلی از تجمع سنگ های سائیده موجود در زمین آن منطقه ساخته شد برای ساخت سقف خانه نیز از همین سنگها استفاده شده است

اسلاید 14: در کفپوش لبه سنگها که تا پائین زمین برآمدگی داشتند در امتداد کف اتاق هارمونی قابل توجهی را بین محیط خارج و داخل ایجاد کردسنگهای کف صیقلی ، قلب خانه را از حالت صاف و دشت گونه خود درآورده تا تأثیر برآمدگیهای صخره های خشک را که بر اثر طوفان بوجود آمده بودند را نشان دهد.

اسلاید 15: در دامنه بالایی خانه اصلی چهار طاقنمای بدون سقف وجود داشت که محل استقرار خدمتکاران و خانه مهمانان بود. این ساختمان دورافتاده و متصل به ساختمان اصلی دو سال بعد با بکارگیری کیفیت یکسانی از مواد در رابطه با جزئیات خانه اصلی ساخته شد. در قسمت محل سکونت مهمانان یک استخر کوچک شنا با فواره های آب و زهکش هایی به رودخانه زیرین ساخته شده بود.

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19: مدرسه هنر سنگاپورمعمارپیتر آیزئمن

اسلاید 20: مدرسه نانیانگ در حومه غربی سنگاپور واقع شده است. وسعت این سایت حدود 200 هکتار است . در مرکز این سایت منطقه ای دره مانند وجود دارد که در طرح تانگه به عنوان فضای سبز و ریه تنفسی دانشگاه در نظر گرفته شده بود.

اسلاید 21: همین نقل قول از هونگ بی لاک _ رئیس CPG _ کافی است که نشان دهد چقدر برای طراحان مدرسه هنر مهم بوده هویت سبز و فلسفه محیطی ریه تنفسی دانشگاه حفظ شود.پروژه باید به گو نه ای طراحی میشد که با محیط اطراف درآمیزد و به شکلی در محیط حل شده و تا جای ممکن دیده نشود.« ساختمانی که ساختمان نیست . »

اسلاید 22: شیشه – بتن – چوب کــف هــای سیمــانــی و مــاســه ای در قسمتی از زمین و استفاده از نرده های چوبی و بـی رنگ فضای داخلی را در شکل و رنگ بسیـارمتنـوع نموده استمتریال

اسلاید 23: سقف های منحنی با چمن متراکم پوشانده شده اند. این کمان در عین اینکه کارکرد زیباشناسانه دارد و مانند مجسمه ای متواضع در لندسکیپ منطقه خوش نشسته است اعتبار زیست محیطی ساختمان را هم بالا برده اند و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و آب و هوای گرم و مرطوب کارکرد موثری در تنظیم شرایط محیطی داخل ساختمان داشته است.  فرم کلی ساختمانتوسط دو کمان که به تدریج شیب گرفته اند و توسط کمان سوم کوچک تری قطع شده اند ، شکل گرفته

اسلاید 24: سقفسقف سبز منحنی ، این ساختمان را از دیگر بناها در محوطه متمایز می کند اما خطی تار و نامشخص بین نما و ساختمان دیده می شود. سقف ها فضاهای باز ایجاد می کنند، ساختمان را عایق می کنند ، هوای بیرون را خنک می کنند و آب باران را برای آبیاری چمن ها ذخیره می کنند. چمن های سبز سقف با چمن های طبیعی زمین آمیخته شده و ساختمان را احاطه می کند و آنرا به زمین متصل می کند.خط  بیـن گیـاهـان و چمـن هـای سقـف در نـزدیکـی زمین به طور زیبایی محو گردیده و سقـف با شیبی ملایم از طریق رکاب به زمین متصل می شودفضای سقف بـرای بـرگـزاری تجمـع هـای خصـوصـی و غیر رسمی استفاده می شود که ایـن فضـا شـور و هیجانی وصف ناشدنی را در انسان ایجاد می کند. ترکیب چمن ها با گیاهان محلی، تنوعی را بـه وجـود آورده اسـت

اسلاید 25: سه بلوک از ساختمان مدرسه به طورذاتی و طبیعی درهم بافته وآمیخته وغرق با محوطه محصور هستند ومنحصربه فرد وهمچون جریان به هم پیوستهساختمان مدرسه هنر کلا بر اساس تفکر سبز و پایدار طراحی شده است.چمن کاری به شکل متراکم در سنگاپور متداول نیست و آب و هوای آن به هیچ وجه مناسب استفاده از سطوح چمنی نیست طراحان برای رسیدن به هدف خود با طراحی یک فرایند پیچیده حصیری زیر خاک سبک روی سقف بتنی تعبیه کرده اند که از طریق یک شبکه آبیاری و زهکشی دائمی همیشه مرطوب می ماند.

اسلاید 26: جذابیت های کمان های شیبدار سبز و حیاط مرکزی برای رسیدن به این اهداف بی تاثیر نبوده اند.ایجاد حس مطبوع زیبایی شناسانهمحل مناسبی برای برقراری مناسبات اجتماعی درون آن سایتدر فضای میان آکادمی مرکزی و مجتمع خوابگاهی واقع شده ایجاد آب و هوای خنک محیطی بواسطه وجود آب در سایت مرکزی

اسلاید 27: طراحی داخلیکانسپت طراحی معماری داخلی ساختمان دستیابی غیر خطی به مفهوم آموزش هنر فضاهایی برای بروز خلاقیت های دانشجویی بوم های ارزان نقاشی در اطراف لابی و جاهای مختلف ساختمانماهیت سراشیبی در فرم معماری از فضاهای آموزشی به اشکال مختلف

اسلاید 28: در جناح چپ اتاق های سمینار ، فضاهای گالری ، کلاس ها و کتابخانهدر سمت راست ، دفاتر و فضاهای استودیو و ادیتوریوم معماری مختص این محل به تکمیل زیبایی و ایجاد محیط و محیط مساعد برای اکتشاف و تبادل ایده هایی برای دانشجویان هنر و طراحی ،فرم و شکل خاص را می دهد

اسلاید 29:

اسلاید 30: جداره حیاط مرکزی داخلی جداره ای شفاف طراحی شده که نور طبیعی را در طول روز به داخل می تاباند و به دلیل جهت گیری خاص ساختمان نور مطبوع شمال و جنوب را به داخل می تاباند

اسلاید 31: تحلیل پلان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید