صفحه 1:

صفحه 2:
طرامی داخلی چیست؟ (Interior Design) gals gal به عنوان یک مرفه. یک هنر و یک صنعت در دنیا شنافته شده. بهینهسازی خضاهای داغلی ساختمانها به منظور انجام فعالپتهای روزمزه یعنی زنذگی و کر اس لا | ۱ بفش اعظم عمر ما در قضاهای داغلی ‎some cs lah‏ | شاه میم با ايجاد مي اساسی متا نظلاً نیازبه سرپناهبوده و بسیاري از خعالیتهای ما در آن صوزت نين آنهه به يك بنا .روم ‎Hast stb ane‏ ناسح بنابراين مد توان كفت ف أفضاى دافلن-!( 3 طرف تأثیر مستقیمی اليتهاى ما در ‎al‏ رد و از طرف ديكر تگرش, احوال و شقصیت, ۳ براين اساس, [قى دافلن. بهيود عتتلكرد فيزيكي و برای ‎amps cifialy‏ آن اسح ‎(is‏ یدون طراهی لاخلي یا املاً قابل استفاده و یا در رت قابل استفاده بودن. کارآیی لازم و بهته زا تقواهد داشت.

صفحه 3:
| طرامی داغلی زندگی همه آهاد جامعه را تحت تأثير قرار ميدهد و تأثيراتآن-5[ زتدكن ‎La‏ ضوح قابل مشاهده است. از اینره موضوع طراهی داخلی به هیچ وجه" ُهدود به اقشار مرفه و خانههای اعیانی نیست. طراحى داخلى ميتواند براى كل جامعه و طبقات كمدرآمد هم مفید باشد. اكر قناعت رل اصل اساسی امروز جامعه بدانيم و قصد داشته اشته باشيم ‎١‏ امکان زندگن ‎sl)‏ 151 فضاى يا ‎»٠‏ مترى آيارتمانها فراهم كنيم. طراجىداخلئ يك أضرورت كريزن خواهد بود. ‎Sy‏ ‏داخلی میتواند به ما نشان دهد که در ای ی کوچک چظورو وسايلى بايد ‎e555)‏ ‏کنیم. | مد ‎Se) \ ۱ ۱‏ ‎BUTS‏ مَتتتقیم با میژگیهای روهی - روانی انسیان-قرار دارد. طرح مطلوب. ویژگیهای رفتارهای انسانی- مس ولا داخلی زب جیی. در ط(آهی به ‏ به ‎oe‏ مورد توجه ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:

صفحه 5:
طراهی داخلی طیف کوناگونی از عناصر و مجلفهها از قبیل فرم: نو نگ« ‎“ST‏ با کف» سقف دیوار, عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمیگیرد. این عناصر ابزارهای کار طرام هستند كه همكى بايد بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند. طراحى داخلى كه در حد واسط ميا د مفمارق 9 ‎Ls ae‏ : بم همان میزان که شامل جنبههای کاربردی, سافتاروا ‎Je‏ ميشود. ‎id‏ بصری و زیباییشناسانه را نیز در بر دارد

صفحه 6:
| یک طراح داخلی مسئول طرامی. دکوراسیون و عملکرد فضای تب مره بت ‎L‏ ‏تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیم‌گیری ذر مورد سافتار یک فضاء نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این هرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منمصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است. ۳ a 5 1 1 _ " ‏علاوه بر شناسائى رنك و محصولات و مصالع و 20 كفتكو با كارفرها‎ و قبول سفارشات را داشقه و روشهاك | و نگهدار (فی کنندة فا را بداند. همچنین باید سافتار فضا (| ب ‎jl dale oo) sufi‏ داقل مورد نیاز بزای طرام کنندة 5 كد هلاق اق 1 2 نج تسیا راض و خشنو ‎I L =‏ 1

صفحه 7:
فضا » عنصر اصلی طراحی داخلی | هدف طراحی داخلی عبارت است از بهیود کارکرد فبزیکی و روامیس_ فضاهای داخلی .جهت تسهیل انجام فعالیتهای روزمره زندگی در آنها فضا املیترین عنصر طرامی داغلی به شمار میرود متی میتوان از طرامی داغلی به فضناسازی داغلی نیز تعبیر نمود. كيفيت فضا بيانجامد. کیفیت فضایی طرح یکی از پارامت طرامی دافلی محسوب میشود. در ارزشیابل پروژمهای< ۳ دن سحه وروي و فصا | خای مس طاوی احسا روط تودت تاه داشتن و بسته بودن را در ما ایجاد میکند.

صفحه 8:
سس وی فضا ذاناً شکل خاص و قابل درکی ندارد ‎Sf‏ هنگامی که عناصری در حوزه آن قرار گیرند. روابط چندگانهای, هم بین فضا و عناصر و هم بین خود این عناصر, ایجاد میشود که اين روابط فضا راو در یچ سرا تب ‎ote‏ بر تس فضا با وجود عناصر مادی در مات( عكر سفت ‎el.‏ بتقنود ومعتی,پیدا میکند یج تنها قادر اسد الي خود فضایی ار داده و حوزه قضایی اطرافش را نظم تختید. . ( ] = ee نم تیب یج بلس ات

صفحه 9:
در تعریف خضا با دو مفهوم پایه‌ای سروکار داریم: خضا و عناصر تعریفکنندا یا عا محدودکننده ‎LAS‏ ۸ به عنوان مثال اگر جعبه‌ای را در نظر بگیریم. حجم خالی درون آن, فضا و دیواره‌های جعبه. عناصر تعریفکننده فضا محسوب می‌شوند. با فضا قابل لمس نیست. ولی عناصر تعریکننده 3 متیودکنتی لمن ابل المع انداز معرفی و ترکیب با یکدیگر هستند. لد | سک زیاس ‎mabe ple ul on este eg‏ =

صفحه 10:
عناصر هندسی تشکیلدهنده فرم یعتی نقطظه, خط, وتو میتوانند با هم ترکیب شوند و فضا را محدود و مشخص کنند. در مقیاس معماری, اين عناصر به ستونهاء كفهاء دیوارها و بسقفها تبدیل يشو ‎f —f‏ اقا عازتهتا زک بذ وسيل دوهی که ‎Le ol pee SL ls‏ و سقف و عناصر عمودی نظیر ‏ ود ‎٠‏ مارخص جیگ( ستونها, کفها یاه و مها علر تعریشکننده فا ‎“aS: sie‏ 5 را مشخص-و درون و بیرون آن را ‎eee Dale‏ آن را | سیاز:

صفحه 11:
«چارلز مور». معمار آمریکایی, در این خصوص می‌گوید: «وقتی از يك | كف وو يك سقف و چهار دیوار, يك اطاق ساخته می‌شود, در كنار اين شيش | عنصر, عنصر هفتمی هم وجود دارد که قضا است و اين عنصل‌اتری بیش از عناصر فیزیکی دارد که فضا توسط آنان ساخته شده است.» ازوف این اضل: فضای معماری با ترکیب: نسم دیوازها, نتونها: کنها و سقفها به هویت و کیفیت مورد نظر دست مییاید و محیطیمانوس, مفجو قابل استفاده, زيبا و خوشابند. و امن و پستحکم ‎sly‏ آنجام گلیه فعالیتهای زندگی در شرایط مختلف. فراهم میآورد با اینکه سیستم ساختاری يك مساج و , يشتوتها ‎l‏ ‏طرح اصلی فضاهای داخلي آن میکند, لیکن: ساختار - اگرآن و به معلی آن899آو ارایش عناصر طراحی داخلوا در نظر یکیو[ در جني ] فضاهایی د. توسط عناصر طراحى داخلى .شكل تیب كه روابط ‎GE‏ یقت ان ن عناصرء فضای دا و بدارل نظح ‎Mb‏ ا 109 و با لكك فضاهاى داخلى ساختمانها.و در نهايت ارتقاي كيفيت كاركردى - زيباييشناختى آنها ايفا ميكند. نقشى كه بهرهكيرى از طراحى داخلى در ‎as 1 i le tligert tur‏ تدارا جوا تخت جنورا جنر ‎ ‎

صفحه 12:
| هفت اصل برای طرامی داخلی | رس سس تاقجه هاء رف هاء ارسى هاء هشتى هاء موض ها و باغچه ها تنها شمارى از عناصر کالبدی طرامی داخلی در ايران هستند. روش معماران كذشته ايرانى در به كاركيرى اين عناصر. در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غتای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تز ات است. به نظر مى رسد طراحى داخلى در ايران. از يك سو در نیره نوستالژیای تا دوه 4 هاء رف 35 ‎eis‏ هاى قديم كرفتار مانده و از سؤى ديكر به دكوراسيوق دراماتيك و ئینی خضاها | با تمام اینها. طراهی داغلی فرآیندی ادا

صفحه 13:
تور : نور عنصری است. که با آن دیدن اشیا همکن می شود. نور می توآند ريته كلاقانه ألا به یک فضای داخلی ببفشد. بدون نو نه فرم را امساس می توان کرد نه رنك را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک ‎OT LAS‏ فضا را خوشامد و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشنافتی, بعد . -- فرم: توده يك شىء است ‎IAS‏ پعدی بوده و وزن دا = به يوسكما اد یروت بنا ‎Kins‏ دادهمسی ‎gid‏ در مالی,که ‎aly GLAS‏ فا خود (ا تشکیل می دهد ‎Pos‏ ) | ‎fos‏ فرم فضا ‎cag) a‏ از عواملمختلف است. دستگی مر کولاسیون ری این عوامل هستقد. هر چند تمود خرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنااست جاسم این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

صفحه 14:
‎las -»‏ | فضا را مدوده در دسترس کاربران دانسته اند. | در طراحى داخلى معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محيظ مهاست سا مسأله اى كه در رابطه با فضا مطرح مى شود. رعايت ابعاد انسائي در طراهی داخلی است. در طی سال ها اخير ارتباط بين ابعاد انسانى با فضاهاى داخلى به يكى از فاکتورهای مهم طرامی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا ‎Gl‏ پژوهی در د ‏كلى و اندام ‎(Batkropowetry) Gaiww‏ ار دید ‎٠ ‘pe‏ ياد مى شود ۳1 ‎CT‏ ‎ ‏در طرامی داخلی می بایست رابطه در؛ انسان ها برای سهولت دسترسی های ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
۵ - شکل : شكل. خط بيرونى يك شىء را تشكيل مى دهد. در معماری معمولاً شكل :و قرع 17ج هم ‎١‏ ‏اشتباه مى كيرند. شکل یا صورت معادله کلمه ‎)٩(۲«‏ فرنگی است؛ در هالی که فرم املای فارسی همان ‎Pore‏ است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غی رقابل مشاهده یا هندسی. در ترکیب بندی فضا شکل ایا عامل تعیین کننده ای (ست. ‎ete‏ وعامل ‎OF‏ ‏توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید ‎“nt‏ > - رگ : | در تعريف رنك آن را خاصيت ی فرمانسته اند. سا لك أن احساس آدمى رلتحت تأثير قرار داذه و روى قرم /مى كند. لأ تا امس مقیاست 17 هم مججب می شود. کار ۵ فضای "ديكر فرق مي كندو< كابر ين نا ‎itis‏ يان / ‎ay |‏

صفحه 16:
۷ - مجم : — حجم عنصر مهم طراهی داخلی است. در معماری سنتی ایران. شاهد فضاهای پر و خالی اهجام معماری هستیم. مقرنس ها و كوشواره ها خود بخشى از احجام خالى هستند. در اين معمارى مسايل ‎(ane‏ ‏اهميت زیادی دارد. ۱ نينا اعت دا ‎Oy‏ ‏ما فضاى داخلى را ب واسطه لايه بيرؤني بنا درك م كفيم. ‎ce 3‏ بهانترج) لایی پوسته یا هم با از درآن آم هی ت که دیوارها ‎x)‏ ا. فضايى تاكيدي ايجاد کنند و خود ‎Ly‏

صفحه 17:
۱ Vi 0 ۱ ‏ورم للحم‎ | bj 7

صفحه 18:
در كشور ماء هنوز بسیاری از مردم گمان می‌کنند كه طرامی داخلی تخصصی وین کس و تزیینی است سا در مالی که مقوله طرامی (دیزاین) امروزه کاربردی بسیار وسیع یاه و از اصونی علمی و مهندسی برای ‎sles!‏ بیشترین آسایش و ایمنی پیروی می‌کند. ارگونومی. آکوستیک, شبکه‌های کامپیوتری, بهداشت کار روانشناسی محصول. . رم سیستم‌های الکترونیکی و بی‌سیم. ایمني: تاسیسات مدرن, ااستفاده ‎bad jf aay)‏ و سطح و مانند آن. از مقولاتی هستند که"امروزه در ظرامی جاة ‎sae‏ ورد توجه‌اند. زمانی بود که طراحی معماری و دکوراسلگان مانندنقشی: مویقی و دوو کلاسیک چندصد ساله تبعیت می‌کرد و نرمند به کسی كفته-مؤشد كه بر طرع‌هاو 7 نقش‌های 5 نها 098695 اشراف داشت؛ آما ذائقه به ؤجود7 هده ناشي از 5 0 مفهوم سبك جب اد نري شد و در نتيجم نقد 50-6 كارى:د شود به ‎ion‏ درباره ارزش ۳ به کشف وی "أت هنر ات با آو باید به جهان‌بیلی و اصول زندقی مدید هساسیت و آگاهی داشته ‎Ge‏ ‎ ‎

صفحه 19:
به همین شکل در طرامی داخلی, شاید یافتن یک الگوی عمومی برای آثار امروزی کار دقوابل باشد. با اين حال می‌توان طرامی داخلی امروزی را در دو گروه عمده مشاهده کرد: کلاسیک و ‎een me Lope‏ طرامی داخلی کلاسیک به طور عمده یک سلیقه مردم‌پسند است. و بیشتر مربوط به اصول دکوراسیون قصرهای لویی‌هاست و در انواع اصیل و دقیق هنوز کاری قابل ستایش است. BK L_jaauat alu ‏اما آنچه دیده می‌شود رویکردی گران‌قیمج و کاة آزآن‌قیمت است که از‎ ‏بخ‎ os ‏کردن عناصر تزیینی به عناصر ساختار رای پنهان‎ ‏معایب اجرا و جزییات صورت می‌گیرد.‎ المردم يه همع دی ‎sean‏ در چئین 0 تمادها تنهااباربصری ذارن و به رافتی قابل- ات اند 1 ‎aye‏ ‏دیگر می‌دانيم که این گونه طرح‌ها زمانی نشانه ثروتمندی و تعلق به لأیه‌های روشنفکری و بالاتر جامعه بوده است

صفحه 20:

صفحه 21:
در طرامی مدرن تنها به آسایش فیزیولوژیک فرد استفاده کننده فکر می‌شود. فرم‌ها و حجم‌ها به شکل عریان. سافتار خود را به نمایش می‌گذارند و اهدافی عالی و فیالی را دنبال نمی‌کنند. این گونه است که کار طرامان مدرن به مراتب. دشوارتر است. کشف نشانه‌های خاطره‌انگیز در چنین محصولاتی دشوار و پیچیده است و بیش از آنکه تمت تاثیر ‎ea‏ 9 ی کلاسیک باشنمدارای علائمی از 77 اندیشه‌های جدیدند. امساس ناشی از یک مبلمان که ساعت‌های زیادی از آن را در و به مالتع لين مدزلاسستها نوعن تاب (صى+4) از معماز یش دستمايه طرامان امروزددتقاع شافه أربردى #دهاذا | ها و

صفحه 22:

صفحه 23:
دو دیدگاه ماشینی و دستی یا صنعتی و سنتی را می‌توان در طرح داخلی خانه‌هاء | دفاتر کارگاه‌ها و فضاهای عمومی پیگیری کرد. سب — | بیشتر کارفرماهای متمکن به دلیل علاقه خاصی که به داشته‌های خود دارند برای انگیزش اهساس رقابت و امساس قدرت در میطه خصوصی خود اغلب فانه‌هایی با طرح‌های پرنشانه را می‌پسندند و استفاده از هس‌های پیچیده (اما فرم‌های ساده) را به سفتی می‌پذیرند. طراحی داخلی مدرن ب به هم. و ايده جذاب و هنرمندانه تاد ن گونه طرح‌ها نظارت و و در شرایقا آقارفانمال ۳ و ابعاد باید در هماهنگی کامل با قضای معماری تاش یعنی ‏ [

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:
انج بعرم > ‎mr‏ ده ba di f (5 piss ۷ ! ۵ ‏ای‎

صفحه 28:

صفحه 29:
a. Fd Fal ۱ By

صفحه 30:
۱ Vi 0 ۱ ‏ورم للحم‎ | bj 7

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان