صفحه 1:
CORE پ
[1۳ Rees
0066©
صفحه 2:
دا ند
جا ما نت
ra) RV. اموزش
Piney ree eres
ere Ree Cena SU Sn Nee ioe
es
حل تعارض ها
يادگيري مراحل تصمیم گيري
pew’ ell كيري هاي سخت
re ا Sie Rel
صفحه 3:
00 Ore nN ا م ا Or
۱ ا
مسایل و مشکلات و تلاش برای حل و فصل آنها نیست. بنابمراین وجود
Orly IE StS er yen Oe WT IE StS eee or
SD) ا
Ave Lee TO CES IS See TOC TEs ا
AC eye er er gee ed bY ا Grrl
اینکه منفعلانه عمل کرده و آرزو کنیم که ای کاش هیچ مشکلی در زندگی
Tem Be TEEN Scene 1
صفحه 4:
ام ee
سرا وان رن مارد ی ری را
كنيد. ولى اكى فاقد مهارتهاى لازم بسراى حل مشكل باشيد يا از روش هاى
نامناسب و معيوب براى حل مسايل خود استفاده نماييده در سا زكارى با
محیط اطافتان دچار مشکل شده و بهداشت روانی شما تهدید خواهد شد.
ا ا ل ا ا ا ا |
زندكى برخورد كنيد.
ال ا 1
مستلرم چند فعالیت است. ابتدا باید مشكل را به دقت تعريف كنيد » و سيس
راه حل شاى متفاوت حل مشكل را مطررح كررده و مورد بررسى قررار دهيد
۱
صفحه 5:
تعریف مهارت حل مساله
elles > اما ن تحص ر سا رن پس تضار ed
۱ دردسترس فرد ۳ عدم تعادل
Ce ek eee RCTS) See eee
نیست.
5100 ا Soy
كند تا به طور موثري مسائل زندكي خود را حل كند.
|
صفحه 6:
مفاهیم کلیدی در حل مساله
* حل مساله منعکس کننده يك رویکرد مثبت نسبت به زندگي
است بو MB aces Salinas MBs cer
* حل مساله باه فرایتد است نه اه
RE] pC Urge Lowey Coa تجويزي است که در موارد گسترده کاربرد
دارد.
صفحه 7:
صفحه 8:
0
1
م vend Cy Bt OIE Ee Peder tOMT yew) Beyer S)|
؟ منظور از مقابله كردن تلاش هليي است که براي اداره کردن و مدیریت
موقعيتهايي كه به نظر خطرناك و تنش زا مي رسند . به عمل مي آيد
سه ويژگي مهم فرایند مقابله :
ال ل
ere ee, ا 06
صفحه 9:
مدل مقابله
رویداد زندگي به عنوان مشکل شناسايي مي شود
190
|۱۳ ree)
)سرتسا(
eye
Renee Err on Ree FI
ناموفق (سترسأ)
رویداد
رویداد به عنوان
مشکل ارزيابي نمي شود
Ge)
1520107
صفحه 10:
|۱۳ POR Tom SIRE ا OC Al ieee Sa
Sowa DS POY Dee EOP ل ا er Se Toma
PUiaee ALP OC MESES) PEEP LUy cee Csr Fae Te eee
SBCs ae UO led
Pec SE Cy ECT ar B re Lean eS Wye ES) Ee) ae
Sse
صفحه 11:
* متابله هاى مسئله مدار-در مقابله هاى مسئله مدار فرد سعى ميكند كارى انجام
Oris DYSON CENT) ل ا ا
Pelt Cero) 2 ا لات
ل ا
- فعاليت خاصبى انجام دادنء
- راهنمای یگرفتن,
- مشور تكردنء
- برنامه ریز یکردن»
- جم ع آورى اطلاعات
صفحه 12:
0 er ane at
rere STU CRV SONY Ce) OP Se EPC PATOL E BS
FRSC PSU ST ل ا ا TY recy
انسان با استرس رو به رو می شود تعادل و آرامش خود را از دست می دهدو
Evo Peer RU pete Tce es Pen TYE Bie TOME Icey
ب فرد مى آيد تا بتواند ابتدا
آرامش و تعادل روانی خود را بازیابدو سپس به مقابله های مسئله مدار
بپردازد.
صفحه 13:
IPS) es) er ale eee
دعا و نیایش ,
0 Be eee
Alle spb 42)
0 ee 0
0
es
صفحه 14:
* مقابله هاى هيجان مدار در بسيارى از مواردبسيار سالم وكمى
كننده اند.اين مقابله ها كمك ميكنند تا ضردآرامش حود را بازيايد
وهنكامى كه ضرد آرامش داشته باشد بهت رميتواند فك _كندءب_نامه
ريزى كندء از مهارت حل مسئله استفاده كند. در غيس اين صورت
Ser) ل ل ا ل ل POLL) [oe
Pera arb] RCC e ms Se arn PY 19
RoC Sre avi eye an mec YTS eV y er ele در ان
sYer |
ee ORE ToS ere Pe Pe moel ECE nT
صفحه 15:
مقابله های سالم و ناسالم
ICI 9 ل ا 0
ا ا ا ل رمن
-دزد ىكردزه
dhe SLL
به زورمتوسل شدن»
- استفاده اززور وتهديدء
0
صفحه 16:
* نمونه ای از مقابله های هیجان مدار ناسالم عبارتنداز؛
* اعتياد ويناه برردن به مواد مخدر»
بدكويى
* خشونت وب رراشكرى به ديكرانه
| Le See Oe PN E IE SSD PSS
4 میشود و معمولا هسراء با پشیمانی است
* درمانده و ناامید شدنء
* دست ا زکوشش وتلاش برداشتنء
* به خواب وخیال و رویا فرورفتنء
صفحه 17:
ررك های مقابله ey هاي موفق
* انعطاف بذيري
* دور انديشي
Cee
صفحه 18:
0000
2-معتقدم با صرف وقت وتلاش کافي مي تولنم بسياري از مشكلاتي را
كه با آن مواجه هستم . حل كنم.
3-حل بسياري از مشكلاتي که با آنها مواجه هستم ۰ سخت و پیچیده
۱
۱
وقعيت برايم يا نه
peer
مخالقم
کاملا مخالفم
صفحه 19:
0 كام اساسی است :
POR IS Es
قدم اول در حل موفقیت آمیر مشکل این است که این ادراک را در خودتان پررورش
دهيد كه " تو مى توانى مشكلت را حل كنى".
ا ا 7
نگرانی و دستپاچگی می شویم . در lio خوب فکر کنیم و
بنایم این نمی توانیم راه حل خوبی بای مشکل خود پیدا کنیم .
صفحه 20:
59 به آن " كفتكوى درونى "مى كويند. به عنوان مثال زمانى كه در يك درسى
نمره بد می گيررید و یا در یک مسابقه مهم شکست می خورید ؛ به خودتان چه
3۳
Oe ae ete a ET ۰ ن است كه سعى مى كند
به ما دلدارى دهد و مى ۱ ننباش مشكل براى ه مكسى يش مى
آيدء من مى توان م آن را ح لكنمء همه حيز درست خواهد شد و...
ا Byes eee ee TES SOE Son
وقتى مشكلى ييش مى آيد مى يد :" من آدم بى عرضه »
هستم» erreres | آید » من نمی توا
صفحه 21:
SE * بت شوه مفایل ای مت بل مساله
0
صفحه 22:
بحث كروهي
بررسي موانع نكرشي(شناختي ) حل مساله و راه هاي رفع اين موانع
* جه نوع رويكردهايي به حل مساله كمك مي كند ؟
* جند نمونه از افكار اتوماتيك منفى را در هنكام مواجه شدن با مسايل به
ذهنتان خطور مي كنند ٠ بيان و الترناتيوهاي مثبت را در مقابل آن ها
نس
صفحه 23:
2 ات ier eNO a teen ge Brae)
استعدادي خود
Ses
2 اجتناب از مشکلات به جاي حل آن
ِ كت
* ما اميدي و درماندگي
۱
صفحه 24:
: نتیجه گيري
بناببراین وقتی با مشکلی مواجه می شوید اولین قدم اتخاذ یک نگرش
حل مساله و شناسایی خود گویی های منفی و مبارزه با آنها از طریق
er ee PCr PPP Brome [ees Bere |
79 Ey Tom => Ord eee ELS] ree
anes es eee, وی
حل ممكن بر مهارت هاى حل مسئله خود تكي ه كنم" يا
سرزنش ي كمكي به حل مساله نمي کند rein
صفحه 25:
eS Ss poe Wd
PCSEy IC Bowe Len er PCa ee ene en Per TS en re
ندانیم مشکل ما دقیقا چیست » نمی توانیم يم آن را حل كنيم .يس ممرحله دوع
لا سر رو تر ست ۰ برای تعریف مشکل چهار
سن ل راح (
0 O71
ب) مشکل از چه زمانی ایجاد شده است ؟
ا ا | بوحود آمده است؟
صفحه 26:
ان دا
۱ i eee elo
FSU ates pyy aor)
مشكلات ييجبده رايد قسمت هاى ساده تر تقسيم كنيد
مسایل را الویت بندی کنید
مشکلات كلي را به مسايل جزيي تر تجزيه كنيد
|
صفحه 27:
فرمول بندي مساله
OL Se له
el ae تا
صفحه 28:
تهیه فهمستواز رلم Score
1 kee DoS O Ry Lash eer bards
می شوید . در این مرحله باید خوب فک کنید و تمامی راه حل هایی ممکن را بای حل
كيك 0) arn
* _بررای حل یک مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد. و هر چقدر بتوانید راء حل های
eee aay eee ل 0
صفحه 29:
یک روش خوب برای پیدا کردن راه حل های مختلف بای حل یک مشکل استفاده از
een) 0
ا را
به ذهنتان می رسد چه خوب و چه بد , چه سخت و چه آسان پادداشت کنید.
| ervey gel Lee Deets
| Pe EMG nl mrt Tear percep)
مادر ,معلمان ؛ مشاوران و دوستان حود که قابل اعتماد هستند بخواهید که راه حل های
Bee rep Leonean cer)
صفحه 30:
: مزاياي بارش فكر
* هنكامي كه فرد ذهن خود آل راحت و باز مي كذارد ممكن است
enon Rear yy Ronee alee nea Ea 1
Ree elie vy roe ۱
yay wes ١ حل مساله فقط رسیدن به راك حل على
زيادتر است و كميت راه حل ها مهم است نه كيفيت آنها.
صفحه 31:
0
* اولين راه حل
"تال كيت
a ا ا
* اصل تنوع
صفحه 32:
۱ SS
در اين مرحله لازم است راه هاى فهرست شده در مرحله قبل را مورد
ارزيابى قرار داده و بهترين راه حل را انتخاب كنيد.
* بهترين راه حل كدام است ؟
ال ا ا 0
۱
بنهمید که کدام یک از همه بهتر است.
صفحه 33:
0 Sie EONS We ا eae
Peers ery CDR Le er ei he nED
نتيجه آن كار را ييش بينى كنيم آن وقت كمتر اشتباه مى كنيم و
مشكلات كمترى براى نود و ديكران بوجود مى آوريم . در اين
۱ ا
۱ ا ا BYE B
eee ا
صفحه 34:
براى ييش بينى ييامدهاى يك راه حل مى توانيد از روش
er ARN) استفاده کنید .به این ترتیب که در مورد هر کدام
Sern YDB EEE LC eel reaae 1S eB)
Pee ORT ent ne eey Birr ee rere S)
داشته باشيد كه يك راه حل فقط يك ييامد ندارد لذا بايد خوب فك كنيد
و تمامی پیامدهای یک راه حل را با استفاده از روش "اگس ...آن
7 5
ee) 0 هم گفته می شود
صفحه 35:
به اين ترتيب كه شما بايد هزينه ها و مضرات هر كدام از راه حل هاى مطررح شده و
ile eee Bure ا ا ا ل ل
كمترين هرزينه و بيشترين فايده را داردء انتخاب كنيد .
علاوه ب ارزيابى ييامدهاى كوتاه مدت و بلندمدت راه حل هاى مختلف بايد به هماهنكى
اين راه حل ها با ارزشهاى فردى و خانوادكى نودتان نين توجه داشته باشيد.
برخی ره حل ها ممکن است پیامدهای مثبتی داشته باشند ولی چون با اعتقادات و ارزش
های ما متناسب نیستند » انتخاب نمی شوند.
صفحه 36:
Te MCS | See ل ا ا
* ملاك هاي مورد نظر :
Aline iad 9 > *
* سلامت و رفاه هيجاني
* زمان و تلاش مورد نیاز
نسبت هزینه - فایده
صفحه 37:
5-اجراى راه حل اك شده
* _پس از انتخاب بهترین راه حل از بین راه حل های ممکن باید آن را به اجرا
ECS Ye SSIES IST Leen eee ee
AAV ا
pe WE Ye E er ce D IIe Ton elt pare ek seer Ncw Or
کسی باید انحام شود و چه موادی لازم است.
صفحه 38:
1-6 الك
be 7 9
رضايت بخش بوده يا خيس ٠
ا شده در رفع مشکل موفقیت آمیز بود چه بهتر و ف
پایان می یابد ود
أشكال وخود داشته كه به حل مشكل منج نشد.
os
- آيا مشكل رابه درستى مشخص كرديد؟
cl iia ا ا 1 1
- آيا راه حل انتخاب شده را درست اجر! كرديد؟
Pa Ne tan ak Ll ele TaD oe
صفحه 39:
° اجراي راه حل
* خود بازنگري
خود ارزيابي
صفحه 40:
تمرين عملي
20 ا ny Sect
و سعی کنید تما های گام های فوق را طی نمایید.
سس
راهحل هاي مختلق:
Serra
صفحه 41:
مهارت تصمیم گيري
ا ا ل ل Pe از مواقع ما
لا شل اه
همه تصمیم هایی که می گیریم پیامدها خوب یا بد دارند ٠ ینام این
لذ ايل را 0
ممكن است ييامدهاى بدى داشته باشند » دودل هستيم. تصميم تصمیم گیری
eel oer است و خيلي از مردم براى ضرار از اين
مساله از تصمیم گیرری خود داری می کنند 1
avers بر 0
Pesw pert See errr edie es 1۱
صفحه 42:
: مها رتهاى لازم برراى تصميم كيررى موشر
* براى تصميم كيررى موش مها رتهاى زيس ضرورى مى باشند:
ia ل PC
PROCES) ioe
- مهارتهاى جمع آورى اطلاعات
- مهارتهاى ارزيابى ييامدها
- مهارتهای ارزشیایی اطلاعات
صفحه 43:
an Pe LO Se Seer
292 cet pees Gel pV gl rb so 4S cabo ا
شخصی که تصمیم می گید 5
ESSE et ا ل
صفحه 44:
مساله يا موقعيت شامل عناص مختلفى است كه از موقعيتى به موقعيت
Bet Soper net MT ee)
pee ene eas) ال
Paver wr See Oa Lore ا
* میان قطعیت در مورد پیامدهای مساله : از اطمینان تاعدم
صفحه 45:
تس
* بحث كروهي و بارش فكري در مورد عوامل شخصي موثر در
تصميم كيري
RS ee SNe ol eS ene ia
صفحه 46:
: عوامل شخصى موش. در تصميم كيسرى
ا ا م ا |
اين عوامل عبارتند از :
> اعتماد يه شن
foo 4 هاى اتخاذ شده
- آمادكى براى يذيررش مسئوليت تصميم هاى
- عدم ترس از حنط كرردن
- درك درست موقعيت و مشكل
م
878 11011
صفحه 47:
ا 3
۱ ETE
EST BEE U Ee PET ا كت
کافی داشته باشید. بای مثال بای تصمیم گیری در مورد رشته تحصیلی باید اطلاعات لازم در باره
رشته هاى تحصيلى داشته باشيد.
ا ا ا ا |
De م ا ال 9
خاصی را انتخاب می کند .
*_موقعیتها : انسانها ممکن است در یک موقعیت یک تصمیم بگیررند و در موقعیت دیگر تصمیمی متفاوت
يا تصميم قبلى بكير_ند. به عنوان نوجوانى كه اصلا تمايلى به مصرف سيكار ندارد در يك موقعيت
صفحه 48:
lee called |
ا ا ا ا اك م
كيري
صفحه 49:
| گیسی
تصمیم گیرری احساسی: ا ee
ee ا
تصميم كيسرى آنى ال لقا ار اه الك تمن تدر . این افراد در مورد
ييامدهاى تصميم هاى حود زياد فك نمى كنند
ی ار و ard |
Rone De Mer rer se eae) ad يرى و ترس از شكست مسئوليت تصميم های
POren nip e Pera Cres eps OTs Sten arte ae KO, خود را به دی
+,
پشته يش انداختن : اين اضراد تصميم كيررى را مرتب به تعويق مى اندازند تا زمانى كه مجبور شوند
تصميم لیسری نمایند
صفحه 50:
تمرین عملي
OSES Se cree Reece ele Roe Lae
. قرار دهيد
صفحه 51:
|
مرحله بازشناسى beeen ل Pere
ا 0
وادار می نماید که نیاز به تصمیم گیرری را درک کنیم . گاهی اوقات ما
موقعيت را نديده مى كيرريم ودر نتيجه ضرورت تصميم كيررى را
احساس نمى كنيم . بنابراين اولين مرحله تصميم كيرى شناخت موقعيت يا
ENP ST Te ae LCR ere eC Oy 00
PO ا eres. NST IT or ace
صفحه 52:
| ae
ete tea SS ESE aay es
Pe Be TBE Eee renee Pe ae
كنيم .
۱
صفحه 53:
به طور كلي تصمیم گيري را مي توان فرايندي چهار مرحله اي در
نظر گرفت
٠ مرحله اول : مساله يا موقعيتى را كه مى نواهيد درباره آن تصميم بكيرريد مشخص
55-7
pyodleys *° ل ا ا 0
1
صفحه 54:
صفحه 55:
الا
eyes : راه حاي ممکن *
=i ail 2
0 ل
me) 5
صفحه 56:
Son Ses
برگه تمرین
نمونه هايي از تصمیم گيري هاي خود را در زندگي مطرح کنید به
سوالات زير ياسخ دهيد:
الاطا ا یادا ی ار
ryan ul 1
۱ IES kos sorte
aCe eee Te Ne Nes Semen ever Les