صفحه 1:
صفحه 2:
2
2
3
3
3
3
3
v
منشور اخلاقى جيست؟
رفتار اخلاقی و غیراخلاقی
منشور اخلاقی؛ جایگاه و ضرورت آن در سازمان
3200000
OS is De ree Tar ane Led
eee tet cde.
نتیجه گیری
منابع
صفحه 3:
منشور اخلاقی شامل مجموعه ارزش هلیی است که نسیت به دیگر ارزش ها برای
سازمان دارای اولویت بیش تری بوده و باید از سوی کارکنان و مدیران پیروی
شوند؛ ارزش هایی چون صداقت. درستی. عمل به وعده. وفاداری» احترام. استقلال؛
حفظ اسرار, متلنت. ادب. مداراء ايمان و اعتقاد. باسخكويى. كمال جويى. دلسوزی,
ملاحظه دیگران را کردن. کسک. تقسیم منافع. مهربانی؛ عدالت و انصاف. بى
asl ols طرفی.
یبندی به قانون, خدمت به اجتماع و ..
منشور اخلاقى بيانيه اى حاوى خط مشى هاء اصول و مقررات است که رفتارها را
هدايت مينمايد. منشور اخلاقى. ضولبط يا كدهاى رفتارىاند كه در آنها جزئيات
©
مواردى كه كاركنان بايد يا نبايد انجام دهند. مدنظر قرار كرفته است.
صفحه 4:
منشور اخلاقی سازمانی. سندی الست حاوی معیرهای اخلافی - ارزشی که
براى ايجاد هماهنكى و وحدت رويه و روش در بين مديران و كاركنان سازمان
تدوین میشود و آنان را در رفتار و عملکردهایشان بهسوی آرمانهای ارزشی
سازمان هدلیت میکند. منشور اخلاقی سازمانی. همچون سوگندنامة
اخلاق حرفهای و سازمانی کارکنان را شکل میدهد و راهنمای عمل آنان در
مسیر حدمتتا
مرامنامه یا منشور اخلاقی سندی است رسمی که اصول اخلاقی و شئونات
معنوی و ارزشی سازمان در آن قید شده است. در اين سند انتظاراتی که
سازمان از نظر رفتارهای اخلاقی از افراد دارد نوشته می شود.
صفحه 5:
همواره این سئوال مطرح است که چه چیزی باعث رفتار
اخلاقی و غيراخلاقى ميشود؟ آيا افراد بيروحيه و بداخلاق
Geel eee ele Gas aes
اجتماعی, حرفهای و کاری که فعاليت غیرالاقی را ترو
ميكنند علت أن هستند؟ مطالمات نشان ميتهد كه اسال
اخلاقی و غیراخلاقی ناشی از ویژگی های اقرد و محیط
کر اه
مس کی که ریس قری Fs Veni
تصميمات غيراخلاقى ميكيرند. و از طرف ديكر محيط
سازمانی که مروج رفتارهای غیراخلاقی است. گاهی موجب
بروز تصميمات غيراخلاقى مى شود. در جنين جوى مدیران
ae) sey Oe على الى
ely eer ay ae سليرين ماه کرد
رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی
صفحه 6:
مرگ کتلی ری یی
فا هی وخرتلنی
صفحه 7:
منشور اخلاقی؛ جایگاه و ضرورت آن در ساز
عوامل موثر در تدوین منشور اخلاقی سازمان را می توان در چهار گروه کلی ذیل
دسته بندی کرد:
عولصل فردى: متغيرهايى را در بر مى كيرند که دمته آنها رفترفرد میپاشند
کی هی هی مد ری ات اخترام يه Po el
جوانمرداه.نموتههایی از این دست عوامل هستند. در بررسی این نوع عوامل. دو
محور عمدهارزش را شناسایی کرده ایم که شامل ارزش های انسانی و رزش هاى
اخلاقی است.
عولل حوقه ای: بسته به نوع حرفه. ويزكى هاى خاصى را در برمى كيرئد. مسلم
اين است كه يك حرفه. بايد داراى جارجوب ذهنى بوده و در ميان رشته هاى
دانشكاهى جايكاهى داشته باشد. سازمان يا سازمان هايى لن را ترويح تمايند و
مجموعه ای از تثورى ها و دلنش را در بر كيرد. از لين رو هر حرفه داراى معيارهاى
اخلاقى و ارزش خاص خود است. مانند الزامات خاص حرفه بزشكى و حرفه حقوق.
صفحه 8:
عولمل سازمافی: عومل سازمانی با توجه به جشم انداز. مأموريت و برنامه استراتؤيك
سازمان تعريف ميشوند. با توجه به اينكه قصد و آرمان هر شركتى وجه تمليز بارزى مى
آفریند و در لین چارچوب استراتژی های سازمان به صورت روشن بیان می شود. ترتیبی
خا از ارزشهای مور نیاز مطرح میشود که جهت تحقق استراتژی ضروری خواهند بود.
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود. تجزیه و تحلیل محیط داخل سازمان است. این
تحلیل. قوتها و ضعفهای داخل سازمان را بیان میکند و پس از بررسی محیط سازمانی,
ايج آن به عنوان جدول راهكارهاى 1 51/0 مطرح خواهد شد.
عواصل محيطى: اكرجه در تقسيم بندى عوامل محيطى ميتوان عوامل متعددی را
شناسابى نمود. امابا توجه به تأثيرات عوامل محيطى بر ارزشها و اخلاق. لین عوامل را در
دو كروه كل عوامل قانونى و عوامل اجتماعى تقسيم بندى مينمابيم. توجه به قانون اساسى
به عنوان نمادى از ارزشهاى سياسى و حقوقى. مورد قبول عامه مردم است و احترام به أن
Gp Guill ae Gat lle ne Gy ine es) سارت
اجتماعی و برابری مطرح است. بدين مفهوم كه همكان در برابر قاتون يكسان بوده و هيج
تبعيض و ناروابى نبايد رخ دهد. رعايت حقوق افراد جامعه متغيرى مهم در ين مقوله است.
صفحه 9:
منشور اخلاقی و منشور رفتاری
منشور اخلاقی: شامل مجموعه ارزش هایی است که
نسبت به دیگر رزش ها بای سازماندارایاولویت بیش پا
تری بوده و بید از سوی کارکنان و مدیرانپیروی شوند:
ارزش هایی چون صداقت. درستی. عمل به وعده.
وفاداری. احترم. استقلال. حفظ اسرار. متنت. آدب.
مدارا. ايمان و اعقد.پاسشگویر. تمال جویی. دلسوزی
ملاحظه ديكران es sh تفس ماقم موی
ag lau el, Sb ab ced, le
خدمت به اجتماع و
در تعريف ديكرى: منشور اخلاقى بيلنى هاى حاوى خط
ی ها سول »مرت لس Sue tye
صفحه 10:
منشور رفتاری: شامل رفتارهایی است که
مطلوب سازمان است و باید در محیط کار
انجام شوند. منشور رفتاری می تواند شامل
موارد زیر باشد: نوع پوشش کارکنان در محیط
کاره عدم استفاده از موادمخدره پیروی از
دستورات مافوق. عدم قبول رشوه. عدم
استفاده ازاموال سازمان برای مصارف شخصی.
گزارش دادن اعمال غیرقانونی. حفظ اسرار
سازمان, عدم تبعیض نژادی یا جنسی. پیروی
از قوانین و مقررات و .. . منشور رفتار با توجه
به ارزش های مذکور در منشور اخلاق تدوین
می شود.
صفحه 11:
دلايل ناموفق بودن منشور اخلاقى
در برخی سازمانها
تدوین منشور اخلاقی الزاما تضمین کننده استقرار
اخلاقیات در سازمان و اجرای منشور نیست. تجربه
ناموفق بسيارى از سازمان ها در اين زمينه مويد اين
مطلب است. دلايل متعددى براى اين عارضه وجود
دارند که به برخی از آن ها ذيلا اشاره مى شود:
۱. منشور اخلاقی اغلب به قوانین گرایش دارند و بر
تشریح قانینی بودن یا نبودن یک کار متمرکز میشوند و
ease ای و ی رن
©
صفحه 12:
؟ اكثر متشورها به تخلفات كاركنان که به تأثير سوه بر سود شر کت منجر می شود
ميبردازند. به جاى اين كه بر رفتارهاى سازمان که به منافع جامعه و سای ذيتفعان
أسيب ميرساند. متمركز شوند. محققان در يك بررسى از منشور اخلاقى
شركت از ۵۰۰ شرکت مطرح شذه در مجله فورجون» دريافتند كه بيش از سه جهارم
لين منشورمه به نقش شركت در جامعه وخه.به مسايل مهم مثل رولبط مصرف کننده.
سلامت محصول يامحيط برداخته أذ
بسيارى از مدشورها يا شكست روبه زو مى شونده زيرا آن ها بد اجرا در نمي آبند. طبق تحقیقات انجام شده کم تر از
۰ درصد شرکتها بای بررسی و اجرای منشور اخلاقى كميته هاى اخلاقى دارنده كم قر
مأمورلنى دارتد که کارکنان را در برخورد با مسایلاخلاقی یاری دهند و کمتر از ۱ درصد لین شرکت ها رویه هایی را
جهت مواجهه با تقض منشور منتشر کردهاند.
۰ درصد شرکت ها
صفحه 13:
فرآيند تدوين منشور اخلاقى
براى تدوين منشور اخلاقى طى نمودن مراحل زير ضرورى است:
۱ ارزش های سازمان را مشخص تمایید. ارزش های سازمان می توانند منبعث از
لب فرهتگ موی اه فانون اساسی کون و مقررات حور شوايط
سازمان مربوطه. انتظارات ذیتفمان سازمان باشند که لازم است مورد بازنگری و
بررسی قرار گيرند. اين ارزش ها عبارتند از:
* هدف غایی شرکت (که فراتر از سود ا
* ارزش های اصلی
& چشم انداز آینده شرکت
** خروجی هاى مورد انتظار از برنامه هاى اخلاقى شركت
صفحه 14:
۲ ذینفعان سازمان را مشخص نموده. ارزش های اخلاقی را که برای ذینفعان مهم
هستند. ذکر کنید. ذینفعان سازمان شامل موارد زیر می گردد:
مالكان و سهامداران سازمان
* مشتریان یا مصرف کنندگان
© کارکنان سازمان
1 شركاء عرضه كنندكان مواد اوليه و ارائه كنندكان خدمات
رقبا
_جامعه دولت ومحيط
؟. جنانجه قرار باشد منشور اخلاقى تخصصى تدوين كردد. بايد مشخص شود كه ارزش ها و رفتارهاى اخلاقى
يك از (متخصصين) استفاده 'كننذكان از منشور اخلاقی تخصصی کنام هستند. برای مثال: منشور
اخلاقی و رفتاری پزشکان و حسابداران با یکدیگر تفاوت دارد. زیرا ارزش هابی که باعث می شود آن ها سازمان را در
رسیدن به اهدافشان یاری کنند تفاوت دارد.
صفحه 15:
۴ مسائل و معضلات جاری سازمان رابا مرور سوابق مشکلات در سازمان و مصاحبه
با مدیران و کارکنان سازمان شناسایی نموده. ارزش هایی را که برای حل و فصل آن
ها موردنیاز هستند. مورد توجه قرار دهید.
۵ رزش های گردآوری شده از مراحل قبل را از ديد سازمان اولويت بندى كنيد.
عد با توجه به ارزش هاى اولويت بندى شده. بيش نويس منشور اخلاقى را تهيه
كنيد. بتر است براى هريك از ارزشها يك نمونه رفتارى كه منعكس کننده آن
ارزش باشند. مثال بزید.
صفحه 16:
۷ از فراد کلیدی سازمان بخواهید پیش نویس مذکور را بررسی و
که سمکن است از افراد بيشترى در اين باره كمك بكيريد.
منشور اخلاقى را در بالاترين مرجع تصميم كيرى سازمان تصويب نموده: درميان همه
كاركنان انتشار دهيد.
. حداقل سالى يك بار منشور را روزآمد كنيد. ممكن است براى سال آينده ارزش هايى
كاملاً متفاوت از ارزشهاى امسال در منشور ذكر شوند.
صفحه 17:
مقولهمنشوراخلاقی و فلسفه آن توعی تعهد فردی. سازمانی, حرفه ای و معنوی است که فرد
در محيط کار و در طول دوران شغلی و حرفهاى خود به لآن متعهد ميكردند. اين موضوع داراى
ماد فلسقی, روانی و فقونی است و مهستر از همه مسوریت اساسی و اعلی آن اخلاق ات بای
توجه داشت كه انسانها ذاتاً خیرگرا و شرگریز هستند و از آنجا که فطرت آنها بر مبنای خیر
است. كر بروردكى أنها در محيط اخلاق كرا صورت كيرد رفتار على أنها شر زدا خواهد شد لذ
در تعاملات حرفهاى و سازماتى لين مسئله را در منشورهاى اخلاقى که تعهدآور حس درونی
است نسيت مي دهتد در اين ميان يكى از مشكلات نازمانها جهت استقرار اخلاقيات فر
سازمان. عدم به كار بستن منخور اخلافى تدوين شده مى باشد اين عارضه ميتوائد علل
متعددی داشته باشد که یکی از دلاپل به تدوین نادرست متشور بر میگردد.
صفحه 18:
با توجه به هدف سازمان ها در تدوین منشور اخلاقی که همانا رعلیت عدالت و ایجاد
همسویی در متافع ذیتفعان مختلف سازمان میباشد. لازم است که در ابتدا هدف غایی
و سپس ارزشهای اصلی سازمان احصا گردند و بر اساس لَنء ليست جامعى از کلیه
ذینفعان سازمان تهیه شود. هریک از ذیتفعان. متافع و اهدافى را دنبال ميكتند كه
شناسایی آنها بسیار ضرورت و اهمیت دارد. لین منافع بسیار متنوع و بعضاً متعارض
میباشند.
نکته کلیدی در تدیین منشور اخلاقی توجه به منافع کلیه ذینفعان و برقرار کر
آشتی بین این منافع متعارض میباشد.
صفحه 19:
منابع
© سلطانی, مرتضی, (۱۳۸۲) مدیریت اخلاق در سازمان. نشریه تدبیرء ۰۱۴ (۰)۱۳۲ 1-۸
0 مقیمی. سيدمحمد. (۱۳۸۰) سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی, تهران؛انتشارات ترمه.
© International Trade Administration, U.S Department of Commerce,
(2003), "Business ethics : a manual for managing a responsible
business enterprise, in emerging market economies".
© Kontz, Harold, Weihrich, Hein Z. (1993), "Management: A Global
Perspective ", Chapter2, Management and Society: social
(responsibility and ethics). McGraw-Hill Inc, International, Tenth
Edition.
© Robbins, stephin p. and culture mary (1996), management New
Jersey: prentice - Hall International. Sergiovanni, Thomas J
(1991), "The principal ship behavior study", paper presented at
the annual meeting of the midsouth Education Research
ssociations.Knoxvill Tennessee.