صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان
دارای نیاز ویژه
صفحه 4:
صفحه 5:
در جنگلی قرار شد برای تعیین شایسته ترین حیوان جنگل مسابقه ای
ترتیب دهند پس از بحث بسیار تصمیم گرفتند همةٌ د اوطلبان روی دو
باى خود فاصلة ميان بركه تا صخرهٌ بزرگ که ۵کیلومتر بود را بدوند و
هر کس زودتر رسید افتخار عنوان شایسته ترین حبوان جنگل را به
خود اختصاص دهد و همه به فرمانش عمل کنند.
نظر شما در مورد اين تصميم و این مسابقه چیست ۶
آيا انتظارات ما ازدانش آموزانمانبه اين مسابقه شبيهنيست؟
صفحه 6:
برابری Sone با عدالت نیست
صفحه 7:
[ore ۶ مس | عرعد | ؟ب nN
صفحه 8:
5 دی است که در آن دانش آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای
آموزش عادى ( دولتى با غير دولتى ) در تمامى دوره هاى تحصيلى در
كنار ساير دانش آموزان جايدهى شده و با بهره كيرى از برنامه هاى
درسى مشترك و تمهيد انطباق هاى محيطى و مناسب سازى برنامه
درسی با پشتیبانی آموزگار | دبیر رابط به تحصیل می پردازد .
(بند ۲-۱ شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی - فراگیر ۱۳۹۲)
صفحه 9:
داتس آموزانی ند که به نارای خی دی درون سنا خی ۱3
هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا سازگاری با محیط دارای
مشکلاتی هستند .دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش
تلفیقی - فراگیر شامل دانش آموزان داراى هوش مرزى ( دير آموز ) . با
مشکلات یادگیری و گروههای آسیب دیده بینایی . شنوایی . جسمی -
حرکتی . مشکلات رفتاری - هیجانی ( خفیف تا متوسط ) با هوشبهر
مرزی به بالا می شوند و بر اساس میزان و نوع نیاز هایشان در دو گروه
خفیف و شدید قرار می گیرند .
(بند ۲-۲ شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی - فراگیر ۱۳۹۲)
صفحه 10:
> دانش آموزان دیر آموز : آموزش معلمان - کاهش تراکم دانش آموزان کلاس
- آموزش جبرانی
> دانش آموزان دارای نیاز ویژه بینابی » شنوایی» جسمی - حرکتی » رفتاری :
آموزش معلمان - کاهش تراکم دانش آموزان کلاس - اختصاص معلم رابط -
برخورداری از خدمات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی
> دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری : آموزش معلمان - دریافت
خدمات آموزشی و توانبخشی از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری
صفحه 11:
دانش آموزان دیر آموز
از دیدگاه روانشناسان:
®ordertioe pupil دانش آموزان مرزی
ازلحاظ هوشی ۱-۲ انحراف مغیارپایین.قر از میانگین
419-226
از دید گاه علمای تعلیم وترییت:
ام هرا ررجاظ)_ملفشآموزلنک ند آموز
از نظر عملکرد تحصیلی پایین تر از همسالان
صفحه 12:
اين دانش آموزان با توجه به علل بروز این عارضه
تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و این امر باعث شده
دیدگاههای متفاوت در مورد آنها بوجود آید.
پلیامزاصطلاح دیر آموزرا به کودکانی محدودکرده که
دارای هوش محدود هستند.
گیلفورد معتقد است که دیر آموز .کودکی است که از
هوش متوسط با خوب بر خوردار است . اما نوعی نا
فحواى شن es هوشي او يه
جشم مى خورد.
صفحه 13:
شرایط دوگانه در تشخیص دانش آموزان مرزی
(- دانش آموزانی که به علت محدودیت های محیط
(خانوادگی.فرهنگی.اجتماعی) دچارمحدودیت های شناختی
گردیده که این محدودیت در نتایج آزمون هوش بارزودرنهایت
به عنوان ن دانش آموزان ديراموزتشخيص داده مى شوند اين
گروه از دانش آموزان ن با قرار گرفتن درمحیط مطلوب آموزشی
وجبران محدودیت های اولیه می توانند در ارزیابی های بعدی
به احتمال زیاد درحدمتوسط قراربگیرند
0
صفحه 14:
۲- دانش آموزانی که علی رغم داشتن امکانات
محیطی مطلوب واحیاناً استفاده ازامکاناتی چون
مهد کودک و طی دوره آمادگی دیر آموز تشخیص
داده می شوند. در این عده احتمالا عملکرد تحصیلی
کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی
خواهدداشت.
صفحه 15:
دانش آموزان دیر آموز
؟ به دانش آموزانی اطلاق می شود که به علت عدم انعطاف در
روشهای یادهی مطا لب را کندتر از متوسط همسالان طبیعی خودفرا
ae ری
* تعداد زیادی ازدانش آموزان دیر آموز فاقد " عقب ماندگی"ذهنی
هستند بلکه صرفا دارای مشکلات تحصیلی می باشند.
* دیر آموزان در سایر رفتارهای انطباقی فاقد هر گونه نقص قابل
ملاحظه ای هستند.
> این کودکان نیز مثل همسالان خود دارای تفاوت های فردی در
حيطه های مختلف رفتاری هستند.
صفحه 16:
تاملی کوتاه بر یافته های پژو هشی و آماری
& طبق استانداردهای بین المللی ۱۳/۶ درصد از جمعیت دانش آموزی
دير آموز هستند.
برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نو آموزان هر ساله در
حدود ۷- ۶ درصد از نوآموزان را در بدو ورود به دبستان دیر آموز
شناسایی می کند.
قسمت عمده دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی دانش آموزان
دير اموز هستند.
بخش عمده اى از دانش آموزانى كه در دوره ابتدابي دجار شكست
تحصیلی شده و ترک تحصیل می نمابند از دانش اموزان دير آموز
هستند .
0
صفحه 17:
والدین برخی از دانش آموزان دیر آموز ناموفق در دوره ابتدایی خواهان تکرار
پایه توسط فرزندانشان هستند .
علل عمده پدیده دیر آموزی دانش آموزان در مقطع ابتدایی ريشه د ر مشکلات
حسی . جسمی ,عاطفی و رفتاری آنان دارد .
“> قسمت زیادی از مشکلات نوآموزان دیر آموز با توجهات ویژه معلمان و بهره
گیری از خدمات مشاوران و متخصصان قابل حل
ی ناشد .
گ از آنجا که بخشی از مشکلات نوآموزان و دانش آموزان دير آموز ريشه در مسایل
خانوادگی آنان دارد لذا آموزشهای خانواده می توانند در حل مسایل این افراد
موثر واقع شود.
> تحلیل بازده مطالعه انجام شده نشان داده است که دانش آموزان
p> آموز در کلاسهای تلفیقی به سطح بالاتری از مهارت های تحصیلی و اجتماعی
نایل می شوند .
ae
صفحه 18:
اثرات جداسازی دانش آموزان دیر آموز
صفحه 19:
ضرورت جایگزینی دیر آموزان درکلاس ها
7 به منظور رفع نگرش تبعیض آمیزواجرای عدالت آموزشی
در سیستم تعلیم وتربیت.
پذیرش اصل علمی تفاوت های فردی دانش آموزان بعنوان
یک چالش نه مشکل.
"تحقق سیاست های ارتقای کیفی آموزش ابتدایی وکار آمد تر
شدن آموزش.
7"جلو گیری از محدودیت های حقوق اجتماعی کودکان و
دانش آموزان.
v
صفحه 20:
کر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان عادی بهبود
یابد برای دانش آموزان دارای فیازهای ویژه بهتر خواهد بود .
"کر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان دارای نیاز
ویژه بهتر شود برای دانش آموزان عادی عالی خواهد بود .
eo
صفحه 21:
فر يند نونی تشخیص و آموزش دانش آموزان دير آموز
(sd) eae
تت | منز >
= 5
بررسی وضعیت بعد از نیمسال اول
oe
ارزیابی ذهنی مجدد در جریان برنامه سنجش سال بعد
1 الله ددا
د_ديراموز_>
صفحه 22:
د كك ee
=
محدودیتهای آموزشی دانش آموزان دير آموز
ضعف در تشخیص ظر افتها
ضعف در مهارتهای حرکتی ظریف
ضعف در یادگیری ضمنی
ضعف در مهارتهای کلامی
محدودیت در تفکر و حافظه
محدودیت در انتقال بادگیری
اعتماد به نفس پائین
بائين بودن آستانه تحمل
پدیده دگر آموزی ( تنوع طبع)
صفحه 23:
۳
-ظرفیت پردازش حافظه حسی
-توجه انتخابی 1
سطح بر انگیختگی توجه
-كنترل توجه 7
-آگاهی |
١
ous.
صفحه 24:
** ابهام در هدف
** انجماد در روش
"* وابستگی به محتوا
** بی رغبتی به رسانه
** اجتناب از حل مسئله
صفحه 25:
راهبردهای دانش آموزان دير آموز:
۱-توجه به پیش نیازها
۲-توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان
۳-عدم مقایسه دانش آموزان بایکدیگر
۴-مقایسه دانش آموز دیر آموز با خودش
۵-اهمیت دادن به تلاش دانش آموز
۶-اجتناب از بوجود آمدن موقعیت های تجربه شکست
۷-تشویق موفقیت دانش آموز به هر میزان
۸- اطمینان از آمادگی وتوانابی دانش آموز قبل از ارائه درس
eee (٩
صفحه 26:
۰- اجتناب از آموزش چند مفهوم تازه به صورت همزمان
۱-کوتاه کردن تکالیف و زنجیره سازی آن
۲-روشهای جایگزین برای پاسخ دادن و انجام تکالیف با اخذ
نظر دانش آموز
۳-ساده سازی مواد خواندنی برای درک مفهوم
۴-تدریس توسط همسالان ویادگیری گروهی و تعاونی
۵-ارائه راهنمایی و سرنخ برای پاسخ دادن
۶-استفاده موثر از رسانه های آموزشی
۷-استفاده از روش آموزش چند حسی
۸-بازخوردهای توصیفی راهبردی در ارزشیابی
ea
صفحه 27:
ویژگیهای مدارس کا رآمد برای همه
تاکید بریادگیری فعال
: تبادل نظر در باره اهداف آموزش با دانش آموزان
آموزش به شیوه نمایش , تمرین وبازخورد
ارزیابی مستمرمعلومات قبلی,علابق آموخته های فراگیران
رهبری کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش آموزان
” اعتماد كاركنان به ن به یکدیگر در این زمینه که آنان می توانند به آموزش همه
ر دانش آموزان کمک
7 احساس خوش بینی نسبت به موفقییت همه دانش آموزان
۲ تمهیدات حمایتی برای هر یک از کارکنان
صفحه 28:
معلمان در کلاس فراگیر موفق خواهند بود اگر:
بتوانندقوتها و ضعفهای کودکان را شناسایی و طرح درسشان
را مطابق آن تهیه کنند.
بدانند یادگیری کودکان چگونه تحت تاثیرنارسایی ها و
محرومیت ها واقع می شود.
” براى فایق آمدن برمشکلات یادگیری کودکان فعالیتهای
تدریبس مناسب را سازماندهی کنند.
7 با اطمینان به توانایی های خود. جهت طراحی درس ها برای
هر فرد تلاش کنند و محتوای درس را با نیازهای همه کودکان
منطبق سازند.
صفحه 29:
از همکاران . والدین و سایر متخصصان کمک و پشتیبا نی
درخواست نمایند.
7"باور داشته باشد که همه کودکان حق بهره مندی از آموزش و
پرورش را دارند و همه آنها می توانند باد بگیرند.
صفحه 30:
tele
۱-گام های پیشرفت برای کودکان دير آموز(ترجمه فرشته
درویش قدیمی)
۲-دانش آموزان در آموز(تالیف محمد رضا نات و آلیس
هوسپیان)
۳-درک وپاسخ گویی به نیاز های ویژه.(ابوالفضل سعیدی )
۴-کودکان دیر آموز (ترجمه مشفق همدانی)
صفحه 31:
صفحه 32: