پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

مقررات بهداشتی مهد کودک ها

moghararate_behdashtie_mahde_koodakha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقررات بهداشتی مهد کودک ها”

مقررات بهداشتی مهد کودک ها

اسلاید 1: بسمه تعالی مقررات بهداشتی مهدکودکهاویژه مسیئولین مهد کودکها

اسلاید 2: برای کودکان محیطی سالم بسازیم کودکان امروز بزرگسالان فردا هستند .آنها سزاوار به ارث بردن دنیایی امن تر ، زیباتر و سالم تر هستند .ایمن ساختن محیط زندگی کودکان مهمترین وظیفه ماست

اسلاید 3: ماده 1:کلیه متصدیان و شاغلین و اشخاصی که در مهدکودکها اشتغال دارند موظفند دوره ویژه بهداشت عمومی را بترتیبی که معاونت سلامت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تعیین و اعلام می نماید گذرانده و گواهینامه معتبر آنرا دریافت دارند .

اسلاید 4: تبصره 1: مدیریت و یا تصدی و اشتغال بکار در مهد کودک بدون داشتن گواهینامه معتبر موضوع ماده 1 ممنوع است .تبصره 2: استخدام یا بکارگیری اشخاص فاقد گواهینامه معتبر مندرج در ماده 1 این آئین نامه در مهد کودکها ممنوع است .

اسلاید 5: ماده 2:کلیه متصدیان ،مدیران ،کارکنان و شاغلین مهدکودک که مشمول ماده 1 این آئین نامه می باشد موظفند کارت معاینه پزشکی معتبر در محل کار خود داشته و هنگام مراجعه بازرسین بهداشت ارائه نمایند.

اسلاید 6: در خصوص تبصره 2 از ماده 2 مدت اعتبار كارت معاينه پزشكي باتوجه به جلسه کارشناسی و توافق بین دو ارگان براي متصديان آشپزخانه ،مربیان شیر خوارگاه ومراقبین مربوطه حداكثر 6 ماه مي باشد.( مدت اعتبار كارت معاينه پزشكي مديران ، كارشناسان و سایر شاغلين در مهدكودك حداکثر تایک سال می باشد .(

اسلاید 7: ماده 3:مدیران و شاغلین مهد کودکها موظفند رعایت کامل بهداشت فردی و نظارت عمومی محل کار خود رانموده و با دستوراتیکه از طرف بازرسین بهداشت داده می شود عمل نمایند.

اسلاید 8: ماده 4:کلیه اشخاصي كه در مهدكودك كار مي كنند باید ملبس به لباس كار و روپوش تميز و به رنگ روشن باشند.تبصره 2:برای هر نوبت تعویض و شستشوی هر کودک باید از دستکش یکبار مصرف جداگانه استفاده شود .تبصره 3: نظافتچی های مهد کودک موظفند حین کار دستکش مخصوص ومتناسب استفاده کنند.

اسلاید 9: ماده 5:متصدیان و مدیران مهدکودکها موظفند برای هر یک از شاغلین خود جایگاه محفوظ و مناسبی بمنظور حفظ لباس و سایر وسایل شخصی در محل تهیه نمایند.

اسلاید 10: طبق ماده 7آئین نامه و جهت استراحت کودکان و یا جداسازی اجباری کودکی که احتمال بیماری واگیر در او داده می شود به اطا قی مجزا در مهدکودک نیاز می باشد . مساحت اطاق استراحت نباید کمتر از 7.5متر مربع و ارتفاع آن نباید کمتر از 2.8متر باشد.اندازه و مساحت اطاق استراحت بستگی به تعداد کودکان و کارکنانشاغل در مهد کودک دارد.

اسلاید 11: ماده 9جعبه کمکهای اولیه ، با مواد و وسایل مورد نیاز به تعداد کافی در محلهای مناسب مهد کودک نصب گردد .

اسلاید 12: ماده 12:مصرف هر گونه محصولات دخانی در محوطه عمومی مهد کودکها ممنوع است .(نصب تابلو هشداردهنده )

اسلاید 13: ماده 13:کلیه کودکان باید دارای پرونده پزشکی و گواهی صحت مزاج باشند.

اسلاید 14: ماده 14:کلیه کودکان باید دارای دمپایی و یا کفش اختصاصی برای استفاده در محیط مهدکودک باشند.

اسلاید 15: كف اتاق بازي و استراحت كودكان بطور كامل پوشش فوم عاج دار با ضخامت مناسب و حالت ارتجاعی

اسلاید 16: در خصوص کفپوش نمودن کف مهدکودکها به استثناء اتاق نوپا و بازی کودکان و آشپزخانه و آبدارخانه و سرویسهای بهداشتی استفاده از هر نوع کفپوش که قابل شستشوومقاوم باشد منعی نخواهد داشت

اسلاید 17: تمامي مهدكودكها يك طبقه بوده و در صورت وجود طبقه دوم سرويس دهي به طور كامل و مجزا در همان طبقه وجود داشته باشد ودر راه پله ها از پوشش مناسب استفاده گردد .

اسلاید 18: ماده 18: پوشش بخشی از محوطه عمومی مهدکودکها که مورد استفاده اطفال قرار می گیرد (سطوح اطراف و زير لوازم بازي به طور كامل) از وسایل و پوششهایی كه حالت ارتجاعي وجاذب ضربه با توجه به ارتفاع اسباب بازي استفاده گردد و سطوح سخت مانند بتون ، آسفالت ، موزاييك فرش و امثال آن قرار نگيرد.

اسلاید 19: ماده 21:ساختمان دیوار باید از کف تا سقف از مصالح مقاوم بوده و طوری باشد که از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری به عمل آورد .(بدون درز و شکاف و به رنگ روشن باشد ) ماده 22:پوشش دیوارها باید متناسب با احتیاجات و لوازم مربوط به کار و بر حسب نوع فعالیت به شرح تبصره های ذیل باشد :تبصره 1:پوشش بدنه دیوار آشپزخانه ، آبدارخانه ، انبار مواد غذایی ، حمام ، مستراح ، دستشویی و رختشو یخانه باید از کف تا سقف ، سنگ ، کاشی یا سرامیک وهمواره صاف و صیقلی و به رنگ روشن باشد .

اسلاید 20: تبصره 2: سطح دیوار سالن غذاخوری تا ارتفاع 120سانتیمتر از کف با سنگهای صیقلی یا سرامیک ویا کاشی و از ارتفاع 120 سانتیمتری تا زیر سقف با رنگ روشن قابل شستشو پوشیده شود .تبصره 3: پوشش سطح دیوار اطاقهای کودکان از بالای قرنیز تا ارتفاع یک متری باید بوسیله روکش قابل ارتجاع و قابل شستشو و بهداشتی که مانع از آسیب دیدگی کودکان هنگام بر خورد احتمالی سر آنها با دیوار گردد. بدیهی است از ارتفاع یک متری تا زیر سقف باید صاف و صیقل و قابل شستشو و به رنگ روشن باشد. گوشه ها و زوایای بر آمده دیوارها و سایر عناصر باید به شعاع حداقل 10سانتیمتر گرد شود .

اسلاید 21:

اسلاید 22: ماده 23-24سقف باید سالم ,مسطح و بدون درز و شکاف و تمیز باشد.درها و پنجره ها از جنس سالم و بدون ترک خوردگی , زنگ زدگی و قابل شستشو مجهز به توری سالم باشد.پنجره اتاق کودکان از داخل دارای شبکع محافظ باشد .

اسلاید 23: ماده 24-25:اطاق مناسب با شرایط بهداشتی برای نگهداری کودکان بیمار و همجنین اطاق معاینه اطفال در مهدکودک پیش بینی شود.اطاق تعویض کودکان شیرخوار باید دارای شرایط بهداشتی و کجهز به دوش و انشعاب آب سرد و گرم و میز مخصوص تعویض پوشاک اطفال باشد .

اسلاید 24: ماده 29-34:رعایت کامل شرایط ایمنی در مهد کودک از قبیل کلید و پریز ها و وسایل بازی

اسلاید 25: ماده 35-36:محل بازی با ماسه باید بلندتر از سطح زمین و در معرض تایش نور مستقیم باشد و در زمانهایی که بلااستفاده می باشد جهت جلوگیری از ورود حیوانات پوشیده شود.

اسلاید 26: ماده 40:آب مصرفی مهدکودک باید مورد تایید مقامات بهداشتی باشد .

اسلاید 27: ماده 41:مهدکودک باید دارای سیستم جمع آری و دفع بهداشتی فاضلاب مورد تایید مقامات بهداشتی باشد .ماه و42و43:وضع و تعداددستشویی و توالت شاغلین ، بهداشتی و متناسب و برای شاغلین مردوزن بصورت جداومستقل ازهم باشد.

اسلاید 28: ماده 44:وضعیت توالت و دستشویی های مورد استفاده اطفال باید بهداشتی و مناسب و تعداد آنها متناسب با تعداد اطفال بوده و ارتفاع لبه بالا لبه کاسه دستشویی حداکثر 50 سانتی متر باشد .

اسلاید 29: ماده 46 : مدیران و مسئولین مهد کودکها موظفند زباله تولیدی را همراه بطریقه کاملا بهداشتی جمع آوری و نگه داری موقت ، حمل و نقل و دفع نمایند بطوریکه اقدامات آنها مورد تایید بهداشتی باشد . تبصره 1 در مهدکودک باید زباله دان در پوش دار ، زنگ نزن ، قابل شستشو ، قابل حمل و نقل و با حجم مناسب و تعداد کافی وجود داشته باشد . تبصره 2: زباله دان باید مجهز به کیسه زباله بوده و در محل مناسب قرار گرفته و اطراف آن همواره تمیز باشد .

اسلاید 30: ماده 47 :مگس ، پشه و سایر حشرات ، سگ ، گربه ، موش و سایر حیوانات به هیچ وجه نباید در داخل مهدکودک دیده شود .ماده 48 : برای جلوگیری از حریق و انفجار و سایر خطرات احتمالی در مهدکودک باید پیش بینی های لازم با توجه به حجم کار و تعداد شاغلین و اطفال به عمل آید .

اسلاید 31: ماده 49 : دستگاه سوخت و نوع مواد سوختنی باید از نوعی باشد که احتراق بصورت کامل انجام گیرد .ماده 50-51:نصب هود با ابعاد متناسب از جنس مناسب و مجهز به هواکش با قدرت مکش کافی بالای دستگاه پخت الزامی است .محل شستشو و نگهداری ظروف باید در مجاور محل پخت و مجزا و مستقل از آن باشد .

اسلاید 32: ماده 52 :ظروف باید در ظرفشویی سه مرحله ای ( شستشو ، آبکشی و ضدعفونی ) یا توسط دستگاه اتوماتیک شسته شود .تبصره 2 : هر لگن یا واحد ظرفشویی باید مجهز به انشعاب آب گرم و سرد باشد .تبصره 3 : در صورت نداشتن ماشین ظرفشویی ظروف پس از شستشو و ضدعفونی ، در محل مناسب ( قفسه مجهز به آب چکان ) و بدون استفاده از پارچه و حوله و امثال آن خشک و سپس در قفسه مخصوص ظروف نگهداری شود .

اسلاید 33: ماده 53-54 :قفسه و ویترین و گنجه ها باید قابل نظافت بوده و مجهز به در و شیشه سالم و همیشه تمیز و فاصله کف آنها از زمین حدود 20 سانتی متر باشد .پیشخوان و میز کار باید سالم و سطح آن از جنس قابل شستشو باشد.تبصره : میز کاری که صرفا برای تهیه موادغذایی بکار می رود باید فاقد کشو یا قفسه بوده و فضای زیر آن نیز نباید مورد استفاده قرار گیرد .

اسلاید 34: ماده 55 :کلیه میزها و صندلی های مورد استفاده کودکان باید سالم و بهداشتی و ابعاد و ارتفاع پایه آنها متنایب با سن کودکان باشد .تبصره 1-2-3 : ارتفاع پایه میز برای استفاده اطفال در حالت ایستاده 53 سانتیمتر و در حالت نشسته 42 سانتیمتر و اندازه سطوح حداقل 55 دسیمتر مربع باشد .ارتفاع نشیمنگاه صندلی اطفال باید 25 عمق آن 24 و پهنای آن 25 سانتی متر باشد.ارتفاع نشیمنگاه صندلی مخصوص غذادادن به کودکان باید 55 سانتی متر باشد .

اسلاید 35:

اسلاید 36: ماده 58 – 59 :کلیه موادغذایی فاسد شدنی باید در یخچال یا سردخانه مناسب نگهداری و مدت آن بیش از زمانی نباشد که ایجاد فساد یا تغییر کیفیت نماید .تبصره : یخچال و سردخانه باید مجهز به دماسنج سالم باشدقرار دادن موادغذایی پخته و خام و شسته و نشسته در کنار هم در داخل یخچال ممنوع بوده و یخچال و سردخانه همواره باید تمیز و عاری از هرگونه بوی نامطبوع باشد.

اسلاید 37: ماده 60-61 :تهویه مناسب باید بنحوی صورت گیرد که همیشه هوای داخل مهدکودک سالم ، تازه ، کافی و عاری از بو باشد .درجه حرارت داخل مهدکودک به تناسب فصول سال حداکثر 25 تا 27 و حداقل 20 درجه سانتی گراد باشد .تبصره : هوادهی با کولر یا سایر سیستم های برودتی الزاما باید از زیر سقف یا قسمتهای فوقانی دیوار انجام وپره های پخش هوا بگونه ای تنظیم شود که از برخورد مستقیم هوای سرد به کودکان جلوگیری شود .

اسلاید 38: ماده 62-63 :شدت روشنایی نور طبیعی یا مصنوعی در فضاهای مربوط به نقاشی و کاردستی کودکان 500تا 700 لوکس ،برای میز مطالعه 300تا 500 لوکس ،برای دفاتر 200تا 500لوکس ، آشپزخانه 100تا 200لوکس ، در محوطه عمومی و انبار حداقل 100لوکس و در راهرو، سرسرا ،رختکن ، توالت و دستشویی و حمام باید بین 50تا 150 لوکس باشد .نقشه ساختمان مهدکودک به منظور انطباق با موازین بهداشتی قبل از اجرا باید به تصویب مقامات مسئول برسد .

اسلاید 39: ماده 64-67 :پله باید دارای حفاظ به ارتفاع 60 سانتیمتر و روشنایی کافی ( حداقل 100 لوکس ) بوده و لغزنده نباشد . ارتفاع پله کودکان 12 تا 15 سانتیمتر و عرض آن 27 تا 33 سانتی متر باشد .نگهداری هرگونه وسایل اضافی و مستهلک و مستعمل و موادغذایی غیر قابل مصرف و ضایعات در محل مهدکودک ممنوع است .

اسلاید 40: ماده 68:ظرف مورد استفاده باید دارای شرایط زیر باشد :ظروف شکستنی باید تمیز بدون ترک خوردگی و لب پریدگی باشد .وسایل و ظروف فلزی که برای تهیه و نگهداری و مصرف مواد غذایی بکار می روند باید سالم و بدون زنگ زدگی باشند ووسایل و ظروف غذا باید پس از هربار مصرف شسته ، تمیز و برحسب ضرورت ضدعفونی گردیده و در ویترین یا گنجه مخصوص که محفوظ باشد نگهداری شود .سیخ های کباب باید از جنس استیل ضد زنگ یا آلومینیوم باشد .

اسلاید 41: ماده 69 :استفاده از ظروف و وسایل مشروحه زیر ممنوع می باشددیگ و ظروف مسی اعم از اینکه سفید کاری شده یا نشده باشد .گوشت کوب و قاشق چوبی و سربی قندان بدون درپوش مناسب ظروف فاقد درب ثابت و مخصوص برای عرضه موادی از قبیل نمک ، فلفل ، سماق ، شکر و امثال آنها هر نوع ظروف و ابزاری که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی غیر مجاز شناخته و آگهی می شود.

اسلاید 42:

اسلاید 43: ماده 71-72-73 :سطح میز ها باید صاف ، تمیز ، سالم ، بدون درز و روکش آنها از جنس قابل شستشو و به رنگ روشن باشد .صندلی ها و نیمکت ها باید سالم و تمیز باشند .برای هر کودک تازه وارد باید از ملحفه ، روبالشی و شمد تمیز و سالم استفاده شود و حفظ نظافت آنها بطور مستمر اجبتری است .

اسلاید 44: ماده 74-75 : استفاده از لحاف ، پتو ، تشک و بالش کثیف و مندرس و بدون ملحفه ممنوع است .استفاده از تختخوابهایی که دارای پارگی یا شکستگی و یا گودرفتگی باشد و ایجاد سروصدای غیر طبیعی نماید ممنوع است .

اسلاید 45: خورشید باش، گر خواستی بر کسی نتابی، نتوانی. زرتشت

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید