BIONIC

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری بیونیک”

معماری بیونیک

اسلاید 1: معماری معاصر استاد : دانشجو: اذر 91

اسلاید 2: به نام آنكه آرامش را در تك تك موجودات هستي ، به زيبايي به نمايش گذاشت.

اسلاید 3: Bionic Art forms in nature

اسلاید 4: بيونيك «بيونيک» امروزه به عنوان يکي از 3 علم برتر جهان (آي‌تي، نانو، بيونيک) معرفي گرديده است. بيونيک و معماري بيونيک، علمي است که به الهام‌يابي فني از ساختمان‌ها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران مي‌پردازد. بيونيک علم سيستم‌هايي است که شالوده آن‌ها بر اساس خصوصيات سيستم‌هاي زنده است. اين واژه در برگيرنده کار همه متخصصاني است که تلاش دارند براي حل مشکل فني خود از دانسته‌هاي طبيعت الهام بگيرند. از اين تعريف چنين برمي‌آيد که بيونيک هميشه با ما بوده و بسياري از پژوهشگران پيش از آن‌که بيونيک به اين نام معروف شود آن‌را به‌کار مي‌گرفتند. تقليد از طبيعت مزاياي ممتازي دارد.

اسلاید 5: فرض کنيم هر جاندار کنوني محصول چندين ميليون سال تکامل است. در اين فاصله زماني، طبيعت هر چه را با هدف ويژه‌اش سازگاري نداشته از بين برده است و اين اميدواري را به‌وجود آورده که بشر بتواند با مطالعه فرآيند تکامل، مکانيسم‌هاي جديد فناوري را از روي موجودات زنده نسخه‌برداري کند. «چارلي لوکستون» از پيشگامان عرصه معماري بيونيک نقطه تمرکز معماران بيونيک را استفاده به‌جا از مواردي در طبيعت مي‌داند که موجب استحکام ساختمان و ايجاد تنوع و آرامش در فضا مي‌شود. روح بخشيدن به ساختمان يکي از تمايلات معماري بيونيک است که طراحان اين رشته با توجه به قدرت سازه براي تنفس و زنده‌نمايي، به کمک خطوط مستقيم يا منحني و القاء آهسته تماميت سازه، به آن دست پيدا مي‌کنند. مهمترين چيز براي معماري بيونيک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.

اسلاید 6: واژه بیونیک: بیونیک به معنای زیستار شناختی یا بکارگیری اندام های ساختگی طبیعت ؛اولین بار توسط دانشمند آمریکایی جک - ای - استیل در سال 1959 بکار برده شده است .او بیونیک را علم سیستمهایی که شالوده و پایه تمامی سیستمهای زنده اند ؛می داند.   محققان با تلفیق دو واژه ی (بیولوژی) و (تکنولوژی) علم بیونیک را به عنوان دانشی که مسائل فنی را از راههای زیستی حل می کند بنا نهادند . بیونیک دانان معمولاً به صورت گروههایی متشکل از مهندسان و زیست شناسان کار می کنند که هدف مشترکی دارند .در واقع علم بیونیک زبان مشترکی بین متخصصان رشته های گوناگون مانند زیست شناسی و مهندسی است . معماری بیونیک به سوی خودکفایی انرژی و آذوقه در جهان آینده گامی عظیم برداشته است .

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9: سالن پارك شهر لندن

اسلاید 10: طرحي از دفتر معماري اوئل

اسلاید 11:     معماری بیونیک والهام از طبیعت : بشر از ابتدا سعی داشته است برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام گیرد به عنوان مثال ،ساختمان بدن خفاش برای لئوناردو داوینچی ایده ای بود که بتواند ماشین پرنده را طراحی کند .استدلال او این بود که خفاش دارای بال کاملاًپوشیدهای است که هوا را از خود عبور نمی دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می کند.حدود 400 سال بعد از طرح او ،ماشین پرنده توسط ( کلمنت آدر )با الهام از خفاش ساخته شد و در سال 1890 تا ارتفاع 15 متری پرواز کرد. و یا نیروی عضلانی و سرعت زیاد دلفین ها جرقه ای برای ساختمان زیر دریایی بود ویا تارهایی که عنکبوتها میبافند برای ساخت نمایشگاه مونترال اثر (فرای اتو) به کار گرفته شد.  

اسلاید 12: به طور کلی از عوامل مهمی که در طبیعت وجود دارد وانسان برای ساخت بناهای خود از آنها استفاده کرده است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1.پوسته یا جلد 2.ساختار 3.آراستن 4.انرژی به عنوان مثال، برای طراحی ساختمان مرکزتحقیقات لندن از گیاهی به نام لوتوس الهام گرفته شده است. از لحاظ ساختار و شکل کلی نیز به بنای استادیوم المپیک مونیخ در آلمان اشاره کرد.

اسلاید 13: كازاباتلو، (آنتوني گائودي)

اسلاید 14: كليساي كاتوليگ رومن(هانگاري پارك)

اسلاید 15: پل ملينيوم(لندن)

اسلاید 16: شهرك علوم و فنون

اسلاید 17: ساخت بنا در معماری بیونیک : بناها در معماری بیونیک با ساتفاده از مواد شکننده و ناپایدار ساخته می شدند یا در دل یک حفره ی طبیعی که در دل زمین یا صخره شکل گرفته است.یکی از مکان های طبیعی ،غارها بودند .معماری غارها که به طور عمده در قالب معماری مقابر جلوه کرده ،از عصر باستان وجود داشته است . علاوه بر این معماری گلی یا خاکی را نیز می توان یکی از شاخه های معماری طبیعی در نظر گرفت . از گرم ترین نقطه ی دنیا تا سردترین نقطه ،سعی در الهام گیری از طبیعت دیده می شود . در کلبه های برگ و چوب بومیان آمازون ،یک سری از خانه ها با معماری ایرانی در اصفهان ،تهران ،گیلان، یزد و. . . بناهای کاهی اقوام مختلف آفریقایی ،کلبه های اسکیموهای بومی آلاسکا الهام از طبیعت به وضوح دیده می شود.

اسلاید 18: این معماری درفضاهایی بروزپیدا میکند که درآنها تشبیه واستعاره والهام از طبیعت وجود داشته باشد.درنتیجه میتوان گفت معماری به صورت مفهومی،بخشی از طبیعت است.طبیعتی که محیط ساخت بشربخش عظیمی از اکوسیستم جهانی آن را شامل میشودوبشروطبیعت هردو به یک اندازه در منابع ساختمانی آن سهیم هستند.معماران بیونیک وطبیعت گرانگاهی جدید به سازه ونما دارند،نگاهی که غریبه را آشنا می کند وغیر ممکن را ممکن ساخته وراه حلهایی مبتکرانه برای حل مسائل ومشکلات سایت ابداع میکند.این معماران نگاهی تازه به طبیعت دارندکه این نگاه به پرسشهای از قبیل:در عالم خیال چگونه بدن میتواند ساختمان باشد؟چگونه تشابه را طراحی کنیم؟آنالوژی را چگونه میتوان کشید؟پاسخ میگویند.در اینجا به بررسی چند روند الهام گیری از طبیعت در سازه ومعماری میپردازیم.    

اسلاید 19:   برج بیونیک با افزایش جمعیت وبا طراحی اسمان خراشها شهرها درجهت عمودی گسترش یافتند.این ساختمانها به علت محدودیتهای تکنولوژی وطبیعت غیر انسانی خود پاسخگوی نیازهای بشر در شهرهای عمودی نبودند،اما در سال1931 باساخت بنای امپایر استيت(برج بیونیک)به ارتفاع 380 متر،شهرعمودی بر اساس مدلهای طبیعی از قبیل سبکی واستحکام استخوان پرندگان،انعتاف پذیری ساختار سبزیجات ورشد بر اساس مدل طبیعی ساختار یک درخت وریشه های پراکنده ی ان طراحی شد.بدین ترتیب به محدودیتهای موجود در چنین شهرهای پاسخ داده شد. مدل ساختاری برج بیونیک عمدتا از تحلیل عالی تغیرات ساختاری موجود در سبزیجات الهام گرفته میشود که حد ومرز ارتفاعی معمول را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد.این بنا از ستونهایی تشکیل شده که در آوند گیاهان اتفاق می افتد وظیفه ی حمل و نقل وجابجایی ساکنان ،آب ،انواع مختلف سیالات موجود و انرژی لازم برای کل مجموعه را به عهده دارند

اسلاید 20: ساختار این ستونها با غشای نازک و پیچ وتاپ خورده ای شکل گر فته و اطرافش با بتنهای خاص پوشیده شده که در نهایت به شکل کپسول درآمده است وباعث بالا رفتن استحکام مجموعه و همچنین قابلیت انعطاف در برابر بار غیرمتمرکز و بی نظم فشار باد می شود .پوسته ی خارجی برج از آشیانه ی پرندگان الهام گرفته شده و در عین رخنه پذیر بودن مستحکم نیز هست .این ویژگی اجازه می دهد هوای طبیعی کنترل شده و نور وارد مجموعه شود .فونداسیون شناور و سیستم ضد زلزله آن نیز منحصر به فرد ریشه های درختان بزرگ الهام گرفته است.  

اسلاید 21: برج بيونيك

اسلاید 22: تالار شهر لندن

اسلاید 23: برای طراحی ساختمان جدید شهرداری شهر لندن ( خانه شهر لندن ) مسابقه ای برای انتخاب بهترین سایت و طرح از میان پنجاه و پنج آلترناتیو برگزار شد . سرلرد نورمن فاستر بر سر دوهدف اولیه با کارفرما به توافق رسید . اول کاستن از میزان مصرف انرژی وتقلیل آن به حدود یک چهارم میزان معمول برای یک ساختمان رسمی اداری و دوم ، جامه عمل پوشاندن به وعده دولت بریتانیا مبنی بر ایجاد دولت شفاف و برقراری وتسهیل ارتباط بین مراجعان و مدیران دولتی .

اسلاید 24: تالار شهر لندن، ساختمانی است که دسترسی به خدمات عمومی را درمجاورت یکدیگر فراهم نموده وطی فرآیندی دموکراتیک کار می کند . شهرداری لندن شامل فضاهای اداری ، هتل ، فروشگاه ها ومحوطه طراحی شده ای جهت استفاده عموم بوده و روحی تازه به ساحل رودخانه مجاور می بخشد. در طبقه همکف یک فضای در سطحی پایین تر بازدید کنندگان را به سمت کافه عمومی هدایت می کند .این کافه در بالای فضای نمایشگاهی بیضوی شکل و دقیقا در زیر تالار تجمع قرار دارد.

اسلاید 25:

اسلاید 26: نورمن فاستر درباره این بنا می گوید : مانیازمند ساختمانی بودیم که قدرت کافی برای پیروزی در مسابقه وجذب حمایت نظام طراحان ، سازمان فرهنگ انگلستان و هیات تصمیم گیری موزه هنرهای زیبای سلطنتی را داشته باشد . ما به اهمیت تاریخی سایت واقف بودیم .ساختمان مقابل برج قرار گرفته و به همین دلیل در محور خودش مقداری چرخیده بود تا از مواجهه مستقیم با برج خودداری نماید . طراحی فرم ساختمان با ایده کاهش مصرف انرژی وفرمی ملایم برای حفظ حال وهوای ساحل رودخانه انجام شد .

اسلاید 27: باطراحی یک رمپ معلق که از طبقه هشتم و از گنبد تخم مرغی عظیم ساختمان به پایین لغزیده ودسترسی راحت وآسان مراجعان به اعضای شورای شهر مستقیم در طبقه هشتم را تسهیل می کند . شفافیت حرف های دولتمردان را در عمل به شعار دولت شفاف و ارتباط نزدیک با ارباب رجوع را به آزمایش می گذارد . با توجه به این واقعیت ریاضی و هندسی که یک کره، 18 درصد سطح دیوار کم تری از یک فضا با دیوارهای تخت و مساحت مساوی دارد ، میزان تابش نور و گرمای خورشید بر سطح سازه کاهش محسوسی یافته است .

اسلاید 28:

اسلاید 29: در طبقه هشتم یک قسمت اداری برای شهردار وشورای 24 نفره شهر لندن واقع است ودر طبقه نهم نمایشگاهی با ظرفیت حدود 250نفر پذیرای مردم می باشد و در طبقه دهم می توان زندگی مردم لندن را مشاهد نمود وخبرنگاران برای مصاحبه با شهردار یک بار در ماه آنجا جمع می شوند .

اسلاید 30:

اسلاید 31: بیش از نصف مساحت سایت در این مجموعه به فضاهای عمومی در دو میدان بزرگ اختصاص یافته است. کشتی های نظامی سابق که در بارانداز مستقر بودند به موزه تبدیل شده و جاده زیر زمینی خدماتی با ساختمانی های جدید تقسیم شده و سایت از وسایل نقلیه تخلیه گردید. بدین ترتیب پیاده رویی جدید به صورت فضایی عمومی در طول رودخانه ایجاد شد که در تمام شبانه روز قابل دسترسی است . این مجموعه دیدی جدید ومهیج به بازدیدکنندگان ارائه می دهد

اسلاید 32: قسمت غربی تالار شهر (گودال – باغچه)، فضایی خارجی و در واقع آمفی تئاتری مدور با گنچایش هزار نفر ، جنس سنگ آهک خاکستری در درون زمین می باشد . این فضا که در روزهای آفتابی مورد استقبال عموم قرار می گیرد .دسترسی به این مکان از سمت رودخانه از طریق رمپ و پله هایی بلند میسر است .این ساختمان با 45 متر ارتفاع شامل یازده طبقه (یک طبقه زیر زمین) وفضاهایی شامل تالار پرسش وپاسخ ، نمایشگاه کتابخانه عمومی ، اتاق های مشاوره ، دفاتر اداری ، گالری ، مرکز بازدید کنندگان و رستوران است .

اسلاید 33: عنصر شاخص داخلی بنا، رمپ ماپیچ 730 متری است که برفراز طبقات بالای همکف حرکت کرده و آنها را به یکدیگر متربط می سازد . رمپ عمومی با شییبی بسیار ملایم در میان تمامی ده طبقه ساختمان پیچیده وبالا رفته و نظار را به دیدن مناظری بسیار زیبا و هیجان انگیز از شهر لندن دعوت می کند .رمپ در قسمت فوقانی به دفتر شهردار که فضایی عمومی معروف به اتاق نشیمن لندن است منتهی می شود . این فضای عمومی شفاف با تراس خارجی ودیدی مناسب به لندن ، توان پذیرایی حدود 200مهمان را دارد .

اسلاید 34: استفاده از رمپ مارپیچ برای عموم آزاد است تا مردم بتوانند شاهد فعالیت دولت باشند. در طبقه آخر یک گالری طراحی شده که از آن می توان به تماشای شهر لندن پرداخت .سازه رمپ از تکرار یک مکعب فلزی به ضخامت 10 میلیمتر به طول 1500میلیمتر و عرض 40 میلیمتر تشکیل شده است . طول رمپ در فاصله پاگرد هر طبقه تا نقاط اتصالی آن به بدنه خارجی به 15 متر می رسد .این سازه باریک از لحاظ دینامیکی بسیار حساس بوده وبرای آسایش واطمینان کاربران به محافظ هایی نیاز دارد .

اسلاید 35: در نما دو فر م کلی در طراحی پوشش فلزی مورد استفاده قرار گرفت . در بخش اداری صفحات محافظ با فرم مشخصی از قطعات گرمایشی و در فضاهای عمومی ترکیب فلز و شیشه به کار گرفته شد . پانل ها قطعاتی با ارتفاع یک طبقه ودارای دریچه های ورودی و خروجی جهت تهویه طبیعی هستند . این دریچه ها در سطوح بالا و میانی به صورت دستی قابل کنترل هستند.

اسلاید 36: تالار شهر لندن نه تنها به عنوان یک اثر معماری برجسته ، بکل به عنوان یک نمونه جهانی از طرحی با حداقل مصرف انرژی است .انرژی خورشیدی از طریق پانل های مایل بالای ساختمان جذب می شود .بخش اعظم ساختمان در بخش اداری پوششی از شیشه سه جداره با دریچه هایی جهت تهویه هواست. این پوسته موجب کاهش چشمگیر جذب واتلاف گرما می شود .

اسلاید 37: در نما شمالی بنا که نور مستقیم آفتاب را دریافت نمی کند تالار اجتماع با سطوح شیشه ای شفاف پوشانده شده است . به علاوه با پشت کردن ساختمان به سمت جنوب وعقب رفتن پله پلخ سطح طبقات ، سایه برای اتاق ها فراهم شده است . این تدابیر با یک سیستم کنترل محیطی غیر فعال حمایت می شوند. در اغلب فصول سال ساختمان به وسیله دریچه های در زیر پنجره ها به صورت طبیعی تهویه می شود . ترکیب این سیستم حفظ انرژی عدم نیاز به چیلرهای مکانیکی ونیز در اغلب موارد عدم نیاز به انرژی گرمایی اضافی برای گرم کردن ساختمان را بیان می کند . در نتیجه مصرف سالیانه انرژی برای سیستم مکانیکی این ساختمان تقریبا یک چهارم مصرف سالیانه انرژی ساختمانی اداری باسیستم ایرکاندیشن خواهد شد . در زمستان گرما و رطوبت هوای بازگشتی به وسیله دستگاه حرارتی میکروسکوپیک ذخیره می شود تا برای گرم و مرطوب کردن هوای تازه ورودی از آن استفاده شود.

اسلاید 38: عامل اصلی سرمایش فضاهای اداری ، میله های خنک شده غیر فعالی است که هوای سرد طبقات فوقانی را تامین می کنند . در این سیستم با استفاده از تاثیر رانش طبیعی ، استفاده از فن درسیستم ایرکاندیشن لازم نیست . آب سرد مرکزی به وسیله بخار آب سرد وبخار آب سرد نیز به وسیله دو پمپ در چاه زیر ساختمان تامین می شوند . آب سرد چاه پس از آن برای مصرف در سیفون ها وآبیاری به کار رفته و مازاد آن به رودخانه تایمز ریخته میشود.

اسلاید 39: در پوشش کف رمپ و فضای عمومی فوقانی از پوشش به رنگ خاکستری ملایم استفاده شد که رنگ و بافت چکشی سطح آن هارمونی مناسب با شیشه وفولاد به کار رفته در بنا دارد . هال این تالار نیازمند تاسیسات آکوسیتکی موثری است نحوه عملکرد آکوستیکی آن توسط مدل سه بعدی کامپیوتری اندازه گیری شد . بدین نحو که صدای پخش شده و صدای منعکس شده از یک منبع در یک موقعیت خاص اندازه گیری شد .

اسلاید 40: فرم کروی ، سطح را به حداقل رسانده وباعث کاهش جذب واتلاف حرارت می شود . تالار اصلی درجهت شمال برای کاهش نفوذاشعه خورشید؛ سیستم سطوح فلزی و سایه انداز مطابق باجهت گیری ساختمان؛ سقف های خنک کننده و سیستم سرمایش غیر فعال؛ عدم استفاده از چیلر؛ بازیافت انرژی به وسیله فضای زیر زمینی طراحی شده ، به این سبب تالار شهر لندن را گامی موثر باری اجرایی شدن پروژه های شاخص معماری بیونیک معرفی می کنند.

اسلاید 41: برج 30 St Mary Axe،لندن

اسلاید 42: برج 30 St Mary Axe یکی از معروفترین برجهای شهر لندن می باشد . در لندن اسم مستعار آن را مانند خیار (the Gherkin)و یا در بعضی اوقات برج سوئیسی ، مرکز سوئیسی به کار می برند. در سال 2001 پس از برج 42، برج مری اکس دومین برج ازنظر ارتفاع ( ارتفاع برج 180 متر (ft590 )، تعداد طبقات :40 ) بوده است .

اسلاید 43: هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیل به حداقل ممکن برسد. ضرورت پذیرفتن این اصل « حفاظت از انرژی » در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت وسازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمانها به دست فراموشی سپرده شده است و اینبار با استفاده از مصالح گوناگون و یا با ترکیبهای مختلفی از آنها ، ساختمانها ، محیط را با توجه به نیازهای کاربران تغییر می دهند .

اسلاید 44: ساختمانها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند . شکل و نحوه استقرار برج مری اکس و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن بگونه ای است که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شده است .این ساختمان قابلیت ذخیره انرژی را دارد و به خاطر نمای سرتاسر شیشه ای باعث 50در صد صرفه جویی در مصرف برق می شود که به عنوان الگوی مصرف وصرفه جویی در شهر لندن معرفی شده است .

اسلاید 45: سطح نمای این ساختمان نسبت به جریان باد تنظیم شده است . زمانیکه باد به برج مری اکس برخورد می کند در سطح نمای برج به راحتی حرکت می کند و خطری برای ساکنین برج ایجاد نمی کند .در مرکز تمام طبقات 6 کانال برای تهویه طبیعی ساختمان ایجاد شده است . جنس این کانال ها از ماده ای نسوز مانند دودکش ها می باشد . این کانالهای بزرگ ساندویچی ، بین دو لایه شیشه که میان آنها هوا می باشد قرار دارند و فضای درونی را جدا می کنند.

اسلاید 46: یکی از موارد جالب برج خیر کین آسانسورهای بزرگ وسریع آن است که فقط برای رسیدن تاطبقه سی وچهارم می باشند و باید برای رسیدن به طبقه 39 برج از آسانسورهای معمولی استفاده کرد وارتباط از طبقه 39به 40فقط از طریق راه پله ای که برای افراد معمولی وافراد معلول طراحی شده است ، صورت می گیرد .

اسلاید 47: طبقه سی وهشتم شامل تالاری برای اجرای موزیک می باشد . طبقه سی ونهم فقط یک رستوران بزرگ قرار دارد . طبقه چهلم آخرین طبقه ساختمان و نوک برج می باشد . این طبقه دیدی 360درجه به شهر لندن دارد . این فضای زیبا برای مهمانی های مختلف اجاره می دهند .

اسلاید 48: این ساختمان جز اولین بناهایی بوده که باعث توسعه معماری سبز و معماری بیونیک در چند دهه گذشته بوده و با اجرا شدن این قبیل بناها ، رویکرد ها در شهرهای بزرگ دنیا تغییر کرده و باعث به اجرا در آمدن پروژه های بی نظیر دیگر شد. استفاده از حجم میوه خیار برای طراحی آن را تبدیل به بناهای اولیه معماری بیونیک کرده است .

اسلاید 49: سایت تالار شهر لندن در ساحل جنوبی و رودخانه تایمز ودر نزدیکی تاور بریج واقع شده است . تالار جدید شهر لندن توجه خود را بر روی نوحی از شهر که مورد بی توجهی قرار گرفته اند معطوف ساخته است . مجاورت مجموعه و رودخانه باعث شده تا پاره ای فعالیت ها در پیرامون مجموعه انجام شود . تالار شهر در سایتی ایده آل درکناره رودخانه تایمز به دور از آلودگی های صوتی و گرد وغبار در مکانی قرار گرفته است که امکان توسعه کامل با حفظ شمای کلی محیطی و بهره برداری از منابع طبیعی چون هوای تازه را داراست .

اسلاید 50: برج مسکونی تورنینگ تورسو این برج ،معروف به پیکره مارپیچ،190 متر ارتفاع داردواز بتن وفولاد ساخته شده است.طرح برج حالت تندیس گونه ای دارد واز مقطع تا بالاترین قسمت 60 درجه چرخیده وهر طبقه به صورت قطعه ای مجزا طراحی شده است.ایده ی اولیه طرح ملهم ازستون فقرات انسان بوده واین اثر رادر جرگه بیونیک چرخشی قرار میدهد. پروژهای شهرک علوم وفنون،برج مسکونی تورنینگ در هنر معماری شماره ی18،بهار 1387 به تفصیل معرفی شده است.

اسلاید 51:

اسلاید 52: موزه ی هنر میلواکی ساخت این بنا به مساحت 13000 مترمربع درسال1994 اغاز شد ودر سال 2004 خاتمه یافت.هنگام عبور از خیابان ویسکانسین شهر میلواکی یا قایق سواری در میشیگان با سازه ای غول پیکر وسفید رنگ مواجه میشویم که بالای ساختمن شفاف وسفیدی قرار گرفته ومانند پرنده ای زیبا بالهای خود را بازوبسته میکند.این سازه که روی قسمت الحاقی به موزه قرار گرفته است سایبان مینامند.این ترکیب پیچیده ی معماری وسازه ازحالت بال زدن پرندگان ملهم شده است.بازوبسته شدن بال پرنده پیچیده ترین وبحرانی ترین بخش کار است ودرصورتی که از کنترل خارج شود خسارتهای هنکفتی به بار خواهد اورد،به همین خاطر سیستمهای کنترل بال پرنده با دقت زیاد وپیش بینی همه ی موارد طراحی شده اند.

اسلاید 53:

اسلاید 54: دروازه ی جهان : گرگ لین از مشهورترین پیشگامان معماری بیونیک است که در سال 1964 در امریکا متولد شد. از جمله آثاربزرگ وی می توان به طراحی برج چای و قهوه و دروازه ی جهان اشاره کرد .ساختمان دروازه ی جهان،از قالب حبابی به شکل موجودات تک سلولی و آمیبها ملهم شده است و از طرفی قالب پیازی شکل دارد که در سایت جنگلی خود در کاستاریکا چون گلی زیبا جلب توجه می کند .این بنا که برای پارک ملی کاستاریکا طراحی شده است بنایی طبیعت محور بوده و نقطه ی تلاقی بین فناوری اطلاعات و بیولوژی به شمار می آید .بام ساختمان که فرم کششی دارد به عنوان سکویی برای کسانی که می خواهند آن سوی جنگل را تماشا کنند طراحی شده است وباغچه های آبی پیرامونش محیط را خنک میکنند.

اسلاید 55:

اسلاید 56: ساختمان آنتی اسموک :(ضد دود ) پروژه ای است از یک معمارفرانسوی جوان ،به نام ونسان کالیباوت.این بنا یک ساختمان چند منظوره است و در مرکز شهر پاریس قرار گرفته است.نمایی زیبا از بلندای آن از شهر پاریس دیده می شود و فضایی دلپذیر برای افرادی که می خواهند لحظاتی را به دور از دود ودم در محیط طبیعی در مرکز شهر سپری کنند فراهم می کند. این پروژه توازن همه جانبه ای در میان گالریهای عمومی ،سالنهای اجتماعات و کنفرانس بر روی کانالها و خطوط راه آهن ایجاد کرده است .از جلوه های بارز این بنا استفاده از اصول معماری سبز و بیونیک است .کالیباوت این ساختمان را طرحی خلاق در تصفیه ی هوا می داند .

اسلاید 57: بخش میانی ساختمان که با فرمی بیضی شکل روی خطوط بلااستفاده راه آهن قرارگرفته است با وسعت 250 متر از پانلهای خورشیدی از جنس آلومینیوم پوشیده شده است .وی این سیستم را به گونه ای طراحی کرده که آلودگی های ناشی از تبدیل انرژی خورشیدی الکتریکی فیلتر شده و وارد فضای ساختمان نمی شود .علاوه بر این ،معمار برای فراهم آوردن محیطی طبیعی از یک حیاط مرکزی و مرداب استفاده کرده است.شکل کلی ساختمان که به صورت یک درمیان بین محورهای عمودی از فضای سبز قرار گرفته است ،با حالت پیچ در پیچی که به وجود می آورد بادهای غالب محلی را کنترل و هوای داخل را تعدیل می کند .رمپهایی در داخل ساختمان طراحی شده اند که افراد رابه سمت تراسهایی هدایت می کنند که از جهات مختلف به پاریس دید دارند .این ویژگیها و فرم منحنی شکل بنا که همگی از سیستمهای زنده الهام گرفته اند ، پروژه را علاوه بر اکولوژیک بودن به یک بنای بیونیک نیز تبدیل کرده است.

اسلاید 58:

اسلاید 59:   برج فراز پل رابلینگ : این ساختمان توسط دانیل لیبسکیند در کاوینگتون ایالت کنتاکی در کرانه ی رودخانه اوهایو در کنار پل رابلینگ ساخته شده است . ساخت پروژه درسال 2004 آغاز و در سال 2008 خاتمه یافت .لیبسکیند در این باره می گوید : رودخانه ی اوهایو و پل رابلینگ طراحی او را تحت تأثیر قرار داده اند .این ساختمان با22طبقه به بام حلزونی شیبداری منتهی می شود . سازه ی بتنی آن از پی با قالبی شیبدار در نمای شرقی بیرون زده وبا پرده ای شیشه ای پوشیده شده است .این بنا به واسطه ی استفاده از فرم منحنی شکل رودخانه و پل و نیز انعکاس زمین و آسمان در قالبی شیشه ای نمایی کامل ازیک بنای بیونیک است.

اسلاید 60:

اسلاید 61: مرکز تجاری بیرمینگام : پس از تغییرات شدیدی که طی دهه ی 1960 در تجارت و بافت تجاری بریتانای کبیر صورت گرفت و بافت سنتی شهر را تحت تأثیر خود قرار داد ،طراحی و ساخت فروشگاه سلف ریجز بسیاری از این نابسامانی ها را حل کرد.سلف ریجز بخش اعظم نوسازی مرکز شهر بیرمینگام راتشکیل می دهد و جایگزین یک مرکز خرید قدیمی می شود که در دهه ی1960 احداث شده بود .یان کاپلیکی فرم آزاد خود را طراحی کرد.پوسته ی بیرونی بنا از 15000 دیسک آلومینیومی تشکیل شده که به دیوار کنیتکس شده ای الصاق شده اند؛راه حل بدیعی برای ساخت صرفه جویانه ی عمارتها ،که علاوه برآن ،عمارت را به نمادی از کل شهر بدل می کند.  

اسلاید 62: . منافذ این پوسته یبیرونی به حداقل کاهش یافته و به این ترتیب فروشگاهی که داخل پوسته قرار دارد ،امکان یافته تا به صورت طبقات مختلفی پیرامون یک دهلیز مشترک که توسط آسانسورهایی به هم متصل هستند سامان یابد و به طور کلی از دید پنهان بماند .کاپلیکی توضیح می دهد که این پوسته مابه ازایی هم در طبیعت دارد ،مانند چشم مگس یا حتی در بنّایی دوران باروک نیز چنین الهامی به چشم می خورد که البته پوسته ی بیرونی آن بی شباهت به بدن خزندگان نیست

اسلاید 63:

اسلاید 64: منابع: -معماري معاصر بيونيك (محمد حسين احمدي شلماني) -مجله هنر معماري (شماره يازدهم) -مهندس+معمار = ساختار (گلابچي)

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید