مفاهیم و تفسیر نقاشی کودکان
اسلاید 1: نقاشي كودكان مفاهيم و تفسيرآن استاد صالحي
اسلاید 2: - خط خطي كردن- حركات عضلاني و اثرگذاري بركاغذ- مراحل تكامل خط خطي كردن- خواندن و نوشتن- تكامل چهره نگاري آدمك– توسعه نمايش و تصوير– وسيله شناخت و بيان -تست شخصيتفهرست مطالبوراثت و محيط فرافكنيمعاني رنگهاموضوعات نقاشيخواب و رؤياخانهدرخت
اسلاید 3: الف خط خطي كردن1- حركات عضلاني و اثرگذاري بركاغذ نگاه كردن به دست و اشياء برخلاف قنداق كردن او تعقيب اشياء در حال حركت و تبديل به خط نوشتني و نگاريگرافيك ارگانيكي با تمام وجود و توان و داراي ارزش بيانيرسم اولين خطوط بي نظم و نا مفهوم پس از شش ماه تولد به قصد بازي واثرگذاري برسطوح نه اشياء حقيقيمراحل نقاشي كوكان
اسلاید 4: اولين نوع بيان حباب درست كردن با دهان به نشانه رضايت از خودتفاوت ها نشانگر شخصيت و خلق وخوي كودكمثلا برخي : پر كردن صفحه نشانگر تصاحب مكان بيشتري در قلب مادر بروز تمايلات به ديگران همانند تمايل به مادر خود، عدم اجبار در شكلنشانه ها
اسلاید 5: 2- مراحل تكامل خط خطي كردنتكامل در گستردگي و ساختار تا 20ماهگي يكسان بودن مباني بنيادي نزدتمام كودكان 1- اثر يا خط نا مشخص 2- خط مشخص يا اشكال هندسي درهم 3- طرح يا در كنار هم قرار دادن اشياء 4- اجتماع اشكال مختلف 5- تصوير نگاري
اسلاید 6: بيان احساسات بجاي لذت حركت و رسم بيشتر خط عمودي در 3 سالگي اراده معني از خط خطي هاي فاقد معنا در نگاه بزرگتر هاشباهت ميمون و كودك در خط نگاره و رها كردن نقاشي بجا ي پاداشخوشآيند تر بودن برخي تصاوير در ذهن كودك و ميمون مانند طلا خط نوشتني و ترسيمكنترل حركات و رفتار مورد قبول ديگران در 5 تا 6 سالگيخط نگاري و نقاشي بيانگر خصلت فردي و احساس عاطفي بخلاف خط خط نوشتن با زحمت و دقت قواعد زبان و خودداري از برخي احساس هاشباهت شالوده مغزي كودك به انسان اوليه مانند علائم رانندگي در دنيا مانند: شكل بد خانه واقعي تر از كلمه خانه براي كودكتصوير وسيله بيان و نوشتن كلمات ،گرافيك سخن و امكان بياني بيشترتكامل بيشتر
اسلاید 7: 1- سن فكري2- تاخير در راه افتادن كودك3- عدم ثبات در توجه كودك4- شناخت دست چپ و راست5- نقصان در سخن گفتنعلل غلط نويسي : تاخير در پرورش ذهني وجود بي نظمي در جهت يابي فضايي كودك عدم آموزش صحيح يا نقص در تلفظ كلماتخواندن و نوشتن
اسلاید 8: نورس لذت ايجاد علامت ارضاي حس زيبا شناسي بزرگتر احساس لذت و آفريدن تصويرتشخيص دادنيبرخي آفرينش و تسلط بر دنياي نهفته و نمادينبعضي تجربيات هيجاني ،راضي كننده و سلامت روانيمنطقي اما غير اثبات شده و بدون مدركدلائل متفاوت در دوران مختلفچرا كودكان نقاشي مي كنند؟
اسلاید 9: 1- خط خطي كردن 18 ماهگي تا دو سالگيبدون شباهت به چيزي،بازي و تمرين ،بعد تفسير و جستجوي نظم و تعادل ، دايره ازلي2- طرح آفريني بازنمايي 2 تا 3 سالگي3- طرح واره بچه قورباغه اي ارتباط اجزا 3 تا 4 سالگي4- واقع گرايي عقلي اشعه ايكس 4تا 8 سالگي5- واقع گرايي ديداري و تصويري 8 سالگيمراحل نقاشي كودكان
اسلاید 10: دلائل گرايش به مطالعه نقاشي كودكان1- زيبا شناختي بدليل گيرايي و جذابيت2- آموزشي مهارت ديداري وتفكرسودمند3- باليني تشخيص و ارزيابي اختلال وشخصيت
اسلاید 11: تصويرذهني شامل عناصر مشخص بجاي سر و بازو سر موضع حس شنوايي و بينايي براي ارتباط با خارجبازو براي گرفتن و لمس اشياءپا براي جابجايي بدون بدن و محصول مشترك در دنيابعدها داراي دو چشم درشت،دهان ، بيني،بدن ناف خنده دار واغراق در گوش بدليل كشف در 4/5 تا5صاحب مژه و ابرو ،لباس، دكمه،گردن و دست 6سالگيآشنا كردن آدمك با اشياء كنارش و پختگي كودكبيان احساسات كودك نسبت به شخص در ترسيم قيافه اوتكامل چهره نگاري آدمك 3تا4سالگي
اسلاید 12: نقاشي از تصاوير در حال حركت ،كودكان باهوش،فعال و اجتماعيحالت نيمرخ به سمت چپ حتي در كساني بانوشتار راست به چپرسم اندام هاي غير عقلاني و پديد آمدن اشكال خنده دارديررسيدن عقب مانده ها به حالت نيمرخ حيوانات و اشياء (ميز و صندلي) در نيمرخ (قاشق و انگشتر در روبرو)ثبات و حركت در نقاشي كودكان و نوجوانان
اسلاید 13: كثرت گرايي بكارگيري اجزاء
اسلاید 14: پروش نيافتن حس زيبا شناسي كودكان عقب ماندههمانگونه كه از خود شناخت دارند
اسلاید 15: شفافيت در نقاشي بمنزله اكتشافجابجايي كاغذ و ترسيم كردن و عدم توجه به پرسپكتيو اغراق در كشيدن اشيايي كه برايش مهم است (پدر بلندتراز درخت ) و كوچك كشيدن يا ناديده گرفتن بقيه افراد و اشياءجلوه كردن اسباب بازي و دوستي ها و حتي بستنيهرچه كوچكتر باشند نقاشي بزرگتر فوتباليست چشم بادامي هاتوسعه نمايش و تصويرقصه پردازي در نقاشي هانشان دادن محصول ترسيمي به محبوب در چند مرحله براي عيان ساختن خود به ديگران و داستان پردازيرابطه محبوبيت فرد در تند و كند شدن شيوه تكامل نقاشيعدم اجبار كودك به موضوع وگرنه خوش خدمتي و بي ارزش
اسلاید 16: 1- نهفته بودن قدرت بياني2- رنگ و حركت ،آزاد و اجتماعي بودن كودك3- فضاي بازي نشانگر خوشحالي از زندگي4- پختگي تصويري 1- نقاشي سياه و غمگين2- درون گرايي و گوشه گيري3- عدم اعتماد به كودك از طرح كوچكمقايسه دو نقاشي كودك 8 و 10 سالهنقاشي وسيله شناخت و امكان بيان منطقي
اسلاید 17: اگر نقاشي كودك با دقت و با در نظر گرفتن حقايق اجتماعي او مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد وسيله اي بسيار مهم براي زير نظرداشتن روند تكامل و شناخت اجتماعي، ناراحتي هاي فكري و عاطفي كودك و علل ناسازگاري او با اجتماع و توقف يا كند شدن پيشرفت اوست.حتي مي توان گفت هيچ آزمايشي نمي تواند مانند نقاشي بطور كامل تفاوت هاي فكري و ويژگي هاي شخصيتي افراد را آشكار سازد.بهترين تست شخصيت
اسلاید 18: بروز رفتار والدين ، معلم و حوادث در مغز كودك و نقاشي هايش (نبود مكررتصوير پدر )تاثير محل سكونت آپارتمان يا روستا و احساس راحتي و امنيتحيوانات ، اشياء و گياهان سرچشمه پرورش تخيلات كودكعدم شباهت كودك به هيچكسمقايسه و شباهت رفتارو تفكرش با همسالانش در همان فرهنگ ومحيط اقتصادي اجتماعي1- نقش وراثت ومحيط در بيان تجارب و احساس
اسلاید 19: رسم نقاشي وسيله بيان تخيلات ولذت سرشارآزاديتاثرات خاطر و فرهنگ محيط (كشمكش و دلهره ها)بيرون ريختن تجربه دروني نه درخواست تفسير نقاشيمانند بازي و دنياي خيالي نقش هاي مختلف اجتماعينقاشي در پائين صفحه: پابرجا و كمتر شيفته شدننقاشي سمت چپ: اندوه، گوشه گير وبي اعتمادي به خودنقاشي درمركز صفحه: تمركزفكري برخود و احساساتش فرافكني
اسلاید 20: تكيه گاه مطمئن و انزوامردي با چتردر طوفانجاندار و رنگي و زندگيفطرت در نقاشي درخت سه دانش آموز
اسلاید 21: بكارگيري رنگهاي مستقلرنگ معرف و وسيله بيان ارتباط ،احساس و عقايداستفاده ترجيحي كودكستاني ها از رنگ هاي تندتراستفاده كودكان تحت نظارت شديد از رنگ سرداختلاف ناشي از طريق ديدن و تعلق خاطر به يك رنگخودكشي زياد بر روي پل سياه در لندن و تغيير رنگ به 3/1
اسلاید 22: نيروي غريزي وفوري بكارگيري رنگكودك بطور وحشتناكي بطرف رنگ ها جذب مي شود.عدم مطابقت تقسيم بندي و بكارگيري رنگ توسط كوكان با بزرگترها و اشتباه گرفتن آبي با بنفش و قرمز با نارنجي در شش سالگي
اسلاید 23: معناي رنگ هاگرم سردگرم : تحريك كننده، فعاليت،روشني،شادي و حركتسرد: انفعال،سكون،سستي،تلقين كننده غم و اندوهنظريه حركت از دايره زرد وهيجان،ناراحتي و كوفتگي و غضبحركت به دوردردايره آبي و دقيق شدن در بينهايت و آرامش خاموش
اسلاید 24: : دقيق شدن در بينهايت و آرامش خاموش : آرامبخش ترين ،ساكن و راضي از خود : زنده ،پرنيرو ، گرم و منبسط : سست ، زنده و چابك : ناپايدار، قرمز سرد شده وهوس مهارشده و انتهاي رويا : احساس سكوت نه مرگ ،نماد جواني وعدم قبل از هست شدن : نيستي ،سكوت ابدي بدون اميدمعاني رنگها
اسلاید 25: بيان درك از خود ،بدن و تمايلات آدمك كوچك =خجالتيسر: معرف مركز شخصيت ،قدرت فكر و هوش ومن كودكصورت : پرخاشگران با جزئيات و اغراق و كمتر نيمرخدهان،دندان: نياز خوراكي،پرخاش يا مسائل جنسي لب بسته =تنش و فشار چانه =قدرت مردانگيموضوعات نقاشي كودكان آدمك
اسلاید 26: چشمها : دنياي درون و اجتماعي .خودستا = درشت و دخترها و دوستدار هم جنس بيني : برخي وقت مشكلات جنسي. دست وبازو : شناخت محيط و پيشرفت من . ضعيف= نشسته بالاتنه : باري ولاغر=ناراضي ،ترس از چاقي و ضعف جسميسايه زدن : تكرار سايه = وجود مسائلي در آن ناحيهموضوعات نقاشي كودكان آدمك
اسلاید 27: كودك در ميان گروه =موقعيت خود در جمع ناسازگارها = خارج از دايره در نقاشي خواب غير مسئول = آرزو ،علاقه يا دلهره هابزرگ كشيدن دشمن و نيروي شيطاني و كوچك بودن خودراه چاره : 1- فرار و نابودي 2- توسط بزرگترها 3- نابودي دشمن با توان بدني خودخواب و رؤيا
اسلاید 28: عنصر ثابت و ساده و پيشرفته با بالا رفتن سن كودكنماد پناهگاه وگرمي كانون، دلباز و بسته بودن ساختمانديوار بلند = منزوي و خجالتي .احساس خود كم بيني تقسيم خانه = طلاق و دعواي خانوادگيخانهكودك يتيم = دو گانگي در بيرون ودرون و تقليد كردن قصر = خانه مطلوب . زندان = فشار وناسازگاريكولي و چادر نشينان= گاري و افراد اطراف و در محيط باز.حتي در نوجواني با حفظ خطوطي از چادر و گاري
اسلاید 29: ريشه : نماد ناخود آگاه و فشار هاي غريزياهميت زياد به ريشه = بدوي ،عاشقانه ومحافظ كار و بي حركتتنه : پرثبات و مشابه ترين عامل به خود كودك ومشخصات عميق شخصيتي . تنه بلند =عقب افتادگي فكري و آرزوي برگشت به دنياي كوچكي .تنه كج = عدم ثبات كودك. شاخه و برگ : راه ارتباط او با دنياي بيرون شاخه و برگ زياد و درهم= بلغمي ودرخود شاخه هاي مختلف به هر سو= قادر به ارتباط وسازگاري با محيط و فهم ساده مسائل درخت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.