پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

مفهوم سلامتی و بیماری

salamat_va_bimari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مفهوم سلامتی و بیماری”

مفهوم سلامتی و بیماری

اسلاید 1: مفهوم سلامتیسلامتی یکی از واژه هایی است که بیشر مردم با آنکه مطمئن اند معنی آن را می دانند،تعریف آن را دشوار می یابند.احتمالا قدیمی ترین تعریف عبارتست از بیمار نبودن.این تعریف :از سلامتی تنها بر روی بعد جسمی انسان تمرکز نموده در حالیکه صرفا عدم ابتلا به بیماری نمی تواند سلامتی معنا شود.در این تعریف نقش عوامل تعیین کننده زیست محیطی،اجتماعی،روانشناختی و فرهنگی نادیده گرفته شده و به طور کلی پیشرفتهای علوم پزشکی و اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که مفهوم زیست پزشکی سلامت نارسا است.به وضعیت های مختلف سلامتی که مابین تندرستی و بیماری است توجه نشده است.

اسلاید 2: مفهوم بوم شناختی(Ecologic)در این مفهوم سلامت تعادل پویا بین انسان و محیط زیست است و بیماری را به عدم تعادل آنها نسبت داده است.تاریخ به خوبی ثابت کرده است که بهبود در تطابق انسان با محیط زیست او می تواند منجر به افزایش امید به زندگی و بهتر شدن کیفیت زندگی شود حتی اگر خدمات بهداشتی مدرن هم در کار نباشد.

اسلاید 3: تعاریف سلامتیوضعیت خوب و عالی بدن ،فکر و روح و به خصوص عاری بودن از درد یا بیماری جسمی(فرهنگ وبستر)وضعیت عالی جسم یا روح و حالتی که اعمال بدن به موقع و به طور موثر انجام شود(فرهنگ آکسفورد)WHO(World Health Organization)سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی،روانی،اجتماعی و نه تنها بیمار یا معلول نبودن.درسالهای اخیر با توانایی داشتن یک زندگی از نظر اقتصادی و اجتماعی مثمر،این تعریف تقویت شده است.

اسلاید 4: بعد جسمیبعد روانیبعد اجتماعیبعد روحیبعد عاطفیبعد شغلیابعاد سلامتیتنها شامل نداشتن بیماری روانی نیست.بهداشت روانی:حالت توازن بین شخص و دنیای اطراف او و سازگاری شخص با خود و دیگران و هم زیستی بین واقعیت های خود،مردم و محیط زیست است.سازگاری و هماهنگی درون شخص و بین هر شخص با دیگر اعضای جامعه و بین اعضای جامعه و دنیایی است که در آن زندگی می کند.سلامتی در این بعد شامل عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه است زیرا هر فرد ابتدا عضو اجتماع کوچک خانواده و سپس عضو اجتماع بزرگتر محسوب می شود و باید شرایط اقتصادی و اجتماعی محیط زیست خود را در نظر بگیرد.شامل کمال ،اخلاقیات،داشتن هدف در زندگی و تعهد است.بهداشت روحی به آن بخش از فرد اطلاق می شود که در جستجوی معنا و مقصود زندگی است.

اسلاید 5: طیف سلامت و بیماریهدف و آرزوی بشر سلامتی مثبت است.

اسلاید 6: مدل بیومدیکالThe Biomedical Model مدلهای سلامت و بیماریاین مدل بر شاخصهای فیزیولوژیکی سلامتی و بیماری تاکید دارد.در این مدل،بدن به یک ماشین پیچیده تشبیه شده است که در نتیجه اختلال در مکانیسم قسمتی از آن،بیماری اتفاق می افتدبرای حفظ کارکرد این ماشین ،نخست باید تشخیص داد که علت اختلال چیست و سپس به مداخلاتی جهت درمان این وضعیت پرداخت.دارودرمانی،جراحی ،فیزیوتراپی از درمانهای رایج محسوب می شوند. تلاش جهت جلوگیری از بروز بیماری به صورت اقداماتی جهت کنترل و ریشه کنی علل فیزیکی بیماری است. از زمانی که مدل بیومدیکال وارد حوزه سلامتی شد،پیشرفت قابل توجهی در تشخیص و درمان بیماریها صورت گرفت.هرچند به تدریج مشخص شد که همه بیماریها را نمی توان از طریق اقدامات صرفا تشخیص و درمانی از بین برد.

اسلاید 7: درسال 1984 توسط پزنکرPesznckerمدل عامل – میزبان – محیط Agent-Host-Environment Modelمحیطمیزبانعامل بیماریزابه کارگیری این مدل پرستار را قادر می سازد که برای هر برنامه مراقبتی،تمامی فاکتورهای محیطی ،فیزیولوژیکی و شیوه زندگی افراد را مد نظر قرار دهد.

اسلاید 8: مدل باور بهداشتی Health-belief Modelاین مدل براساس روابط متقابل مابین اعتقادات افراد و رفتارهای آنان پایه گذاری شده است. استوک،بکر،میمن در فاصله سالهای 1974و 1975.سه جزء اصلی این مدل :آمادگی فردی برای پذیرش بیماریدرک شخصی از میزان اهمیت وخامت بیماریاهمیت قائل شدن برای انجام اقدامات پیشگیری کننده توسط فردمدل باور بهداشتی به پرستار کمک می کند تا عوامل تاثیر گذار بر درک ،باور و رفتار بیماران را شناخته و با بهره گیری از آنها برنامه های مراقبتی بهتری را جهت پیشگیری یا درمان بیماری و اعاده سلامتی افراد طرح ریزی نماید.

اسلاید 9: مدل تندرستیDunnتندرستی عبارت از درک ذهنی از توانایی ،هماهنگی و سیر زندگی است.دان تندستی را توسط چارچوبی توضیح می دهد. چهار منطقه آن :سلامتی ضعیف در محیط نا مساعدسلامتی ضعیف در محیط مناسببالاترین حد سلامتی در یک محیط نا مساعدبالاترین حد سلامتی در یک محیط مساعدمرگبالاترین حد سلامتیمحیط بسیار خوب و مناسب بهداشتیمحیط بسیار نامناسب بهداشتی4213

اسلاید 10: عوامل تعیین کننده سلامتیآرایش ژنتیکیرفتارهای فردیمحیط فیزیکی شرایط زندگی و کاری درآمدتحصیلاتحمایت اجتماعیسیاست عمومی

اسلاید 11: عوامل خطر سازRisk factorبه هرگونه موقعیت ،رفتار،شرایط محیطی،وضعیت فیزیکی یا متغیر دیگری اطلاق می شود که افراد یا گروه های اجتماعی را در مقابل بیماری و حادثه آسیب پذیر سازد.بررسی و شناخت دقیق ریسک فاکتورها به پرستار کمک می کند که در زمینه تعدیل یا حذف آنها برنامه ریزی نموده و از این طریق در جهت بهبود وضعیت سلامتی افراد گام بردارد.

اسلاید 12: عوامل ژنتیکی و وراثتعوامل فیزیولوژیکیسن و دوره های رشدجنسنژادعوامل محیطیعادات و شیوه های زندگی

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید