علوم مهندسی معماری و عمران

معماری الهام از طبیعت

tanasobat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری الهام از طبیعت”

معماری الهام از طبیعت

اسلاید 1: بنام یگانه معمار هستی

اسلاید 2: طبيعت الهام بخش‌ترين مکان معماران و طراحان ساختمان معتقدند که طرح‌هاي الهام گرفته از طبيعت، مي‌تواند به کاهش صدمات زيست‌محيطي ناشي از ساختمان‌ها کمک شاياني کند.آرشيتکت‌ها از ديرباز از طبيعت الهام گرفته‌اند. در عصر باستان، ستون‌هاي معابد و قصرها به تقليد از درختان نخل و يا گل نيلوفر ساخته مي‌شدند و طراحان ساختمان‌ها نيز در موارد مختلف، از شکل‌ها و تناسب‌هاي طبيعي براي دستيابي به الگوهاي زيباشناختي و چشم‌نواز بهره جسته‌اند. امروزه، برخي از آرشيتکت‌ها بر اين باورند که تقليد از طبيعت، به مراتب بيش از زيباسازي ظاهري ساختمان‌ها، مفيد خواهد بود. از الگوهاي طبيعي براي خنک کردن محيط زندگي، توليد انرژي و حتي شيرين کردن آب درياها استفاده مي‌کنند.

اسلاید 3: طرح های هوشمندبعنوان مثال، بر سر در جنوبي ساختمان متعلق به موسسه جهان عرب در پاريس، يک رديف حسگرهاي مکانيکي چشم مانندي نصب شده‌اند که با توجه به ميزان نور ورودي به ساختمان، باز و بسته شده و بدين‌وسيله دماي داخلي ساختمان را کنترل مي‌کنند.پروژه شيرين‌سازي آب شور با استفاده از روشي است که به وسيله «سوسک‌هاي مه‌‌خوار» و شته‌ها به کار برده مي‌شود و قرار است در باريکه‌اي به طول 3 کيلومتر در سانتاکاتالينا ايتسموس واقع در لاس‌پالماس به مرحله اجرا در آيد. آرشيتک‌هاي اين طرح، قصد دارند به جاي استفاده از منافع انرژي فسيلي، از وسايل طبيعي براي خنک کردن و آبياري اين تاسيسات بهره گيرند. به عبارت ديگر، می خواهند آب و انرژي مورد نياز اين تشکيلات را، خود به وجود بياورند و اين يعني نياز به يافتن راهي براي شيرين کردن آب دريا، آن هم بدون استفاده از سوخت‌هاي فسيلي.

اسلاید 4: واما سوسک‌هاي مه‌خوار؟؟اين سوسک‌هاي زرنگ که در ناميبيا يافت مي‌شوند، از روشي بسيار ساده از آب آشاميدني بهره مي‌گيرند. آنها روزها را در زير زمين سپري مي‌کنند و فقط شب‌ها از زير خاک بيرون مي‌آيند.قسمت پشت بدن اين نوع سوسک، خنک‌تراز هواي شبانگاهي زيستگاه آن است وهنگامي که بادهاي مرطوب از سمت اقيانوس اطلس مي‌وزند، آب موجود درهوا به پشت سرد سوسک مي‌چسبد پس از جمع شدن چند قطره آب، سوسک باکش و قوس دادن به بدن خود، آب را به سمت دهانش هدايت مي‌کند.

اسلاید 5: استفاده از این روش ...سالن تئاتر اين مجموعه به تقليد از همين الگوها، خنک شود. به اين ترتيب که بادکش‌هاي عمودي ساحلي را بر عهده داشتند. بر ديواره‌ اين بادکش‌ها، يک سري زائده‌هاي پرز مانند تعبيه شد که موجب جذب نمک  موجود در هوا مي‌شد و بدين وسيله، نمک از آب جمع‌آوري شده جدا مي‌شود. در نتيجه، هواي تميز و مرطوب قابل توجهي به سمت يک سري لوله‌هاي عمودي و پيچ در پيچ هدايت مي‌شود. اين لوله‌ها بايستي در مقايسه با دماي بيرون، چند درجه سردتر باشند تا بتوان با استفاده از تفاوت‌ دمايي موجود، قطرات آب را بر روي سطح آنها شکل داد (شبيه همان کاري که سوسک مه خوار انجام مي‌دهد). بنابراين، آب سرد از عمق هزار متري سطح دريا پمپاژ شده و به درون اين لوله‌ها ريخته مي‌شود با برخورد مداوم هواي گرم و مرطوب اطراف لوله‌ها به سطح اين لوله‌هاي سرد، قطرات آب‌شيرن به وجود مي‌آيد که در محل از پيش تعيين شده‌اي جمع‌آوري مي‌شوند.

اسلاید 6: براي توليد هر متر مکعب آب‌شيرين از طريق روش‌هاي سنتي مانند تقطير، بين 5 تا 12 کيلو وات ساعت انرژي نياز است که اين ميزان انرژي در روش طبيعي، به 6/1 کيلووات ساعت کاهش مي‌يابد.به عقيده آقاي پاولين(از آرشيتکت‌هاي ارشد پروژه «ادن*») يکي از چالش‌هاي مهم پيش‌روي ايده‌ تقليد از طبيعت، عبارت است از يافتن راهي براي آشتي دادن مردم  با طبيعت و منابع زيست‌محيطي. به عقيده‌ او و همکارانش، وام گرفتن از طبيعت براي طراحي ساختمان‌ها، مي‌تواند کمک شاياني به کاهش صدمات زيست‌محيطي ناشي از ساختمان‌ها کند و موجب شود تا مردم جهان، به طبيعت و سيستم‌هاي طبيعي به ديده احترام و سپاس بنگرند. * يکي از پروژه‌هاي عظيمي که با الهام از طبيعت در انگلستان در حال اجرا است

اسلاید 7: طبيعت را به خانه‌هايمان بياوريمبايد دانست که استفاده از الگوهاي طبيعي در طراحي ساختمان، حتما نبايد پيچيدگي و گستردگي داشته باشد، بلکه مي‌توان ساختارهاي طبيعي را به گونه‌اي بسيار ساده و منحصر، در خانه‌ها پياده کرد .قرار است رنگ‌هاي هوشمندي توليد شوند که داراي خاصيت «خود پاک‌کنندگي» هستند و در ساخت آنها از خاصيت موجود در برگ نيلوفر آبي تقليد شده است.بر روي برگ نيلوفر آبي،  يک سري شيارها و برآمدگي‌ها در کنار هم قرار دارند که آب جمع  شده بر روي برگ را به سمت پايين هدايت مي‌کند و سطح برگ را خشک نگه مي‌دارند در توليد رنگ هوشمند نيز از همين مدل پيروي شده است و در نتيجه، ديوارها و ساير سطوحي که به وسيله اين رنگ نقاشي شوند، شبيه برگ نيلوفر آبي عمل کرده و آب را از طريق شيارها و برآمدگي‌هايي که به وسيله رنگ به وجود آمده است، به سمت پايين رد مي‌کنند و در نتيجه، کمتر کثيف مي‌شوند (شيشه‌هايي نيز که خود به خود تميز مي‌کنند)

اسلاید 8: نمونه های از فرم های معماری الهام از طبیعت

اسلاید 9: دفتر مرکزی صنایع الکترونیک دوو در کره که توسط نورمن فاستر طراحی شده ، فرم برگی شکل دارد.

اسلاید 10: مرکز موسیقی گیتزهد در انگلستان توسط نورمن طراحی شده فرم حرکت حلزونی شکل دارد.

اسلاید 11: مرکز فرهنگی در دبی که توسط نورمن فاستر طراحی شده ، فرم ماهی یا شکل دارد.

اسلاید 12: ساختمان شورای شهر لندن ، توسط نورمن که چیزی شبیه تخم مرغ است.

اسلاید 13: آقای لوکوربوزیه سقف کلیسای رونشان را از صدف های کنار دریا الهام گرفته اند.

اسلاید 14: مصالح معماری آندو بتن خام,خورشید,آسمان,سایه و آب است. به عبارت بهتر فضا (طبیعت)

اسلاید 15: معماري رايت : معماري ارگانيک ، ترکيب ساختمان با طبيعت و نه تحميل ساختمان بر طبيعت ، ساختمان بايد در دل تپه ساخته شود و به صورت افقي ( که در رقابت با طبيعت مطرح نشود ) ، مصالح بکار رفته بايد منطبق با همان طبيعت که ساختمان ساخته مي شود باشد .

اسلاید 16:

اسلاید 17: موزه رویال توسط Daniel libeskind

اسلاید 18: استخوان بندی ایده اسکلت به عنوان سازه باربر بدن،حتی در ابتدایی ترین کلبه های ساخت بشر مشاهده می شود،که با استفاده از شاخه های درختان ساخته و سپس با پوششی از پوست حیوانات و بوته های کوچک پوشانیده می شدند.نه تنها سازه چوبی قابلیت ایجاد این رابطه بین کالبد باربر و پوسته خارجی را دارد،بلکه این رابطه دوگانه از زمانی که شروع به استفاده از فولاد و بتن مسلح در مصالح ساختمانی شد معنی تازه ای یافته است.

اسلاید 19:

اسلاید 20: مدلهای مرکزگرای گلها نه تنها به معماران ایده های بی پایانی از فرمهای تزیینی را می دهد،بلکه اصول توزیعی و ارگانیسم های طبیعی شکل گرفته براساس محوری عمودی و با فرمهای متنوعی از ساختارهای لایه ای هم پوشاننده،آرایشی از چیدمان گلبرگها حول یک محور مرکزی و گسترش عمودی آن از یک نقطه را به نمایش می گذارد.

اسلاید 21: درخت درخت در بسیاری از فرهنگها سمبلی از کل عالم،پیدایش و تکامل آن است.همینطور رشد عمودی آن،درخت را به مظهری انسانی تبدیل می کند،سنبلی از آنچه آن را مقیاسی از کل جهان می دانیم.

اسلاید 22:

اسلاید 23: حیوانات استفاده از خصوصیات بدن حیوانات در بسیاری از تمدنهای بشری،این قابلیت را برای معماران ایجاد کرده است تا از تقلیدی سمبلیک برای ایجاد ارتباط بین ایده های خود و ایجاد ارزشهای جامع استفاده کنند.صفات مشخصه هر حیوان و هر کدام از اعضای بدن آنها(بال،پنجه،منقار و…) در ساخت بناها به منظور دستیابی به قدرت جادویی استفاده می شده است. از نمونه های استفاده شده فرمهای بدن حیوانات در معماری می توان از فرم دفاعی بدن لاکپشت،فرم سیال و آزاد بدن پرندگان و فرمهای محاطی حلزون نام برد.

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29: بدون شرح ...

اسلاید 30: خداوند چیست ؟ درازا ، پهنا ، بلندا ، ژرفا ست. «سنت برنارد کلروویی»تناسبات

اسلاید 31: همه موجودات زنده در صورتی پایدار می مانند که بتوانند خود را با طبیعت وفق دهند ، به عنوان مثال دایناسورها به دلیل متناسب نکردن خود با طبیعت از بین رفتند اما انسان ها و موجودات ریز با یک سیر تکاملی خود را با طبیعت وفق دادند.

اسلاید 32: تعریف تناسبات: تناسبات مجموعه ای از نسبت هاست. نسبت مقایسه دو کیفیت یا کمیت نظیر اندازه یا مقدار است.و از این رو نسبت ها نشان دهنده ی واحدی از یک اختلاف یا تفاوت تلقی می شوند. این تفاوتها ، جوابگوی حداقل یکی از نیروهای حسی انسان است.مبحث تناسبات در موضوع ترکیب در معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، پس از انتخاب نوع بنا و عناصر مورد نیاز آن باید مقیاس مناسبی پدید آورد که یکایک ابعاد هر بخش و رابطه ی متقابل بیت آنها را در بر میگیرد.

اسلاید 33: سیستم های تنظیم تناسببا وجود محدودیت های که درتناسبات یک فرم به خاطر نوع مصالح،عملکرد سازه یا به خاطر روند ساخت وجود دارند، طراح هنوز قادر است که تناسب فرم ها و فضاهای یک بنا را کنترل نماید. تصمیم اینکه یک اطاق مربع یا مستطیل ، کم ارتفاع یا بلند بوده ، یا یک بنا دارای نمایی با هیبت و بلندتر از معمول باشد قانوناً با طراح است.عملکرد فضاونوع فعالیتهای که در آن صورت میگیرد بر فرم و تناسب آن تاثیر خواهد گذاشت یک عامل تکنیکی از قبیل سازه آن، ممکن است یک یا چند تا از ابعاد آنرا محدود کند. شرایط محیطی ، محیط خارجی یا داخل فضای مجاور ممکن است در فرم آن تاثیر بگذارد.

اسلاید 34: تئوری های مربوط به تناسبتناسب طلایی شیوه های ستون سازی تئوری های رنسانس مدولر کن تناسبات انسانی مقیاس ” تناسبی ثابت که در تعیین اندازه ها و ابعاد بکار میرود.“

اسلاید 35: تناسبات طلایی سیستم های تناسب ریاضی از فرضیه فیثاغورث که میگوید:همه چیز عدد است. واز این عقیده که برخی نسبت های عددی مبین ساختار هماهنگ عالم هستند سرچشمه می گیرند . مانند تناسب طلایی که از عهد باستان تاکنون بکار رفته. ترکیب مزبور یک تناسب ریاضی بر اساس نسبت 1.618 بوده و در اغلب مواقع در طبیعت ، مثلا در صدف‌های دریایی و الگوی دانه‌های گل آفتاب‌گردان و یا ساختار هندسی بازوهای میله‌ای کهکشانهای مارپیچی موجود در کیهان یافت می‌شود . امروزه سرنخ‌هایی از این نسبت طلایی در نانو ذرات ( شاخه‌ی نانو تکنولوژی ) بدست آمده است .a/b = b/a+b = 1.618…ab

اسلاید 36: تناسبات طلاییلوکوربوزیه معماری است که کوشید تا به زبانی مدرن، نظامی ریاضی و برخاسته از تناسبات انسانی به معماری ببخشد. نظام مدولار ابداعی لوکوربوزیه بر دو مفهوم نسبت طلایی و دنباله اعداد فیبوناچی در ریاضیات استوار است و تشریح آن بصورت خلاصه چنین است: لوکوربوزیه انسانی با قد 83/1 متر را در نظر گرفت و بر مبنای این ارتفاع استاندارد و قابلیت تقسیم‌بندی پیکر انسانها به فواصل مبتنی بر تناسبات طلایی، چهار نقطه از بدن انسان را به عنوان نقاطی که دارای تناسبات طلایی فیبوناچی در فواصل خود نسبت به یکدیگر هستند را معرفی کرد. چهار نقطه مذکور عبارتند از کف پا، ناف، نوک سر و نوک انگشتان دست در حال بلند کرده و این بدان معناست که بر مبنای این نظام فاصله بین کف پا تا ناف با مجموع فاصله بین نوک انگشتان دست با نوک سر با فاصله بین نوک سر تا ناف برابری می‌کند.

اسلاید 37:

اسلاید 38: تناسبات طلاییتناسب طلایی در هنر مقدس مصر، هند ، چین ، اسلام و دیگر تمدن های سنتی چشم گیر است. ولی در بناهای تاریخی گو تیک در قرون وسطی به ناگهان اعتبار خود را از دست میدهد، و در عصر رنسانس بار دیگر اعتبار خود را باز می یابد.در هر جایی که کمال مطلوب یا زیبایی خاص با هماهنگی شکل وجود داشته باشد،تاثیر تناسب طلایی به چشم می خودرو آن به یاد آورنده ی وابستگی جهان مخلوق به مبدا کمال و نیز کمال بالقوه ی است.

اسلاید 39: شیوه های ستون سازیدر نظر یونانیها و رومی های عصر باستان ، شیوه های ستون سازی در تنظیم تناسبات اجزا بیان کاملی از زیبایی و هماهنگی را ارائه می دادند. واحد اصلی اندازه قطر ستون بود.ویترویوس در عهد آگوستوس نمونه های شیوه های ستون سازی موجود را مطالعه کردو تناسبات ایده آل خود را برای هر یک در رساله خود بنام ” ده کتاب در مورد معماری “ ارائه داد.

اسلاید 40:

اسلاید 41: تئوری های رنسانسمعماران رنسانس ، با اعتقاد به اینکه بناهای شان بایستی به یک نظم عالی تعلق داشته باشد به سیستم تناسبات ریاضی یونان رجوع نمودند.همانگونه که یونانیها موسیقی را بصورت هندسه ای می پنداشتند که به صدا برگردانده شده،معماران رنسانس هم معتقدبودندکه معماری ریاضیاتی است که به واحدهای فضایی برگردانده شده است.زیبایی و انطباق کل با اجزا متعدد و اجزا با یکدیگر و مجددا انطباق اینها با کل حاصل خواهد شد. ” آندره پالایدو “

اسلاید 42: مدولرلوکوربوزیه سیستم تناسبات خود ”مدولر“ را تکمیل نمود تا ابعاد هر آنچه که ظرف و مظروف است را به وسیله آن نظام دهد.وی وسیله سنجش خود یعنی مدولر را هم بر پایه ریاضیات ( ابعاد زیبا شناسانه تناسب طلایی و مجموعه فینوناچی ) و هم بر پایه تناسبات بدن انسان (ابعاد عملکردی) بنا نمود.مدولر در واقع یک پیمون موافق با مقیاس انسانی است.

اسلاید 43: مدولرمدولر وحدت را در عین تنوع تامین کرد. نمونه ای از کاربرد مدولر در کار لوکوربوزیه: مجموعه مسکونی مارسل ، که در آن 15 اندازه مدولر بکار رفته تا مقیاس انسانی را برای ساختمان تامین کند.

اسلاید 44: کَن کن واحد سنجش در نیمه دوم قرون وسطی در ژاپن است. با اینکه کن در اصل فقط برای تعیین فاصله بین دو ستون بکار می رفت و دارای اندازه های متفاوت بود ولی بزودی در معماری مسکونی بصورت استاندارد در آمد. بر خلاف مدول ” شیوه های کلاسیک ” که قطر یک ستون بود و برحسب اندازه هر بنا تغییر میکرد ، کن بصورت اندازه ای مطلق و غیر مشروط مطرح شد.12اتاق 3 حصیرهاتاق 4 حصیره

اسلاید 45: تحلیل انواع تناسباتتناسبات انسانی تناسبات در حیوانات تناسبات در گیاهان تناسبات در بنا تناسبات در اندام انسانتناسبات در استخوان و شکل بندی انسان

اسلاید 46: تناسبات انسانی سیستم های تنظیم تناسبات بر حسب تناسبات انسانی بر مبنای ابعاد و تناسبات بدن انسان پایه گذاری شده اند.تناسبات انسانی برخلاف تناسبات پیکر در دوران رنسانس در پی یافتن نسبت های سمبلیک یا مبهم نیست بلکه به دنبال نسبت های عملکردی می باشند.

اسلاید 47: آنها بر این تئوری استناد می کنند که فرم ها و فضا ها در معماری ، یا در برگیرنده و یا در تصرف بدن انسان هستند و بنابراین باید به وسیله ابعاد آن تعیین شوند.

اسلاید 48: تناسبات در اندام انسان m : M = m :M = 1:1.618 َََ َََ َََ

اسلاید 49: تحلیل تناسبی گوشتحلیل تناسبی صورت از نیم رخ

اسلاید 50: تناسبات در استخوان و شکل بندیتحلیل تناسبی جمجمه

اسلاید 51: m / M = 48.1 mm / 77.9 mm = 1/1.618m / M = 29.7 mm / 48.2 mm = 1/1.618 َََ َََ m / M = 12.3 mm / 19.9mm = 1/1.618m / M = 7.8 mm / 12.6 mm = 1/1.618 َََ َََ

اسلاید 52: تناسب در حیواناتتحلیل تناسبی اسب

اسلاید 53:

اسلاید 54: تحلیل تناسبی صدف دریاییm / M = 6.4 cm / 10.3 cm = 1 / 1.618

اسلاید 55: تحلیل تناسبی در برگها

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58: تحلیل تناسبی کلیسای سنت اتین

اسلاید 59: مقیاسدر حالیکه تناسب به نسبت های ریاضی بین ابعاد واقعی یک فرم یا فضا اطلاق می گردد، مقیاس به چگونگی برداشت ما از نسبت اندازه یک جزء یا یک فضای بنا به اندازه سایر فرم های مربوطه گفته می شود.انواع مقیاسمقیاس عمومیمقیاس انسانینسبت اندازه یک قسمت بنا به اندازه سایر فرم های پیرامونشنسبت اندازه یک قسمت یا یک فضای بنا به ابعاد و تناسبات بدن انسان

اسلاید 60: پایان

اسلاید 61: منابع تناسبات در معماری ، تالیف : راب کریر مشاهیر معماری جهان ” تحلیل آثار ، اندیشه ها و دیدگاهها فرم ، فضا و نظم ، تالیف : فرانسیس دی کی چینگ وب سایت معمارآنلاین

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید