معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری یونان باستان

صفحه 1:

صفحه 2:
سرزمینی که تمدن و فرهنگ یونان باستان در آن شكل كرفت از یونان و جزایر 2 بود که عبارت بودند از: یونان شمالی» مرکزی و جنوبی و همچنین جزایری که در سواحل شمالی و شرقی دریای اژه قرار دارند. به عبارت دیگر شبه جزیره بالکان که در جنوب اروپا قرار داره بخش اعظمش را کوههای صخره ای و پر شیب فرا گرفته كه تنها در ميان جلگه هایی که در وسط اين کوهها قرر درد ااضی حاصلخیزی جهت کشاورزی وجود دار در این کوهها علاوه بر معادن آهن: مس و نقزمهسنگ مزر بمباز یناب کل زه آساق ‎$i‏ ‏.تراش و تغيير شكل است به فراوانى يافت مى شود

صفحه 3:
پیشینه تاریخی یونان تمدن یونان در واقع با تولد دولت شهرها آغاز شد. ارتباط در یونان که صرفا از طریق دریا امکان پذیر بود این دولت شهرها را با فرهنگ و تمدن دیگر جزایر و کشورهای حاشیه مدیترانه آشنا نمود و از اين طریق زمینه های اقتصادی تجاری ایجاد گردید. در برخورد با اين تمدنها و رونق اقتصادی, زمینه های رشد هنر طبیعت گرایی یونان روح و قوت فت. به طور كلى تمدن یونان در سه عنصر ثابت خلاصه می شود که عبارتند از: انسان, طبیعت, عقل. کشف تثوری انسانی, یا انسانی که تفکر در هر موضوعی او را به شناخت و معرفت می رساند, موجب گذر از تفکرات جادوئی و افسانه ای و رسیدن به تفکر عقلانی شد و در اين زمان بود كه فلسفه و تاريخ نویسی و علم جانشین تفکرات قدیمی شد. شناخت فرد و احترام به ارزشهای انسان دمکراسی را پدید آورد. در جهان بینی اومانیستی یونان, آنچه اهمیت داشته انسان بوده و انسان محور مقیاس همه چیز بوده است. علاوه بر اینها آنچه در تفکرات یونانی انسان را از سایر موجودات متمایز میکند, عقل اوست. طبیعت و زیبایی نیز در تمدن یونان جایگاه خاصی داشته است. عوامل طبیعی و وجود طبیعت خاص یونان در شکل گیری آثار معماری و ساير هنرها

صفحه 4:
شیوه های معماری: ۱.هنردوریک :که مشخصبارسمیت وصلابت وبی پیرایه درسرزمین یونان قرارداشت. ۲.هنریونیک:دارای ظرافت بیشتروخاص خودبود.ودرناحیه ی آتیکاوآتن مانند:معبدهرادرالیمپ به شیوه دوریک کرنتی(قرنتی

صفحه 5:
شیوه دوریک س-- اين سبك از 630ق.م در مرکز یونان .مرسوم شد از ویژگی های اين سبک سادگی و .صلابت آن است بدنه ستون ها کوتاه و کلفت است و از پایتن ته‌تبالاً از فظر آن کم .می نتنود. تعداد شیارها قاشقی بدنه ستون ها از ۰ تا 116 عدد متغیر بود سرستون ها ساده است که به بالشتی .معروف است بر روی سرستون ها فرسب (سه .ترکی) و بالای آن افریز قرار می گیرد در آفریز های سیک دوریک قوش ۱ راون ۳9 abseus echinus necking ~~

صفحه 6:
شیوه ‎Sigil‏ 2 عمج اين شيوه منسوب به سرزمین ایونیه واقع .در سواحل غربی آسیای صغیر است .کمتر از شیوه دوریک دارای صلابت است نخستين نمونه اين سبک از معابد قرن .ششم بدست آمده است بدنه ستون هاى ايونيك باريك و بلند است. تعداد شيار هاى بدنه ستون از 24 تا 44 .عدد متغير است سرستون ها شامل یک پیچ خوردگی حلزونى شكل است. حد فاصل حلزون ها نيز با بركهاى خرما و لوتوس تزيين مى .شدند بر روی سرستون, فرسب از ردیف سنگ .افقى تشكيل شده است 0 در افريز هاى سبك ايونيك تصاوير داراى لقنم و د مح م ب 1 Ionic order be

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
مجسمه هایی که در این خزانه نقش ستون را بازی می کنند. بر روی پایه ستون های مربعی ایستاده اند و بر روی کلاه های درازشان, سر ستون های مربعی قرار گرفته است. تمام اشکال و تزئینات در اين خزانه - حجاری و رنگ آمیزی .«شده بودند

صفحه 10:
شیوه کرنتی 7۳۳۴ مربوط به ناحیه ی کورینت درجنوب شرقی بخش مرکزی یونان است که ویژگی آن سرستونی به شکل کاسه ی زنگ روبه بالابا آرایشی ازبرگ کنگری به گردآن است.بدنه ی ستون کورنتی هم ازبدنه ی زئوس در شهر .دوم قبل Corinthian order

صفحه 11:

صفحه 12:
الف.هنردوره ی هندسی ب.هنرومعماری دوره ی آرکائیک(کهن) ج.هنرومعماری دوره ی کلاسیک د.هنرومعماری دوره ی هلنی

صفحه 13:
هنر دوره ی هندسی : به ‎Jul‏ هنری پیش از دوره ی آرکائیک اطلاق می گردد . که درآن برروی سطوح ظروف سفالی از طرحهای منظم هندسی استفاده .«شده است

صفحه 14:
دوره ی آرکاتیک(کهن) نا480 ق. م: در لینزمان‌دوره هندسی‌جای‌خود را به ‎٩90‏ ‏مرحله یا شیوه دوه کهن‌داد. لین‌دوره گذرا از اواخر قرن‌هفتم ييشزز ميلاد آغاز شد و تا شروع جنكهاوايرانو یونان‌در زمان خشايارشاه هخامنشوادامه داشتبىشكآغاز جنكهاوايرانو يونانتائثيرىودر ييشرفتو توسعه هنر دوره كهنداشته است آثار معمارىليزندوره با استفاده از قطعاتسنكهاىتراشيده شده و ب دون‌ملاتساخته شده اند که در مراحل‌اولیه در ساخت معاید از چوپ راعستونها و پ وششسغفها و آجر براودیوار و سنگ‌صرفا ب راعب یساختمان‌استفاده شده است

صفحه 15:

صفحه 16:
معبد هرا در ساموس جزو اولین معابد به سبک دوریک است. ابعاد آن 50.18/5وبلندی ستون ها 5/40متر است. سقف شیروانی آن سفالی است وداخل مقصوره دوردیف ‎a ar‏ .سنگ های

صفحه 17:
0 تا 550 ق.م است. این معبد به شیوه ایونیک ساخته شده و در سنتوری آن, نقوش برجسته جنگجویان نیزه بدست تصوير شده كه در ميان آنها الهه ارتميس با سپری در دست نشان داده شده در آسیای صغیر مربوط به 7 .است

صفحه 18:
هنر و معماری دوره کلاسیک اين عصر دوران ثبات و شکوفایی تمدن و هنر یونان است. قرن پنجم و چهارم را باید بهترین ایام تحول و تکامل معماری یونان به شمار آورد. اين دوره با عظعت پین ار پیروزیهای بزخشانن اغاز و با اقدامات: کضور گفانانه اسکندر مقدونی پایان یافت. 5 مرکز فعالیتهای اين دوره در شهر آتن بود. مجموعه آکروپلیس که طی جنگها آسیبهای زیادی دیده بود. در اين دوره به رهبری پریکلس بازسازی شد. معماری این دوره از جنبه های فنی پیشرفتهای شایانی کرد. سنگهای مورد استفاده دیوارها به طور کامل تراش خورده و با بستهای فلزی با دقت بسیار نسبت به دوره کهن در کنار هم قرار گرفتند. نسب سفالهای بام پوش نیز بر همین منوال پیشرفت نمود. ساختمان معابد در اين دوره دارای پلان سه بخشی بود که شامل بخشهای 1- رواق ورودی(پیشخان) 2-تالار قرارگاه پیکره الهه 3-پستو برای نگهداری نذورات می شد. پلان اصلی بناها چهار گوش بود. به جز چند پرستشگاه که با نقشه مدور ایجاد شد و دور ستونی بودند. یه جز معاید و ساختمانهای رسمی در اين دوره, شهر سازی نیز پیشرفت نمود و انواع بناهای عمومی مانند تالارهای اجتماعات به شکل آمفی تناتر, گذرگاههای سر پوشیده و ستونهای یادبود در خیابانهاء ورزشگاه و باشگاههای پرورش اندام پهلوانان, میدانهای دو و اسب سواری با ردیف جایگاههای

صفحه 19:
پیکره تراشی: سه شیوه وسبک هنری دارد: 1.شیوه ی هنری جدی 2.شیوه ی هنری تکامل یافته 3.شیوه ی هنری فوق العاده مجسمه دیسک پران توسط پیکر تراشی با نام مورون ساخته شد

صفحه 20:
آکروپلیس:دراواخرقرن پنجم ساخته شد.این مجموعه شامل بناهای:معبدپارتنون,دروازه پروپالا با معبدارختئوم.معبدآرتمیس,معبدالهه ی پیروزی نیکهءنگارخانه ی کالکوئیکی»‌محل پیکره ی آتناپروماخوس.محل معبدقدیمی ‎UST‏

صفحه 21:

صفحه 22:
تاتر اپیداوروس مکان اجراي تثاتر در یونان, معمولاً وابسته به حریم مقدس خدایان بود و پیش از بريايي مسابقات دراماتيك, مكانهايي از اين نوع فراوان بودند: در کشفیاتباستان‌شتایییی در قصرهاي ميتو سي :در كرتيبيلة ‎low‏ طابر کشت ده است که دز دوطرف آن نکنهای«بسنگی قرار دارد و به شکل مستطيلي به عرض 12 و طول 15 متر ساخته شده تود احتهالاً اين :مكانها يراي رقص جشن‌ها و گاز سوازي صاحه:شنده توديد. امحفقان معتقد ند قضاقاي تتاتزي اولية نير دن سر رمي .يوتات جهاركوض نا اتستطيل مكل 'توذةاتد. ثاتر يناك ذر سدة يتجم اضولا دايرة شكل بودة اشت.. از :طرفي ا أنكة تتاترهاق ديكزي نين در يونا وجود داشتند مورخان تنها به تئاتر ديونوسوس توجه نشان دادهاند. جرا كه كلية نمايشنامههاي موجوذ يوناني در آنجا اجرا شده‌اند. قدیمترین مشخصه تثاتر دیونوسوس (در محل سیونوسوس الوتریوس) در شیب تپه‌هاي زیرآکروپولیس وجود ارکستر (يا محل رقص) بود. در اصل ساختمان تثاتر را احتملاً در دامنه تپه مي‌ساختند. زیرا تماشاگران مي‌توانستند روي تپه‌ها بنشینند یا بایستند و نمايشهاي همسرايي را که

صفحه 23:
در سدة ششم گاه يك تراس در ياي تبه مي‌ساختند و در آن يك ارکستر اي گرد به قطر 2 متر در جانب محل تماشاگران قرار مي‌دادند. و يك قربانگاه به نام تیمل در مرکز آن دایره قرار مي‌گرفت که تا دورة مسیحیت بدون تغییر ماند. به تدریج بنايي بنام اسكين در روي صحنه و روبروي تماشاكران ساخته شد كه نه تنها به عنوان زمينه براي نمايشها به كار ميرفت بلكه به عنوان اتاق يشت اونغ ريق موت نود ‎me‏ عد

صفحه 24:
معبدپارتنون:مهمترین بنای مجموعه ی آکروپولیس ۱ براى الهه ى آتنا به شيوه ى دوريك

صفحه 25:
معبدآًتنا(الهه ی پیروزی):این پرستشگاه نخستین .و کهنترین نمونه از شیوه ی معماری یونیک است

صفحه 26:
هنر و معماری دوره هلنی پیروزی اسکندر مقدونی موجب گسترش تمدن و هنر یونان به سایر نقاط گریید. با آنجا کهانتمي ‎ler yl‏ را زیر علطه ود قرار داده بود.این گتفزتن روز افزون باعث شد که هنر اصیل یونان, تعمیم و اعتبار خود را از دست بدهد و در اغلب قوارومتحضرا برای عطمت نادی وشکوة و جلال کاعهای خاکمان مقتدر به کار رود. از طرفی این دوره تحت نفوذ عناصر فرهنگی و هنری مشرق زمین قرار گرفت و به این ترتیب هنری متبلور گردید که آنرا یونانی ‎cule‏ یا هلنیسم نام گرفت" معماری یونان پس از درگیری با مشرق زمین تغییر و دگرگونی یافت. فعالیتهای ساختمانی از مراکز قدیمی واقع در سرزمین اصلی یونان به شهرهای پر رونق پادشاهی هلنی در آسیای صغیر(ترکیه) که مرکزیت بیشتری برای دنیای هلنی داشت, انتقال یافت. مقیاس بزرگ و گسترش استادانه فضاهای درونی بناها که از ویژگیهای معماری هلنی بود. معماری خانگی را بش می دهد. انطباق اندیشمندانه فضا بر نیازهای انسان نه همچون باستان که برای ستایش از خدایان و ارضای هوسهای شاهان بود, بلکه بخشی از سنت انسان دوستی يونان است. هلنی ها بر دامته تصور خویش از طراحی معمارانه افزودند تا -شتچرهای بررگ را تبز ماتتد آنها بسارید

صفحه 27:
پیکره سازی هلنی:مهمترین و بهترین آثارهنری دراسیای صغیریافت شده واز مشرق زمین اقتباس گردیده استمانندییکره های نقش برجسته ی نمای شمالی معبدزتوس

صفحه 28:
معماری هلنی:پس ازتسخیرمشرق زمین امتزاجی ۱ ازانديشه هاءادیان وهنرهای غربی وشرقی پدیدارشد که موجب تغییرودگرگونی درمعماری یونانی گردید.ازبناهای .مهم اين دورهءمى تون به معبداپولون اشاره کرد

صفحه 29:
معبدآپولون:این بنا درشهردیدوما واقع است.اين معبدیونیک وبرروی پایه ای هفت/۷پله ای با ارتفاعی .تقریبامتری ساخته شده است

صفحه 30:
معبدزئوس:درحدودسال ۱۸۰قبل ازمیلادمسیح درشهرپرگاموم بناشد.دارای ردیفی ازستونهای یونیک واقع برصفه ای بلندبه مساحت حدود۲مترمربع احاطه شده است که این محل,مذبحی درمرکزحیاطی مستطیل شکل قراردارد

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
oll

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان