صفحه 1:
صفحه 2:
فولد يعنى جين و لايه هاى هزار تو » يعنى هر لايه در كنار لايه ديكر » همه جيز در كنار هم است ٠» هيج انديشه
TT) ا ا ل ل ل اال ل BSS Oe
فولدينك مى خواهد منطق دو ارزشى را ديكانستراكت كند و كثرت و تباين را جايكزين آن كند . فولدينق هم
و
مدرن است .
ee ee a «# " + هعم
0
فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته
صفحه 3:
فولدينك . عمودكرايى » طبقه بندى و سلسله مراتب مردود مى داند و به جاى آن افقى كرايى رامطرح مى كند.
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
قرن كذشته بود . فلسفه فولدينق براى نخستين بار توسط
فيلسوف فقيد فرانسوى » زيل دلوز مطرح شد . وى همجون
زاك دريدا از جمله فلاسفه مكتب يسا ساختاركرايى
محسوب مى شود . دلوز نيز مانند دريدا اساس انديشه خود
را بر زير سوال بردن بينش مدرن و مكتب ساختاركرايى
فرار داد .
فلسفه دلوز » يى فلسفه افلاطون ستيز و دكارت ستيز
است ا ا ا ل 0 381010
يك طرح ضد دكارتى است .از نظر دلوز » هستى از
زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وى در
تتاب مروت .سرد دخ انيب سرملية ذارى او _
Ss (einem ree re) مدرن را مورد يرسش
فرار داد . آز نظر دلوز » خرد هر جايى است .
صفحه 7:
GREG LYNN
صفحه 8:
6»
صفحه 9:
فلسفه فولدينك منطق ارسطويى را نيز زير سوال مى برد . از نظر اين
فلسفه » هيج ارجحيتى در جهان وجود ندارد . زير بنا و روبنا وجود
ندارد . فولدينى به دنبال تعدد است و مى خواهد سلسله مراتب را از
بين ببرد . اين فلسفه در يى از بين بردن دو گانگی هاست .
صفحه 10:
فولد یعنی چین و لایه های هزار تو » یعنی هر لایه در کنار
لايه ديكر » همه جيز در كنار هم است » هيج انديشه اى بر
Seen ا ل 505
نيست » همه جيز افقى است . به عبارت ديكر فولدينقف مى
خواهد منطق دو ارزشى را ديكانستراكت كند و كثرت و
تباين را جايكزين آن كند . فولدينك هم مانند ديكانستراكشن
در يى از بين بردن مبناهاى فعری تمدن غرب و بالاخص
منطق مطلق و رياضى كونه مدرن است .
صفحه 11:
صفحه 12:
فولدینگ » عمودگرایی » طبقه بندی و سلسله
مراتب مردود می داند و به جای آن افقی
EMR Se Oe
همه جيز همسطح يكديكر است . دلوز در
كتاب خود به نام » فولد » لايبنيتز و باروك (
89 ) جهان را جنين تبيين مى كند : "
جهان به عنوان كالبدى از فولدها و سطوح
م ل NOP
are ل اا ا بر
است . " دلوز هستى و اجزاء أن را همواره
در حال شدن می بیند .
صفحه 13:
| » Gauls
شده توسط دلوز ‘ee ۱ 3
به ١
yea © ۱
۳ a
Pe | !
۱ we oF
۳ 0 KS erie:
~ در ۱ i
—— coy ۳ 0 5
در كلاب :
5 موصوع
۳ اج صاف 2
oe 0 3
اين دو مسب - ۱
Sas
oo
صفحه 14:
صفحه 15:
كياهان » ساقه أن به صورت افقى و در زير خاك رشد مى
کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه
آن » این گیاه از بین نمی رود » بلکه از همانجا در زیر خاک
گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند .
اين دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم » سعی در بنیان
فكنى انديشه غرب كردند و اصول اوليه آن را زير سوال
بردند . از نظر أنها » عقلانيت غرب به صورت سلسله مراتب
عمودوار » درخت كونه: و امركز مدار است .
ا ا ا ان 7 ا ا 0
صفحه 16:
000001 el PGR me RK ower ENT Cen
حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا
كردند . از ديكر معماران و نظريه يردازان سبى فولدينق مى
توان از بهرام شيردل » جفرى كييينز » كرك لين و جارلز
جنكز نام برد . همانند
1 ۱ |
مت
= NY
1
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
ديكانستراكشن » خواستكاه فلسفه فولدينق در فرانسه و معمارى
فولدينكى در آمريكا بوده است.
اين معماران در كارهاى جديد خود بيجيدكى را با وحدت يا
تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر »
بيجيدكى ها و كوناكونى هاى مختلف را در هم مى أآميزند . اين
ا رد 8 0 52550706
يديده همكون يكيارجه نيز نمى كردد » بلكه اين عوامل و
نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر در هم می آمیزد . هویت
و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود
مانند لآيه هاى درونى زمين كه تحت فشارهاى خارجى تغيير
شكل مى دهند » در عين اين كه خصوصيات خود را حفظ مى
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
نظریه دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت
ها می دید و این تضاد ها را در معماری شکل می داد . این
منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت
شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد .
ديكانستراكشنيست ها عدم هماهنكى هاى درون يروزه را در
ا ۰ ۳
بود
. ولی آنها هم اکنون این تفاوت ها را در تقابل نشان نمی دهند »
بلكه آنها را به صورت انعطاف يذيرى در هم مى أميزند و يك
ا SD] CT ا 207
هاو تضاد از دل تقابل هاى درونى يروزه بيرون مى أمد » در
صفحه 23:
۳ is ree )
۱ wipe BEE ا ۲
or
٩
۳ ِ
an Pa
صفحه 24:
صفحه 25:
معمارى فولدينك در مقياس شهرى در جايى بين زمينه كرايى و
بيان كرايى قرار دارد . فرم هاى انعطاف يذير نه به صورت
کامل هندسی هستند و نه به شکل دلبخواهی . در مقیاس شهر »
اين لايه هاى تا شده و انعطاف يذير نه نسبت به بافت مجاور
خود بی تفاوت اند و نه مطایق با آنند » بلکه از شرایط محیطی
بهره مى جويند و أنها را در منطق بيج خورده و منحنى خود
۹
۳ Weep ا Tees
يعنى تلفيق نمودن عوامل نامربوط در يك مخلوط به هم
بيوسته . " در اين رابطه مى توان لايه هاى رسوبى در كوه ها
را مثال زد كه در اثر فشارهاى درونى زمين روى يكديكر خم
شده و بيج و تاب خورده اند . در عين اين كه هر لايه
م ا ل ل 3
مجاور خود
صفحه 26:
دركير شده و لايه ها به صورت انعطاف يذيرى در كنار يكديكر
انحناء ييدا كرده اند .
بحر ا
صفحه 27:
0 vere SD ل
معماری باروک » سبک های یونانی » رومی » شرقی »
رومانسك ؛ كوتيك و كلاسيك روى يكديكر تا مى شوند و كالبد
بنا و سطوح مواج ديوارها نسبت به شرايط انعطاف يذيرند .
همانكونه كه در معمارى فولدينك انعطاف يذيرى احجام و سطوح
مختلف توسط تكنولوزى جديد » كه همان رايانه است » انجام مى
شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل » شکل های میانی
را براى انتقال نرم يكى به ديكرى انجام دهد
7 2 =
Wy i 7... 6
7 VEX
۳ و 7
4 2
9
صفحه 28:
AW PR 0 Ee BT)
Eee We eee ee ee eS ees
ویدیویی مایکل جکسون به نام سیاه و سفید » تصویر صورت
1
مختلف بودند گرفته شده بود و در مقابل چشمان حیرت زده
8 TUBS vies
بدون اينكه بيننده احساس كند كه اين لايه هاى بين دو صورت
کاملا متفاوت به صورت تصنعى و يا ناهمكون به يكديكر
ا 0
Eas ا لي ا ل
نقش منفى داشت مى توانست كالبد خود را به صورت جيوه در
بياورد و همانند جيوه در هر شرايطى تغيير حالت دهد . در
روى كف زمين به صورت يى كف يوش يهن شود و سيس از
صفحه 29:
صفحه 30:
0 7 ey eee VER HOLE re Se te Were
كويد : " فكر من و همکارانم در معماری و شهر سازی . قابل
2 لل مر BS
2 et eI E Og ecko ا ا weg
به وجود آید که با افکار و زندگی زمان خود انطباق داشته باشد
زمان افكار و خصوصياتش تغيير مى كند - بر عكس ساير
" . جانداران - معمارى هم بايد تبع أن تغيير كند
پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه
Cpe Peo Oe Poe) a re ere RPL (er ot (ener
قابل انعطاف است و خود را با شرايط محيطى وفق دهد .همانطور كه
ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد .
صفحه 31:
SEN معمارى فولدينك ؛ در مجاور و همتراز
يكديكر به صورت انعطاف يذير و در انطباق با شرايط كالبدى
؛ اجتماعى و تاريخى محيط در سايت قرار مى كيرند.
۳ در 2 خود براى مركز ens Anak 5 وه
oad o lal ¢ ga se (IOOM » در فوق را به صورت کالبد
معمارى نشان داده است . به طور كلى در 2000
بزرك آمريكا ساختمانى به نام مركز ككردهمايى وجود دارد
صفحه 32:
ا ل ات
صفحه 33:
صفحه 34:
در این نوع ساختمان ها به صورت مستمر جلسات » سخنرانی
ها و نمايشكاهاى مختلف از طرف اصناف » سازمان ها و
نهادها ككوناكون كه موقعيت محلى » ملى و يابين المللى دارند
بركزار مى شود
مركز كردهمايى كلمبوس در شمال مركز شهر كلمبوس و در
واقع در مرز بين مركز شهر و قسمت شمالى شهر قرار دارد .
در سمت غرب ساختمان »هاى استريت كه يكى از دو خيابان
اصلى شهر است عبور مى كند و از جنوب تا شمال و مركز
شهر را به یکدیگر متصل می کند . از سه طرف ديكر سايت »
بزرگراههای سرتاسری و خطوط راه آهن عبور می کنند و پل
هاى جند طبقه متعدد در اطراف سايت اين خطوط را به يكديكر
متصل كرده است
صفحه 35:
به عبارتى در غرب سايت مهم ترين
مسير ارتباطى محلى و داخل شهرى » و در
سه طرف ديكر سايت خطوط ارتباطى
داخل و بين شهرى قرار دارد .
525005-0-252 POO
01 الل SCIEN
از طريق خطوط تلفن » فاكس و اينترنت و
هاى مختلف به zu OW ee en Cas ۳۳ همچنین
سراسر کشور منتقل می شود . لذا از یک
طرف اين ساختمان مركز تبادل اطلاعات
طلاعات را به مناطق مختلف منتقل مى
كنند
صفحه 36:
از طرف دیگر این مکان مرکز خطوط ارتباطی محلی و بین
شهرى است و لايه هاى مختلف راه هاى ارتباطى از جهار
طرف اين ساختمان عبور مى كنند .
GREG LYNN
صفحه 37:
6 آیزنمن اين جند لایگی خطوط اطلاعاتی و راه های ارتباطی
در عصر ابر رسانه ها را در ساختمان خود به صورت
Up, gulls تاه نز ار ار ار ۱99۱
خود به صورت کالبدی به نمايش گذارده است . لایه های
مختلف ساختمان در حالت افقى » به صورت همتراز و با
موقعيت همسان در كنار يكديكر قرار كرفته اند و مجموع اين
لايه ها كليت واحدى را به نام مركز كردهمايى كلمبوس
bere ا لك
GREG LYNN
صفحه 38:
PR seer Crew er Poet a ip ise tien ip rew ice
يك دوكانكى در مقياس است كه به هر دو آنها بدون ارجحيت يكى
بر ديكرى توجه شده است . یکی مقیاس بزرگ شهر است و از دید
داخل برج هاى مرتفع مركز شهر » اين ساختمان مقياسى در حد
بزركراههاى اطراف خود دارد . همجنين از ديد عابر بياده در
مجاور خيابان اصلى شهر » مقياس ساختمان خرد شده و مقياس آن
در حد مقياس نسبتا كوجك ساختمان هاى محلى اطراف خيابان است
يكى ديكر از يروزه هاى جالب توجه در اين سبى . سرنكون
ساختن برج سيرز در شهر شيكاكو توسط كرك لين است . برج
سيرز »ء به ارتفاع (000 طبقه مرتفع ترين ساختمان ساخته شده به
سبك مدرن است . اين ساختمان توسط شرکت معتبر 6.60.00 بین.
صفحه 39:
سالهای 1920-2۵ ساخته شد
. مهندس معمار آن بروس گراهام
و مهندس سازه آن فضلور خان -
پاکستانی تبار - بود
اين ساختمان نماد و نمودى كامل
از سبى مدرن و انديشه مدرن
است . نماى خارجى برج تماما با
ere en 0
Rn
Dt) ig] Bi a rear] ۹
ميس وندروهه و شعار كمتر بيشتر
است دانست . اين برج از نه
صفحه 40:
مكعب مستطيل جسبيده به هم تشكيل شده كه به صورت سلسله وار هر
كدام تا ارتفاع معينى بالا مى روند . دو مكعب مستطيل آخر به ارتفاع
©6202 مثر مى رسند . فضلور خان براى هر مكعب مستطيل ©©
ستون فلزى در نظر كرفت . لزا برج سيزر از نه لايه - مكعب
مستطیل - و هر لایه از 06 لایه - سیستم سازه - تشکیل شده است
صفحه 41:
گرگ لین در پروژه خود - به صورت نمادین - با تبر » تیشه به ريشه
اين نماد مدرنيته و معمارى مدرن زد و عمود كرايى را به افقى
كرايى تبديل كرد . يس از انداختن برج به روی زمین » لین لایه های
هندسى طويل و قائم الزاويه آن را برطبق شرايط سايت در بين
رودخانه » خيابان و ساختمان هاى مجاور » همانند نوارهاى خميرى
شکل » در کنار هم قرار داد . اين لايه ها در عين اين كه هر یک
خصوصيات خود را حفظ كردند » ولى بيد 0
سايت به حالت نرم و انعطاف يذير » به صورت افقى و بدون هيج
كونه ارجحيتى در بين عوامل موجود در سايت قرار كرفتند .
صفحه 42:
مک د
را
صفحه 43:
فولدینگ يك روند شكلي است که براي ربط عناصر ناهمخوان و
مختلف در يك ناحیه يا ساختمان در يك ترکیب چند لایه اي و پیوسته
صورت مي گیرد.
اين شيوه يك طرح نظري نيست.در سطح عملي ءفولدينك ميتواند در
مورد مسائل كوناكون طراحي به كار رود.از جمله مواردي كه در آن
عناصر مختلف براي متصل شدن به هم به روشي نيازمند هستند كه در
آن درز با شکاف و جود نداشته باشد.فولدینگ به دو دلیل عمده می تواند
سبك قابل قبول باشد: ۱
ل ا ا ل ا By erie 7 ۳
ل ل ا ا ا ا ا ا ا 92
عمليات كرافيكي را با هم تركيب كرده و به صورت تركيب هاي غير
قائم در مي أورد.
صفحه 44:
صفحه 45:
فولدينك به عنوان يك جهار جوب فلسفي ماهيت معماري را روشن و
آشکار مي کند.اين نه به عنوان پديدهاي کاملا تصمیم گرفته شده و
اتفاقي.بلکه خود امري بديهي است PE veer er ees
هدف با بديدهاي اتفاقي تفاوت دارد.معماري فولدينكى با شكلهاي كاملا
5525-50
شرايط معماري به صورتي است كه نه شكل به صورت كامل تصادفي
ل لال 22 كر
ا ا ل ا ا ل رت
3۶ يي
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
معماران Fa NE acne
ا مر م9
هدف يروزه ايجاد كره تبادلات فرهنكي است كه همزمان به عنوان
ا ا ا ا ل ا ل CD
دريا اعلام داشته و به ينج جاشني كه مختصرا مطرح شده است ياسخ
مي دهك .
فضاي باز و حفره ها ( شكفت ها ) ساختمان بعد عمومي خود را با
شهر به اث شتواك مي گذارد . علاوه بر اين از لحاظ هندسي نيز در
امتداد مخور دريا قرار دارد و شاخه ها (بازوان ) خود را به سمت يك
جهارم و استوديوي 21-5 .9 توسعه مي دهد » خود را به مكان همانند
ee 05 |
ا ل ا ا ا ل 00
صفحه 49:
متخلخل ی
اعضاي بويايي با جو خارجي . فعاليتهاي فرهنگي در يك محیط متغیر
ا ا ل eC EMER
kt) ا ل ا اس YON EOE Pe vere
at Yeo ve Be we See Ce Ween
صفحه 50:
کیفیت پویا و باز شکل همچنین در داخل بنا ادامه دارد » جانیکه
0
اطلاعات » هندسه فضاها را تعيين مي كند .
فرسايش كه حفره خيلي بزركّي را در داخل بنا ايجاد مي كند » حجم
را در يك توالي فضاهاي باز براي نمايشكاه » مكانهاي تجمع و
موقعيتهاي نصب هنر معاصر مفصل دار مي كند .
جنين فضاهايي كه از جشم اندازهاي مختلف قابل روئيت هستند »
چشم انداز ( منتظره ) و هنر کلام زيبايي شناسي را بین هنر معاصر
و جنإعحى<0) نمايان مي كند . فضا و حفره داخلي امكان بيدايش دو
erer ال ا ل و
ا ل ا ل ل ا ATE ENT
به يك سيستم سريالي قابل انعطاف تكيه كاه و برق رساني مجهز
است که امكان استفاده هاي متعدد سطوح و دیوارها را براي نصب
Sie Sen ۳
صفحه 51:
BOYES at SOP ANDRO Cn ISO ED NE ey Ceres
ساختمان عبور کرده و همدیگر را قطع مي کنند و ساختار سيالي از
GEE tye SB eee ا Se Were ee)!
9 yO ا اا ا
را ایجاد مي کند که پيوستگي بصري بینا بخشهاي مختلف بنا را ایجاد
ول طسوت -
ES ORES BEE WR eee Hes) ert RET ee ae
خواهد شد . اين زماني به طور طبيعي اتفاق مي افتد كه شرايط توازن
. كامل بين جو اقتصادي و محیط بشر دوستانه و فرهنگي بدست آید
صفحه 52:
ed avanguardl
1 عون
۱
Aesth 2
11 TIN 2
Ck. | 77 0۷ 0 6
LGR
صفحه 53:
2 ERR TES SS eS To ORS rT Is.
دهد که در ادراك و تحقق فضاي رویداد را که در حفره مركزي
واقع شده است » در بر دارد . حفره بيروني و طاق براي نصب
مورد استفاده قرار گرفته و تمامي فعاليتهاي مربوط به ارتباط به جز
تالار کنفرانس تمامي ادارات » با هدف شروع کلیه فعاليتهاي
ان eee
et a » کتابخانه » تحقیق و تحکیم (
مهم فضاهاي نمایشگاه را در بر دارد تا علاقه بیث بیشتر را در ایجاد
مکانی براي کفتگري بین هنرها با گذشت زنب رجد رد
صفحه 54:
استحکام و تحکیم پيچيدگي موزه در هر فاز جدید چشم انداز را تغییر
ee ح ee
مربوطه از جمله كتابخانه و سالن كنفرانس .... مي يابد . اين ها در
كشش سطحي با ساختمان فاز اول » از سيستم توزيع موجود . تكميل
آن » بكاركيري يك نماي جديد در حياط ورودي استفاده مي كند .
فاز © متشكل از بسط و توسعه فاز © به سمت شهر ON
باشد . فاز © ساختمان مجزايي مي باشد كه ازمايشكاههاي تحقيق را در
بر دارد . از طريق فرش متصل به بقيه موزه وصل مي باشد تا مكان
ممتازي را كنار دريا براي عملكرد و ايجاد ازمايشكاههاي مجاور تحقيق
SE ۲ ۱ ۳
nip he ET
oh Sas
000
f 3 ۸8
وا ۲ Se Aas Said
~~ 1 7-1: جى اس هك ننه اس !الست 9
صفحه 55:
صفحه 56:
فرانك كيري و همكاران
پل موزه حیات
نام« ۳
ياناما مكان مناسبي براي نمايش تنوع زيستي مي باشد . سرمايه
حيات طبيعي أن تنوع محيط هاي زيست و اقليمي و فراواني آب
همكي با هم شدت و كثرت بي نظيري را در هر مقياس از زنجيره
زندگي به وجود مي آورد .
به منظور اينکه تنوع زندگي را در پاناما به بهترین وجه نمایش دهیم
پل موزه حیات در يك محیط پارك مانند قرار داده شده است که تنوع
طبيعي پاناما را در فضايي که به راحتي قابل دسترسي و رویت باشد
برجسته و مشخص مي کند .
منظره طبيعي پارك توسط طراح معروف جهاني منظره ادوین و ناگال
اخ 0000000
طراحي مي كنند كه به روشني و وضوح ساختار بندي
صفحه 57:
اه CM RCC CE AMEND ۱9
ممتاز و عالي جند بلوك دورتر از بندر اصلي كشتي تفريحي در
cn era ع 5
لظ << rap PONE ML Co 2
اناي يك
اين فضا از تاريخ غني برخودار است و ... در اصل متشكل از يك
سري از جزايري مي باشد توسط يك مسیر هدف و رابط که از
سنگهاي کنده شده در تاسیس پل پاناما درست شده بودند به این بنا
۷
ا ل 2 رح ري 0
ل جزایر تاسیس کرده است که
تفرجگاههاي ساحلي و مغازه هاي زیبا و رستورانهاي زیبا در آن
وجود دارد.
ل ل ل 7
صفحه 58:
ONC ل oa DLN TaN OO!
خم EA الل ا BN) ro ROA CAN
ضلع غربي ياريس واقع شده است . بنابر عنوان دروازه اي به
ونلعحوز استفاده مي شود همراه باساني ورودي كه در سطح زميني
لك ا ek ۱ ی هت
ا ا 0000
فعالي باشد طراحي شده است ف رستوران ( کافه ) و يك مرکز
A BE eenntiey ا ات ا ا OE eae ۱۳
بزرگ چند منظوره که مستقیما مجاور سالن ورودي واقع شده است
» براي عموم قابل دسترسي بوده و ممكن است به عنوان سالن
Weert yt ا ا ا Ee RE Lettre
رويداد به كار بردهن مي شود . ساختمان ()ر| شامل مجموعه اي
از تسهيلات أاموزشي براي فرزندان مي باشند كه براي تكميل
pT Ne rE ranie® ل اال ee
شده اند » تر تیب داده شده است. .
صفحه 59:
فضاي موزه بنا شامل مجموعه اي از كالري ها است كه براي نمايش
مجموعه هاي دائمي و همچنین نمايشگاههاي موقتي ایجاد شده است .
همجنين موزه شامل تعدادي از كليساهاي كوجك هست كه هر كدام به
الي ا 20
طراحي شده است .
همانطور كه بازديدكنندكان از يك كالري به كالري ديكر در موزه مي
ا ل ا ل ل ا
جشم اندازه را به تجربه موزه و ايجاد رابطه قوي بين موزه و هلد
فراهم مي كند آثار هنري خاص مكاني كه در :لم مجاور موزه واقع
لت و Bee
eT ie. Ea 750020
أن را تكميل مي كند .
eC a ACN ARO بناي (), به ل
صفحه 60:
ان
ا NO a ee CR ۹
است . به كار مي رود .
فضاي طراحي بناي ()را در 06)
() به بازدید کنندگانپاناما فرصتب ین ظیریرا
بيشنهاد ميكند تا بهترينجيزيرا كه لينكشور در لختيار لنها
قرار ميدهد را تجربه کنند . با لیجاد پلموزم حیات همچنین
ا 0 000 غنيياناما 8شوده خواهد شد.
تکمیل طرح تا سال 606062
کارفرما : موزه حیات تنوع زيستي
0 0
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
باب