صفحه 1:
a ame
۲) الرحمن 3 a
صفحه 2:
دنشگاه آزاد اسلابی واحد مهاب
1ك ۳ 49
معنويت ذر محيط كار
صفحه 3:
عناوین وسرفصل مطالب
مقدمه
واه شناسى معنويت
ار لت
را
دلایل توجه سازمان ها به معنویت
ce kee ba) ی(
Blume re ren carga ee ees neem rere}
گرایش های دینی و معنوی در کار و سازمان
۶ oC ee eo)
Deel CES) اه
سطوح معنويت در سازمان
معنويت در محيط كار و نتايج آن
۶
رت
معنویت و رفتار شهروندی سازمانی
ed
صفحه 4:
مقدمه
ل ا ل eat ۱
جنين عصرى مانند بند بازلنى هستند كه روى ريسمانى بس نازك و لغزنده راه
مى روند و ههوواره نياز به تغييرات ريشه اى و
خلاقیت های کاری. جهت رویارویی با چنین وضعیت آشوب زده و پرتلاطم
دارند. در اين شرايط با بارادايم جديدى به نام «يارادايم معنويت»»: در حوزه
مديريت وكسب و كار روبرو هستيم. وروث معنويت در سازمان به عنوان
yore) ا ل ety ee rts) cm) me ا ل ال
Tee Bees) em ee ieee ear eee rl, tere) | a از ۱(
eC ne eel Teele) eee EI Oy a 1
انسانيت و براى اجتماع: فعاليت و براى محيطء مسئوليت را به ارمغان آورد.
ed
صفحه 5:
00
در ترجمه هاى لاتين "5211311112115 يا شخص معنوى "به كسى كفته
ne ats Cay ey ا ا ا ل ل 00
pmetswern) ار زر ۳۱
Sree re) ا ا Pye ke ae een
ee aT ا
ree i ten err ers eee Tee eer ree
دوباره در معنای دبنی با عبادی خود آشکار گشت. واه معنویت که
آسن را دوباره رواج دادند, به تدريج در yer pre) gece عمدقآ
مجموعه كسترده اى از صورت هاى ويزه به كار رفت.
ed
صفحه 6:
لت
RO Se Sees Se CIC SS Sy SIT SBE ا ا
Rem Oe RU TCH RECT RO Ce he he epee ers aes cae
ed
صفحه 7:
تعريف معنويت
" معنویت eres روح بخش و انكيزاننده زندكى استء انرزبى كه الهامبخش فرد
به سمت و سوى فرجامى معينء يا هدفى به سوى وراى فرديت مى باشد.
ed
صفحه 8:
تعریف معنویت
۱9 از Ren ee teat meee ie) key eae
ed
صفحه 9:
تعریف معنویت
veneer ete SS ele رس تن
« تلاشی در جهمت پرورش حساسیت نسبت به خویشتن, eT
موجودات غبرانسانی و (نیروی برتر) خداء یا کند و کاوی در جهت آلن
۱
انسانيت كامل دانستهاند».
ed
صفحه 10:
نکته های کلیدی تعریف های مختلف معنویت
معنویت رسمی, منسجم و سازمان یافته نیست؛ کاملا جامع و فراگیر و پذیرای هر کسی؛
منبع نهایی معنا و هدف در زند گی؛ تقدس هر چیزی؛ منبعی لایزال از ایمان و ثیروی
peel ve Neb) از 9
حضور وجودی متعالی؛ احساس عمیق ار تباط متقابل با هر چیزی؛ آسایش و آیامش
درونی.
ed
صفحه 11:
دلایل توجه سازمانها به معنویت
۱ STS me
Bren pe eine ESM eee ee) em ee me)
ب>-بپس«_ 2
افراد به ارمغان آورحبا جنين نيرويى؛ كاركنان تقريبا با هزاران ساعت كارى؛ مى توانند كارى لذت
بخش تر و معنادار داشته باشند.
كار كنان امروزىء در سازمان به دنبال جيزى بيش از ارضاى نياز هاى مادى اند. بسيارى از ما زمان
Some mere 5) اام ا 0
اا ا ا ار 2
ت كاركنان بايد
ed
صفحه 12:
تعریف معنویت در محیط کار
.١ معنويت در محيط كارء يك تجربه از ارتباط و اعتماد متقابل در ميان
افرادى است كه دريك فرايند كارى مشاركت مى كنند كه به وسيله
TOs ا تل ل ل ا ل ا
فرهنك سازمانى اتكيزشى و افزايش عملكرد كلى مى شود كه در نهايت
تعالی سازمانی پابدار را به همراه دارد.
صفحه 13:
ات ا 2
معنویت در محیط کار درب رگیرنده تلاش برای جستجو و یافتن هدف
غلیی در یکت فرد برای زند گی کاری,به منظور برقراری ارتباط قوی بین
فرد و همکاران و دیگر افرادی که به نحوی در کاربا وی مشار کت دارند
و همجنين سازكارى با يكانكى بين باورهاى اساسى يك فرد با ارزشهاى
سازمان است .
os
صفحه 14:
۶ tee)
POPC CMs) mee rn ee aul eo CU Fee TOT reer ree
eee RECS ron sree ee yee el bye) Seen Ae pe
. تعالی ارتقاء می دهد . تعریف کرده اند
ed
صفحه 15:
ات 2
؛. هرجند معنويت در كارء مفهوم فلسفى و فردى عميقى را در خود
ا Sons oe by ree ne ee eee pe
eT Or rca ants) ل Roe
و به هم پیوستگی در کار و در ک ارزش های عمیق در کار است.
ed
صفحه 16:
برداشت هاى كليدى از تعاريف معنويت در محيط كار
nea oe الال ا ا ل ل ل م
حل سئله و بادگیری شخصی, اغلب ابزارهای اصلی بالند کی فردی را
ORS Pema ne
FCS yore bre See) Ty ee"
و نيازهاى سطح بالاتر, مانند احساس موفقيت را منعكس مى كند.
FS et PETS) ال ل ee
خط مشى ها و طرح كار ابجاد و تقويت مى شود. حساسيت و علاقه به
كارمند بايد در همه رويكردهاى مذكور وجود داشته باشد.
ed
صفحه 17:
گرایش های دینی و معنوی در کار و سازمان
براساس تحقيقلتى كه توسط دنتون وميتروف انجام كرفته؛ بنج شيوه كوناكون معنوى يا دينى بودن
eS ا ا ا ا ل ا كت
دينى و معنوى يا اخلاقى شوند.
ee ee eC ieee eee eae ا ا
است.
ساز مان تكاملى: اين سازمان در ابتدا از طريق برقرار كردن ارتباط قوى به وسيله دين به خود هويت
تسار ا ل ل ل كا
ed
صفحه 18:
كرايش هاى دينى و معنوى دركار و سازمان
ا ا ل ل er
است. مثل مديران سازمان هايى كه در حال بهبود دادن افراد از اعتياد و
مانند اینها هستند.
.. سازمان .با مسئوليت اجتماعيى: رؤساى سازمانء.با اصول وارزش هاى قوى
كه مستقيماً براى بهبود و اصلاح در جامعه بكار مى كيرندء هدايت
0 Papeete) hy NC ال eT ety op
با کار کنان خود.
oS Ne SIS ene SS ene eS ae 0ت
OCC ee Seen] TS) S| eee |e WU ee
ed
صفحه 19:
سازمان مبتنی بر دین
سازمان مبتنی پر ارزش ها ١ سازمان تکاملی
سازمان بازپروری
۱ سازمان با مسئولیت اجتماعی
صفحه 20:
ا ات ا اه
امروزه معنويت در محيط كار به كونه اى مثبت بر هر جنبه اى از
ل ا ل ا ل
ل ل ا ل ل ل رم
ا ا ene Renee Ae RCE
ا ا PRPC as at ney nemo
گهنه ای باشد که بتوانند تجربه های معنوی مثبتی جه دست آورند. به
شكوفايى معنوى منجر خواهد شد. امروزه زمينه كارى در حال تغييرات
فزاینده است لین تغیبرات همیشه به سوی بالند گی و بهبود در کار نبوده
استء بلكه در حال وخيم شدن وضعيت و شرايط كارى در ابعاد مختلف
است. مثل عدم رضلیت شغلی و...» شرلیط کاری لین چنینی مسلماً برای
روان يك فرد در محيط كارش زيان آور خواهد بود.
ee
صفحه 21:
معنویت. فراگیر و بخش ذاتی و درونی انسان
است.
۰ محتوگ کار موجب میشود انسان تجربههای شحصی
كوناكون كوناكون كسب کند.
* تغييرات آن سريع تر از هر زمان ديكراست.
* برای روح انسان زیان آور است
صفحه 22:
بيش فرض هاى معنويت در محيط كار
بنابراين» بيش فرضهاى معنويت در محيط كار مبتنى بر اين اصول است؛
ee, Pes) Fo) res | | a 1 3 ماهيت درمنى 000000 زمینه ce
معنویت در آنها وجود دارد. WU محتوی کاری افراد به گهنه ای مثبت
Cg las Se cs ee le
كارى براى شكوفايى معنويت در محيط كار ضرورى است. Ce
نکته لازم است که ورود معنویت به کار بسترهایی را بوجود می آورد
كه زمينه هاى كارى مناسب را ايجاد خواهد نمود. بنابراين» وجود
ney ل ال ا ا اا ا ۱
و هريك مى توانند همد بكر را يشتيبانى كنند.
ed
صفحه 23:
ويزكيهاى معنويت در محيط كار
00 0 BET eT ome ا ا Rone ean
۳ ۹ مد و سس ۳ سزمان» ۳
Ce Re RCTS a Ma Ree es Be see NCS eRe ES ad
شمالی سر بر تافته است.
1
۱ eae ese ete
یافتن خویشتن خویش فراهم می آورد. کار کنان می توانند با خود کاوی, خود را بشناسند و توانمندیها و
قابليت هاى خود را به منصه ظهور برسانند.
ed
صفحه 24:
لت ل اه
اا ل ل ل ب 5 OR
I ا ا ا re S ney ERC So ee
Ce Be ORS Bo eS TCE RAC cele)
el ies rev ie) ۷
ere A ال Breer ae ree DL SI tee) ee eum
نمی شود د مگر با ورود معنویت به محیط کار.
تأكيد بر وجود و حضور نيرويبى برتر(خدا) در محيط كار: حضور يك
نیروی برقر در محیط کار برای افراد زمینه های هدفمندی و معنا بخشی را
در كار فراهم مى آورد.
ed
صفحه 25:
سطوح معنويت در سازمان
معنويت در كارء يعنى معنويت در شغل ييا حرفه اى كه فرد كن را به انجام
هى رساند اما معنويت در محيط كار, معنويت در يك مكان نيا فضايى است كه
فرآیند در آن صورت می پذیرد. بنابراین معنویت در کار به سطح فردی, و
ee ene ce) ۱
تجزيه و تحليل سطوح معنويت در سازمان؛ به دو سطح اصلى تحت عنوان
«معنويت فردى در محيط كار» كه يك راه و مسيرى فردى به سوى يكيارجه
ساختن كار با زندكى معنوى و «معنويت سازمانى در محيط كار» يك راه و
مسیری سازمانی به سوی معنویت است كه مى تولند شامل تلاش هاى سازمانى
ا ا ل ل ل ل ل ل لت
0010
ed
صفحه 26:
تارهای قابل مشاهده
نمادها و گفتمان معنوی
پژوهشهای تجربی : مانند؛ (خوب بودن»
اثربخشی در کار انگیزش)
وی گیهای ساختاری (مشل؛ سلسلهمراتب
سیستمهای پاداش مقیاسها)
خطمثیهای معنویت در محیط کار
بش معنویت فر
- ایجاد نگرشهای معنوی نسبت به کار
و همکاران
باورهای عمیق درباره ماهیت و ذات
خدا هستی انصسالیت: نج
بینظمی, لطف و غیره.
برنامههایی درباره ارزشها
اوضاع و احوال تكرشها
فرهنک و رسالت و مأموریت سازمانی
صفحه 27:
معنوبت در محیط کار ونتایج آن
ماوت دا
rere ee
خلافیت و تصمیم گروهی تکامل شخصی
کار گروهی و هوشیاری. احترام و مقتدر سازی زاینده
ارتباط با دیگران زندگی کاری متعادل تر و سالم تر
ظرفیت متفیر رشد شخصی
بهره وری و عملکرد فزاینده غلبه بر بدبختتى
حص ©
صفحه 28:
ل ا en ۶
تشویق و ترویج معنویت در محیط ار را می توان در دو سطح فردی و سازمانی بررسی کرد مدیران می توانندبا
eC ا Re nee ee elas) CET eis ames eR We ره
OE ee mee fe or eee ern TCE Rts ener UOT re rene]
۱ ETC) et ele eT Pe Se ICS hae eed
صفحه 29:
ا اك
تبيين واضح رسالت و جشم انداز سازمان براى كار كنانء نظر سنجى از كار كنان
درباره ارزش هاى سازمان و تلاش براى توجه به روحيه و شرابيط زندكى كار كنان
نیز سی تواند به پذیرش بیشتر اهداف و ارزش های سازمانی از سوی کا رکنان
ner Smee oe) ا Siewert re ۱
ا y 1
ne) meme Oey IL level el ay ۱
و سازمان شرایط لازم جهت توسعه معنوی در محیط کار را ایجاد می کند.
ed
صفحه 30:
۶ ey ont)
دنيس و همكارلنش در تحقيقاقى كه انجام داده لند براى معنويت در سازمان»
شاخص هايى را بدست آوردند شاخص های پنجکانه فوق در آرامش روانی,
یکپارچگی در توانمندی فردی خلاقیت و شکوفایی یک فرد در محیط کار موثر
است. درباره ى دو شاخص اولء تحقيقات كسترده اى انجام كرفته استء در
نتیجه به کار گیری آن هر محیط کار آسان تر است. اما تحقیقات سه شاخص
دیگر در مرحله طفولیت است این شاخص ها که به عنوان شاخص های توسعه و
0
ed
صفحه 31:
داشتن رفتار سالم
ثبات دستگاه عصبی
سلامت قلب. و عروق. فثار خون
بهر ه مندوي از مراقبت هافويز شك
خود شكوفابى» شناسابى موقعيت فردكعه
ol عاطفى
پرورش و رشد خود
استقلال اخلاقی منضیط
بلوغ اخلاقى
انگیزش صمیمیت.
رفتارهای رهبر ی
بهره وری » سودآورى؛ عدم غيبت از كاره
رضايتمندى مشترق»ه
هوش عملی, تفکر سازنده
سلاست روانى؛ خود کارضایت شغلی وه
صفحه 32:
معنویت و رهبری
پا |
سوى فردى كه وى را رهبر مى نامند. رهبرى را مى توان جنبه و حالت معنوى فرد
دانست که او را نست به دیگران متمایز مى كند.
اخيراً محققان زيادى به لين نتيجه رسيده لند كه رهبرى و معنويت جنان مى توانند در
هم تنيده باشند كه حتى بتوان يك نوع رهبرى را 20202١ ١ نميد در واقع رهبران
۱
چیز به عنوان ویژگی عمده و نماد رهبری معنوی یاد می کند.
ed
صفحه 33:
معنویت و رهبری
PCS SD Bee NC) Wed TCS Me TCs We cane)
توان جنين بيان كرد كه رهبران در سازمان هاى معنوىء نسبت به رهبرانى كه
در سازمان هاى عادى فعاليت مى كنند(هنكامى كه موفقيت آنها را در سازمان
2 ا ا ب Saar sien
شاک حاق سنورة برای کربرد در شیود رسبری را می توان
اعتماد. كذشتء, خوب كوش ذادن به بيروانء رفتار عادلانه» صبر وتحمل»
تواضع دانست.
ed
صفحه 34:
معنويت و رفتار شهروند سازمانى
رفتار شهروندى سازمانىء: شامل رفتار هاى اختيارى» كاركنان است كه جزتى از
tere sna ) ا ا ا ا 00
نمى شود؛ ولى ميزان اثربخشى سازمان را افزليش 5
دهد. از لبعاد رفتار شهروندى سازمانى مى توان به وجدان كارىء نوع دوستى و
جوانمردى را اشاره كرد .
و Ren
داراى وجدانه كارى زيادى هستند و نسبت به همكاران خود همبستكى عميقى
دارند .
ed
صفحه 35:
Pe ار Be Rend rae)
از سويى معنويت در محيط كارء از عوامل ايجاد كننده نكرشهاى شغلى
20 0 1 0 0 ل ا CI
خروج از خدمت و... مى باشد. در تحقيقات مختلف نيز ثابت شده
است که نگرشهای شغلی. خود از عوامل ایجاد کننده رفتارشهروندی
سازمانی می باشند.
بنابرلین می توائیم بگوييم که معنویت در محیط کار به طور غیر مستقیم
و از طریق نگرشهای کار کنان توان بالقوه ای جهت اثر گذاری بر رفتار
شهروندی سازمانی دارد.
ed
صفحه 36: