صفحه 1:
ل ااانا
صفحه 2:
و و زر رل
دكتر محمد كمالى
Se!
استادیار داننکده علوم توابحسی
دانسگاه علوم پرسحی ابرات
wan er A ۳
4 حون مات ۵ )وی
hip: //kedikedu. bloyspot.ooc 5
)=
5 000 - صندوق دست را
ورور ووو ماله پستی 183 as
صفحه 3:
بان معبارهای بک سخنرانی خوب ۰
تشخیص انحراقات متداول از این معبارها
بکاربرد مشاهده و بازخورد برای ار تقاء سخنرانی
صفحه 4:
ey a)
مم1 8
[ارتباطات كلامي © 21طع لا.)
Peek ee Akers) a
9 تا
0 8 ۳
۱ #تباطت خبر كلامي > 7
|ارتباطات كلامي © 21 ۱022 تباطلت غبر کلامي» ۱۱۱۵0۰۷۵۲۵۵1
BCT oth oe eee kere
صفحه 5:
od a) ل ا لي ا
رتسا( صحت کردن)
الإشارى ( نوشتن)
توش قافن
PS p= BEG
الاتشقي » هنر» صنايع دستي
رام موارد
صفحه 6:
انتخاب رسانه
Per a erro yy ro
ديكري باشد
ee) 90.5
yey) een) يت
a 8( ۱۶ (سخنراني » گوبندگي » بازي و...) » گروههاي بزرگ
ك0 لا نامهة
بو 3555
| اس ول Call
صفحه 7:
زافى اشت برآى نمليش اطلاعات تازسبا تمركز بر آنجه
شمانبه عنوان يك متخصص احساس عى كنيد . مهم
5 است.
cape GPUS tees On EM tea Caro Jan Pee,
حكونه آن راارائه مى كنيد. ٠ خود در جذب مخاطب
صفحه 8:
a
' اهداف سخنرانی
0 انسقال اطلاعات
ارتقاء تفکر
تعییرات درنگرش
۲ اخلاقیات حرفه ای و درستی علمی
"ذا علاقمندى به موضوع
ل ل لت ا ل
مهارت های رفتاری
au
صفحه 9:
بيان كردن
1 ارتباط برقرار كردن ۳
0
آشکار کردن
اعلام كردن
1 3 كزارش كردن
8 (ر تداط بین فردي . گفتن عملي است که توسط مبلغ بر اي به
زبان آوردن يك عقيده » يك نظر ٠ احساس يا واقعيت صورت
صفحه 10:
a5
ما چه بگوئيم ؟
اطلاعات و واقعیات
احساسات ؛ افکار » عقايد » ۱(
انتخایها
8 دلایل » توضیحات
0 ١
صفحه 11:
را دس لیم و
براي ارائه اطلاعات
Bee eee ies
براي حمایت از گفته ها » ادعاها
اطمينان بخشي
a براي حل تناقضات / تصورات غلط
براي رفع اشكالات در برقراري تفاهم
براي ابراز صميميت
براي قانع كردن بيمار
صفحه 12:
5 1 5 ti
5 5 6
صفحه 13:
وضوح موضوع مطرح شده
اسازماندهى سخنرانى 9
وضوح هدقف
ارك ( اهسته به ميزانى كه بتوان يادداشت برداشت . هرجه
برس م
وسايل كمكى ديدارى و شنيدارى
خلاصه ها ی جامع
تا
so
رد DN
داش سخنران نسبت به موضوع و نوجه در آماده سازی
gu
au
صفحه 14:
a
a
او ناسبت و سازگاری 1
سبك شخصى 27> انكيزه 0
#! اعتبار- كارشناسى » بيطرفى و مقاصد
وا لك يك
es eee 6
کاررد تکنیک های برسیدن
1
Uy
J
اختصاص زمان برای بحث
دميدن روح علاقمندى
صفحه 15:
eye ey
' زيان بدن
صفحه 16:
صفحه 17:
alt 5 ۳ ۳
لحن بیان » دامته و محدوده صداي شماست
ey ا 00
شده
التخترائي با صداي هنجار و طبيعي با دامنه اي مناسب
5 ([ اتعطاف پذيري بهترین شیوه کار- است
صفحه 18:
NOE يلندي
بسیار نرم و ملایم که مخاطب هم قادر به شنیدن نیست. . ,
پسیار بلند که کسی نمي خواهند بشنود
نرمي و ملايمت همان يكنواختي نيست
8 آزّ ميان اين دوء بلندي ايجح استء اما همه جا معتدل
۳ كاملا درست است.
افراد دارای صدای ملایم باید از میکروفون استفاده کنند
با براي صعود (بلند کردن ) صداي خود تمرین کنند
a
aa
صفحه 19:
coe ens مخاطب فرصتي براي هضم و
خلاصه کردن آنچه گفته شده است » نمی دهد. ons
آرام هم افراد را به خواب ميبرد.
تحفیعات نشان داده اند كه افراد » سخنراني سريع را به
8 هوش بالاي فرد نسبت مي دهند. اما نمي گوید » آنها چه
۳ ملذار بیشتر پا کمتر باد گرفته اند.
سخنراني هايي كه از روي متن خوانده مي شوند عموما
درل سر
صفحه 20:
تاکید و انعطاف مرتبط با لحن بیان هستند اما لزوما ۲
مشابه و يك جيزنيستند. فشار نشان مي دهد جكونه
التخذران روي يك نكته يا موضوع مهم تاكيد مي كند
فشار مي تواند بوسیله گفتار آهسته » توقف » هجي
ح لا ل ل ا ا
a نمودن جزئيات مهم بكار برده شود.
كاربرد بيش از اندازه تاكيد يا فشار هم سخنراني را
خسته كننده مي سازد.
a
aa
صفحه 21:
a
a
ان ل 1
فكت ها اهداف مختلفي را دنبال مي كنند 8
تک مکت مي تواند براي موارد زیر بکار برده شود :
# جلب توجه
2 50
١ #ادادن زمان به مخاطب براي دريافت ٠» بوسيله يك تصوير
5 با بادداشت برداري. براي مثال » شما مكن است بكوئيد ”
ceeyey pe) ا ل 0
نگاه کنید" ء سپس مکث. بنابراین آنها توجه خود را روي
4 ان متمركز مي کنند
۲
a
aa
صفحه 22:
أشكال ارتباطات غير كلامي
2 چشمی ( 30 انیه اول, بیان دردها و احساسات علاقمندي » شوق وقصدها
5(
اا SY
بینائي و...)
و ۱
(Ca SSP rey ۳ 7
ضکیت بدان ( محل قرار گرفتن بازوها؛ دستهاء پاها» نحوه نشستن, ابستادن و...)
3 7 ظاهو فيزيگي (روش لباس بوشیدن» حمل وسایل خاصو...)
رد رل تال
لا د 9
صفحه 23:
ل ۲ ۲ 5 6 5 5 ۲
أشكال ارتباطات غير كلامي
خویم و فاصله شخصی (حنظ حریم و فضابه هنگام ارتباط باسابرین»
۱ درا ele)
۱ re ا را
7 نك
2711111 1 1110 ان
۳ سر deo) EID ni sey pd
(PSN ee re) Sy)
اال 0
صفحه 24:
ل ۲ ۲ 5 6 5 5 ۲
(۳
رت
ce زر
رل
ار در
Pe Ky TESS Be ee) ys)
[
صفحه 25:
ذآاهنة أى أز بدون زست تا مبالغه شده
دست هاى در جيب مى تواند يك حواس يرتى ايجاد
کند ( مخصوصا اگر صدای پول خرد یا کلید در آید)
CEC PRU ware tre Se rep Nic eer iPrnyre se reste
5 الكاذ مى كند
رست ها يايد همراه با تغيير صدا براى تاكيد بر اهميت
جيزى استفاده شوند » یا به سادگی بر بخش مهم یک
تمايش بصرى دلالت كند( توجه را جلب كند).
a
aa
صفحه 26:
از حالت شق و رق در کرسی خطابه یا پشت تریبون تا حالت
قده ردن ارام در اتاق
هر ذو باعث يرت شدن حواس و مغشوش شدن فرآيند ارتباط
مى شوند. حركت بايد در شكل هنجار و طبيعى از يشت تريبون
به سمت تخته و به سمت مخاطبين انجام شود
موقعيت » بلندى صدا را تحت تاثير قرار مى دهدء وقتي كه با
مخاطب صحبت می کنید با او جهره به جهره و روبرو شوید
صفحه 27:
San a
ل
جكونه بايد كفت ؟ 5
20 00 ا ل ye IF)
pre EBB ener reer 9S)
ME Pan P UP OTC T NDE CIM IWS Pn ster)
با احتراز از لغات طرد کننده
بآ احتراز از كاربرد وازه هاي تخصصي 9
200 ل
كامل و دقيق بودن
ملاحظه ديكران را كردن
صفحه 28:
ور( ان وا
ا ا لك
كرامرء هجي كردن » ظاهر اشكال» واقعيتها و اعداد
جمله و . 2
ا .سا
. تا بتوانید افکار و احساس شنونده را بحرکت آورید a
لاش کنید بجاي لغات دو بخشي یا بیشتر از لغات يك ay
. بخشي استفاده کنید
مثال : تلاش سعي
vac بر
صفحه 29:
((وسايلكمكوديدارى)
اس 8
جلب توجه
كمك به سازماندهى سخنرانى و بحث
صفحه 30:
a
a
د ار 7
مناسب برای توسعه افکار و ایده ها 9
دو سویه » دو کرانه ای
وفت بسیار زیادی بر ای نوشتن روی تحته صرف می
00١٠١ شود در حالی که می تواند در یک جزوه فراهم شود.
12 مواد ديدارى را زمانى استفاده كنييد كه بتواند براى
فر اكيران مفيد باشد.
صفحه 31:
بزرکترین مشکل در استفاده از نگاره های اسکن شده. ,
oll است كه اغلب آنها براى خواندن خيلى كوجكف
هستند. مثل این مورد:
صفحه 32:
صفحه 33:
نکاره ها را ساده .
ز رز 9 1 5
6 5 5
صفحه 34:
صفحه 35:
۳
تکاره ها عی توانندبه عنوان یک سازمان دهنده برای
شخنرانى بكار روند. در سراسر سخنرانى از انها
استفاده کنید و زمان کلفیبه مخاطب براى بادداشت
ال لا لت سر
صفحه 36:
ل 8 8 ۲
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
د ور د در ود ه
۵ نا ل ل ل ۵ ۵ ۲
صفحه 40:
1 0
تکر ه طرااحي شده را حتما" در سخنرانى مطرح کنید. . 7
يك نكاره كه در طول سخنرانى مورد ارجاع قرار
۳ب(
" زره ها باذآورنده بهتری نسبت به متن ها هستند و می
و« دان در ای کمک به یادآوری اطلاعات کلامی یا
پیشنهادات بکار روند. از آنها استفاده کنید
صفحه 41:
كاربرد يرسش ها
<<« 55 كف © العا “كت عماس
ایده ها و افکار یا عقاید را با آنها بیرون بکشید
رعش های - یا همگرا .تمایل به محدود کردن
"٠0١1 حث دارند اما می توانند برای برررسی سوءتفاهم استفاده
8 شوند
پذیرای پاسخ کم بیش از پاسخ کامل باشید
در صورت امکان همه مخاطبین را شامل کنید
a
aa
صفحه 42:
a
a
9 اسخترائى / بحت اقدام ييجيده اى است كه با تمرين و بازخورد
می تواند بهبود يابد
مهارت های سخنرانی شامل مهارت های سخن گفتن » استفاده
فشار و تاکید » وقفه و مکث ۰ و زبان بدن می باشد.
بر هايا وسايل كمكى ديدارى را برا ى كمك به يادآورى
بكار بريد - مطمئن شويد كه مخاطبين مى توانند آنرا بخوانند -
متون را در حداقل ممکن نگه دارید
سخنرانى و ارائه كردن با تمرين ١
1
Uy
J
abe
ف
au
صفحه 43:
۰۹ ۳-۳
* عناصر تکنیک های تدریس رابرای ti)
رسيدن به اهداف تكميل مى كند
منفردء استفاده از جزوه ها و ons) سازماندهی, آموختن یک
بات نش لنر بر تا س سرد ye oso
1 0