کشاورزی و دامپروری باغبانی و زراعت

مکانیسم هیستوپاتولوژی در نماتد

histopathology_dar_nematod

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مکانیسم هیستوپاتولوژی در نماتد”

مکانیسم هیستوپاتولوژی در نماتد

اسلاید 1: 1موضوع سمينار: مكانيسم هيستوپاتولوژي در نماتد استاد راهنما: سركار خانم مهندس عرفاني تهيه و تدوين: آقاي حسني ، خانمها : نجاتي پور،جهانگيرنياپاييز 87جهاد دانشگاهیواحد کاشمر

اسلاید 2: 2نماتد انار انار يكي از گياهان بسيار حساس نسبت به گونه‌هاي مختلف نماتدها مولد گره ريشه Meloidogyne spp. مي‌باشد.  بافت سبك تا نيمه سبك خاك‌هاي اكثر باغ‌هاي انار نيز از عومل تشديد كننده خسارت اين نماتدهاي مي‌باشد.

اسلاید 3: 3 بنابراين چنانچه نماتدهاي ريشه گرهي ، ميزبان حساس يعني‌انار و بافت سبك خاك وجود داشته باشد، شرايط براي ايجاد خسارت قابل توجه، فراهم است. تا كنون گونه‌هاي M. javanica   ،  incognita   M. (نژاد دو و چهار)، M. arenaria و M . hapla از درختان انار نقاط مختلف ايران گزارش گرديده است. خسارت اين نماتدها در روي درختان انار به صورت توقف رشد، ضعف عمومي، زردي برگها، ريزش برگهاي فوقاني ، لخت و خشك شدن تدريجي سرشاخه‌ها و غده‌اي شدن ريشه‌هاي انار است كه خود باعث بروز و افزايش پوسيدگي‌هاي ريشه مي‌گردند و موجبات زوال و مرگ تدريجي درختان را فراهم مي‌آورند.

اسلاید 4: 4

اسلاید 5: 5يكي از مهم‌ترين راههاي آلودگي باغ‌هاي انار ، احداث باغ در زمين‌هاي آلوده و يا استفاده از نهال‌هاي آلوده است. آلودگي نهال‌هاي جوان انار به نماتدهاي مولد غده، از توسعه و نفوذ ريشه نهال‌ها به عمق مناسب جلوگري و با افزايش تدريجي جمعيت نماتد در خاك ، موجبات زوال و مرگ گياه را فراهم مي‌نمايد. بنابراين احداث باغ‌هاي انار در زمين‌هاي عاري از آلودگي به نماتد ريشه گرهي و مراقبت از باغ جهت جلوگيري از آلودگي‌هاي بعدي ، حداقل بين 5 تا 7 سال و قبل از استقرار درختان ضروري است.

اسلاید 6: 6

اسلاید 7: 7از طرفي پرورش و توليد نهال‌هاي انار در زير زمين‌هاي آلوده و عرضه اين نهال‌ها به بازار جهت احداث باغ‌هاي جديد منجر به گسترش آلودگي در منطقه از طريق ريشه آلوده و آلودگي باغ‌هاي جديدالاحداث مي‌گردد كه در چنين مواردي وجود جمعيت‌هاي اندك نماتد و حتي يك تخم و نوزاد سن دوم در خاك نمونه‌بردار شده مي‌تواند دليلي بر عدم كشت و توليد نهال انار در زمين مذكور باشد بنابراين قبل از احداث باغ‌هاي جديد انار و همچنين نهالستان‌هاي انار، آزمايش و تشخيص آلودگي به نماتد مولد گره ريشه ضروري است كه در اين صورت مي‌بايست با نمونه‌برداري ، استخراج و تشخيص نماتدهاي موجود در خاك ، تشخيص آلودگي احتمالي خاك و تعيين ميزان آلودگي، به صورت دقيق صورت پذيرد.

اسلاید 8: 8اين اقدامات به همراه بررسي‌هايي پيرامون وضعيت باغ‌هاي اطراف از لحاظ آلودگي به نماتد مذكور ، بررسي ريشه‌هاي علف‌هاي هرز موجود در خاك ، بافت خاك ، كشت قبلي و معاينه ريشه نهال‌هاي انار قبل از كاشت از لحاظ آلودگي به نماتد مولد گره ريشه مي‌تواند كشاورز را به طور دقيق‌تري از ريسك احداث باغ يا نهالستان انار از لحاظ آلودگي به نماتد مولد گره ريشه آگاه سازد.

اسلاید 9: 9نماتد سیست چغندر قند Cyst nematodeچغندر قند ابتدا در آلمان در سال 1859 توسط Hermans Schact در مزارع چغندر كاري كشف شد و بعداً در سال 1871 اشميدت Schmidt اين انگل را تحت نام Heterodera schachtii نامـگذاري كرد. اين نماتد علاوه بر چغندر قند به سبزيهاي مختلف مثل چغندر لبويي ، كلم بروكلي ، كلم ، گل كلم ، شاهي ، ترب،مارچوبه،تربچه، اسفناج، گوجه فرنگي ، و شلغم حمله مي‌كند در حال حاضر در اروپاي شمالي ،انگلستان ، امريكا ، كانادا و ژاپن گزارش شده است .

اسلاید 10: 10اين نماتد اولين بار در ايران در سال 1348 توسط شفر و اسماعيل پور از مزارع چغندر قند تربت حيدريه استان خراسان جمع آوري گرديده است . علاوه بر استان خراسان ،اين نماتد در آذربايجان ، اصفهان كرمانشاه ، و فارس شيوع دارد . در ايران انواع كلم ، ترب ، تربچه ، شلغم ، و شاهي و اسفناج نيز از ميزبانهاي آن تعيين و شاخته شده است .

اسلاید 11: 11

اسلاید 12: 12بر اساس مطالعات كلاكلي و فريور ميهن (1358) نماتد Heterodera schachtii شكل جنسي ماده و نر مي باشد ماده هاي جوان و كامل به طور طبيعي  ليموئي شكل  و در ابتداي امر رنگ آنها سفيد شيري است كه به آساني و با چشم غير مسلح بر روي ريشه گياه ميزبان ديده مي شود و معمولاً بين 0.6 تا 0.8 ميليمتر طول و 0.4 تا 0.5 ميليمتر عرض آنها مي باشد .

اسلاید 13: 13رنگ سفيد ماده هاي جوان پس از افتادن در خاك بدون گذراندن مرحله زرد رنگشان از سفيد تبديل به قــهوه‌اي مي‌گردد. در اين مواقع به آنها سيست اطلاق مي شود . هر سيست محتوي تعداد 5 تا 300 تخــم ( لارو سن يك داخل تخم مي باشد ) و لارو سن دوم مي باشد كه بسته به شرايط اين تعداد متفاوت است نماتد نر بر خلاف ماده كرمي شكل مي باشد و طول آنها بين 1.3 تا 1.6 ميليمتر و اسپير spear آن گره دار و قوي است.

اسلاید 14: 14چرخه زندگي نماتد شامل تخم ، لارو نر و ماده كه قبل از بلوغ داراي چهار مرحله لاروي بوده و سرانجام سيست ماده مي باشد تخم كوتاه ، استوانه اي ، دو طرف گرد و تعداد كمي فقط در سيست ماده مي باشند تعدادتخم از 50 تا 600 عدد تغيير مي‌كند آنها در داخل سيست  مادر تفريخ مي شوند و يا  اينكه در داخل ماده ژلاتيني چسبيده به بدن مادر كه از بدن مادر به خارج هدايت شده است تفريخ مي گردند.

اسلاید 15: 15نماتدها در خاك آلوده گسترش يافته و همچنين نشاهاي آلوده ، وسايل كشاورزي و ماشين آلات براحتي بيماري را انتقال مي دهند.Globodera  در يك طيف درجه حرارت نسبتاً محدود تكثير مي‌كند . تفريخ تخمها و نفوذ لارو بداخل ميزبان در پايين تر از 14 درجه ساتيگراد بندرت اتفاق  بيافتد . تفريخ و نفوذ در دماي 16 درجه شروع شده و دماي بهينه آن 25 درجه سانتيگراد مي باشد و تقريباً در بالاتر از 29.5 درجه هيچ تفريخ يا نفوذ صورت نمي‌گيرد. رطوبت زياد و دماي بالا سيست ها را به آساني از بين مي برد . بيشتر آنها در  آب 54 درجه سانتيگراد به مدت 5 دقيقه از بين  مي روند.

اسلاید 16: 16علائم و نشانه‌هاي خسارت : علائم اندام هوايي گياه ارتباط به سن ، فصل و دما دارد . اولين علائم بيماري در روي چغندر قند در اوايل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگي برگهاي بوته چغندر بروز  مي كند و در هنگام شب ودر هواي خنك برگها مجدداً حالت عادي و شادابي خود را باز مي يابند .شكل عمومي بوته عقب افتاده و زرد و كم رشد است . بعد از حمله Globodera roostochiensis ريشه اصلي كوچكتر از معمول ولي داراي ريشكهاي فرعي زياد از حد و افشان مي‌باشند.

اسلاید 17: 17تقريباً در همه موارد بعد از نفوذ نماتد قارچها حمله كرده و سبب سياهي بافت ريشه مي‌شود. اگر تعداد زيادي لارو به ريشه حمله كند، سبب از بين رفتن ريشه‌ها مي‌گردد. مهمترين علائم حمله نماتد وجود سيست (Cyst)هاي سفيد رنگ به اندازه حدود يك ميليمتر يا ته سنجاق است كه با چشم عادي و غير مسلح قابل رؤيت هستند. اگر چه بافت مورد حمله نماتد قدري ضخيم مي‌شود اما هيچ برآمدگي يا غده‌اي در درون بافت گياه مانند نماتد مولد غده بوجود نمي‌آيد.

اسلاید 18: 18

اسلاید 19: 19روش مبارزه با نماتد چغندر قند رعايت تناوب زراعي 3 تا 5 ساله با گياهان غيرميزباني چون يونجه، شبدر، سيب زميني و سورگوم، بهترين روش مبارزه با نماتد چغندرقند است.براساس بررسي هاي انجام شده توسط پژوهشگران نماتدها جانوران ريزميكروسكوپي كرمي شكلي هستند كه با چشم غيرمسلح ديده نمي شوند و وجود آنها از روي علائم خسارت ايجاد شده بر ريشه قابل تشخيص است.

اسلاید 20: 20نماتد كيستي چغندرقند داراي نام علمي Heterodera schachtil بوده كه علاوه بر چغندرقند به چغندر علوفه اي، لبويي، اسفناج، شلغم و كلم نيز آسيب مي رساند و از مناطقي چون خراسان، اصفهان، فارس، آذربايجان و كرمانشاه گزارش شده است.نماتد چغندرقند باعث كاهش محصول به ميزان 25 تا 50 درصد و يا بيشتر بخصوص در آب و هواي گرم و در گياهاني كه ديركشت شدند، شده است.

اسلاید 21: 21اولين نشانه هاي آلودگي در اوايل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگي برگهاي بوته چغندرقند بروز مي كند و در هنگام شب و در هواي خنك برگها مجددا حالت عادي و شادابي خود را باز مي يابند. همچنين توليد بيش از حد ريشه هاي رشته اي شكل با كمي تورم و با زخم هايي در ناحيه نفوذ نماتد از علائم ديگر اين بيماري است.در اثر تغذيه نماتد از شيره گياهي، ريشه هاي چغندرقند كوچك و ضعيف مي شود و ميزان درصد قند آن كاهش پيدا مي كند، تغيير رنگ ريشه ها از سمت انتهايي به رنگ قهوه اي و سياه از ديگر نشانه هاي اين بيماري است.

اسلاید 22: 22در اثر تغذيه نماتد از شيره گياهي، ريشه هاي چغندرقند كوچك و ضعيف مي شود و ميزان درصد قند آن كاهش پيدا مي كند، تغيير رنگ ريشه ها از سمت انتهايي به رنگ قهوه اي و سياه از ديگر نشانه هاي اين بيماري است.گياهان آلوده به نماتد داراي تغيير شكل در ظاهر مي شوند و ارزش بازارپسندي خود را از دست مي دهند.

اسلاید 23: 23رعايت تناوب زراعي 3 تا 5 ساله، جلوگيري از ورود حيوانات به مزرعه، عدم استفاده از فاضلاب كارخانجات قند جهت آبياري و ضدعفوني وسايل كشاورزي و ماشين آلات با گاز متيل برومايد از مهمترين روشهاي كنترل نماتد است.همچنين بهترين سموم نماتدكش دي كلرو پروپن و دي كلرو پروپان، متام سديم، رازومت و تيميك توصيه شده است

اسلاید 24: 24نماتدهای مختلفی به ريشه زيتون حمله می کنند، مانند نماتد مولد غده ( Root Not Nematod ) شامل گونه های مختلفی از جنس Meloidogyne ، نماتد مرکبات ( Tylenchulus semipenetrans )، نماتدهای مولد زخم ( Root Lesion Nematodes ) شامل گونه های مختلفی از جنس Pratylenchus و همينطور دو نماتد ديگر که اهميت کمتری دارند، شامل نماتد غلاف ( Sheat Nematode ) به نام Hemicycliophora arenaria و نماتد سوزنی ( needle Nematode ) با نام Paralongidorus eucalipti . نماتدهای زيتون : Olive Nematodes

اسلاید 25: 25نماتد مولد غده : Root Not Nematode اين نماتد به بسياری از گياهان باغی و زراعی، شامل بسیاری از سبزیجات، درختان میوه، انگور، شبدر و یونجه حمله می کند. این نماتد باعث بوجود آمدن گال یا گره روی ریشه ها و کاهش قدرت گیاه، با اختلال در عملکرد ریشه ها می گردد. خسارت در خاکهای سبک و شنی بالاتر است و اگر درختان زیتون در خاکهایی که دارای جمعیت بالایی از این نماتد است کشت شوند، رشد ضعیفی خواهند داشت.

اسلاید 26: 26این نماتد باعث چروکیدگی و دیر باز شدن شکوفه ها می شود. گزارش شده است که کلتیوارهای Meashon و Tofany به گونه M. incognita مقاومند. کلتيوارهای Krygula و Picual به پوسيدگی ريشه و نماتد M. incognita مقاوم هستند. کلتيوار Allegra که توسط دانشگاه کاليفرنيا ارائه شده است به گونه های مختلف نماتد مولد غده مقاوم است.

اسلاید 27: 27نماتد مرکبات : Citrus Nematode اين نماتد مخصوصآ در زمين هايی که قبلآ در آنها مرکبات و انگورکشت می شده است، وجود دارد و در ضمن به خاکهای شنی هم محدود نمی شود. بيش از ۵ هزار نماتد ماده در هر ده گرم خاک بالاتر از آستانه خسارت محسوب می شود و چنين زمينی بايد با نماتدکشها سمپاشی شود. اين نماتد در مرکبات باعث زوال تدريجی درخت می شود و به آن ظاهری ترکه ای ( twiggy )می دهد. تا به حال رقم مقاومی نسبت به اين نماتد گزارش نشده است و بهتراست از کشت در خاکهای حاوی اين نماتد اجتناب کرد.

اسلاید 28: 28نماتد های مولد زخم : Root Lesion Nematodes گونه های مختلفی از جنس Pratylenchus به زيتون حمله می کنند مانند P.valnus و P. penetrans .اين نماتد علاوه بر زيتون از گياهان ديگری مانند انگور، سبزيجات، درختان ميوه، گياهان زينتی و شبدر گزارش شده است.اين نماتد باعث کوتولگی و مرگ شاخه ها در درختان جوان می شود. بافتهای ريشه های فرعی و بخشهايی از ريشه های قطورتر، در اثر تغذيه نماتد از بین می روند و پوسيده شده، تيره رنگ می گردند.

اسلاید 29: 29خسارت ناشی از پوسيدگی ريشه و پژمردگي های قارچي درگياهانی که در معرض حمله این نماتدها قرار گرفته اند، شدیدتر است. برخی معتقدند که P. neglectus از ریشه درختان زیتون تغذیه نمی کند.

اسلاید 30: 30سایر نماتدها : نماتدهای ديگری مثل گونه های مختلفی از جنسهای Helicotylenchus , XiphinemaRotylenchulus , Hoplolaimus و Criconemella از باغهای زيتون ساير کشورها گزارش شده اند. ولی ميزان خسارت آنها هنوز برآورد نشده است.

اسلاید 31: 31نماتد گال بذر (Seed - Gall Nemtod )به اين بيماري، نماتد گال زاي گندم نيز گفته ميشود. عامل اين بيماري، نماتد Anguina tritici (Steinb.) Chit. ميباشد و انگل اجباري است. بيماري در بسياري از نقاط كشور گزارش شده است و درجات آلودگي در فارس، خوزستان، ايلام، اصفهان، كرمانشاه، تهران، زنجان، كرمان، مازندران، لرستان، آذربايجان‌ و ساير مناطق متفاوت مي‌باشد.

اسلاید 32: 32در سالهاي اخير با توسعه كشت گندم، بيماري نماتد گال گندم در استان خوزستان روند صعودي پيدا كرده است. با نمونه‌گيري از محموله‌هاي تحويلي به مراكز خريد گندم همراه با ذكر مشخصات كشاورز و سابقه مزرعه، درسال 1376 بيش از 600 نمونه، سال 1377 حدود 1649 نمونه و در سال 1378 نيز 1105 نمونه بررسي گرديد كه مشتمل بر 12 شهرستان استان خوزستان بود.

اسلاید 33: 33نتايج نشان داد در سال 76 ميانگين آلودگي استان 7/46 درصد و ميانگين خسارت 35/0 درصد، سال 77 ميانگين آلودگي 23/40 درصد و ميانگين خسارت 37/0 درصد و سال 78 ميانگين آلودگي 08/39 درصد و ميانگين خسارت 3/0 درصد برآورد گرديد. بررسي خسارت براساس وزن هزار دانه نمونه و تعداد گال موجود در نمونه بود. در ضمن تفاوت معني‌داري بين ميزان آلودگي و ارقام مختلف ديده نشد ( بايماني و همكاران ،1379).

اسلاید 34: 34نشانه‌هاي بيماري در اثر اين بيماري فاصله بين گره‌هاي ساقه گندم كم و در نتيجه ساقه‌هاي آلوده كوتاهتر از ساقه‌هاي سالم شده و پيچيدگي هايي در طول ساقه و نيز در برگها ايجاد مي‌شود. سنبله‌هاي بيمار كوچك و گلوم‌هاي خيلي باز هستند، زيرا اغلب دانه‌ها يا همه آنها به رنگ قهوه‌اي ـ سياه در آمده و در واقع اينها گال‌هايي با اندازه كوچكتر از دانه‌سالم گندم ‌مي‌باشند. درصورتي كه اين گال‌ها در آب خيسانده و خرد شوند، تعداد زيادي لارو متحرك نماتد از آن بيرون مي‌آيند.

اسلاید 35: 35چرخه بيماري نماتد گال بذر به صورت لاروهاي سن 2 و به حالت غيرفعال درون دانه‌هاي آلوده گندم كه گال بذر ناميده مي‌شود، به سر ميبرد، هنگامي كه دانه‌هاي سالم همراه با بذرهاي آلوده كاشته شوند، از اين‌گال‌ها هزاران لارو سن 2 در خاكهاي مرطوب آزاد مي‌شوند. بنابراين وجود رطوبت براي آغاز فعاليت لاروها و حركت آنها در خاك ضروري است.

اسلاید 36: 36بر خلاف بسياري از نماتدهاي بيماريزاي گياهي، A.tritici روي ريشه‌ها تغذيه نمي‌كند، بلكه وقتي به دانه سالم گندمي كه در حال جوانه‌زدن است مي‌رسد به آن چسبيده و با رسيدن به جوانه انتهايي به صورت انگل خارجي آن در مي‌آيد. موقعي كه سنبله‌ها ظاهر ميشوند، لاروها به درون گلهاي در حال تشكيل نفوذ پيدا كرده و به صورت انگل داخلي درمي‌آيند.

اسلاید 37: 37پس از مدتي اين لاروها به نماتدهاي بالغ تبديل شده و جفتگيري نموده و تعداد زيادي تخم توليد مي‌كنند. پس از آنكه ميزبان كامل شد، بسياري از تخمها تفريخ شده و لاروهاي زيادي در گال‌ها بوجود مي‌آيند. موقع برداشت گندم، گال‌هاي بذر با دانه‌هاي سالم مخلوط شده يا روي زمين مي‌ريزند.

اسلاید 38: 38در محيط‌هاي خشك، لاروهاي سن 2 نماتد موجود در گال‌ها، غيرفعال مانده و سالها دوام مي‌آورند. A.tritici علاوه بر بيماري گال بذر كه در گندم بوجود مي‌آورد، موجب انتقال بيماري باكتريايي خوشه صمغي يا زردي خوشه گندم كه عامل آن باكتري Rathayibacter tritici است و نيز بيماري پيچيدگي و سياه شدن خوشه و برگ گندم كه عامل آن قارچ Dilophospora alopecuri است، مي‌گردد.

اسلاید 39: 39مديريت مبارزه با نماتد ها مبارزه عليه نماتد چندان آسان نيست زيرا در داخل خاك يا نسوج گياهي كه كمتر نفوذپذير است زندگي مي كنند و دسترسي به آنها آسان نيست.

اسلاید 40: 40روشهاي مبارزه: الف: مبارزه زراعي: يكي از روشهاي گياهي متناوب است. يعني بايد دقت شود كه گياه ميزبان به صورت مداوم كشت نشود. مبارزه بر عليه علفهاي هرز ميزبان نماتدها، استفاده از اقدام مقاوم نيز مؤثراست. رعايت نكات زير نيز مي تواند مفيد باشد: 1-    پرهيز از استفاده از بذر، غده يا پياز آلوده. 2-    جلوگيري  از  حمل و نقل خاك و اندامهاي گياهي آلوده (قرنطينه) از نقاط آلوده به سالم. 3-    درصورت امكان سوزان يا كپوست كردن بقاياي گياهاي آلوده (كپوست زماني مؤثر است كه حرارت از ˚c45 –60 درجه بالاتر رود).

اسلاید 41: 41ب: مبارزه بيولوژيكي :كشت گياهان از جنس Togeten كه ترشحات ريشه آنها سمي است. برعليه Pretjlenchui وTylenehorhynchun روي گياهان خانواده زارسه مفيد بوده. نماتدها هم مانند حشرات داراي دشمنان طبيعي هستند كه شامل پروتوزورترها ، قارچها ، نماتدهاي شكارچي، كنه ها و غيره مي شود. هرچند استفاده از اين موجودات آسان نيست ليكن افزايش هموس خاك باعث افزايش جمعيت آنها مخصوص پروتوزوئرها مي شود و يك تعادل نسبي در خاك به وجود مي آيد.

اسلاید 42: 42ج: مبارزه فيزيكي: نماتدها نسبت به حرارت بالا خاص هستند. لذا از حرارت مي توان براي ضد عفوني خاك گلخانه ها ،‌غده ها و پيازهاي آلوده و غيره استفاده كرد. د:مبارزه شيميايي: درمحصولات گرانقيمت و بخصوص در شرايطي كه تناوب مناسب نيست روش مؤثري است كه باعث حذف يا كاهش جمعيت نماتدها مي شود.در پاره اي از مورد ديده شده كه باعث افزايش باكتري هاي تثبيت كننده است و افزايش رشد گياه مي شود.البته اين روش گران است و استفاده متوالي ازآن ممكن است باعث ايجاد آلودگي خاك و بهم خوردن تعادل بيولوژيكي آن شود.

اسلاید 43: 43

اسلاید 44: 44تركيبات نماتدكش: اين تركيبات نماتد را حذف نمي كنند بلكه جمعيت را تا زير سطح زبان اقتصادي پائين مي آورند. اغلب نماتدكشها قبل از كاشت مصرقمي شوند. بعضي از تركيبات جدي را مي توان پس از كاشت و روي گياه مصرف نمود، البته تعداد آنها كم است. اين تركيبات ممكن است به صورت گاز، مايع يا جامد مصرف شوند.كارآيي مواد گازي يا مايعي كه به صورت گاز در مي آيند بهتر است و تعداد بيشتري از نماتدها را از بين مي برد. زيرا اين تركيبات بهتربه درون ذرات خاك نفوذ مي كنند.

اسلاید 45: 45تركيبات جامدبايد با آب مخلوط شوند يا با خاك مخلوط شده وسپس مزرعه آبياري شود. بعضي از اين تركيبات نيز به صورت گرانول هستندكه پس از آبياري (مصرف)به صورت گاز در مي آيند. اين تركيبات را مي توان همراه با كود و يا مستقل در سطح مزرعه پاشيده و سپس با خاك مخلوط نمود.

اسلاید 46: 46تركيبات مايع نيز به كمك سمپاش در خاك پاشيده مي شود. خاك درون مزرعه پاشيده مي شود.خاك مزرعه بايد كاملاً نرم باشد تا نماتدكش به صورت يكنواخت و كامل با خاك مخلوط شود. در هنگام سمپاشي بايد خاك از وضعيت مناسب برخوردارباشد. حرارت نيز از ديگر عوامل مؤثر است. بخصوص در مورد فوميگانت ها حرارت نبايد از 10 درجه كمتر باشد. حرارت مناسب 15 تا 20درجه سانتي گراد است(در عمق 20 سانتي متري).

اسلاید 47: 47پس از سم پاشي مزرعه آبياري مي شود ويا غلطك زده مي شودياهردومورد بهتر است كه سطح مزرعه با پلاستيك پوشانده شود.اغلب نماتدكش ها براي انسان سمي هستندوبايد با دقت مصرف شود.

اسلاید 48: 48مهمترين تركيبات نماتدكش عبارتند از:1-DD (Dichloropropame-dichloropropeme)كه مايع تدخيني است. 2- Nemagon (1/2 dibromo-3 chloropropame) كه تدخيني است.3- B romure demethgle كه خيلي گازي است. 4-Dibromoè tham (Dibromuredethglene) كه فوميگانت است. 5-Vapam 6- Trapex (Isothiocgamatedemethgle)7- Sulfur decarbon8- Chloropicrine

اسلاید 49: 49منابعdbase.irandoc.ac.ir iranesabztar.myfablog.ir parastooee.mihanblog.com www.agristore.ir www.plantago.blogfa.com www.foodna.ir www.aftab.ir/articles www.ir-agri.com/index.php

اسلاید 50: 50THE END

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید