صفحه 1:
بل ی
=F UES or
مهارت سنجش یادگیری
محمدعلی شفیعا-استاد دانشکده مهندسی صنایع ومدیریت اجرایی
دانشگاه علم وصنعت ایران
omidshafia@gmail.com-09121327677
www. iust.ac.ir
صفحه 2:
اعتبار و قابلیت اطمینان در وضعیتهای ممکن
وضعیت 5 وضعیت 8 وضعیت )
بسیار قابل بسیار قابل نه معتبر نه
اطمینان و معتبر اطمینان» اما نامعتبر قابل اطمینان
صفحه 3:
| هداه ان
في که دراین مبحث دنبال می شوند
مقهوم اندازه كيرى
لايه مقياس ها ونمونه كاربردآنها
قابلیت اطمینان و معتبربودن
مفهوم مقیاس بندی
مقیاس های ديدگاهي
گزینش نوع مقیاس
مقیاس های سنجش دیدگاه در تصمیم گیری مديريتي
صفحه 4:
بیش از یکدهه تمرکز بر اثربخشی یادگیری
درس مهارت های عمومی مدیریت, کارآفرینی ,مدیریت
فناوری و نوآوری, روش های تولید و مونتاژمکانیکی
تمرکز بر یادگیری دانشجو بجای تدریس به وی
در دانشکده های صنایع,معماری,مکانیک و مواد
این واقعبت به نحو آشکاری خوبش را نمایان ساخت
که,دانشجویان در نحوه یادگیری مباحثی که مطرح می شود
به دلایل گوناگون یکسان عمل نمی کنند.
صفحه 5:
هدایت یادگیری دانشجو بجای تدریس به وی
٠ چرادانشجویان در نحوه یادگیربی مباحثی که مطرح می شود
یکسان عمل نمی کنند؟
۰ این عوامل در اثربخشی یادگیری دخیل شناخته شدند؛
٠ توارث,تجارب,دورنماهازمینه هااستعدادها,علایق, ظرفیت
ها و نیازهای دانشجو
Heredity, Experiences, Perspectives, Backgrounds,
Talents, Interests, Capacities, Needs
صفحه 6:
از ۱ مق 5
٠ نسل های جدیدتر دانشجو در سرعت یادگیری و روش مواجهه
با آن تدریجا با دانشجویان قبلی تفاوت می کنند.
٠» آنها به سمت تیزی و هوشمندی مطلوب تر پیش می روند
وإشاستكن:شاى اختصياصى يقورة ور اابه:تصبوين:مى كشن
٠ طى بازتاب هايى كه با روش هاى مختلف از جمله طريقه
اثرسنجى جهار سطحى بنانهاده شده توسط كيرك ياتريك Kirk
316" حاصل شد, مشاهده كرديد كه تفاوت هاى فردى اشاره
شده تاثيرات قابل ملاحظه اى برنحوه يادكيرى دانشجويان مى
گذارد.
صفحه 7:
اين مواردثمر یادگیری را در افراد متفاوت می
* سبک های یادگیری یا ممیزه های مطرح در روش های
تبادل اطلاعات با درون دانشجو ونحوه تفهیم شدن
اطلاعات Learning Styles
* رویکردهای یادگیری و جهتگیری نسبت به مطالعه از نظر
سطح عمق پا راهبردی Learning Approaches- Orientation
* توسعه هوشمندانه یا دیدگاه نسبت به طبیعت آگاهی و ASA)
چگونه کسب شده و یا ارزیابی می 6 43 Attitude
صفحه 8:
به مشارکت طلبیدن دانشجویان در قالب های
تیم یا گروه
© هدایت دانشجویان به انجام کارهای تصویری یا یافتن فیلم
های نمایشی در فضاهای گوناگون برای مواجهه با صحنه
های متتوع دنیای واقع
٠ تمرکز برپیشرفت برنامه درسی که همواره تلاش شده نسبت
به ظرفیت کاری مرسوم بیشتر انتخاب شده باشد,
زمینه سازی برای اینکه دانشجو بتواند موضوعات مختلف
را به هم ربط دهد و خویش را در مرکز درک ارتباطات
ينهان بين مسايل بیابد.
صفحه 9:
پرسش های جهت دهنده و راهگشا
نحوه سنجش تيز بودن یک دانشجو در امر یادگیری برنامه های
درسی چگونه است؟
هوشمندی یک دانشجو را به چه ابزارهایی می توان برای سنجش
آثربخشی یادگیری وی ارزیابی کرد؟
تاثیر ورائت در امر یادگیری دانشجویان چه تاثیراتی بجای می
گذارد؟
با چه ابزارهایی می توان استعدادهای دخیل در امر یادگیری
دانشجو را سنجش کرد؟
دورنماهای یک دانشجو چه تاثیری در یادگیری تحصیلی وی دارد؟
صفحه 10:
زمینه های ذهنی یک دانشجو چقدر. در امر یادگیری درسی
وی دخیل اند؟
شایستگی یک دانشجو برای یادگیری موثر را با جه
ابزارهایی می توان سنجش کرد؟
با کدامین ابزارها می توان مبادرت به سنجش استعدادهای
دانشجو در راستای توسعه یابی کرد؟
علایق فردی دانشجو چه تبعاتی در امر اثربخشی یادگیری
او می گذارند؟
با کدامین ابزارها می توان ظرفیت های یک دانشجو را در
امر یادگیری مورد سنجش قرار داد؟
صفحه 11:
چگونه می توان ارتباط بین نیازهای یک دانشجو را با
توانایی یادگیری وی در امر یادگیری مورد سنجش قرار
داد؟
اثربخشی برنامه های آموزشی را با چه روش های اندازه
گیری می کنند؟
با کدامین روش ها می توان تمرکز بریادگیری دانشجویان
را در برنامه های آموزشی نقویت کرد؟
با گذامین ابزارها ی توان فضتای آموشی را به نست
یادگیری اثربخش دانشجو هدایت کرد؟
هوشمندی دانشجو و شایستگی های کسب شده پیشین وی
چه نقشی در اثربخشی یادگیری او در امر تحصیل دارند؟
صفحه 12:
پرسش های جهت دهنده و راهگشا
با چه رویکردهایی می توان بطور هوشمندانه مبادرت به
توسعه یادگیری دانشجویان کرد؟
جهت گیری های قبلی دانشجو در ساخت آینده حرفه ای
خویش de تاثیری بر امر یادگیری او دارد؟
دانشجویان با چه رویکردهایی نسبت به امر یادگیری اقدام
می کنند؟
افراد با چه سبک هایی مبادرت به یادگیری می کنند؟ کدام
مورد بیشتر اتفاق می افتد؟
صفحه 13:
یادگیری
هیلگارد روانشناس آمریکایی درتعریفی جامع یادگیری را
اینگونه تعریف میکند:
نسبتا پایدار در که بر اثر تجربه در تواناییهای بالقوه
فرد بوجود مى أيد.
يادگيري تغیبر رفتاري است که در اثر. تجربه حاصل شده
باشد. تغییر به معناي رشد دادن و هدایت کردن همه جانبه
شخصیت انسان است که ابعاد گوناگون جسمي؛ عقلي»
عاطفي» اجتماعي و معنوي وي را در بر مي گیرد.
صفحه 14:
نقش یادگیری در همه صحنه های زندگی نمایان است.
یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛
hy, asl هیجانی»:روشد شخصنیتی + تعامل اجتباعی اتسبان
دخالت دارد.
انسان ياد مى كيرد كه از جه جيزى بترسد. چه چیزی را
دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند.
نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می شود و اين
توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت
انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می شود.
بانگیر بر بچه تققیی در زگ السانها دازد
صفحه 15:
صفحه 16:
سنجش و اندازه گیری
اندازه گیری
فرآیند تخصیص اعداد یا برچسپ هايي به اشیاء » افراد »
حالات » با رخقادها مناسب:با کوابط ون قوالین معین:شذهر
نا ملد
راهنمايي که به فرد می گوید, چه کارباید کرد.
بازرسی :بررسی واقعیت شناخته های پیشین.
آزمون:سنجش ناشناختها.
صفحه 17:
مقیاس سنجش
* مقیاس های اسمی:جداسازی داده ها به گروه بندی هايي که
مستقل متقابل هم اند ودر مجموع جامع و یکپارچه هستند.
* مقیاس های ترتیبی يا نظام مند:صرفا برای مواردی که نظم
ردیفی مد نظر باشد بکار برده نمی شوند.
مقیاس های فاصله ای:شامل lS ویژگی های مطرح
درمقیاس نظام مند هستند.ابعادی را اضافه می کنند که
فواصل بین نقطه های داده ای روی مقیاس برابراند.
© مقیاس های نسبتی:توانايي کلیه موارد ذکر شده ونیز توانايي
cla مبدا یا صفر مطلق معنی داررا دارند.
صفحه 18:
قابلیت اطمینان
* نتایج یکپارچه در گذر زمان
* به دوربودن معیارها از انواع خطاهای اتفاقی
قابلیت اطمینان نتایج آزمون:حصول نتایج مشابه با تکرار
اندازه گیری و استفاده از همان ابزار قبلی وطی شرایط تا
حد امکان نظیر قبلی :
پایداری:شرایطی که در آن تفاوت های اندكي بین نمرات
آزمون اول و دوم قابل مشاهده باشد.
صفحه 19:
قابلیت اطمینان از ق ایجاد فرم معادل
+ ینان ار طریق ایجاد فرم
* باخلق فرم هايي ازوسیله اندازه گیری ا زآزمون و بازآزمون
ابزار اندازه گيري جلوگیری مي کند.
٠ ازطریق اندازه گیری همبستگی نمرات حاصل از دو وسیله
تعیین می شود.
قابلیت اطمینان یکپارچگی درونی: توانايي تولید نتایج مشابه
با استفاده از نمونه های مختلفی که یک پدیده را اندازه مي
گیرند حاصل می شود.
صفحه 20:
ارزیابی قابلیت اطمینان و اعتبار اندازه گیری
0-۶۰0۰
عمقدار لندازم گرفته شدم 0)
عمقدارصحیح لندازم 8)
عمجموع خطاهایلنفاقیو نظام مند)
صفحه 21:
منابع اختلافات یا انحرافات پاسخ در اندازه GOS
اختلافی واقعی در مولفه ای که اندازه گرفته می شود
6
oO PO
©
اختلافات به دلیل خصایص پایدار افرادپاسخ دهنده
. تفاوت هايي به دلیل عوامل شخصی کوتاه مدت
. تفاوت های ایجاد شده به دلیل عوامل موقعیتی
. اختلاف های حاصل از تغییرات در سامان دهی پیمایش
تیم ی
. تفاوتهايي به دلیل نمونه برداری اقلام مطرح در پرسش نامه
. اختلاف های حاصل از فقدان شفافیت در ابزار اندازه گیری
اختلاف های منبعث از عوامل مکانیکی یا ابزاری
صفحه 22:
داشتن اعتباریا معتبر بودن
عنایت به این امر دارد که آيا سوژه ای که قصد اندازه
Ly Gl GOS داشته اند »واقعا اندازه گرفته شده است یا
”معتبر بودن از نظر ظاهر
"معتبربودن از نظر محتوي
#معتبر بودن مبتنی به معیار
معتبر بودن پیشگویانه
معتبر بودن همزمان
صفحه 23:
اعتبارداری ساختاری
*اعتبارداری همگرا
*اعتبارداری تبعیضی
مرتبط سازی اندازه گیری برای ارزیابی اعتبارداری:انواع
اعتبارداری هاچه ازنظرتئوری وچه عمل,بهم مرتبط اند.
قابلیت اطمینان و اعتبارداری,توصیه درقالب جمع بندی:
وضعیت!: کمبود یکپارچگی یعنی اينکه قابلیت اطمینانی
وجود ندارد
وضعیت0: قابلیت اطمینان» اما فقدان اعتبارداری
وضعیت 0: قابل اطمینان» یکپارچه و یکدست. و معتبر
صفحه 24:
تعریف مقیاس بندی
رویه هايي برای مبادرت به تعیین معیارهای مقداری قابل لمس
وگاهی اوقات مفاهیم تلخیص شده
مقیاس بندی تک بعدی: داشتن یک مولفه اثرگذار
مقیاس بندی چند بعدی: داراي چندین بعد
دیدگاه:سازماندهی دوام داري از فرآیندهای احساسی؛
برانگیزاننده » تصوری, و ذهنی یک فرد نسبت به برخی مقوله
های محیط او.
صفحه 25:
مقیاس های اندازه گیری نظر ودید
مقیاس های نسبت دهی ترسیمی
#دامنه ای گرافیکی بین دو انتهای تغییرات تعریف می شود.
آن رابه سادگی می توان شکل دادو به سهولت استفاده نمود.
۷توان تشخیص تمایزات خیلی ظریف نیز وجود دارد.
مقیاس های طبقه بندی مورد به مورد شده
پاسخ دهنده باید از بین تعدادی طبقه بندی نظام یافته» بجای قراردادن
علامتی در روی یک خط کش ادامه دارانتخاب کند.
صفحه 26:
مقیاس های شاخص سازی
خط كش 09
أ
راحت ناراحت
خط کش ظ)
oO 0 eo 98 6:0 SO 8۵ ۳۶۵ 0 SO do
راحت عادی ناراحت
صفحه 27:
odd
بسیار بسیار ناراحت
صفحه 28:
شاخص های اندازه گیری دیدگاه و نظر
خط كش نظم ردیف:
پاسخ دهنده هر قلم را در قیلس با قلم دیگرموضوع مورد داوری
قرار می دهد.
رديف كردن ©:
نمونه پیشرفته ای از فرم برای شکل نظم.یک جفت سوژه به
فردی داده می شود تا آنها را در دسته های خاصی طبقه بندی
as _
صفحه 29:
مقیاس های اندازه گیری دیدگاه
مقیاس های مقایسه ای زوجی:از پرسش شونده خواسته می شود
یک پا دو سوژه از بین یک سری که برمبايي تنظیم شده اند
برگزیند.پاسخ دهنده یک سریی داوری های زوجی بین موارد
انجام می دهد.
مقیاس های با مجموع ثابت:لازم است پاسخ دهنده یک تعداد
نمره را مثلا0-(00(0 بين دو يا جند مولفه را براساس اهميتى
که تصور می کند تقسیم کند.
صفحه 30:
مقیاس های اندازه گیری دیدگاه
اختلاف نظام مند
»با تعیین مفهومی که باید مقیاس شود آغاز می گردد.
«جفت كلمات يا عباريات مقابلی که موضوع مورد نظر را
بیان می کنند گزیده می شود.
پاسخ دهنده روی خط کشی علامت می زند.
میانگین محاسبه شده ونتيجه بصورت تصویر Ly نمایشی
ترسیم می شود.
صفحه 31:
مقیاس های اندازه گیری دیدگاه
مقیاس مرکب: بگونه ای اطراحی می شود که هم جت و هم
شدت دیدگاه بطور همزمان سنجیده شود.
مقیاس های لیکرت:یک سری از جملات که دیدگاهی همسو یا
غیر همسو با موضوع تحت بررسی را بیان می کنند تهیه می
شوند.
از پاسخگو خواسته می شود تا سطح توافق یا عدم موافقت
خویش ریا نسبت به موضوع ابراز نماید.
صفحه 32:
«به هر ياسخكو حق انتخابى عددى داده می شود تا به استناد آن
واكنش موافق یا مخالف خویش را نسبت به هر عبارت نوشته
شده اعلام کند.
*نمرات اعلام شده از سوی پاسخ گوینده جمع شده تا نمره دیدگاه
فرد نسبت به موضوع حاصل گردد.
خرید مقیاس های اینترنتی:در طی توسعه محصول جدید می تواند
ايده اى کلی نسبت به تقاضا پدیدآورد. در طی توسعه محصول
جدید می تواند تخمین های مربوط به تقاضا را اصلاح کند.
نسخه نهايي: در خانه ها آزمون می شود.
صفحه 33:
ملاحظات در گزینش مقیاس
برخی ملاحظات مبنايي در گزینش خط کش
ba ¢ sie کش: گزینش نسبت بندی» طبقه بندی» ردیف كردن
یا خط کش برای نیت خرید.
»گزینه های متعادل در مقابل موارد نامتعادل
*تعداد دسته بندی خط کش: اعداد فرد یا زوج
*حق انتخاب های تحمیلی در مقابل موارد آزاد
صفحه 34:
دستیابی به ارزش معیارهای دیدگاه برای
مدیریت تصمیم گیری
پرسشگری مستقیم
از مشتریان بطور مستقیم پرسیده شود که چه عواملی را در
یک تصمیم گیری به خرید مهم تلقی می کنند.
از پرش شوندگاه پرسیده شود تا دلایل خویش را برای
ترجیح دادن یک محصول یا نوع تجاری نسبت به دیگری
اعلام کنند.
LY نوع ایده آل او برای یک محصول خاص برمبنای چندین
مولفه دخیل در محصول بگونه ای اعلام کند که بتوان آنها را
تحقق داد.
صفحه 35:
دستیابی به ارزش معیارهای دیدگاه برای
مدیریت تصمیم گیری
پرسشگری دوگانه
۷شامل پرسش دو سوال درباره مولفه های هر محصول
که ممکن است تعیین کننده باشند است.
از مشتري مستقیما پرسیده می شود که,چه عواملی را
آنها در یک تصمیم خرید مهم تلقی کردهءوچگونه به اين
عوامل رسیده اند.
صفحه 36:
دستیابی به ارزش نظر سنجی برای مدیریت
تصمیم گیری
هررویکرد مصاحبه که مستقیما از فرد پاسخ دهنده دلایلی که
چرا فرآورده یا خدماتی را خریداری کرده اند را نپرسد.
مشاهده:دراین روش عملا خریداران مورد مشاهده قرار مى
گیرند
*گزارشات جزء به جزء از حرکات و عبارات خریدار به
هنگامی که در رابطه با فرآورده یا خدمت قرار می گیرد ثبت
می شود.
از اطلاعات ثبت شده نتبجه گرفته می شود.