مقدمه ای به حسابداری مدیریت
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: مقدمه ای به حسابداری مدیریت مدرس : دکتر محمد جلیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشدمرکز آموزش اتاق بازرگانی و صنایع استان خراسانبهار و تابستان 1385
اسلاید 3: مقدمه ای به حسابداری مدیریت مدیران چگونه از اطلاعات حسابداری مدیریت استفاده می کنند؟
اسلاید 4: کارکرد و وظایف حسابداری مدیریت The Managerial Accounting Function فراهم کردن اطلاعات برای هزینه یابی محصولات و خدمات (costing)فراهم کردن اطلاعات برای طرح ریزی و تصمیم گیری(Planning & Decision Making)فراهم کردن اطلاعات برای ارزیابی عملکرد(Performance Evaluation)
اسلاید 5: اطلاعات برای: تعیین قیمت تمام شده محصولات و خدماتفراهم کردن اطلاعات برای هزینه یابی محصولات و خدمات با استفاده از روشهایی مانند:هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)هزینه یابی هدف (Target Costing)Costs of Quality
اسلاید 6: اطلاعات برای: تصمیم گیریمحاسبه نتایج مالی جایگزینها (alternatives) و مشاهده تفاوت هزینه ها در جایگزینهای مختلف.حسابداری مدیریت با ثبت و گزارش قیمت تمام شده و هزینه های تاریخی ارتباط اندکی دارد و در مقابل بر پیش بینی و تخمین هزینه های آتی تمرکز بیشتری دارد.
اسلاید 7: اطلاعات برای: تصمیم گیریمحرکهای هزینه ((Cost drivers: یک فعالیت معین که موجب ایجاد هزینه می گردد (یا هزینه ها را بوجود می آورد). هزینه ها ودرآمدهای تفاضلی(Differential Costs/Revenues): عبارتند از هزینه ها و درآمدهاییکه در واکنش به روشهای عملیاتی خاص تغییر می نمایند.
اسلاید 8: اطلاعات برای: طرح ریزی و ارزیابی عملکردمرکز مسئولیت (responsibility center) یک واحد مشخص از یک سازمان است که تحت مدیریت یک شخص قرار دارد و این مدیر در خصوص عملیات و منابع آن باید پاسخگو باشد.انواع مراکز مسئولیت:مراکز هزینه (Cost Centers)مراکز سود (Profit Centers)مراکز سرمایه گذاری (Investment Centers)
اسلاید 9: اطلاعات برای: طرح ریزی و ارزیابی عملکردحسابداران بهای تمام شده بـه مدیریت کمک می کنند تــا بتـوانـد ابـزارهـا و روشـهای طرح ریزی مؤثر را ایجاد نمایند. این ابزارها برای ارزیابی عملکرد مراکز مسئولیت بکار برده می شوند.
اسلاید 10: حسابداری مدیریت در سلسله مراتب سازمانی InternalAuditTaxReportingFinancialReportingControllerTreasurerFinancialVice PresidentOtherVice PresidentsPresidentCOOChief ExecutiveOfficerBoard of DirectorsManagerialAccountant
اسلاید 11: معاون مالی:مسؤول کل امور مالی و حسابدارییکی از با نفوذ ترین افراد در سازمانخزانه دار:مدیر داراییهای نقدی (وجوه نقد و سرمایه گذاریهای کوتاه مدت)مدیریت نمودن اعتبارات و جمع آوری وصولی هاتعامل با مؤسسات مالی و سرکشی به اوراق بهادار منتشره شده (سهام و اوراق بدهی)
اسلاید 12: کنترلرعهده دار سیستم حسابداریعضو ارشد تیم مدیریتحسابرسان داخلیفراهم نمودن خدمات حسابرسی و مشاوره متنوع کمک به حسابرسان مستقل با آزمون صورتهای مالی
اسلاید 13: حسابداران مدیریت Managerial Accountants ثبت، اندازه گیری، تعیین و تجزیه و تحلیل هزینه ها تجزیه و تحلیل عملیات و هزینه ها با هدف ارائه راهکار برای بهبود عملیات و کیفیت محصولات هم زمان با کاهش هزینه ها
اسلاید 14: حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAPهدف اصلی حسابداری مالی عبارت است از فراهم نمودن اطلاعات درباره شرکت و عملکرد مدیریت آن برای استفاده کنندگان.اطلاعات مالی که برای منظور فوق تهیه می گردند باید منطبق با GAAP باشند. در واقع اصول پذیرفته شده حسابداری بر این اطلاعات حکم فرما می باشد.Generally Accepted Accounting Principles(GAAP)
اسلاید 15: حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAPهدف اصلی حسابداری مالی عبارت است از فراهم نمودن اطلاعات درباره شرکت و عملکرد مدیریت آن برای ذینفعان.اطلاعات مالی که برای منظور فوق تهیه می گردند باید منطبق با GAAP باشند. در واقع اصول پذیرفته شده حسابداری بر این اطلاعات حکم فرما می باشد.GAAP عبارتند از قواعد، استانداردها و میثاق نامه هاییکه به عنوان راهنمای تهیه صورتهای مالی برای سـهـامـداران مـورد استفاده قرار میگیرند.
اسلاید 16: اطلاعات بهای تمام شده مورد نیاز برای کاربردهای مدیریتی لزومی ندارد که با GAAP سازگار باشند.مدیریت می تواند تعاریف خاص خود را برای اطلاعات حسابداری مدیریت تدوین کند.تصمیم گیران اغلب به اطلاعاتی متفاوت با اطلاعات فراهم شده در صورتهای مالی نیازمندند. حسابداری مدیریت و اصول پذیرفته شده حسابداری( (GAAP
اسلاید 17: استفاده از اطلاعات مربوط به هزینه ها برای افزایش ارزش
اسلاید 18: ایجاد ارزش در سازمانها Creating Value in Organizations هر مرحله از فرآیندهای توسعه، تولید و توزیع باید بتواند به محصولات و خدمات ارائه شده ارزش اصافه نماید.اجازه بدهید نگاهی بیندازیم به مفهوم زنجیره ارزش (Value Chain.)
اسلاید 19: فعالیتها و ارزشActivities and Valueفعالیتهای دارای ارزش افزوده (Value-added activities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش می افزایند.فعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.
اسلاید 20: کاربرد اطلاعات حسابداری مدیریت برای افزایش ارزشفعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.فعالیتهای فاقدارزش افزودهمشخص نمودنحذف نمودن
اسلاید 21: کاربرد اطلاعات حسابداری مدیریت برای افزایش ارزشفعالیتهای فاقد ارزش افزوده (Nonvalue-added ctivities ): فعالیتهاییکه به محصول یا خدمات ارزش اضافه نمی کنند.فعالیتهای فاقدارزش افزودهمشخص نمودنحذف نمودنفعالیتهای فاقد ارزش افزوده ، بهای تمام شده محصول یا خدمت را افزایش می دهند اما هیچگونه ارزشی به آن نمی افزایند.
اسلاید 22: تجزیه و تحلیل هزینه- فایده Cost-Benefit Analysisفرآیند مقایسه منافع و هزینه های یک تغییر پیشنهادی در داخل یک سازمانCostsBenefits
اسلاید 23: تجزیه و تحلیل استراتژیک بهای تمام شده Strategic Cost Analysisاگر یک شرکت بتواند فعالیتهای فاقد ارزش افزوده را حذف نماید، در واقع می تواند بهای تمام شده را کاهش دهد بدون اینکه از ارزش محصول کاسته شود.کاهش بهای تمام شده بدون کاهش در ارزش به این معنی است که شرکت یک مزیت رقابتی (competitive advantage) در اختیار دارد.
اسلاید 24: استراتژیهای جهانیمزیت رقابتی وقتی ایجاد می شود که یک شرکت منابعی را سرمایه گذاری کرده باشد که انجام آن برای رقبا امکان پذیر نباشد (یا کاری دشوار باشد).ورود رقبای جدید به بازار به دلیل نیاز به سرمایه گذاری زیاد آسان نباشد.
اسلاید 25: تمرکز بر مشتریانبدون مشتریان، سازمان توانایی بقا را از دست می دهد.سازمان با تمرکز بر مشتریان، اهداف خود را تأمین می نماید.بسیاری از شرکتها قبل از طراحی و تولید محصولات، ابتداءً نیازهای مشتریان را مشخص می نمایند.
اسلاید 26: استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریتWho are The “customers” of Cost accounting?
اسلاید 27: استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریتواحد تولید برای کنترل و بهبود عملیات به اطلاعات بهای تمام شده و هزینه ها نیاز دارد.واحد تولید
اسلاید 28: استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت مدیران میانی از اطلاعات بهای تمام شده و هزینه ها به عنوان یک علامت یا سیگنال برای تشخیص انحراف عملیات از نتایج مورد انتظاراستفاده می کنند. مدیران میانی
اسلاید 29: استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریتمدیران عالی از اطلاعات بهای تمام شده برای ارزیابی عملکرد کلی شرکت استفاده می کنند. مدیران عالی Senior managers
اسلاید 30: حسابداری مدیریت در عصر تکنولوژیهای جدید تولید (High-Tech Production Settings)کاربرد گسترده روشهای متکی به کامپیوتر در حوزه تولید وارائه خدماتاین تکنولوژیهای جدید اثر مهمی بر حسابداری مدیریت داشتند.
اسلاید 31: روش تولید بهنگام Just-in-Time Methodدر فرآیند تولید یا خرید، هر واحد دقیقاً در زمان مورد نیاز تولید شده و یا خریداری می شود.
اسلاید 32: تولید Lean Production Doing More With Less شرکتها، موجودیهای میـان بخشـهای مختـلف تـولیـد را حـذف می نمایند.قراردادن کیفیت و کارایی تولید در بالاترین اولویت . فراهم نمودن انعطاف پذیری برای تغییر سریع از یک محصول به محصول دیگر وتمرکز بر آموزش و مهارتهای کارکنان
اسلاید 33: lean production)Toyota Production System:(یک نوع روش تولید (assembly line)هدف : دستیابی به چیزهای درست و مناسب در مکان و زمان مناسب و درست. (زمان مناسب به معنای کاهش اتلاف منابع و آمادگی برای تغییر است)علاوه بر حذف اتلاف منابع ، این روش موجب بهبود جریان محصول و کیفیت بهتر می شود.به جای تخصیص منابع برای برنامه ریزی آنچه که باید درآینده انجام شود، تویوتا بر کاهش زمان پاسخگویی سیستم تمرکز نمود(در نتیجه افزایش انعطاف پذیری و انطباق با نیازهای بازار) در نتیجه اتومبیلهای تویوتا در واقع بر اساس سفارش ساخته می شدند.کاربردهای روش تولید lean: حذف اتلافحداقل نمودن موجودیحداکثر نمودن جریان محصولتولید کششی از تقاضای مشتریبراورده نمودن نیازهای مشتریانجام دادن درست در اولین زمانتوانمند سازی کارکنانطراحی برای تغییرات سریعمشارکت با تأمین کنندگانایجاد فرهنگ بهبود مستمر
اسلاید 34: کاربردهای روش تولید lean:Eliminate waste Minimize inventoryMaximize flow Pull production from customer demand Meet customer requirements Do it right the first time Empower workers Design for rapid changeover Partner with suppliers Create a culture of continuous improvement
اسلاید 35: مدیریت کیفیت جامع Total Quality Managementسازمان به گونه ای مدیریت می شود که در همه ابعاد برتری داشته باشد و کیفیت نهایتاً توسط مشتری تعریف می شود. The organization is managed to excel on all dimensions and quality is ultimately defined by the customer.
اسلاید 36: بنچ مارکینگ و بهبود مستمر Benchmarking & Continuous Improvementبنچ مارکینگ – فرآیند مستمر سنجش محصولات و خدمات یک شرکت در مقابل بهترین سطح عملکرد مستمر- مدیران و کارکنان علاقه ندارند که در یک سطح عملکرد خاص باقی بمانند و همیشه به دنبال بهبود مداوم عملکرد خود هستند.
اسلاید 37: تئوری محدودیتها Theory of Constraintsهر سازمانی معمولاً حداقل یک تنگنا (bottleneck) دارد که تولید را با محدودیت مواجه می کند.مدیریت بوسیله تعیین محدودیتها و افزایش ظرفیت بر حداکثر نمودن سود متمرکز می شود.
اسلاید 38: هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت(ABC و ABM) Activity-Based Costing and ManagementABC : یک روش هزینه یابی محصول اسـت و برای صنایعی کـه هزینه سربار(overhead) در آن صنعت نسبت به سایر هزینه ها بالا است مفید می باشد.هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه ها را براسـاس چندین فعالیت مختلف به محصولات تخصیص می دهد در حالیکه روشهای هزینه یابی سنتی برای تخصیص هزینه ها فقط از یک یا دو نوع فعالیت مختلف استفاده می کنند.ABC
اسلاید 39: هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت(ABC و ABM) یک روش هزینه یابی محصول اسـت و برای صنایعی کـه هزینه سربار(overhead) در آن صنعت نسبت به سایر هزینه ها بالا است مفید می باشد.ABCروش سنتیمحصولاتمحصولاتفعالیتها“cost drivers”
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.