صفحه 1:
eee ا
2
صفحه 2:
صفحه 3:
۰ Bre og Fo
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
< انسان همولره در جستجوی پاسخ برلی اين پرسش می باشد. برای یافتن پاسخ از کجا و چگونه شروع
می کنید؟ بیشتر اطلاعاتی که در فعالیت های روزانه پردازش و استفاده می کنیم» مربوط به خود است.
ان اطلاعات از تجربه های خاص زندگی ناشی می شوند. برای مثال "هنگامی ننهایی احساس ناراحتی
می کنم"؛ "وقتی که در جمع خانوادگی هستم احساس آسایش و آرامش بیشتری می کنم". خودآگاهی به
اين معنی است که هر یک از ما چگونه به خود نگاه مى كنيم و بر اساس نگاهی که به خود داريم؛ جه
احساسی پیدا مى كنيم.
صفحه 7:
بدون داشتن دانش در مورد اینکه "کیستی", پذیرش
خود و pus غیر ممکن خواهد بود. داشتن دید
روشن و واضح از آنچه که هستی و انچه که می
خواهی باشی و همچنین علت این خواسته به شما
کمک می کند تا این خواسته ها را هشیارانه و
فعالانه به واقعیت تبدیل کنید
صفحه 8:
هر چه بیشتر و بهتر خودتان را بشناسید, بهتر می توانید انچه را که
هستید, بپذیرید و یا تغییر دهید. زمانی که فرد تصویر تاریک و مبهمی از
خود دارد, در واقع شناخت واقعی از خود تداشته و در کشمکش های
دروتی خود باقی می ماند. وقتی ما شناختی از خود درونی مان تداشته
باشیم, خود را به دست محیط و اطرافیانمان می سپاریم و درنتیجه این
نیروهای بیرونی هستند که شخصیت ما را شکل داده و برای ما قالب و
ساختار تعیین می کنتد.
صفحه 9:
۶ همه چیز با آگاهی و شناخت شروع می شود. آگاهی, اولین گام در ایجاد
خودآگاهی است. چنانچه آگاهی تان را افزایش دهید, بهتر می دانید که
جرا اين احساس را دارید؛ الان چه در ذهنتان می گذرد و علت رفتارتان
در موقعیت هایمختلف چیست. این دانش, فرصت و آزادی تغییر مواردی
که برایتان ناخوشایند است را در اختیارتان قرار می دهد و شما می
توانید زندگی تان را مطابق با شرایط و خواسته های خودبسازید و از آن
لذت ببرید.
صفحه 10:
>
چرا بات سهارت جوذاافت را بباسوزيم؟
انسان در طول زندگی همواره با انتخاب های متعددی روبه رو است و اولین گام برای دستیابی به
یک انتخاب عاقلانه و صحیح, خودآگاهی است. ما در زندگی انتخاب های ساده با پیچیدهای را بر
میگزينيم چرا که زندگی بدون انتخاب غیر ممکن است. پس زندگی بدون خودآگاهی بی معنا
است. گاهً انسان در مقطعی از زندگی دچار تعارض» اضطراب و ترس های مبهمی می شود که
منبعى ناشناخته دارد و همه اين موارد از عدم خودآگاهی نشات می گیرد.
۳
صفحه 11:
۱۳ ae
دز دییای"ندزن:.فردابا حجم عطیمی ار اظلاعات ححتلف زو به
ووست .وافتها در ضورت نتناعت دفیق آز تشخضیت و علایق )393
می تواند از بین آنها دست به انتخاب بزند. به طور قطعی عدم
آگاهی ما را به جهتی می برد که در تضاد با خودمان است و جه
بسا با صرف ساعت ها در اين مسیر نادرست. از خود نا امید و
دلزده:من ویس ته مهم این اسب که انسبان با کسب شباخت
از هویت خود میتواند انتخاب هایی در راستای شخصیتش
صفحه 12:
خود آگاهی
2 یکی از مهمترین عواملی که به ما کمک می کند زندگی خوب و
موفقی داشته باشیم » این است که خود را بشناسیم ؛ احساس
خوبی در مورد خودمان داشته باشیم و از کسی که هستیمء شاد و
راضی باشیم.
صفحه 13:
4
یکی از مولفه هاى مهم خود أكاهى عزت نفس است .
>
> عزت نفس به احساس ارزشمندی سخص اشاره دارد که تحت تاثیر عوامل عملکرد ؛
موفقیت ها . توانایی ها « ظاهر شخصی و قضاوت های افراد مهم است.
2 عزت نفس پیامد مجموعه ای از عوامل فردی » اجتماعی وخانوادگی است
۳
صفحه 14:
4
<< عزت نفس بالا موجب اعتماد به نفس مى شود كه تصميم كيرى خوب و
مستقلانه و برخورد مناسب با تعارضات بین فردی را تسهیل می نماید.
۶ عزت نفس افراد در محیط حمایت کننده و مثبت تقویت می شود.
صفحه 15:
4
عزت نفس و مصرف مواد
> عزت نفس پایین یکی از عوامل خطر آفرین مصرف مواد است.
> عزت نفس چیزی است که افراد می توانند از طریق تجربه آن را افزایش دهند.
> برای داشتن عزت نفس بالا افراد بليد اول بدانند چه چیزی در آنان احساسات
خوب بوجود می آورد و سپس به گونه ای برنامه ریزی کنند که لین نوع رویدادها
در زندگی شان رخ دهد.
صفحه 16:
عزت نفس و تلب آوری
> تاب آوري (۲65/116066 به فرایند بازگشت فرد به کارکرد
طبیعی پس از يك رویداد استرس زا یا تجربه ناراحت کننده اطلاق
مي گردد. افراد تاب آور چهار خصیصه اصلي دارند:
کفایت اجتماعي
۶ میارت هاي حل مسئله
صفحه 17:
سه عامل محیطی موثر در رشد اين ویژگی ها
عبار تند از :
.١ رولبط حملیت گر و توام با توجه و وجود شبکه ای از افراد
كه از همديكر حمایت می کنند
نتظارات بالا اما معقول خانواده و جامعه در مورد
. فرصت مشاركت در فعاليتهاى اجتماعى
Ww
صفحه 18:
ویژگی های افراد تاب آور
.١ داشتن بینش : توانایی در دیدن اشیاء همان طور که
هستند نه آنگونه که باید یا می توانند باشند» پذیرزش
واقعيت و صادق بودن با خود.
a احساس ارزشمندى : يذيرفتن خود به عنوان فردى
ارزشمند ایجاد تمایز بين رویدادها » موضوعات و رفتارهای
منفى و خود.
صفحه 19:
>
۴ همئلی : برقراری رابطه توام با احترام متقلبل با دیگران که PE
اوقات به هم پیوستگی اجتماعی نامیده می شود یعنی احساس GES
به افرادء گروه ها و نهادهای اجتماعی.
> نظم وترتیب: حس سازمان یافتگی » نظم و آیین مندی خاص که
ساختار » ثبات و امنیت در زندگی فرد بوجود می آورد
صفحه 20:
۵ شوخ طبعی : توانایی در دیدن جنبه روشن موقعیت » جدی
نگرفتن بیش از حد خود که به حفظ یک دیدگاه متعادل تر کمک می
کند.
مهارتهاى حل مسئله : توانایی در تجزیه و تحلیل واقع بینانه
مشکلات شخصی و پیدا کردن راه حل های فوری و راهبردهای دراز
مدت برای حل و فصل مشکلاتی که به آسانی و سریع حل نمی
صفحه 21:
۷ توانمندی های اجتماعی : برخورداری از طیف وسیعی از مهارت ها و
راهبردهای اجتماعی شامل مهارتهای گفتکوء جراتمندی و گوش دادن »
آمادگی برای گوش دادن به دیگران واحترام گذاشتن به احساسات و
عقاید دیگران که در تعاملات اجتماعی بسیار مهم استد
خوش بينى : اعتقاد راسخ به اینکه آینده می تولند بهتر باشد . احساس
امید و هدفمندی .لین باور که شما مي توانید زندگي و آینده خود
را کنترل کنید.
صفحه 22:
4
مهارت هاى خود آكاهى شامل موارد زير است :
مهارت های خود ارزیابی
شناسایی نقاط قوت و ضعف خود
مهارت های تفکر مثبت
مهارت های ایجاد خود انگاره و تصویر تن مثبت
۲
۲۷ ۲ ۲
yy
صفحه 23:
۱
ویژگی های افراد خود آگاه
.١ خصوصیات مثبت و توانلیی و استعدادهای خود را می شناسند وبه آنها
افتخارمی کنند.
۲ _خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود را می شناسند . می پذیرند و در
جهت اصلاح آنها تلاش می کنند.
۳ _موفقیتها و شکستهای خود را می شناسند. به موفقیت هایشان افتخار
مى كنند واز شكست هايشان درس مى كيرند.
5
صفحه 24:
4
5. به خود و ديكران احترام مى كذارند.
۵ برای رسیدن به اهداف خود تلاش می كنند.
1. مسئولیت اعمال و رفتار خود را می يذيرند.
صفحه 25:
4
ویژگی قاق مثبت
١ زمانی که از خود سخن می گویند خود را با صفات مختلفی وصف می کنند. این
صفات برای آنها بار ارزشی و سنجشی دارد و از معانی ضمنی خوب و بد برخوردار
است.
صفحه 26:
>
۲ یک قسمت با اهمیت از نحوه نگریستن آنها به خود. عبارت است از ارزیابی
های مثبتی که از شناخت ویژگی های مثبت شکل می گیرد.
۳ ارزیلبی از ویژگی های مثبتشان و استخراج لین ویژگی ها از لایه های درون
ذهن به لایه های بیرونی؛ تکیه گاهی قوی برای سایر فعالیت های آنها است.
n
صفحه 27:
4
مولفه هاى خود آكاهى
< شناخت احساسات و خود ينداره
> عزت نفس واحساس ارزشمندى
۶ هویت و هویت یابی
صفحه 28:
فواید خودآگاهی
خودآگاهی به ما کمک می کند:
۶ احساسات خود را شناسایی کنیم .از آنها آگاه شده و این احساسات را کنترل
۲ از نقاط ضعف و نقاط قوت خود آگاه شویم و با تکیه بر نقاط قوت نقاط ضعف
خود را کاهش دهیم.
صفحه 29:
۱۳ ae
خودآگاهی به ما کمک می کند:
* از نیازهای خود آگاه شویسم و از مسیرهای سالم به رف نیازهای خود
بپردازیمبا شناخت نیازها خود می توانیم راه و روش بهتری برای مقابله با
نیازهای خود بیابیم.
< اهداف واقع بینانه ای برای زندگی خودتعیین کنیم .به این ترتیب ازدنبال
كردن اهداف بسيارايده آل » تخیلی و کمال گرایانه دوری گزينيم.
صفحه 30:
خودآگاهی به ما کمک می کندد
۶ بتوانیم از ملاک های ارزشمندی آگاه ده و ارزش خود را در زندگی بيابیمم
به این ترتسب » از دنبال کردن ارزش های کاذب خودداری نموده وبا
رضایت و آرامش بیشتری زندگی کنیم.
> فرآیند هویت یلبی خود رابه طور سالمی به انجام برسانيم دست يلبى و
کسب یک هویت سالم باعث می شود زندگی بزرگسالی بر پایه های
۴
صفحه 31:
a
شناسایی و کنترل احساسات
یکی از مهمترین اجزای مهارت خود آگاهی .شناخت احساسات استد
ناتوانی در شناخت احساسات مشکل شایعی است.ناآگاهی از احساسات
خود باعث می شود این افراد در زندگی خود دچار مشکل شوند
صفحه 32:
4
خود ينداره
2 احساسى كه هر كس
> به احساسى كه هر فيد درباره خود داردءخود ينداره مى كويند.
> خود ينداره يعنى اينكه ما خودمان را جكونه مى
که هر کس از خودش دارد.
خود دارد. نقش مهمی در سلامت روانی او دارد.
ء یعنی تصویر یا برداشتی
> طرز برداشت ما از خودمان تا حد زیادی به وسیله تجارب گذشته ما .(موفقیت ها
و شکست های ماو آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند. شکل می گیرد.
ry
صفحه 33:
4
اهميت خود ينداره
< برداشتى كه هر كس از خودس دارد بر رفتار و عصل او تاثير مى
گذارد. انسان ها معمولا آنگونه عمل می کنند که فکر می کنند
5
صفحه 34:
[
اهمیت خودپنداره
< خود پنداره بر احساس ما از خودمان نیز تاثیر می گذارد. کسانی که احساس
خوبی درباره خودشان دارند در مقایسه با کسانی که نگرش منفی به دیگران
دارند. از اعتماد به نفس و رضایت بیشتری برخوردارند » افراد موفق تری
هستند » و کمتر احتمال دارد کهبه سراغ سیگار » مواد و سایر رفتارهای پرخطر
بروند.
صفحه 35:
حكونه مى توان خود ينداره 1 اصلاح کرد
< هيجكاه يس از يك يا دو تجربه بد از خودتان خود ينداره منفى نسازيد.
اوضاع را بررسى كنيد .به هر اندازه كه مى توانيد به طور واقع بينانه قربه
خود نكاه كنيد و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسيد. سعى كنيد نقاط ضعف
را اصلاح كنيد . شمابا تعیین اهداف خاص و رسیدن به آنها می توانید خود
پنداره خود را تغییر دهید.
صفحه 36:
موانع رسیدن به خودآگاهی
> گاهی اوقات برخی ویژگی ها باعث میشوند فرد نتواند در راه رسیدن به خودآگاهی و
شناخت صحیح گام بردارد.
8 برخی ازین موانع عبارتند از
توقعات و اتظارات بیش از حد
- این توقعات ازخود ایده ال قرد تاشی میشود و متناسب با ویژگی واقعی افراد نیست.
@ توقعات نابجا و بیش از حد خودخواهانه است.
صفحه 37:
انتظار داریم بدون تلاش و کوششی و برداشتن قدمی انتظارات براورده شود.
6 تضاد بین انتظارات و توقعات ماست.
6 احساس خستگی و تنبلی مزمن و دائمی که فرد گاهی آن را بروز میدهد یا نمیدهد.
کمالگرایی و خواستن همه چیز در نهایت مطلوبیت
- به افکار ها و رفتار های خود تخریب گرایانه ای اشاره میکند که هدف آن نیل به اهداف به شدت افراطی وغیرواقع
گرایانه ای است که در آن صورت فرد بجای حرکت در مسیر موفقیت سعی در کامل شدن دارد که موجب اخلال در
موفقیت وی میگردد.
صفحه 38:
م
“أل أحساسات, افكار و باورهاى افراد كمالكرا عبارتند از:
© ترس از بازدارنده بودن و اشتباه كردن.
© ترس از نارضايتى و عدم يذيرش از سوى
ديكران.
© داشتن تفكر همه يا هيج.
© تاكيد بيشتر از حد روى بايد ها.
- این افراد در نتیجه محقق نشدن اهداف غیرواقم بيتائه شان: به التقاد و سرزلان خوة روق غير
صفحه 39:
۴ غرور
- متاسفانه ظاهرا غرور و خود بزرگ بینی با اعتمادبنفس شبیه به یکدیگر است و انگارهیچ تفاوتی
بین آنها نیست. در صورتی که میتوان گفت منشا اعتمادینفس رشد خود واقعی است و برمبنا صفات
فضایل» شایستگی ها و استعداد های واقعی که در انسان وجود دارد شکل میگیرد.
در حالی که غرور احساس بدی است که انسان را آسیب پذیر و مستعد رنجش های بيجا ميكند و بر
اساس خود ايده آل است. يعنى برمبناى صفات و ویژگی های تخیلی و تصوری شکل گرفته است و یا
اگر واقعا این صفات در فرد وجود داشته باشد احساس غرور فرد نسبت به آنها مبالغه آمیز و بی تناسب.
با آن صفات و ویاگی هاست. ۳۹
صفحه 40:
انواع غرور
غرورعقل و اراده: کسی که دانسته با ندانسته فکر میکند قادر به حل تمام مشکلات و پیش بینی وقایع میباشد.
هغرور خودبزرگ بینی یا مهم بودن: بطور غيرواقعى خود را بزرك و مهم ميدائد.
«غرورخواستنى بودن يا محبوب بودن: در فكرخود قادراست هر كس را بخواهد عاشق و شيفته خود كند.
«غرور آزادى مطلق: كسانى كه به هر نوع كار و تكليفى بصورت (باید ها و نبید ها) حساسیت دارند.
«غرور شجاعت:بيشتر كريبانكير افراد ترسو است كه بيشتر لاف شجاعت میزنند.
f+
صفحه 41:
a
9 خروردرستی و عدالت: فرد در مقابل افرادی که کمترین شک را در راستگویی ودرستکاری او داشته
باشند عصبانی میشود و در زماتی که مطمئن باشد کسی متوجه رفتار او نمیشود از هیچ گونه نادرستی و بی
انصافی دریع نمی ورزد.
- همه اینها صفات غیر واقعی و اغراق شده اند که برپایه افکار نامعقول نسبت به خود بنا نهاده
میشوند و فرد را از رسیدن به نوعی خودآگاهی باز میدارند.
ey
صفحه 42:
۴ عدم آگاهی افراد از تفاوت میان "خود درونی" و"شخصیت"
- خود درونی هر فرد ممکن است متفاوت از شخصیت او باشد و منظور از خودآگاهی شناخت و
عمل بر اساس خوددروتی است نه شخصیت.
خود شما بر اساس الگو موفقیت در ارتباط با دنیا بیرون شخصیتتان را شکل میدهید اما خوددرونی
شما بخشی از وجودتان است که در للگوها و فعالیت های شخصیتی شرکت ندارد.
صفحه 43:
AN EAN
نمونه تمرین های کسب خود آگاهی
فرصتی فراهم کنیم به خود فکر کنیم و از خود سوال کنیم که من کیستم؟
0 انسان ها همان گونه که فکر می کنند زندگی می کنند؛ پس مثبت فکر کنیم. نباید هميشه به فكر
پیروزی بود باید به فکر قدرتمند شدن بود» زباله های فکری را باید دور ريخت.
©. عواملى كه باعث نكرانى و اضطراب ما می شوند را شناسایی کنیم و با الویت بندی آنها را
رفع کنیم.
. نقایص و معایب رفتاریمان را شناسایی نموده و در صدد رفع آن بر آییم.
سعی کنیم تصویری توانا و موفق از خود ذآشته باشیم.
صفحه 44:
۱
مهارت خودآگاهی در قرآن
تعریف خودآگاهی: ۰ آگاهی توانا نقاط ضعف و قوت
ند تسوت باه ار کید کست کل StS ible رز ضدف و قو
هنیزاسدد اسیتفا نلاگباهقوق فردی واجتماعی ,مسئولیت فردی و اجتماعی خود آشنا
oll 1 Igllé thud pgiilol IS] gills tus] seal 5 لا الیه زاجفون.
لككمة أآيه» «همان كسالى جوت مصنتى انها برسة. فونه لازآ
خدا هستيم,وبسوى او باز ميكرديم.
مفهوم آیه: »خوآگاهی دارای مراتب و شعب مختلفی بوده که مرتبه کامل آن
بازیابی خودآگاهی عرفانی است که با رابطه انسان با واقعیت و اصالت حقیقی که
همان خلیفه الهی باشد پیوند خورده است.
صفحه 45:
صفحه 46:
مد مه
> حل مسئله (یکی از مهارت های زندگی) » یک فرآیند شناختی - رفتاری است که فرد به کمک آن ها سعی
می کند راه حل های موثر يا مفیدی برای مسائل روزمره زندگی بيدا كند. مانند حل مسائل مالى؛ شخصي»
بین فردی » مسائل زناشویی و خانوادگی» مسائل اجتماعی و ....... همه انسان ها به دانستن مهارت های
حل مسئله نيازمندند.افرادى كه مهارت زيادى در حل مسئله دارند و میدنند که مسائل خود را چگونه حل
كنند اعتماد بنفس بيشترى دارند جرا كه سعى ميكنند با مشكلات زندكى مواجه شده و براى آن راه حلى
بيابند همين موضوع باعث ميشود به توانايى هاى خود اعتماد كنند و اعتماد به نفس بالايى داشته باشند.
صفحه 47:
اين افراد اضطراب کمتری را تجریه می کنند و به هنگام بروز مشکل با حل مسئله مناسب» استرس
خود را کنترل می کنند.
توانایی حل مسئله به افراد کمک می کند تا از چالش پیش آمده به علوان یک فرصت استفاده کنند و
تولنايى هاى خود را شكوفا كنند يا اينکه به دبال آموختن مهارت جدیدی باشند تا از عهده مشکل
پیش آمده برآیند.
مهارت حل مسئله به فراد کمک می کند تا ذهن خلاق داشته باشند و به دنبال ايده هاى جديد باشند.
صفحه 48:
AN EAN
وقتی با مسئله یا مشکلی رو به رو می شویم» طبیعی است که استرس را تجریه کنیم. ولی همه >
افراد به یک شکل با استرس مقابله نمی کنند. برخی به حل مسئله اقدام مى کنند و برخی به هم
می ریزند» شما وقتی با مسئله ای رو به رو مى شويد؛ چه احساسی دارید و چه کار می کنید؟
گاهی اوقات احساسات بقدری منفی و شدید هستند که مانع از تفکر منطقی و حل مسئله ميشوند.
مثلا ممکن است در برخورد با مسئله ای عصبانی شویم يا مواد مصرف كنيم يا دست به
پرخوری بزنیم .این نوع مقابله ها ناسازگار محسوب ميشوند.
48
صفحه 49:
در برخی موارد در مواجهه با مشکل» رفتاری هیجانی اما غیر موثر داریم. رفتاری که به
حل مسئله منجر نمی شود. مثلا ساکت شویم و مسئله را به عنوان یک مسئله غیر قابل حل
ببذيريم. اين نوح مقابله هیجان مدار محسوب می شود. زیرا مبتنی بر احساسات و هیجانات
است. مورد اول» مقابله هیجان مدار ناسازگارانه و مورد دوم» مقابله هیجان مدار سازگارانه
محسوب می شود.
هدف مقابله هیجان مدار» تغییر موقعیت استرس زا و کاهش فشار است نه حل مشکل. مقابله
هیجان مدار سازگارانه به خودی خود بد نیست و شاید گاهی لازم هم باشد.
صفحه 50:
نوع ديكرى از مقابله؛ مقابله مستله مدار است. اين نوح مقابله به حل مسئله منتهى مى شود و
سازكارانه است. تلاش و كوشش براى حل مشكلء برنامه ريزى» جمع آورى اطلاعات و
مشورت همراه با صبر و حوصله از انواع مقابله هاى مسئله مدار هستند. اما اين نوع مقابله»
يك مهارت است كه بايد با تمرين آن را ياد بكيريم. قبل از اينكه بتونيم از اين مقابله استفاده
كنيم بايد با فرايند حل مسائله به خوبى آشنا باشيم
صفحه 51:
© داشتن نگرش مثبت نسبت به مشکل
برخی افراد وقتی با یک مسئله رو به رو می شوند آن را یک معضل غير قابل حل می بینند. چنین
رویکردی؛ نخستین ماتع برسر راه حل مسئله است. زیرا وقتی فرد مسئله یا مشکلی را غير قابل حل
ببیند انگیزه لازم برای مقابله موثر با آن را از دست می دهد. در حالی که اگر مسئله را فرصتی برای
رشد و بلوغ اجتماعی ببینیم با استقبال آن می رویم و به جای اجتناب و فرار آن را حل می کنیم.
صفحه 52:
>
به ياد داشته باشید که پیش آمدن مشکل» نشانه ضعف و بی کفایتی نیست. شناسایی
افکار منفی در حل مشکل و فرآیند تصمیم گیری و جایگزین کردن آن ها با افکار
منطقی بسیار مهم است. چند راه حل می تواند به کسب نگرش مثبت نسبت به مشکلات
کمک کننده باشد.
صفحه 53:
>
اول اينكه افكار منفى كه به هنكام بروز مشکلات به ذهنتون خطور می کند را
يادداشت کنید.
بررسی اين افكار منفى و اينكه جه قدر اين افكار درست هستند و حتی جایگزین
کردن این افکار با افکار مثبت در کسب نگرش مثبت نسبت به مشکل به شما کمک
می کند.
صفحه 54:
>
می توانید از یک آزمایش رفتاری استفاده کنید. به مدت یک هفته محیط اطراف خود را
زیر نظر بكيريد. سعى كنيد با لفراد صحبت كنيد و شخصى را بيابيد که در زندگی خود
هيج مشكلى ندارد. يا تا به حال با مشكلى رو به رو نشده است و همه جيز بر وفق مرادش
بوده است. آيا مى توانيد جنين شخصى را بيابيد؟ يا واقعا جند درصد از اطرافيان شما بدون
مشکل هستند؟
صفحه 55:
4
» تعريف مسثئله يا مشكل
براى اينكه بتوانيم با مسائل به شيوه صحيحى مقابله كنيم بايد بتوانيم به طور صحيحى آن
هارا تعريف كنيم. تعريف درست يك مسئله؛ اينكه بدونيم مسئله جيست و مى خواهيم به
چه چیزی برسیم تا حد زیادی به حل مشکل کمک می کند. یک تعریف خوب از مسئله ۴
ویژگی دارد.
صفحه 56:
۲ عینی باشد.
۷ اختصاصی باشد.
” قابل سنجش باشد.
دست یابی به هدف ممکن باشد.
صفحه 57:
فرض کنید دانش آموزی در درس ریاضی مشکل دارد. صرف اینکه بگوید من با اين درس
مشکل دارم يا ریاضی سخت است و يا من اين درس را یاد نمی گیرم نمی توان گفت مشکل
خود را تعریف کرده است. زیرا اين تعاریف مبهم هستند و کمکی به یافتن راه حل نمی کنند.
همان طور که گفتیم مسئله باید عینی و اختصاصی تعریف شود. يعنى اين دانش آموز دقیقا
بكويد كدام مبحث را ياد نمى كيرد؟ مثلثات؟ مشتق يا مثلا با فرمول ها مشکل دارد و نمی تواند
آن ها را حفظ کند. اگر در مبحث مثلثات مشکل دارد دقیقا مشخص کند که کدام قسمت از اين
مباحث برای وی مشکل آفرین شده است.
صفحه 58:
۱
هدف باید قابل سنجش باشد و رسیدن به آن امکان پذیر باشد. در مثال قبل ممکن لست هدف دانش
آموز این باشد که در درس ریاضی نمره خوب بگیرد تا معدلش خوب شود.
باید نمره خوب و معدل خوب را تعریف کنیم. منظور از نمره خوب چیست؟ و دقیقا به دنبال چند
نمره افزايش هستیم؟
نكته مهم تر اين است كه اين هدف كذارى بايد امكان بذير باشد. کسی که بالاترین نمره ای که تا به
حال گرفته مثلا ۱۴ بوده نمی تواند به یک باره انتظار داشته باشد که در درس ریاضی نمره ۲۰
بكيرد. اين فرايند تدريجى است و بايد كام به كام طی شود.
صفحه 59:
4
« توليد راه حل
بعد از ايدكه مسئله را دقيقا شناسايى و تعريف كرديم. بايد راء حل توليد كنيم.
در اين مرحله كيفيت راء حل ها مهم نيست. مهم اين است كه تا جايى كه مى توانيم ايده بدهيم و تعداد زيادى راء حل را يادداشت كنيم بدون اينكه أن.
ها را مورد قضاوت قرار دهیم.
در مرحله بعد هر راه حل را به طور اختصاصى مورد بررسى قرار مى دهيم. مزليا و معايب هر راه حل را يانداشت مى كنيم و اينكه اين راه حل.
جه قدر امكان اجرايى شدن دارد.
او در آخر با توجه به مزايا و معليب هر راه حل تصمیم مى كيريم كه كدام را انتخاب كنيم..
صفحه 60:
راهبردهای هیجان مدار و مسئله مدار به خودی خود نه خوب هستند و نه بد. مهم اینه که بتوانیم
متناسب با موقعیت از آن ها استفاده کنیم. در فرآیند حل مسئله مهم تر از هر چیزی داشتن نگرش
مثبت به مشکلات است.
نگاه کردن به یک مشکل به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید موجب شکوفا شدن بسیاری از
توانایی های ما می شود و در بالا بردن کیفیت زندگی ما نیز نقش مهمی دارد. اگرچه اکثر مشکلات
با کمی تلاش و استفاده از مهارت حل مسئله قابل حل هستند ولی گاهی نیز در زندگی با مشکلاتی
مواجه هستیم که غیر قابل حل هستند و ناگزیز به پذیرش آن ها هستیم.
صفحه 61:
>
مسائلى مثل بيمارى: معلوليت يا شرايط بد اقتصادى يا شرايطى كه شايد خود انسان به
تنهایی نقشی در آن نداشته باشد» در اینگونه موارد استفاده از راهبردهای هیجان مدار
سازگارانه می تواند کمی کمک کننده باشد و لینکه یاد بگیریم نسبت به اینگونه موارد
پذیرش داشته باشید.
صفحه 62:
۱۳۳5۳۲ ۰۱
متشکرم بایت وقتی که صرف مطالعه این پاورپوینت کردین.
پایان