melli_shodane_sanate_naft

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

  1. علی

    روی کامپیوتر بالا نمی آورد

  2. ppt.ir

    مشکلی در نمایش وجود ندارد صفحه خود را رفرش کنید و یا مرورگر خود را بروزرسانی کنید. با تشکر

نظر خود را بنویسید

ملی شدن صنعت نفت ایران

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم درس 12{ملی شدن صنعت نفت ایران}

اسلاید 2: در درس های گذشته در مورد نفت ایران و مذاکرات و نتایج آن بحث کردیم.در این درس چگونگی متحد شدن آقایان دکتر محمد مصدق و آیت الله کاشانی در مورد ملی کردن صنعت نفت ایران و بالاخره به بحث ملی شدن صنعت نفت می پردازیم.مقدمه:

اسلاید 3: مانعی به اسم رزم آراشرایط مصدق برای پذیرفتن نخست وزیریبه قدرت رسیدن مصدقزمینه های شکل گیری نهضتبه تصویب رسیدن ملی شدن نفتتصاویرفهرست:

اسلاید 4: زمینه های شکل گیری نهضت ملی شدن نفت ایران:دولت مردان انگلیسی که از وجود نفت در ایران و خاور میانه اطلاع داشتند،به همین علت نماینده ی خود را به نام {نویل گِس} را در چند مرحله برای انجام مذاکراتی به ایران فرستادند.تا اینکه بالاخره پس از مذاکرات طولانی با گلشائیان{وزیر وقت دارایی} قراردادی الحاقی بین انگلستان و ایران امضا شد، که به قرداد ((گِس- گلشائیان))معروف شد.

اسلاید 5: نویل گسگلشائیان

اسلاید 6: محمد ساعد قول داد که قرارداد را به تصویب برساند ، تا این که در پایان دوره ی پانزدهم مجلس قرارداد را به مجلس برد تا به تصویب برساند ؛ ولی نماینگان به این لایحه رأی ندادند.

اسلاید 7: پس از این که نماینگان با این طرح مخالفت کردند،دولت ساعد استعفا کرد.حدود دو ماه بعد دولت علی منصور تشکیل شد.از طرف دیگر جبهه ی ملی به رهبری دکتر مصدق در سال 1328 تاسیس شد.

اسلاید 8: این جبهه در مجلس اقلییت داشت ولی بسیار محبوب بود؛ یک فراکسیون 8نفره تشکیل دادند که هدفشان مخالفت با قرارداد ((گِس- گلشائیان)) بود.فراکسیون:جناح و حزبپس از به تصویب نرسیدن این طرح دولت علی منصور به طرز بسیار عجیبی استعفا داد.

اسلاید 9: دولت رزم آرا مانعی بر سر راه ملی شدن صنعت نفت ایران:آیت الله کاشانی اعلامیه ی علیه نخست وزیری رزم آرا صادر کرد و تشکیل دولت او را به کودتا تشبیه کرد.با روی کار آمدن رزم آرا{رئیس ساواک} که مورد حمایت آمریکا و انگلستان بود، اتحاد نیروهای ملی مذهبی بیشتر شد.

اسلاید 10: رزم آرا(که)میدانست اگر این طرح را به مجلس ببرد رد میشود، که این امر باعث حساسیت افکار عمومی نسبت به سیاست های (کثیف)استعماری دولت انگلستان در مسایل نفتی ایران میشود. نمایندگان اقلییت مجلس طرح ملی شدن نفت را به بهارستان بردند اما به دلیل کمبود امضا طرح در مجلس به رای گذاشته نشد.

اسلاید 11: رزم آرا برای جلوگیری از این امر بزرگ به طور خیلی محرمانه ای وارد مذاکره با انگلستان شد وقرداد الحاقی که متضمن منافع انگلستان بود، ارائه کرد.علاوه بر این کار وی با تحقیر روحیه ی ملی اعلام کرد که ایرانی ها حتی قادر نیستند که یک کارخانه سیمان را اداره کنندچه برسد به ملی کردن صنعت نفت؛در ادامه او این کار را خیانت به حساب می آورد.

اسلاید 12: این سخن او اعتراضات مردم را در پی داشت(گرد همایی های متعدد در تهران) واز طرفی مردم خواستار ملی شدن صنعت نفت واز طرف دیگر تعداد نمایندگان شان در مجلس کم بود. ازسوی دیگرقدرت نظامی- سیاسی رزم آرا به حدی بود که این اثرات را بی ثمر می گذاشت.

اسلاید 13: تظاهرات مردم در حمایت از دکتر مصدق

اسلاید 14: سرانجام خلیل طهماسبی {از اعضای برجسته گروه فدائیان اسلام} رزم آرا را به درک واصل کرد(ترور کرد). انگلستانی ها که مهمترین مهره ی خود را از دست داده بودند؛اظهار کردندکه این یک فاجعه عظیم است.

اسلاید 15: بعد از مرگ رزم آرا بهای سهام شرکت نفت انگلستان به سرعت پائین آمد و فردای همان روز در تاریخ17اسفند1329 کمیسیون نفت، پیشنهاد ملی کردن صنعت نفت را به تصویب رساند.

اسلاید 16: به تصویب رسیدن ملی شدن صنعت نفت ایران: طرح ملی شدن صنعت نفت ایران در24اسفند1329 در مجلس تصویب و 5 روز بعد هم در29اسفند1329 مجلس سنا همان مصوبه را تائید و شاه نیز آن را امضا کرد.انگلستان برای جلوگیری از به خطر افتادن منافعشان در ایران، شاه را تحت فشار قرار دادند تا حسین علاء را به وزیر کند. تا به وسیله آن جلوی این کار را بگیرند.

اسلاید 17: حسین علاء فردی بود که در ماجرای عقد قرارداد 1312 (در زمان رضا شاه) به عنوان یکی از عاقدین این قرارداد حضور داشت.

اسلاید 18: حسین علاء برای آرام کردن اوضاع،حکومت نظامی را در مناطق نفت خیز جنوب به خصوص خوزستان اعلام کرد.وی بارها تلاش کرد که جلوی این کار را بگیرد {ملی کردن صنعت نفت} اما هر بار با اراده ی استوار مردم روبرو می شد که سرانجام به علت ناتوانی در این کار از سمت خود استعفا داد.

اسلاید 19: به قدرت رسیدن دکتر محمد مصدقدکتر محمد مصدق در اردیبهشت ماه 1320 مأمور تشکیل کابینه شد. مجلس شورای ملی و سنا جهت ملی شدن صنعت نفت را به تصویب رساند او به شرط تصویب این طرح نخست وزیری ایران را پذیرفت.

اسلاید 20: شرایط دکتر مصدق برای پذیرش نخست وزیری:

اسلاید 21: کشور انگلستان با این طرح مخالفت کرد و ایران را به جنگ تهدید نمود واعلام کرد: {4هزار چتر باز و رزم ناو به مرزهای ایران میفرستم} در مقابل ایت الله کاشانی اعلام نمود که:{اعلام جهاد خواهم نمود} به همین منظور در سال 1330 آخرین واحد پالایشگاه آبادان تعطیل شد.

اسلاید 22: کارشناسان انگلیسی کار را تعطیل کردند و ایران قرار شد از مهندسان هلندی و آمریکایی کمک بگیرند. با شکایت انگلستان به دادگاه لاهه،مصدق با اسنادی که در دست داشت از دخالت انگلستان در ایران شکایت کرد و در نتیجه رأی شورا به نفع ایران تمام شد.

اسلاید 23: با توجه به تحریم های اقتصادی و فشارهای دولت انگلیس، درآمد کشور کاهش یافت و کشور دارای مشکلات اقتصادی شدید شد. در نتیجه مجبور به فروش اوراق قرضه شد.

اسلاید 24: ملی شدن صنعت نفت ایرانتصاویر درس12

اسلاید 25: دکتر محمد مصدق

اسلاید 26: محمد ساعد مراغه ای

اسلاید 27: گلشائیان

اسلاید 28: نویل گس

اسلاید 29: رزم آرا

اسلاید 30: علی منصور

اسلاید 31: حسین علاء

اسلاید 32: سند ملی شدن صنعت نفت ایران

اسلاید 33: رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت12

اسلاید 34: تهیه کنندگان:مهدی دروگرامیر مرتضی بهادریمحمد امین شیرزادی

اسلاید 35: پایان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید