معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری مدرن اولیه

صفحه 1:

صفحه 2:
خب ۱7 پروژه معماری مدرن اولیه دانشجویان : علیرضا نوروزی سیروس خلم استاد راهنما : مهندس نجفی

صفحه 3:
خب ۱7 ‌ معماری مدرن اولیه مکتب شیکاگو © 2 نهخت هنر نو جنبش فوتوریسم

صفحه 4:
اطخ

صفحه 5:
آغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتبشیکاگو دانست 1 از پایه گذاران مکتب شیکاگو ومعماري مدرن « پدر معماري مدرن » لوییس هنري سالیوان ز درآمریکا بود وي اعتقاد بسیار زيادي به فرم هاي طبیعی و سنک ارگانیک داشت سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود.او براي اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید

صفحه 6:
8 سح ۳ = *به گفته خود او , جمله معروفش" فرم تایع عملکرد است " را بعد آَرَ مطالعه طبیعت نتیجه گر 2 © شیگاگو در سال 1830 م . به صورت یک شهر بوجود آمد . غبانن تئوریک معماري مدرن در شهر شیکاگو آمریکا بوجود *آمد . در اواخر قرن 19 . م مرکز خط راه آهن و ارتباط بين شرق و غرب آمزیکا بود : در سال 1885 م ۰ فعالیت شدید *اقتصادي و به تبع آن اجرا ساختمانهاي تجاري و اداري شروع شد . در ابتدا شیکاگو داراي معماري سنتی با مصالح عمدتاً چوبی *بود تا اینکه در سال 1871 آتش سوزي بزرگی در آن رخ داد و مرکز شهر کاملا تخریب شد.

صفحه 7:
*رشد سریع داد و ستد در شیکاگو و ورود و خروج کالاهاي بی شمار به این شهر, توسعه ي ناگهانی ناحیه تجارتی رالازم آورد و #براي این توسعه ي ناگهانی لازم بود از امکانات جدید ساختمانی استفاده شود. امکاناتی که تا آن زمان فقط در ساختن پل ها و #بناهاي صنعتی مورد استفاده قرار گرفته بود. در دهه ي هشتم قرن نوزدهم امر ساختمان در شیکاگو ناگهان رونق و رواج تازه *گرفت و آسمان خراشهایی به ارتفاع دوازه, چهارده» شانزده و بیست و سه طبقه ساخته شدند که بر خلاف آسمان خراشهاي

صفحه 8:
©نام خود را داشتو به صفاتی خاصممتاز بود اما عدم شباهت آنها جمع آشفته اي به وجود نمی آورد. *مهمترین موارد اقتصادي دراستفاده ازآسمانخراش: *- صرفه جویی در هزینه ساختفونداسیوناز کاهشوزن ساختمان حاصل می شد. *- بالا رفتن امکانات تجاري ساختا *- امکان استفاده بهینه از فضا ۴- کاهشنور مصرفی در طبقات با ©- كاهشكارهاي بنايى 8 ©- كم شدن زمان ساخت بنا

صفحه 9:
*اساس مکتب معماري شیکاگو به آسمان خراشهاي دفاتر کار یا به عبارت دیگر به مراکز اداري این شهر - پیوسته ز *در « جنی » است . در ساختن این آسمان خراش ها مسائل مهندسی فراوان پیش می آمد و تعلیمات و تجربیات © مهندسى ساختمان كامل بود . © نخستين آسمان خراش بناي ده طبقه شركت بيمه منازل (1884 ) است : دراین بنا پنجره ها نخستین ز ‎bole ©‏ هستند که دیده میشوند وهمچنین ساختمان با اصول جدید فن ساختمان به مقدار زيادي ضد حریق ‏#شده است ‏*معماران مکتب شبکاگو اساسساختمانی تازه اي در بناهاي خود بکار بردند: ز ‏© ناميده مى شد. « ساختمان شیکاگو » اسکلت آهنی, که در آن زمان صرفاً

صفحه 10:
*پی شناور » نیز که مناسب با خاك سست شیکاگو استاختراع اش معماران نود *پنجره هایی بزرگ , که طول آن در جهت افقی قرار گیرد نیز براي نخستين بار توسط اين معماران بکار رفت و از همین رو *نامیده شد. « پنجره هاي شیکاگو « ؟ ساختمان هاي تجاري و اداري نیز زاده ي نيروي خلاقه ي اين معماران بود.

صفحه 11:
۴در واقع منشور اولیه معماري مدرن است و در این دوره براي اولین بار ساختمانهاي بلند ساخته شد *روشهاي طراحی معماران شیکاگو به این صورت بود که: [ 6 استفاده از اسکلت فولادي براي ساختار کل بنا *. نمایشساختار بنا در نماي ساختمان 3°. عدم تقلید از سبكهاي گذشته ۶6 استفاده خیلی کم از تزئینات 6 استفاده از پنجره هاي عریضکه کل دهانه ستونها را بيوشاند ©6. اختراع يى شناور :معماران شيكاكو براي يى ساختمانها ازيى شناور استفاده ميكردند زيرا خاكشيكاكو سستبود. ©7. توجه جدي به مسئله مسكن ©8. آفرينشفرم هاي خالصكه وحدت فن ساختمان و ‎soles‏ را زارد

صفحه 12:
6 وحدت بین مهندسو معمار ©10 . حداکثر استفاده از نور طبیعی 6 . تهویه آسان © . مصونيتاز آنشسوزي 1 . اهمیت این مکتب از نظر تاریخ ري در آین است كه براي نخستين بار در قرن نوزدهم به جدايى بين فن © ساختمان و معماري. بين مهندس و معمار بايان دادء جدايى كه در تمام قرن هيجدهم ادامه داشت. شاكردان اين ©« خالص » مکتب با دليري شگفت آوري کوشیدند از فرم هاي پیچیده ي دوران گذشته دوري جویند و فرم هائی *بیافرینند که وحدت فن ساختمان و معماري را میسر دارد.

صفحه 13:
*می توان به ساختمان عظیم ترمینال شیکاگو اشاره کرد. « سالیوان » از دیگر شاهكارهاي خلق شده 1 #در سال 1893 با نمایشگاه بین المللی کلمبیا معماري مکتبشیکاگو پایان یافت. زیرا ساختمانهاي ساخته شده در آن به صورت 6 تئوکلاسیکبودند.و جالباینکه در طراحی آنها 2تن از معماران مطرح مکتبشیکاگو(سالیوان و برنهم ) شرکتداشتند. *با اینکه عمر مکتبشیکاگو حدود 20 سال بود ولی از جهاتی داراي اهمیتاست. ‎٩‏ استفاده از تکنیکها و مصالح جدید ساختمانی (اسکلت فلزي- شيشه هاي وسیع -برق -تاسیسات - ز ‏© آسانسور) ‏© احداث ساختمانهاي بلند با اسكلت فولادي براي اولين بار در شهر شيكاكو (قبل از آن ازچدن به جاي ستون ز ‏#استفاده می شده(

صفحه 14:
* براي اولین بار یک سبک معماري جهان گیر از آمریکا شروع شد و معماران آمریکایی به جاي تقلید از ز * معماران ارویا خود سبكجديدي به وجود آوردند * فشار کهنه پرستان بسط تاثیر مکتب معماري شیکاگورا متوقف كرداماكارهاي لویی سالیوان معمار بزرگ این مکتب ز * برمعماران نسل آینده ناحیه غرب مركزي آمریکا اثرگذاشت (فرانکلویدرایت) ‎(٩‏ رایتازسالیوان به عنوان استادمحبوب یادمیکرد.) ز ‏© بعضی از ساختمانهاي اين معماران ممکن است معماران نسل جوانتر در ارویا را تحت تاثیرقرار داده باشد اما در ز ‏* خودایالت متحده نسل تازه معماران بکلی از اهمیت آن غافل ماند. ‏* تعلیم مکتب معماري کاغذي درمدارسمعماران جوان را ازاصول مکتب معماري شیکاگو دور نگهداشت. ز ‏؟ این مکتباگرچه مدتی متوقفماند اما اين اصول دوباره در معماري آشکار شد

صفحه 15:

صفحه 16:
۴ مقممه: *آرت نو نهضتی بسیار زودگذر, اما فراگیر در اروپا بود که ابتدا در هنرهاي تزئینی مانند طراحی پارچه, تولید کتاب و مبلمان از دهه ۰ آغاز گردید.آرت نو در ت نام مغازه ای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی, وان دوولد , انجام شده بود که درا ین مغازه اشیاء مدرن و نو ظهور فروخته مي شد. نام اين مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته, در پی ابداع احجام و فرمهای جدید بود. در مقاله حاضر سعی بر قرار دادن هنر نو در بطن تاریخ و بررسی ريشه های اجتماعی هنری,پدید آمدن این سبک, آثار هنرمندان و حيطةّ گسترش این

صفحه 17:
© هنر نو قرن نوزدهم. مترادف با شکوفایی صنعت و پا گذاشتن به حیطة تولید أنبوه است همچنین هنرمندان به دنبال راه های تازه ای می گشتند که ملازم با تحولات علمی, صنعتی و اجتماعی, نیازهای آنها را برآورده کند. جستجوی ارزش های معنوی توسط هنرمندان نیز بخشی از این تلاش بود. بسیاری از اشیای مکانیکی جدید. فاقد سنت. فرمال و کاربردی بودند. سوالات مطروحه در زمینه ی طراحی به واسطه نامشخص بودند یا فقدان هر گونه پیشینه تاریخی حذف شده بود.

صفحه 18:
دورق رما نك ( 2 .زه در الجا فرانسه ماگلسان )ار و صدد بازگشت به سرچشمه های فراموش شده ی سده های میانه بود. در اين زمان هنر, معماری و هنرهای کاربردی عناصری از گوتیک, رنسانس و باروک را به گونه اي التقاطی با یکدیگر ترکیب و در نهایت ماحصل را با ماشین و به صورت ارزان قیمت تولید می نمودند که از حدود ۱۸۹۰ به ایجاد سبک هنری نوینی منجر شد. این سبک در طول مدتی کوتاه, به یک جنبش همگانی بزرگ در اروپا تبدیل گردید و ذوق هنری غرب را از عوام تا خواص تحت تائیز قراز داد وتا سال ۱۹۱۴ سبک غالب هنر در دنیای غرب بود. اين سبك هنر "هنر نو" يا همان "آرت نوو 11011576811 416" (در زبان منتقدان به سبكم وارفته معروف بود) است که از درون تلاش ها و کنکاش های هنری هنرمندان اين دوران سر برآورد و بر همه هنرها از نقاشی و پیکر تراشی گرا کتاب آرایی» پوستر سازی, مصور سازی کتاب, معماری, تزئینا ‎oo‏ , منسوجات و همچنین موسفي وا وا اشت

صفحه 19:
خب ۱7 * اصول فکری پیروان این نهضت را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود: ۴ انتقاد شدید از اشیاء و مکتبهای تقلیدی ۶ جدایی از گذشته ۶ ابداع فرمهای جدید ۶ هنر مناسب زمان : ۴ استفاده از تولیدات مدرن(فلز) برای اسکلت د = استفاده از تزئینات و فرمهای طبیعی و رمانتیک. #هنر نو همچون عصر خود مخالف تثبیت و استقرار و بدنبال تجدد و نوگرایی است. اين سبک عجیب که غالبا با اغراق همراه است, با ظاهر شتگین و معقول سبک کلانسیک کاملا در تضاد اشت.

صفحه 20:
٩سرعت‏ گسترش و فراگیر شدن آرت نو بیش از همه در تصویرگری (ایلوستراسیون) مجلات جلوه گر می شود. مجلات زیر بیش از سایر مجلات از گرافیک ها و تصویرسازی های سبک آرنوو بهره بردند: ۴ 5:10 16 چاپ لندن ۱۸۹۳ ۶۴ 12000 3676 چاپ پاریس از ۱۸۹۱ تا ۱۹۰۳ ٩۰۰ ‏از ۱۸۹۵ تا‎ gd» Ge Pan ("© ‎aS Simplicissimus (¥®‏ از سال ۱۸۹۶ به بعد در مونیخ انتشار یافت ‏©0) أكنتا عطعنناء12 و 161202202 جاب دارم اشتات از ۱۸۹۷ تا ۱۹۳۴ ‏۴ ۹2077 چاپ وین

صفحه 21:
#ريشه های هنر اسلامی بر آرت نو #هر چند که ممکن است پرخی با انستناد به حضوز پر رتك كليشا های جامع گوتیک و طرحهای ارگانیک به کار رفته در آن.یا نات روکوکو هنرمندان نهضت آرت نوو را بی تاثیر ‎ee‏ ‏ایرانیان بنیان گذار آن بودند,بدانند اما دقت در چگو: ‎oa‏ ‏نقوش گیاهی در تلطیف فضا به جای تسخیر آن و تاکید ‎Obey‏ ‏گذارانبر ارانه ستکی جدید که کاملا مجزا از سبکهای اریا باشد بر اين نکته صحه می گذارد که تشلط تقوش کیاهی در تهضت تون به جای دیگر الهام گرفته است يرون الست كد به حاى آثار متعلق به صنایع دستی و معماری ایراتی اسلامی به خصوص شهرت جهانی قالی ایرانی از دیر باز.اظهار عدم آشنایی بنیان گذاران هنر نو با اين هنر دیرینه غیر قبول است.

صفحه 22:
#هنر آرت نوو در زمینه تزئینات و دکوراسیون داخلی و هنرهای کاربردی از هنر مشرق زمین مخصوصا هنر ایرانی اسلامی بهره بسیار گرفت. © شاخص ترين تاثير يذيرى از هنر اسلامى در زمينه ‏ _ دكوراسيون و صنايع دستى بود که به بهترین شکل در آثار اساتید بزرگ این سیک نمایان شد.هنرمندان برجسته ای همچون کامفورت تیفانی,امیل گال,جوزف برو کارد و را ی ی یه هی یی ای ی 2 :2( فحنا

صفحه 23:
رجانه غود أست ابن هدر ذر نقطة حساسى آر جرجش به سوق مدرنيسم به عنوان نقطه اتصالى ميان سبى هاى قديمى و هنر مدرن قرن بیستم, یک لحظه كذار به شمار مى رود. #تغیر در خائقه زیبایی شناسی, افزانش درکد ععنای ‎oar ‘piles gles‏ در شازمان عرکیب بندی و تجارب افراد این مکتب با رنگ تانیزات ترچ 1 ل لل ا ويزكى هاى اين هنر موجبه فراگیری آ ن و گذار به مدرنیسم و تحریک" کننده رويكرد عمومى به أن بود در حالی که ستیز آن با روح زمان که ريشه در نهضت هنر و صنايع دستى داشت؛ موجب کوتاهی عمر این دوره گردید. #اين نهضت یک بدعت هنری بود. هنری برگرفته از اندیشه های نو که پرستش طبییت: دخل تصرف های شاعرانه ‎ool lacs‏ با تور و رم : سيالى خطوط و آزاد سازى احساسات و باتسيل هاى روانى | ساس كار جود قزار داده بود. بدین ترتیی بدیهت است که كرايشات رباتى: تعقل كرائى و متطق هتديسى ديكر حلين در اين مک تدافده شد.

صفحه 24:

صفحه 25:
. هاکه. هاو كبا أككه فقط ال طرحق واچسین خقای‌های ۰۰ © خاثیر کذافت. از خخستین‌آلهان: تسیر سيونيسو ير ابودل مابنيدكر لحظه‌های چیداجش آنده‌کری عملا در جطن خقاشی و چیکر خراشی آجنده کری خاثیر داشت. آجنده‌کری نخست. جنبشی ادجی جرخاسته از ۱ جود که جعدها دز ادتالباد.. هقاعر نیو خو ماو هار دنت ذهن نقاشى خأذیر کذاشت. آجنده کری در اصل جنبشی جرخاسته از شعر جوان بر خد رخوت کالبدروشن خکران‌جود و جه موزت طغيان هيلان جدیدار شد. جخشی از جنبش ده 4ادر اجتالیاقر هنکی 9 اجکی جود. آجنده کری ۰ :۰ آجنده کری جرخاسته از شخصیتد چر حفور فردرجش خیجهو هاذری جر کسونو چیرواخش در قلصفه‌های ۰ در در رفتار آنها خبدیل .و :> ريشه داشدته كه جه ذوعى هارجنتی‌شد. از عنرهندان جه خام این هکتب هی‌خوان جه در اوايل . لوخیحی روضولوو کارلو کارا احشاره کرد و جعدها جکی از خاذیر کذارخرین افراد ادن هلان 4 ۰ در ‎ag aa.‏ جه آن چیوست... © ‎aS‏ استاد .7 :7 هکتب جعنی

صفحه 26:
wxe2> 5 )S0au1 (Cubo-Futurism) بر جنبش آینده‌گری اثر گذاشت و در سال ۱۹۱۳ یکی از جنبش‌های جنبش در آبه دنیا آمد. آینده‌گران حجمی نده‌کره عحمكرااف» يا «حجمكرى اسدعكرانانة» ست؟1۱ هدرف به تم .فرم‌های کوبیسم را استفاده می‌کنند 1 همچون دیگر آینده‌گران, روس‌ها با گذشته بد بودند و از زندگی پیشرفته خوششان می‌آمد. برعکس ایتالیایی‌ها, روس‌ها سعی می‌کردند که با حرکات جنجالی خودشان را نشان دهند. به ‎ae.‏ از آن, روس‌ها تاثیر هیچکس را قبول نمی‌کردند و ولاد ‎i i‏ هنرمندان مهم روس در اين سبک ‎Bidets‏ خیلی از آینده‌گرهای روسیه, به غیر از نقاش, نوسنده هم بودند و تعداد زیادی کتاب و شعر نوشتند. این هنرمندها در پروژه‌های مختلف هم باهم کارٍ می‌کردند. از

صفحه 27:
اصول کلی آینده‌گری © داشتند و درتمدن‌و مظاهر :, .: آینده‌گرها نگاهی طغیان‌گر به © مدرن‌بیانیه‌های خویش به نابودی آنها رای می‌دادند و از مظاهر و مور «مابشریت ستایش می‌کردند. آنان خواهان نابودی و چیزهای از اين قبیل بودند که نمادهای قدیم و ناساهها پیشین را در خویش نگهداری می‌کردند. به همین خاطرتمدنهای .شدا تا لیادر ۶ یسم‌چنبش فوتوریسم یکی از ریشه‌های پیدایش #هنرمندان آینده‌گر تاکید زیادی بر یکی شدن نقاشی و تماشاگر داشتند و می‌گفتند «باید تماشاگر را در مرکز نقاشی قرار داد تا به درک اجتماعی حیرت‌آور درون نقاشی‌های این سبک پی ببرد» و اين امر باعث پدید آمدن دیدگاه ماشینی و مدر,.آن‌ها نسبت به نقاشی شد. آنها به کشفیات و دیدگاه‌های علمی با تحسین بسیاری نگاه می‌کردند و بر روی حرکت در نقاشی تاکید زیادی می‌کردند که اين امر باعث پیدایش «کارتون» و یا انا شد

صفحه 28:
پیکرسازی آینده‌گری © آنیز از اصول کی بکربسازی آیندهگران/نده؟ ‎Sj Leas Sy “Sed all‏ آینده گری! ‎e‏ ‏آینده‌گری پیروی می‌کرد. نمادهای کهن پیکرتراشی را به چالش می‌کشید و از ابعاد و فضاهای متداول انتقاد می‌کرد. اجسام آنها به مانند اشیائی توپر بودند که اصول خطوط متمایز کننده را از آنها گرفته بودند و ساختمان محیطی آنها بدون توجه به طبیعت و ب راشان‌جقیقت اجسام به نمایش در می‌آمد. از معروفترین ه کرد که تندیس‌واره‌هایی توپر باره:-::, .آینده‌گر می‌توان به 0 ری حتی ازیبد, :رام ,حرکتی نهانی خلق می‌کرد. بیانیه‌های بیائیه‌های نقاشی آنها تا جدی مهم‌تر به نظر میترسید زیرا متجر به , حفت و جور کاری دادائنسمی‌مانند مدرن‌تولد مکتب‌های .در سالهای بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹ شد سورثالسنی‌و کانستروکنبویستی

صفحه 29:
بیدشتر رم [معمارى آشدمكرانه/آشمكرانا نستگ آم‌چمار و آیندهگ ى © و بازتاب آن در جامعه تعلق داشت صنت جنبش عظيم (۱۹۱۶-۱۸۸۸)آنتونیو سانت‌الباهر جند معمارهايى مانند كه در نخستین نمایشگاه آزاد آینده‌گری در سال ۱۹۱۶ شرکت کردند و به جمع آینده‌گرها پیوستند, کارهایشان از این سبک‌معماری‌حد نقاشی و طرح فراتر نرفت ولی نوترانى تحولى بنيادين در شیوه‌هایی که امروزه به معروف است, تبدیل شد. از اصول ‎Saw NS aus Solis‏ آینده‌گری نگاه‌کردن به دغدقه‌های به تناسب زندگی امروزی اومعماری .است

صفحه 30:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان