معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری پست مدرن

صفحه 1:
مجید دماوندی - علی خدابخشی - مریه کوهی - میناطاهری رت

صفحه 2:
سبک پست مدرن سبکی است که دریجه ای ازبی: ميكشايد وبه مافرصتآن رامى دهد تا خلافيت . ‎re‏ ااا اي ا ا رايج ديكربه ماين فرصت را ميدهد تاتضادها و تناقضات راد رطرح. ميان اين تضادهابه تعادل دست يابيم.تضادهابى مابين كدشته ‎Nore‏ ‏ا ا 0 ا لك ور ميسازيم؟ جه موقع ميسازيم؟ كجا ميسازيم؟ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
موضوعاتی مانند دموکراسی, حقوق ‎ee‏ 0 ان وی ‎se‏ ‏دهتد و كل جامعه ازمعمارى مشابهى بهره بردار

صفحه 4:
همه متفكران معاصرفرنسوى منتقد مدرنيته در اين بارد ‎TS 0‏ ره اعتبارافتاده است؛ عقل به گما نآنهادات مطلق‌باوری رادردل خود می‌پروراند. ۱ 7 00 eens ‏به‌طور کلی»یکی ازنگرنیهای اصلی متفکران پست مدرن پرسشی:‎ < ‏ارزشهاست ودرنتیجه یکی ازانتفادهای اصلیآنها متوجه لدعاهای‎ "۳ R en ees Uefa feeteren Creare BeEUT em ‏ا‎

صفحه 5:
کشورهای‌سرمایهداری پیشفته فاصملهفزینده میان جهن و رم بيست مدرنیسم وتوهمی بودآزمانهای آن است.آنچه به اعت و 1.1.0 ۱ ‏حو‎ 01 7 ‏ل‎ 0 SECU CTeLeS neice 00000 »

صفحه 6:
ازدمه ی شصت میلادی؛ موضوع بست محرن در را هی منطق سایت وساختمان طراحی واجو گردد. می مدرئيست هامعمارى رايك مسكله تكنولوزيك م

صفحه 7:

صفحه 8:
9 شاگردان سارنین 3710677 12 ااا OO eet CLEGG) Walt ox Lon eunaniond 5 121111111 ot] ‏عمده‌نقد ونچوری دراین کتاب‎ درمقابل 1/1016 5| 55ع | ” “renee ‏ا‎ Contradiction sua: ‏كرفت ياحذف كرد . ونجورى عقيده داشت كه يك ساختمان نمى:‎ ‏داشته باشد» براى اوفرمهابى ازقبيل خانه هاى دامته كوههاى ايتالياكه برا‎ 0000000 ‏مردم‎ ‏ونچوری هيج اعتقادى به سبك بين المللى ندارد وبه جا ىآن معتقد به زمينه گرای‎ 0 ‏است یعنی هربنابی باید براساس زمینه های ا‎ ‏شویط آن سایت وساختمان طوحی واجراشود.‎

صفحه 9:
طرح موزه لندن 1980 نمای رو به خیابان

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
رابرت د ا ردس مساك ا ل ا

صفحه 13:
۱ ge Reenter) El From Los Vegascxini یادآورشده که سمیل هاآتهایی: بلكه »اين سمبل ها راخود مردم طرح كرد ‎Eon Se‏ 00 Fe eee era voce eRe ‎ERS]‏ ی ‎٩‏ ‏نوین نگاه معماران رابهاتومبیل , کشتی و به طور خلاصه معطوف داشت ونجورى و ديكرمعماران بست محرن مى 2 4 معماران رابه سمت فرهنك . تاريخ .سنت ودريك كلام آن جيزى كه هویت انسان و محیط کالیدی پیرامون آن راشکل می دهد برگردانند. ‎

صفحه 14:
اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد اين معمازی اشت. اين خانه را رابرت ونچوری بژای مادرش در سال (1962-64) در نزدیکی شهر فیلادلقیا در آمریکا ساخت. وّنچوری در طرح خود از نمادهايى همّجون بام شيبدالة بنجره»قوس سر در

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
معمارق بست مدرن جرياني است كه آر لك رلا( را ا ۰۰ چشم‌پوشی ازجزئیات خاص ابن عناص راقدام به 1 - on ۳ ۳ Serb prcmery ‏درطرحهايشان باويزكيهاى بست مدرن وفق ياقد‎ 7 Vor emrtd en ire] eLcertry BEN] RIFE VC] ‏ا ا ا‎ |۱۳ [0 res 0 ‏ا‎ o10 cel Lord GER. PC Gee ‏فرم‌های بی‌اندازه بدیع وجذاب که‎ ‏طراحی کرده‌اند.‎ ۱ ‏رت‎ ‎3 ‎cco ‏راباسهیم بودن درطراحی ساختمان‌ها اك مدرن ا‎

صفحه 18:
۱ - ‏معمارى بست مدرن كه نوعى معمارى يلوراليستى است‎ ‏ا‎ ‎Dae re yee ere rec er ht etree] nome Sets ‏پارادوکس و و۳1‎ 2 ‏نوعی تفاوت ین یک سا‎ 1۱ en wel eees es nen ord Pee or 11 ‏اا ا‎ ۱ 1 1 1 ee rev cordon] ane Ure Ro eee Rerde den red cod [Regt ces epee nen ene gre شته ب بلکه به باز تفسبر ان ۱۳۱۰ ت پست ‎eR‏ ‏بست مدرن در معوای دا میدن با متا هر ۷ ۳ كرايى همراه يا خرد كرايى ديد كه به نوعى در اذامه سبكهاى 1 تلقیقی از آنچه بوده تا به امروز هست ‏ در این مسیر ده ‎on.‏ ‏مدرن نام برد ‎Bee ee oo goer ie ier mep re on Rete as ule ce Meow etree Cer‏ و ‎Peer‏ ‏ا ‎Se‏ ‎pect a‏ لو ‎i Sina A TE es IIe‏ معماری را به علت اینکه معماری به رنگ سپید را ارائه می کند و به توعی به مخالفت با ونتوری ‎Para oN Bek Ce) | erg Pees Re‏ و الا ار او اس ‎OS‏

صفحه 19:
ی نظریه پرداز آن را ونتوری می دانند , که طی مقاله ای نيوبورك آرائه كرد در أن به صراحت با جهار اصل روز پرداخت که این چهار اصل را از ویژگیهای م 000 ‏ا‎ ery Be geemre yen pnts ‏او طی این چهار اصول ونتوری به مبارزه با معماری مدرن پردا‎ ‏ارى بست مدرن درادامه معمارى سبيد نيز مى تواند باشد كه‎ ‏ادامه راه آن و حذف مسئله تفکرات پیشگامان مدرنیسم است و‎ 7 PESO ‏مردم يسند و همراه با عقايد عده كثيرى از‎ ‏جز گرا است که در جزئیات به سنتها پرداخته البته بُه اختبار‎ - SOP ES PCN ‏داراى طنز ومزاج است كه همراه‎ - ‏معماری است دارای تمثیل و لا‎ - ٠ ‏تاريخ نيز هست‎ ‏ااا اير‎ Sree] apr eee rire Pare See Serine es ۳ ۹۱۳ bene al ge

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
اين ساختمان كه در باغى به وسعت بالغ بر 7 هزار مت ار دارد تا سال 1332 مورد استفاده قوام السلطنه به ا ‎ea‏ شد و حدود 7 سال در !. سفارت قرار كرفت. سبس با تيره شدن روابط ایران و تعطيل شدن سفارت مصر در ايرانء بانى بازركانى 1010101 1 ساختمان كاربرى موزه بيدا كرد.

صفحه 23:
و( اتریشی در سال 1977 صورت گرفت. اين ساختمان به خودی خود برای علاقه‌مندان بسیار دیدنی است و در ده ۱ erences ‏موزه آبگینه یکی از موزه‌های شهر تهران است.‎ Pears eins | Frege 0) by Se Ses reare sl ever fro peeamro) pvt ar rita! We Sree Cael Esler] pr rarer ected rere ctl et) Pe) pened arreeey ‏شخصى او ساخته شد.‎

صفحه 24:
۳ قرار داده شده ‎ex‏ 1 موزه شامل بخش‌های دار جلد کتاب فارسي و انگليسي دا 0 ‏ل‎ ‎1 ‎GEES. Sats era) Det ee) oe eee IEA RCRA ETT pen ae . ‏به جشم مى خورد.‎

صفحه 25:
تج ‎Peg] ee re‏ ل ‎Beye ol Pier Beer eer eeen) Bir rere! ver‏ je Ly algigS7 (1985-91) wipes oss ylaisls ‏ستون های ساختمان در نظر گرقته ار‎

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
و ‎ORES negra Peas Ice).‏ اری ) مشهور است پنیاد ا 000 ‎en ee orntes ooet r9‏ 13 انجام می شوند. ‎eee‏ ‎Tees eens en eepegraresrercaivrden‏ هدف, کارگاه معماری بوقیل اژ همه ابزار موجود های حرفه ای هر فرد ‎It eo res Car‏ ۳ ی JE ESP IIT rare vara PN ese gees pt re ers Pm PP TO nS SNe eS ey RC Se ep Ce: Reeds eee Ree Ltcd ۱۳۳ ۱۱۱ ‏ورشو, کوبه و مادرید و همچنین بوستون, ابالات متحده امرکا ال‎ (Qingdao Olympic Games village) 91Sinz ‏پروژه مشهور دهکده بآزیهای المبیک‎ ۱7۱ ‏ا ا ا‎ Onrpg 22000 ‏مجتمع های م لل‎ ‏ارا‎ 59 aan .({Sunshine Upper East and The Reflection)

صفحه 29:

صفحه 30:
ose Yat eee [9 RIV ECC Eve tate eee Tet) 7 ‏ل‎ ‏يود‎

صفحه 31:

صفحه 32:
< > ايد ايد ىا يم .در معمارى يست محرن نوعى) ) مدرن قائل شده است که عبارتند چشم می‌خورد. درمعمارى يست مدرن نوعى رمركدارى مضاعف ياريان دوكانه وجود دارة ‎١١‏ ‏ساختمانهای پست مدرن چند 1 5251127000601 یابیانگرهعفی بسیاری بشید معماری پست مدرن به تفسیرمجدد سنت می پردازد. بسیاری از ساختمان های پست محرن در اشتیاق بازگشت به مرکزغایب, به فضای | Everts

صفحه 33:
ee caret MRC eee به معمارى يست مدرن معماری پاپ یا معماری به پست مدرن ,معماری ل ۳۳۰۳ ‎ogee‏ 00 i SORES ca ‏اس یه فو‎ | cel APSA: iC ee ane es در معماری و مرسوم بود.]بلکه همکار و مشاور استفا الكو شكل ساختمان نبايد تنها در ذهن معمار اند 00071 00 7 ارتباط برقرار كلد

صفحه 34:
یکی از طرح های پست مدرن »میدان ایتالیا در نیو ارلثان در آمریکا توس 1 یواست (سنتوری نرق غیر‌حملکر تطللار بالاعا برجآکه منیع الهام او دراین طرح میدان های ابثالیا و بالاخص فواره تروی 1732 در شهر رم,بود. در میداق جدیده‌همانند میدان قدیم, ساختمان مجشمه, محوظه 1 و 5 0 قوار؛ تصورت که 1 هب ۳ سامتلا اگذا نان و | ۲۱۸ آس‌شبدو تیه ‎aus‏ ‏جزیره ایتالیا را بر زوی پلان این میدان پیاذه د 5 ‎(SO‏ سیستل در وسط این میدان"قراز"داده شده و مرکز پرگار ادر

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
طراحی سایت پلان این میدان نیزحائزتوجه است. مورد نة ‎al‏ ره ‎Der IO Ce See Peete Cree eae ee IETS ee Severe Seve Lao ‏ا‎ 6 ‏بتن و ورق كالوانيزه اجراشده است. در شب نور نكون وجراغ هاى مختلف»‎ ‏میدان می افاید. مور حتی دو تصویرحجاری شده از صورت خود را هه‎ 00000 ‏ی‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
۳ معماری مدرن در دهه ی Peter erd prs ‏گزنده‎ ‎١ ۳۹ نكته قابل توجه اينكه يكى از ۱ بزرگ معمارى Pre pee) جانسون,در طراحی آسمانخراش ‎Oe eene cag‏ را rasevil- Vein ip o-pr as etl ey

صفحه 39:
تلف می توا حال قرار دهد و به م می دهد که ز

صفحه 40:
- ساخدمان 6 ۲( به عنو نمونهای از ساختمان های پست مدرن: ‎Brg Cheat oat eae aa eed Cotas ced‏ ‎Be fects Te cant mace erated‏ دیگرآسمانخوش های مدرلیستی:بسیار وب بنظرمی رس لیکن ان" ‎٩‏ ساختمان هادر محیط پیرامون خود می گردد. انسا! ‎YC rtedtlutla sits pent oa‏ ۱۳۳ غالبا بیانگر شکل انسانی است. ساختمان ۸۲6۲ اگر چه مستقیما ‎an eee‏ ا انسان یعتی ساعت, بطور غیر مستقیه ۲ ۲۱ ۱۳۱

صفحه 41:
در ایران سیک پست مدرن ۱۱۱ شد ولى آنجه در ايوان ‏ ساخته شد تقليد صرف از معما ‎Peed‏ ‏خاص هر نقطه در ايران شیخ زین ‎“Se‏ Core ail oats 41,5 9SIl 2 ‏پیست مدرن‎ در سال 1972 ‎wis‏ بنام 5 معمار .2 ‎ai‏ ‏به چاپ رسید در این کت 5 معمار جوان به نام های پیتر ‎os‏ 000 ‎leen)‏ ا ا ا اه و 0 و 70 خود جاب كرده بودند. للا ل ل 0 و جکنز قرار داشت»منبع ‎ae SA‏

صفحه 42:

صفحه 43:
خانه هنسل من در طرح کلی یک مکعب متّستطیل یا یکپله الأقاقي کشیده شده . اين خانه ساختمانی 3طبقه است که به ‎isla‏ ی آن توجه شده و از لحاظ شناخت علائم و معانی شباهت خاصی لوکوربوزیه دارد . خانه درلان , مرکب از یک مربع اصلی اب که رای کشیده با پل ای در انتهای آن هم ورودی این خانه را بوجود می آورد و هم آن را به مربع های کوچکتر دیگر متصل می کند . این طرح شباهت خاصی به طرح موندریان دارد و یادآور هندسه انتزاعی و ترکیب بندی کارهای وندریان است این خانه نقطه آغازی برای کازهای مایکل گریوز بود ولی دیری نپایید که در آثار او ویژگی هایی که در این دو خانه مشاهده می شود پشت سر گذاشته شد وآنازاآو خصوصیات تازه ای یافتند

صفحه 44:
GreatBulldings.com

صفحه 45:

صفحه 46:
۱ Sect AME eee .2.2- ONE Rens Seay nl Age eed سفیدهای گروه پنج ( ریجارد مایر پیترآْشمن ؛مایکل گریوز: جان: ‎٩ Sean Yep er Lea ele Menta‏ ‎Tier roy (eure EDN ree‏ ‎SS‏ و

صفحه 47:
a TU ‏(لخت استفاده از کیفیت های خاص مصالح:‎ ۱ ‏چوب غلزیابتن باشند تازمانی که به رنگ سفید درآمد؛‎ ‏باشند فرقی بایکدیگرندارند ساختمان های میرتمایل به‎ ايستادن در محيطشان و شناسائدن خود به اطراف تافرم هارنگ هاوبافت هایآن راواضح و مشهود سازند.

صفحه 48:
نمونه ای پست مدرن سفید

صفحه 49:
فانةى ذا كلاس نموتةى كاقلن ترا روشن سافتن,این مطالب استاین فانه با غرور میاق درختان 68 لب و بر )69 ‎ka)‏ برشيب 6 #۱ ۱۱۵3۵ قتاثل زره ي ميشيئان راز گرفته است و حضور آن سامل زا عیبر شکل کاده و 9 آل مقیادل و وه هی تمحز اه وال ‎Se a pois ll cent‏ نظر می رسدنمای روبه دراچه جا فطوط جتقاطعی شبیه نقاشی های موندریان بوشیده شده استفققا با ‎ch,‏ که سیاه نبوده و التقید می باق و قیز (233 قالصی در این مان بشم نمی خورد.یک جفت دود کش فلز که به طورفترفتدانه آن غثر هم فقو فراز آرفته اتدتقطه ی کاتوتی تز کیب تندی هنتتندو مانند میله ی راسی کلیسا ‎b‏ بر ساعت يك عمارث شهرى به نظر من رتسند تراس های بازی در انتهای جنونی له وب زوي سَقف وجوددزند و اکثر فضامایی که دز نیستند با شیشه مققو[ ‎ts nail on‏ 13335 امصايم سني متسظق يوشيده تشندة امت كه در تررس نزديك ترى. بوشش هايا چوبی می باشند که 9#ودق فراز گرفته ردک فده 1۱ دَأده شدة و انْضَالا تشان از ديد ينمان شدهاسن. ديا كرام اصلى قانه به اندازه ی کافی سادهاست, یک مکعب سه طبفه كه در روى سكويئ تر رز قزاز گرفته و در مقطع به<و قسمت نک فطوطی‌شاهل معدوده ق اتاق فوا ها که رو به ضیب مستد و ذيكرى عمومى که یله ی رون تشيمن اش و رو به دریامه دارد تقسیم شده استاتق دیوار تقسیم کننده ی فضا صفحه ای سااه است که از پاتیق تالا کشیده شده و درا ثور كير سقف بزرگی در بالا و ينجرة ها افقى فى باشد كه يزاى دید از کزیدور اف خواب ها به نیح ‎GT‏ را سورا کرده اند در قسمت عمومئ فانه.قسمت ماين از كف براى ايجاذ فضاهانَِ يه ارتفاع دو يا سه طبقه حذف شده اند و ازتباظ ميان اتاق) های محصور و قراس های ازا تغيير مكان ديوارماى ديرونى غيربارير دز هر تراز تغبير داده شده است. ثاهى اوقات اين برش ها و جابه. جابى هااز فرم هايى منحتى تبعيت مى كنند كه ياداور فرم هاى خاص ذر ويلاما لوكوريوزيه مسننديه يادمى أوريم كه مير عضوئ :از كروه ينح معمار نيويورك من باشد که در دمه ی ,۱۹۶ با شامکار مایی از مدرنيست ابتداي»مجددا مورد توه قرار ترفث و مير فرم هاى آن ها و نه مصالم و سياست هاى آرمان شهرى شان را منبع الهام فود قرار داده بود.

صفحه 50:
ورودی به خانه ‎peo oe‏

صفحه 51:

صفحه 52:
7 as 9 pire yulys ‎٠‏ ود داب

صفحه 53:

صفحه 54:
نتیجه گیری : - نقد معمارى در دوره ى بست مدرنء بسيار فرا ‎SSC ene Mistery‏ ‎yy‏ ا ا ۱" Sip eerine pyRere rere iS 33 و ۱ ee ern Ee) nea eRe ced Eecaeshes B Cen Core st ue sr ene CBr ares Coney ‏آنها استفاده کرد.‎ اا ا ‎eee)‏ ل ۱ 4 ‎MCENC re)‏ ل ا ا 0 ۲ ۱ cnt rns -Wireg pete er] RCN Esae Tr Saoe eee RU OREO] ES] 0000 erred eres pe) - نمی توان در این دوران بصورت تک بعدی به نقد اثر پرداخت و بعنوان نمونه اثر را تنها با معيار عملكرد سنجيد.بلكه به نظر مى رسد كه ديدكاه بلوراليستى بر تجزيه و

صفحه 55:
های تک ۱ Re ‏ا‎ rr lawl! slo peril » sjlere ‏ادامه منطقی راه معمارانی‎ ‏كروبيوس و بهرنس در جنبش ورك بوند‎ 1۱۷0 SL jyrl, vl, eh eset Le See eee Ree er ‏گریمشاو» مایکل هایکینز‎ نسلی از معماران سازه گرای انگلیی ۲ ساختمان های سبک ا ا اا نمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جديد نمایش پروسه ساخت | en Pere pee ne) Fy ۱۳۳ egress Pc) Deer eee) eames) oc eer ed ee ee 7 ‏ساختمان‎ ‎9 0 ‏ا ا‎ ere oe eee Te Sn per PvE are Peta rea Pree ار ل 2

صفحه 56:
اين بناى 47 طبقه توسط معمار مشهور های تک, نورمن فاستر طراحی شده است. در اين ساختمان. سیستم منحصر به فرد و جدیدی برای شکل دهی به قضاها بکار فا ۱ می‌توان آن را از اين زاویه‌ها مورد بررسی 550 - معمار اين ساختمان برخلاف ساختارها اا ا 9 ‎Lon, 7‏ بکارگیری دکلهای مرکبی سا داخلى را حذف و فضاهايي 0 1111 pest eles eh RCS ocd nC oY Cee RO ne era) IPWas ‏اا‎ nee Ee ‏کرده و بار خود را به آنها منتقل می کنند. همه‎ ‏شبکه های ارتباطىء 30 های کامپیوتری و‎

صفحه 57:
از اهداف آن: ‎peer mene‏ » بهبود. ارتقاء ۱ ا ‎ie eae‏ ی ‎OTe os ROMs rere re‏ ‎aa ieersieved Neen Eererevs‏ ۱ ‎Polestasl Slasl 5 .sjeloiS‏ ‎Bie CIPI hel ies rents fe Peed‏ كن يبنك: طراحى بايدار در طول جرخه ع خویش با . سيستم هاى اكولوزيكى زمين هماهتكى كامل داشته توجه به عناصر سازماندهی ‎ee‏ كيرى در نظاما :99 الل ل ا يوم سمو به طور كلى با محيط زيست است. 0 agers rane 7 lyre cay) Glasby Uls3 wo -.9 ce jelgd رفاه ‎ee‏ بیشتری برای ساکنان آن فراهم نماید. پینگ,طراحی آسمانخراش های سبز: ایده حباط ۱ أسماتن ۱ evan SV earl SOU NC ceca Res Peo

صفحه 58:
ere one ies ‏يرنس‎ 00 SP Teno ore ‏د‎ ee 0 ‎aeirevoe res Fe‏ 0 1 در 7 . از معماران ‎a ee fore alas‏ ار ‏ساختمان هاى ۱ ا 10 ساختمان اداری شهر وا جانسون و جان بوركى پست مدرن:در پی هویت انسان با تیه ۱ ۱۳۳۱ همان ملت. استفاده از تاریخ فرهنگی و کالبدی ‎AE‏ ۰ ۰ الل ‎ih see een‏ 0 از أنها متناسب با شرايط مكانى و ‎ ‏تئوکلاسیک:نظم های کلاسیگ آسمانی و مقدس کی ۱۳ ‎ae ean‏ ی

صفحه 59:

صفحه 60:
منابع ی os 3 ‏ال ل رک کف‎ ‏ا‎ ‎asia cena rare beac ۱۲ 2۷۷۸ ‏مدخلالمایعدلحداته.احمدحسان,نامهفرهنگنشمار»‎ - 62 » ‏ش31«‎ 2 ©)-خويى؛ حميدرضا- صور نقد معمارى در كتاب معمارى و انديشهى انتقادى- ص. ©

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان