معماری بیونیک

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری معاصر”

معماری معاصر

اسلاید 1: به نام معمار هستی

اسلاید 2: معماری معاصرموضوع : معماری بیونیک Bionic))استاد راهنما : دانشجو:

اسلاید 3: مفهوم واژه ی بیونیک پس از جنگ جهانی دوم و آغاز دهه ی شصت قرن بیستم، تبادلعلمی بین گرایش های علوم طبیعی و فنی رونق گرفت.در جریانهمایشی در اوهایو، که نیروی هوایی آمریکا در سال 1960برگزارکرد، برای ولین بار واژه ایی به نام بیونیک از ترکیب دو لغتبیولوژی و تکنیک، به معنای زیستار شناختی یابه کارگیریاندام‌های ساختگی طبیعت که میتوانیم به فارسی زیست فنی”ترجمه کنیم، توسط دانشمند آمریکایی جک.ای.استیل بیان شد.

اسلاید 4: او بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه ی تمامی سیستم‌هایزنده‌اند، می‌داند. این واژه در برگیرندۀ کار همه متخصصانی است کهتلاش دارند برای حل مشکلات فنی خود ازدانسته های طبیعت الهامبگیرند. در ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌هایزنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت و هم اکنون بیونیک از هرجهت هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنیاست. در بیونیک، تحقیق فقط به یک رشته ی خاص علمی محدودنمی‌شود، اگر چه خود بیونیک هنوز به عنوان یک علم نوپاست، امّافعالیت بیونیک دانان را می‌توان در حوزه ی علوم کاربردی مطرحکرد که همچون رابطی پدیده‌های گوناگون را با الگوهای زنده مقایسهمی‌کنند، به عبارتی دیگر برای هر پدیده، الگوی زنده‌ای می‌یابند.

اسلاید 5: یکی از بهترین طرح‌های شناخته شده از علم بیونیک اثر لئوناردوداوینچی نقاش معروف است که ماشین پرنده را براساس ساختمان بدن یک خفاش طراحی کرد. استدلال او این بود که خفاش دارای بال کاملا پوشیده‌ای است که هوا را از خود عبور نمی‌دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می‌کند. حدود 400 سال بعد از طرح داوینچی، ماشین پرنده توسط کلمنت آدر با الهام از خفاش ساخته شد و در سال 1890 تا ارتفاع 15 متری پرواز کرد. در ساخت زیردریایی‌ها نیز از بدن دلفین الهام گرفته شده است. این جانور با نیروی عضلانی کم می‌تواند به سرعت در آب حرکت کند و راز این حرکت در پوست دو لایه ی بدنش است. لایه ی پوست بیرونی قابل ارتجاع و لایه ی پوست درونی شبیه یک رشته لوله ی پر شده از ماده اسفنجی است.

اسلاید 6: آشنایی با معماری بیونیکبیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی ساختمان ها ازرفتارها وارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد و مسائل فنی را از راههای زیستی حل می‌کند.معماری بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران،امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان (IT, Nano, Bionic) معرفیگردیده است.روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک استکه طراحان این رشته باتوجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمکخطوط مستقیم یامنحنی خالص و القاء آهسته ی تمامیت سازه به آن دست پیدامی‌کنند و مهمترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواندزندهبودن خود راالقاء کند. این یک باورمتعالیست که با زنده بودن محیط زیست،هماهنگی کامل با طبیعت ایجاد می شود .

اسلاید 7: از عوامل مهمی که در طبیعت وجود دارد وانسان برای ساخت بناهای خود از آنها استفاده کرده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد: _ پوسته یا جلد _ ساختار _ آراستن _ انرژی

اسلاید 8: بیونیک در واقع شامل سه بخش است: 1- علم سیستم هایی که کار آنها از سیستمهای زنده گرفته شدهاست (در ساختار وسیستم اصلی)2- علم سیستم هایی که از نظر ظاهر به سیستم های زنده شبیهند(دریافت های حسی از نقطه نظر فرم)3- علم سیستم هایی که خصوصیاتی شبیه خصوصیات سیستم هایزنده رادارند. (مکانیزم ها و عناصر عملکردی)

اسلاید 9: در واقع هر محصول سه عنصر اصلی دارد:- ساختار- مکانیزم- فرم

اسلاید 10: روابط عملکردی موجود با فرم و مواد به صورت زیر می باشد: بررسی رنگآنالیز فرمآنالیز مکانیزم

اسلاید 11: روند طراحی بر اساس بیونیک را می توان به صورت زیر بیان کرد: انتخاب موجود زنده شناسایی خصوصیات زیستیشناسایی خصوصیات معماری

اسلاید 12: نمونه هایی از معماری بیونیک از گذشته تا حال استادیوم المپیک مونیخدر خصوص فضای داخلی استادیوم نیز اولین مساله مورد توجهآنها، ایجاد نزدیک‌ترین رابطه و هیجان ممکن بازیکنان وتماشاگران فوتبال بود؛فضایی که هرتزوگو دمورن آن را بهتئاترهای کلوب شکسپیری یا دهانه ی آتشفشان (به سبب وجودحرارت و التهاب ناشی از گدازه‌ها) تشبیه می‌کنند.زمانی کهاستادیوم طی یک مسابقه مملو از تماشاگر است‌، در این صورتاست که معماری به کناررفته و تماشاگران وبازیکنان برایتجربه‌ای ازجنس هیجان به جزیی از بنا تبدیل می‌شوند.

اسلاید 13: استادیوم المپیک مونیخ

اسلاید 14: استادیوم المپیک مونیخ

اسلاید 15: برج شهر عمودی (bionic tower) این ساختمان ها به علت محدودیت های تکنولوژیکی و طبیعت غیر انسانی خود پاسخ گوی نیازهای بشر در شهرهای عمودی نبودند، اما با ساخت بنای امپایر استیت (برج بیونیک) به ارتفاع 380 متر شهر عمودی بر اساس مدل های طبیعی از قبیل سبکی و استحکام استخوان های پرندگان، انعطاف پذیری ساختار سبزیجات و رشد بر اساس مدل طبیعی ساختار یک درخت وریشه های پراکنده ی آن طراحی شد و بدین ترتیب به محدودیت های موجود در چنین شهر هایی پاسخ داده شد. مدل ساختاری برج بیونیک عمدتأ از تحلیل عالی تغییرات ساختاری موجود در سبزیجات الهام گرفته می شود که حد مرز ارتفاعی معمول را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

اسلاید 16: برج شهر عمودی (bionic tower) ساختار این ستون ها با غشای نازک و پیچ و تاب خورده ای شکلگرفته و اطرافش با بتون های خاص پوشیده شده که در نهایت به شکل کپسول در آمده است و باعث بالا رفتن استحکام مجموعه و همچنین قابلیت انعطاف در برابر بار غیر متمرکز و بی نظم فشار باد می شود. پوسته ی خارجی برج از آشیانه ی پرندگان الهام گرفته شده و در عین رخنه پذیر بودن مستحکم نیز هست. این ویژگی اجازه می دهد هوای طبیعی کنترل شده و نور وارد مجموعه شود. فوندانسیون شناور و سیستم ضد زلزله ی آن نیز از خاصیت منحصر به فرد ریشه های درختان بزرگ الهام گرفته است.

اسلاید 17: برج شهر عمودی (bionic tower)

اسلاید 18: شهرک علوم وفنوناین بنا اثر سانتیاگو کالاتراوا باوسعتی بالغ بر 350 هزار مترمربع در والنسیای اسپانیا قراردارد وشامل بخش های مختلفیاز جمله آسمان نما، موزه یعلوم، ساختمان پارکینگ و کاخهنر است .

اسلاید 19: شهرک علوم وفنوناز آنجا که این سایت به دریانزدیک است ووالنسیا خشک،از آب به عنوان انعکاسدهنده ی معماری وبه عنوانعنصری شاخص در سایتاستفاده شده است. استخرهایکم عمقی اطراف ساختمان را فراگرفته اند.

اسلاید 20: شهرک علوم وفنوناز جمله نکات جالب توجه این بنا می توانبه ورودی های بخش مترو و پل الامدااشاره کرد. ارتفاع سایبان های قسمتورودی که به وسیله ی با زوهایهیدرولیکی قا بل تنظیم است تا زمینامتداد می یابد و چون ورودی در زیر زمیناست باعث بسته شدن آن در مواقعضروری میشود. علاوه بر خصوصیاتسازه ای، دربخش آسمان نما از فرم چشمالهام گرفته شده است.

اسلاید 21: شهرک علوم وفنون

اسلاید 22: شهرک علوم وفنون

اسلاید 23: شهرک علوم وفنون

اسلاید 24: مکعب آبی سازه ای از جنس حباب پروژه به شکل یک مکعب ساده و شفاف و سازه ی آن بسیار شبیهبه اجتماع مولکول های آب و در حقیقت آرایش پیچیده ای ازاجزای حباب مانند است که به صورت یک مکعب بزرگ و حجیمکریستالیزه شده اند. این طرح از بین طرح های ارائه شده از 10کشور که اغلب معماران بزرگ و مطرح بین المللی طراحی کردهبودند، به مرحله دوم راه یافت و در آنجا توانست بر دو طرح دیگریکی از چین و دیگری ازآمریکا طرح رافائل وینولی پیروز شود.

اسلاید 25: مکعب آبیپوشش ساختمان از ماده شفافی به نام ETFE برای پوشاندن سازهتشکیل دهنده ی مکعب آبی از داخل و خارج استفاده شده است.ETFE مخفف اتیل تترا فلوئورو اتیلن یکی از مشتقات فلوئوراست.در مجموع برای پوشش داخلی و خارجی ساختمان حدودصد هزار متر مربع ETFE مصرف شده است. ETFE دارایخواص شگفت آوری است:دوام آن حدود 20سال بوده، بسیارسبک وزن و عایق است و نور را به خوبی از خود عبور می دهد.حجم یک پانل ساخته شده از این جنس حدود یک درصد پانلمشابه از جنس شیشه است.

اسلاید 26: مکعب آبیاین ماده ی پلاستیکی بسیار محکم است و قابلیت مصرف مجدد دارد.در مقاسه با شیشه قابلیت عبور امواج ماورا بنفش از آن بیشتر است و باهر بارش باران خود به خود تمیز می شود. همچنین در مقایسه با شیشهعایق تر است و در برابر اثرات نور خورشید بسیار مقاوم است. پروژه ی مکعب آبی محل برگزاری مسابقات شنا و سایر بازی های آبیدر المپیک سال 2008 پکن بود.در فرهنگ چینی یک اندیشه ی رایج وجود دارد .آسمان گرد و زمینمربع شکل است این ایده دربسیاری از طرح های معماری و طراحیشهری چین به کار گرفته شده است.

اسلاید 27: مکعب آبی

اسلاید 28: مکعب آبی

اسلاید 29: مکعب آبی

اسلاید 30: مکعب آبی

اسلاید 31: مکعب آبی

اسلاید 32: برج کاکتوس

اسلاید 33: برج کاکتوس

اسلاید 34: برج کاکتوس

اسلاید 35: مزایای معماری بیونیک تقلید از طبیعت مزایای بسیاری دارد. فرض کنیم هر جاندارکنونی محصول چندین میلیون سال تکامل است، در اینفاصله ی زمانی طبیعت هر چه را که با هدف ویژه‌اشسازگاری نداشته از بین برده است و این امیدواری را بهوجود آورده که بشر بتواند با مطالعه ی فرآیند تکامل،مکانیسم‌های جدید فناوری را از روی موجودات زندهنسخه‌ برداری کند.

اسلاید 36: مزایای معماری بیونیک جمعیت جهان در سال 1990 حدود یک میلیارد و 250 میلیون نفر محاسبهشده بود. در سال 2000 این جـمعیـت بـه 6 میلیـارد نفـر رشـد پیـدا کـرد.خوش بینانه ترین احتمال  برای سال 2050، بالغ بر 12 میلیارد نفر است.درطول 100 سال اخیر شهرها، برنامه ریزی و استراتژی های شهری خود رابراساس مـتمرکزسازی های با اهمیت آسمان خراش ها و گستردگی مناطقمسکونی با جمعیتی متمرکز تغییر داده اند. مرسوم شدن این روند باعث ازبین رفتن تصاعدی لا یه های نباتی زمین و اتلاف نامعقول انرژی و تـاراجمحیط زیسـت شده بود. 10میلیون نفر نمی توانند در جامعه ای که براساسقوانین و ارتباطاتی برای 0.1 همان مقدار جمعیت برنامه ریزی شده است،زندگی کنند.

اسلاید 37: سخن آخر معماری به مرور زمان به بحر معلقی تبدیل می شود که اصیل ترینو اساسی ترین تکیه گاه خود (طبیعت) را از کف داده است. امروزه سبک معماری بیونیک گسترش فراوان یافته و استقبال از آندر سراسر جهان رو به افزایش است ولی باید به طور کلی به اینمسئله توجه داشت که پیاده کردن جز به جز از اجزای طبیعتمحیط زیست اطراف برای هر پروژه ای کار ساده ای نیست و بایدکلیه مسائل جغرافیایی، آب و هوایی، اقتصادی و... را در نظرگرفت.

اسلاید 38: پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید