صفحه 1:
معماری
بیزانس
صفحه 2:
شکل كيرى تمدن بیزانس
تفکیک امپراطوری رم به دوقسمت غربی و شرقی درسال
5 بعد از ميلاد
صفحه 3:
مرزهاى بيزانس در طول تاريخ
ال 00
# ۱۷۵۵۱۱6۲۵۵۵۵۸ 6۵
صفحه 4:
پیشروی های بیزانس درسال550 بعد از میلاد
Tae دم
Il. Basileios
صفحه 5:
بیزانس در جنگ های صلیبی
صفحه 6:
سقوط یک امپراطوری
صفحه 7:
تیه وی 3 3 1
. وك
gar gt seal
1 32
The provinces (hemes) ofthe یر
in Byzantine Empne, 1025 2D
0 وم Mediterranean Sea
00 سس ما
صفحه 8:
همسایگی های بیزانس در
سال ما
صفحه 9:
۳
3 22 Nisan ماه
Gandarl Halil ve koprisiiniin yakinlannda 67-70 parca hafif gemi
Saruca Pagalar dubalardan bir kopris yapilyor. karadan Halic'e
merkezde cephe Hale’ indiien gemiterden indiiivor. Gemies
kuruyor. ha sonra seyyar bir kopril rgore
arasinda
Venedik, Bizansk
Ceneviz gemileri
zinciri koruyacak
18 Mayis'ta ssekilde bekliyor.
Bizanshlar Topkap! 29 Mayis.
kargisindaki buyak —_Farkliyerlerden
kuleyi yakiyor. sehre giren birlikler
Bugiinkis Aksaray
‘Anadolu Beylerbeyi توس ار ون
Ishak Pasa ve Mahmud
Pagan movailer
ع و
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
Ernest 0
صفحه 14:
Walls of Thessaloniki
صفحه 15:
صفحه 16:
Rumeli Hisari
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
مجيوي cer, FE دا
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
نقاشی دیواری, رستاخیز, ۱۳۲۱ ۱۳۱۵
میلادی,محراب کلیسای
جوراء استانبول
تصوير سازی کتاب مقدس, یوسف و
؛برادرانش در مقابل یعقوب
سده ششم میلادی
صفحه 34:
صفحه 35:
یک خانه
صفحه 36:
بسیاری از اين هنرمندان از شهر رم به اين امپراطوری آورده شدند . هنر
غالب درا بتداى بنای این شهر هنر مسیحی بود که در واقع چیزی نبود جر"
همان هنر رومی -هنر کلاسیک امپراتوری روم
Basilica of
Constantine
in the
Roman
صفحه 37:
ویژگی های سبکی معماری بیزانس(۱۰۰۰-۳۰۰ میلادی)
نققهی طلیین پونانی:با دیوارهای آجری 17
طبح :دار به شكل:بيج:دان: مشبى يا هفت:و
هشت
گنند پززگ یبا بشنده بروی:بیم گنیدهای معلی -۶ا
ala خازجی فنادة ۳
ستون های بنا شده در یک ردیف -۴
سرستون:هایسجازی: GJS isa oad
راهروهای پوشیده از مرمر رنگی و -۶
موزالیک های پزدانه دز طبقه فوفانی
صفحه 38:
این هنرهرچند مسیحی بود اما از همان عناصر ما قبل مسیحی پاگان استفاده
wo کرد : مجسمه ی امپراتوران همچون دوران ما قبل مسیحی درمیادین نصب
می شد ؛ موزاییکهای کفپوش کاربرد .فراوان داشتند ؛ عاج و فولاد هر دو
همچون دوران کلاسیک رومی استفاده می شدند
اما بیشتر تغییرات در بخشهای هوایی ساختمانها و عمارات دیده می شد .
تتشى :و سار يؤناتى إجاق تووشاق را ئة أرىإطافى)دادتد و كنيدها و مجسعه
ها بيشتر وضعيت تزئينى يافتند و كمتر به شكل بهنجار ويذيرفته ساخته مى
ندید امعمارق .
هنرهای بصری
آمده نود
otunda of Galerius
صفحه 39:
بناهای مذهبی به دو شکل عمده
باسیلیکا كه سازه ای طولی بود و کلیسا كه سازه ای بود متمرکز . باسیلیکا سه
جناح داشت که برای گردهمایی و بریایی قداس پنا می شد ؛ آن دیگری مدور ,
چهارگوش و گاه هشت گوش بود و براى آيين كفن و دفن مؤمنان
مسيحى و ختم و باديود آنان به كار مى آمد Lar وهم كلبسا در عرصه
های وس
شاخض
Agia Sofia
صفحه 40:
پلانو برش لیساءهاگیاصوفیا:
صفحه 41:
بیزانس دردوران شمایل شکنی (۸۴۳ - ۷۲۶ )
دراین دوران به رغم مخالفتی که با
ترسيم شمايل قديسين و اولياء مسيحق
به راه افتاد و مواجب و مداخل كليسا
كاهش جشمكير یافت , کلیساها به
ساخت بناهای مقدس ادامه می دادند .
کلیسای معراج در نیقیه و یک کلیسای
ایاصوفیه ی دیگر در سالونیکا ساخته
. شدند
صفحه 42:
دوران بیزانس میانه(۱۲۰۴ - ۸۴۳)
کلیسای جدید و کلیسای ثئوتوکوس فاروس , ۱
این رسم معمول ساخت کلیسا و بناهای دینی و
تزئینات مرتبط با آن را بنیاد نهاده شد که تا قرنها
مداومت داشت . هیچیک از اين دو کلیسا باقی
نماندند و تنها از روی اسناد مکتوب می توان در
باره شان اظهار نظرکرد . به نظر می رسد که
هر دو:شاخص دوزان بيزانس ميائه بودن
کلیساهای اين دوران ازیک الگوی كلى بيروى مى
کنند : یعنی از یک صلیب محاط در داخل یک
دایرن» این کلیسافارسه:جناع ملمایزد مللهی به
یک نمازخانه و محراب در جناح شرقی , ویک
ناوه کش عرض در جناح غربی بودند. در همه
حال , یک سقف گنیدی برفراز جناج مرکزی و بر
پایه ی چهارستون قرار داشت و چهار"
کوچکتر که دراطراف آن قرار می گرفتند ؛ حرم
شرقی وبخش مرکزی جناحهای جانبی متوجه
شمال و جنوب تعبيه مى شد . اين كنبدها تا بالاى
سقف بخشهاى ديكر كليسا امتداد مى يافتند به
تخوی که کلیسا در سقف چلیپایی به نظر می
رسيد . به جز اين ناوه كش عرضى كليساها
صفحه 43:
دوران بیزانس متأخر( ۱۴۵۳ - ۱۲۰۴ )
اندازه ی کلیسا عموماً به سمت کوچک
شدن متمایل است:: اما از همان اسلوت
دوزان بیرایس جیانه در ساخت آنها
استفاده شده است . ظاهر
چشمگیر تر است و گنبدها کوچکر و
بلندتر شده اند , سطح دیوارها از سمت
OE پر از تزیینات است . اين تزئینات می
1 توانند به سادگی یک
آجر جينى يا به بيجيدكى كاشيكاريهاى
معرق باشند كه نماهاى زيبايى را در اين
كليسا ها تشكيل مى دهند
مواد ومصالح ساختمانى بسته به محل
متفاوت بودند . هر جند ترجيح عمومى به
کاربرد سنگ بود . در جزییات که دقیق
شويم تازه به وجود x
تنوع و دگرگونوف راواندر ساختنها,
پیمیبريم
صفحه 44:
Tol هنربیزانس دررم شرقی
درفاصله سالهای ۵۳۲ و ۵۳۷ میلادی کلیسای پهناور سانتا صوفیا یا اياصوفيا
هاگیاصوفیا به معنی کلیسای حکمت مقدس درقسطنطنیه به دست دو معمار به
. نامهای آنتیموس ترالس و ایسیدوروس میلتوس برای یوستی نیانوس ساخته شد
این کلیسا امروزه یکی از عالی ترین دستاوردهای al معماری جهان به شمار
مى رود . ابعاد حيرت انكيز اين بنا که دربناهای غیرفلزی نمی توان تصورش را کرد
۰ توجه
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
ایاصوفیه بنای چند رگه بی مانندی است که درآن با سيليكاي غربی با نقشه مرکزی شرقی در
یک طرح با هم در آمیخته اند و هیچ ترکیب دیگری جانشین آنها نشد , زیرا پس از ساخته شدن
ایاصوفیه , معماران شرقی تا مدت هزارسال از ساختن کلیسای دراز , دست برداشتند و
کلیسای نقشه مرکزی راتکمیل کردند و درغرب , نقشه با سیلیکا به طرزی آگاهانه درروزگار
. کارولنژیان از نو زنده شد
۱ ‘1
co ee “ol
ل
aE سم
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
کلیساهای دوره اول(پیش از پسین)از نظر
:پلان به سه گروه عمده تقسیم می شوند
کلیساهایی با پلان باسیلیکایی(پلان محوری) شباهت به پلان باسیلیکاهای - ۱
رومی داشتند .تفاوت اساسی آنها با باسیلیکا وجود محور عرضی ثانوی که
.عمود بر محور طولی است و در نقطه ورودی اصلی قرار گرفته است
کلیساهایی بر اساس یک پلان مرکزی: در این بتاها توجه به نقطه مرکزی - ۲
است. تفاوت آن با پلان محوری در عدم وجود مانع بر سر راه گذرمستقیم به
مرکز ن با و قرارگیری موّمنان گرداگر یکدیگر در مقابل محراب می باشد . از
نمونه های آن کلیساهای سان ویتاله در راوناء سر
د اتنتس» سانتا 5 در استا
كليساهايى براساس تركيب دو يلان محورى و مرکزی: بناهای مذهبی در - ۳
این گروه جای می گیرند . وترک ب یی از دوپلان قبلی می باشد.از بناهای
شاخض gf کلنتنای ابا صوفيه در هن استانبول نت که یکن: ان شاهکازهای
.معمای بیزانس می باشد
صفحه 55:
کلیسای سان ویتاله در شهر راونا
0
اين بنا به خوبی نشان می
دهد که ادامه معماری بنای
آرامگاه سانتاکوستانستا در
.شهر رم است
:تفاوت های بین دو بنا
سانتاکوستانستا کوچکتر از
Sul alles gla.
فضای:دروتی سان ويتالة
.بيشتر است
تزئينات سان ويتاله غنى تر
.است
اصول تاغ بندی در سان
ويتاله به كونه اى أسث كه
ساختمان به دليل ينجره ها
وسیع غرق در نور گشته
.است
مود ی اقا اطع هه
صفحه 56:
کلیسای گریگوری استفان
قیت ما هحیال خر 2 Photo:Iman hami khah
صفحه 57:
Euphrasian Basilica
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
85162 0۴6
Nuovo
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
Saint Sofia Church
صفحه 69:
Hosios Loukas
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
Constantinople Hagia Eirene
ery
ا 71 لاحك ag
صفحه 73:
۱۱۱۱
۴۵۲۱۵9 ۱2 ۵
Chiirch
1 جا کیا۳ ۱
اج 9 95
i i}
5 6 "Oo C1
سس rt
ee er
صفحه 74:
Floor plan of the Basilica of
Maxentius and Constantine
2. ROM: CONSTANTINSBASILICA.
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
۲۳ 66۲6 اع۴
: ۱ aS
صفحه 78:
Sketch_Plan_of_Pantobasilissa_Trigli
aD Av UCHANINS— tg مود موی
۳
صفحه 79:
Transept
صفحه 80:
: دومین شکوفایی هنربیزانسی پسین
idles ارارهه دهم وه وا زوم باحصا ادها فان تعدوس يديوه أله زع دادعة
دومين شکوفایی یا دوم این -ععتر طلابی,برایین:نامیده شح أت در ايج جور قرف
بيزانسى يك بار ديكر با سرجشمه هاى هلنی خود مواجه شد و تا رسيدن به سبكهاى به
ارنجررتتنده از عضر پوستی نیاتوس:با زورگان تخستین سکوفاین با انیا هجراج ند
:دز قوزة بيزانس بسين دوتوع بلان wae رابع كزديد
سل ايع
صلیب بسته - ۲
Jb ad wate Sarangi Wyola که مگفب :بر زوی بیعی اسیوا تهب بدیه مدود.
تهاده شده و بالا رفته است
کلیساها از نظر حجم, کوچک, عمودی و چهار دهانه اند. سطوح دیوار بیرونی آن ها با
.نقش برجسته تزئین شده است
نمونه آن ؛ کلیسای تئوتوکوس در ۱۰۴۰ میلادی در شهر هوسیوس لوکاس یونان می باشد
که در آن یک صلیب گنبددار وچهار بازوی هم اندازه تاق دار(صلیب یونانی) را می توان
قیدا ظرع معمازی بیرانشتی در کنازاین واخدافیا مضاعف کردن آن, فضای دزهم,پیجیدع
آفرید. گیچ کننده ای
صفحه 81:
نمونه دیگر کلیسای کاتولیکون است که در آن
می توان سقفی گنبدی بر بالای یک هشت ضلعی
. مشاهده نمهد
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
Hagia Irene
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
۴۵۱۵ 012 ۷۱
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
Diocletian's Palace, Silver
صفحه 99:
Peristyle of Diocletian's Palace in
صفحه 100:
صفحه 101:
Engraving of the Arch of Galerius,
early 19th century
صفحه 102:
صفحه 103: