کسب و کار مدیریت و رهبری

ممیزی داخلی سیستم مدیریت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025

momayezi_dakheli_systeme_modiriate_azmayeshgah_bar_asase_standarde_ISO_IEC_17025

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ممیزی داخلی سیستم مدیریت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025”

ممیزی داخلی سیستم مدیریت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025

اسلاید 1: مميزي داخلي سيستم مديريت آزمايشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025دوره آموزشي

اسلاید 2: اهداف دورهمرور مفاهيم و الزامات ISO/IEC 17025 تشريح نقش و مسئوليت های مميز و سرمميزبرنامه ريزی و اجرای مميزیگزارش دهی مميزیانجام فعاليتهای پيگيری مميزی

اسلاید 3: فهرست محتوای دورهمرور الزامات استانداردISO/IEC 17025 مفاهيم مميزی کيفيتآماده سازی مميزیاجرای مميزیگزارش مميزیفعاليتهای پس از مميزی

اسلاید 4: 4-1: سازمان و مديريت جايگاه قانوني آزمايشگاه    برآورده كردن الزامات استاندارد   فراگيري سيستم مديريت آزمايشگاه    مسئوليت افراد كليدي در خارج از آزمايشگاه    الزامات سازماني و مديريتي

اسلاید 5: تعيين خط مشي و روشهاي اجرايي براي حفظ اطلاعاتتعيين مدير كيفي با بالاترين سطح اختيار در برقراري و اجراي سيستم مديريت تعيين مدير فني با مسئوليت مشخص نظارت بر كيفيت عملكرد كاركنان تعيين مسئوليت تمام افراد موثر در كيفيت آزمون ها و كاليبراسيون تعريف ساختار مديريتي و سازماني آزمايشگاه ، جايگاه در سازمان و ارتباطات شرح وظايف كاركنان الزامات سازماني و مديريتي

اسلاید 6: 4-2 : سيستم مديريت برقراري، اجرا و نگهداري سيستم كيفيت متناسب با نوع حجم و دامنه فعاليت ها خط مشي و اهداف سيستم مديريت نظامنامه كيفيت مسئوليت هاي مدير فني و مدير كيفي آزمايشگاه

اسلاید 7: خط مشی کيفيت آزمايشگاه مقصد و جهت گيری آزمايشگاه در ارتباط با کيفيت برحسب تبيين مديريت ارشد آزمايشگاهحاوی تعهد به الزامات سيستم چارچوبی برای بازنگری اهداف کيفيتابلاغ و تفهيم در تمام سطوح سازمان بازنگری برای استمرار اثربخشی

اسلاید 8: 4- 3: كنترل مدارك كليات : برقراري سيستم كنترل مدارك و تدوين روش اجرايي2.تصويب و صدور مدارك : - بازنگري و تصويب پيش از صدور - تدوين يك فهرست اصلي براي تعيين وضعيت تجديد نظر و توزيع مستندات3.تغييرات در مدارك

اسلاید 9: 4-4:بازنگري در خواستها ، پيشنهادات و قراردادها1. روش اجرايي بازنگري درخواست ، پيشنهاد و قرارداد2. نگهداري سوابق بازنگريها اعم از تغييرات و مذاكرات با مشتري3.فراگيري بازنگري در مورد فعاليتهايي كه به پيمانكار فرعي واگذار مي شوند .4.آگاه سازي مشتري از هر گونه تغيير در مفاد قرارداد5. بازنگري مجدد در صورت اصلاح قرارداد و آگاه سازي كاركنان ذيربط

اسلاید 10: 4-5 : واگذاري آزمونها و كاليبراسيونها به پيمانكاران فرعي1- انتخاب پيمانكاران فرعي داراي صلاحيت 2- موافقت مشتري 3- مسئوليت آزمايشگاه در قبال عملكرد پيمانكار فرعي 4- ثبت و نگهداري اطلاعات مربـوط بـه تمــام پيمانكاران فرعي

اسلاید 11: 4-6: خريد خدمات و تداركات1. خط مشي و روشهاي اجرايي براي خريد خدمات و ملزومات موثر بر كيفيت كار آزمايشگاه 2. بكارگيري روشهايي براي بررسي انطباق اقلام خريداري شده با نيازمنديها اعم از بازرسي يا فعاليتهاي تصديق3. فراگيري مدارك خريد در مورد تشريح داده هاي لازم (الزامات مربوط به نيازمنديهاي خريد) و بازنگري آنها ازطريق محتواي فني4.ارزيابي تامين كنندگان و نگهداري سوابق آنها .

اسلاید 12: 4-7 : ارائه خدمت به مشتري همكاري با مشتري در راستاي شفاف سازي درخواست او و حصول اطمينان از محرمانه بودن اطلاعات مربوط به مشتري توجه به بازخورهاي مثبت و منفي مشتريان و بهره گيري از آنها در جهت بهبود سيستم مديريت ، فعاليتهاي فني و خدمت رساني به مشتريان

اسلاید 13: 4-8 : شكاياتخط مشي و روش اجرايي براي حل و فصل شكاياتنگهداري سوابق تمام شكايات و تحقيقات راجع به آنهااجراي اقدامات اصلاحي و نگهداري سوابق آنها

اسلاید 14: 4-9: كنترل كار نامنطبق آزمون يا كاليبراسيون 1-  روش اجرائي - مسئوليت ها و اختيارات براي مديريت كار نامنطبق -  ارزيابي اهميت كار نامنطبق -  انجام اصلاح در اسرع وقت -  اطلاع به مشتري در صورت لزوم -  مسئوليت براي انجام مجدد كار2- انجام اقدام اصلاحي در صورت احتمال بروز مجدد كار نامنطبق

اسلاید 15: 4-10 : بهبودخط مشي كيفيتاهداف كيفيتنتايج مميزيهاتحليل داده هاآزمايشگاه بايد بطور مداوم اثربخشي سيستم مديريت خود را با استفاده موارد زير بهبود بخشد :اقدامات اصلاحياقدامات پيشگيرانهبازنگري مديريت

اسلاید 16: 4-11 : اقدام اصلاحي1. كليات : تدوين خط مشي و روش اجرايي اقدام اصلاحي وتعيين اختيارات لازم براي اجراي اقدام اصلاحي2.تحليل علل : آغاز اقدام اصلاحي از تعيين علل ريشه اي3.انتخاب و اجراي اقدامات اصلاحي4.پايش اقدامات اصلاحي5.مميزيهاي تكميلي

اسلاید 17: 4-12 : اقدام پيشگيرانه1. شناسايي فرصتهاي بهبود و عوامل بالقوه عدم انطباقهاي مربوط به سيستم مديريت و فعاليتهاي فني 2.روش اجرايي اقدام پيشگيرانه شامل اجراي اين اقدامات و اعمال كنترل براي حصول اطمينان ازاثربخشي آنها

اسلاید 18: 4-13 : كنترل سوابق1- كليات : - بكارگيري روش اجرايي - بايگاني و حفظ سوابق - نگهداري محرمانه كليه سوابق - روش هاي اجرايي براي نگهداري سوابق الكترونيك

اسلاید 19: 4-13 : كنترل سوابق2-  سوابق فني:    ثبت مشاهدات ، داده ها ، اطلاعـات سوابق و محـاسبات گزارش آزمون و كاليبراسيون   چگونگي تغيير در سوابق و اصلاح خطاها حفاظت از سوابق فني الكترونيكي

اسلاید 20: 4-14 : مميزي هاي داخلي 1 - روش اجرائي و برنامه مميزي 2- انجام اقدام اصلاحي 3-   ثبت يافته هاي مميزي و اقدامات اصلاحي مربوطه 4-  پي گيري اجرا و اثربخشي اقدامات اصلاحي انجام شده و تصديق و ثبت آنها

اسلاید 21: 4-15 : بازنگري مديريت1. روش اجرايي بازنگري مديريت و برنامه زمانبندي آن با هدف حصول اطمينان از تداوم مناسب بودن و اثربخشي سيستم كيفيت2. ثبت تمامي يافته هاي بازنگري مديريت و اقدامات ناشي از آنها و حصول اطمينان از اجراي اقدامات در موعد مقرر

اسلاید 22: 5-1 : كليات الزامات فني عوامل موثر بر صحت و قابليت اعتماد آزمون و / يا كاليبراسيون هاي انجام گرفته2.مدنظر قراردادن اين عوامل در تهيه روشهاي اجرايي ،انتخاب روشهاي آزمون و كاليبراسيون ، آموزش وشرايط احراز كاركنان و تجهيزات مورد استفاده و توجه به سهم اين عوامل در عدم قطعيت كل اندازه گيري

اسلاید 23: 5-2 : كاركنان 1- صلاحيت كاركنان 2-  تعيين اهداف مربوط به آموزش و مهارت كاركنان3-  استخدام و نظارت بر كاركنان4-  شرح وظايف كاركنان5- تعيين كاركنـان معين با اختيـارات لازم بــراي انجــام فعاليت هاي خاص

اسلاید 24: 5- 3 : جايگاه و شرايط محيطيتسهيلات لازم براي انجام درست آزمونها / كاليبراسيونهاپايش شرايط محيطي بر اساس روشهاي اجرايي مربوطهجداسازي موثر بخشهايي كه در آنها فعاليتهاي ناسازگاز انجام ميشود كنترل دسترسي به بخشهاي حساس بر اساس شرايط خاص آنهانگهداري خوب آزمايشگاه و تدوين روش اجرايي در صورت لزوم

اسلاید 25: 5-4: روش هاي آزمون و كاليبراسيون و صحه گذاري روش ها  1-    كليات 2-    انتخاب روش ها 3-    روش هاي ابداع شده در آزمايشگاه4-    روش هاي استاندارد نشده5-    صحه گذاري روش هاي آزمون و كاليبراسيون 6-  محاسبه ميزان عدم قطعيت اندازه گيري 7-     كنترل داده ها

اسلاید 26: الزامات مربوط به بند 5-4-1 : كلياتنمونه برداري جابجايي حمل و نقلانبارشتدوين روشهاي اجرايي براي تمامي آزمونها /كاليبراسيون ها شامل :آماده سازي اقلامتخمين عدم قطعيتفنون آماري براي تحليل داده ها

اسلاید 27: 5-4-2 : انتخاب روش هابرآورده كردن نيازمنديهاي مشتري در انتخاب روشهامناسب بودن روشها براي هدف از انجام آزمون / كاليبراسيوناستفاده ترجيحي از استانداردهاي بين المللي ، ملي و يا منطقه ايبهره گيري از آخرين ويرايش معتبر استانداردها در صورت امكانانتخاب روشها بر اساس مراجع معتبر مربوط به سازمانهاي فني ،متون و مجلات علمي معتبر و يا روشهاي مربوط به توليدكنندگان تجهيزات ارتباط با مشتري در خصوص انتخاب روش

اسلاید 28: 5-4-3 : روش هاي ابداع شده توسط آزمايشگاهوجود طرح ريزي براي انجام آزمون و تدوين آنثبت تمامي سوابق مربوط به طرح ريزي از ابتدا تا انتهاذيصلاح بودن كاركنان تدوين كننده روش آزمونروز آمد كردن طرحها و اطلاع رساني مناسب به كاركنان

اسلاید 29: 5-4-4 : روش هاي استاندارد نشدهتوافق بامشتري وصحه گذاري قبل از بكارگيري بامحتواي: شناسايي مناسب هدف و دامنه كاربرداقلام مورد آزمونعوامل ، كميتها و گستره هادستگاهها و تجهيزاتاستاندارد و مواد مرجعشرح روش آزمونشرايط محيطي لازممعيارهاي پذيرشداده ها و تحليل آنهاعدم قطعيت يا روش اجرايي تخمين آن

اسلاید 30: 5-4-5 : صحه گذاري روشهاموارديكه نياز به صحه گذاري دارند عبارتند از : روشهاي استاندارد نشده روشهاي ابداع شده بوسيله آزمايشگاه روشهاي استانداردي كه خارج از دامنه كاربردشان بكارميروند. بسط و اصلاح روشهاي استانداردثبت سوابق مربوط به صحه گذاري و توجه به نيازهاي مشتري

اسلاید 31: 5-4-6 : تخمين عدم قطعيت اندازه گيري1- روش اجــرائـي بــراي تخميـن عـدم قطعيت انـدازه گيري در كليه موارد كاليبراسيون 2- روش اجرائي براي تخمين عـدم قطعيت انـدازه گيـري درآزمايشگاههاي آزمون 3- در نظر گرفتن كليه اجزاء عدم قطعيت براي تخمين آن

اسلاید 32: 5-5 : تجهيزات  1-   موجود بودن كليه اقلام تجهيزاتي لازم بـراي نمونه برداري آزمون يا كاليبراسيون2- حصـول اطمينان از صحـت عملكـرد و تـوانـائي تجهيزات مـورد استفاده 3- بكـارگيري تجهيـزات تـوسط كـاركنـان و مـوجـود بـودن دستورالعمل ها4-  مشخص كردن انحصاري تجهيزات و نرم افـزارهـاي آزمون يا كاليبراسيون

اسلاید 33: 5-5 : تجهيزات5- نگهداري سوابق مربوط به تجهيزات و نرم افزارها6- روش اجرايي براي جابجايي،حمل و نقل، انبارش ، استفاده و نگهداري تجهيزات 7- عدم استفاده ازتجهيزات معيوب يا دچار نقص عملكرد8- تعيين وضعيت كاليبراسيون تجهيزات

اسلاید 34: 5-5 : تجهيزات 9- حصـول اطمينـان از رضـايت بخشـي وضعـيت كـاركـرد وكاليبراسيون تجهيزات قبل از به كارگيري مجدد10- تعيين وضعـيت كـاليبـراسيـون بين كاليبراسيون هـا11- حصول اطمينان از روز آمد شدن صحيح ضرايب تصحيح حاصل از كاليبراسيون 12- جلــوگيـري از تنظيـم هـايـي كـه باعث عدم اعتبار نتايج مي شود.

اسلاید 35: 5-6 : قابليت رديابي اندازه گيريكليات : - كاليبراسيون تمام تجهيزات موثر بر نتايج آزمون - برنامه و روش اجرايي كاليبراسيون استاندارد هاي اندازه گيري و مواد مرجعالزامات خاص : - كاليبراسيون - آزموناستانداردهاي اندازه گيري مرجع و مواد مرجع

اسلاید 36: 5-7 : نمونه برداري1. روش اجرايي نمونه برداري و طرح نمونه برداري, استفاده از روشهاي آماري مناسب در طرح نمونه برداري و در نظر گرفتن عوامل كنترلي بمنظور اطمينان از اعتبارنتايج2. ثبت اطلاعات مربوط به خواسته مشتري در خصوص انحراف از روشهاي مدون نمونه برداري3. روشهاي اجرايي براي ثبت داده ها و عمليات مربوط به نمونه برداري

اسلاید 37: 5-8 : نگهداري اقلام آزمون و كاليبراسيونروشهاي اجرايي براي حمل و نقل ، دريافت ، جابجايي ،حفاظت ، انبارش ، نگهداري و يا وارهايي اقلام سيستم شناسايي اقلام بمنظور رديابي مناسب آنهاثبت موارد غيرعادي يا هرگونه انحراف نمونه در هنگام تحويل و تبادل اطلاعات با مشتريروشهاي اجرايي و امكانات لازم براي جلوگيري از خرابي, مفقود شدن يا آسيب ديدن اقلام

اسلاید 38: 5-9 : تضمين كيفيت نتايج آزمون و كاليبراسيون1.   تدوين و اجراي روشهاي اجرايي كنترل كيفيت ثبت داده هاي بدست آمده به نحو قابل تشخيص استفاده از فنون آماري در بررسي نتايج در صورت لزوم طرحريزي و بازنگري پايش اعتبار آزمونها وكاليبراسيونها: -  شركت در برنامه هاي مقايسه هاي بين آزمايشگاهي يا PT -  استفاده از مواد مرجع گواهي شده و يا كنترل كيفي با استفاده از مواد مرجع ثانويه -  تكرار آزمون ها يا كاليبراسيون ها با همان روش يا با روش هاي ديگر -  آزمون مجدد يا كاليبراسيون مجدد اقلام نگهداري شده -  ارتباط بين نتايج حاصله از شاخص هاي مختلف اقلام مورد آزمون يا كاليبراسيون2. تحليل داده هاي حاصل از كنترل كيفيت و اقدامات اصلاحي

اسلاید 39: 5-10 : گزارش نتايجكليات : گزارش نتايج بصورت صحيح ، روشن ، بدون ابهام و مبتني بر واقعياتگزارشهاي آزمون و گواهينامه هاي كاليبراسيونگزارشهاي آزمونگواهينامه هاي كاليبراسيوناظهارنظرها و تفسيرها

اسلاید 40: 5-10 : گزارش نتايج6. نتايج آزمون و كاليبراسيون دريافت شده از پيمانكاران فرعي7. انتقال الكترونيكي نتايج8. شكل ارائه گزارشها و گواهينامه ها9. اصلاحيه هاي مربوط به گزارشهاي آزمون و گواهينامه هاي كاليبراسيون

اسلاید 41: تمرين شماره 1- زمان 30دقيقهتمرين شماره 2- زمان 20 دقيقه

اسلاید 42: محتواي دوره تعريف مميزيانواع مميزيفرآيند مميزي - بررسي مستندات - برنامه ريزي مميزي - آماده شدن براي مميزي - انجام مميزي - ارزيابي مميزي - جمع بندي مميزي - تهيه گزارش مميزي - تهيه برنامه اقدامات اصلاحي و پيگيري آنها

اسلاید 43: 3) انواع مميزي2) تعريف مميزي1) مقدمه4)فرآيند مميزيمميزي داخلي سيستم مديريت ازمايشگاه ها

اسلاید 44: در اين دوره آموزشي، شما خواهيد آموخت كه : مميزي چيست ؟ انواع مميزي ها كدامند؟ چگونه مميزي كنيد ؟ چگونه برنامه مميزي تهيه كنيد؟ چگونه گزارش مميزي تهيه كنيد؟يكي از روشهاي بسيار سودمند، جهت كنترل فرآيندهاي موجود در سازمان و اطمينان از استقرار مناسب و مداوم سيستم مديريت كيفيت در سازمان و كنترل بهبود اثربخشي سيستم و پويايي آن، انجام مميزي سيستم مديريت كيفيت مي باشد.

اسلاید 45: 3) انواع مميزي2) تعريف مميزي1) مقدمهمميزي داخلي سيستم مديريت ازمايشگاه ها4)فرآيند مميزي

اسلاید 46: مميزي، فرآيندي نظام يافته، مستقل و مدون به منظور بدست آوردن شواهد مميزي و ارزيابي آنها به صورت عيني؛ جهت تعيين ميزاني كه معيارهاي مميزي برآورده مي شوند.

اسلاید 47: 3) انواع مميزي2) تعريف مميزي1) مقدمه4)فرآيند مميزيمميزي داخلي سيستم مديريت ازمايشگاه ها

اسلاید 48: مميزي داخلي ( شخص اول )مميزي خارجي شخص دومشخص سوم

اسلاید 49: مميزي داخلي، كه مميزي شخص اول نيز ناميده مي شود، توسط پرسنل داخلي سازمان و براي شناخت وضعيت سيستم مديريت كيفيت سازمان و بهبود آن انجام مي شود.مميزي خارجي (شخص دوم)مميزي خارجي (شخص سوم)انواع مميزيمميزي داخلي(شخص اول)

اسلاید 50: مميزي خارجي، توسط سازمانهايي كه در مورد سازمان ذينفع هستند، مانند سهامداران، مشتريان و يا توسط نماينده هايي از جانب آنها براي ارزيابي توانايي سازمان در برآورده نيازهاي آنها انجام مي شود.به مميزي شخص دوم، ارزيابي تامين كنندگان نيز گفته مي شود.مميزي خارجي (شخص دوم)مميزي خارجي (شخص سوم)انواع مميزيمميزي داخلي(شخص اول)

اسلاید 51: مميزي شخص ثالث توسط سازمانهاي مستقل بيروني انجام مي گيرد.اين سازمانها معمولا به سازمانهاي گواهي دهنده C.B معروف هستند و انطباق سيستم مديريت سازمان را با الزامات استانداردهايي از قبيل ISO 9001 & ISO 14001 و . . . گواهي و يا ثبت مي كنند.مميزي خارجي (شخص دوم)مميزي خارجي (شخص سوم)انواع مميزيمميزي داخلي(شخص اول)

اسلاید 52: 3) انواع مميزي2) تعريف مميزي1) مقدمه4)فرآيند مميزيمميزي داخلي سيستم مديريت ازمايشگاه ها

اسلاید 53: تعيين تيم مميزي و انتخاب يك نفر بعنوان سر مميز و رهبر تيمبررسي مستندات تعيين معيارهاي مميزيتهيه برنامه زماني مميزي و اعلام به واحدهاي ذيربطتوجيه تيم مميزي و ايجاد هماهنگي بين اعضاء تيم توسط سر مميزبرگزاري جلسه Opening Meeting انجام مميزي مطابق برنامهارزيابي نتايج مميزي بر اساس معيارهاي مميزيجمع بندي، مستند سازي و تهيه گزارش مميزيبرگزاري جلسه Closing Meetingاعلام نتايج مميزي و تعيين اقدامات اصلاحي مورد نياز در صورت مشاهده عدم انطباقتهيه برنامه اقدامات اصلاحيپيگيري انجام اقدامات اصلاحي و اثربخش بودن اقدامات تعيين شدهصدور برنامه اقدامات اصلاحي جديدي در صورت اثربخش نبودن اقدامات تعيين شده قبلي

اسلاید 54: تشريح فرآيند مميزيفرآيند مميزي نكاتي در ارتباط با مميزي

اسلاید 55: اگر به فرآيند مميزي نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه فرآيند مميزي يك فرآيند بهبود گرا مي باشد و بر اساس چرخه دمينگ يا PDCA طراحي شده است. برنامه ريزي مميزي = PLAN اجراي مميزي = DO گزارش مميزي = CHECK تعيين اقدامات اصلاحي و پيگيري آنها = ACTمسئوليت ها در مميزي نكاتي در ارتباط با مميزيچرخه مميزيزمان انجام مميزي

اسلاید 56: An audit follows the Deming-wheelPlan:Do: auditCheck:Adjust:Audit Plan - incl. auditors appointmentNotificationPreparationOpening meetingInformation gatheringExit meetingReportCA: effective?Follow-up auditsCorrective actions (CA)•••••••••••••••Close out

اسلاید 57: مسئوليت ها در مميزي نكاتي در ارتباط با مميزيچرخه مميزيزمان انجام مميزي

اسلاید 58: قبل از بيان مسئوليت ها در مميزي به تعاريف زير توجه نماييد: - مميز : شخص داراي صلاحيت جهت انجام مميزي - تيم مميزي : يك يا چند مميز كه مميزي را انجام مي دهند. - كارشناس فني : شخصي كه دانش يا تخصص معيني را در زمينه مورد مميزي دارد. - سر مميز : يكي از مميزان تيم مميزي براي ايجاد هماهنگي بين اعضاء و رهبري تيم مميزي، بعنوان سر مميز تعيين مي شود. مسئوليت تيم مميزيمسئوليت ها در مميزيتعاريفمسئوليت سرمميزمسئوليت مميزي شونده

اسلاید 59: روشن نمودن الزامات مميزيبرنامه ريزي و اجراي مسئوليت هاي محوله به نحو موثرمكتوب نمودن مشاهدات مميزيبررسي ميزان اثربخشي اقدامات اصلاحيمسئوليت تيم مميزيمسئوليت ها در مميزيتعاريفمسئوليت سرمميزمسئوليت مميزي شونده

اسلاید 60: برنامه ريزي مميزي و اعمال تغييرات لازم در آنتوجيه تيم مميزي و ايجاد هماهنگي لازمه بين اعضاء تيم مميزيمديريت انجام مميزيبرگزاري جلسات Opening & Closing Meeting ارزيابي و ارائه نتايج مميزيتهيه گزارش مميزيانجام مذاكرات با مميزي شوندگان در ارتباط با عدم انطباقهاي مشاهده شدهدر صورت لزوم پيگيري اقدامات اصلاحي تعيين شدهمسئوليت تيم مميزيمسئوليت ها در مميزيتعاريفمسئوليت سرمميزمسئوليت مميزي شونده

اسلاید 61: آگاه نمودن كاركنان مرتبط در خصوص اهداف و دامنه مميزيفراهم نمودن شرايط لازم جهت دسترسي تيم مميزي به مدارك و شواهد لازمپرهيز از انجام كارهاي نمايشيپاسخ به سئوالات مميز به دور از هرگونه تكلف پذيرش اشتباهات و پرهيز از دروغ ( هر چند مصلحتي باشد )پرهيز از تلف كردن زمان مميزي در هنگام پاسخگويي يا ارائه سوابق و شواهدمسئوليت تيم مميزيمسئوليت ها در مميزيتعاريفمسئوليت سرمميزمسئوليت مميزي شونده

اسلاید 62: مميزي داخلي سيستم مديريت، معمولا در موارد زير انجام مي شود : - مميزي هاي منظم برنامه ريزي شده - مميزي هاي خارج از برنامه مميزي هاي خارج از برنامه، در مواردي از قبيل : افزايش شكايات مشتريان، تغييرات مهم در سيستم مديريت كيفيت سازمان، افزودن خطوط توليد يا محصول جديد، ضعف برخي از فرآيندهاي سازمان و . . . مسئوليت ها در مميزي نكاتي در ارتباط با مميزيچرخه مميزيزمان انجام مميزي

اسلاید 63: تشريح فرآيند مميزيفرآيند مميزي نكاتي در ارتباط با مميزي

اسلاید 64: پس از تعيين تيم مميزي ( كه معمولا توسط نماينده مديريت انجام مي شود )، يك نفر از اعضاء تيم كه هم به فرآيند كاري سازمان و هم بر الزامات استاندارد تسلط دارد و آموزش لازمه در ارتباط با انجام مميزي را گذراند است، بعنوان سر مميز تيم انتخاب مي شود.بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 65: كليه اعضاء تيم مميزي، قبل از انجام مميزي بايد مستندات مربوط به فرآيند / واحد مورد مميزي را مطالعه نمايند .هدف از مطالعه مستندات، حصول اطمينان از پوشش كليه الزامات استاندارد توسط مستندات تدوين شده و كفايت مستندات موجود با توجه به وضعيت سازمان مي باشد. بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 66: خط مشي كيفيتنظامنامه كيفيتنقشه هاي فرآيندروش هاي اجرائي دستورالعمل ها، فرم ها و . . .نقشه ها، استانداردها، راهنماها و . . .بررسي مستنداتمستندات سيستم مديريت كيفيت

اسلاید 67: بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 68: مجموعه اي از مستندات كه به عنوان مرجع در جريان مميزي مورد استفاده قرار مي گيرند و شواهد بدست آمده در جريان مميزي براي بررسي انطباق يا عدم انطباق با آنها مقايسه مي شوند را معيارهاي مميزي گويند .اين معيارها مي توانند در برگيرنده :خط مشي هانظامنامه ها روش هاي اجرائيدستورالعمل هانقشه هاي فرآيند استانداردهاي مورد استفاده در سيستم مديريت كيفيتو . . . باشند.تهيه برنامه مميزي و اعلام به واحدهابرنامه ريزي مميزيتعيين معيارهاي مميزي

اسلاید 69: برنامه مميزي معمولا شامل موارد و جزئيات زير مي باشد:فرآيندهاي مورد مميزي/ واحدها ؟چه زماني فرآيندها و بر اساس چه ترتيباتي مميزي مي شوند؟چه كساني تيم مميزي را تشكيل مي دهند؟ محدوده هاي مورد مميزي كدامند؟معيارهاي مميزي كدامند؟تهيه برنامه مميزي و اعلام به سازمانبرنامه ريزي مميزيتعيين معيارهاي مميزيبرنامه مميزي

اسلاید 70: پس از تهيه برنامه مميزي، طی نامه رسمي به مديران واحدهاي سازماني، ارسال مي شود. ارسال برنامه مميزي براي واحدهاي سازماني، قبل از انجام مميزي، به مسئولين واحدها / فرآيندها اين امكان را مي دهد تا قبل از شروع مميزي و در زمان مقرر خود را جهت انجام مميزي آماده نمايند.

اسلاید 71: تمرين شماره 3- زمان 60 دقيقه

اسلاید 72: بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 73: از وظايف سر مميز تيم مميزي، توجيه تيم مميزي براي كنترل رفتار و حركات خود در روند مميزي، تشريح نكات مهم فرآيندها و سازمان، ارائه نكات فني و تكنيكي مورد نياز، تشريح برنامه مميزي براي تيم مميزي، تشريح عكس العمل مورد انتظار از يك مميز خوب در شرايط دشوار، بررسي مستندات مورد مميزي و بازديد اوليه از واحدها در صورت نياز و تهيه چك ليست مميزي و ارائه آنها به تيم مميزي.آماده شدن براي مميزيتوجيه تيم مميزي و ايجاد هماهنگي و آماده سازي تيم مميزيچك ليست مميزي عكس العمل مميزان در شرايط دشوار

اسلاید 74: چك ليست مجموعه اي است از سئوالات درباره الزامات استاندارد و نحوه اجراي اين الزامات در سازمان و كمك مي كند تا :مميز، مبنايي را براي شروع مميزي و بررسي فعاليتها ايجاد نمايد.مميز، اطمينان يابد كه هيچ موردي از الزامات استاندارد در ارتباط با واحد / فرآيند / شخص مميزي شونده از قلم نيافتاده است.مميز، بتواند مميزي را هدايت نموده و جريان آنرا در مسير درست قرار دهد.آماده شدن براي مميزيتوجيه تيم مميزي و ايجاد هماهنگي و آماده سازي تيم مميزيچك ليست مميزي عكس العمل مميزان در شرايط دشوارنمونه چك ليست مميزي

اسلاید 75: چك ليست، بايد حاوي سئوالاتي باشد كه پاسخ آنها “ بلي يا خير “ باشد ( اما مميز هنگام مميزي بايد سئوالات را به گونه اي مطرح نمايد كه مميزي شونده، مجبور به ارائه اطلاعات كاملي شود )چك ليست، بايد جايي براي ثبت مشاهدات مميز متناظر با سئوالات مطرح شده داشته باشد.سئوالات چك ليست بايد مطابق با الزامات استاندارد تهيه شوند و مطالبي خارج از الزامات استاندارد در آنها در نظر گرفته نشود.

اسلاید 76: فراموش نكنيد، مميزي شوندگان در مقام يك انسان داراي روحيات و اخلاقيات مختلفي هستند كه ممكن است با روحيات شما سازگار نباشد.مميزان بايد خود را در برابر رفتارهاي مختلف و غير قابل پيش بيني مميزي شوندگان، كنترل نموده و عكس العمل مناسب از خود نشان دهند . بنابراين هميشه در جريان مميزي، منتظر رفتارهاي نامناسب و غير منتظره باشيد.هيچگاه، در جريان مميزي، سعي نكنيد بعنوان قاضي يا مشاور براي حل مسائل ظاهر شويد.مميز بايد مستقل و بي طرف باشد.هميشه با ديدگاه مثبت، مميزي نماييد و به دنبال يافتن عدم انطباق نباشيد.در هر شرايطي، خونسردي خود را حفظ نماييد.بيش از حد درگير نشويد.مميز نبايد براي حل مشكلات، پيشنهاد بدهد.هيچگاه بدون راهنما و همراه در سازمان سرگردان نشويد.مميز نبايد گيج و حواس پرت باشد. آماده شدن براي مميزيتوجيه تيم مميزي و ايجاد هماهنگي و آماده سازي تيم مميزيچك ليست مميزي عكس العمل مميزان در شرايط دشوار

اسلاید 77: تهيه چك ليست مميزي و يادآوري نحوه رفتار مميزان در شرايط گوناگون بر عهده سر مميز مي باشد.

اسلاید 78: بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 79: برگزاري جلسه از ديگر وظايف سر مميز مي باشد.مواردي كه در جلسه افتتاحيه مطرح مي گردند عبارتند از:معرفي حاضرين جلسه( تيم مميزي و مميزي شوندگان )تشريح محدوده مميزي، اهداف و نحوه كارتشريح شيوه گزارش دهيتائيد و تثبيت برنامه مميزيتوافق بر زمان برگزاري جلسه اختتاميهپاسخ دادن به سئوالات احتمالي بوجود آمده حاضرين در جلسهانجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 80: انجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 81: سوابق،شرح ماوقع و كليه اطلاعاتي كه به معيارهاي مميزي مربوط باشند و به نوعي پاسخ سئوالات تيم مميزي باشد را شواهد مميزي گويند. مميز بايد كليه شواهد چه مثبت و چه منفي را به صورت كاملا دقيق و روشن ثبت نمايد.اطلاعات گردآوري شده در مورد سوابق و شواهد مميزي بايد شامل : كد سابقه، شماره سريال سابقه،تاريخ تكميل آن، تهيه كننده و تائيد كننده سابقه، نام سابقه و شرح مشاهدات مورد نظر از سابقه، نام مصاحبه شونده، شماره ويرايش، نام مستندات مرتبط و ساير اطلاعات كليدي باشد.شواهد مميزيتعريف شواهد مميزيجمع آوري شواهد ثبت شواهد در جريان مميزي

اسلاید 82: شواهد مميزي به روش هاي زير به دست مي آيند :مشاهده فعاليتها ( با پرسش و در پي آن ديدن عمل انجام شده)بررسي و بازبيني مدارك و مستنداتمصاحبه با كاركنانشواهد مميزيتعريف شواهد مميزيجمع آوري شواهد ثبت شواهد در جريان مميزي

اسلاید 83: مميز در جريان مميزي بايد پس از هر مذاكره، از شواهد مميزي و از صحبت هاي انجام شده ، يادداشت برداري نمايد . چرخه زير را هميشه در نظر داشته باشيد:سئوال كنببينچك كنثبت كن شواهد مميزيتعريف شواهد مميزيجمع آوري شواهد ثبت شواهد در جريان مميزي

اسلاید 84: انجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 85: - در صورتيكه مصاحبه شونده، قادر به اداي توضيحات كافي در مورد مميزي نباشد، مي توانيد از راهنماي سازمان، استفاده نماييد.به سخنان در گوشي و شايعات توجه نكنيد. حتما به دنبال شواهد براي سئوالات خود باشيد و تنها به صحبت و گفته هاي مصاحبه شونده اكتفا نكنيد. هرگز اجازه ندهيد از شخصيت مميزي شما به عنوان اهرم و وسيله اي براي رسيدن به اهداف استفاده نمايند. با افراد مسئول، مصاحبه نماييد.با آنهايي كه انجام دهنده كار هستند، مصاحبه نماييد.با افراد مناسب، مصاحبه نماييد.هرگز اجازه ندهيد، مصاحبه شما از مسير اصلي آن خارج شود.ارتباطاتدر ارتباط با مصاحبه با كاركنان روش هاي برقراري ارتباط موثر نقش ارتباط موثر در روند انجام مميزي چگونه در جريان مميزي گفتگوي مناسبي داشته باشيم ؟ سوال هاي مميزي

اسلاید 86: حتما خود را معرفي نماييد.از سئوالات روشن و باز استفاده نماييد. به مميزي شونده فرصت پاسخ دهي به سئوالات را بدهيد و سئوالات را يكي يكي بپرسيد.بر روي فرآيندها و يا تجهيزات جديد، تمركز ننماييد.علاقه خود را به موضوع مورد بحث بروز دهيد تا مصاحبه شونده با آسودگي بيشتري به سئوالات شما پاسخ دهد.يادداشت برداري در حين پرسشعدم قضاوت تنها بر اساس يك نمونهارتباطاتدر ارتباط با مصاحبه با كاركنان روش هاي برقراري ارتباط موثر نقش ارتباط موثر در روند انجام مميزي چگونه در جريان مميزي گفتگوي مناسبي داشته باشيم ؟سوال هاي مميزي

اسلاید 87: هميشه در جريان مميزي، هم مميز و هم مميزي شونده از فشار عصبي حاصل از انجام مميزي، رنج مي برند. بنابراين اگر شما در مقام يك مميز بتوانيد، ارتباط موثر و خوبي را با مصاحبه شونده، برقرار نماييد، راحت تر مي توانيد جريان مميزي را به نفع خود هدايت نماييد.ارتباطاتدر ارتباط با مصاحبه با كاركنان روش هاي برقراري ارتباط موثر نقش ارتباط موثر در روند انجام مميزي چگونه در جريان مميزي گفتگوي مناسبي داشته باشيم ؟ سوال هاي مميزي

اسلاید 88: در گفتگوها شما به عنوان مميز در يك طرف و مصاحبه شونده به عنوان مميزي شونده در طرف ديگر قرار دارد:گفتگويي كه بين دو طرف در جريان مميزي انجام مي شود، به چند عامل بستگي دارد كه عبارتند از:آنچه، مميز مي خواهد بگويد.آنچه به مميزي شونده منتقل مي شود.آنچه به گوش مميزي شونده مي رسد.آنچه مميزي شونده، فكر مي كند، شنيده است.پاسخي كه مميزي شونده مي دهد.آنچه مميز فكر مي كند، شنيده است.بنابراين اگر شما بتوانيد با در نظر گرفتن اين موارد، با درايت، روند مميزي را هدايت نماييد، از بسياري از اختلافات و سوءتفاهمات گفتاري جلوگيري خواهيد نمود. ارتباطاتدر ارتباط با مصاحبه با كاركنان روش هاي برقراري ارتباط موثر نقش ارتباط موثر در روند انجام مميزي چگونه در جريان مميزي گفتگوي مناسبي داشته باشيم ؟ سوال هاي مميزي

اسلاید 89: ارتباطاتدر ارتباط با مصاحبه با كاركنان روش هاي برقراري ارتباط موثر نقش ارتباط موثر در روند انجام مميزي چگونه در جريان مميزي گفتگوي مناسبي داشته باشيم ؟ سوال هاي مميزي

اسلاید 90: سئوالات بسته : پاسخ اين نوع سئوالات “ بلي يا خير “ است؟ مانند : آيا شما تامين كنندگان خود را ارزيابي مي كنيد؟سئوالات باز : نياز به توضيح بيشتري دارند . مانند : روش ارزيابي تامين كنندگان شما چگونه است ؟ سوال هاي مميزي انواع سئوالات در مميزي اصطلاحات كمكي براي مطرح كردن سئوالات پيگيري سئوالات مطرح شده در روند مميزي

اسلاید 91: سئوالات زير در مطرح نمودن سئوالات مناسب به مميز كمك مي كنند:چه چيزي؟چرا؟چه موقع؟چگونه؟كجا؟چه كسي؟نشان بده؟ سوال هاي مميزي انواع سئوالات در مميزي اصطلاحات كمكي براي مطرح كردن سئوالات پيگيري سئوالات مطرح شده در روند مميزي

اسلاید 92: به ياد داشته باشيد، تا پاسخ سئوال خود را نيافتيد، به سراغ سئوال بعدي نرويد . براي اينكه قادر باشيد پاسخ سئوالاتتان را براحتي و سريع دريافت نماييد به طريق زير عمل نماييد :هنگام مميزي به هدف روشهاي اجرائي و فعاليتها، توجه كنيد .سوابق مهم را جهت بررسي انتخاب كنيد.بررسي كنيد كه آيا همه فعاليتهاي پيش بيني شده اجرا مي شوند ؟آيا كنترلهاي تعيين شده، موثر هستند؟آيا برنامه ها و روشهاي اجرائي دنبال مي شوند؟ سوال هاي مميزي انواع سئوالات در مميزي اصطلاحات كمكي براي مطرح كردن سئوالات پيگيري سئوالات مطرح شده در روند مميزي

اسلاید 93: Vertical audit: do it forwards, then backwardsRequestSamplingSample receptionPreparationInspectionProcessingAuthorisationReportingTask 1Task 2Task 3backward audithorizontal auditforward auditانجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 94: بدون غرض بودن در مميزيگفتگو و بحث منطقي با پرسنل مرتبطشفاف سازي موارد مشكوكدريافت واقعيتهاياري گرفتن از مميزي شوندگان و ساير متخصصانتيز بين و كنجكاو ولي مودب باشيدسعي كنيد با حفظ تيزبيني، خود را ساده جلوه دهيددر برخورد با مميزي شوندگان و پرسش خجالت نكشيد، بلكه سماجت كنيد.انجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 95: استفاده از چك ليست بعنوان ابزار كمكي و نه مبنايي براي مميزيبرخورد جدي با اتلاف كنندگان زمان مميزياجتناب از اخذ تصميمات غير ضروري و عجولانهرعايت برنامه زمانيانتخاب نمونه ها به نحو مناسبدر برابر عكس العمل مميزي شوندگان، نيازي به عكس العمل مشابه نيست.سعي كنيد از محور اصلي سئوالات و محدوده مميزي خارج نشويد.هرگز با عصبانيت با مصاحبه شوندگان برخورد نكنيد.انجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 96: همواره در جريان مميزي به مواردي برخورد خواهيد نمود كه باعث اتلاف زمان مميزي مي شوند. وظيفه شما در قبال اين گونه رفتارها و موارد، مديريت و كنترل مميزي با درايت كامل مي باشد.تاخير پرسنل براي حضور در مميزيانجام كارهاي متفرقه ( مكالمه تلفني و . . . )صرف زمان طولاني براي ارائه مستندات و سوابقرفت و آمد زياد در حين مميزيدر دسترس نبودن مستندات در محل مميزيطفره رفتن از پاسخ به سئوالاتاختصاص چند نفر براي پاسخ به يك موضوع در مقابل مميزبرخورد منفي با موضوعسعي در صحيح جلوه دادن موضوعطرح شكايت از عدم همكاري پرسنل و مديرانبحث در ارتباط با شرايط زندگي و كاريكنترل جريان مميزي اتلاف كننده هاي زمان در مميزي

اسلاید 97: روابط عمومي قوي و توان برقراري ارتباط موثرشنونده خوب ( شنونده، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد)مشاهده كننده تيزبين و قويتحليل گر قويصبور و مودببي طرف و درستكارسازمان يافته انجام مميزي مطابق برنامهانجام مميزيبرگزاري جلسه Opening Meetingيك پيشنهاد شواهد مميزيارتباطات جمع بندي ويژگي هاي يك مميز خوبنكات مهم در حين مميزيكنترل جريان مميزي

اسلاید 98: پس از اتمام مميزي بر اساس برنامه از پيش تعيين شده و ارزيابي تمامي موارد محدوده تعيين شده براي مميزي، تيم مميزي براي جمع بندي و تعيين نتايج مميزي، در جلسه اي كه موسوم به Wash-up مي باشد، اقدام به ارائه مشاهدات و يافته هاي خود در حين مميزي به سر مميز مي نمايند و توضيحات لازم را نيز در ارتباط با يافته هاي خود ( در صورت نياز ) به سر مميز ارائه مي كنند. در اين حال سر مميز با توجه به معيارهاي مميزي و مشاهدات جمع آوري و با كمك تيم مميزي اقدام به تعيين انطباق يا عدم انطباق براي هر مشاهده با معيار مميزي و الزامات استاندارد مي نمايد.بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 99: سر مميز، پس از روشن نمودن وضعيت مشاهدات، آنها را دسته بندي نموده و براي هر كدام از آنها، الزام مربوط از استاندارد و شواهد بدست آمده را ثبت مي كند.دسته بندي مشاهدات بر اساس تقسيمات زير مي باشد:نقاط قوت و مثبت سازمانفرصت هايي براي بهبودمشاهداتعدم انطباق جزييعدم انطباق عمدهبررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 100: اساس كار مميزي، بر پايه يافتن انطباق با الزامات استاندارد مي باشد نه يافتن عدم انطباق. زيرا هدف از مميزي كمك به سازمان براي رشد و پيشرفت مي باشد. بنابراين همواره مميزين بايد، نقاط قوت سازمان را در نظر گرفته و آنرا اعلام نمايند، اين عمل از نظر روحي و رواني نيز تاثير بسزايي در حركت و كارايي پرسنل خواهد داشت و به نوعي در پرسنل سازمان، انگيزش ايجاد مي نمايد.مشاهداتجمع بندي مميزينقاط قوت و مثبت سازمانفرصت هايي براي بهبودعدم انطباق ها

اسلاید 101: در برخي از موارد، موقعيتهايي وجود دارند كه ممكن است منجر به بروز خطا و اشتباه شوند. مميزان بايد در هنگام برخورد با چنين مسائلي، موارد مشاهده شده را يادداشت نموده و جهت بررسي بيشتر به سازمان اعلام نمايند تا از بروز مشكل در آينده جلوگيري به عمل آيد.مشاهداتجمع بندي مميزينقاط قوت و مثبت سازمانفرصت هايي براي بهبودعدم انطباق ها

اسلاید 102: موقعيتهايي هستند كه مميزان با پيشنهاد آنها به سازمان، اين فرصت را در اختيار سازمان قرار مي دهند تا عملكرد خود را بهبود بخشد . معمولا چنين موقعيتهايي باعث پيشرفت و افزايش اثربخشي در سازمان مي شوند.مشاهداتجمع بندي مميزينقاط قوت و مثبت سازمانفرصت هايي براي بهبودعدم انطباق ها

اسلاید 103: مشاهداتجمع بندي مميزينقاط قوت و مثبت سازمانفرصت هايي براي بهبودعدم انطباق ها

اسلاید 104: تعريف عدم انطباق :برآورده نشدن يك الزام و يا خواسته از استانداردعدم انطباق يعني اختلاف بين “ بايد “ و “ هست “عدم انطباق ها را معمولا به دو دسته تقسيم مي كنند :عدم انطباق جزييعدم انطباق عمدهعدم انطباق جزئيعدم انطباق ها تعريف عدم انطباقعدم انطباق عمدهفرم گزارش عدم‌انطباق مميزي

اسلاید 105: به آن دسته از عدم انطباق ها اطلاق مي شود كه باعث ايجاد وقفه در عملكرد سيستم مديريت كيفيت يا عدم اطمينان به تحت كنترل بودن فرآيندها يا توليدات نمي شود، ولي ممكن است باعث ايجاد انحراف يا خطا در بخشي از سيستم مديريت كيفيت سازمان شود. عدم انطباق جزئيعدم انطباق ها تعريف عدم انطباقعدم انطباق عمده

اسلاید 106: اين عدم انطباق باعث ايجاد وقفه يا خرابي عمده در اجراي سيستم مديريت كيفيت مي شود.معمولا عدم انطباق عمده در يكي از حالتهاي زير رخ مي دهد :يك بند يا الزام از استاندارد اجرا نشود.تعدادي عدم انطباق جزيي براي يك الزام از استاندارد كه با هم باعث ايجاد عدم انطباق عمده مي شوند .هر عدم انطباقي كه منتج به احتمال ارايه نتايج نامعتبر شود ، بعنوان يك عدم انطباق عمده شناخته مي گردد.عدم انطباق جزئيعدم انطباق ها تعريف عدم انطباقعدم انطباق عمده

اسلاید 107: گزارش مميزي شامل اطلاعات زير مي باشد : هدف و محدوده مميزياسامي تيم مميزي و مميزي شوندگاناستاندارد مورد مميزي و چك ليست استفاده شدهنتايج مميزي و تفسير و تحليل آنهامشاهدات مميزي و استنباط هاگزارش دقيق عدم انطباق هاي ديده شدهبررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 108: گزارش مميزي نبايد شامل :نظرات شخصي مميزاظهارنظر براي انجام اقدام اصلاحي باشد .گزارش مميزي بايد شامل : قضاوتهاي انجام شده توسط مميز ين بر پايه كيفيت، تائيد و اطمينان از مشاهدات عيني جمع آوري شده در حين مميزي، براي برآورده كردن معيارهاي مميزي در سازمان باشد.تهيه گزارش مميزيمحتويات گزارش مميزي

اسلاید 109: گزارش مميزي بايد شامل :ميزان انطباق سيستم مديريت كيفيت در واحد مميزي شوندهميزان اثربخشي اجراي سيستم مديريت كيفيت و نحوه بهبود آن باشد.

اسلاید 110: بررسي مستنداتتشريح فرآيند مميزي تعيين تيم مميزي و انتخاب سر مميز انجام مميزيبرنامه ريزي مميزي آماده شدن براي مميزيتهيه گزارش مميزيارزيابي مميزيجمع بندي مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 111: پس از جمع بندي و تهيه گزارش مميزي، تيم مميزي براي اعلام نتايج مميزي بايد جلسه اختتاميه را برگزار نمايد. در اين جلسه، سر مميز پس از اعلام مجدد اينكه بررسي ها بصورت نمونه گيري تصادفي انجام شده اند، و وجود عدم انطباق در يك فرآيند / واحد، نشاندهنده عدم صلاحيت فرد مسئول فرآيند / واحد نمي باشد، اقدام به ارائه گزارش مميزي به حاضرين در جلسه، از جمله مديريت ارشد سازمان مي نمايد.جلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 112: در جلسه اختتاميه، گزارش تهيه شده و يافته هاي بدست آمده در جريان مميزي، به ترتيب دسته بندي اعلام مي شوند و مسئولين انجام اقدامات اصلاحي مربوط به عدم انطباقهاي مشاهده شده تعيين و زمان انجام آنها ( فرصت انجام اقدامات ) و مسئول پيگيري عدم انطباق ها تعيين مي شود.اقدامات اصلاحي تعيين شده براي هر فرد، كه در فرم عدم انطباق ثبت شده، به وي ابلاغ شده و امضاء وي اخذ مي گردد. تيم مميزي وظيفه پيگيري اقدامات اصلاحي تعيين شده را بر عهده خواهد داشت و بايد بر روند انجام اقدامات اصلاحي و اثربخش بودن آنها نظارت كامل داشته باشد.جلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزي

اسلاید 113: نتيجه بررسي اقدامات اصلاحي انجام شده، بايد دقيقا ثبت شده و تاييد مميز يا سر مميز در فرم عدم انطباق ثبت شده باشد.در صورتيكه اقدام اصلاحي، اثربخش نباشد، بايد اقدام اصلاحي ديگري تعيين و پيگيري انجام شود.

اسلاید 114: پس از انجام مميزي، بايد مميزي انجام شده مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.مواردي كه مي توان بر اساس آنها، فرآيند مميزي را مورد بررسي قرار داد، عبارتند از:برگزاري مميزي بر اساس برنامه زماني تعيين شدهتعيين فرآيندها / واحدهايي كه بيشترين عدم انطباق ها، مربوط به آنها بوده است و . . .تجزيه و تحليل مميزيجلسه اختتاميه و تجزيه و تحليل مميزيجلسه اختتاميه

اسلاید 115: كلام آخردر صورت وجود نقص در عملكرد مميزي شونده ، هيچگاه از وي بعنوان منشاء عدم انطباق،انتقاد نكنيد.از شخصي كه در جلسات حضور ندارد، انتقاد نكنيد.همواره سعي كنيد، در صورت وجود كاستي، از سيستم انتقاد كنيد نه اشخاص. تنها ديكته نانوشته غلط ندارد

اسلاید 116: تمرين 4- زمان 90 دقيقهتمرين 5- زمان 30 دقيقهتمرين6- زمان 45 دقيقه

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید