معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری الهام از طبیعت

صفحه 1:

صفحه 2:
طبیعت الهام بخش‌ترین مکان ‎ENT a OT‏ ل ا ا م ‎0 ‏ا‎ 0 es Nog COCR ‎mt ‏” آرشيتكتها از ديرباز از طبيعت الهام كرفتهاند. در عصر باستان» ستونهاي معابد و قصرها به تقليد از درختان نخل و يا كل نيلوفر ساخته ل 20 ‎Pee ee‏ ا ا لا ۱ جستهاند. امروزه» برخي از آرشيتكتها بر اين باورند كه تقليد از طبيعت» ۰ ‏7 اد ا ل ا ‎

صفحه 3:
طرح های هوشمند بعنوان مثال» بر سر در جنوبي ساختمان متعلق به موسسه جهان عرب در 1 ‎ne St‏ ا اا ا ‎ee een‏ داخلي ساختمان را کنترل مي‌کنند. پروژه شيرين‌سازي آسب شور با استفاده از روشي است که به وسیله «سوسكهاي مدخوار» و شتهها به كار برده ميشود و قرار است در باريكهاي به طول © كيلومتر در سانتاكاتالينا ايتسموس واقع در لاسيالماس ‎SECC were)‏ ا ا ال ۱ از منافع انرژي فسيلي» از وسایل طبيعي براي خنک کردن و آبباري این تاسیسات بهره گیرند. به عبارت دیگرء می خواهند آب و انرژي مورد نیاز ‎eee Dem tee tere EOS el Sher Sere ren!‏ ا ا ‎Ree‏

صفحه 4:
” اين سوسكهاي زرنك كه در ناميبيا يافت ميشونده از روشي بسيار ساده از سب ‎eer e yee‏ 9 لاخدال اعد عرو ري اتاد بي اسه 1 زیر خاک بیرون مي‌آیند. | 1 كه بادهاي مرطوب از سمت اقيانوس اطلس ‎Dy A age ge ge‏ سوسک مي‌چسبد پس از جمع شدن چند قطره ۱ آب را به سمت دهانش هدایت مي‌کند.

صفحه 5:
استفاده از اين روش 5 ۳ en rer ree ver Scie la | Pe Peis pert: ‏ا‎ ‏اا ا ال ا ا‎ Sie Cie ‏ل‎ ‎0 ‏لا ل ل ا ل ا ا‎ ‏اع ام ا ا ل‎ Soma Te Ie aoe eee eerie ‏ا ل‎ a re mere peepee Oerey eis sre PoP eaeth pepe eae Ter Grey ‏قطرات لب را بر روي سطح آنها شکل داد (شبیه همان كاري که سوسک مه‎ ‏خوار انجام ميدهد). بنابراين» آسب سرد از عمق هزار متري سطح دريا‎ SSOP SS ESS SO ener ‏ا ال‎ ‏و مرطوب اطراف لوله‌ها به سطح این لوله‌هاي سرد قطرات آب‌شیرن به‎ ۱ eres tee Eee ETS)

صفحه 6:
براي تولید هر متر مکسب آب‌شیرین از طریق روش‌هاي سنتي مانند ‎Oper Sen nae Soke errs So Beko Henke e not‏ انرزي در روش طبيعيء به 0/© كيلووات ساعت كاهش مويابد. ” به عقيده آقاي ياولين(از آرشيتكتهاي ارشد يروزه «ادن*») يكي از جالشهاي مهم ييشروي ايده تقليد از طبيعت. عبارت است از يافتن راهي ا ل ا ل | همکارانش وام گرفتن از طبیعت براي طراحي ساختمان‌هاء مي‌تواند کمک شاياني به کاهش صدمات زيست‌محيطي ناشي از ساختمان‌ها کند و ‎eee ree an ene SS eae Ete)‏ ۱ و سپاس بنگرند.

