معماری و عمرانعلوم مهندسی

منتاژ قطعات فولادی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ستون ها اجزایی لز ساختمان فلری هستند که قسمت اعظم نیرروهای وارد به آنها فشاری است و اغلب به صورت عمود بر سطح زمین قرار دارند. تيرجه هاى سقف بايد بار خود رابه پلها و پلها به ستون ها وبالاخره ستون ها به زمین منتقل می ستون ها را می توان با توجه به شدت بار وارده و محدودیت های معماری و اقتصادی به صورت ساده از آهن بال پهن و یا قوطی مربع و مربع مستطیل انتخاب نمود و یا آنها را به صورت مركب از دو یا چند آهنآ یا چهار عدد نبشی و یا دو عدد ناودانی با تسمه و یا بدون تسمه ساخت. حداقل آهن 1 كه براى ستون سازى مورد استفاده قرار مى كيرد آهن نمره 14 لست.

صفحه 4:
سستون از آهن و تسمه مورب

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
تون با 4 عدد نبث ستون یا 4 عدد نبشی و تسمه

صفحه 16:
— 1۱۳ ‎Fee‏ 4 7 جح مر 1 لل ‎NN‏ A Somes ‏ایس‎

صفحه 17:
ستون سازی با ورق رایج ترین شکلی که مهندسین محاسب در ايرران بمرای ساختن ستون از ورق انتخاب می کنند»شکل مربع يا مستطیل می باشد.در ساختن این ستون ها بای سهولت عملیات جوشکاری بهتر است که دو ورق روبرو قدری توت قرار بگیررند. زیرا در اين صورت عملیات جوشکاری با هر بعد و طول»هیچگونه مزاحمت جانبی ایجاد نمی کند. با وجود اینکه عرض ورق های موجود در بازار ایرران ۱۰۰ یا ۱۲۰ و یا ۱۵۰ سانتیمت استهبراى آنكه دور رين ورق ها به حداقل برسدهدر موقع محاسبه بايد عرض ورق هاى مورد مصرف در ستون سازى را با توجه به عرض ورق موجود در بازار4؟؟ یاه۲ و یا ۳۰ سانتیمتر در نظس گرفت.

صفحه 18:

صفحه 19:
ستون های رکب خصوصا ستون های م کب ساخته شده از ورق به ما این اجازه را مى دهد كه آنرا با توجه به شدت بار وارده و جهت تأثيس بار طراحی نموده و تقاط ضعف را با اضافه نمودن يا دور و نزديك كردن ورقها برطرف نماييم.بايد توجه نمود كه در ساختن ستون های م کب با دو مشکل اساسى روبرو هستيم؛ اول آنكه ممكن است در موقع جوشکاری ستون پیچیده و به کلی غیم قابل استفاده شود. رای جلوگیرری از این باید هر ستون را در حین ساختن قالب های محکمی مهار نماییم تا قالب مانع پیچیدگی ستون شود. دوع آنکه باید ترتیب اتصال قطعات را طوری بدهیم که امکان جوشکاری فراهم باشد.مثلا براى ساختن يك ستون دورق و 4نبشى بايد اول صفحه میانی را به دو بدنه بیررونی عمود بر آن جوش بدهیم و جوشکاری را تکمیل کنیم.

صفحه 20:
در اين مرحله براى ايتكه فاصله لبه هاى تيى 11 یا ما شکلی که ساخته ایم در اشر جوشکاری تفییر نکند باید لبه آنها را به وسیله میلگرد به همدیگرجوش دهیم تا فاصله ثابت بماند. آنگاه دو بدنه دیگ ستون را سر جایش گذاشته و قوطی را تکمیل کنیم و همچنین در موقع اتصال نبشی بای آنکه جوشکاری صفحات مانع چسبیدن نبشی به بدنه ستون نشود باید صفحات را مطابق شکل نوک به نوک قرار داده و جوشکاری را در گودی ایجاد شده انجام دهیم. در هر حال بهتر است اول ماکت کوچکی از ستون طراحی شده را ساخته و امکانات جوشکاری را بررسی نماییم

صفحه 21:
طرز قرار گرفتن صفحه ها برای جوش متاسب ستون یا 4 نبشی و 5 ورق

صفحه 22:
ستون سازی مرکب ساختن ستون با سه تیر آهن 1 به راحتی میس است ولی اگر بخواهیم قسمتی از ستون را با ورق تقویت کنیمءامکان جوشکاری ورق به آهن وسط ممکن نیست مگر آنکه در وسط عضو به فاصله های حدود ۵۰ سانتیمتر بریدگی هایی به طول ۱۵ ۲۰ سانتیمتر و به عرض ۲ سانتیمتررایجاد کرده و بعد ورق را با تنگ دستی به ستون بسته آنگاه از این بریدگی ها ورق را به آهن وسط جوش داد. باید توجه داشت که ورق یا نبشی متصل شده به ستون مكب به خوبى به آن بچسبد و جوشکاری قبلی در زیر آن ناهمواری ایجاد نکند. با توجه به اینکه طریق فوق از نظر تئوری کاملا درست بوده و به وسیله مراکز فى ييشنهاد شده ولى عملا در كا ركاه اجراى آن مشكل بوده و محتاج به دقت مخصوص می باشد راه ديكرى هم براى اين كار ييشنهاد شده است ولى عملا در كا ركاه اجراى آن مشكل بوده و محتاج به دقت مخصوص مى باشد .

صفحه 23:
ستون با سه عدد آهن وصفحه تقویتی

صفحه 24:
اگر تيس ياستونى كه از سه تیر آهن تشکیل شده باشد به ورق تقویتی نیز احتیاج داشته باشدء‌بهتر است به جای یک عدد تسمه پهن از دو عدد تسمه که پهنای هم یک به اندازه ۵ برابم بال تیر یا ستون باشد استفاده کنیم.( قدری کمتر بای جوشکاری ) و جوشکاری هر دو تسمه را به اندازه لازم به راحتی اجرا کنیم.البته ممکن است در اين طبریق به خاطر کمی پهنا ضعفی در تسمه تقویت ایجاد شود ولى ضعفى كه در اشر عدم اتصال صحیح تسمه یک نکه به تیم آهن وسط ایجاد می شود به مراتب بیشتر از ضعفی ست که در اثر استفاده تسمه دو تکه ایجاد می شود.از طرفی می توان كسس پهنای تسمه را به وسیله اضافه کردن به ضخامت آن جبرران نمود.( محدودیت های آئین نامه ای در مورد ضخامت تسمه باید رعایت گردد )

صفحه 25:
obs تسمه تقويتر جرش آهن برای تبرها ستون

صفحه 26:
جوش ستون های ساخته شده از قوطی که در ايرران به نام تجارتی 5 ۳ مشهور است با درز جوش انجام می شود.اين ستون ها از ورق آهن به ضخامت های مختلف و به ابعاد مختلف ساخته می شود.در موقع انتخاب این نوع ستون به دو نكته بايد توجه گردد. اول آنکه نفوذ جوش در ورق وچسبندگی آن به ورق باید آزمایش شود که آیا براى بارهای وارده کافی می باشد. دوم آنکه باید علاوه بر محاسبه توان باربمری کل ستونءضخامت ورق در محل تکیه گاه نیم کنتررل شود.زیرا ممکن است در ‎Orb BN‏ بار وارده در محل تكيه كاه ورق ستون قلوه کن شود.در این صورت می توان با اتصال صفحات اضافی ‎oS Jou‏ را تقویت نمود.

صفحه 27:
ستون با سپری و تیر آهن

صفحه 28:
ناودا: pce J Sar دوعدد ناودائی وصفحه ستون با اودانی

صفحه 29:
گر طول یک ستون با شماره ثابت از ۱۲ متر بیشتر باشد مجبوریم دو یا چند تکه تیر آهن را به هم متصل کنیم.در این حالت بایداول آهن ها را در یک محور فرار دهیم آنگاه آنها را با چهار وصله (دو عدد روی بال و دو عدد روی جان) به همدیگر وصل 075 0 0 2000 ‎gle‏ تیم باشد.بلندی آن در حدود ‎We‏ سانتیمتر و پهنای آن قدری کوچکتر ازبال یا .جان تيس آهن است تا جوشکاری بهت صورت كيرد

صفحه 30:

صفحه 31:
اتصال دو ستون با نمرات مختلف گاه مجبوریم به علل اقتصادی شماره آهن ستون های یک ساختمان را در طبقات بالاتر تقلیل دهیم.اگر این تقلیل ضخامت دو نمره باشدهمثلا ۲۰ به ۱۸:ابتدا دو صفحه به ضخامت یک سانتیمتر به طول حدود 6۰ سانتیمتم و عرض يشت تا يشت بال ستوو(قدری کمتس براي ‎aX‏ دو طررف ستون باريك قر جوش مي دهي نا با ستون ضخیم تر هم رو شود.به این قطعات صفحات هم رو کننده می گویند. آنگاه به وسیله یک صفحه دیگی که رخامت آن طیق محاسپه بدستهمی آید و نید کمشر از ۰ میلیمتر باشد و طول آن در حدود ۷۰ سانتیمتر و عرض آن قدری کمتر از صفحه هک ‎Se‏

صفحه 32:

صفحه 33:
اتصال دو ستون با نمرات مختلف براى اتصال دو ستون اگم نخواهیم از صفحات هم رو کننده استفاده کنیم»می توانیم دو مثلث به طول قاعده یک سانتیمتر به ارتفاع حدود ۳۵ سانتیمتر از جان آهن بزررگتر برریده آنگاه آهن ببز رگتر را به وسیله گیرمه و چکش جمع می کنیم تا بالای آن دو هم عرض آهن کوچکتر شود.آنگاه آهن کوچکتر را به وسیله صفحه اتصال به آن متصل می کنیم.این راه از لحاظ مصررف مصالح ارزانتر و از لحاظ کار و دقت مشکل تر .است

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
زبانه کردن تیرآهن ها بررای هم رو كردن يروفيل های مورد استفاده در ساختمان های فلری گاهی مجبوریم که آنها را زبانه کنیم.مثلا بر‌ای زیر سازی سقف های شیبدار که در آنها از ورق موج دار استفاده می شود و با توجه به اينکه اين زیر سازی باید حتما از بالا در یک تراز باشدء باید آهن های ضرعی را زبانه کرد و به پلهای اصلی متصل نمود.همچنین بررای ساختن طاق های تخت بررای آنکه کلفتی گچ و خاک و سفید کاری سقف از حد معینی تجاوز نکند باید تیر آهن های پوشش را از یک طرف زبانه گرده و توی دل پل قرار دهيم تا از يايين هم تراز شود. اكس يل و تي آهن پوشش هم شماره باشند ناچارا باید تیم آهن يوشش از دو طرف زبانه شو

صفحه 37:

صفحه 38:
زبانه کردن تیرآهن ها در موقع اتصال دو تیم آهن به همدیگر مخصوصا در سقف های طاق ضربی در موقع اتصال تیررچه به پل اگر بخواهیم تیر و تيررچه از زیر کاملا هم رو باشندباید تیرچه را از یک طرف زبانه کنیم واگ شماره پل و تیرچه مساوی باشند باید تيرجه را از دو طرف زبانه كنيم.اين موضوع در سقف هاى شيبدار مخصوصا ستفهاى شيب دارى كه با ورق موج دار يوشش مى شودءبسيار داراى اهميت ميباشد.زير! ورق موج دار مستقیما روی آهن پوشش قرار می گیررد و زیم آن باید .كاملا در يك سطح باشد.در اين صورت آهن هاى سقف بايد از بالا هم رو باشند

صفحه 39:

صفحه 40:
اتصال تیرچه و پل ‎oo wis!)‏ سمع) در یک ساختمان فلری با پوشش طاق ضربی معمولا نمره تیم آهن پل ها بزرگتر از نمره تی رآهن تيررچه ها می باشند.برای اتصال تيررچه به پل در سقف های مسطح که از زیر گچ و خاک و سفیدکاری می شود بايد تيرجه و پل از زیر هم سطح باشند و بهض است در اين كونه مواردتيرجه زبانه بشود تا كاملا از زیر هم سطح باشند.زیرا گر اختلاف سطح داشته باشد و بخواهيم اختلاف سطح رادر كج وخاك وسنيدكارى .كم کنیم مجبوریم ضخامت گچ و خاک را اضافه نماییم

صفحه 41:

صفحه 42:
اتصال تیرچه و پل از بالا هم سطح در سقف های شیبدار که با آردواز پا ورق موج دار پوشیده می شود سطح سقف اسکلت فلزى بايد از بالا كاملا تراز باشد در اين حالت بايد اختلاف سطح تیس‌چه و پل را به .قسمت پایین منتقل نموده و تیررچه را زبانه کرده و از بالا هم سطح نماييم

صفحه 43:

صفحه 44:
وصله تيرآهن دو تكيه كاه در محل تيرجه طول تيس آهن های موجود در بازارهای ایرران ۱۲ مت است.ا گر تیر یا تیررچه ممتدی داشته باشیم که طول آن از ۱۲ مت بيشتر باشد یا بخواهیم بای صرفه جویی از تكه هاى تیررآهن نیز استفاده کنیم ناگزيرريم آنها را به هم وصل کنیم.در محل تیررچه بهتر است وصالی تیرر آهن با دو تکه وصله یکی روی جان و دیگری روی بال انجام كيررد.بهتر است حتی المقدور وصله را به بالپایینی تیرآهن متصل ننماییم زیرا ضخامت وصله از پایین در موقع گچ کاری مارا مجبور خواهد کرد که کلیه سطح .گچ کاری را به ضخامت وصله ضخیم 5 اجرا نمائیم

صفحه 45:
ابعاد وصله طبق محاسبه بدست می آید ولی حدا کشر پهنای آن مساوی بال تیس است( قدری كمتر برای جوشکاری )وحدا کش پهنای وصله در جان تیم مساوى جان تيس لتر كس رای تحار اوصخت ار مساو مسا نع ار بایان کر اه باشد و طول او در و9 ۱۰ ساشیمتر ات عضی انیس نامه ها صرحامت وصله يا ورق تقويتى را +4: امت محل تعيب تبجوين كررده اند .عيب كلى و مهم اين راه آن است که با وصله زدن تیس از یک طرف»محور حتثی و مکن ثقل تغییس می کند.

صفحه 46:

صفحه 47:
گر بخواهیم پلی را وصالی کنیم با توجه به اينكه يل به نسبت تیرچه بار بیشتری را تحمل می کندنا گزیریم دقت بیشترری اعمال کنیم.تعداد وصله ها با محاسبات بدست می آید اما اگر سه عدد وصله( دو تا در جان ویکی در بال بالایی )جواب بار وارده را نداد باید وصالی با چهار عدد وصله انجام گیررد.ابعاد وصله همان است که در وصالی تیررچه گفته شد.فقط در نحوه جوشکاری و طول جوش و بعد جوش باید دقت بیشتری به عمل آورد.باید توجه کرد که وصالی بال پایین این مشکل را ایجاد می کند که مجبوریم ضخامت گچ و خاک و سفید کاری را به اندازه ضخامت وصله اضافه کنیم که این موجب کار بیشتر و هزینه بیشتر می شود.در این صورت بهتر است حتی المقدور از وصله بال پایین خودداری شود. ولی از آنجا که اين مطلب محور خنثی و مرک ثقل قطعه را تغییس می دهد لذا باید با اجازه مهندس محاسب باشد.

صفحه 48:

صفحه 49:
نقویت موضعی پل(در محل نیروی بحرانی) ‎SI‏ بخواهيم به دلایل اقتصادی و یا جلوگیمری از ضخامت سقف یا هر دلیل دیگری از پل ويا تيرجه با نمه يايين تر استفاده كنيم و فقط تقاط بحرانی را به وسیله تسمه تقویت کنیم بهتر است حتی الامکان از یک تسمه استفاده نموده و این تسمه را در بال بالای پل و یا تیمچه قرار دهیم تا ضخامت آن در کف سازی بالا کم شود.زیرا اگم اين تسمه تقويتى در يايين تيرجه يا يل قرار بكيررد بايد كج و خاك و سفيد کاری سقف اطاق را به اندازه ضخامت تسمه «ضخیم تر اجرا کنیم.توجه به این نکته ضروری است که قرار دادن یک تسمه در بال بالایی تيس اين مشكل را ايجاد می کند که محور خنثی و مرک ثقل تیم تخيير محلی می کند و این مطلب در ممان ایضرسی تیر مؤش بوده و نقطه ضعفی در آن می باشد. ‎ ‎

صفحه 50:
اگر پهنای این تسمه که با محاسبه بدست می آید از پهنای بال تر کمتر باشد مشکلی نیست و جوشکاری به راحتی انجام می شود.ولی اگر پهنای تسمه طبق محاسبه از يهناى بال تيس كمت. باشدءبال تير را ب مكردانيده و جوشكارى را روى زمين واز بالا .انجام می دهیم آنگاه تیر را در محل خود مستقى مى كنيم 50

صفحه 51:

صفحه 52:
تیرآهن تقویت شده در محل بال ‎gd SI‏ متمر‌کنری در وسط تیر داشته باشیم که بال های تیر نتواند آن بار وارده را تحمل کند و امکان لهیدگی موضعی بال ها باشده‌می توانیم به وسیله جوش دادن صفحه هایی به بال ها و جان تیم نیم‌وی وارده را به بال پایین و جان تیم منتقل نماییم .و آنا بين دو بال و جال تیس تقسیم کرده و از لهیدگی موضعی جلوگیری کنیم ‎ ‎

صفحه 53:

صفحه 54:
تبرآهن پل با ارتفاع متغییر برای طررح یک قیر ساده اغلب مواقع نیرروی خمشی تعیین کننده می باشد. روی محور ها با افزایش طول *نیرروی خمشی زیاد میشود.حال اگر بخواهیم تیری طرح نماییم که ارتفاع آن نسبت به افرایش طول 26 و در نتیجه افنرایش ممان زیاد شود می توانیم با بریدن و دوباره جوش دادن تیآهن ؛تیری را طیراحی کنیم.البته در این مورد نباید در ساحتمان محدودیت ارتفاع داشته باشیم

صفحه 55:
| etwas ضخاست ازيائين هم ‎Vis oh‏ خط برق لاه زنپوری جوش زا ‎oe se‏ a

صفحه 56:
تیرآهن خط کشی شده برای لانه زنبوری اكش مقاومت هاى یک تیر آهن یا ناودانی در مقابل بارهای وارده با ممان ایزرسی آن توجه به اينکه ممان ایزرسی هرنقطه مادی نسبت به یک محور نقطه در محذور فاصله آن نقطه تا آن محورءلذا هم قدر فاصله رابطه مستقیم دارد.ا برابس است با جر آن یک نقطه از محور معینی بیشتر باشد ممان ایزرسی آن نقطه بیشتر خواهد بود.در این صورت برای آنکه بتوانیم ممان ایزرسی را در یک قطعه مخصوصا تیر‌آهن 1 بالاترببريم آنرا مطابق شکل خط کشی می کنیم.اگر بلندی مقطع تیم آهن اولیه را 1 بنامیم و آن را مطابق شکل خط کشی کرده و برش بدهیم و مطابق شکل جوشکاری کنیم؛ بلندی مقطع تی‌آهن لانه زنبوری شده برابر 1.310 خواهد شد.

صفحه 57:
سیب مت ۳ د ‎١ ۱‏ 3 ۱ 3 2 ۴ \ ۱ 1 3 ۹ | 5 ب م 1 | ‎١‏ ‏5 ‏۹ ‏حم EE

صفحه 58:
تیرآهن لانه زنبوری براى لانه زنبورى كردن تيس آهن اك آنا از ابتداى لبه شروع به بريدن نماييم قطعه كج شده و غيم قابل استفاده مى شود.براى جلوكيرى از اين كار بهتر است برش را از یک سانت انتیمتر بعد از لبه شروع کنیم و تا یک سانتیمتر تر مانده به آحر برش را قطع نماییم.آنگاهپس از دو یا سه ساعت که کاملا سرد شد پررش را تکمیل نماییم.

صفحه 59:

صفحه 60:
تیرآهن لانه زنبوری شده بعد از اتمام پررش کاریءلبه های بلند دو قطعه آهن ببریده شده را مقابل هم قررار داده و جوشكارى مى نماييم.در اين مرحله هم بايد اول دقت شود تا كليه قسمت هاى دو لبه به همدیگر بچسبد.در این صورت شماره تیس آهن در تمام طول یکنواخت خواهد.نکته مهم آنکه باید دقت گردد دو قطعه طوری جوش شود که تی‌آهن از عررض نیز در یک سطح قررار گیررد.زیرا در غیر این صورت ممان های ناخواسته در تیم ایجاد خواهد شد.مقدار جوش باید سراسری و به اندازه کل طول لبه ها .باشد.لبه ها بايد از دو طرف جوش شود

صفحه 61:

صفحه 62:
تیرآهن لانه زنبوری شده وصفحات برشی اگ تیم‌آهنی را لانه زنبوری نماییم مقاومت آذرا در مقابل ممان های خمشی زیاد می کنیم ولی جان تیم ضعیف می گرردد. با توجه به اينکه فرض بر این است که جان تیر نيروى برشى را تحمل مى كند و از طررف دیگر همانطوری که از دیاگرام نیرروی برشى مشاهده مى شود در نزديكى تكيه كاه ها حداكش نيروى برشى را داريمء لذا بررای آنکه یک تیم لانه زنبورى شده در مقابل نيمروهاى برشى نين مقاوم باشدء بايد حداقل دو سوراخ اول تيس و آخ آن را بوسیله صنحه بپوشانیم و به خوبی از دو طرف جوشکاری کنیم.ابعاد این صفحات با محاسبه بدست می آید ولی ضخامت آن از ۰ میلیمتر کمتم نباید باشد و طول آن به اندازه دو سوراغ(حدود 7۰ سانتیمتر )و عرض آن با توجه به نمرات مختلف تیمرآهن متفاوت بوده و باید مساوی جان تیمآهن باشد( قدرى كمتر بای جوشکاری)

صفحه 63:

صفحه 64:
تبرآهن لانه زنبوری شده با فاصله اگر در محورى به هيج وجه نخواهيم ني روهاى برشى را تحمل كنيم؛وتنها نيروى موجود نیرروی خمشی باشد»می توانیم از تی‌آهن های لانه زنبوری شده با فاصله زياد استفاده کنیم.وآن بدین صورت است که بعد از آنکه تی‌آهن را برش دادیم بین لبه هاى آن آهن ورقى به عرض تعيين شده به وسیله محاسبه قرارمی دهیم.طول این قطعه مساوی لبه بريده شده ی لانه زنبوری می باشد وضخامت آن مساوی ضخامت .جان تیسآهن است

صفحه 65:

صفحه 66:
ورق بست درپای ستون بجن نیرروهای خارج از محوری که در پای ستون ممان ایجاد می کندء نیروهای دیگری نیز وجود دارند که در پای ستون ممان های شدید ایجاد می کند.مانند نیرروهای بادو زلزله و غیره. به همین دلیل در پای ستون و کلیه گره ها(محل عبور پل ) دیتیل مخصوصی اجرا می نمایند. بدین طریق که بمرای اتصال تیمرآهن های ستون به یکدیگر به جای تسمه از صفحه ای که به آن ورق بست می گویند, استفاده می شود. ابعاد ورق بست با محاسبه بدست می آید ولی پهنای آن در حدود پشت تا پشت ستون است(قدری کمتر بای جوشکاری) و بلنده آن حدود ۵۰ سانتیمتم و ضخامت آن در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیمتم می باشد. بايد توجه نمود که بلندی ورق بست باید به گونه ای باشد که پل منتهی به آن و تمام قطعات اتصال مانند نبشی بالاسری و نبشی زیمسری و ورق‌های مان گیر در آن جا بگیررد و چند سانتیمتر هم بلند تر باشد قا جوشکاری به آسانی میس گرد

صفحه 67:

صفحه 68:
ورق بست در محل عبوريل بج در ياى ستون در محل كليه كه ها( محل برخورد يل و ستون )نين بايد ورق بست گذاشته شود تا نبشی های زیرسری و بالاسری پل به آن جوش شود.ابعاد ورق بست از محاسبه بدست می آید ولی عرض آن مساوی پشت تا پشت ستون( قدری کمتر بای جوشکاری )و ضخامت آن در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیمترو ارتفاع آن قدری بیشتر از ضخامت پل بعلاوه بال نبشی زیرسری و بالا سری است( در حدود 0۰ سانتیمت) یادآوری می شود چنانچه ستون از يك عدد آهن 11 ويا دو عدد 1 بهم جسبيده ساخته شود ممكن است به ورق بست احتياج نباشد.

صفحه 69:

صفحه 70:
پس از آنکه ورقه بست به بدنه ستون جوش شد نبشی زیر سری که اصلی تین تکیه گاه بای پل می باشد به آن متصل می گرردد. گاهی نیز نبشی زیمسری را در محل به وسیله چند عدد صفحه می سازند که ابعاد صفحات با محاسبه بدست می آید.نکته قابل توجه در این نوع اتصال طول جوش است که باید دقت شود به اندازه کافی باشد.طول جوش و بعد آن با محاسبه بدست می آید.همچنین باید دقت شود که حتما قسمت بالای نبشی به ورق جوش نشود زیم ناهمواری ایجاد شده به وسیله جوش باعث آن می شودکه پل قدری با ستون فاصله پیدا کند( حدود ۲ تا ۳ میلیمتر )که این خود موجب به وجود آمدن خروج از محوری محاسبه نشده می شود.یادآور می شود که جوشکاری سه طررف دیگر نبشی در اکشرگره ها طول جوش کافی را ایجاد خواهد .5

صفحه 71:

صفحه 72:
عبوريل در محل بال ستون كليه مراحل ستون سازى و حتى نصب و جوشكارى نبشى زيرسرى بايد روى زمين انجام شود.يس از نصب نبشى زيرسمرى ستون آماده بلند كردن مى شود.يس از نصب ستون در محل که جای آن از پیش آماده شده است يل هايى را كه از قبل آماده اندازه شده و ساخته شده است در محل خود قرار می دهند.بدیهی است که نبشی های زیرسری باید کاملا در یک تراز بوده و تمام آنها در يك تراز باشند تا تمام تكيه كاه های پل ها سراسری عمل کنند.زیرا اگر یک نبشی حتی یک سانتیمتر پائین تر نصب .شود ويل كاملا روی آن ننشیند»برای پل تکیه گاه ایجاد نمی کند

صفحه 73:

صفحه 74:
عبورپل از بال ستون ونبشی بالاسری اگر تکیه گاه ها ساده ررض شوند و در محاسبات به قاب صلب احتیاج نداشته باشیم» کار نصب پل به همین جا خاتمه مى يابد.فقط براى اينكه يل از جاى خود نلغنزدءآن را با جند خال جوش به نبشى زیر سری متصل می کنیم.ولی با توجه به آنکه در اشر محدودیت های معماری ایجاد بادبند به مقدار کافی در تماع جهات مقدور نیست ناجار بايد بعضی از قاب ها را صلب در نظس بگیریم.در اين صورت براى صلب كردن .قاب» كره ها باید بهنبشی بالاسری و لچکی و صفحه ممان گیس مجهز باشند

صفحه 75:

صفحه 76:
عبور دو يل از دو بال ستون «تصال خورجينى) عبور دو پل از دو طرف بال ستون( گره خورجینی )یکی از رایج تررین اتصال هایی است که اغلب مهندسین محاسب آن را پيشنهاد می کنند. در بازدیدی که از مناطق زلزله زده به عمل آمدد مشاهده گردید که در موقع وقوع زلزله گرره خورجینی به نسبت سایرر گره ها از آسیب پذیرری بیشتری بر‌خوردار است. در اینگونه گره ها اگر پل ها را با تسمه به همدیگ متصل کنیم به یکپارچه کارکردن پل ها کمک بسیاری کرده و مقاومت آن را در مقابل نیرروهای جانبی بالا می بریم.طول تسمه ها باید پشت تا پشت دو پل( قدری کمت بمرای جوشکاری )باشد و ضخامت آن در حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیمتر و پهنای آن در حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتیمتر است.

صفحه 77:

صفحه 78:
عبور پل از وسط ستون با ورق بست دوتکه اك بخواهیم پلی را از وسط ستون ساخته شده با دو عدد تیر‌آهن 1 عبور دهیم ناچار بايد از صفحه بست دو تکه استفاده کنیم»یکی در پایین پل بای نبشی زیم‌سری و یکی در بالای پل بای نبشی بالاسری و صفحات ممان گیس و غیره.ابعاد این صفحه ها طبق محاسبه بدست می آیند.ولی عرض آن مساوی پشت تا پشت ستون(قدری کمتر برای جوشکاری ) و طول آن در حدود سانتیمتر بر رگتراز نبشی زیرسری و یا نبشی بالاسرى مى باشد 2 لساك

صفحه 79:

صفحه 80:
پل ختم شده به جان ستون اگر مجبور باشیم پل را به جان ستون متصل کنیم طبیعی است که ادامه پل مقدور نبوده ويل به جان ستون ختم می شود که در این صورت اگر این ستون از ستون های میانی باشده‌اجرای پل ممتد مقدور نیست. ‎gle‏ نتم كردن يل به جان ستون اگر از ستون ‏ استفاده کنیم.احتیاج به ورق بست نداریم و اگر از ستون آ دوبل استفاده کنیم و اگر بار پل زیاد باشده‌ممکن است که ناچار باشیم یک صفحه به جان ستون جوش دهیم.ابعاد این ستون با محاسبه بدست می آید.ولی در هر حال ضخامت آن نباید از ۹۰ ضخامت جان تیر کمتر باشد و پهنای آن مساوی پهنای جان تیم است( قدری کمتر بای جوشکاری )و ارتفاع آن در حدود ۱ سانتیمتم ‎Ady‏ از ضخامت پل بعلاوه ضخامت نبشی های بالاسری و زیس‌سسی است.در این گره طول جوش حاثر اهمیت است. ‎ ‎

صفحه 81:

صفحه 82:
در تیرآهن ها مخصوصا ‎cla gals‏ ,قسمت بز رگی از جرع آهن در بال ها متم كن می باشدو در نتیجه جان تیرآهن ضعیف است.حال اگم ناچار باید پلی به جان ستون ختم شود.در صورت وجود بارهای شدید ممکن است جان ستون قلوه کن شود.برای جلوگیری از این مطلب باید روی جان ستون ورق جوش شود. آنگاه پل به آن متصل گرددمخصوصا باید پهنای ورق به اندازه پهنای جان تیم‌آهن باشد.به طوری که وقتی به محل بر‌خورد جان و بال که از ضخامت بیشتری بر‌خوردار استه‌جوش شود.

صفحه 83:

صفحه 84:
عبوريل از لبه هاى بال ستون و صفحه های اتصال اكى مجبور باشيم يل هاى ممتد را از دو لبه بال ستون عبور دهيم بايد در جان تيس تكيه گاهی از نبشی با ورق درست کنیم به طوری که بال این نبشی مساوی نیمی از بال ستون بعلاوه بهنای بال يهن باشد .در این صورت یل به اندازه نیمی از با ستون از محور نبشی دورتر قرار خواهد گرفت( بطور متوسط حدود ۷ تا ۱۵ سانتیمتس )که این خود خارج از محوری محاسبه نشده در گره ‎sles‏ خواهد کرو مکی ان نممه نبشی و طول جوش را به مقدار قابل ملاحظه اى بالا ببرد.به اين لحاظ اين ديتيل .به هيج وجه پیشنهاد نمی شود

صفحه 85:
در اينكونه موارد بهتى است یک عدد صفحه که قدری پهن تر از نمره تیمرآهن باشد و یا به اندازه ضخامت ورق از هر طررف کوچکتر از نمره تیررآهن باشد؛به محل عبور پل جوش می دهیم( به هم حال پهنای ورق باید طور باشد که امکان جوش کافی با بعد لازم ضراهم شود )آنگاه نبشی های زیر‌سری و در صورت لزوم نبشی بالاسری را به آن جوش داده و پل را عبور می دهیم.اگر بار پل زیاد باشد می توانیم به وسیله یک قطعه سر تی‌آهن این صفحه را به جان ستون متصل کنیم.در این صورت برای راحتی جوشکاری باید اول سر تی‌آهن را اندازه نموده و آن را به صفحه جوش دهیم آنگاه آن را به ستون متصل کنیم يادآور مى شود كه كليه اين کارها باید روی زمین انجام شود تا امکان جوش صحیح فراهم شود و حتی المقدور در اسکلت های فلری باید از جوش سربالا و سر پائین خودداری شود. یادآور می شود که اجرای این گره مشکل بوده و بهتر است طراحی اسکلت به گونه ای باشد تايل از لبه هاى بال ستون عبور نکند.

صفحه 86:

صفحه 87:
گروه در یک ستون سراسری هر ستون باید در محل گره حداقل از سه طرف مهار شود تا بلندی آن به فاصله بین دو گره محدود گرردد با توجه به اينکه اغلب مهندسین محاسب در ایرران پل ممتد به صورت خورجینی را پیشنهاد می کنند.لذا باید در جهت عمود بر پل و موازی با تيرجه ها درست در محل گره( محل بر‌خورد پل و ستون )تیرآهن دیگری کشیده شود که به آن اصطلاحا بادبند یا پل ضرعی می گویند. شماره بادبند وسیله محاسبه .پدست می آید ولی در همرحال از شماره پل کمتر است

صفحه 88:

صفحه 89:
معمولا در ستون های میانی چهارپل به یک ستون ختم می شود.( دو عدد پل اصلی و دو عدد پل فرعی )که ممکن است پل های اصلی به صورت خورجینی از بال تیر عبور کنند ویا از وسط آن رد شود که در این صورت باید از ورق بست دو تکه استفاده .شود.در ستون های کناری و گوشه»چنین حالتی پیش نمی آید

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:
طبق تعریف به تکیه گاهی ساده گنته می شود که هیچ گونه مقاومتی در مقابل دوران یا هر ‎Lo oS >‏ پل نداشته باشد و تکیه گاه صلب تکیه گاهی ست که پل نسبت به ستون هیچ گونه حرکتی نتواند انجام دهد.با تمریف فوق ملاحظه می شود در عمل به وجود آوردن هیچ یک از این تکیه گاه ها مقدور نیست.زیم| مثلا برای داشتن تکیه گاه ساده باید تکیه گاه فاقد سطح بوده و مانند نوك سوزن تين باشد با این تعریف اگر پل را فقط روی نبشی زیر سمری قرار دهیم این نبشی به مقدار قابل ملاحظه ای از حرکت های آن جلوگیری خواهد نمود و همینطور بررای تکیه گاه صلب که ایجاد آن برطبق تعريف ‎eee‏ حال اگر بخواهیم تکیه گاهی صلب ایجاد نماییم.به نسبت شدت صلبیتی که می خواهیم داشته باشیم می توانیم از نبشی بالاسری-نبشی زیم‌سری و بالاسری با لچکی -دستک کوتاه و بالاخره صفحه ممان گیر‌استفاده می کنیم.

صفحه 94:

صفحه 95:
با توجه به اینکه محدودیت های معماری مانند در و پنحره و نماسازی»به محاسب اجازه نصب بادپند را در هر نقطه که صلاح باشد نمیدهد.لذا باید در بحضی نقاط بجای بادبند به طرق دیگر در اسکلت ساختمان صلبیت ایحاد نمود؛ مانند گره های صلب. آززمایشات بحمل آمده نشان می دهد که نصب چهار عدد صفحه تنویتی در گره خورجینی در فاصله لبه پل تا ستون مانند شکل» کمک زیادی به صلبیت گره می نماید و درجه صلبیت گره را بالا می بررد. طول جوش در این گره از اهمیت ویثه ای بررخوردار است.

صفحه 96:
انصال صلب دركره خورجينى با ورق تقويتى

صفحه 97:
اتصال صلب زل به‌ستون) یکی دیگر از گره های ممان گیر مطابق شکل می باشد.در این گره ممتن های وارده به وسیله صفحات بالا و پائین تحمل شده و نيروهاى برشى مى تواند به وسيله جان يل تحمل شود ولی از آنجا که ممکن است جان پل به وسیله لانه زنبوری گردن ضعیف شده باشد و ياآنكه يل چند میلیمتر کوتاهتر بریده شده و با ستون در تماس نباشد.یررای تحمل نیرروی بررشی ناچار باید صفحه های بر‌شی گذاشته شود و یا از نبشی تودلی استفاده گرردد. در این طريقه بعد و طول جوش صفحات ممان گیر بسیار مهم می باشد.بدین لحاظ باید کلیه صفحات ممان گیر قبل از نصب به وسیله یک يخ 40درجه بررای ایجاد بعد جوش مناسب آماده شود.

صفحه 98:
اگر صفحه ممان گیر به شکل معین( تقریبا ذوزتقه )ریده نشود و مطابق شکل فوق باشد حتما باید جوشکاری آن قبل از نصب در محل و روی زمین انجام شود تا امکان جوشکاری صحیح فراهم باشد.نصب چنین پلی که صفحه ممان گیر‌آن از قبل جوش ,شده باشد خالی از اشکال نیست

صفحه 99:

صفحه 100:
درساختمان های فلری هر تیس یا تیررچه می باید دو تکیه گاه داشته باشد. گاهی نیز سقف هارا مى توانیم به صورت طره اجرا نماییم که در اینصورت باید تیر آهن مورد استفاده حداقل دو برابم طول طره در داخل سقف ادامه داشته باشد.در موارد استثنایی که تیس آهن طره به پل ختم میشود و ادامه آن به عللی مقدور نباشد؛ در اینصورت طره دارای یک تکیه گاه خواهد بود.در این حالت می توان به وسیله دستک از بالا یا دستک از پایین بای ثیر طره تکیه گاهی ایجاد نمود.یادآور می شود که استفاده از دستک وسیله مطمثنی نبوده و فقط در موارد بسیار استثنایی استفاده از آن مجاز می باشد.دستک از بالا به صورت کششی کار می کند و باید در جوشکاری آن دقت به عمل آید.دستک از پایین به صورت فشاری کار می کند و باید مانند ستون .زاویه دار محاسبه شود

صفحه 101:

صفحه 102:
کوتاه کردن دهانه پل به وسیله دستک اگر به خاطر محدودیت های معماری و یا دلایل دیگر نخواهیم بررای دهانه های بررگ از خرپا استفاده كنيم مى توانیم مطابق شکل به وسیله دستک طول پل را کم کرده ودر نتیجه نمه آن را پایین بیاوریم فقط باید توجه نمود که در محل بر‌خورد دستك با يل نيروى برشى ايجاد مى شود و در محل بر‌خورد دستک با ستون نی ممان ایحاد می شود و خود دستک نی مانند ستون زاویه دار عمل می کنند . به هس حال اين قاب باید با دقت و شرایط جدید طراحی شود. نبشی بالاسری و زیرسری دستک ها بايد در محل ساخته شود زیرا زاویه دستک با پل غیر ‎٩۰‏ درجه می باشد و براى اين نبشى بايد حتما از لچکی استفاده شود.

صفحه 103:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان