صفحه 1:
+
3
3
بویت
هیجانات
صفحه 2:
مقدمه
أ احساسات و هیجانات بخشي از وجود ما هستند و به زندگي ما
غنا مي بخشند ؛ بدون هیجان هیچ شور و نشاطي و جوش
وخروشي در زندگي وجود نخواهد داشت .
احساسات نه تنها به زندگي ما پوبالي و حیا ت مي بخشد .
بلکه يك ابزا ر ارتباطي هم به حساب مي آید .
لا مثال : وقتي دوستتان غمگین و عصباني است ؛ شما پي مي
بريد كه مشكلي براي او پیش آمده ووقتي خوش حال است
شما این پیام را دریافت می کنید که اوضاع بر وفق مراد است .
صفحه 3:
ضرورت
زماني که بتوانیم احساسات خود را به درستي به دیگران
منتقا کنیم و برداشت وتفسیر صحيحي از احساسات و
هیجانات دیگران داشته باشیم ؛ برخورد های ما مناسب
تر خواهد بود . ۱
اما وقتي نتوانیم احساسات خود را به شکل مناسبي اپراز
کنیم و نتوانیم احساسات دیگران را درك کنیم ؛ برخورد
مناسبي هم با آنها نخواهیم داشت .
نتيجه : سست شدن ارتباطات عاطفي افراد و دور شدن
آنها از يكديكر است .
صفحه 4:
هدف
ll شناسائي طيفي از احساسات که انسان ها. آنها را تجربه
می کنند
Ml فهمیدن اینکه راههاي مختلف . كلامي و غير كلامي
برای بروز و نشان دادن احساسات و هیجانات وجود
دارد .
الا کسب توانائي بیشتر در تشخیص و بروز هیجانات خود و
شناخت حالات هر هيجاني دیگران
صفحه 5:
روش آموزشی
مطالب علمی
کاربردی
همراه با کار عملی
ايجاد شادى 2
Rx
**نتيجه :يادگيري توام با لذت و احساس خوشحالي همراه با
محبت :احترام ارامش . مشاركت و ايفاى نقش
صفحه 6:
از حالت هاي كلامي و غير كلامي دیگران به
احساسات ot! 2 بي مي بريم
صفحه 7:
تعریف هیجان
احساس يا عاطفه اي که سه جزء انگيختگي :
فيزيولوژي ( جسمي )
ستجربه هشیارانه
بروز رفتاري .
دارد
صفحه 8:
صفحه 9:
احساسات
**احساسات خوشایند : به انسان انرژي مي دهند مثل شادي .
** احساسات ناخوشایند : ترس ؛ خشم و غم
** داشتن این احساسات ناخوشایند مي تواند در دراز مدت مخرب
باشد
ae
* وجود هر دو نوع احساس لازم و ضروري مي باشد
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
داستان های زير چه احساسی در شما ایجاد می کند
داستان ریز علي
داستان قصه سیندرلا
بازي عمو زنجیر باف
داستان چوپان دروغگو
داستان بینوایان
صفحه 13:
مدارا با احساسات شدید
ينج گروه در نقش 5 احساس شدید :
شادی
۳
ترس
حسادت
سوگ
صفحه 14:
وقتی ما در گیر احساسات شدیدی می شویم . حالات بدنی
ما و رفتار ماعوض می شود
صفحه 15:
فعاليت
نقش بازي كردن
جهره و حالت بدن ناراحت
ولی كلمات با خوشحالي ابراز شود
صفحه 16:
هوش هيجاني
لا هوش هيجاني يعني توانائي مانند اينکه فرد بتواند انگیزه
خود را حفظ کند و در مقابل ناملایمات پايداري کند
تکانش هاي خود را کنترل کند وكاميابي را به تعویق
اندازد و نگذارد پربشانی خاطر قدرت تفکر اورا خدشه
دار سازد . 7
اقلا بادیگران همدلی کند و امیدوارباشد .
صفحه 17:
دا ناه با چا ما و لد م
5- عنصر سازنده هوش هيجاني
خودآ گاهی هیجانی
جراتمندی
عزت ننس
خودشکوفایی
استقلال
همدلی
انعطاف پذیی
حل مساله
5 ه ج 9 ۳ BS
تحمل سختی
. واقعیت سنجی
مسئوليت يذيرى اجتماعى
كنترل تكانه ها
٠ شادى ونشاط
خوش بينى
٠ روابط بين ضردى
صفحه 18:
صفحه 19:
شناختي
دهاى 5
الف - راهبردهاي
- راهبردهاي ر ري
Ye ,
صفحه 20:
صفحه 21:
راهبردهاى شناختى - بلندمدت:
*# آگاهيیافتن از احساسات خود
3# شناخت افکار و باورها
*# شناخت چگونگی تفسیر رویدادها
۴ آگاهي یافتن از خواسته ها و انتظارات خود
صفحه 22:
راهبردهاي رفتاري - بلندمدت
# ورزش هاي هوازي
مثال : دویدن . کوه پيمائي ؛ شنا کردن . دوچرخه سواري
# تمرین آرام سازي
# واکنش هاي آرام بخش مستلزم سه جزء هستند :
محیط ؛بدن ؛ ذهن
صفحه 23:
غرور
من مي توانم خوب
ياد بكيرم
درس نخوانده همه
جيز را مي دافم
صفحه 24:
نتيجه :
افكار و رفتار ديكران روي
احساس ما اثر می گذارد
و برعکس
صفحه 25:
سرزنش دیگران
قهر كردن
8 از کوره در رفتن
#لا تحقير كردن
7 ينهان كاري
#لا غيبت كردن
صفحه 26:
“<=
حسم
وقتي فرد اشتباه مي کند. اما اشتباهش را نمي پذیرد .
همواره دچار خشم مي شود .
خشم : عينك تیره و تار بر چشم هاي فرد مي زند .
صفحه 27:
فعالیت
يك تجربه از خشم را توصيف كنيد .
صفحه 28:
3
*“خشم يكى از هيجان هاى بيجيده انسان است .
**خشم واكنشي متداول نسبت به ناكامي و بد رفتاري است.
** خشم از يك طرف ياسخ طبيعي واز طرف ديكر مي تواند
روابط بين فردي را مختل كند و مارا از رسيدن به اهداف
خود باز دارد . "
صفحه 29:
هیجان هاي همراه - خشم
##عصبانیت
# غضب
#پنهان كاري
غیبت کردن
8 حسادت
8 رنجش
| تحقير 9 ناراحتي
8 غرض ورزي
قلا تحريك
8 قهر کردن
صفحه 30:
سوال
چه كسي عامل خشم شما مي شود ؟
لا جه چيزي موجب خشم افراد مي شود ؟
صفحه 31:
ده علت براي خشم افراد :
8 جلو گيري از رسیدن به هدف
ل تحانير شلان يا مورف اتبعية
قرارگرفتن
8 موردفريبكاري یا عهدشكني
قرارگرفتن
8 بى توجهی به احساسات . ارزشها
واقتدار فرد
مورد بي مهري قرار گرفتن
مورد بد رفتاري از سوي
افرادمهم
ال رفتارحاکي از بي توجهي
دیگران
#ها صدمه دیدن در نتجه بي
توجهي نسبت به خود .
لا مورد حمله جسمي با كلامي
قرار گرفتن
ال قرباني شدن
صفحه 32:
: خشم Cle
۳ ها فرد
ناکامی . نیازها وخواسته S
صفحه 33:
احساس خشم
احساس خشم و عصبانیت يذ يرفتني
است ولي آسیب رساندن به خود و
دیگران به خاطر اینکه عصباني
صفحه 34:
سعدى :
نه مرد است آن به نزديك خردمند
که با پیل دمان پیکار جوید
بلي مرد آن کس است که از روي تحقیق
كه چون خشم آیدش باطل نگوید
صفحه 35:
خشم آفت دوستى
وقتي مومن برادرش را به خشم آورد » به
بقین از او جدا شده است .
امام علي (ع)
حکمت 480 نهج البلاغه
صفحه 36:
پاسخ هاي مقابله اي افراد به خشم
”ورزش كردن
"سرگرم کردن خود به چيزي
” تلاش براي سركرم کردن خود به چيزهاي دیگر
فاد زذن برسر کسی, که آن زا عصبانی گرقه است
صفحه 37:
فهرست رفتارکلید ي مقابله باخشم :
5 نگرش مقابله اي خلاق
1 منطقي بودن
5 روش خود آرام سازي
5 روش مصون سازي در
مقابل استرس
B فعالیت هاي جسمي
5 باور به مقابله گر بودن
با بي جرتي مقابله کردن
پرخاشگري
۲ مزاياي جرآتمندي
۶ کسب مزاياي جرآتمندي
2 مذاکره کننده خوبي
بودن
* به ارزش گذشت پي ببرید
صفحه 38:
Ml کنتن عبارت ایست
8 شمردن اعداد
8 تلقین برخي جملات مثبت
ال خواندن يك بیت شعر یاجمله
زندگي جویبار خاطره هاست
۱ تلخ و شیرین زندگي زیباست
قط ترك موقعیت
» به شوخي گرفتن
صفحه 39:
براي خشم است
صفحه 40:
خشم
0 عصبانیت تبدیل به
و و ۰
5 دی
5567 قدام .
ی
: = 7
یوت ی
من روي
صفحه 41:
روش هاي موثر بروز خشم
Bf خود آرام سازي
خود كوتي مشبت
ارتباط مفید و موثر برقرار کردن
ا كسب مهارت هاي حل مسئله
استفاده از شوخی
صفحه 42:
فعالیت
فردي که عصباني مي شود
چه علايمي در او مشاهده مي گردد
صفحه 43:
* احساس غمگيني خود را بپذیرید
sis is ye tea alg
** موقعي ي كه در آن غمكين وكسل هستيد ترك يا تغيير دهيد
* احساس خود را بنویسید و بعد پاره کنید
JT خوب براي كسي انجام دهيد
** يك فعاليت شادي آفرين براي خودتان انجام دهيد
صفحه 44:
بهترین رفتار هنگام خشم جیست ؟
8 8
به خود و ديكران آسيب نرسانيم
7 ۹
صفحه 45:
مهارت حل مسئله و پرخاشگري
حل مسئله را به عنوان ابزاري براي پيشگيري از خشم وعصبانیت
بیاموزید
روش ابراز وجود توام با قاطعیت :
۲ توانائي نشان دادن احساسات . عقاید . افکار . نیازها ي خود بطور
مستقیم . آشکار و صادقانه است . در حالي که ارزشها وقوانین
دیگران مورد حمله قرار نگیرد
هدف : حل مشکل و به دست آوردن بهترین نتیجه است نه به
دست آوردن يك پيروزي
v
صفحه 46:
چراغ قرمز
ایست ؛ چند نفس عمیق بکشید ؛ سعي کنید خودرا آرام سازید
جراع زرد
به معني احتیاط است ؛ يعني شما هنوز بر خود مسلط نشده اید و مواظب باشید که به خودو
دیکران آسیب نزنید
چراغ سبز
نشان مي دهد که ما آرام هستیم و مي توانیم با كسي که
مارا عصباني یاآزرده کرده صحبت کنیم و ناراحتي خود را
ابراز کنیم
صفحه 47:
ویگی های شخصی افراد دارای عرت نقض بالا
مستقل عمل می کند
مسوولیت پذیر است
به پیشرفت هایش افتخار می کند
3 به چالش های جدید مشتاقانه رومی آورد
أ دامنه وسیعی از هیجانات و احساسات را نشان می دهد
3 می تواند از خود انتقاد كند
3 احساس می کند می تواند دیگران را تحت تاثیر قررار دهد