صفحه 1:

صفحه 2:
در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب اين ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژٍی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی, برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرئی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امريكا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند. معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .

صفحه 3:
در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در بسیاری از پایگاههای اینترنتی از جمله موسسه_ آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی» ( ۷۷/۷۷/.۵13.0۳9.016) شورای «ساختمان سازی سبز امریکاه (۷/۷۷۷۷.15006,0۲9) و در اروپا و انگلستان منازل پایدار » (2100160۳06.60.1]کلاک./۷۷۷۷) نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد. برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان, مصالح آن. سوخت يا اشیا مورد استفاده ساکنان, نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند.

صفحه 4:
بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند. با این حال.تنها تعداد اندکی از اين بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند. بطور کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسی قرار گیرد و بدین ترتیب.ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی را برای بحث دارامی باشند. با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن اد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .

صفحه 5:
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی

صفحه 6:
این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه قابل انكار مى باشد و شايد تنها به سبب تنوع بسيار ياد مصالح و فن آورى هاى جديد در دوران معاصر جنين اصلى در ساختمان ها به دست فراموشی ‎Nails ees LO SUR aT cee‏ ساختمان هاء محيط را با توجه به نیاز های کاربرآن بیدهند . اشاره به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد. که از فراهم آوردن سر پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت افراد سرچشمه می گیرد . به اين دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می کردند . ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فتيلى ناغته مى شجدد يندت يه ‎cult Al‏ عادى امرورك . حامل تجربیاتی منفرد و مجزا تلاشهاى نيمه كاره براى خلق معمارى سبز مطرح مى جربيات نيز بيشتر حاصل كار و تلاش انفرادى بوده؛ و بنابراين روشن ‎eel‏ وان ال بجر در طرا اها حاتت سهان را 0

صفحه 7:
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.

صفحه 8:
شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گونه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عين حال از طریق عایق بندی صحیح سازه . موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. اين دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند.پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی . چوب منبع اصلی انرژٍی به حساب می آمد که هنوز هم حدود ۱۵ درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب . برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه؛ مکان شهر را به گونه ای دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود . و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی - غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد. تور حيو مي

صفحه 9:
رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن | نها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند. با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت . استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتمندان و همچنین حمامهای عمومی شهر نیز متداول شد . سنت طراحی با توجه به اقلیم برای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقلیم ها معماران ملزم به طراحی فضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معمول درعصر حاضر . یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا . تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عين حال همراه با مصرف زياد انرژی می باشد . که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار في آید.

صفحه 10:
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود . منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد . گر چه جهت گیری این اصل . همچون ساير اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است , ولى بايد يادآور شد كه اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی بکار گرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات زیست محیطی . امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار است . اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان هاء مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد .

صفحه 11:
شده شکل بگیرد. بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعه سانتا الباس که در سالهای ۱۰۷۷ و ۱۱۱۵ میلادی بازسازی گردیده . از آجرهای خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود. چارچوب های چوبی که در قرون وسطی به کار گرفته شدند ,قطعاتی چوبی بودند که وصل شده و کد گذاری مى شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جابه جا نموده ؛ حتی امروزه نیز می توان آنها را به مکلنی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه ساختمان به منظور بنا کردن ساختمانی جدید جابجا می گردید. برای مثال در هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن. به ساختمان قبلی موجود در سایت دیگر نیازی نبود و در سال ۱۸۶۵ پیشنهاد واگذاری اين ساختمان فلزی به مسئولان محلی شمال . شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی جدید ارائه گردید. مسئولان شرق لندن این پیشنهاد را پذیرفتند و ساختمان این موزه محلی در ۱۸۷۲ تکمیل گردید که امروزه اين مکان به موزه کودکان بدل گردیده است.

صفحه 12:
در اغلب مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد دیگر استفاده شوند. با اين حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت و نگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال در ذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغییر باقی بماند یا باید برای حفظ بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فر آیند سبز ممکن است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریب و بازسازی آن باشد.

صفحه 13:
بلید از اين تغییرات استقبال نمود. با اين وجود این موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها برای هماهنگی با نیازهلی جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهای ری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی برای کاربردی های جدید می تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته بلشد. با این حال مزایلی حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر اين مشکلات و هزینه ها غلبه نماید. نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود

صفحه 14:
معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام مى كذارد.

صفحه 15:
به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لايه ازن داشته باشد . اما فر آیند سبز از معماری که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود. در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود. در ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفته اند. اما برای يك روبوت كارآيى مؤثر در مورد پروژه . شامل اجرای یک وظیفه خاص می باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان می تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسیاری از کارهای نامرتبط اعتماد کند.

صفحه 16:
احترام به نیازهای انسانی و نیروی کار. می تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار كيرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به این نکته ضرورت دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزان که برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایسق دارای انواع (6۳6() و یا استفاده از سایر مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است.

صفحه 17:
شکل دیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است. اشتراک و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است. که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهره برده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلق ساختمان های بزرگ شده است.

صفحه 18:
هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند.

صفحه 19:
معمار استراليايى كلن موركات اين جمله عجيب را بيان مى كند كه: ساختمان بايد زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرثیی را حریصانه مصرف می کند آلودگی تولید می کند وبا مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در هرگز زمین را به گونه ای آرام و تيك لس اتفی کنق.

صفحه 20:
تفسیری صریح تر از این گفته چنین است که نمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد. این نوع ارتباط با سایت در سکونتگاههای سنتی اعراب بادیه نشین دیده می شود؛ سبکی و آرامش موجود در میان آن ها در لمس زمین فقط در جابجایی خانه ایشان نهفته نبود. بلکه شامل مصالح مورد استفاده ایشان و دارایی هایی که با خود حمل می کردند نیز می گردید. سیاه چادر اعراب بادیه نشین از پشم بزها . گوسفندان و شتران ایشان تولید می شد. هنگامی که این چادر ها برپا می گردید با ایجاد سطح مقطع بسیار کارا از لحاظ ایرودینامیکی از تخریب آن در بادهای شدید جلوگیری می شد؛ چادر با طنابهای بلند در جای خود نگهداری و تیرهای چوبی بسیار اندکی در آن بکار گرفته می شد چرا که چوب در صحرا منبعی بسیار کمیاب بحساب می آمد.

صفحه 21:

صفحه 22:
در حالی که در جوامع شهری, زندگی بومی و سنتی خود را برای یکجا نشینی ترک کرده اند و معماران وارد عرصه طراحی شده اند. هنوز نیز برای ایجاد نمایشگاههای مختلف و دیگر فعالیت های فرهنگی نیازی مستمر به سازه های موقت وجود دارد. این قبیل سازه ها اغلب. شکل چادر بادیه نشینان را بخود می گیرد . طراحی صورت گرفته توسط معماران هلندی برای فستیوال ۸۶ در سونسبیک . این سازه برای حفاظت از مجسمه های شکستنی واقع در خارج ساختمان طراحی شده بود و به علاوه بادی به گونه ای طراحی می شد که به چشم نیاید. دراین سازه از چهارنوع مصالح یعنی بتن پیش ساخته برای پی ها . شيشه های شفاف برای دیوارها و سقف فولاد برای خرپاها و اتصالات و سیلیکون رزینی برای اتصال صفحات شيشه به یکدیگر استفاده شد.

صفحه 23:
باله های شيشه ای نیز به دیوارهای شيشه ای چسبانده شده بودند تا صلبیت بیشتری را ایجاد کند و همچنین مکانی را برای اتصال خرپاهای فلزی سبک حامل سقف شيشه ای فراهم نماید. کف ساختمان زمین عادی بود و برای جلوگیری از گل شدن فقط با چوب پوشانده شده بود. پس از پایان فستیوال این ساختمان دوباره از یکدیگر جدا گردید و پی آن نیز از محل خارج و خاک برداشته شده به جای خود باز گردانیده شد؛ بدین ت زمین سایت بدون هیچ تغییری به وضعیت پیش از بر گزاری فستیوال باز گشت. این ساختمان را می توان برای استفاده در هر نمایشگاه یا فستیوال دیگر به کار كرفت و يا اعضای آن را می توان درهر سازه دیگر مورد استفاده قرار داد.

صفحه 24:
تمامی اصول سبزء نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند.

صفحه 25:
ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده است. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر. موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در حقیقت آن را می توان بصورت مجموعه ای از سامانه های در حال تعامل دید - سامانه هاییی برای زیستن و تفریح - که بصورت شکل های ساخته شده دارای کالبد می باشند و با نگاهی دقیق به این سامانه‌ها است که می توانیم چهره شهر آینده را ترسیم نماییم.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان