صفحه 1:
پسماللّه ۱9۳ الرحيم
صفحه 2:
#تربیت بدني و ورزش از زمانهاي قدیم مورد توجه
بودهاست.
#لبته نه به شکل امروزي؛ بلکه در شكلهاي مختلف که
مهمترین آنها در جهت تهيه غذاء آمادگي در خصوص
جنگ و مبارزه بوده است.
٩ البته قسمتي از آن هم به شکل تفریح و سرگرمي بوده است.
صفحه 3:
#در اسلام هم به عنوان کاملترین دین» در احادیث و کتاب
آسماني قرآن به تربیت بدني اهمیت زيادي داده شده است.
صفحه 4:
ضرورت شناخت انسان از نظر اسلام
8از آنجائي که تربيتبدني زیرمجموعه علوم انساني است»
ابتدا بايد انسان را شناخت و بعد به تربیت بدن او
پرداخت.
٩اختلاف اساسي بین مکاتب مختلف این است که چه
نگرشي نسبت به انسان دارند و چگونه او را تعریف
ميکنند.
صفحه 5:
© شناخت هر فرد از خود» مبناي « انسان شناسي» است.
#هر انسان به اندازه شناخت خود. براي خود ارزش قائل
است.
#شناخت انسان يك شناخت علمي محض نیست؛ بلکه يك
شناخت اعتقادي و ايماني است.
صفحه 6:
#تربین بدني در مکتب وحي به لن وجه از آموزش و
پرورش اطلاق ميشود که از طریق فعاليتهاي جسماني
مانند بازيهاي پرورشي و ورزشهاي مختلفه به
پرورش کامل استعدادهاي فرد منتهي ميشود.
#شسچن: ترریک بقنی بارتادت از GAS cigs ابعاذ
وجودي انسان از لحاظ جسماني- فكري. اجتماعي-
عاطفي اخلاقي 3 ايماني بر مبناي توانايي و استعداد؛ با
واسطه قرباردادن بدن.
صفحه 7:
دید اسلام به انسان» به صورت مجموعهاي است که
غیرقابل تفكيك و جداييناپذیر در ابعاد است.
در دین اسلام» ورزش:
ابتدا در خدمت تربیت حواس است؛
OC سپس در خدمت تربیت شخصیت؛
د. و آنگاه در خدمت تربيتبدني؛
و در انتها در خدمت تربیت ذوقي و تربیت اندام» براي
کاربرد مشاغل و بعد در خدمتهايي نظیر اینها.
صفحه 8:
اهداف تربيت بدني در اسلام
»در اسلام سه نوع طبقهبندي تربیت وجود دارد» كه تربيت
بدني به دليل جنبههاي جدانشدني به عنوان بخش مهمي ان
تربيت كل است.
9به طور كلي اهداف تربیت بدني در اسلام عبارتست از :
الف- تقویت قواي جسماني
ب- تقویت قواي رواني
ج- هماهنگي قواي جسماني و رواني
صفحه 9:
ازدیاد سرعت ( چابكي و چالاكي)
©. ازدياد استقامت
. جنبشپذيري مفاصل
ازدیاد نیرو و کشش عضلاني
اصلاح حرکات غلط و آموزش حرکات صحیح جهت
بالابردن مهارتهاي حرکتها.
صفحه 10:
. بهبود فعالیت دستگاه گردش خون» تنفس» دستگاه
گوارشي و ساير ارگانها.
. پرورش و هماهنگي اعصاب و عضلات
1 کم به برقراري تناسب بین اندامها
. كمك به اصلاح ضايعات عضلاني - استخواني و
مفاصل
10
صفحه 11:
11
ب- تقویت قواي رواني
. تکرار خداء تکرار شعار انقلابي و اسلامي تولّم با حرکات
بدني
. پرورش نيروي اندیشه و قدرت توآوري
. رشد و پرورش استعدادهاي هنري و زيبايي شناختي
ور زشي
» پرورش اخلاق اسلامي»اجتماعي و روحیه تعاون و
خدمت به همنوعان
صفحه 12:
12
...ب- تقویت قواي رواني
& پرورش روحیه دقت و انظباط و پذیرش تشکیلات
. پرورش روحیه گذشت و ایثار» شجاعت. بردباري
. آماده سازي جهت کارهاي جدي» مفید و پذیرش
cell مسئوليتهاي
. پرورش اراده در انجام فعاليتهاي فردي و اجتماعي
صفحه 13:
DRE Creare Pee Nee
| بهرهبرداري از توان بدني یا روحیه شجاعت و شهامت و
تقوا و ایثار براي روبهرويي با مشکلات.
3 به کاربردن اعضاء و جوارح در جهت کمالپذيري و
اعتلاء بخشیدن كلمه الله.
>. بهرهگيري از تمرینات و حرکات ورزشي در جهت رفع
کسالت و سستي و خستگي ناشي ازكارهاي روزمره.
صفحه 14:
|۱9 0 Tee ee ae
. جلوگيري از بزهكاريها و انحرافات
« ایجاد حس مسئولیت» همكاري از طریق ورزشهاي
ee
. وسيلهاي براي تجدید قواي جسماني و تضمین سلامت
جسم
۲ وس امک 9و رگا نارسائيهاي هم را
ان ه
جبران 0
صفحه 15:
۴ بهترین تعاريفي که از ورزش در اسلام ارائه مي شود:
ورزش راه گریختن از ناتواني و تنبلي و در نتيجه
كسب شادماني است.
©. ورزش تربیت و پرورش بدن است از طریق بالابردن
توان» استقامت برياي بهتر زیستن و بهتر عمل کردن.
15
صفحه 16:
» ورزش علم نگهداشتن تعادل فيزيولوژي قسمت ارادي
بدن و تقویت قواي معنوي است.
ورزش مجموعهاي از حرکات و فعاليتهاي پرورش
16
دهنده جسم و تقويت كننده يوان است.
». ورزش تجدید نيروهايي است که حاصل آن
خدمتگذار: ي باشد.
صفحه 17:
#از امام علي(ع):
تهیه نیروها براي بهتر گام نهادن در جاده خدمتگذاري و
به هدف و مقصود رسیدن است.
#طبق نظر پیشوایان اسلام:
ورزش در يك ورزشکار اصیل و ورزیده» علاوه بر
ایجاد قوايبدني. سجاياي اخلاقي را هم طلب ميکند که با
توسعه و تعلیم هر دو در آدمي ميتوان از. او ورزشكاري
ساخت که عارفوارسته گردد که مقتدايش علي(ع) باشد.
17
صفحه 18:
اهمیت تربیت بدني در اسلام
۴ ورزش از چند جهت مختلف دارباي اهمیت بالايي ميباشد:
هدف اسلام از ورزش تقویت نيروي فردي و جسمي افراد
اجتماع است که در ار نیرو قادر به حیات سعادتمندانه وا
در درجه دوم در سایه سلامت جسم به عبادت بپردازد.
ملت اسلام در سایه نيروي جسمي بتوانند در موقع لزوم ب
دشمنان بجنگد.
18
صفحه 19:
ورزش به انسان نشاط و شادابي داده و براي وظایف
فردي 3 اجتماعي آماده ميکند.
©. ورزش هر دو بعد جسماني و روحي را تقویت ميکند.
تحرك و حرکت لازمهي رشد است.
| شرکت در مسابقات ورزشي؛ غریزه قدرت طلبي را
اشباع ميکند.
صفحه 20:
Feb We a) Ree ل OSS.
0- تربيت بدني از ديدكاه بوعلي سينا
©- تربيت بدني از نظر خواجه نصيرالدين طوسي
©- تربيت بدني از ديدكاه امام خميني (ره)
صفحه 21:
0 علوسينا -0
Sa 5 -
از ديدكام ب
eS
بيت سلامت
صلي در
|
يك عنصر
به عنوان ی
|
سجن ميدند
ae
فكري و ج
فر مایند:
گر مای ۱
Se اده؛ sles ۱
۱ ی میسر مي:
SS زرگ پ
زش حر. وت 7
وررا sos ۱ فيك
a به مداواي -
وزارت
صفحه 22:
فوايد ورزش از ديدكاه شيخالرئيس بوعلي سينا
ورزش باعث دفع مواد به صورت روز به روز ميشود
و مواد ذخیره در. اثر ورزش ميسوزد و از چاقي
جلوگيري ميکند.
0 در اثر ورزش مفاصل سخت و نیرومند ميشود و
زردپي استحکام پیدا ميکند.
. رطوبت بدن رقیق ميگردد» در ورزش عروق به علت
گردش سریع خون از حالت انقباض به حالت انبساط
درميآید.
صفحه 23:
انواع ورزش از نظر بوعلي سينا
#ورزشي که خودبهخود و بر اثر کار کردن انجام گیرد
(غيرارادي).
#ورزش ويژهاي که براي انجام لن. حرکات خاصي
صورت گیرد.
صفحه 24:
تربيتبدنياز نظر خولجه نصیرالین-6
#سعادت را به سه قسم :
0- سعادت نفساني
©- سعادت بدني
©- سعادت مدني تقسيم ميكند.
از تزبیت بدني به عنوان فضیلت نام برده است.
صفحه 25:
© تربیت بدني از دید خواجه نصیر با تربیت اخلاقي پیوند
خورده است.
تربيتبدني شامل مواردي زیر است:
0- عادات بدني» مقام سازي»
تزبیت جسی» <4- استفاده از حركات بدني»
تعدیل اقتضاهاي فطري
صفحه 26:
2 0 el! دیدگام 9
امام خميني در مورد تربیت بدني به موارد زیر اشاره
نموده است:
اسلام به همهي ابعاد وجود انسان نظر دارد و باید همهي
ابعاد او تحت تربیت قرار كيرد.
تربیت يك بعد در اسلام مطرود است و همانگونه که به
ابعاد دیگر. ارزش داده ميشود باید به جنبي بدني نیز
ارزش داده شود.
صفحه 27:
تربيتبدنياز دیدگام لمام خميني(رم) -
ude = dh
تقويت بنيه جسماني و روحاني از ضروریات است ©
#ورزش دو گونه است :
0 ورزش جسمي
ورزش روحي
صفحه 28:
دو حد ورزش که آن را از, لهو و لعب جدا ميسازد
عباریث است از
آموزش حرکات صحیح و درست
3 حرکات صحیح باید به دنبال هدفي عالي باشد.
رسول گرامي اکرم (ص) فرمودهاند: نیرومند و توانا
كسي نيست كه بر مردم پیروز شود. بلکه قوي و
صفحه 29:
prlul 59 5 3b ep
۴ اسلام بازي را به چهار قسم مي شناسد:
. بازي که مشروعیت دارد و جهت تقویت و تندرستي
عضلات باشد.
Gel © نامشروع
« بازيهاي بيتفاوت و بدون هدف که باعث هدررفتن
استعدادها و نیروها ميشود.
بازيگري و سودجوني به عنوان تهیه لوازم و مقدمات
انجام هر بازي ديكر.
صفحه 30:
انواع ورزش از نظر اسلام
0- اسب سوار.ي
9- شمشيربازي
پيادهروي و كوهنوردي و دو
-O ورزشهاي رزمي م2 كشتي
6 وزنه برداري -O ورزشهاي مردود
صفحه 31:
علت کمبود رشد کمي و كيفي تربیت بدني در جوامع اسلامي
بي هدف بودن ورزشها
©. نفوذ انديشهي انزواطلبي و گوشه گيري در تصرف اسلام
فقر فرهنگي و اقتصادي مالك اسلامي
بازگو کریدن اهداف نامناسب براي ورزش
. عدم تخصص مسئولیت ورزشي
. نبودن حکم صحیح در قرآن و روایات
. ضد انساني و ضداخلاقي بودن ورزشها
31
صفحه 32:
32
ورزش و تربیت
#در اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ایران
موظف است براي نیل به اهداف مذکور در اصل دوم
همدي امكانات خود را براي امور ذيل به كارببرد:
9آموزش و پرورش و تربيت بدني براي همه در تمام
سطوح رايكان.
#تسهيل و تعليم آموزشعالي ورزش غيرعملي در قانون
اساسي جمهوري اسلامي مردود است.