صفحه 1:
معماری پیدایش
کیهانی
استاد : مهندس جزایی
ا ا اله
صفحه 2:
مارا |
ان 55 | که 9 ۳ دهه نود
0 ا ا ١
يراين نظريه خود را يايبند نديدند. لي
گيري موضوعات علمي وفلسفي جدیدتر حر
علمي و فلسفي جديدي كه از اواخر ل"
tel prevr Dep more TF ا Sera ا ل
دادند 3
ORES 1ك
حوزه معماري كرد .از نظر جارلز جنكز معماري بايد
معلول باشد .معلول ديدكاه انسان از خود واز جهان
ا ا ا ا لل ۱
باشد. به عقيده جنكنز اكر در جهان سنت فرم تايع
سنت ودر جهان مدرن فرم تايع عملكرد بوده است"
."در جهان كنوني فرم تابع دیدگاه جهاني باید باشد
صفحه 3:
۳ اب tga نظریه
Bray etree vy
در سال 1965 تئثوری آشفتگی توسط ادوارد لورنز
هواشناسی بکار گرفته شد
بی نظمی و آشوب نوعی بی نظمی منظم یا نظم
ce. cul oli Ww > ۷
غيرقابل بيش بينى است ومنظم بدان جهت كه از
نوعى قطعيت برخوردار است. بى نظمى در مفهوم
عملی يك مفهوم ریاضی محسوب می شود که می
etre Bired fre) Pe رک 1۱۹
دانست . قطعیت آن به خاطر آن است که بی نظمی
ig)? Vo 7
ape Pere) i ere ree) Freee Soe)
ey ا ا ل لل
صفحه 4:
POP ces) cole Cro تاثيرات عمده
لح
000 eriee meer yest coherent 5 شما ونام
۳ ا
119112 را مدنظلر
برنامه ویزیاقتضایی وانعطافی ذیر بع عنوانب خشماز -2
prow rxul,9. 5 7 ۹ 1۳
باید به رویکردهایش هو دعولبتکار ین ستبه تصمیم گیری-3
ween ety 7 7 ال 0
لیجاد ساختارها و نظامهاعموقتیاز اهمپنبیشتریی رخوردار -4
«شوند
7 i of Per ean |
ee i eae ae
6- 294 pla J-linnobaisns groitlyg ys ul.
صفحه 5:
1۳
Revere cera [Fc سا سس سس
الا ا الا رو 88 ره از دور و نزديك به يك اندازه
. است
0 vapn yrs DC ere IS Es eer re DCE ere | CIBC SIS
۳۲ IS
مندل بروت مطرح شد .
0 ا ل No hc ene Sy PTE I] AI pC Ered
مى كنيم شكلى شبيه به يك مخروط مى بينيم كه روى آن مخروطهاى كوجكتر
و بی نظمی دیده می شود ولی وقتی نزدیک می شویم همین مخروطهای
7 ore hol ng ال ا
صفحه 6:
ل بیان ۳ از معماري طبيعت است.
- هر فرايند تكراري و يويا باعث ايجاد ساختارهاي
ا 2 00 مکانیزم تولید چنین
ساختارهاي پويايي, آشوب soul . در حقیقت, فرکتال
تصوير رياضي از آشوب cul
صفحه 7:
ره
۱
Sree-ira) FP piped ee 1
ا ا CROSS ir ا 0 320
ees .2 ۳
و ۱ و کلانشهرهاب
و POG
Lee ne Ae Sas PL Teed ee Le ۱
فرمهاى مبهمى كه مى توانند به صورت هاى مختلف تعبير شوند. به
es ا 5077
د له
از سوبى بروزهاى ساخه te pee reer ل 0
.ليسكيندءزاها را سره اس ار مى كيرد
صفحه 8:
در نماهاي فراكتال با تكرار فرمهاى اوليه و اصلى در
یک ناحیه ایجاد شده و با امکان چرخش و قرینگی و
جابجايى خطى أنها در 22 نا تكتر مى شود. از
ال ٩ اکتال از
جابجايى و تكثير قطعه اصلى و اوليه به صورت
عناصرى مشخص و عمليات جرخش فراكتالى و اشل
بندى و جابجايى خطى شكل مى كيرد. a pols yl
aC CR Oy ا ا ا 0 ل 2
ترکیب.مطابق همان جابجایی ها و اصول مجددا
تکرار می شود و پروسه تا بی نهایت ادامه میابد
صفحه 9:
معماري کيهاني تعاریف
۱۳ ار را eng
(0
| reer eg) ra ا prope pry)
ومرز أشفد
صفحه 10:
SERIE yh clos ib len
هاعکیهانی
2. orlsla ailisigsliisle
تجلیلازگوناگونیت نوع دگرگونیخصوصا ازسیستم ها
50 تشدیدکننده
تصدیقزمانوبرنامه اجباریآنکه شاملضرورتشناخنه
چرخه طبیعیوکثرتگ رلییسیاسیاست ......
صفحه 11:
ere
per erat tar ا ا e ey
مشابهنخودع2
منطق مدهو ش وعدم قطعينت4
گ سترشغیرخطی5
ان
صفحه 12:
۳ پیدایش تاربخی
مبحث ديكانستراكشن
ازاواخردهه1970 5 موضوعات 20
وفلسفی جديدتر شروع شدودنبال لياه
py herr كالبدى از مفروضات وشناخت
انسان از خودومحيط پیرامون خودمی
شد
صفحه 13:
OC perme Beer) ۳
چالز جنکز (آمریکا)
پیترآیزنمن(آمریکا
فراتى كهرى(كانادا_آمريكا)
دانيال ليبسكيند (لهستان)
...ادواردلارنز(آمریکا)
صفحه 14:
1 pre ree SSE ESC eel
9 wo uay aya; gulul » jiSi> 5 Tbe Wyr0
ی ار jit, let
PREPS yells os le lg re
شد طرح فرانك گهري براي موزه گوگنهايم در شهر
۳ | lk erie
. مباني نظري نيست 2
معماري گهري از يك معماري دو بعدي که سطوح را در
مقابل و در تقابل با يكديكر نشان مي داد به سمت يك
EC ELy) ا 000
. نمونه کار او در اين زمینه موزه گوگنهايم است
صفحه 15:
1۱7 7 ا a
باز شدن وشکوفا شدن . احجام بد سه بعدي
0 پوشیده شده همچون گليرگهاي يك گل
گسترش OL pe moe eee) مر كز ساختمان
00 يافته اند دل اين ساختمان معماري
۳ 7 Ewe esta
استادي تمام وبه صورت خلاقانه اي
طراحي شده است .
ا ا ا اا ا ا لت
صفحه 16:
جنکز ضوابط این معماري را در هشت مورد خلاصه کرده
row] |
Frew mul eve S95) B-pleveve] more Wi were Vang] ved rr Ol
2 ا ل ]5-¢ Piro) 9
ويرش به يك سطح بالاتر ویا پایین تر
3) عمق سازمان دهي وپيچيدگي ومرز اشفتگي
SS err err is] PUNE aC
5) ايجاد كوناكوني از طريق روش هاي تكه جسباني (كولاز)
6) تصديق زمان وبرنامه اجباري و جرخه طبيعي و كثرت
ابي
ا ا ال Pel Preece
هاي زيبايي و نشانه هاي ایده ها
8) توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه
.هاي كيهاني
صفحه 17:
موزه گوگنهايم بیلبائو
صفحه 18:
ا ا
ee
منبع الهام: علم و فلسفه
جديد
ب
ue cece i 200
خود سازماندفي
مشابهت خودى
يرش
ne
آشفتگی
om مخدوش
م قطعیت
ip غیر خطی
- اثر پروانه
ساختمان شاخص: موزه
گوگنهايم در بیلبائو
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
ia ماکس راینهارت هارس طراح
پیتر ایزنمن
صفحه 23:
walt disney concert hall,losangeles
صفحه 24:
SIP OTe NC CDC TIS Cen ENS
پرش کیهانی موزه یهودیان برلین
.است که توسط لیبسکیند طراحی شده
۲۳ gece alien Cee ee
رسند.تاريكى هراس آور و نوركوجكى كه با زاويه اى شكسته از
بشه ای به درون می تابد....
۳ و OD
NEA oh ا
خود أشويتس را دبرا oo ٠ سياه کرد که کیت را روایت
م JE »|= ك2
شعری برای نشان دادن فاجعه در پس چهره مدرنیته. شعری
.براى روايت تازه از تاريخ
صفحه 25:
لييسكيند در طراحي اين موزه برلين 3 مسير در نظر كرفته.اين مسيرها از 3
مفهوم ويرانى, سركردانى و وجود سر جشمه مى كيرند كه در زندكى يهوديان
آلمان همواره موجود بود. مسير اول و دوم هيج كدام به فضاهاى نمايشكاهى
۱
ا را Pb
a EGR eT ۱
و PRES
انسان شنیده می شود ا ل د فده آز نقنثمه شهر برلين
RR ا ilo ار RECs
Powe] IBCs Ire) tr ae Tbe ec WC Tee
صفحه 26:
0 wulplias jl slo Sw puto
| اين مسير ها و ينجره ها به جيز
2000 1 ECE rep re ee eg
به بازدید کنندگان است.
یکی از ورودی ها از داخل ساختمان 0[
این بنا در تضاد با ساختار در هم ریخته موزه قرار می
[
yay
بنای موزه بر امتداد خط شکستهای شکل گرفته است
3 بیان سرگذشت 9 ۳ تاریخ 2
مى توان در هم ريختن ستاره داوود را در فرم كلى اين
.موزه دید و خوانش های متفاوتی از آن داشت
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29: