صفحه 1:
صفحه 2:
کارگاه توجیهی مقررات
مربوط به تخلفات اداری
دانشگاه جیرفت پاییز ۱۳۹۲
صفحه 3:
اهداف کارگاه
اطلاع رسانی موثر در زمینه مقررات راجع به تخلفات اداری
آشنا ساختن کارمندان با حقوق قانونی ایشان در جهت بسط حقوق شهروندی
* افزايش حساسیت نسبت به انجام وظایف اداری و کاهش تخلفات اداری
* ایجاد تعامل مفید میان کارمندان و هیات رسیدگی به تخلفات
* افزایش کیفی خدمات اداری و سطح بهره وری در دانشگاه
صفحه 4:
تعاریف
مسئولیت قانونی دارای انواع زیر می باشد:
7 مسئولیت کیفری
مستوليتى است که فرد در صورت رتکاب جزايم يبنا مى كن
7 مسئولیت مدنی
به معنای چیران خسارت و زیان وارد آمده به افراد دیگر است.
7 مسئولیت انضباطی و اداری
مسئولیتی است که فرد به عنوان یک مستخدم دولت یا کارمند در قبال اعمال و رفتار خود دارد.
صفحه 5:
سسسسص کر
مسئولیت اداری و انضباطی
تخلف اداری
ارتکاب یکی از امور شمارش شده در قانون تخلفات اداری که تخلف محسوب می شود و برای
آن مجازات اداری در نظر گرفته شده است؛ باعث تحقق مسئولیت اداری و انضباطی می گردد.
البته بليد توجه داشت كه يك رفتار علاوه بر مجازاتاداری تخلف می توند واجد یکی دیگر از
ئولیت های قانینی دیگر مانند مسئولیت کیفری و مدنی باشد که باید در مراجع قضایی ذی
صلاح پی گیری شود. مثلا تخریب یک مال دولتی توسط کارمند که در آن مجازات جرم تخریب
در دادگاه کیفری مقرر می شود. خسارت آن بلید پرداخت شود و حسب مورد مجازات اداری نیز بر
آن مترتب می شود.
صفحه 6:
تخلفات آدآري آحصاء شده در قانون رسيدگي به تخلفات ادار
مصوب 1383
تخلفات مذکور در ماده 8 این قانون 38 مورد مي باشد:
1- اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری
2-تتض قوانین و مقررات مربوط
3-ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع يا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل
4-ایرراد تهمت و افتراء هتک حیثیت
5-اخاذی
صفحه 7:
ادامه تخلفات اداری
1- اختلاس
۷-تبعیض يا اعمال غرض يا روابط غيرادارى در اجراى قوانين و مقررات نسبت به
اشخاص
۸- ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری
-٩ تکرار در تأخیر ورود به محل خدمت يا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز
۰-تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی؛ ایراد خسارات به اموال دولتی
۱-فشای اسرار و اسناد محرمانه اداری
۲رتباط و تماس غیرمجاز ب اتباع بيكانه
7
صفحه 8:
ادامه تخلفات ت اداری
۳-سر پیچی از اجرای دستورات مقام بالاتر در حدود وظایف اداری
کم کاری يا سهل انگاری در انجام وظایف محول شده
۵-سهل انگاری رسا و مدیران در دادن گزارش تخلف کارمندان تحت امر
-رائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری
۷-گرفتن وجوهی غیر از آن چه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هر گونه مالی
که در عرف رشوه خواری تلقی می شود.
۸-تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند یا خود داری از تسلیم
مدارک به اشخاصی که حق > gl CSL را دارند
صفحه 9:
دآمه تخلفات اداری
9-عطیل خدمت در اوقات مقررر اداری
0-رعایت نکیردن حجاب اسلامی
1رعایت نکردن شئون و ales اسلامی
2-اختفاء» نگهداری؛ حمل؛ توزیع و خرید و فرروش مواد مخدر
23-استعمال يا اعتیاد به مواد مخدر
24-داشتن شغل دولتی دیگ به استثناى سمتهاى آموزشى و تحقيقاتى
صفحه 10:
دآمه تخلفات اداری .
5-هر نوع استفاده غیرمجاز از شتون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی
-جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی
۷-دست بردن در سوالات اوراق. مدارک و دفاتر امتحانی, افشای سوالات امتحانی یا
تعویض آنها
۸-دادن نمره یا امتیازن برخلاف ضوابط
۹-غیبت غیرموجه به صورت متناوب يا متوالی
صفحه 11:
7 1 2 ee
دآمه تخلفات اداری
۰-سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری
۱-توقیف اختفاء» بازرسی یا باز کردن پاکتها و محمولات پستی يا معدوم
کردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانونی
۲-کارشکنی و شایعه پراکنی» وادار ساختن یا تحریک دیگران به کارشکنی یا
کم کاری و ایراد خسارت به اموال دولتی و اعمال فشارهای فردی برای
تحصیل مقاصد غیرقانونی
صفحه 12:
دآمه تخلفات اداری
۳-شرکت در تحصن, اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی, یا تحریک به برپایی
تحصن, اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی و اعمال فشارهای گروهی برای
تحصیل مقاصد غیرقانونی
-عضویت در یکی از فرقه های ضاله که از نظر اسلام مردود شناخته شده اند
۵-همکاری با ساواک منحله به عنوان مأمور یا منبع خبری و داشتن فعالیت یا
دادن گزارش ضدمردمی
صفحه 13:
دامه تخلفات اداری "
۳۲-عضویت در سازمانهایی که مرامنامه یا اساسنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان
الهی است یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها
۷عضویت در گروههای محارب یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها
۸عضویت در تشکیلات فراماسونری
صفحه 14:
مجازات های قانونی تخلفات اداری
با دقت در ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات اداری . ملاحظه می شود که دو
دسته مجازات اداری وجود داردد
* مجازات های اداری قطعی و غیر قابل اعتراض
© مجازات های اداری قابل اعتراض و تجدید نظر در هیأت تجدید نظر
صفحه 15:
15
-
مجازات هاي قطعي و غیر قابل تجدید نظر
*اخطار كتبي بدون درج در پرونده استخدامي(بند الف ماده 9(
توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی(بند ب ماده 9)
* کمس حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکش تا یک سوج از یک ماه تا یک سال(بندج
ماده 9(
#تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پستهای حساس و مدیریتی در دستگاههای دولتی و
دستگاههای مشمول این قانون(بند و ماده 9)
#تنزل يك يا دو گروه ویا تعویق در اعطای یک یا دو گروه به مدت یک یا دو سال(بند ز ماده
4
صفحه 16:
مجازات های قابل تجدید نظر
#انفصال موقت از یک ماه تا یک سال(بند د ماده (A
#تغيير محل جغرافيايى خدمت به مدت يك تا ينج سال (بند ه ماده 5)
#بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از ۲۰ سال سابقه خدمت دولتی در
مورد مستخدمین زن - و کمتر از ۲۵ سال سابقه خدمت دولتی در مورد مرد با
پرداخت ۲۰ تا 2۵ روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت به
تشخیص هیأت صادرکننده رآی(بند ح ماده )٩
صفحه 17:
ادامه مجازات های قابل تجدید نظر
#بازنشستكى در صورت داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای
مستخدمین زن و بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین مرد بر
اساس سنوات خدمت دولتی با تقليل يك يا دو كروه (بند ط ماده 9)
#اخراج از دستگاه متبوع(بند ی ماده )٩
#انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول این قانون. (بند ک ماده (A
صفحه 18:
مر
ole . بدوی تخلفات اداری
ole . تجدید نظر تخلفات اداری
. دیوان عدالت اداری
. هیأت عالی نظارت تخلفات اداری
برخی مقامات dle
صفحه 19:
ole 1- بدوی تخلفات اداری
مرجع نخستین برای رسیدگی به تخلفات موضوع قانون تخلفات اداری هیأت
بدوی تخلفات اداری می باشد.
اعضای این هیأت با حکم وزیر یا بالاترین مقام سازمان دولتی و دستگاههای
مربوطه منصوب می شوند.
تصمیمات این هیات دو دسته است:
آرای قطعی
آرای قابل اعتراض
صفحه 20:
الف) ترتیب رسیدگی در هیات بدوی تخلفات اداری
اتهام عليه كارمند به دو صورت می تواند مطرح شود:
* در قالب شکایت
* در قالب گزارش اداری یا گزارش مردمی
شکایت يا گزارش افراد ذیل:
* ارباب رجوع
مردم
مدیران
* کارمندان
* سرپرست اداری
* بازرسان هيات عالى نظارت دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات
* سازمان بازرسی کل کشور
صفحه 21:
7 کارمندی که علیه وی شکلیت شده یا گزارش ارلئه گردیده متهم ناميده مى
شود.
7 اگر موضوعات مطروحه علیه کارمند مصداق تخلفات قانینی نباشد هيات به
موضوع رسیدگی ننموده و پرونده را مختومه می نماید.
7 در صورتی که هیات در مورد توجه اتهام به کارمند به نتجه اقناع کننده ای
برسد موارد اتهام را بطور کتبی به کارمند ابلاغ می نماید.
7 کارمند ۱۰ روز مهلت دارد تا به طور کتبی دفاع نماید. البته در صورت لزوم
متهم مى تواند تقاضای تمدید مهلت برای تدارک دفاع نماید.
21
صفحه 22:
7 متهم مى تواند اشخاص و شبهود و مطلعینی را به عنوان دفاع معرفی نماید.
7 اگر متهم ظرف مهلت قانینی دفاعیه نداد هیات می تولند وارد رسیدگی شده
و رای مقتضی صادر نماید.
7 در صورت تقاضای کتبی متهم می تولند خواستار دفاع حضوری در هیات شود
و هیات نیز یک بار اور | برای دفاع حضوری دعوت می نماید.
22
صفحه 23:
ب) ادله انبات تخلف
*اقرار
**“شهود و مطلعین
اسناد و مدارک
'*نظر کارشناسی
گروه تحقیق
صفحه 24:
ج)صدور رأی توسط هیأت
لايس از تكميل» هيات مبادرت به صدور رآی می نماید
رای در غیاب متهم تحقيقات و مراحل رسیدگی صادر می شود.
-آرای صادره توسط هیات به سه صورت است:
7 رای برائت
7 رای قطعی
7 رای قابل تجدید نظر
24
صفحه 25:
7 مهم oe
د)آرای قابل تجدید نظر
"در آراء قابل تجدید نظر محكوم عليه يا نماینده قانونی وی حق دارد ظرف یک ماه از
تاريخ ابلاغ راى به هیات تجدید نظر اعتراض نماید. اعتراض کتبی و همراه با ذکر
دلایل نوشته می شود و به همراه مستندات لازم به اداره کارگزینی تسلیم و رسید
اخذ می گردد.
7" هیات تجدید نظر نیز در صورت اعتراض به موقع به موضوع رسیدگی می نماید و
حسب مورد تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید
25
صفحه 26:
۰) اجراي آراي قطعي
"ابلاغ و اجرای آرای قطعی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری بر عهده امور
اداری دستگاه مربوطه می باشد.
"در خصوص اجرای رأی اخراج مستخدم لازم است نظر هیات عالی نظارت
اخذ گردیده و سپس طبق نظر هیات عالی نظارت اقدام شود
26
صفحه 27:
هیا نت جدید ن ظر تخلفانادابی 2
این هیأت وظیفه رسیدگی به اعتراضات وارده به آرای قابل اعتراض و تجدید
نظر خواهی صادره از هیأت بدوی تخلفات اداری را بر عهده دارد
#آرای صادره از این هیأت قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد؛ ولی می توان
نسبت به آنها از دیوان اعدالت اداری تقاضای رسیدگی شکلی نمود.
27
صفحه 28:
برخوهتاما تمالع 3
* بر اساس ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات اداری» رئيس مجلس شوراى
اسلامی؛ وزراء بالاتریسن مقام اجرایی سازمانهای مستقل دولتی و سایر
دستگاههای موضوع اين قانون و شهردار تهران رأساً و بدون مراجعه به
هيأتهاى رسيدكى به .تخلفات ادارى مى توانند (صرفا مجازات هاى بند للفه بء
ج. د ماده ٩ قانون) در مورد کارمندان متخلف اعمال کنند.
** بر اساس ماده ۱۳قانون مزیور معاونان دستگاههای فوق در صورت تفویض
اختیار (صرفا در مورد مجازات های بند للف» ب و ج ماده ٩ قانون) اين اختیار را
دارند.
** و همچنین استانداران. رسای دانشگاهها و مدیران کل در صورت تفویض
,, اختیار از سوی مقام عالی مربوط (صرفا در مورد مجازات های بند الف و ب)
صفحه 29:
دیولنعدا_لنلدابیج4
رسیدگی به اعتراضات وارده به آرای قطعی صادره از سوی هيأت هاى تخلفات
اداری
اعتراض وارده باید ظرف یک ماه از زمان ابلاغ رای تسلیم شده باشد
صلاحیت رسیدگی دیوان نها رسیدگی شکلی است و شامل رسیدگی به ماهیت
موضوع نمی شود
29
صفحه 30:
هیأتعا ون _ظارنتت خلفاتاداری 5
الف) ترکیب هیأت عالی نظارت (م. ۲۲ ق. ت. ا):
7 دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور(رئیس هیأت)
<< يك نفر نماينده رئيس قود قضايبه
7 سه نفر از بین نمایندگان وزرا و يا بالاترین مقام سازمانهای مستقل دولتی
30
صفحه 31:
ب) وظایف هیأت عالی نظارت تخلفات اداری
ایجاد هماهنگی در کار هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری
** بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد کلیه احکامی که در اجرای این قانون و
مقررات مشابه صادر شده يا می شود
31
صفحه 32:
ج)اختیارات هبات عالی نظارت
[-ابطال تصمیمات صادره از سوی هیأت های تخلفات اداری
[-انحلال هیأت های تخلفات اداری
* در موارد ذیل:
الف- عدم رعايت قانون رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات مشابه
ب- اعمال تبعیض در اجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات
مشابه
ج- کم کاری در امر رسیدگی به تخلفات اداری
32
صفحه 33:
7
به اميد انكه:
شما كارمندى موفق و به دور از تخلف باشيد و هميشه:
لابه آشنايى با وظايف ادارى خود اهميت دهيد
لأبا مقررات مربوط به تخلفات آشنايى كافى داشته باشيد
لأعزم و همت لازم براى لنجام صحيح وظايف ادارى را در خود ايجاد كنيد
لأهميشه و در همه حال خدا را مد نظر داشته باشيد
[-قانون و قانونمندی را سرلوحه کار خويش قرار دهيد
[وجدان کاری را هميشه در خویش بیدار نگه دارید
انسبت به انجام کار بدون تخلف حساسیت دائسته باشید
33
صفحه 34:
با تشکر و
ارزوى توفيق الهى