صفحه 1:
4
0
۳
-yo ۱۹|
مر رم
دس
مهندس بختیاری
qer بهار
موسسه أموزش عالى مازيار
صفحه 2:
معماری دیکانستراکشن
و 1
PA Force caren | nee ns |e raed rome eee Me PrN BOOP oy |
انتشارات آکادمی » در لندن است در گالری تیت این شهر گردهمایی ای به راه انداخت و به انتشار دو مجله که در
این زمینه با وی همراه بودند دست زد . مجله طراحی معماری و مجله هنر و طراحی و غیر از آن نمایشگاهی در
موزه هنر مدرن درنیویورک برپا شد که عنوانش معماری واساختگرایی بود . اين نمایشگاه را جانسن به راه
Core RC me ec Creors Fe رک ORC
Bea [eo er ene Seen aS ee RENE Coe eae eRe ord]
Omer Neier) ENS Roe Pel oy a ea Ee CIT SPT
آنهاست . اما به نظر می رسد مشکلاتی نیز در کار باشد در حالی که در لندن عملا واژه « واساختگرائی » کاملا
Ee ا aN ee rey ore OIE 2th Brome Oe
(Deconstruction) 4 4 الرفتة للد در نیوریورک ویگلی از واژه واساختگرایی
( ددك لا حتاعدحدكئده20ع10 ) سخن كفت . در لندن سخنوران و نويسندكان فرضشان بر اين بود كه
یرف mn راك دري )به نوع ae Pe SSC TE eee Pe TI
Pe Ree PE Peeled (eee eden WY pene roe eel ek ree Reape ee pce ed eon Ceca)
و برخی از معمارانی که آثارشان به نمایش گذاشته بودند, از جمله فرنک گری هرگونه ارتباطی را با دریدا انکار
۱
دارد نه تنها گمراه کننده است بلکه اساساً خطا و ناصواب بود . ( بورگ گلوس برگ)
صفحه 3:
0011000000
عصیان در برابر باورهای قرار دادی و ا در عرصه فلسفه که قتیم حور
ree emir yn eer ren itr err rae y erent) در « خرد » و« دانايى » به
Bye irs eo تنام متاخ me a ay aE 9
که از دیرباز . از عصر فیلسوفان کلاسیک یونان وجود داشته وبا ظهور عصر روشنگری 9عحصصعاط وناص۴
Oe Peon Sa senier Mecca sete eee ck EL ree a Li eet ral Ie)
تا سال هاى اخير اساس فكرى و فلسفى مغرب زمين را فراهم آورده واز أن مهم تر - براى بحث ما - از انكيزه
هاى اصلى مدرنيسم در عصر معمارى بوده است .
۱
شیراز هم آواز شده اند که :
جهان و کار جهان جمله هیچ در هیچ است
هزار با من اين نكته كرده ام تحقيق
BIE) ا ل ا ال ا ال سرا
Pe melee 11 ا Pe
ا Pe Wee ee en olen Beis Ter eet ere Ona kor ene
a) ۳۳ بر اساس خرد و دانایی از عوامل اساسی پدید آورنده معماری مدرن - و يا اگر
tel eo een Ee el cee cer Tes et Tore) ۱
eee eon SPIT ens SA en ate ec PES Eee erie ee een nen)
آورده است .
صفحه 4:
cence ite en ی سازه از منطق اقليم و انطباق معمارى با أن حتى
ریبایی سخن فراوان گفته می شده و به رشته تحریر در می آمده است . اکنون با دیکانستراکشن همه
این منطق ها درز Sen ee were Re del tee
ee SEO Dee TO ar eae RS AD ae lee fe eae نا
وجود می آورد . نکته واجد اهمیت به اعتقاد من » این است که « غیر منطقی » بودن کار جهان و یا با قول حافظ
fee ol ccc TS ES Seley Ser) Rees anne eee cd
نامطلوب و ناستوده ولی نباید آن را به عنوان یک اصل پذیرفت . پذیرفتن آن به عنوان یک اصل راه به هرج و
ee se ele nee ee oe] 1
fee o See bees SPOS, eee AB Ret ار CoB tS ood
خاص » خود را داراست . فى المثل « ديوانكى » هاى جومى جندان هم « جنون آميز » نيست ! به علاوه ياد
00 ا ا ل م ال ا ا ل sy
Se) ام ا ا ا الل oe a ed
ee ee ore Le Ems aL oe Sere Ee oto mat wes eal
BRST 1 ا ا
صفحه 5:
بنابراین خرد و دانایی باید توأم با تجربه و آزمایش و با احساس حواس ( که تا این جا در موارد بسیار توضیح
poe ee pete ge eee SPP nO RNPETY CeO TT
» پنداشته می شده نیز به حساب آید و « منطقی » بودن هر قضیه » بر اساس معیارهای گذشته » شرط
پذیرفتن آن نیست .
توديدى نيست كه برخي از بانيان و هواخواهان ديكانستراكثين راد اقراط مى ييمايند . نقى خرد و داتابي و
نپذیرفتن کلی و عمومی حکم عقل به دلیل آن که عقل نمی تواند فتوای نهایی باشد و هر مبحثی می تواند - بسته
- تابع صدها تعبیر مختلف باشد ماهیتاً پذیرش مطلقی را به همراه دارد که دیکانستراکشن مدعی واسازی
می باشد . نمی تواند مطلقی را به زیر سّال برد و مطلق دیگری را به جای آن برگزیند .
(منوچهر مزینی )
آن نی
Fee ee Ea ese Pe eer ne me See ee eee)
۱ ted ate ieee el Ee eC TO Let eke Meee cc aed
معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد و شاید هم به دلیل آن است که هنوز ابهامات و سالات زیادی در مورد
. دیکانستراکشن در کشور ما وجود دارد
[rove pe aed esos PPE RORY a feo eed ee CEE NE A Reesor eed Feo eT Pe PC
PEW ETene PSN Us Pager d eae PTR ee coe enon Se ECM CL OER
۱9 ا ا ation See bi Tee deel ct)
صفحه 6:
در نيمه اول قرن بيستم مهمترين مكتبى كه ادامه دهنده فلسفه مدرن Free yon Wa CWA TR WP Terre
ا ا ا 100000
ا ا ال م ل ل ا ا
ا ااال 0 وی ۰« فرد
ماهيت خويش را شكل مى دهد و نبايد از اين عامل در مسير شخصيت فرد غافل ماند ... سارتر آزادى بى
1 000
همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست » .
سار تر: معتقد به خرد استعلایی (۲:0 [12ع1۳296906) است . از نظر وی » « فرد ماهیت
re Dee ee Te a Loan Bee TL ae ie Loe ete decd
شرط را از امکانات ذهن آدمی دانست . به نظر او آدمی آزاد است هر چه می خواهد اختیار کند و به همین
و ROM
از نيمه دوم قرن اخير » فلسفه مدرن و مكتب اصالت وجود و خرد باورى از طرف مكتب جديدى به نام مكتب
۱
سوييسى و لوى استراوس » مردم شناس فرانسوى , مطرح شد .
ساختارگرایی واکنشی درمقابل خرد استعلایی و ذهنیت مدرن است . ساختاررگراها معتقدند که عاملی مهم تر
از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته و آن ساختار زبان است . از نظر اندیشمندان
و ۱
la D bal Slane. Re) Sed Dede el toed) Tech Nea ۱
ساختار زبان است ..
صفحه 7:
۱ fore ner ieee ror eS Be we els er el ss ی استراوس 12
ePIC Tore en ااا rete te I 7
1 EE SPURNED POPC) من 7
8
۳
استراوس
ل ل ل |
استراوس ی تا ett eR tT ter Poets) teed) 00
شعور تكوين يأفته در محيط هاى دالشجاهى باريس رأبه كل بشريت و در همه نقاط عالم و در سراسر تاريع
تعميم داده و تعينات تاريخى را ناديده كرفته أست . »
ey ا ا ل م م اللا ل eel
] ار
خاص خودش است و قوى تر مى باشد . اكر به عقيده دكارت همه جيز اكاهانه شكل مى كيرد , به نظر
2 اا ل ل ا ل eon)
. كيرد و مؤلقى تدارة
1
است خردورز ء از نظر استراوس انسان موجودى است فرهنكى و ماهيت انسان در بستر فرهنك شكل مى
Serres p a teenie onion atorar nv 1111100
صفحه 8:
به طور کلی » « روش ساختارشناسی . یافتن و کشف قوانین فعا ۱
و گفتار آغاز می شود . رفتار و کردار نوعی زبان است . به همین دلیل ساختارگراها . ساختارهای موجود در پدیده
۱
مورد ساختارهای رشد ذهن کودک و شخصیت کودک انجام داد .
۱
مورد سوال و نقد فلاسفه پست مدرن و خصوصاً پساساختارگراها قرار گرفت . چنانچه میشل فوکو : که خود از
Fa eM ces ey aR Wee ATOM Ca ECR aE Te Ter On See TE FCRr ON RFs
فرهنى و جامعه غافل مى كند . منطق آنها منطق خشكى است و به ما اجازه نمى دهد به هويت ها در دوران هاى
مختلف توجه کنیم » . لذا مکتب ساختارگرایی را می توان یک مکتب 1
کرد .
] oe a oA ee eee Ree ord
TO ae ae nace EE a coe ec ad Oe ec eae Tee Dold
Se eel Ee es ea Te oe eee Se a ad
Fe Ne eel Ey OD ead eS ee Uae ed LE TES ed et oe eM Dd
ا TS LL ee Te Te eRe De ea
Fe eae COT CTI HYP eR RUM ECR FREY ean ROP Yn TEE
رولان بارت » فیلسوف پساساختارگرای فرانسوی در مورد دال (دلالت کننده) و مدلول ( دلالت شونده) معتقد
101111110
صفحه 9:
مکتب فکری دیکانستراکشن توسط زاک دریدا ( )۱٩۳۰ فیلسوف معاصر فرانسوی » پایه گذاری شد . دریدا
Pe a Sees ee en ced eS eegee ce Toneie ea aie
cal el at See OD Nee a an cook Dead ۱
[0 Tee pee Le cer ae) Sean een
۱ te eB) is oslo Teen Mbe)
1 Pelee Teer eon DS \ od ok ea ا
فلسفه غرب دجار نوعى ورشكستكى است و در حال حاضر يوياى خودش را از دست داده است .
ال واقعی خودش را آشکار نمی کند » زیرا ملف آن متن حضور ندارد و
هر خواننده و یا هر کس که آن را قرائت کند ؛ می تواند دریافتی متفاوت از قصد و هدف مولف داشته باشد .
۱
را داشته باشد ».
۱
a SCP Pe 1
ey ا ا Ce ceo Ll oa al oN STC Ee
دیگران از پدیده های پیرامون خود قرانت می کند .
غاوت با
5ك 00000
مرد و زن » ذهن وعین گفتار و نوشتار: زیبا و زشت و نیک و بد همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است .
Te a) re ae eee Se ی
ندارد . او اين منطق سیاه و سفید و مسئله یا
صفحه 10:
۱ ao eee ewe) ata
یه دریدا؛ معنای متن را كوي
به خود اين معنا را كه مى تواند
دليل حضور كوينده ارجحيت داشته است . ولى به
3
ene oa tec mne ear ey SR CT 0000 لذا زوم
Ce el ee ad
Poel De ai SEED OR Teed ed ee I eae Tt ae eae Eel aah
eet ا ie a eee a Te eee tee ae ne ae)
دیکانستراکشن عنوان شده ذکر می شود .
eae cet eee ا ل ل اا ل
TO MN Ne اللا ا ا ۱
Cee oer ree reed ore LN Pe Pema sce ma ne ce eS nar aay
Brey MORIN es rere ere ae econ or ae eo
FPR ا ااا
۲ 0 ele ese MeL Te Ste) ee Reade Pen genet
دکتر ضیمران نظردریدا را در اين مورد چنین می نویسد : بنیان فکنیروشی است که آدمی را از خواب یقین آور
dae STO ame aa CULE ES ante Tee ۱3
00 alt cece SI oie Rice Meas cee) Ee s eaeeo
OM LR Sr ron cries
Pom eee اا Seed Pee Te Oe
تفسیره و تویل ها می تون با یکدیگر و حتی با یکدیگر و حتی با نظور و نظرپدیدآورنهمتن متاقضی و
9
صفحه 11:
تک ره سا ما أنجه كه خواننده استنباط و برداشت مى كند واجد اهميت است و به تعداد
تا اس ود ت وجود دارد Peed oer Tyo
EY STS ee eS cecd e bt ltt neon ee ned ۱
ل ل IO aol BY
Peele BaD ees 1B OEY ata eS Meee ا ad
PCE eNIPS OPS ar ear a toa eC ETP Seanes wpe ee Seen Oa a ear Uae]
Rn eae اام ا
۱ eee CNS) one Proper on Cre Tare een enre ee iee es 1)
FN edo Reet ieess ec ee ac Estey Roe et ates ا coonaes)
ieee isos Leo ete) ete ie ee em ke Ear)
11111101011100 er
Eero nS ore BEY Se) ho Cerne Co
Tow EST PPPS RICE Rr eerey Serpe cP keane pees oan oer)
اكر معمارى علم است ء بايد اين معمارى بر اساس علم و فلسفه امروز و دريافت كنونى ما از خود و محيط
. اطراف باشد . معمارى امروز ما بايد از علم و فلسفه قرن نوزده كذر كند و خود را با شرايط جديد منطبق سازد
00101 اا اا
ا ا ا ا ا
مدرنيست ها نيز به دنبال اين مدينه فاضله در كذشته هستند , ولى معمارى امروز بايد اين مدينه فاضله را در
صفحه 12:
۱
19 toe repeal oe TORII RN CN OP a Pee Ree re
eC Rec See LB EST oe IS De weed Sat Reet recente)
PA ere tocien cet ered corel ks MPT 1 aR Corn SCS Be ee arty
. مفاهیم جدید مطابق با شرایط امروز از دل آنها استخراح شود
پیتر آیزنمن : بر این باور است که در زندگی امروز ما ء دوگانگی هایی مانند وضوح و ابهام » ثبات و +
و زيبايى ؛ سودمندى و عدم سودمندى . صداقت و فريب » يايدارى و تزلزل » صراحت و ابهام وجود دارد . نمى توان از
On Pence اا ا م ا اا 00
كاه شرايط زندكى امروز ما به نمايش كذاشته شود .
۱
rep ee pres rere iar ene ey Seer ot cen enter ear ee TT
et Re Ree ed ا ل Ce
است . معماری امروز ما باید منعکس کننده شرایط ذهنی و زیستی امروز ما باشد و آنچه که درمعماری امروز ما مورد
es Ie aaa ل
BERT PPT ye Aver fates ee eee Me mem Fee] bene Mane Fee TOP Tey
همچنین خود سایت و شرایط یکی و تریضی آن و محیط جتماعی و فرهنگی ای که سایت در آنقار رت نیز
OBO SCN EL eee Se ee Ed ed Tet ese)
صفحه 13:
مجموعه مطرح می شود . در نهایت کالبد معماری به صورتی طراحی می شود که در عین برآورده نمودن خواسته
ل در ری کر ااا ا اال
شود - لنا شك كاليدى به عنورت يك مجموع جد معنا POSURE ee oon FW a
od ل 000
ا ا ا ا 000
است . دو بهلو مرز ميانى است . در دو بهلو يا ايهام ارجحيتى وجود ندارد . هم اين است وهم آن - نه اين است
0
چه چیزی را سرکوب نموده است » .
SUN eee Seas oe Sie Ie nd Tl sre ieee Ter bit)
Foyer ees ا | Cin pe meena LUCE
Re Se ec ee eee Se Snr Sa lnc ee ا ا
Rei Peele err rs ec pe Preyer pe ces ere
عملکر بن .نمایش آثارهنرمندان و دانشجویان دانشگاه در آن است . هر یک از اين معماران ساختمان خود را
بین دروازه ورودی و ساختمان های موجود در سايت قرار دادند . ولى در كمال تعجب ٠ ساختمان طراحی شده
توسط آی eee تاه ویر ۷۳|
nen orn scan pee ery 211111111111100
سبك ديكانستراكشن در مجامع بين المللى معمارى مطرح و مورد توجه قرار كرفت .
صفحه 14:
| Te pares PPT ners [1 1 1 11111110 peer
. عامه مردم شهر كه به ديدن اين آثار مى آيند . لذا دو كد يا نشانه براى هر يك از اين دو قشر انتخاب شد
ی eS) SEE a eed Se ae Td
| ار
در محل سايت با يكديكر تلاقى كرده اند . اين دو كانكى در كالبد معمارى ساختمان به كونه اى نمايش داده
TO ce ee Nt et ل م ا od
BRU IPRS C1 EE Tear ye ce)
eC Tey ees otis cee eee Nt eid ee TOBE ee)
0 ere rasan ries rs ee ee IC OPE ep cor ren oa)
112111110010115 پی های آن د زیر خاک در محل سایت مدون
1 eO TA
قرائت كرد و اين قرائت را به صورت كالبدى نمايش داد . لذا در طرح أيزنمن . بخش هابى از ساختمان
Te EPI AR AN ل ال
. کسنر بازنمایی و بازسازی شد
00 Teer SE ace Bee ees Tees toe Sete be)
۱ ie cetera ner en ete Tod)
eee EE Re Ee ney ae) Se Tel ل ee ed
ا ool ا ا الا ا Roar
صفحه 15:
ا oe aE Peak ee ere eee) eee
در حوزه معمارى , اشكال و طرح هاى مختلف ديكانستراكشن مدت بيش از يك دهه است كه در دانشكده
های معماری در ایران ارائه شده است . چند نمونه ازساختمان ها به اين سبک نیز در تهران اجرا شده»
re EE Td et od We BT al ee eee) سا
صفحه 16:
کاربردهای معمارانه
1
در جهان انکلوساکسن با آن سنت های قوی « تجربه گریان » تأثیربگذارد . ولی به سال ۱۹۷۳ سخن و
پدیده ها و به سال ۱۹۷۲ در باب شناخت دستور زبان و حتی به سال ۱۹۷۸ نوشتار و تفاوت به ان
ed nad
نك
اما دريدا مدافعى سرسخت داشت واو بال دمن استاد علوم انسانى دانشكاه يبل بود . وى حتى از سال
eae Ter eT ial Lica ee re POAC Ca) 00000
نیاز دارد ا Pee tee sder eRe
که دانشگاه بیل در آن واقع شده ) کارشان و وجودشان به عنوان نویسندگانی که درباره نوشتار می نویسند
توجیه پذیر می باشد !
۱
1 اين مطلب ممكن است آشكار سازد جرا فيليب جانسن با برقرار ساختن
رابطه با دیکانستواکسیون در میان روشتفکرا ان معمار كوشيد سطح فرهنكى ايشان را اعتلا دهد .
اما راستى جه جيز در معمارى موجود است كه بتوان آن را وا ساخت يا فرو رب
معنوى لغوى :]060251110 ؟
صفحه 17:
Hypo Bank a
Tavagnacco
صفحه 18:
واسازى متن هاى معمارى
Reale eed ا ا ا ا ل ا
با متن هاى نوشته است . از اين رو شايد لازم باشد به كند و كاو واسازى متن هاى معمارى بيردازيم » مثلا از
۱
TP PFs 0 yn aD omer omen ea ene mee fae ore va ae Foor
۱ ten a et se Pee Sard)
[1۳ Mine Sora ea oscars rom oc oes ee eo
COT Dr Rhee nee kerr re Teale ee) Kae ee ers De ke lore)
1۳0 PA Re wer error mer aees ieee errr Sn CSTD
Se See ea totes) ا
! تحمل می آورد و باقی می ماند
ار
ese emg eon ea ا 0 ce ore OO) RSM Metre 00
تا ev a سح مارا ی رد رت وی ل ات
0
صفحه 19:
از توده ای گل قایق می سازیم :
RES oe eer rem ri Cyn enn eT)
. مى كيرد
براى يك اتاق در و ينجره مى سازيم ؟
اما به سبب اين فضاهاى خالى ء اتاق قابل زيست
مى شود .
Psycho House at
2111
صفحه 20:
Fiera eee ل VS Re Crm CaP Yemen] eo nee
فن دفن +4 مثال را بر اساس اين نقطه نظر كردأورى كرده است . همجنين برونو زوى كتاب تاريخ فوق العاده
3210000 مم ا م or
1
Seow aeRO pot ra ord Powe ee eA RO Pe we ene rep Tn eC eee
و
. شود که فایده ای بر آنیها مترتب نیست . بلکه اساسا مقصود از معماری را نمی توان به آسانی دریافت
1۱ ore ed el eG BSE EE Sec ذا 7
2 توت رن سس تست ما er ed
oN er eye) od one te eee ete b dN ped oa eee eee Lore teria)
بر گرد این میدان ساخته اند وجود نمی داشت تا احساس مستقیم و نابی که حاصل تماشای آنها است با کیفیتی
0
اما به راستى مطلب بيش از اين درخور امعان نظر است . براى زوى ٠ « جوهر » معمارى در «عواملى كه در فضا
0 ااا ااا 000 ed
۱ ا ل
ا ا ا a ood
صفحه 21:
19 Pe ESSER earn Bre tome cee ا Mee ea
۱ ee ACS Oe ee ol aE end
جامع سنت يل مى خواند نيست . به عقيده اسكراتن درآثار رن جيزهايى ديكر مانند تأثيراتى كه وى با سايه
Pee ا ل اا ا Sena oeT yy
5211101000 و
STEN ree pera Ieee err ee cP Son Ceres erent
است ما به واسازی بحث اسکراتن ادامه دهیم و به ابرام بگوییم که علاوه بر وجود نند سنگ » آجر» چوب
Feed Wor ere Fema nee MT aS eee ES TON eR TE ee er eee
01 COE Scan ore) Bee os oe meee dey
که سقف تیر و ستونی موجود است که فضائی را محدود می کند ؛ مى توانیم بگوییم به معنی واقعی کلمه معماری
. پدید آمده است
رابرت ونتوری شتن کتاب پیچیدگی و تضاد ( ۱۹۱۲ ) به نوعی مشابه . به واسازی اندایشه های گذشته
۱
ال ال ل ل ا اال
eS ا ا ا ا م ا ۱
ree Oncaea] en Pore one er mcr Chee ars Se 19
FEE CoE Cane CPO A PIP CRC Te CRY gee Cm | pe Tome Crea Be]
لا pers Tenet 1
i ec reer IY prea ا ال Fe rome 19[
aS STR Tae SE tere و
Brome Scary te er caer ene
صفحه 22:
Pere CES
[0 SPE EN ara
Ct Reale elt a Bee a eT aa Te)
در این متبلور شده و تجسم یافته است
سطوح در امتداد قائم نظام يافته اند و كوئى به صورت معلق در فضا آويخته اند . -
pe) er ee ere ree) eee)
فضای برون و درون سا
در این ساختمان موجود است ؛ یا به ایجاد مفهوم فضا -
۱ Fl cote Tek eter e a oy acne)
Sy ا ier CONC) رت
Fees ence Pere N | rere Ro cea ed ee ees cer Peete Cae
] ا ا الا
Ceres eee tee PB a eee Te
De DES ne NS is et ol ok Tel od ree Tee tay 2)
Seley yee well)
BS a ae dy ee need Leer ect a Te es Dy Isl coed necro)
3 en ene ents
ساختمانهای مجاور جوش نمی خورد .از این رو ,بنینگتن می گوید دریدا نشان می دهد که « غیر ممکن
Toe ا eS ed ae eh ae eee Site
Nerf) ل ae een 00
MB) ele Bleed Sot tees eae) ا ۱
نيازى به حضور نويسنده ندارد .
صفحه 23:
20 Pe Tee ed ieee te eae]
۱ Ee SoBe) St eh Se et ie ا
OC ee eee el ie cele ce Mt cS BS ce) eR Se) cere cad
Se) NE see a eke eae nee a cee eS y ter De ok ct foc eye Perec!
CS, EE en te Me see ol ae te ee io on)
SS Nea ae TS) ل ا Pe ee ld
يكى ديوار را رد مى كند و دريدا شفافيت ذهنى كفتار را . و درست همان كونه كه دريدا به
جست و جوی بیپیان ما ااا 0
ا ا ]
ده نقش معنی گر را می یابد » ونتوری نیز ظرافت فضاهای داخلی را دنبال می کند که هر یک ممکن است در درون
ا ا ل ا ا ا ]
ظرافت را ونتورى در مثالى كه از كليساى سنت بازيل مسكو به دست مى دهد مشاهده مى كند : هر فضاى درونى
ا م م ا ا ا ۱
يك فضا برون فضايى ديكر شود .
0 ا ا اا ا eae)
0 است ؟ در این مورد ونتوری به ما اشاراتی به دست می دهد زیرا
اا اا 1۱ » که هر دو آن را ene
نامطلوب يافته اند. در حالى كه راهى كه ونتورى انتحاب كرده است ممكن است أشفته به نظر رسد ء و عملاً
Brown in Re nego rs enna es rela
صفحه 24:
ST et eel EIS) Tens ne ase ats) oe ا ا Lee
ee ded Bet bern oe Re) nea Te eats) rite Re oat
0 bE Tee eat Se ee ews oe Peele ce)
De ES a eral oad col MOTE. eee) Ne ioe Reet Ted
Se RS) Se ke eel TS a ee ee Se ld
ل
زیرا در حالی که بیشتر نوشته های دریدا جنجالی و باد کرده است . وی زبان را با تردستی جالبی که به کار می
كيرد و با استفاده از لغز و وازه هاى دو يهلو و جند معنى بحث هاى بيج دار خود را به زبان كلمات در مى أورد . اين
كيفيتى است كه اوء آيزنمن » و جومى در كارهاى معماريشان نيز نشان مى دهند . برخى از بازى هاى دريدا را با
۱
A EOC CMP cans 2] ۱
10 تمام كلماتها tous les mots en R
POPC IES la terrem, la matiere
سنگ شسیشه . آهن la Pierre, la verre, le fer
که بدون آنها معماری پایدار استواری به دست نمی آید. می بینیم که وقتی این جملات به انكليس ]
Rea sn a year | 0
صفحه 25:
مانند خا ماده » سنك , شيشه , آهن , ... كه اكر براى فرانسوى زبان خالى از لطف نباشد . براى
خواننده انگلیسی زبان ] یا فارسی زبان [ فاقد چنین لطفی است . از این رو البته ح با دریدا است »
ed Rt Dele EE ae Dees Bere ae a ae ۱
می کشم » جملات را بریده بریده می گویم ؛ با هویت ها بازی می کنم ne ee ies
۱
بیائید به عنوان مثال نخستین جمله نخستین پاراگراف ویتروویوس را در کتاب اول وی (در باب معماری)
پ 20
۱
02000
1
00 ar wan ores TP | Menace
Br eet ee ek ee EE.
De وي ا ee ie ieee Pe Lod ee oe ase!
ce ee Peso Beck a element Ane hod eee ted
a Ned ot ee) at Le eee oe a ne ea
. ديدن ساختمان در بس اين خطوط تفصيلى سخت مشكل بود
۱ ام ااا
۱ م ا اا lene Tee ea
Se ee ee ieee Bol eS eerie
صفحه 26:
اما بیایید نخست به نوعی معماری نگاه بيندازيم که آغاز به شکفتن کرده بود . مراد از آنچه می گوئیم موزه
هنرهای دستی ریچرد مایر در فرانکفورت ( که به سال ۱۹۷۹ طرح شد ) و موزه دیگری که وی به سال ۱۹۸۰
براى آتلنتا در ايالت جرجیا ساخت . بلوک مسکونی شماره ۵ کار آیزنمن و رابرتسان ( به سال ۱۹۸۱ ) در پای
دیوار معروف بین آلمان غربی و شرقی درنقطه ای که اصطلاحاً 6 ۳019 ۳6016 نامیده می شود
و دروازه بین آلمان دو نیمه شده را به وجود می آورد و مرکز هنرهای بصری دانشگاه ایالتی اهایو (۱۹۸۲) می
ا ل ام ا ا ا ل ل ل
For) اال 000
۱
Operon cep reget epee Per nr gpe rom ven)
ویین اصلی موزه جدید خود را به شکل .1 دورتادور ویلای متزلر (۷16۲2162 ۷111) ( که قبلا ساخته شده و
ا cei ats biter Toy ۱
کریدورها » رامپها و حیاطها پدید آورد که عمود بر جاده بودند ؛ ولی ۱۰ درجه با امتداد اضلاع ویلاء و نیز ساختمان
ا ا ل
eee ee eee an OP es aes er 00
ال ا ee De طبقه بالا مى روند . در برون ساختمان نيز
رامبى مستقيم كه از جاده كنار اين مجموعه آغاز مى شود . به درون حياط مركزى ادامه مى يابد (يا از نظر بصرى )
با آن برخورد 0
نیز پرتور وار به زوایای مختلف , از حیاط مرکزی ؛ منشعب می شوند این موزه به سبب گرایش هائی بعدی
معماری و نیز به سبب چاشنی گرایش های کنستراکتیویستی که تیر و ستون های حیاط مرکزی شاهد آنند قابل
Ae Se te Se ole ta ceed etal 0
صفحه 27:
انگیزه ای کاملً متفاوت برای طرح ساختمان ها به زوایای مختلف داشتند . آپارتمان های
ايشان در جك بينت جارلى بلافاصله در غرب ديوار برلين قرار دارد از اين رو طرح اين دو معمار تنها ششامل
آپارتمان ها نمی شود , بلکه خود یک بلوک کاملً شهری می باشد که در مقابل دیوار قد می افرا :
هاى موجود را نيز در بر مى كيرد كه دورتادور آن را ياركى نمادين كه به عمق » در دل زمين فرو رفته احاطه مى
كنند و شهرى يادكار « حفارى هاى ] خاطرات [ كذشته » را به ذهن مى أورد .
۱
یخی تصوری برای جایی که ساختمان در آن نباشد ساختند که آیزنمن آن را چنین توصیف می کند ( به نثل از
رابليت . مجله 191/5 5 2/4)
ام 1171100 ا اام رز ۱
و ۱
پی دیوار قرن ۱٩ برلین رسید و معیار قرار گرفت دیوار واقعی وجود نداشت بلکه ما آن را به فرض اینکه چنین
ene 0 000000
ye 00000 باقى مائدة قاق اساس شطرنيجى معمارى كزشيته را متجسم فى
0 ا or 00000
Bowe TURE / Pomme
فرهنگ انگلیسی عبارت است از پوست یا سنگ لوحی که نوشته های قبل را روی آن پاک کرده باشن
۱
صفحه 28:
- بدین ترتیب ممکن است قسمتی به زبان یونانی قدیم را پاک کرده و به جای آن قسمتی از مسیحیت نوشت
۱ bea tar ies Reels ania
OO EC UREN PY Oe CIE re Revere a Seren reo Seo ern EL ye)
PPP ve eee ene Fen ree ant Pes de epee EN eae Cees enn Fc
و ceeded
شطرنجى و سه بعدى طرح هاى خود را كه قبلا در طرح خانه هايى جند به كار كرفته بود بزركتر كرده است . مراد
aCe) ا ا ل ل ل CO
آزدانه آن را معنی »بنامیم »بود .از اين رو آیزنمن قوائدی هندسی را به کار گرفت مشتق از چیزهایی که به
PPPS EOS tre teem terrae ee iene ec
ناخوداكاه آن را مورد استفاده قرار مى دهيم .
جاسكى : اين بحث را بيش أورد )١1907( كه اين قوائد بر دو نوعند ؛ زاينده يا مولد - كه يا استفاده از آنها
و 0000
۱
1 00
1 Ter CaS POND PR Yer on oa Pi oeye es One
51070 7 A eo eC eel ene eee re oe ee od
در عین حال روشن است که آیزنمن احساس کرد معماری به تنهایی قادر به توجیه مقاصد وی نیست .
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
S
ad سم
37
يا
alls 525110 omgrces ed مركزى سيائل در امري»
صفحه 32:
556 / 8 a8
Deron نا m rire
10۲66 in Tokyo
صفحه 33:
صفحه 34:
"وصنلانظ ]وحم
صفحه 35:
۱
صفحه 36:
منابع:
( واسازی ( دیکانستراکشن ) (جفری (
ل eo eas eo aoe Tela)
( معماری دیکانستراکشن»معماری دیکانستراکتیویست امحمد رضا جودت )
( مجله رابليت . 8) +/9اء *)
http://www.arcspace.com/architects
http://www.arcspace.com/architects/hadid
http ://www.memarblog.com/?cat=9
http://pirando.blogfa.com/post-
HEY ero yi aaa
77.aspx