صفحه 7:
طبیعت را به خانه‌هایمان بیاوریم ما ۱۲( ۳ 8۱ . لو كا ل مر ‎te VED‏ ا ‎SED‏ قرار است رنگ‌هاي هوشمندي تولید شوند که داراي خاصیت «خود ياككنندكي» هستند و در ساخت آنها از خاصيت موجود در برق ‎peer ei ge py‏ 020 5 ” بر روي برك نيلوفر لبي» ‎ae ECT ONE Fel anne‏ ۳ و 4[ ‎a ees‏ له رک رو دا مي‌دارند در تولید رنگ هوشمند نیز او ‎Leche oe‏ و سایر سطوحي که liege des a ae ۱ rerr eye re epyon rere) 7 ۰ or Wr ic Se ‏ا ا ا و در نتيجه» کمتر کثیف مي‌شوند‎ [CP eC SECS pec eeer))

صفحه 8:
نمونه های از فرم های معماری الهام از طبیعت

صفحه 9:
۳ Be 5 TSS ۱ ‏ار راک ری‎ ‏فرم برگی شکل‎ wis

صفحه 10:
» "مرک موسیقی گیتزهد 0 ا ا الكت حلزونى شكل دارد.

صفحه 11:
۷مرکز فرهنگی در دبی که توسط نورمن فاستر طراعی شده ‏ فرم ماهی با شکل دارد.

صفحه 12:

صفحه 13:
۷ آقای لوکوربوزیه سقف کلیسای رونشان را از صدف های کنار دریا الهام كرفته اند.

صفحه 14:
”مصالح معمارى آندو بتن خام,خورشيد,آسمان,سايه و آب است. به عبارت بهتر فضا (طبيعت)

صفحه 15:
‎att‏ لوقك ع مه ‏ل ا ‎Se ge et SIPS‏ ی ‏تحمیل ساختمان بر طبیعت ۰ ساختمان باید در دل تپه ساخته شود و به ‏صورت افقي ( كه در رقابت با طبيعت مطرح نشود ) » مصالح بكار رفته بايد منطيق با همان طبيعت كه ساختمان ساخته مي شود باشد . ‎

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
درخت در بسيارى از فرهنكها سمبلى از كل عالم»پیدایش و تکامل لن است.همینطور رشد ل ‎OE ieee tee‏ مى كندءسنبلى از آنجه آن را مقياسى از كل جهان مى دانيم.

صفحه 22:

صفحه 23:
ات استفاده اا ‎peer ee eee tte ee ee‏ معماران ایجاد کرده است تا از تقلیدی سمبلیک برای ایجاد ارتباط بین ایده های خود و ايجاد ارزشهاى جامع استفاده كنند.صفات مشخصه هر حيوان و هر كدام از اعضاى بدن ی سا سس سس سس سس ا ا ‎Tee eee eee een eee‏ 0[ دفاعى بدن لاكبشتءفرم سيال و آزاد بدن يرندكان و فرمهاى محاطى حلزون نام برد.

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
تناسبات خداوند چیست ؟ درازا » يهنا ء بلندا » زرفا «سنت برنارد كلروو

صفحه 31:
۳ from Diagrams ofthe natural sz (exe ‏,اک مه اما‎ reich a tice Lage at nature), drama by Mr, Waterhouse Tantus rom seinens inthe ‏مسرب‎ of he IDS eS eet Cees Te SY ee TS SoS eee ae SE eSB Seen RO ECR BE oie nO Nee eC Se i) با طبيعت از بين رفتند اما انسان ها و موجودات ريز با يك سير تكاملى خود را با طبيعت وفق دادند.

صفحه 32:
تعريف تناسبات: ‎cr Wc‏ 2-2 ا ا 0 0 ا يا كميت نظير اندازه يا مقدار است.و از اين رو نسبت ها نشان دهنده ى واحدى از يى اختلاف يا تفاوت تلقى مى شوند. ‏ا ا ا 1 ا 2 0 اسك ‏ا ا ا ال ‎SIN ED Ce‏ ای برخوردار است ۰ پس از انتخاب نوع بنا و عناصر مورد نياز لن بايد مقياس مناسبى يديد آورد كه يكايك ابعاد هر ۱9 و رابطه ی متقابل بیت آنها را در بر ميكيرد. ‎

صفحه 33:
سیستم های تنظیم تناسب 10 ‏لت‎ ce mene eae mort oe S) <5 مصالح»عملكرد سازه يا به خاطر روند ساخت وجود دارند» طراح ا ا ل ا ال ا لل ‎Pps etme ewes‏ نمايد. تصميم اينكه يك اطاق مربع يا مستطيل » كم ارتفاع يا بلند بوده » يا يك بنا داراى نمايى با هيبت و بلندتر از معمول باشد قانوناً با طراح است. ۷ عملکرد فضاونوع فعالیتهای که در آن صورت میگیرد بر فرم و تناسب أن تاثير خواهد كذاشت يك عامل تكنيكى از قبيل سازه آن» ممكن است يك يا جند تا از ابعاد آنرا محدود كند. شرايط محيطى ؛ محيط خارجى يا داخل فضاى مجاور ممكن است در فرم آن تاثير بكذارد.

صفحه 34:
تئوری های مربوط به تناسب ‎(J‏ تناسب طلایی ‏شیوه های ستون سازی ‎(O‏ تئوری های رنسانس 9 ‎BS (© ‎ell Ghul (O ‏() مقیاس " تناسبی ثابت که در تعبین اندازه ها و ابعاد بکار میرود.* ‎

صفحه 35:
سیستم های تناسب ریاضی از فرضیه فیثاغورث که میگوید:همه چیز عدد ‎are cree ee ore COS ar mS pea‏ ۱ م هستند سرچشمه می گیرند . مانند تناسب طلایی که از عهد باستان تاکنون بکار رفته. ترکیب مزبور یک تناسب ریاضی بر اساس نسبت 1.909 ا ا ا ا ل ‎fee Ae eee ee eee‏ ‎Erne LSE OTE SS Creer Ie ernie Serr OCT‏ مارپیچی موجود در کیهان یافت می‌شود . امروزه سرنخ‌هایی از این نسبت طلايى در نانو ذرات ( شاخدى نانو تكنولوزى ) بدست آمده است . < ب+ع/ < 0/ج 1

صفحه 36:
” لوكوربوزيه معمارى است كه كوشيد تا به زبانى مدرن» نظامى رياضى و اللا لا کر ا ول الب ل م يكم ال ا ا ا ا ل 6 قد 60/0 متر را در نظر گرفت و بر مبنای این ارتفاع استاندارد و قا 0 انسان را به عتوان تقاطى كه دارا تناسبات طلايى فبيوتاجى در فواصل خود نسبت به يكديكر هستند را معرفى كرد. جهار نقطه مذكور عبارتند از كف ياء ناف» نوک سر و نوک انگشتان دست در حال بلند کرده و این بدان معناست که بر مبنای این نظام "فاصله بین کف پا تا ناف" با مجموع "فاصله بین نوک ‎Rr ie CN Why Fe re erence)‏

صفحه 37:

صفحه 38:
لاتناسب طلايى در هنر مقدس 1۱ هند » چین » اسلام شع ‎eres bree ee‏ تاریخی گو تیک در قرون وسطی به ناگهان اعتبار خود ان اعتبار. خود را باز می یابد. در هر جایی که کمال مطلوب یا زیبایی خاص با هماهنگی شکل وجود داشته باشدء‌تاثیر تناسب طلایی به چشم می خودرو آن به یاد آورنده ی وابستگی جهان مخلوق به مدا کمال و نیز کمال بالقوه ی است.

صفحه 39:
شیوه های ستون سازی در نظر یونانیها و رومی های عصر باستان » شیوه های ستون سازی در تنظیم تناسبات اجزا بیان کاملی از ری ر ات را ارات ‎als‏ را ای ۳ ۷"ویترویوس در عهد آگوستوس نمونه های شیوه های ستون سازى موجود را مطالعه كريدو تناسبات ايده آل خود را براى هر يك در رساله خود بنام ” ده كتاب در مورد معمارى “ ارائه داد.

صفحه 40:

صفحه 41:
تئوری های رنسانس fear CNS eee Cer eno Reese ONS ha ‏به يك نظم عالى تعلق داشته باشد به سيستم تناسبات‎ ‏ریاضی یونان رجوع نمودند.همانگونه که یونانیها موسیقی‎ 1 6 Canin RES Pr ovat en Poet EB) ‏شده؛»معماران رنسانس هم معتقدبودندكه معمارى رياضياتى‎ 0 1 ‏ا ا‎ ۱ ‏ا ا ا‎ sa ‏محددا انطباق اينها با كل حاصل خراهد شد‎ gv ‏آندره‎ ” 3

صفحه 42:
مدولر لالوكوربوزيه سيستم تناسبات خود ”مدولر“ را تكميل نمود تا ابعاد هر آنچه که ظرف و مظروف است را به وسیله آن نظام دهد. وی وسیله سنجش خود یعنی مدولر را هم بر پایه ریاضیات ( ابعاد زیبا شناسانه تناسب طلایی و مجموعه فينوناجى ) و هم بر يايه تناسبات بدن انسان (ابعاد عملکردی) بنا نمود. ۳

صفحه 43:
مدولر ۷مدولر وحدت را در عین تنوع تامین کرد. ‎Tone‏ ا تك مجموعه مسکونی مارسل » که در آن 19 اندازه مدولر بکار رفته کامقیاس سای را برای ساختمان ‎ESO‏

صفحه 44:
كن واحد سنجش در نيمه دوم قرون وسطى در زاين است. ‎١‏ ‏ل ا ا ا ‎SP a‏ بكار مى رفت و داراى اندازه هاى متفاوت بود ولى بزودى ‎COOP Dee S EEN)‏ ا ا ا 4 ۱ را ‎PT‏ ‏بود و برحسب اندازه هر بنا تغيير ميكريد » كن بصورت اندازه اى مطلق و غير مشروط مطرح شد. ادك

صفحه 45:
تحليل انواع تناسبات تناسبات در اندام انسان 0 تناسبات انسانی تناسبات در استخوان و شكل بندى انسان ‎eves ee} ۹‏ ۱ ‎relesil (os)‏ ۱۵ ‎Ly pp Ghul (P‏

صفحه 46:
۷ سیستم های تنظیم تناسبات بر حسب تناسبات انسانى بر مبناى ابعاد و تناسبات بدن انسان يايه كذارى شده اند. ”ا تناسبات انسانى يرخلاف تناسبات پیکر در دوران رنسانس در پی یافتن نسبت های سمبلیک یا مبهم نیست بلكه به دنبال نسبت هاى عملکردی می باشند.

صفحه 47:
ا ا ا ا 0 ا ل 0 ‎er‏ ل ال ا 0 0 ‏ل ل ل ا‎ or Bet

صفحه 48:
تناسبات در اندام انسان ل ۱

صفحه 49:
ی

صفحه 50:

صفحه 51:
۱۱۱۱۱ 12.3 mm/19.9mm = _ 10168 m/M=7.8mm/12.6mm= 1/1.618 m/M = 48.1 mm/ 77.9 mm = ‏عليه‎ 1/1.618 m/M = 29.7 mm / 48.2 mm = 1/1.618 تحليل تتاسبى استخوانهاى با

صفحه 52:
تناسب در حیوانات

صفحه 53:

صفحه 54:
Vy ones] eon w Rene oss} ۳ 12 دریا 5

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:
مقیاس 3 | OT en ED Ye RCINR Cem EE Ca EGTA يك فرم يا فضا اطلاق مى كريدد» مقياس به جكونكى برداشت ما از نسبت اندازه يى جزء يا يك فضاى بنا به اندازه ساير فرم ‎yp CS OPW‏ 8 ا ا ا ‎PS‏ ‎١ AZ‏ 15 نياس 5 ا بنا ب ازه سايراقرم هائ ‎c's!‏ مقیاس ‏قیاس انسانی نسبت اندازه یک قسمت یا یک فضای با به ابعاد و ‎

صفحه 60:

صفحه 61:
منابع ” مشاهير معمارى جهان ” تحليل آثار » انديشه ها و ۱۳ ” فرم » فضا و نظم » تاليف : فرانسيس دى كى جينك “وب سايت معمارآنلاين

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان