صفحه 1:
نقاشی کودکان
صفحه 2:
خط خطیکردن- ۰ ورائت و محیط
حر کانتعضالنیبلثر کنلیوبر کاغذ - فرافكنى
ae وت که معانی رنگها
زو نوشتن- موضوعات نقاشی
aa خواب و رؤيا
توسعه نمایش و تصویر - peas
سیله شناخت و بیان -
صفحه 3:
الف خط خطى كردن
حر كانعضلاذوواثر كذليوبر كاغذ -0
نكاه كردن به دست و اشياء برخلاف قنداق كردن او
تعقیب اشیاء در حال حرکت و تبدیل به خط نوشتنی و نگاری
كرافيك اركانيكى با تمام وجود و توان و دارای ارزش بیانی
رسم اولین خطوط بی نظم و نا مفهوم پس از شش ماه تولد
به قصد بازی واثرگذاری برسطوح نه اشیاء حقیقی
Se Se
صفحه 4:
نشانه ها
"اولین نوع بیان حباب درست کردن با دهان به نشانه رضایت از خود
تفاوت ها نشانگر شخصیت و خلق وخوی کودک
*مثلا برخی : پر کردن صفحه نشانگر تصاحب مکان بیشتری در قلب مادر
"بروز تمایلات به دیگران همانندتمایل به مادر خودء عدم اجبار در شکل
صفحه 5:
(by sky gs) ۱ کل Gr Jb yt) yas
صفحه 6:
بیان احساسات بجای لذت حرکت و رسم بیشتر خط عمودی در ۳ سالکی
اراده معنی از خط خطی های فاقد معنا در نگاه بزرکتر ها
شباهت میمون و کودک در خط نکاره و رها کردن نقاشی بجا ی پاداش
خوشآیند تر بودن برخی تصاویر در ذهن کودک و میمون مانند طلا
کنترل حرکاد
خط نگاری و ف خط
خط نوشتن با ساس ها
شباهت شالود در دنيا
مانند: شکل ٍ ۱
تصوير وسیله ۰ یشتر
کل ۱ (ژولی ۲ سال و (ole
صفحه 7:
SV
J ی افتادن کودک
۰ 9 تاخير در راه افتادن كود -
3
۳- عدم قبات در توجه کودک
۴- شناخت دست چپ و راست ای
۵- نقصان در سخن گفتن ۰
علل غلط نویسی :
تاخیر در پرورش ذهنی . .
وجود بی نظمی در جهت یابی فضایی کودک
صفحه 8:
نورس لذت ایجاد Colle ارضای حس زیبا شناسی
بزرگتر احساس لذت و آفریدن تصویرتشخیص دادنی
برخی آفرینش و تسلط بر دنیای نهفته و نمادین
تجربیات هیجانی ,راضی کننده و سلامت روانی
a
3
1
3
a
a
=
2
منطقی اما غیر اثبات شده و بدون مدرک
صفحه 9:
صفحه 10:
دلائل گرایش به مطالعه نقاشی کودکان
۰ ۱- زیبا شناختی
۰ بدلیل گیرایی و جذابیت
۰ ۲- آموزشی
PATA) مهارت دیداری وتنکرسودمند ٠
1 بالینی -۳ ۰
۰ تشخیص و ارزیابی اختلال
وشخصیت
صفحه 11:
تصویرذهنی شامل عناصر مشخص بجای سر و بازو
سر موضع حس شنوایی و بینایی برای ارتباط با خارج
بازو برای گرفتن و لمس اشیاء
پا برای جابجایی بدون بدن و محصول مشتر ک
بعدها دارای دو جشم درشتدهان » بینی»بدر
ناف خنده دار واغراق در گوش بدلیل کشف ۱
صاحب مژه و ابرو ؛لباس» دکمه گردن و دست
آشنا كردن آدمك با اشياء كنارش و يختكى كر
بيان احساسات كودك نسبت به شخص در ترس
صفحه 12:
۱9 ل ae ead
صفحه 13:
کثرت گرايي بكارگيري اجزاء
جدول کترت یکارگیری بعضی از اجزای چهره در نقاغیهای نیمرخ و یا
رویرو تزد کودکان عادی و عقب افتاده :
رویرو نیمرخ
کودکان کودکان کننود کان کتردکان
عادی عقب افتاده عادی عقب افتاده
درصدٍ درصد درصد any
Se {es Jee Yoo
yee ۹۰ ar AF wae
2 ۸ Jeo Yeo دهان
= = 13 ry las
۳۰ ۶۲ ۷ ۷ ۴۶ چانه
Fo Yeo Bo گوش
صفحه 14:
پروش نیافتن
حس زیبا شناسی
کودکان عقب مانده
همانگونه
که از خود
شناخت دارند
صفحه 15:
توسعه نمایش و تصویر
شغافیت در نقاشی بمنز له اکتشاف
جابجایی کاغذ و ترسیم کردن و عدم توجه به پرسپکتیو
اغراق در کشیدن اشیایی که برایش (
و كوجك كشيدن با نادیده گرفتن بة 6
صفحه 16:
نقاشی وسیله شناخت و امکان بیان منطقی
۰ ۱- نقاشی سیاه و غمگین
۱- نهفته بودن قدرت بیانی ۰ ۲- درون گرایی و گوشه گیری
۲- رنک و حرکت »آزاد و ۰ ۳- عدم اعتماد به کودک از طرح
اجتماعى بودن كودى كوجى
۳- فضای بازی نشانگر 27
خوشحالی از زندگی
صفحه 17:
oa et
ا
AR eee) BKC epee PO
ناراحتى هاي فکری و عاطفی کودک و علل ناسا زگاری او با
/ 7 م
/ اا مائيد نقاشى ae
bg ani OBS E CS TC TD lea By ae
ij 1 j 1 آشكار سازد. ۳
i /
1
1 / ae ۱
aaa ۳/۱ |
صفحه 18:
بروز رفتار والدین » معلم و حوادث در مغز کودک و نقاشی هایش
(نبود مكررتصوير پدر )
تاثیر محل سکوفت آپارتمان با روستا و احساس راحتی و امنیت
حیوانات » اشیاء و گیاهان سرچشمه پرورش تخیلات کودک
عدم شباهت کودک به هیچکس
مقایسه و شباهت رفتارو تفکرش با همسالانش
در همان فرهنگ ومحیط اقتصادی اجتماعی
صفحه 19:
Te a Tee) ی
ode) يل
بيرون ريختن تجربه درونى نه درخواست تفسير نقاشى
مانند بازى و دنياى خيالى نقش هاى مختلف اجتماعى
نقاشی در پائین صفحه: پابرجا و کمتر شیفته شدن
دتو wie Ae ee معاد د حو
صفحه 20:
(ojo dt کل
جاندار و رنگي و زندگي
ال نا
(ely ae
٠ مردي با جتردر طوفان
هن
صفحه 21:
/ 7 SUS 5 5 pF
رنگ معرف و وسیله بیان ارتباط ءاحساس و عقاید
استفاده ترجیحی کودکستانی ها از رنگ های تندتر
استفاده کودکان تحت نظارت شدید از رنگ سرد
اختلاف ناشی از طریق دیدن و تعلق خاطر به یک رنک
خود کشی زیاد بر روی پل سیاه در لندن و تغیبر رنگ به ۳/۱
صفحه 22:
نیروی غریزی وفوری بکا رگیری رنگه
:_کودک بطور وحشتناکی بطرف رنگ ها جذب می شود.
*_عدم مطابقت تقسیم بندی و بکارگیری رنگ توسط کوکان با بزرگترها و اشتباه
گرفتن آبی با بنفش و قرمز با نارنجی در شش سا
صفحه 23:
eee. 0 0 0 گرم ٠
* گرم : تحریک کننده, فعالیت».روشنی.شادی و حرکت
* سرد: انفعال.سکون.سستی,تلقین کننده غم و اندوه
* نظریه
* حرکت از دایره زرد وهیجان,ناراحتی و کوفتگی و غضب
۶ حرکت به دوردردایره آبی و دقبق شدن در بینهایت
و آرامش خاموش
صفحه 24:
sie بنهلیتو آولمثخاموش
: آرلمبخثتسوین ساکرو رلضیاز خود
= :زنده »پسوفیرو » گسرم و حنبسط
: سستزندد و چلبک
اقا : ناپایدار قرمز سرد شدموهوسمهارنده ولنتهایرویا
شلحساسسکونقه حرگ نماد جولنیوعدم قبلاز هستشدن
صفحه 25:
موضوعات نقاشی کودکان آدمک
بیان درک از خود ؛بدن و تمایلات. آدمک کوچک -خجالتی
سر: معرف مرکز شخصیت »قدرت فکر و هوش ومن کودک
صورت : پرخاشگران با جزئیات و اغراق و کمتر نیمرخ
دهاندندان: نیاز خوراکی»پرخاش يا سائل جنسی
لب بسته -تنش و فشار چانه -قدرت مردانگی
صفحه 26:
موضوعات نقاشی کودکان آدمک
چشمها : دنیای درون و اجتماعی .
خودستا - درشت و دخترها و دوستدار هم جنس
بینی : برخی وقت مشکلات جنسی.
دست وبازو : شناخت محیط و پیشرفت من .
لیف - نشسته
بالاتنه : باری ولاغر-ناراضی .ترس از چاقی و ضعف جسمی
سایه زدن : تکرار سایه - وجود مسائلی در آن ناحیه
صفحه 27:
رین
تور سر
کودک در میان گروه موقعيت خود در جمع
ناساكارها كاخارج از دايره
در نقاشى خواب غير مسئول -آرَزوِ »علاقه یا دلهره ها
بزرگ كشيدن دشمن و نيروى شيطانى و كوجك بودن خود
راه جاره : ١ - فرار و نابودى ۲- توسط بزرگترها
۳- نابودی دشمن با توان بدنی خود
صفحه 28:
عنصر ثابت و ساده و پیشرفته با بالا رفتن سن کودک
کودک یتیم - دو گانگی در بیرون ودرون و تقلید كردن
نماد پناهگاه و گرمی کانون, دلباز و بسته بودن ساختمان
قصر - خانه مطلوب . زندان - فشار وناساز گاری
دیوار بلند - منزوی و خجالتی .احساس خود کم بینی
: عرقي
صفحه 29:
ريشه : نماد ناخود آگاه و فشار های غریزی
اهميت زياد به ريشه - بدوی .عاشقانه ومحافظ کار و بی حر کت
تنه : پر ثبات و مشابه ترین عامل به خود کودک ومشخصات عمیق
3
شخصيتى .
شاخه و برك : راه ارتباط او با دنياى بيرون
شاخه و برك زياد و درهم- بلغمى ودرخود
شاخه هاى مختلف به هر سو-
قادر به ارتباط وساز گاری با محیط