صفحه 1:
قبل از بررسی ویژگیهای معماری دیکانستراکشن و فولدینگ ابتدا باید به فلسفه ای
. كه اين دو نوع معماری از آن ملهم گردیده اشاره می کنیم
oWA Crt) Valen near) |
PES Petes SPB URS ONCE MN DOO NCUE RayeN Msi Katya)
. گسترش پیدا کرد
ا اك
هرمنو تیک که در آن به بررسی شناخت و فهم و تفسیر متن می پردازد ء ابتدا در زبان
onli
BOAO PER SC LPO UNER PAN RTs OMWANI twa) RNC BSCE EC SIU)
ديكر
متن مورد نظر زبان شناسان نیست بلکه متن به مثابه هستی و پدیده های عالم است
ساخت گرایان در هر پدیده . عناصری مرتیط با یکدیگر مشاهده می کنند و در پی
. بتزرسى قوانين حاكم بر اين روابط همستند
پیدا کردن ساختَهقا,در مواردی مانند قواعد خویشاوندی , اساطیر , مناسک
. اجتماعى . هنرها و ...... هدقة اصلى ساختار كرايان است
صفحه 2:
از دیدگاه ساختار گرایان پدیده های انسانی در هکم مجمو عه عناصری هستند که
CANON) ce ttn nae ل Rue
به عبارت ديكر وقوع يديده ها ( يديده هاى انسانى) از ساحت ناخود آكاه انسان
(میدادهاییک» به ظاهر فرآموششده لند لما ناخودآگاه 1
لا ا ل ا ل
ore wtitun) ا ا 6 31 اش لكان
برربسئليزيديده ها و هلله كرابىماكم بر آنها مىتولن قولنينىلستخرلج كرد
كه در همه موارد مشابه هم صادقباشند. ( لستدلا لستقرلتی)
به طور خلاصه ساختحَرايى يك نظريدى روش
شناختى است كه در آن مىئتوان هر مسألهاى را
CWA) EL TY ا ل 00
را استخراج 1
7 101
بخش بزرگی از آكاهى هاى ذهن بشر به صورت نا
خوداكاة است . به ديكر سخن مفاهيمى در زندكى
اقوام كذشته جود داشته كه در زندكى انسان
معاصرهم وجود دارد وما از این مفاهیم بعنوان
۱
صفحه 3:
as ۱ ا arena)
2 از ديدكاه عقل بشر مورد بررسى قرار ميكل
ا ete See) cele
از سوسور زبان شناس سویسی و استران
1۱ en)
ا Stet) رل ۱۳۱۵
3 egy
سارتر معتقد بود هر خرد ماهيته خوي
مشابهی وجود ندارد و بنا ۱ ۰ ۲ لي
۵ و بررسی تکرار
مىكنند تا مؤلف آن ولى ييروان مكتب
wae ont. ا 00
صفحه 4:
معمارى ديكانستراكشن
000 ا ا ا et retary
MU CROPS RET coe ae Cel Sol) SMS eh)
پایهگذاری شد .
۱
لحظه تغيير مىكنند. يس روش ساختاركراها كه مبتنى بر مطالعه ى تكرارها است.
صحيع نيسحت
به عقيده دريدا يك متن هركز مفهوم
W et) ل 0
AT Gudjo & 9 osiilod كت
ار
دریافت متفاوتی از قصد و هدف
۲
صفحه 5:
۱ CRBS Mare Wat OW et perry ann)
30 NEL Ws TEMG ears nee Betis wane een) Ken) NWal IS ey
استقرايى ساختاركرايان مورد سوال استى به همين دليل در بينش ديكانستراكشن
.ما در يك دنياى جند معنايى (ندكى مىكنيم
از نظر دريدا در تقابلهاى
ا ل
CoS) o ES) ل
یکی بر دیگری ارجمیت ندارد.
| 6 NYE BNC BCG
متفاوت از معناى اين
تقابلها داشته باشد. :
به طور كلى در اين مكتب
بیان میشود که هیح تفسیر
1
صفحه 6:
نکتهی مائز اهمیت آن است که تعریف مشفصی از دیکانستراکشن وجود ندارد. زیرا هر
تعریفی از آن میتواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر شود. چون هر فردی به طور
مجزا مىتواند تفسيرهاى خودش را از يك تعريف داشته باشد.
0000 م ا Tar Mae jes er RCE IC NCSaaL ey
ا نت لكل titan Carer Cony War SECC ews exe yarielrit loth)
Reger]
به طور خلاصه ساختارگرایان معتقدند
با استفاده از استدلال استقرايى و بررسى نظم يديدههاى مشابه و تكرارى مىتوان روابط
POCKET CR NT Sere) ا 0
rn Crist} 0
هر پدیده و هر متنی. ماهیت مستقل خود را دارد
CRC SC RNP STI) لل
.مود ندارد
چس به تعداد مفسران
ل لت
متن متکثرند و در تقابلهای ذهتایی یک معنی بر
.معنی دیگر ارجمیت ندارد
صفحه 7:
۱۹۹ Mya ATS Poe WAT aver apr lothy
۱ ا ec emccya Tet)
معماریای به نام دیکانستراکشن ابداع شد.
ا
آیزنمن معمار آمریکایی. معماری دیکانستراکشن شکل یافت
اصول فکری این مکتب مانند
تعدد و کثرت در معناها
عدم ارجمیت در تقابلها و دوگانگیها
Cy a ya RCIn mea TS ۱
.سیک ساخته شدهاند. کالبد یافت
صفحه 8:
برفلاف مدرنیستها که آینده را موردنظر داشتند و بر خلاف پست مدرنیستها که
به كذشته توجه مىكردند. در انديشه معماران ديكانستراكشن شرايط امروز به
ملاک معماری است زیرا هر فردی ل
eee AVL ties] ee OR CEEOL RNC ROR CS Sen) Fei cc)}
NTSC CD WAI eRe OPIN OI Wen ESHA) ۱
tet Wal i WATT) ل ا 0
اين است و هم آن» به معمارى توجه مى كند.)
از نظر معماران دیکانستراکشن,. طرم ساختمان باید منعکس کننده جهان متکثر
. کنوی باشد و به قرائتها و تفسیرهای مختلف از طر اجازه بروز دهد
به طور ساده و از دیدگاه نویسنده مقاله معماری دیکانستراکشن باید هم پاسفگوی
ee Ee Be pera OC PL AYN Ve POC LMT eyo tt) 19
در نظر بگیرد؛ شاید به همین دلیل باشد که سبک دیکانستراکشن را از زیر
ال ل اكه
صفحه 9:
در آثار معماران این سبک, عدم تقارن, ابهام, ۱
PART) OSB) OU MOU SR No Waele ay
.سودمندی مطرم می شود
اه
بات. يايدارى. يك معنايى و
0 ا eo B IN
گولهاس, برنارد چومی را نام برد (۰
صفحه 10:
سبك ديكرى از معمارى. كه زاييدهى
مكتب ديكانستراكشن است/ و از دهدى وان
پایانی قرن بیستم مطرم گردید مامت سرت
فولديئك نام دارد
از نظر مقایسه. فلسفهی فولدینگ که
نخستین بار توسط ژیل دلوز فرانسوی
مطرم شد. شباهت بسيار زيادى با
فلسفدى |
- هيج ارجحيتى در جهان وجود ندارد. (در
تقابلها)
: معانی متون متکثراند (از دیدگاه
(ave wal tnt
[۱ Usa Tie
rine Was) SSM RC ee URL)
DECC Rae VR Moen ey
فود زاييددى اين ويزكى ديكاستراكشن
ار ل
از این دیدگاه فلسقهی دیکانستراکشن
[۱ و
صفحه 11:
۱
عمودكرايى توجه بيشترى شده است و به جاى آن به افق كرايى و هم ترازى
. اهمیت بیشتری داده شده است
WA ا Reto R NT STON CaS)
RATES WoL CMCC Pen UN ا Ms Spree sel)
genre a
قولد به معنى جين ولايا
خصوصیات خود را حفظا
عوامل موجود در سايت
صفحه 12:
بيتر آيزنمن به عنوان بانى طرم فلسفهى فولدينك در حوزدى معمارى والأه
Pen Eee ea Feat sn) ااا 00
است و خود را با شرایطی محیطی وفق میدهد همان طور که ژلم با شکل ظرف خود
تطبيق مىيابد. از اين رو معمارى فولدينك نوعى معمارى اركانيك نيز محسوب
KUT ary ا ا ا لك
Ue NECCe RS RR ONC) ا ا ل 0
.بدون هیچ ارجحیتی در بین عوامل موجود در سایت قرار میگیرند
ویژگیهای معماری خولدینگ
ل ل ل OM (Ase) ل ين
افق كرايى و همترازى لايدها
۱
صفحه 13:
فولدينك - فاجعه و تداوم
یکی از شکلهای موجی یعنی فولد از علوم جدید و نظریه خاجعه رنه توم نشات
COP OVC NWA AUC RCN ERT RIN MeN TS)
يك موضوع بيش ياافتاده يعنى انتقال مرهله اى است كه در هر جايى از طبيعت
.قابل مشاهده است
ا ل ات ا ا ا ل 6
..نشان داده شده اند
Pra ا ا ا eae)
۱ OROM EST LCURC) VOUT SCIEN)
.هل کند
اين كار توسط ييجيدن و احاطه كردن و ارتباط برقرار كردن بين جيزهايى متفاوت.
به صورت انتقال نرم صورت میگیرد .در اینجا انعطاف پذیری و نرمی اهمیت دارد
OR Cpe CRE ل VNU
اتنها. معمارى كه استفاده از فولد ر! به نهايته رسانيد و از آن براى طرامى كل
ا NCPR TED Vastra
PS STs Maa eee SR EET eR RUNG Try
بريكديكر فشار آورده زمين لرزة ايجاد كرده اند به درون سازه خزيده و آنرا ويران.
.كرده اند.به راستى بخشى از هدف او نشان دادن اين نوع بروز فاجعه است
صفحه 14:
گری از پیشگامان عرصه معماری
.فولدينق است.
ن معمارى را كرى با در هم
ن زبانهاى مختلف معمارى و
Gh RK eel) 00
EO aeons را
آلمان. که در کارهای آیزنمن
تأثیرگذاشت, اجزای معماری
مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و
.كج و كوزند
صفحه 15:
آثار معمارى بهرام شيردل در سه كرايش
RtCW WESC TN
ETT دیاراگم هندسه فولد
--استفاده از خرم دياكرذام هندسى
-- استفاده از خرم دياكرام بدون مركز
00 eC B Le
ROGIER CHIL CTT PAPISCV
مسابقه تالار همايش نارا
صفحه 16:
ژاحا حدید
صفحه 17:
Lever See SONS SNL) EXT VOC RetUNe CMI) EX eTown lees way eo
زيادى به هم دارند و در امتداد تجربههاى هم هستند كه اين خود ناشى از محوريت
مشترك آنهاست كه اين محوريت مشترك همان هعلم روز» استك
SO ree CTE م
.با اندكىن
اين مسأله (توجه به علم رو[) نه تنها در اين سبكهاء و نه فقط در معمارى. بلكه در
همدى جوانب زندكى بشر امروز تأثيركذارده و با جه تكيرىاش. سمت و سوى بسيارى
از مسائل را عوض میکند.
CCR Vey Penns cen Wan Cal ye RC Ry RUN W EB Cy
BP PS eee eC LYS) LOM RNase) ae) BYE eevee ales)
معماری نیز به عنوان یکی از اين ارکان میتواند تجسم این تفکرات باشد.
از همین جاست. که میتوان به رابطهی تعدد تفکرات و ها و تعدد سبکها (به
ا ل ل