کسب و کار اقتصاد و مالی

مقدمه ای بر خدمات ارزی

moghadameyi_bar_khadamate_arzi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه ای بر خدمات ارزی”

مقدمه ای بر خدمات ارزی

اسلاید 1: مقدمه ای بر خدمات ارزی1386تهیه کننده: فرشید فرخ نژاداداره امور بین الملل

اسلاید 2: بانکداری خارجیکلیه عملیاتی که بانک با پول خارجی یا ارز انجام می دهد که عبارتند از: 1. خرید و فروش ارز 2. افتتاح انواع حسابهای ارزی 3. نقل و انتقالات ارزی 4. عملیات مربوط به معاملات ارزی 5. عملیات مربوط به اعتبارات اسنادی 6. عملیات مربوط به بروات اسنادی و وصولیها 7. عملیات مربوط به ضمانتنامه های ارزی 8. عملیات مربوط به تسهیلات ارزی، فاینانس، ریفاینانس و صندوق ذخیره ارزی

اسلاید 3: منابع و مصارف ارزیالف: منابع ارزی: عواید بدست آمده از صادرات کشور و پرداختهای یکجانبه یک کشورالف -1: صادرات مرئیب -1: صادرات غیر مرئیب-1-1: درآمد عوامل تولید در خارجب-1-2: جهانگردان و مسافران خارجی ب-1-3: سفارتخانه ها و نمایندگی های خارجیب-1-4: وامهای دریافتی و بهره های حاصل از سرمایه گذاریب-1-5: دریافت کمکهای بلاعوضب: مصارف ارزی: هزینه های پرداختی به خارج از کشور بابت واردات کالا و خدمات ب-1: واردات کالا و خدماتب-2: هزینه جهانگردان و مسافران در خارجب-3: هزینه کارکنان خارجی شاغل در کشورب-4: بهره سرمایه گذاری و وامهای خارجیب-5: پرداخت کمکهای بلاعوض

اسلاید 4: روشهای پرداخت (دریافت) در بازرگانی خارجی1. روشهای سنتی1-1. روش حساب باز: ارسال کالا توسط فروشنده بر مبنای اعتماد کامل و پرداخت وجه کالا توسط خریدار پس از دریافت کالا (ریسک بالا برای صادر کننده)2-1. روش پیش پرداخت کامل: ارسال وجه کالا از طریق حواله توسط خریدار برای فروشنده . ارسال کالا توسط فروشنده پس از دریافت وجه (ریسک بالا برای وارد کننده)2. روشهای مدرن1-2. اعتبارات اسنادی2-2. وصولی ها

اسلاید 5: عملیات غیر بازرگانی در بانکداری خارجی1. خرید و فروش ارز2. افتتاح انواع حسابهای ارزی3. نقل و انتقالات ارزی4. عملیات مربوط به معاملات ارزی (Dealing)این عملیات نسبت به عملیات بازرگانی، درآمد کمتری برای بانک داشته و از لحاظ ارزش نسبت به حجم عملیات بازرگانی ارزی بازار محدودتری دارد.

اسلاید 6: قابلیت تبدیل ارزهااگر پول کشوری در بازارهای بین المللی به سایر پولهای بیگانه قابل تبدیل باشد، آنرا قابل تبدیل و در غیر اینصورت غیر قابل تبدیل مینامند. الف) ارزهای قابل تبدیلالف -1) قابلیت تبدیل کاملالف – 1- 1) تضمین تبدیل از سوی انتشاردهندهالف – 2-1) عرضه و تقاضا آن در بازارهای بین المللیالف -2) قابلیت تبدیل محدودب) ارزهای غیر قابل تبدیل: غیر از تعداد محدودی از ارزها، اکثر ارزهای جهان غیر قابل تبدیل بوده و متعلق به کشورهایی است که نتوانسته اند در بازارهای جهانی جایگاه قابل قبولی برای صادرات کالا و خدمات خود بدست آورند.

اسلاید 7: انواع ارزهاارز بازرگانی:ارز بازرگانی به ارزی گفته می شود که از منابع تجاری عاید شود یا به مصارف تجاری برسد. بدینسان ارز بازرگانی همه ی درآمدها و مصارف در زمینه صادرات و واردات کالاها را در بر می گیرد. مبادلات ارز بازرگانی معمولاً با اعتبار اسنادی، برات خارجی، برات اسنادی و... انجام می شود.ارز غیر بازرگانی: منظور از ارز غیربازرگانی ارزی است که از منابع -غیر تجاری عاید شود یا به مصارف غیرتجاری برسد. بدینسان ارز غیربازرگانی تمامی درآمدها و مصارف در زمینه ی جهانگردی، ارائه خدمات علمی و فرهنگی، سفارتخانه ها، آموزش دانشجویان، معالجه بیماران و ... را در برمی گیرد.

اسلاید 8: حواله ارزی«حواله ارزی» نوعی دستور پرداخت است که بموجب آن یک بانک به تقاضای مشتری خود، عهده یکی از کارگزاران خود در خارج از کشور صادر و درخواست واریز وجه به حساب ذینفع را می نماید. حوالجات ارزی در حال حاضر از طریق سوئیفت بر اساس نمونه پیام 103(و در برخی موارد، نمونه پیام 202 جهت مبادلات بین بانکی) مخابره شده و به دو دسته تقسیم میشوند:1. حواله وارده: پس از واریز وجه به حساب بانک رفاه و دریافت پیام 103، سند ارزی عهده شعبه مربوطه صادر می گردد. 2. حواله صادره: پس از تأمین وجه حواله و سایر هزینه های مرتبط توسط مشتری، پیام سوئیفتی (پیام 103) بر اساس درخواست مشتری مخابره می گردد.

اسلاید 9: نکات مهم در تنظیم حواله های ارزی صادره1. درج مشخصات کامل حواله دهنده2. تعیین دقیق مبدأ حواله 3. مشخصات کامل ذینفع 4. شماره حساب و کد شعبه گیرنده5. اعلام هدف و منظور از ارسال حواله (در فیلد 72 پیام 103)

اسلاید 10: حسابهای ارزیانواع حسابهای ارزی نزد بانکهای خارجی:1. حساب جاری یا حساب دیداری (Current/Demand/Sight Account): در این نوع حسابها به محض تقاضا و رؤیت دستور پرداخت صاحب حساب دریافت و پرداخت امکانپذیر می باشد. 2. حساب سپرده غیر دیداری (Deposit/Call Account)1-2. حساب سپرده پیش آگهی: در صورت نیاز به برداشت از این حساب، صاحب حساب می بایست نسبت به اعلام آگهی قبلی (24یا 48 ساعت قبل) به بانک نگهدارنده اقدام نماید. 2-2. حساب سپرده ثابت: صرفاً در سررسید قابلیت برداشت وجود دارد. انواع حسابهای ارزی نزد بانکهای داخلی: 1. سپرده جاری ارزی 2. سپرده پس انداز ارزی3. سپرده مدتدار ارزی (پرداخت سود با نرخ لایبور )

اسلاید 11: خرید و فروش ارزخرید ارز:1. ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: یورو، پوند انگلیس، دلار آمریکا، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم امارات، ریال عربستان، دلار کانادا، دینار بحرین2. خرید اسکناس حداکثر تا سقف 5.000 دلار یا معادل آن به سایر اسعار با رعایت قوانین پولشوئی امکانپذیر می باشد. (خرید ارز از محل حواله و حساب ارزی مشتری بدون محدودیت مجاز می باشد)

اسلاید 12: خرید و فروش ارز(ادامه)فروش ارز:1. ارز مسافرتی تا سقف 2.000 دلار 2. ارز درمانی (با تأییدیه مرکز درمانی خارج از کشور و تشخیص کتبی پزشک معالج داخلی)3. ارز مأموریت: 4. امور دانشجوئی 5. فروش ارز بابت فرصتهای مطالعاتی6. هزینه شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور 7. انتقال حقوق کارکنان خارجی8. بابت کارمزدها9. بابت کارت اعتباری10. فروش ارز بابت افتتاح حساب ارزی 11. سایر موارد مندرج در بخش 3 مجموعه مقررات ارزی

اسلاید 13: درآمدهای عمومی حاصل از خرید و فروش ارز (با فرض خرید/فروش 5.000 دلار سه ماهه)مبلغ کارمزدنرخ تعرفه حداقلعنوان تعرفه---بدون کارمزد---انتقال ارز از حسابهای ارزی5/2 دلارنیم در هزار (حداکثر 50 دلار)3 دلارانتقال به حسابهای ارزی---بدون کارمزد---خرید از محل حواله ارزی5 دلار1 در هزار (حداکثر 50 دلار)1 دلارخرید اسکناس5/7 دلار5/1 در هزار (حداکثر 200 دلار)3 دلارحواله ارزی از محل فروش ارز10 دلار2 در هزار3 دلارپرداخت اسکناس از محل حسابهای ارزی5/2 دلار5 در ده هزار---فروش اسکناس

اسلاید 14: روشهای تعیین نرخ ارز1. نظام نرخ ثابت ارز: پول ملی یک کشور به یک ارز یا سبدی از اسعار ثابت می گردد. معمولاً در کشورهایی استفاده میشود که منابع ارزی غنی داشته و امکان حفظ رابطه ثابت بین پول ملی و ارز یا سبد ارزی پایه را دارند. 2. نظام نرخهای متعدد: برای مصارف مختلف، نرخهای برابری متفاوت ارائه میگردد. این نظام به کنترل ارزی بسیار قوی نیاز دارد. 3. نظام نرخهای شناور: در این نظام، هر لحظه نرخ برابری پول ملی نسبت به سایر اسعار، در نتیجه عواملی همچون وضعیت اقتصادی، سیاستهای پولی و مالی، تراز تجاری، جابجایی سرمایه، عوامل سیاسی دچار نوسان میشود.4. نظام نرخهای شناور کنترل شده: در این نظام نرخها شناورند، اما دولت با مداخلات مکرر از طریق بانک مرکزی برابری پول ملی با اسعار بیگانه را تحت کنترل داشته و عرضه و تقاضا را تا رسیدن به نرخ مورد حمایت تنظیم می نماید. نظام فعلی تعیین نرخ کشور ما، همین نظام است.

اسلاید 15: روشهای تعیین نرخ ارزثابتمتعدد (مثل ایران در قبل از سال 1380 هـ ش)شناور 1971 میلادیشناور مدیریت شده (همانند ایران از سال 1381 هـ ش)

اسلاید 16: تاریخچه تعیین نرخ ارز در ایراناز سال 1325 تا 1353 ریال ایران به دلار و از طریق آن به سایر اسعار ثابت بود.از 1353 تا 1356 ریال به SDR ثابت شد و هر SDR معادل 82/2425 ریال تعیین گردیداز 1356 تا 1359 ریال به دلار تثبیت شد و نرخ خرید و فروش 70/35-70/60 ریال تعیین شد.از 1359 تا 1371 ریال به SDR تثبیت شد و نرخ متوسط هر SDR 92/30 ریال اعلام شد.از 1372 تا 1379 ریال به سایر ارزها شناور اعلام شد و علاوه بر آن نرخ صادراتی و گواهی سپرده نیز اعلام می گردید. در این زمان هر دلار 1750-1755 اعلام می گردید.نرخ شناور مدیریت شده، تثبیت دلار آمریکا به ریال نرخ شناور مدیریت شده، تثبیت یورو به ریال و حذف دلار آمریکا

اسلاید 17: قابلیت تبدیل ارزهااگر پول کشوری در بازارهای بین المللی به سایر پولها قابل تبدیل باشد آن را قابل تبدیل و در غیر این صورت غیر قابل تبدیل می گویند.در صورتی که ارز کشوری در بازارهای پولی و مالی به هر میزان و منظوری به سهولت تبدیل شود به آن ارز قابل تبدیل کامل می گویند برای مثال دلار آمریکا، بارها شاهد بودید که فردی عازم کشور اروپائی است ولی برای سفر خود دلار تهیه می کند. البته این کار دلایل خاص خود را دارد ولی فاغ از صحیح بودن یا نبودن آن می توان به قابلیت تبدیل کامل آن اشاره کرد. برخی از ارزها هم هستند که قابل تبدیل بوده ولی در برخی میزان و منظورها نمی توان آن را به سادگی تبدیل کرد. فرض کنید یک توریست با ین ژاپن به کشور ترکیه سفر کند ممکن است وی برای تبدیل آن مجبور شود به چند صرافی مراجعه کند اما اگر دلار آمریکا به همراه داشت در اولین مغازه هم می توانست آن را تبدیل کند.ارزهای غیر قابل تبدیل به هر میزان و منظوری قابلیت تبدیل ندارند.

اسلاید 18: انواع روشهای اعلام نرخ برابری ارزهاروش مستقیم: نرخ برابری یک یا صد واحد ارز خارجی در مقابل پول ملی کشور اعلام می شود مثلاً یک دلار آمریکا برابر است با 1001 تومان یا 10010 ریالروش غیر مستقیم: نرخ برابری یک یا صد واحد پول کشور در مقابل ارز خارجی اعلام می شود مثلاً 10000 ریال ایران برابر است با 99 سنت آمریکا.روش قیمت: در بازارهای بین المللی همواره نرخ برابری یک دلار آمریکا به سایر ارزها اعلام می گردد به استثنای ارزهای پوند انگلیس، یورو، دلار استرالیا و راند آفریقای جنوبی1USD=1.0667 CHF یعنی یک دلار آمریکا برابر 0667/1 فرانک سوئیس می باشد. 1EUR=1.4280USD یعنی یک یورو برابر با 4280/1 دلار آمریکا است.

اسلاید 19: نرخهای متقابل Crossبه نرخ برابری دو ارز غیر دلاری که از برابری هر یک از آنها نسبت به دلار به دست آید نرخ متقابل می گویند. مثلاً نرخ برابری فرانک سوئیس/ ین ژاپن (CHF/JPY) که از برابری دلار آمریکا/ فرانک سوئیس و دلار آمریکا/ ین ژاپن به دست می آید نرخ متقابل می گویند.

اسلاید 20: آشنایی باروش های بررسی بازارهای مالی بطور کلی سوداگران(معامله گران) از دو روش پایه برای تحلیل و پیش بینی بازار استفاده میکنند.

اسلاید 21: آشنایی باروش های بررسی بازارهای مالی (ادامه)تکنیکال Technical Analysis تکنیکالیست ها افرادی هستند که از مطالعه رفتار های بازار با استفاده از نمودارها با هدف پیش بینی آینده روند قیمت ها استفاده می کنند. آنها عقیده دارند هر چیزی که بتواند در قیمت تاثیرگذار باشد عینا در قیمت فعلی لحاظ شده است و به شكل نمودارها بسيار توجه ميكنند چرا كه معتقدند بازار تكرار ميشود.

اسلاید 22: آشنایی باروش های بررسی بازارهای مالی (ادامه)فاندامنتال Fundamental Analysis فاندامنتالیست ها، سوداگرانی هستند که متغیرهای سیاسی ، اقتصادي ، بین المللي، وضعیت اقتصاد داخلی و.. را تفسير كرده و در جستجوی انگیزه ها و دلایل حرکت نرخ های مبادله ارزی می باشند.

اسلاید 23: آشنایی باروش های بررسی بازارهای مالی (ادامه)اما در بحث انجام معامله همواره تلفيقي از دو روش فوق مورد استفاده قرار مي گيرد يعني  Technical&Fundamental Analysis در خصوص سوداگرانی که با ترکیب و تجزیه تحلیل عوامل تکنیکال و فاندامنتال به تفسیر و پیش بینی آینده قیمت در بازار می پردازند بايد گفت روش این دسته از سوداگران بیش از آنکه وابسته به هر کدام از دو دسته بالا باشد بر اساس تجربه و ترکیب عوامل گوناگون تغییرات قیمت و عوامل بنیادی میباشد.

اسلاید 24: آشنایی باروش های بررسی بازارهای مالی (ادامه)اما ذكر يك نكته ضروري است : هيچ معامله گري نميتواند با بسنده كردن به يكي از روشهاي فوق به انجام معامله بپردازد . اين دو روش همواره همديگر را تحت تاثير خود قرار ميدهند.

اسلاید 25: اصطلاحات متداول در عملیات خزانه داری ارزی1. نرخ شروع (Opening Rate): اولین نرخی که توسط یک بانک معتبر بین المللی جهت معامله اعلام می گردد.2. نرخ خاتمه (Closing Rate): آخرین نرخی که یک بانک یا بازار با آن فعالیتش را پایان می بخشد. 3. سازندگان قیمت (Price Maker): بانکهایی که توان اعلام نرخ خرید و فروش در برابر متقاضیان نرخ را دارند. 4. گیرندگان قیمت (Price Taker): بانکهایی که متقاضی دریافت نرخ خرید و فروش و انجام معامله با سازندگان قیمت می باشند.

اسلاید 26: اصطلاحات متداول در عملیات خزانه داری ارزی(ادامه)5. پوزیشن (Position): وضعیتی که در پایان روز معامله، می بایست با انجام معامله معکوس، نتیجه خرید و فروش صفر و سود حاصله به درآمد بانک واریز گردد. 6. سفته بازی (Speculation): ایجاد وضعیت کسری یا فزونی در بازار با هدف همسان نمودن آن در آینده و کسب سود، سفته بازی نامیده می شود. 7. معاملات نقدی (Spot): معامله ای که سررسید و تسویه آن دو روز کاری بعد از تاریخ انجام معامله باشد. 8. حاشیه سود (Margin): فاصله بین نرخ خرید و فروش را حاشیه سود مینامند.

اسلاید 27: زمان تسویه معاملاتتاریخ معامله: روزی که معامله ای توسط دو معامله گر انجام می پذیرد تاریخ معامله یا Trade Date نامیده می شود.تاریخ سررسید معامله: روزی که ارزهای معامله شده توسط دو طرف معامله می گردد تاریخ سررسید معامله یا Value Date نامیده می شود.

اسلاید 28: انواع معاملاتمعاملات SPOTمعاملات TOMمعاملات Same Day

اسلاید 29: معاملات Spotمعاملات نقدی در بازارهای ارز به معاملاتی گفته میشود که سررسید و تسویه (Value Date) آنها دو روز کاری بعد از انجام معامله (Deal / Trade Date) باشد.در تاریخ تسویه، در صورتی که بانکهای یکی از ارزهای طرف معامله در آن تاریخ تعطیل باشد تاریخ تسویه هر دو ارز به یک روز کاری بعد منتقل می شود.

اسلاید 30: معاملات TOMدر معاملات TOM، بر خلاف معاملات نقدی SPOT، تسویه آن یک روز کاری بعد از انجام معامله صورت می پذیرد.این معامله یک نوع معامله سلف Forward می باشد.

اسلاید 31: معاملات Same Day در معاملات Same Day، بر خلاف معاملات نقدی SPOT، تسویه آن همان روز انجام معامله صورت می پذیرد. این معامله یک نو ع معامله سلف Forward می باشد.

اسلاید 32: آشنایی با بازارپولبازار پول: بازار سرمایه گذاری کوتاه مدتی است که سرمایه گذار می تواند با ریسک کم از یک شب تا یکسال در این بازار سرمایه گذاری نمایند. سطح نرخ سود در این بازارها به نوع ارز، سررسید، رتبه اعتباری وام گیرنده و عرضه و تقاضا بستگی دارد. 1. بازارهای پولی سپرده ثابت2. اوراق بهادار بازار پول

اسلاید 33: آشنایی با بازارپول (ادامه)1-2. اسناد خزانه (Treasury Bill): ابزار ایجاد بدهی کوتاه مدت دولتی با سررسید حداکثر یکساله بوده که کمتر از ارزش اسمی فروخته شده و در سررسید ارزش اسمی آن پرداخت می شود. 2-2. گواهی سپرده (Certificate of Deposit): ابزار بدهی قابل معامله کوتاه مدت به سررسیدیکساله بوده که توسط بانکهای تجاری صادر می گردند. این اوراق قابلیت نقدینگی و فروش در بازارهای ثانویه دارند. 3-2. قبولی بانک (Bank Acceptance): براتهایی هستند که عهده یک بانک صادر و آن بانک برات را قبولی نویسی نموده و موظف به پرداخت مبلغ اسمی برات در سررسید می باشد. 4-2. اوراق تجاری (Commercial Papers): سفته های کوتاه مدتی است که توسط شرکتهای تجاری معتبر و بزرگ که داری ریسک اعتباری مناسب می باشند، صادر می گردد. 5-2. اوراق تجاری اروپایی: شرکتهای بزرگ تجاری اگر به ارزی غیر از ارز کشور خود اوراق تجاری صادر نمایند، اقدام به توزیع اوراق تجاری اروپایی نموده اند.

اسلاید 34: آشنایی با بازار سرمایهبازار سرمایه که بازار اوراق قرضه نیز نامیده می شود، امکان سرمایه گذاری بلند مدت تا سی سال حتی برای سرمایه های کوچک را فراهم می آورد. اوراق قرضه (Bond): ابزار ایجاد بدهی است که صادر کننده آن ملزم به بازپرداخت بدهی به اضافه سود متعلقه به قرض دهنده یا سرمایه گذار در طی یک دوره مشخص زمانی می باشد. 1. اوراق قرضه با نرخ ثابت: پرداخت سود به صورت ماهیانه بوده و در سررسید صادر کننده اوراق موظف به پرداخت آخرین سود و مبلغ اسمی اوراق به دارنده آن می باشد. هر چه سررسید اوراق طولانیتر باشد، ریسک نوسان قیمت آن بیشتر است. 2. اوراق قرضه با نرخ شناور: نرخ سود از قبل مشخص نبوده، اما در فواصل زمانی مشخص و مساوی بر طبق نرخ پایه (مانند لایبور) تعیین می گردد. 3. اوراق قرضه با کوپن صفر: این اوراق با ارزش کمتر از قیمت اسمی در بازار عرضه شده که مابه التفاوت قیمت اسمی در سررسید و قیمت خرید، کوپن اینگونه اوراق محسوب می شود.

اسلاید 35: معاملات ابزار مشتقه Derivatives Market در بازارهای بین المللی به ابزارها و تکنیک هائی اطلاق می گردد که از بازار نقدی تبدیلات ارزی و پول و سرمایه مشتق شده اند. هدف از ایجاد ابزار مشتقه حذف ریسک نوسانات نرخهای تبدیل و بهره بوده تا سرمایه گذاران با انجام اینگونه معاملات پوشش لازم را در بازار کسب نمایند.

اسلاید 36: معاملات ابزار مشتقه Derivatives Market(ادامه)چند نوع عمده از این نوع ابزارها عبارتند از:معاملات سلفForward Transactions معاملات آتی Future Transactionsمعاملات سوآپ Swap Transactions معاملات اختیاری Option Transactions

اسلاید 37: معاملات سلف Forward transactionمعاملاتی که سررسید (والور ) آن بیش از دو روز کاری و حداکثر یک سال باشد معاملات سلف نامیده میشود. نرخ سلفِ ارزهای عمده برای دوره های یک هفته ، یک ماهه ، دوماهه ، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله در رویترز خبری اعلام میگردد. نرخ معاملات سلف برای هر تعداد روز قابل محاسبه و معامله است برای مثال برای دوره 113 روزه ، 38 روزه و.. که به آن تاریخهای شکسته شده یا اصطلاحا broken dates میگویند.

اسلاید 38: معاملات سلف Forward transaction(ادامه)توافقات لازمه در این معامله عبارتند از : دو نوع ارز مورد معامله ، مقدار ارز مورد معامله ، سررسید، نرخ برابری آتی دو ارز. از خصوصیات این معامله ، ارتباط مستقیم نرخ سلف با نرخ بازار نقدی spot است . نحوه اعلام نرخ سلف به صورت نرخ نقدی spot و تفاوت نرخ سلف با نرخ نقدی forward margin اعلام میگردد.

اسلاید 39: معاملات futureمعاملات آتی future همان معاملات سلف forward هستند که سررسید آنها بیش از دو روز کاری است و بواسطه این تشابه و به منظور رسیدن به تعریف معاملات آتی بهتر است به ذکر تفاوتهای آن با معاملات سلف اشاره گردد:معاملات آتی future برای مبالغ استاندارد در سالنهای بورس برای مشتریان انجام میشود. معاملات آتی future برای تاریخهای مشخص (چهار بار در سال در سومین چهارشنبه ماههای آخر هر فصل سررسید می شوند.معاملات آتیfuture درمقایسه با معاملات سلف forward ، تعداد کمتری از ارزها را شامل میشود.معاملات آتی future از نوع قراردادهای بانک با مشتری نمیباشد بلکه خریدار و فروشنده با اتاق پایاپای بورس که در آنجا معامله انجام داده اند طرف حساب هستند.

اسلاید 40: معاملات سوآپ (تعویضی) Swap transactionsخرید و فروش و یا فروش و خرید همزمان یک کالا به سررسیدهای متفاوت را معامله سوآپ گویند. یک معامله سوآپ ارز ، دو معامله همزمان نقدی (spot) و سلف (forward) عکس یکدیگر می باشد.

اسلاید 41: معاملات سوآپ (تعویضی) Swap transactions(ادامه)بواسطه خرید و فروش یا فروش و خرید یک مقدار مشخص ارز همزمان و عدم وجود ریسک نوسانات نرخ ارز ،صرفا اینگونه معاملات دارای هزینه می باشد که این هزینه تفاوت بین نرخهای معامله نقدی و معامله سلف خواهد بود. این تفاوت ناشی از اختلاف نرخ بهره دو ارز می باشدکه دریافت کننده ارز با نرخ بهره بالاتر در معاملات نقدی تفاوت دو نرخ بهره برای مدت استفاده از ارز با نرخ بهره بالاتر (هزینه سوآپ) را پرداخت می نماید.

اسلاید 42: معاملات اختیاری option transactionsیک معامله اختیاری اعطای یک حق به خریدار معامله، بدون هیچگونه تعهدی برای او جهت خرید یا فروش مورد معامله در یک نرخ مشخص در تاریخ یا تا تاریخ توافق شده ای در آینده میباشد. خریدار این حق ، هزینه این معامله را پرداخت میکند.

اسلاید 43: معاملات اختیاری option transactions(ادامه)به عنوان مثال فرض کنیم قیمت هر اونس طلا تحویل در ماه جولای 2010 در یک معامله option برابر 1000دلار می باشد.طبیعتا در ماه آوریل یکی از این سه حالت پیش می آید:یا قیمت کمتر شده مثلا 950 دلار هر اونس ؛ یا قیمت همان 1000 دلار است در هر اونس ؛ و یا قیمت بیشتر شده مثلا 1100دلار در هر اونس.در حالت اول و دوم خریدار option میتواند بدون هیچگونه تعهدی از انجام معامله خودداری کند. و خریدار میتواند طلای مورد نظر خود را با نرخ روز و قیمت کمتر خریداری نماید. اما اگر نرخ طلا بالاتر رفته باشد خریدار تمایل به انجام معامله دارد چرا که طلا را با نرخ کمتر از نرخ روز معامله کرده و از آنجائیکه این نوع معامله برای فروشنده option تعهد آور است ، فروشنده ملزم به انجام معامله است.

اسلاید 44: سوئیفت (S.W.I.F.T) Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunicationسوئیفت «انجمن جهانی خدمات بین بانکی» می باشد. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و همزمان با گسترش عملیات بین المللی بین بانکی، موسسه سوئیفت با عضویت 239 بانک از 15 کشور در شهر بروکسل بلژیک تأسیس گردید. پس از خرید تجهیزات و نصب و راه اندازی آنها، سوئیفت در سال 1977 با 518 بانک از 23 کشور راه اندازی گردید. در حال حاضر میلیونها پیام از بانکهای مختلف از سیستم جهانی سوئیفت مخابره می شود. سوئیفت را می توان به عنوان یک موسسه غیر انتفاعی دانست که متعلق به بانکهای عضو بوده و با پرداخت حق عضویت توسط آنها اداره می شود. بانکهای عضو سوئیفت اعضای 25 نفری هیأت مدیره سوئیفت را انتخاب کرده و هر یک از اعضاء به عنوان سهامدار سوئیفت می باشند. میزان سهام اختصاص یافته به تعداد پیامهای مخابره شده بستگی دارد و هر 3 سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد.

اسلاید 45: سوئیفت (S.W.I.F.T) (ادامه)از ویژگیهای سیستم سوئیفت می توان به برخورداری از روشهای استاندارد، بالا بودن ضریب اطمینان و امنیت، بالا بودن سرعت مخابره پیام، کم بودن هزینه مخابره پیام نسبت به سایر روشها و امکان دسترسی آسان و سریع به سیستم در تمامی ساعات شبانه روز اشاره نمود. استفاده کنندگان از سوئیفت عبارتند از: 1. اعضاء2. اعضاء فرعی3. شرکت کنندگان

اسلاید 46: انواع پیامهای مورد استفاده در سیستم سوئیفت عبارتند از :1. گروه پیامهای صفر: بین اعضاء و سوئیفت2. گروه پیامهای 1: برای انتقال وجوه، پرداختها و چکهای مشتریان (پیامهای نمونه 100 تا 199) به کار می رود. متداولترین پیام این گروه MT103 می باشد که مخصوص حوالجات ارزی است. 3. گروه پیامهای 2: در مورد نقل و انتقال وجوه بین بانکها کاربرد دارد. متداولترین پیام این گروه MT202 مخصوص نقل و انتقال وجوه بین حسابهای بانکی نزد کارگزاران مختلف می باشد.4. گروه پیامهای 3: در ارتباط با تأئیدیه معاملات ارزی و معاملات خزانه داری مانند خرید و فروش ارزی بین بانکی بوده و متداولترین پیامهای این گروه MT300 مخصوص تأئیدیه معاملات نقدی و MT320 مخصوص تأئیدیه سپرده گذاری و سپرده گیری است.5. گروه پیامهای 4: در ارتباط با وصولیها بوده و متداولترین پیام آن MT400 می باشد.

اسلاید 47: انواع پیامهای مورد استفاده در سیستم سوئیفت عبارتند از: (ادامه)6. گروه پیامهای 5: در ارتباط با معاملات مربوط به اوراق بهادار می باشد.7. گروه پیامهای6: در مورد معاملات مربوط به بازارهای اوراق قرضه و فلزات قیمتی کاربرد دارد.8. گروه پیامهای 7: این پیامها بیشترین کاربرد را در سیستم بانکی داشته و در ارتباط با اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه های ارزی می باشد. متداولترین پیامهای این گروه 700تا 756 و 799 مربوط به اعتبار اسنادی و پیامهای 760 تا 799 مربوط به ضمانتنامه ها می باشد. پیام 700 مربوط به گشایش اعتبار اسنادی و پیام 760 مربوط به صدور ضمانتنامه می باشد.9. گروه پیامهای 8: مربوط به چکهای مسافرتی است.10. گروه پیامهای 9: در ارتباط با مدیریت وجوه، صورتحساب و اعلامیه های بدهکار و بستانکار بوده و متداولترین پیامهای این گروه MT950 و MT910 می باشد.

اسلاید 48: عملیات بازرگانی در بانکداری خارجی1. اعتبارات اسنادی (Documentary Credits)2. وصولیها (Collections)3. ضمانتنامه های ارزی (Guarantees)4. عملیات مربوط به تسهیلات ارزی، فاینانس و ریفاینانس و صندوق ذخیره ارزیاین عملیات نسبت به عملیات غیر بازرگانی، ریسک بیشتری برای بانک به همراه داشته و به تخصص بیشتری نیاز دارد، با این حال انجام این عملیات درآمد بیشتری را برای بانک به همراه خواهد داشت. ارائه سرویس خدمات بازرگانی به مشتریان نیازمند امکانات و کارکنان متخصص می باشد و ریسک عملیاتی بالایی دارد. بدیهی است انجام اینگونه عملیات درآمد بالاتری نیز برای بانک خواهد داشت.

اسلاید 49: قراردادهای فروش بین المللی کالاتوافق کتبی که در بازرگانی بین المللی بین خریدار و فروشنده منعقد و تعیین کننده حدود تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین قرارداد می باشد و به دو صورت قابل پرداخت میباشد:1. نقدی2. تجارت متقابل 1-2. معاملات تهاتری2-2. بیع متقابل (Buy Back)

اسلاید 50: نکات مهم و اساسی در قراردادهای فروش بین المللی کالا 1. عنوان قرارداد 2. مقدمه 3. آدرس و مشخصات دقیق خریدار و فروشنده 4. تاریخ تنظیم و امضای قرارداد 5. موضوع قرارداد 6. مشخصات دقیق کالای موضوع قرارداد 7. مدت و تاریخ انقضای قرارداد 8.میزان تعهدات فروشنده و خریدار 9. مبلغ و نوع ارز قرارداد 10. روش پرداخت 11. مبدأ ساخت و مبدأ حمل کالا 12. زمان حمل و نحوه تحویل کالا 13. ترم حمل 14. بسته بندی و کیفیت و استانداردها 15. تضمین های عملکرد و جریمه های تأخیر در تحویل کالا 16. قانون حاکم بر قرارداد و تعیین مرجع داوری و شرایط حل و فصل اختلافات 17. زبان اسناد و مکاتبات قرارداد و تعداد نسخ قرارداد و فهرست پیوستها و اصلاحیه ها 18. شرایط اضطراری و شرایط بازرسی کالا

اسلاید 51: اینکوترمز 2000با توجه به اهمیت زیاد قراردادهای بین المللی، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) با هدف کمک به خریدار و فروشنده، ترمهای تجارت بین المللی (INCOTERMS) را برای تعیین میزان وظایف، تعهدات و مسئولیتهای خریدار و فروشنده ارائه نمود. این اصطلاحات با ریسک ناشی از صدمه دیدن یا از بین رفتن کالا سرو کار داشته و کاری به انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار ندارد.

اسلاید 52: گروه بندی اصطلاحات 13 گانه اینکوترمز

اسلاید 53: طبقه بندی اصطلاحات اینکوترمز بر اساس میزان مسئولیت فروشنده و خریدارریسک فروشنده DCFEریسک خریدارEFCD

اسلاید 54: طبقه بندی اصطلاحات اینکوترمز در حمل و نقل دریایی، زمینی و هواییاصطلاحات اینکوترمز در حمل و نقل زمینی و هوایی1. FCA2. CPT3. CIP4. DAF5. DDU6. DDPاصطلاحات اینکوترمز در حمل و نقل دریایی1. FAS2. FOB3. CFR4. CIF5. DES6. DEQدر ترم EXW کالا در محل کار فروشنده تحویل خریدار شده و از آنجا به بعد حمل به عهده خریدار است. ترمهاي CFR يا C&F CIF،DAF،CPT،CIP،DDU،DDP،DES ،DEQ همچنانكه در بارنامه نيز قيد گرديده كرايه پيش‌كرايه Prepaid شده است.

اسلاید 55: عملیات خرید خارجی از شروع تا خاتمه 1. مذاکره با فروشنده/فروشندگان و دریافت پیش فاکتور 2. انجام عملیات ثبت سفارش کالا نزد وزارت بازرگانی 3. عقد قرارداد و دریافت بیمه نامه حمل 4. مراجعه به بانک و اخذ مدارک و ارائه تعهد نامه، تضمین، وثایق و پیش پرداخت و ... 5. گشایش اعتبار توسط بانک خریدار و ابلاغ آن به فروشنده توسط بانک کارگزار ابلاغ کننده 6. تهیه/ساخت و ارسال کالا توسط فروشنده بر اساس شرایط اعتبار اسنادی 7. ارائه اسناد حمل توسط فروشنده به بانک کارگزار و دریافت وجه یا اخذ تأییدیه سررسید بر اساس شرایط اعتبار و در صورت تطبیق اسناد حمل با شرایط اعتبار 8. ارسال اسناد توسط بانک معامله کننده به بانک گشایش کننده 9. بررسی و کنترل اسناد توسط بانک خریدار 10. دریافت باقیمانده وجه اعتبار/وثایق و تضمینات در صورت مدتدار بودن اعتبار و ظهر نویسی و تحویل اسناد به خریدار 11. ترخیص کالا از گمرک و ارائه برگه ترخیص کالا به بانک جهت رفع تعهد

اسلاید 56: موارد مهم در پیش فاکتور (Performa Invoice) 1. نام شركت توليد كننده يا فروشنده، شماره تلفن و مهر و امضاي شركت فروشنده، كشور و آدرس شركت فروشنده 2. نام كامل شركت خريدار 3. تاريخ صدور پرفورما و اعتبار آن 4. مدت زمان ساخت و حمل محموله 5. شرح كالاي مورد نظر و واحد شمارش 6. قيمت واحد و كل 7. نحوه پرداخت مبلغ و شرایط آن 8. كد تعرفه گمركي کالا 9. ترم حمل تحويل كالا و محل بارگيري 10. شماره و نوع استاندارد بين المللي در صورت نياز 11. موارد و شرایط مربوط به بازرسی کالا12. مدت ضمانت محصول

اسلاید 57: اسناد حمل Shipping Documents اسناد حمل(6) فهرست عدل بندی(Packing List) (5) بیمه نامه (Insurance)(4) گواهی بازرسی(Inspection Certificate)(3) بارنامه(Bill of Lading)(2) گواهي مبداء(Certificate of Origin)(1) فاکتور تجاری (Commercial Invoice)

اسلاید 58: انواع اسناد و بارنامه های تجاریب) اسناد حمل فیاتا (فورواردرها) ب -1) بارنامه حمل مرکب فیاتا ب -2) گواهی حمل فیاتاب -3) گواهی رسید فیاتا ب -4) رسید انبار فیاتاج) سایر اسناد حمل ج -1) راه نامه هواییج -2) راه نامه کامیونج -3) راه نامه راه آهنالف) بارنامه دریایی (حمل کنندگان)الف -1) بارنامه مقیدالف -2) بارنامه شخص ثالثالف -3) بارنامه دربست (Charter Party B/L)الف -4) بارنامه قابل معامله و انتقالالف -5) بارنامه غیر قابل معامله و انتقالالف -6) بارنامه On Boardالف -7) بارنامه On Deckالف -8) بارنامه پشت سفید یا ملخصالف -9) بارنامه سراسری (بهره گیری از بیش از یک وسیله حمل) الف-10) بارنامه موقتالف -11) کالا آماده حملالف -12) بارنامه بیاتالف -13) سری کامل بارنامه الف -14) ابلاغ به نمایندهالف-15) کرایه حمل پرداخت شدهالف -16) کرایه حمل پرداخت خواهد شد.مهمترین تفاوت بین بارنامه و راهنامه اینست که بارنامه سند مالیکت کالاست اما راهنامه اینگونه نیست.

اسلاید 59: تعریف اعتبار اسنادیاعتبار اسنادی التزام مشروط صادر کننده اعتبار (بانک گشاینده) است و به صورت اعتبار به تقاضای مشتری بانک گشایش می شود و بانک را مکلف می سازد به شرط رعایت شرایط مقرر در اعتبار اسنادی از جانب ذینفع، وجه مذکور در اعتبار اسنادی را با در نظر گرفتن شرایط ذیل به ذینفع یا به حواله کرد وی پرداخت نماید:1. پرداخت به شخص ثالث (ذینفع اعتبار) یا حواله کرد وی یا قبول و پرداخت برات صادره ذینفع2. صدور مجوز برای بانک دیگر به منظور پرداخت وجه اعتبار یا قبول برات ذینفع 3. صدور مجوز برای بانک دیگر به منظور معامله اسناد

اسلاید 60: ویژگیهای اعتبارات اسنادی 1. صادر کننده به اعتبار بانک گشایش کننده، اعتبار اسنادی ارز حاصل از صادراتش را به جای وارد کننده از بانک گشایش کننده دریافت می نماید. 2. اعتبار اسنادی از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و کارگاه مجهزی در تجارت جهانی بشمار میرود. 3. مقررات جهانی توسط اتاق تجارت بین الملل (ICC) در این زمینه تدوین شده است. (UCP 600، ISBP، ...) 4. اعتبار اسنادی هم در مورد کالا، هم در مورد خدمت کاربرد دارد. 5. اعتبار اسنادی امکان تأمین مالی خریدها را فراهم می آورد، بدین ترتیب، وارد کننده به اعتبار بانک گشاینده واردات انجام داده و صادرکننده با وثیقه گذاشتن اعتبار اسنادی می تواند از اعتبارات مالی ارزان قیمت استفاده نماید.

اسلاید 61: ویژگیهای اعتبارات اسنادی(ادامه) 6. از طریق مکانیسم اعتبار اسنادی، امکان اجرای نظام کنترل ارزی و سیاستهای ارزی برای دولتها ساده تر می باشد. 7. با توجه به امکان پیش بینی دریافتها و پرداختهای ارزی بر اساس سررسید، امکان تنظیم جدول نقدینگی برای بانکها فراهم می شود. 8. امکان وثیقه قراردادن اعتبار اسنادی جهت اخذ تسهیلات مالی از بانکها برای صادرکننده وجود دارد. 9. به دلیل پرداخت وجه اعتبار پس از انتقال مالکیت اسناد، بزرگترین ریسک وارد کننده (عدم ارسال کالا توسط فروشنده) از طریق اعتبار اسنادی پوشش داده می شود. 10. اعتبار اسنادی مستقل از کلیه قراردادهای منعقده فیمابین خریدار و فروشنده می باشد.

اسلاید 62: محدودیتهای اعتبار اسنادی1. هزینه بیشتر اعتبار اسنادی در مقایسه با سایر روشهای پرداخت با لحاظ بالاتر بودن مسئولیت (کارمزد گشایش، اصلاح، تمدید و واریز اسناد)2. کنترل سلیقه ای اسناد در اعتبار اسنادی که در همین راستا نشریه رویه های استاندارد بانکداری بین المللی (ISBP) توسط ICC منتشر گردید. با این حال، این نشریه به عنوان مقررات نبوده و صرفاً برای آموزش کارشناسان اعتبارات اسنادی بانکها در سراسر جهان در ایجاد وحدت رویه تلقی می گردد. 3. عدم امکان کاربرد اعتبارات اسنادی در معاملات متقابل یعنی معاملات بدون پول، تهاتری یا پایاپای

اسلاید 63: طرفهای درگیر در اعتبار اسنادی1. خریدار یا متقاضی (Applicant): درخواست صدور گشایش اعتبار را می نماید. 2. فروشنده یا ذینفع( Beneficiary): اعتبار به نفع وی گشایش می گردد.3. بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی (Issuing Bank): بر اساس درخواست متقاضی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی به نفع ذینفع می نماید. 4. بانک تعیین شده (Nominated Bank): از طرف بانک گشاینده جهت ابلاغ، دریافت اسناد، انتقال، تأیید، پرداخت، معامله و قبول برات انتخاب می گردد. 5. بانک ابلاغ کننده (Advising Bank): فقط برای ابلاغ اعتبار اسنادی به ذینفع مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 64: طرفهای درگیر در اعتبار اسنادی(ادامه)6. بانک معامله کننده (Negotiating Bank): علاوه بر ابلاغ اعتبار به ذینفع، نسبت به معامله اسناد هم اقدام مینماید. 7. بانک تأیید کننده (Confirming Bank): بنا به درخواست بانک گشاینده، نسبت به تأیید اعتبار اسنادی اقدام نموده و تعهد خود را به تعهد بانک گشاینده جهت ایفای تعهد در قبال ذینفع اضافه مینماید. چنانچه بانک گشایش کننده درخواست تأیید اعتبار اسنادی را ننموده، اما ذینفع به هزینه خود درخواست تأیید نموده و اجابت گردد، این نوع تأیید، تأیید مسکوت (Silent Confirmation) نامیده میشود. 8. بانک پوشش دهنده (Reimbursing Bank): بنا به دستور بانک گشاینده اعتبار اسنادی نسبت به پوشش اعتبار اسنادی به بانک مطالبه کننده (پرداخت وجه پس از دریافت تقاضای بانک معامله کننده) اقدام مینماید.

اسلاید 65: چرخه اعتبار اسنادی 5. بارگيري و ارسال كالاگمركخريدار(Applicant)فروشنده(Beneficiary)بانك گشايش كننده (Issuing Bank)بانك ابلاغ كننده (Advising Bank)1. قرارداد2. درخواست گشايش اعتبار اسنادي11. تسويه 10. ارائه اسناد12. تحويل كالا از گمرك6. تحويل اسناد7. تحويل وجه4. ابلاغ/تأييد اعتبار اسنادي8. تحويل اسناد9. پوشش وجه اعتبار3. مخابره متن اعتبار اسنادي

اسلاید 66: انواع اعتبارات اسنادی 1. اعتبار اسنادی برگشت ناپذیر (بر اساس UCP 600 کلیه اعتبارات برگشت ناپذیر تلقی میگردند.) 2. اعتبار اسنادی تأیید شده 3. اعتبار اسنادی با پرداخت دیداری 4. اعتبار اسنادی با پرداخت مدتدار 5. اعتبار اسنادی با شرط قبولی 6. اعتبار اسنادی با پرداخت از طریق معامله 7. اعتبار اسنادی اتکایی 8. اعتبار اسنادی متقابل 9. اعتبار اسنادی فعال 10. اعتبار اسنادی غیر فعال 11. اعتبار اسنادی تکرارشونده 12. اعتبار اسنادی قابل انتقال 13. اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال 14. اعتبار اسنادی با عبارت قرمز 15. اعتبار اسنادی مستقیم (تک بانکی) 16. اعتبار اسنادی ضمانتی 17. اعتبار اسنادی ترانزیت 18. اعتبار اسنادی ریالی

اسلاید 67: انواع اعتباراسنادی از لحاظ زمان پرداخت وجهاعتبارت اسنادي مدتدار (يوزانس) Usance LC در اعتبارات اسنادي گشايش شده به صورت يوزانس، هنگامي كه ذينفع اعتبار اسنادي نسبت به ارسال كالا اقدام و اسناد بدون مغايرت را به بانك ذيربط ارائه مي دهد، از تاريخ ارائه اسناد/بارنامه و پس از خاتمه دورة يوزانس مبلغ اعتبار را از بانك مربوطه اخذ خواهد نمود. بانکها عمدتاً وجه این اسناد را تنزیل نموده و وجه آنرا قبل از سررسید به فروشنده پرداخت مینمایند. اعتبارت اسنادي نقدي (ديداري) Sight LC در اعتبار اسنادي گشايش شده به صورت ديداري (نقدي) هنگامي كه ذينفع اعتبار اسنادي نسبت به ارسال كالا اقدام و سپس اسناد حمل بدون مغايرت مطابق با شرايط در متن اعتبار اسنادي را به بانك ذيربط (بانك معامله کننده اعتبار) ارائه ميدهد، بانك مزبور موظف است پس از رسيدگي اسناد در مهلت مقرر (5 روز کاری بر اساس UCP 600)، نسبت به پرداخت وجه اعتبار اسنادي مطابق آنچه در متن اعتبار اسنادي قيد شده عمل نمايد.

اسلاید 68: نحوه پرداخت وجه اعتبار اسنادی 1. در صورت نقدی بودن (Sight payment) بانک معامله کننده پس از وصول اسناد و عدم مغایرت اسناد ملزم به پرداخت مبلغ اعتبار است.2. در صورت مؤخر بودن (Deferred payment) اعتبار، ذینفع پس از ارائه اسناد بدون مغایرت به بانک در زمانی معین در آینده مبلغ اعتبار را دریافت خواهد کرد. مثلاً اگر مؤخر ۹۰ روزه باشد ذینفع ۹۰ روز بعد از ارائه اسناد یا تاریخ بارنامه طبق توافق مبلغ را دریافت می کند، در این روش برات رد و بدل نمیشود. بنابراین روش بسیار خوبی برای خریدار است.3. در صورت پرداخت بر اساس قبولی (Acceptance payment) اسناد مانند روش فوق و با ارائه برات عمل می شود. در این صورت، در حین ارائه و ظهر نویسی اسناد به بانک، برات صادر شده قبولی نویسی میگردد تا در سررسید برات مبلغ اعتبار به ذینفع پرداخت گردد. حالا ذینفع علاوه بر داشتن مدرکی دال بر صدور کالا می تواند قبل از سررسید برات خود را به پول تبدیل کند.4. در صورت قابل معامله بودن (Negotiation payment) روش پرداخت، ذينفع ضمن ارائه اسناد به بانك پرداخت كننده برات نيز ارائه ميدهد و مبلغ اعتبار را بعد از قبولي نويسي اسناد توسط بانك گشاينده اعتبار دريافت مي كند. در این روش ارائه برات الزامی نیست.

اسلاید 69: ريسک هاي بانک گشاينده اعتبار و نحوه بررسی نکات مهم در بررسی درخواست متقاضیوضعيت مالي- حسن شهرت و درستکاري مشتري. بررسي شرايط گشايش اعتبار اسنادي مشتري. بانک گشايش کننده بايد دقت کند که پوشش بيمه انجام شده باشد. ریسکهای احتمالی 1. کالا ممکن است حين انتقال آسيب ديده يا از بين برود. 2. ممکن است کالا به علت نداشتن پروانه ورود يا انقضاي سررسيد پروانه تخليه نشود. 3. ممکن است بانک مجبور شود کالا را بفروشد اما خريدار نداشته باشد.4. عدم دريافت وثائق معتبر از خريدار جهت موارد مقتضي.5. عدم تطابق بهای مندرج در فاکتور فروش با بهای واقعی کالا تحت مالکیت بانک به دلیل فقدان گواهی بازرسی

اسلاید 70: مغایرتهای معمول اسناد در اعتبارات اسنادیمغایرت در حمل 1. سررسيد اعتبار منقضي و پس از آن کالا ارسال شده است. 2. کالا ديرتر از زمان مجاز، حمل شده است. 3. کالا از مبدأ حملي غير از مبدأ تعيين شده در اعتبار حمل شده و يا مقصد کالا غير از مقصد تعيين شده در اعتبار ميباشد. 4. کالا برخلاف شرایط مندرج در اعتبار، حمل گردد بطور مثال: در حمل دريايي روي عرشه حمل شده باشد. مغایرت در بارنامه 5. در روي بارنامه کلمه «کالا بارگيري شده» يا «در راه است» قيد نشده است. 6. بارنامه ارائه شده مطابق بارنامه درخواستي در اعتبار نميباشد.

اسلاید 71: مغایرتهای معمول اسناد در اعتبارات اسنادی(ادامه)مغایرت در سایر اسناد 7. علامت حمل و شماره ثبت سفارش و يا اعتبار در اسناد ذکر نشده است. 8. اسناد ارائه شده با يكديگر مغايرت دارند. 9. بعضي از اسناد تقاضا شده در اعتبار ارائه نشده است. 10. اسناد ارائه شده فاقد امضاها و يا تائيديه هاي درخواستي در اعتبار باشد. 11. وزن کالا در اسناد با يكديگر مغايرت دارد. 12. مراتب با شرايط ارائه شده مطابق نيست و داراي اشکال ميباشد.مغایرت در سیاهه تجاری 13. مبلغ مندرج در سياهه تجاري بيش از مبلغ اعتبار ميباشد. 14. شرح کالا در سياهه تجاري با شرح کالا در اعتبار ويا پيش فاکتور مغاير است. 15. مبلغ سياهه تجارتي با مبلغ برات ارائه شده مغاير است. 16. برات، عهده شخص ديگري غير از شخص تعيين شده در اعتبار باشد.

اسلاید 72: درآمدهای عمومی حاصل از گشایش اعتبارات اسنادی دیداری و مدتدار (با فرض گشایش اعتبار اسنادی 1 میلیون دلاری)سایر منابع درآمد: 1. پیش دریافت: حداقل به میزان 10% مبلغ اعتبار اسنادی (بابت سپرده، خرید اعتبار، تبدیل به ریال) 2. تفاوت نرخ ارز: (بین نرخ ارز خریداری شده از بازار بین بانکی با نرخ فروش ارز به مشتری) 3. ضمانتنامه های ارزی: صدور ضمانتنامه تحت اعتبار اسنادی گشایش شده و اخذ کارمزد طبق تعرفه

اسلاید 73: تعریف یوزانسیوزانس: در اعتبارات اسنادي گشايش شده به صورت يوزانس، هنگامي كه ذينفع اعتبار اسنادي نسبت به حمل كالا اقدام و اسناد بدون مغايرت را به بانك ذيربط ارائه مي دهد، از تاريخ ارائه اسناد و بارنامه طبق توافق قبلی و پس از خاتمه دورة يوزانس مبلغ اعتبار (اصل و فرع) را از بانك مربوطه اخذ خواهد نمود.

اسلاید 74: تعریف فاینانسفاینانس: تأمین مالی طرحهای تولیدی (سرمایه گذاری)، فاینانس نامیده می شود. چنانچه كالاي موضوع اعتبار داراي بازار (تقاضا) خوبي باشد، فروشنده راساً از قبول اعتبار اسنادي يوزانس خودداري مي‌كند و از متقاضي اعتبار درخواست مي‌نمايد كه نسبت به يافتن شركت هاي معتبر (مانند بانك‌هاي تجاري) براي تأمين مالي اعتبار (Finance) اقدام نمايد. در صورت قبول شركت مالي مورد نظر ذينفع اعتبار در روز معامله اسناد مبلغ اعتبار را از شركت مزبور دريافت مي‌دارد و اين شركت مبلغ اعتبار به علاوه بهره يوزانس را در سررسيد (پايان دوره يوزانس) از بانك ذيربط اخذ مي‌نمايد. قراردادهای فاینانس برای تأمین مالی طرحهای میان مدت و بلند مدت منعقد می گردند.

اسلاید 75: تعریف ریفاینانسریفاینانس: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و یا سایر بانکهای تجاری با برخي از بانك‌هاي خارجي اقدام به انعقاد قرارداد در قالب اعتبار خریدار مي‌نمايد، تا بانك مذکور در روز معامله اسناد نسبت به پرداخت وجه اسناد به ذينفع اعتبارات اسنادي گشايش شده توسط بانك‌هاي ايراني اقدام نمايند. بانك‌هاي فوق الذكر براساس قرارداد (خط اعتباری) در سررسيد (پايان دوره يوزانس) مبلغ اعتبار پرداختي (اصل و فرع) را از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و یا بانک تجاری طرف قرارداد، دريافت می‌دارند. از آنجائیکه خریدار طبق قرارداد مذکور تا سررسید اعتبار مهلت داشته تا نسبت به تسویه وجه اعتبار با بانک داخلی خود اقدام نماید، به اين نوع يوزانس اصطلاحاً يوزانس داخلي (Refinance) گفته مي شود. قراردادهای ریفاینانس برای تأمین مالی طرحهای کوتاه مدت (حداکثر یکساله) منعقد می گردند.

اسلاید 76: راههای استفاده از منابع تأمین مالی بین المللی 1. سرمایه گذاری مستقیم (مستقل/مشترک) 2. وام 3. سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی 4. استفاده از اعتبار اسنادی مدتدار (یوزانس) ـ 3،6،9 ماهه، 1 ساله 5. ریفاینانس (یوزانس داخلی) 6. فاینانس 7. فاینانس پروژه 8. Buy Back 9. برات مدتدار 10. تنزیل موقت (Discounting) 11. خرید قطعی دین 12. پیش فروش 13. اجاره

اسلاید 77: شرایط لازم برای اخذ تسهیلات فاینانس1. آژانسهای تضمین صادرات، بیمه نامه اعتبار صادراتی صادر نمایند، هدف این شرکتها، ایمن سازی تجارت جهانی و قبول ریسک عدم پرداخت توسط خریداران است، که در صورت وقوع ریسکهای سیاسی و تجاری، خسارت و زیان صادرکنندگان را جبران می نمایند، «صندوق ضمانت صادرات» از این دسته است. 2. ریسک کشور قابل قبول باشد، زیرا بر اساس ریسک کشور، رتبه اعتباری (حد اعتباری) کشور تعیین می گردد. 1-2. ریسک سیاسی2-2. ریسک اقتصادی (نسبت خدمات به بدهی، نسبت مانده کل بدهی)3-2. ریسک تجاری4-2. ریسک اعتباری

اسلاید 78: شرایط عمومی قراردادهای تأمین مالی1. پیش پرداخت: خریدار خارجی باید قبل از حمل کالا نسبت به پرداخت پیش پرداخت و میان پرداخت معادل 15% ارزش قرارداد اقدام نماید. 85% مابقی فاینانس گردیده و باید در قسطهای مساوی متوالی 6 ماهه (هر سال 2 قسط) بازپرداخت گردد. 2. نرخ سود: نرخ سود قابل اعمال برای اعتبارات صادراتی به طبقه بندی کشور خریدار بستگی دارد.3. دوره اعتبار: حداکثر دوره اعتبار صادراتی به کشورهای نسبتاً ثروتمند تا 5 سال و نسبتاً فقیر تا 10 سال میباشد.

اسلاید 79: طبقه بندی کشورها بر حسب ریسک (جدول ارائه شده توسط پاول پاپادوپولوس)بنابراین، بانکدار شخصی است که بتواند ریسک کشور و ریسک اعتباری مشتریش را ارزیابی و بر اساس آن تصمیم به اعطای وام و اعتبار نماید.

اسلاید 80: قراردادهای مورد نیاز در طرح فاینانس1. قرارداد تجاری2. قرارداد مالی3. گشایش اعتبار اسنادی4. صدور تضمین نامه (بیمه نامه)5. ضمانتنامه دولت کشور گیرنده تسهیلات میان مدت6. بررسی طرحهای صنعتی1-6.خودگردان (بازپرداخت از محل صادرات)2-6.غیرخودگردان (بازپرداخت به صورت ریالی در داخل کشور)

اسلاید 81: نکات ضروری در تنظیم قراردادهای تأمین مالی1. اصل مبلغ و نوع ارز تسهیلات فاینانس2. زمان پرداخت اصل مبلغ تسهیلات3. سود تسهیلات: مبنای محاسبه سود، بر مبنای اصل مبلغ تسهیلات در دوره بازپرداخت است. 4. دوره دیرکرد: از زمان سررسید اولیه پرداخت نشده تا تاریخ توافق شده 5. دوره تنفس: از پایان دوره دیرکرد تا تاریخ توافق شده 6. دوره بازپرداخت: از پایان دوره تنفس تا تاریخ بازپرداخت آخرین قسط اول7. نرخ بهره: نرخ پایه سود (لایبور) + Margin8. هزینه ها حق بیمهکارمزد مدیریت (با افزایش مبلغ تسهیلات، نرخ کارمزد کاهش می یابد.)کارمزد تعهد (برای مبالغ استفاده نشده)سایر هزینه ها (مالیات، عوارض، تمبر و ...)

اسلاید 82: نقاط قوت و ضعف تسهیلات فاینانسنقاط ضعف1. طولانی بودن فرآیند استفاده از تسهیلات فاینانس2. اخذ وثایق سنگین توسط بانکها3. گران تمام شدن استفاده از تسهیلات فاینانس4. عدم مشارکت بانکها در تأمین منابع ریالی5. عدم آگاهی سرمایه گذاران صنعتی از فاینانس6. ضعف آموزش کارشناسان7. عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی ذیربط8. فقدان کتب و نشریات در خصوص فاینانس9. فقدان بازار سلف ارز نقاط قوت 1. استفاده از تسهیلات فاینانس به عنوان وام نظارت شده 2. حق انتخاب فن آوری روز و مناسب توسط مجریان طرحهای صنعتی3. امکان استفاده از منابع مالی بین المللی

اسلاید 83: تعریف ضمانتنامه و ارکان ضمانتنامه ضمانتنامه ارزی تعهد پرداخت وجه معینی به ارز است که در رابطه با یک قرارداد پایه و به عنوان تضمین اجرای آن داده می شود. این ضمانتنامه، یک تعهد مستقل از قرارداد موضوع تضمین را تشکیل میدهد و دارای این ویژگی است که ایرادات مربوط به قرارداد پایه، نسبت به این تعهد قابل استناد نبوده و به عنوان پشتیبان اجرای قرارداد تلقی میشود.

اسلاید 84: تعریف ضمانتنامه و ارکان ضمانتنامه (ادامه)ارکان اصلی ضمانتنامه عبارتند از:1. متقاضی (Applicant)2. بانک ضامن (Guarantor)3. ذینفع (Beneficiary)4. وجه الضمان (Amount)5. موضوع ضمانتنامه (Subject)6. مدت اعتبار ضمانتنامه (Validity)7. بانک دستور دهنده (در مورد ضمانتنامه های متقابل) (Counter-Guarantor)

اسلاید 85: انواع ضمانتنامه های ارزیتقسیم بندی بر اساس کاربرد 1. ضمانتنامه شرکت در مناقصه/مزایده (Tender Guarantee)2. ضمانتنامه حسن انجام تعهدات (کار) (Performance Bond Guarantee)3. ضمانتنامه پیش پرداخت (Advance Payment)4. ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان (Retention Money)5. ضمانتنامه گمرکی(Customs Guarantee)6. ضمانتنامه دریافت تسهیلات اعتباری7. ضمانتنامه عندالمطالبه (Demand Guarantee)8. ضمانتنامه دولتی(Sovereign Guarantee)9. ضمانتنامه پرداخت سفته/براتتقسیم بندی غیر رسمی1. مستقیم2. غیر مستقیم (متقابل)3. مشروط4. غیر مشروط

اسلاید 86: مقایسه ضمانتنامه بانکی با اعتبار اسنادیتفاوتها1. اعتبار اسنادی وسیله پرداخت، اما ضمانتنامه پشتیبان اجرای قرارداد است.2. در اعتبار اسنادی، اسنادی مبنی بر ایفای تعهدات ارائه میگردد، در حالیکه در برخی موارد، اسنادی مبنی بر عدم ایفای تعهدات در قالب ضمانتنامه ها ارائه می گردد.3. مقررات UCP 600 از سوی بانکها قطعاً پذیرفته شده، اما مقررات URDG همچنان در دست بررسی میباشد. شباهتها1. اعتبار اسنادی و ضمانتنامه از قرارداد منعقده بین طرفین داد و ستد مستقل می باشند. 2. بانک صادرکننده اعتبار اسنادی یا ضمانتنامه بانکی هردو در مقابل ذینفع متعهد می باشند.

اسلاید 87: فرآیند صدور ضمانتنامه بانکی بانک صادر کننده (3) بانک ضامن (اول) ضمانتنامه ضمانتنامه پایه (4) (2) قراردادضمانتنامه غیر مستقیم ضمانتنامه مستقیم ذینفع متقاضی (1) قرارداد پایه

اسلاید 88: نکات مهم در مقررات متحدالشکل ضمانتنامه های ارزی1. این مقررات در صورتی الزام آور است که در متن ضمانتنامه قید شده باشد.2. ضمانتنامه تعهدی مستقل و غیر قابل برگشت است. 3. طرفهای ضمانتنامه فقط با اسناد خواسته شده در متن ضمانتنامه سروکار دارند و ارتباطی با قرارداد و سایر توافقات ندارد.4. استرداد لاشه ضمانتنامه و یا اظهاریه کتبی ذینفع، برای ابطال ضمانتنامه کافی است. 5. نگهداری لاشه ضمانتنامه توسط ذینفع پس از انقضای سررسید، حقی برای او محفوظ نمیدارد.

اسلاید 89: درآمدهای عمومی حاصل از صدور ضمانتنامه های ارزی وارداتی (با فرض صدور ضمانتنامه 1 میلیون دلاری سه ماهه)مبلغ کارمزدنرخ تعرفه حداقلعنوان تعرفه3.750 دلارحداقل 1 و حداکثر 5/1%100 دلار یا معادل به سایر اسعارکارمزد صدور، افزایش و یا تمدید ضمانتنامه در مقابل تضمین بانکهای خارجی100 دلار100 دلار مقطوع----کارمزد صدور، افزایش و یا تمدید ضمانتنامه در مقابل 100% وجه نقد به ارز1.875 دلار75/0 در هزار100 دلار یا معادل آن به سایر اسعارکارمزد صدور، افزایش و یا تمدید ضمانتنامه در مقابل سپرده های مدتدار ارزی30 دلار30 دلار یا معادل آن به سایر اسعار----ابلاغ و تغییر شرایط ضمانتنامه مستقیم بانکهای خارجی بدون تأیید بانک

اسلاید 90: درآمدهای عمومی حاصل از صدور ضمانتنامه های ارزی صادراتی (با فرض صدور ضمانتنامه 1 میلیون دلاری سه ماهه با 10% پیش دریافت)ضمانتنامه بانکهای محلیاموال غیر منقولسفتهاوراق مشارکت100% وجه نقدنوع وثیقه/ضمانتنامه15/175/15/05 دلارشرکت در مناقصه 2.255 دلار3.380 دلار5/3.942 دلار 1.130 دلار5 دلاردرآمد حاصل از کارمزد25/175/125/275/05 دلارسایر ضمانتنامه ها5/2.817 دلار5/3.942 دلار5/5.067 دلار5/1.692 دلار5 دلاردرآمد حاصل از کارمزد5 در 10 هزار 5 در 10 هزار 5 در 10 هزار 5 در 10 هزار 5 در 10 هزار کارمزد فروش ارز بازرگانی

اسلاید 91: تعریف وصولی هامعاملات وصولی یکی از روشهای پرداخت وجه کالا در بازرگانی بین المللی است و به معنای انجام امور مربوط به اسناد توسط بانکها طبق دستورالعملهای دریافت شده برای موارد ذیل می باشد:1. حصول پرداخت یا قبولی2. تحویل اسناد در قبال پرداخت یا در مقابل قبولی3. تحویل اسناد بر اساس تعاریف و شرایط دیگر

اسلاید 92: عوامل و عناصر مهم در وصولیها بانکهای درگیر1. بانک ارسال کننده اسناد (بانک فروشنده)2. بانک وصول کننده (بانک خریدار)3. بانک ارائه کننده (بانک وصول کننده)4. بانک واسطهعناصر مهم 1. اسناد (Documents)2. دستور وصول (Collection Order)3. بانک 4. صادرکننده (براتکش)5. واردکننده (براتگیر)

اسلاید 93: تقسیم بندی اسناد در وصولیها1. اسناد مالی برات ارزی (Bill of Exchange)سفته (Promissory Note)چک (Cheque) ابزار مشابه 2. اسناد بازرگانی سیاهه (Invoice)اسناد حمل (Shipping Documents)اسناد مالکیت (Ownership Documents)اسناد مشابه

اسلاید 94: تعریف برات و انواع برات صادر کننده برات همان فروشنده است. که از طريق بانک گشاينده اعتبار با ارائه سياهه درخواست مي گردد و بانک گشاینده را متعهد می کند که مبلغ اعتبار را از خریدار اخذ کند بعد اسناد را در اختیارش قرار دهد. برات دو نوع است برات ديداري يا نقدي Turn draft/Sight Draft و برات مدت دار Time draftبرات نقدي در تجارت معمول تر مي باشد، در اين روش بانک گشاینده اسناد حمل را در صورتي که خریدار وجه پرداخت ها را تأمین کرده باشد، به خريدار ارائه مي کند.در برات مدت دار زمان سررسيد معمولا سه ماه، 6 ماه يا 180 روز مشخص ميشود، که بر اساس توافق طرفين از زمانهاي مشخصي مثل زمان ارائه پروانه سبز گمرکي آغاز مي گردد و خريدار سعي مي کند زمان سررسید برات را از مراحل پایانی ترخیص قرار دهد (مثلا ارائه پروانه سبز گمرکي) تا مهلت بیشتری برای تأمین وجه داشته باشد. مسلماً ۱۸۰ روز بعد از ارائه پروانه سبز گمرکی از ۱۸۰ روز بعد از تاریخ صدور بارنامه مهلت بیشتری به خریدار می دهد. از این شیوه زمانی استفاده می شود که فروشنده به خریدار اعتماد داشته و همزمان با ارسال کالا، اسناد را نیز از طریق بانک برای خریدار ارسال می نماید.

اسلاید 95: شرایط و ویژگیهای برات بر اساس قانون تجارت ایران، برات علاوه بر امضاء یا مهر برات دهنده باید دارای شرایط ذیل باشد:1. قید کلمه «برات» در روی برگه 2. تاریخ تحریر (روز و ماه و سال)3. اسم شخصی که باید برات را تأدیه نماید. 4. تعیین مبلغ برات 5. مکان تأدیه وجه برات 6. اسم شخصی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخت میشود. 7. تصریح باینکه نسخه اول یا دوم یا چهارم والخ است. طبق مقررات کنوانسیون انسیترال، برات یا سفته باید شامل مندرجات ذیل باشد: 1. دستور پرداخت2. مهلت پرداخت3. تاریخ تحریر4. امضاء

اسلاید 96: واردات کالا از طریق برات اسنادی1. بانکها درصورتی ارز بابت واردات از طریق وصولی را تأمین و پرداخت می نمایند که صرفاً وصولی/برات اسنادی باشد. 2. نوع برات (نقدی/مدتدار) می بایست مشخص گردد. 3. واردکننده اصل و کپی پروفرما اینویس، اصل و کپی کارت بازرگانی، فرم تایپ شده اوراق ثبت سفارش و رسید پرداخت کارمزد وزارت بازرگانی را پس از ممهور نموده به مهر وزارت بازرگانی به همراه بیمه نامه حمل و رسید حق بیمه به بانک ارائه می نماید. 4. در صورت پذیرش بانک به عنوان براتگیر، پس از اخذ تأمینات لازم و کلیه هزینه ها و کارمزدها، شماره بانکی بابت ثبت سفارش مذکور برای صادرکننده ارسال می گردد.5. صادرکننده کالا را حمل و اسناد خواسته شده را همراه با برات و دستور وصول از طریق بانک خود به بانک وصول کننده ارسال می دارد.

اسلاید 97: فرآیند واردات کالا از طریق برات اسنادی صادر کننده وارد کنندهاسناد حمل + برات + دستور وصول اسناد حملبانک ارسال کننده بانک وصول کننده اسناد حمل + برات + دستور وصول

اسلاید 98: انواع وصولیها1. وصولی ساده: وصول اسناد مالی بدون اینکه اسناد بازرگانی ضمیمه باشد. صادرکننده کالا و اسناد حمل را برای وارد کننده ارسال نموده و برات (برواتی) را طبق توافق به مبلغ سیاهه و به ارز توافق شده و همراه دستور وصول به بانک کارگزار ارائه می نماید. بانک کارگزار از طریق بانک کارگزار خریدار برای وصول وجه برات اقدام خواهد نمود. این روش بیشتر به سود وارد کننده است.

اسلاید 99: انواع وصولیها (ادامه)2. وصولی اسنادی: وصول اسناد بازرگانی با/بدون اینکه اسناد مالی ضمیمه باشد. صادرکننده کالا را برای وارد کننده ارسال نموده و اسناد (مالی/بازرگانی) را از طریق بانک کارگزار خود به بانک کارگزار خریدار ارسال می نماید. در صورت پرداخت وجه و یا قبولی نویسی برات مدتدار از سوی واردکننده، اسناد برای ترخیص کالا در اختیار وی قرار خواهد گرفت. 1-2. اسناد وصولی دیداری: صادرکننده در فرو دستور وصول خود از بانک وصول کننده می خواهد که اسناد را در مقابل پرداخت وجه در اختیار واردکننده قرار دهد و واگذاری اسناد به وارد کننده جهت ترخیص کالا منوط به وصول وجه می باشد. 2-2. اسناد وصولی مدتدار: صادرکننده، همراه اسناد بازرگانی یک برات مدتدار 30، 90 و یا 360 روزه را عهده واردکننده صادر و تصریح مینماید که در صورت امضاء و ارائه برات توسط خریدار به بانک، بانک اسناد را در اختیار واردکننده قرار دهد.

اسلاید 100: شرایط و اطلاعات مندرج در دستور وصولدستور وصول، نحوه اقدام بانکها در مورد وصولیها می باشد:1. جزئیات بانکی که اسناد وصولی از آن دریافت شده است. 2. جزئیات مربوط به واگذارنده اسناد3. جزئیات مربوط به بانک ارائه کننده اسناد4. مبلغ و نوع ارزی که می بایست وصول گردد. 5. لیست اسناد ضمیمه دستور وصول وتعداد نسخ هر سند6. شرایط و مقررات مربوط به پرداخت یا قبولی7. شرایط تحویل اسناد در مقابل پرداخت یا قبولی8. هزینه های قابل وصول9. بهره قابل وصول10. دستورات لازم در صورت عدم پرداخت، عدم قبولی و عدم تطبیق11. تعیین دوره دقیقی زمانی را که طی آن براتگیر اقداماتش را انجام می دهد.

اسلاید 101: مقایسه اعتبارات اسنادی و وصولیهاوصولیها1. ارزانتر بودن هزینه ها2. وصولیها صرفاً در مورد تجارت کالا توصیه میگردند.3. معامله اسناد در کشور وارد کننده که عمدتاً به سود وارد کننده است. 4. بانکها صرفاً تعداد اسناد و ضمیمه بودن برات را کنترل کرده و مسئولیتی در قبال رسیدگی به اسناد واصله ندارند. اعتبار اسنادی1. گرانتر بودن هزینه ها2. کاربرد هم در مورد خدمات و هم در مورد کالاها3. معامله اسناد در کشور صادرکننده که ذینفع اعتبار تلقی میگردد. 4. اسناد از لحاظ بررسی مغایرت احتمالی از سوی بانک مورد بررسی قرار میگیرند.

اسلاید 102: قوانین و مقررات حاکم بر عملیات ارزیقوانین و مقررات بین المللی1. UCP 600 (اعتبارات و بروات اسنادی)2. ISP98 (مقررات بین المللی تضمین نامه ها)3. ISBP (رویه های استاندارد بانکداری بین المللی، به منزله قوانین تلقی نمی گردند.)4. URDG 458 (قوانین متحدالشکل ضمانتنامه های عندالمطالبه)5. INCOTERMS 2000 (ترمهای حمل)قوانین داخلی1. مجموعه مقررات ارزی1-1. بخش 1: واردات کالا و خدمت2-1. حمل و نقل کالا، بیمه و بازرسی3-1. خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی4-1. تسهیلات ارزی5-1. دستورالعمل تأمین مابه التفاوت ریالی نرخ ارز پرداختهای تعهدات ارزی6-1. عملیت ارزی شعب و واحدهای بانکهای مناطق آزاد و واحدهای خارج از کشور7-1. نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا2. سایر بخشنامه های و اطلاعیه های اجرایی صادره اداره امور بین الملل

اسلاید 103: پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید