صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
5 عر ورتين g ei مشارتهاى
ea ee
۳ساعتا ۲۳۳۱ تا ۲۳۲۳27 ناکت ۲۳۳۱ asus
صفحه 4:
۰ يادگيري فرایند «اکتساب». «تعبیر و تفسیر» و «کاربرد» دانش جدید است (کیم
و مورگان 699-4983)
۰ يادگيري نه تنها شامل کسب اطلاعات مهم بلکه
۰ شامل ارانه راه حل هايي براي مسايلي است که
۶ تاکنون شناخته نشده اند و مي تواند با معلم و یا
۶ بدون معلم رخ دهد زیرا نوعي توانايي فردي ؛
۰ گروهي و یا سازماني است .مارکووارت
۰ درآموزش اطلاعات:را سازمان به کارکنان ]5211775
سازمان ؛ کارکنان
* رابه كنجكاوي ؛#طرح سوال و یافتن پاسخ سوالشان تشویق
3 میکند - کیچل 1990
صفحه 5:
>«
* پرورش يا تربیت «جرياني است منظم و مستمر که هدف
ees رد Dee elec etn Gl
به طور كلي رشد همه جانبه شخصیت فراگیران_ در جهت
كسب ودرك معارف بشري و هنجارهاي مورد پذیرش
جامقة و يز كفك به شکوفا شدن استعداد آنان است »
(سیف ,1379 , 28 )
۰ ورس فعالیتی است هدفدار وار بیس طراسی رسد كه
هدفش فراهم کردن فرصتها و موقعیت هايي است امر
يادكيري را در درون يك نظام يرورشي تسهيل كند و
سرعت بخشد .بنابراين اموزش وسله اي است براي
پرورش , نه خود پرورش .آموزش يك فعالیت مشخص و
دقیق طراحي شده است ؛پس هدفهاي لن دقیق تر و
مشخصتر و زود رس تر از هدفهاي پرورشي است .
ص سما و
صفحه 6:
۰
مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت هاي آموزشي که با
حضور معلم در کلاس درس اتفاق مي افتد اطلاق مي شود .
تدریس بخشي از آموزش است و همچون آموزش يك سلسله
فعالیت هاي منظم , هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر مي
گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب يادگيري از سوي معلم
است
« تدریس عبارت است از تعامل يا رفتار متقابل معلم و شاگرد
, بر اساس طراحي منظم و هدفدار معلم ,براي ایجاد تغییر در
رفتار شاگرد .
۱۰ | | ۱۱۳ 75۲5 ۰. ۰ ۰ 1
صفحه 7:
— |
الف ) وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان
ب) فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده
ج ) طراحي منظم با توجه به موقعیت و امکانات
0506 ۰0 ایجاد فرصت و تسهیل يادگيري . » رشباني س QQ
]هنشت اش تفه ریبد
صفحه 8:
شيوه هاي تدريس نوين
+ بالسپاري مطالب و بازكويي و البته غير موثر
شیوه بازگويي
+ شیه اي است يك سويه, براي انتقال اطلاعات از سوي معلم شیوه سخنضراني
* روش حلقه - مسجد - نقش خيالي جايگزيني استاد
| ee aoe 2)
i
aad
صفحه 9:
+ کاربرد صحيح منابع ديداري و شنیداری براي بر انگیختن كنجكاوي انش
آموزان و تشویق آنها به فراگیران بسیار موثر است
+ مشاهده واقعيت ها و حقايق ؛ پرورش ذهن ؛ يادگيري عمیق ؛ حس
کنجکاوي
+ درك واقعيت ها و حقایق
ادسباري ؛ يادكيري انطباقي
* جلب توجه فراكير و تشويق براي تفكر در خصوص موضوعات علمي جديد
٠ انتخاب موضوع به فراخور علاقمندي توسط فراكير ؛ ارتقا قدرت مديريت ؛
خودباوري و اعتماد به نفس در فراگیر و تقویت روحیه همكاري و
مستولیت پذیری
آموزش در بستر پژوهش آنجام مي شود و منجر به بادگيري اصیل و
عمیق و يايدار مي كردد
۰ جمع اوري اطلاعات » ساخت فرضیه" از
ن و استنتاج نتابيج
٠ معلم معمولا بوسيله تمرين, فراكير را به تكرار مطلب يا كاربرد ان تشويق
1 مي كند - معلم اذكليسي
صفحه 10:
صفحه 11:
فعريف يادكيرىق
یادگیری» توسعه ظرفیت فردی برای ایجاد نتایج مطلوبتر است و خلق محیط
سازمانی است که تمامی افراد را به توسعه ظرفیت رسیدن به اهداف و مقاصد
انتخابیشان تشویق میکند. پیترسنگه
سوال ؛پیشنهاد؛کشف گزینه ها؛ريسك و ازمون؛پيشگامي؛استفاده از دانش
|
Re as
صفحه 12:
+ |
P-O-60 : oi
يادگيري واقعي همواره چيزي
درحدود پاسخگويي به يك پرسش
يا حل يك مسئله است. من كي
هستم؟ جكونه بايد اين كار را
اح عدو رسي كه فاسع
مطلوب خود را دریافت کرده»
آزمون شده و درباره آن تأمل شده
باشد به يك مجموعه پرسش دیگر
منتهي مي شود. اين چرخه ویژه
زندكي است._
صفحه 13:
تفاوت بین یادگیری و عملکرد
صفحه 14:
) عوامل موثر در یادگیری
1-۱)
آمادگی جسمی و روانی -ذهنی » عقلی » عاطفی و ۰۰۰
آمادگی بیشتر < پیشرفت و یاد گیری بهتر
صفحه 15:
)عوامل موثر در یاد گیری
صفحه 16:
۱)عوامل موثر در یادگیری
۲-۱) تجارب گذشته
شاگردان زمانی مفاهیم جدید را باد خواهند گرفت که مفاهیم
جدید با ساخت شناختی او متناسب و مرتبط باشد
ee
زسان ساضر» co شین شلبی
eee) رز
oO
Re
صفحه 17:
۱)عوامل موثر در یادگیری
صفحه 18:
۱)عوامل موثر در یادگیری
۰-۱ ) روش تدریس معلم
روش تدريس ام نقش موثری در قویت
کنجکاوی و پرورش استعداد و تفکر علمی
شاگردان دارد
صفحه 19:
۱)عوامل موثر در یادگیری
رابطه کل و جز
صفحه 20:
۱)عوامل موثر در یادگیری
۷-۱) تکرار و تمرین
تكرار و تمرين براى موثر بودن در كل فرايند يادكيرى بايد
داراي شرایط و ویژگی های زیر باشد
صفحه 21:
۲) نظریه های یادکیری
شرطی
صفحه 22:
تفاوت نظریه های شرطی و شناخت
صفحه 23:
صفحه 24:
عوامل و شرایط موثر در یادگیری طبق نظریه ثرندایک
۲ قانون آمادکی
- قانون تمرین
صفحه 25:
صفحه 26:
| =
فر ایند
كا ظر به ثرندایک در فراد
ربرد نظرد 1
صفحه 27:
نظریه بروثر
صفحه 28:
— |=
کاربرد نظربه بروثر در یادگیری ۷
صفحه 29:
ام
- مهمترین و مشهورترین الگوهای بادگیری عبار تند از بادگیری از
طريق شرطى شدن كلاسيك » يادكيرى از طريق مجاورت» يادكيرى
RO Te BUCS a re re een boas
از طریق شناخت است
NI 3
صفحه 30:
|
ye ee eye)
۳ سازما
- تفکر انواع مختلفی دارد ؛ مانند تداعی آزاد» خبالبافی » تفکر علمی
اس(
- تفكر خلاق بر اثر تفكر منطقى حاصل مى شود تفكر منطقى حاصل
ee eee On 1
ORS Die td Tree Tes ee a
سوی علم و عمل است رسیدن به چنین هدفهایی مستلزم دستیابی به
ات
NI 3
صفحه 31:
ی( تا
Re ee ca Oa و ال سل
Pere el belt ced UT bed dT ad lela
SB eS Cl ا Ie Sy
زندگی کردن را بیاموزند
صفحه 32:
re oS) ae اس ترس
شرطى است
- از روشهاى شرطى شدن كلاسيك مى توان در كمك به رشد و
كسترش واكنشهاى عاطفى در افراد استفاده كرد
كاربرد آموزشى: درمان ترسء خشمء تنفر از مدرسه وكتاب و
اضطراب و... در اثر شرطى شدن و همراه شدن با رفتارهاى محبت
اميز و مورد علاقه دانش آموز
val
صفحه 33:
فرایند یادگیری از طریق شرطی شدن
aS ات از ما ۳ 77۳۳۳
Sasa (Oye err
tes es
لكك 500
( تنها با دريافت فور) )50(
باسخ آموخته نشده است
ترشح بزاق دنر ا
Pe era Coe eer
شرطی(0)
پاسخ شرطی و غیر شوطی سیر یه هم هت اي
ترشح بزاق روش
صفحه 34:
باد كيرى از طريق مجاورت (كاترى)
StS beet ees ی hee tdi
027 ال یر
با تصوير آن.
و ل سس ۱
قبلی شده اند
صفحه 35:
00
اما ل ل لك
Ere ner Eee Rend Emenee BL STC el
ee Se Se Sep we Sato)
0
افزایش رفتار ل ST |
صفحه 36:
روصّهاى ابجاد تغيير در رتار بآ استفاده از ۱
RC TR a ل ل
۱-۱) تقویت مثبت
ا ل ات و سل فا سس
١ -1) تعميم
كسترش باسخ از مح ركهاى اوليه به محر كهاى مشابه
)"-١ تقويت منفى
old ا ل ما ۱
صفحه 37:
۲)روش ایجاد رفتار تازه
۳-) بادگیری از طریق تقلید و سرمشق گرفتن( مانند زبان آموزی کودکان)
Oa Teed LOE Bed Dare ad a Nad DK coh Reco Ue
نامربوط)
۱۳ ا ل ل f
را تکان می دهد و)
; OT ار
۳ 3 >
صفحه 38:
ا ۱
۳-) تقویت متناوب
ور
۹
ی ۳
۷ sper) kor ee Ck i fa
Cree) ST) Bee TC) Od fa
۳ 3 3
صفحه 39:
ST LB OSS ak Ree To PLO
0 ل as
۱ eS)
۲-۴) سیری يا اثباع
121111111111 1 1 1 1 1 1 PIR CR ToT
آن(مثل هنكام سيرى كه دست از غذا مى كشيم)
fee 3 =
صفحه 40:
؟) روشقاى تقليل دادن يا محو كردن رفتار نامطلوب
۲-۴) محروم کردن
محروم کردن از پاداش به علت انجام دادن رفتار
(CDR BY Tee ey eo
(F- = جريمه كر دن
کم کردن از 8 تقویت کننده(کم کردن نمره بدلیل عدم رعایت مقررات مدرسه)
۳ 3 =
صفحه 41:
؟) روشهاى تقليل دادن يا محو كردن رفتار نامطلوب
0-6) تنبيه
۱ eee
ا ا 2 ال 2
۳ 3 =
صفحه 42:
حت تا از از
و Ree ak Rem hc kee Xt eek he
کننده محیطی تبیین می شود (محیط بر رفتار و رفتار بر محیط تاثیر می
گذارد که باعث یادگیری می شود))
| ا 0 ewer eee Fe Cr
یادگیری است که نیاز به شناخت و تحلیل دارد در اين نوع یادگیری به
۱
val
صفحه 43:
pales ie:
۳ See eek (eo
موقعیت علمی سیاسی فرهنگی و اقتصادی در جلب توجه تاثیر بسیار
زیادی دارد
صفحه 44:
ارس رارسا وه اد
or Weed eee Co رت
Ne red Lecce D) oe Oe lee eile Ls) fa
Ser re eC et
۱ Reed el eel Sle ee SE OLS) la
Oe pe) 8)
Peel 3
صفحه 45:
ا لت
ج) مرحله باز آفربنی
Led Kee a hl ad eT coed hee Piet) اه
د) مرحله انگیزشی
رفتار یاد گرفته شده از طریق مشاهده زمانی به عملکرد تبدیل
ا ل
1 3 =
صفحه 46:
ائرات رفتار الكو در رفتار مشاهذه كر
الف) موجب آموختن رفتار جدید می شود
مشاهده كننده مى تواند رفتار جديدى را از مشاهده رفتار الكو
بياموزد
0 لا le 365 5 Ca gi (W
000000 ةبد د د NPs he)
سا
۳ 3
صفحه 47:
| Slee peen pe)
ج) جلوگیری از رفتار آموخته شده قبلی
مشاهده رفتار الکو می تواند در رفتار های آموخته شده قبلی اثر
ار
صفحه 48:
اگوی رح انس
بادكيرى انسان در نتيجه شناخت و درك روابط بين محرى ها حاصل
re رت
صفحه 49:
تلبت کر زر امت
الف) درک و بینش به شاگرد کمک می کند مسائل را به راحتی به
eS ed ۱
Le eee Be ken ce Se ۱
طولانىتر است بينش در حل مسائل موجب رضايتمندى و
اعتمان به نفس مى شود
صفحه 50:
مزایای یادگیری از طریق شناخت
ج) انتقال یادگیری از مراحل ابتدایی به عالی نیز آسانتر است
۱
فراموشى مى شود
صفحه 51:
eal sepals راد کی نان
أ) انسان در يادكيرى داراى اراده است و توانلهى دارد از قيد و
بندهاى شرطى آزاد باشد
۲ انگیزه های درینی و تقییت کننده های معنوی تأثیر فراوانی در
هدلیت رفتار انسان دایند و رفتار تنملبه انگیزه های ببرینی ختم
نمی شود
صفحه 52:
1
۴ رفتارانسان از یاد گیریهای متعدد و متنوعی نشأت می گیرد
۵) بادگیری در مراحل مختلف رشد متفاوت است
۶ اندیشه و تفکر محور اصلی یادگیری انسان است
صفحه 53:
ter an) ان
صفحه 54:
الف) تداعی تفکر
تفكرى كه هيج كونه كنترل از طرف فرد بر آن اعمال نمى شود از هر كوفه
قبد خارجی آزاد است
ب) خیالبافی
۶۳ ed eed
ويزكيهاى بارز آن تغيير در قوجه است.يعنى توجه به افكار و تصورات
حافظه به جاى تكاليف
3 55
صفحه 55:
ج) تفکر عملی
ع تا
Gas
د) تفکر خلاق
ا ع Fe
بردا زد(بيشترمورد توجه ت.ت مى باشد)
۳ 3
صفحه 56:
جنه های تفکر منطقی
تعادل ميان احساسء حافظه و تخيل با توجه به مساله مورد بحث.
وظيفه معلمان براى برورش تفكر:آزاد كذاشتن دانش آموزان قا
خود موقعیت کار خود را اننخاب کنند.
صفحه 57:
هدف از پرورش تفکر در فرایند تدریس- یادگیری
ری
۱
39 \
Cap)
3
1 3
صفحه 58:
لت ا ل 500
مفاهيم ذهنى شاكردان براى الديشيدن» و
| ا 7
شخاخت بهتر برای ابحد باور در گرایش به
سوى عمل و در نهايتء ايجاد رفتار .و عمل
مطلوب» بر اساس باوردر تعلیم گیرنده است.
صفحه 59:
9 nee!
نقش مدرسه: تجدید فضا و جو یادگیری, تجدید بنای اندیشه ها و
PO eT a BU re BeBe ih are ST
حفظ كردن و درصد قبولى و... نباشد)
ا ل لا ل 0
امکانات بادگیری و ارتباط آن با زندگی واقعی 0000
و مب و ۱ Oe
به شاكردان 5
صفحه 60:
فصر = ن در ند ریس
شاط Ge ان در ۱
(om ار ط و دفسر )
: : (te
صفحه 61:
—
پیش سازماندهنده فصل سوم
صفحه 62:
—
پیش سازماندهنده فصل سوم
صفحه 63:
ار تباط
صفحه 64:
هدف و روش ارتباط
صفحه 65:
روشهای a قراری ار تباط
صفحه 66:
— |=
روشهای بر قراری ارتباط
صفحه 67:
|=
روشهای بر قراری ارتباط
صفحه 68:
روشهای بر قراری ارتباط
صفحه 69:
روشهای بر قراری ارتباط
صفحه 70:
اطلاعات معلومات»
گرایشها مهارت
فرستنده پیام مثبت / منفی pls ous pS
صفحه 71:
بررسی فرایند ارتباط
Crs
صفحه 72:
2 —
الگو سه وظيفه عمده دارد
صفحه 73:
عناصر ارتباط
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
موانع ارتباط
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
Tee deco Diicak Fadl abe sted shed Lineal ede? toc سا
Fares ااا 1 0
ا ل ل ا Sere) |
le A Fd Fae
صفحه 81:
پیش سازماندهنده
| oes]
معلمان را از نظر شخصیتی می توان به دو گروه « شاگرد نگر » و « درس نگر »
تسم کرد
علاوه بر شخصیت معلم » ویژگیهای شاگردان » ساخت نظام و برنامه آموزشی و
فضا و تجهیزات آموزشی نیز می تواند در روش تدریس معلمان بسیار موثر
باشد
صفحه 82:
پیش سازماندهنده ل جهارم
معلم ضمن داشتن خصلتهای شایسته معلمی باید بر محتوای درس
تسلط بابد و توان انتقال مفاهیم و سازماندهی محیط آموزشی و
تجارب یادگیری را داشته باشد او باید بتواند قبل از رفتن به کلاس »
طرح ((تدریس)) خود را تنظیم کند و با انتخاب الگو و روشی مناسب »
تالم PES eek
نهایت » بتواند با معیاری صحیح و مشخص » کمیت و کیفیت فرایند
آموزشى را ارزيابى كند
>
val
صفحه 83:
تدريس
ل ۱
ا ا ا Re Se
۱۳ BS)
الف: وجود تعامل يا رابطه متقابل بين معلم و شاكرد
pe Pre ORY i ren ere)
۳ 3
صفحه 84:
۱) تدریس باید هدف داشته باشد
۲) روش تدریس بابد متناسب با هدف رفتاری باشد
۳) مفاهیم به طریقی ارائه شوند که متناسب با فهم و درک شاگره باشند
صفحه 85:
1 en urcsens
Oe ek eke AU
وس ۳۳ ۶ مغماری Poe نوع
9( (ب) (a)
gay ت 2۳0 3 7۳۳77 سح
ce درس در کلاس
روت اقا ۳ 8 = 9 0
کر نائي متقابل سس سسوم رهای حرفه ای
ee ۳1 ۳
و ترلیت ood ۳ هد “aie
3200 لصت
ل
صفحه 86:
رت
ee ere) ee لك
وظايف و تكاليف آموزشى كلاس تعريف شده اند مشخص مى شود
CS) ial) ا را ا تا
LB dea ات
صفحه 87:
رل ۳۳
شناخت اطلاعات پایه میزان آگاهی و توانایی برای تعیین محتوای
رت
۲-۲) محتوای درس
۱ ASISG Gu 93 cl gino
شاگرد وابسته است و در بر گیرنده نیازهای معین و خاصی از اوست
صفحه 88:
۲-)تجزیه و تحلیل محتوای درس و ساخت برنامه درسی
۱ را Mele)
فعالیت تجزیه کرد
صفحه 89:
)١ انكيزش
ا ا Pak oo ل ا
؟) اطلاعات
واداشتن شاگردان جه کسب اطلاعات (دلنش آگاهی و۰۰۰ )از
ee mel red eee anny ome oe رز ۱۳
است. شاكرد براى دريافت اطلاعات باید آمادگی داشته باشد
صفحه 90:
#-به جريان انداختن اطلاعات
Ree) Cay Coe mre Re er mere re) pare)
ب- شاگرد باید قادر به تجزیه اطلاعات به قسمتهای کوچکتر و
وا 0
ج- شاگرد باید از طریق مقایسه قسمتهای کوچکتر با هم نسبت به
em) Dy nee ee et Red ال
۳ 3 =
صفحه 91:
كنش هاى تدويس
؟) ذخيره سازى و اصلاح مجدد
Tee) kee ا
0010001010 0 5
۳
صفحه 92:
۵)انتقال اطلاعات
Ce er ل Ee
انتقال دهد
)١1-4 انتقال مثبت
۲-۵) انتقال منفی
صفحه 93:
كنش هاى تدريس
مس يست
nce ل ل لك
لزوم رهبری و هدایت عملکرد شاگردان است
0 3 3
صفحه 94:
کاربرد کنش های تدریس
۱) کنش تدریس در بکارگیری مواد آموزشی »شرایط تدریس و
نوع فعاليت شاكردان تاثير خواهد داشت
و لت
00010 Lee Te be El
صفحه 95:
ieee Soe eee TS
تدریس
كنش متقابل شاكرد و معلم
نظریه های تدریس توصیف
کننده روشهای است که بدان
وسیله معلم در شاگرد تأثیر
درل
نظرییه های تدریس تجویزی
۳
یادکیری
70000
ل ليك
ا ل كت
كند
نظربه های یادگیری توصیفی
0000
val
صفحه 96:
_آ.پ شاگردان بیشتر توجه دارند)
ا رك
۱- ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم
یا ی ۱
یت
۱-۱) ویژگیهای شخصیتی معلم و نقش آن در فرایند تدریس
۷
شاكردان را هسته مركزى فعاليت خود قرار مى دهند و فعاليت و رشد
eae) ده 0
صفحه 97:
عوامل موثر بر تدریس
Fer ree re TT (ee
Oe) el Chic cl eS hel Ea ChB Ro lanl Pao eo heh Ue aL
تى شاكردان را شناسابى و با هر يك طبق خصوصيات فردى اش رفتار مى كند)
CED Re Te EEC Sie eet eee iol (ee eel eas
دارد.رفتار آنها نسبت به فردنگرها رسمی تر است و چندان به عواطف و
درخواستهای شاگردان توجه ندارند
سب
val
صفحه 98:
0
| وت DT Set kent alert? in Ber
peo ل ا wes)
۱-۱-۲-۱) درس نگر علمی
Lire ere ners Cnt eee) رت
TOM ET شخصیت شان . بيشتر اثرة تعلیمی دارند نه تربیتی
صفحه 99:
عوامل موثر بر تدریس
۱-۱1-۲-۳) درس نگر فلسفی
۱۱ را ی hed Talia
كيراستت
- به عنوان سر مشق و انسان آرمانی مورد توجه شاگردان واقع می
شوند .الگوی شاکردان قرار می کیرنه
Peel 5
صفحه 100:
عوامل موثر بر تدریس
۲-۱) تاثیر نخصیت و رفتار معلم در فرایند تدریس
BLS ل re SIC ۲۱2
رهنمود های او ست
صفحه 101:
عوامل موثر بر تدریس
۳-۱) تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرایند تدریس
Re tet a ee RS et a) ۱
روشهاى تدييس بابرنلعه ريزى و طراحى آموزشى آشنا باشد قا
بتواند تدريس هدف يرورى داشته باشد
1 3 =
صفحه 102:
عوامل موثر بر تدریس
۲) وی ژکیهای شاگردان و تاثیر آن در فرایند تدریس
eer eC eB ee ree TL re Ble
CRIS CREP RE Toes Meek TOR Ye]
شود.
- موقعيتهاى اجتماعى و زمينه هاى اخلاقى شاكردان بر قتدريس
ات
al 3
صفحه 103:
عوامل موثر بر تدریس
تاد eS
- ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها » باورها»
یا ل ا
قحت تاثير قرار دهد
- برنامه متكى بر اصالت مواد درسى
- برنامه متكى بر رشد همه جانبه شاكرد
cy
val
صفحه 104:
عوامل موثر بر تدریس
۴) تأثبر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس
ا ا ا ل سيت
Sd RCC Re SE TC es eee So)
Le ee See ee eee ed وی ۱
احساس رضایت و رغبت کنند
Peel 3
صفحه 105:
EU اس رز LEC Bt
RR BT ee RO BT cd ook ered
سا
See eS) del ed) Land oh hl ee
ساخت دانش و دیدگاههای متخصصان به تعیین هدفهای آموزشی
بیردازد
bee 3 =
صفحه 106:
پیش 5 زما ۱9 ae) بیع
بس از تعيين هدفهاى اوليه » آنها را بايد با معيارهاى فلسفه
آموزش و برورش و روان شناسى تربيتى سنجيد ودر صورت
مغایرت نداشتن هدفهای اولیه با فلسفه آموزش و پرورش و
Sey) را ere
صفحه 107:
پیش سازماندهنده ل يدجم
۱ rer ere
شود
eee Te a fee eee Perey ee
اتفاق مى افتد
صفحه 108:
سح که و
- جان دیوبی هدف و روش را یکی می داند به نظر او هدف شایسته
تفه اه اد ed
ee a ae ere
ERY gee Rv re BY Oe SUNS CRN CORN ا
Pye ke rere te srl
val
صفحه 109:
اس
30000
۳-هدف باید فرد را به فعالیت بر انگیزد
۴-هدف با ید متناسب با اوضاع و احوال موجود باشد
0 1 2000
صفحه 110:
eC me ee رح
Aa مدت
Pree sy UCR ae TBC By ae
مراحل دقیق و مشخصی است که بعد از تحقق آنها تغیبرات لازم در
تفكرء احساسات و مهارتهاى عملى شاكردان به وجود آيد
- حيطه هاى يادكيرى شلمل سه سطح شناختى » عاطفى و روانى
حركتى مى باشد
صفحه 111:
0 سطوح یاد گیری در حبطه شناختی
- هدفهای این حبطه بر ید آوری ی باز سازی آنجه
ی
بوسدانشا»معلومات و ای ذهنیم-تاکیدداوید+
م۳ ۲۷ و بسن ستاو بسن کار نی
تن | همین تن | eee
١ Gals: > gallon gale هاننی | gil | gal
7 ۳ 4 2
صفحه 112:
0 سطوح یادگیری aae ۱۳
(OPE ye
ORE Pe RS Te ed Sere Te ICS LT
تمام سطوح بالاتر يادكيرى به عنوان يك يايه لازم است
صفحه 113:
لا سر یادگیری در حیطه شناختی
۱
توانایی پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آنها با
جملاتی که شخص خودش می سازد بدون برقراری
ارتباط بین آن مطلب با مطالب دیگر
لست
تغییر دادن مطالب از شکلی به شکل دیگر بدون تغییر
تي ل
۳ 3
صفحه 114:
محر كو و ا
وا ل 000
آرایی مفاهیم در ذهن است(استنباط شاگرد از مفهوم یک بیت شعر)
re ey Se
ا as ee 01 لكك
۱ (۱ ل ل ا cb tea Terr BY on
م 5
5 1
صفحه 115:
۱ سطوح ele كم
۱
| Te ne red
در وضعیت و موقعیت مناسب(استفاده از اصول و قوانین مثلثات در
لفق
)6-١ تحليل
oer reek Te Te 0 0 0070
و نحوه ی سازمان یافتن آن ها(یک جمله ادبی را از نظر دستوری تجزیه و
نقش و روابط بین کلمات آن را مشخص کند)
ey ۱
Ne
صفحه 116:
)١ سطوح یادگیری در حیطه شناختی
۵-۱) ت رکیپ
TOUR EE deed Beta Bee ce Let)
dS Te Me RSS od سا زاس سس
دانشجو با توجه به مطالب آموخته شده در فنون تدربس)
shai 51 (7-1 و
PTC TTC oe ped sy MS) BE ad
شدن با مسائل (مقايسه دو قطعه اذبى از نظر تكارش و صناعات ادبى و
Tee Te Teed 1
۳ 3 3
صفحه 117:
a Se دادقم ene
هدفهای که با نگرش ها مراد علایق
وارزشها سر و کار داائد--
وتا وتدهی تا روا
اززش.
دار
رامخ ذردق ١ راط ذافن
دريافت و | دریافت و
ترجه تردن | ترجه تردن | ترجه تردن
0 بات و
توجة آردن تزه كردن
صفحه 118:
4 كت رک در حبطه عاطفی
۱-۳) دریافت و توجه کردن
bP) ا BO Raa a Renal et alta
برابر شنیدنیا دیدن آّن را نمایان عی سازد (توجه به درس
توسط شاگرد)
صفحه 119:
۱
1-7) باسخ دادن
واكنش نشان دادن در موردسيك مسئله(شركت ذر
(ee)
GAS 5 31 (P-7
ارزش گذاری مبتنی بر درینی کردن دسته معینی از ارزشها ست(علاقمندی به
پیشرفت)
NI 5 =
صفحه 120:
") سطوح يادكيرى در حيطه عاطفى
re) on Ae b 1۱
ادغام ارزشهای مختلف » رفع تعارضات بين آنها و بنا نهادن یک
نظام ارزشی پایدار و منسجم (کوشش برای پیشرفت همکلاسی ها)
و لا
در این مرحله ارزش با مجموعه ای از ارزشها در رفتار فرد انعکاس
دایم پیدا می کنند و جزء فلسفه زندگی او می شوند(مخالفت در
elem لب ۱۱۳
35
صفحه 121:
۳ سطوح یادگیری در حیطه روانی - حرکتی
ا ل ۱
همكارى اعصاب وما ات
هماهت
Pee)
دقت درعمل
اجراى عمل
بدون کمک
مشاهده و
اجراى عمل
بدون کمک
تس
صفحه 122:
©) سطوح يادكيرى در حيطه روانى - حركتى
۱-۳) مشاهده و تقليد
ST ETO BSR nn ۱1
SOS gus Jos ol so! (YY
eee) ل ا d|
۳ کفش بتنهایی)
صفحه 123:
9) سطوح یادگیری در حيطه روانی - حرکتی
۲-۳) دقت در عمل
توانایی کنترل اعمال بر حسب نیاز و همراه بودن با
Ce ee ERD oe eRe Re ge)
el شیمیایی با رعایت نکات ایمنی) ds
صفحه 124:
©) سطوح يادكيرى در حيطه روانى - حركتى
۴-۳) هماهنگی حرکات
برقرارى هماهنكى بين مجموعه اى از اعمال به طور همززمان با رعايت
ات ۱
)4-1٠ عادى شدن عمل
انجام دادن کارهای دقیق و موزون به طور خود کار(رانندگی» خیاطی)
صفحه 125:
nce cher ch cael ات با
- در تحلیل محتوا برای اینکه از جهت گیربها و غرض ورزیهای شخصی
cel in Ble) ا ل لس
Le BIS Mey LS ee ret
صفحه 126:
پیش سازمان دهنده
- روش منطقى تحليل ايجاب مى كند كه تحليلكر ابتدا هدف از تحليل
را مشخص کند » سپس به جمع آوری نمونه های مورد تحلیل
|
ل ل سا ۱
روش مطمئن به ارزیابی عینی محتوا بپردازد
val
صفحه 127:
بيس 7 هفتم
ng ere ۱
وسايل را بشناسد و نحوه كا ربرد آنها را بداند و از ميزان تاثير آنها در
کیفیت یادگیری آگاه باشد.
- وسایل آموزشی را از نظر نقشی که در فرایند آموزش دارند می
قوان به دو دسته وسايل آموزشى تسهيل كننده و وسايل آموزشى
معیاری تقسیم کرد
Peel 3
صفحه 128:
۱
آنها به فعاليتهاى آموزش ميسر و رسيدن آنها به هدف هاى اجرائى
Lc ا ا 200
آموزشی معین تهیه و تنظیم شود.
صفحه 129:
تحلیل محتوا یک روش علمی برای ارزشیابی و تشریح عینی و منظم
1ت
ويزكيهاى ضرورى براى تحليل محتوا
ial] لك
"- منظم بودن
۳- آشکار بودن
۱
ات
صفحه 130:
مراستل تحلیل سسترا
525500110
ل 0
| ی axcel coe
طبقه بندی واحدها -۴
000
صفحه 131:
یکی از اصول مهم طراحی آموزشی تهبه و تنظیم محتوای آموزشی
است
رز( ار
-١ ميزان علاقه » رغبت و توانايى شاكردان
؟- مفاهيم » اصول و قوانين هر علم
val
صفحه 132:
اصول و ضوابط لازم در تهيه و تنظيم محتواى آموزشى
0
30
E9290 556-4
۶- میراث فرهنگی
/1- بروراندن مفاهيم اساسى و روشها
صفحه 133:
Se enero در تهیه و تنظیم محتوای آموزشی
BYP de ha eta)
9- انطباق با زمان 7موزشس
NOS TOL teas ار سر
كا HS WS 6 pS
صفحه 134:
تحلیل و انتجاب روش و وسيله
00 ee ae hee ne re res et) ee)
RRC OM ed Pe eT Pe Ae] COMME Pel BYE ee Pere)
صفحه 135:
سر وسایل آموزشی
وسایل آموزشیبه کلیه تجهیزات و امکانات اطلاقعی شودکه می
دص ار تا 8
Ee Sener ee eed ار و
بگیرد
صفحه 136:
انواع وسایل آموزشی
Ces hres Sy Le LT) ی ای سا
لا
ES eet Sy OSS NOL Cod سا ۱
هدفهای فعالیت آموزشی آورده شده اند (اتومیل در رانندکی ).باد گیری
را از طريق تمرين و مهارت آسان مى كنند.
صفحه 137:
انواع وسايل أموزشى
ب) وسايل آموزشى تسهيل كننده -جزء معيارهاى يادكيرى نيستند و
st ل ال ا لف
PRO Pp ye Cre yy rem reer et)
صفحه 138:
سر رل مسر
۱ - اساس قابل لمس برای تفکر و ساختن مفاهیم فراهم می کنند
hein 120000
Te TOL tes Tr
صفحه 139:
نقش وسايل اموزشى در فرايند اموزشى - ياد كيرى
fer ee STB SB) dB ae
له laa)
prc Perey Err Kage perce
eS eer eel lias
۱ res la)
|
صفحه 140:
انواع وسایل ۱ ی
) تصاوبر آموزشی
لس ی ار و( Pe
om ee re sy Te eT ree eT
)١- ١ تصاوير كاغذى
متداولترين و ارزان قرين وسيله آموزشى هستند مانند نقشه
5 3
صفحه 141:
انواع وسايل أموزشى
۲-۱) تابلوهای آموزشی
اگر به طور صحیح بکار گرفته شوند در کیفیت آموزش و یادگیری
بسیار موثرند - ماتند تابلوهای گچی - مخناطیسی
") بروزكتورها و ماشينهاى 5موزشى
BSS ل ا ۱
1 3
صفحه 142:
معیار انتخاب وسایل آموزشی
ا ا ل ام £20 thai je
۱) ویژگیهای آموزشی وسیله
0 ret Rete nme Lo)
Dr ار و
فراهم آورند و توجه و علاقه شاگردان را نسبت به موضوع آموزش
| at
صفحه 143:
سار
۲ ویژگیهای فنی وسیله
۱-۲) توانایی انتقال پیام مورد نظر
۳
۳-۲) سهولت کارپره
Freee TCS ert nl Utes
۵-۲) قابلیت رجوع
Peel 3
صفحه 144:
COE ee Oe ro re ree ht
eM Da ا ht al
PCF Peers TIES RCH a LSS OS RNC So
PES ee NY tte Seat) ek) et SOS are ol
دهنده و الکوی حل مسئله
صفحه 145:
عوامل موثر در تدریس
- شخصیت معلم و زمینه های علمی و تجربی او
- زمینه های علمی و ویژگیهای فردی شاگردان
- اهمیت موضوع تدریس
و و١٠٠٠
صفحه 146:
الكوى تدريس حيست
چهار چوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل
es] Uy) ا ee) ۱
اتخاذ روش مناسب تدريس كمك كند
صفحه 147:
0 6 mga e S|
)) الکوی ماشینی نگری ((معلم مداری -
طبق اين الگو دانش آموز موجود اتمی و غیر فعال و ذاتاً تتبل است و زود می
لا( زانط( رل ۱۳
Chr a Pe OLS mere Se ee oe SO | ene) hyve
- الگوی سازمانی نگری((شاگرد مداری))
crore re eR The rn We re eet ee rer)
ee ee Ee teen ELST gm oe re
Se پل ارم
آنا.:.است CO Tern spy ad
صفحه 148:
الگوی پیش سازمان دهنده
یک مفهوم کلی است که در مقدمه تدریس می آید تا مبحثی را که به
شاگردان ارائه داده می شود با مباحث پیشین همان درس مربوط
سازد و در عبن حال پایه ای برای ارتباط مفاهیم بعدی با مفاهیم
بيشين شود تا شاكرد بتواند مباحث درسى را به صورت يك ساخت
21711101 1 1
ل
صفحه 149:
5 2 دا
اساس نظطری الک كا ركان د هدك
NS reel) ۱
درسی شکل گرفته است
ساخت شناختى
2101000 ree eT re
pres SEES)
0
ا ل Be eB
ادن اساس بنا شود (ارتباط مفاهيم وات 0205-5
صفحه 150:
ویژگیهای لکوی پیش سازمان دهنده
CROC TOES] ney Lee oe oae e|
۳
3 3
صفحه 151:
ویژگیهای للکوی پیش سارزمان دهنده
۲- چگونگی کنش و واکنش معلم نسبت به شاگردان در الگوی
پیش سازمان دهنده
۱۳ eh ey Lee On Peeler ذم
ne
صفحه 152:
ا ا ا
۳- ماهیت روابط میان گروهی
Din
رای .وی فا ویر
زر طرح ارتباط ميان كروهى در الكوى بيش سازمان دهنده
=f] 5
صفحه 153:
Rt ee) ا ل
۴- شرایط و منابع لازم در الگوی پیش سازمان دهنده
رش ادا eo
سازماندهنده» کتاب و کلاس درس
محاسن الكوى بيش سازمان دهنده :
PSL BUS RIE MES Ue SB ee del
RR Teel Seca
3 3
صفحه 154:
معایب الگوی پیش سازمان دهنده
ولد ره
SOS eS Be el Pld
كك
لي را با
Sel Te ane fe sie mall را
می شود
صفحه 155:
a a
70۳ لک ده حل
شاگرد محور است -
ee LSBU تا ek a
Re ee Tse
مواجه هستند حل كنند
صفحه 156:
او مه ۱
۱-۱) طرح مسئله با بازنمایی مشکل
Reve Pp ae eae Feger| Ne Poe AIP PIN PEEP
Ree el Be ae RC te ee Te oe)
مساله بايد باسخ بذير و حل آن براى شاكرد ممكن باشد
صفحه 157:
0
)١- ١ جمع اورى اطلاعات
- منابع كر آورى اطلاعات از نظر علمى بايد معتبر باشند
- منابع اطلاعات مانند کتابهای درسی » مجلات
ار
- بيش بينى راه حلهاى احتمالى و درسى براى حل مساله
صفحه 158:
7 7 a
77 ماك الكوى حل hs
ی
Perel OPE SR ETON E I TORE Re)
00
نتبجه گیری تعمیم و کاربرد )۵-۱
فرایند حل مساله به نتیجه منتمی می شود شاگرد باید بتواندنتایج به
Rye Cee rr Ore) Ve eRe)
صفحه 159:
ویژگیهای الگوی حل مسأله
ee rere ۱
Arwen es ye
eee ee es Te ST en BO re Trad
0 ل ل
- ارتباط شاگرد و معلم دو جانبه است شاگرد در طرح و اجرای
برنامه سهيم و شريك است
4
۳ 3
صفحه 160:
ويزكى هاى الكوى حل مسآله
hate يي لل ةك
Uae
رای .وی .فا .وی
3
صفحه 161:
ويركى هاى الكوى حل مسأله
eye ae Seal ۱ 8 حل مساله
‘
5 3
صفحه 162:
ویژگیهای الگوی حل مسأله
Shae JO 59551 59 Curd go 9 ulc —F
- معلم تنها منبح اطلاعات نیست
- محیط آموزشی نها مدرسه نیست
صفحه 163:
لک
peer] 7 (©)
re Ce Sy LSE Lcd «lel
Perl er Wy ree ome Re he Ter PB f
eB Ld DS et te ee al
روح پژوهشی و انتقاد در آنان پرورش می یابد -۴
|
صفحه 164:
معایب الگوی حل مساله
ب) معایب
۱- به معلمان قوی و با تجربه و پژوهشگر نیاز می باشد
۲- به فضا » امکانات و زمان زیاد نباز دارد
صفحه 165:
۳ (eae es
CO eR
شرایط و امکانات اتخاذ می کند
روشهای سنتی متداول
)١ روش حفظ و تكرار
۱
می باشد هدف اصلی این روش پرورش نیروهای مجرد ذهنی است
اد 5 bee
صفحه 166:
Bc TOE alee] را
"- مفيد براى تربيت و تعليم جمعى
ee Ny a re SE eet Os to aaa e
ل ل
ه-ارزان بودن
صفحه 167:
تا روش حفظ و تکرار
۱ - عدم همکاری و ارتباط متقابل بين معلم و شاگرد
۲- وجود انضباط خشک
۳- نامناسب بودن برای بر انگیختن حس کنجکاوی
۱
ات 3
صفحه 168:
محدوديت هاى روش حفظ و تكرار
OS TCS eS kd lee)
توجه نکردن به علاقه و رغبت شاگردان -۶
عدم ارتباط معلومات کسب شده با زندگی -۷
۱ ی( Sad)
صفحه 169:
ciel peda Ie روص لب
معلم به شاگردان است و تمام عوامل تحت کنترل معلم هستند
صفحه 170:
ال رس سا
۱- مرحله اول: آمادکی برای سخنرانی
کمیت و کیفیت یک سخنرانی تعیین کننده نوع آمادگی معلم برای
سخنرانی است
۱-۱) آمادگی از نظر تجهیزات
| آمادكى عاطفى
۲-۱) آمادگی زمان
صفحه 171:
محر لاد ا
1)مرحله دوم: مقدمه سخنرانى
۱-۲) ابجاد رابطه بين معلم و شاگرد
۲-۲)جلب توجه شاگرد
000
۲-۲-۲) ایجاد انگیزش
۳-۲-۲) بیان صریح هدف ها و نکات مهم سخنرانی
۴-۲-۲) استفاده از پیش سازمان دهنده
of FUG LEME! 9 LAUT 659,95 Jl 9 99057 iw (0-1-1
صفحه 172:
مراحل اجرای روش سخنرانی
۳) مرحله سوم؛ متن و محتوای سخنرانی
باس سا
Cee BEC Sr eC ri Tee Pld (eal
سا زماندهی منطقی محتوا (سازماندهی قدرت درک و فهم را )۲-۳
۳
Peel 3 =
صفحه 173:
تن با سرت تسه نی
لحا ۱
A و
نمودار رابطه جزء با کل
1
صفحه 174:
ل ل ا ل BND
ل رس(
مفاهيمى است كه با مطلب اصلى سنخيتى ندارد
صفحه 175:
ور
Pee ey eroes ee HTT or a en Mere ene pee
REET POL DO On Te ا ee oe area
صفحه 176:
مراحل اجراى روش سخترانى
ا 93 dnd Bo lal
BT Ne te Tee LO ToL)
0 ا LD Tee BRT eB) Teal
Peel 3 =
صفحه 177:
و ل ل
و )۱
۲-۳- ۲) تغییر کانالهای ارتباطی( استفاده از فیلم و ۰۰۰)
و
ead ای لا ی
۵-۳-۳) شور و حرارت سخنران (فعال بودن )
وا
عبارتند از تاكيد , تمرين » خود آكاهى » توجه ؛ استراحت و تكوار )
1 57 3
صفحه 178:
مراحل احرای روش سخنرانى
ات ۱ لک(
- خلاصه و مرور کردن مطالب مهم درس
- تشکر و اظهار رضایت معلم از توجه شاگردان
- ایجاد موقعیت برای سوال کردن دانش آموزان
eo ees ree Ss ۱
صفحه 179:
۱- برای کلاسهای پر جمعیت مناسب است
ل ات ۱
۳- موقعیت سخنرانی سب تقویت اجتماعی » ذوق و علاقه » اعتماد به نفس و
|
۱
Re Keer iam) cm epy reer oy
ORR tel lia)
|
صفحه 180:
معایب روش سخرانی 1
که بیشتر مربوط به عدم کاربرد صحیح areal)!
۱- موجب انفعال شنونده می شود
۲- قدرت تکلم شاگردان تقوبت نمی شود و به تفاوتهای
فردی توجه نمی شود
۳- استفاده از آن مستلزم وجود معلمان با تجربه است
val
صفحه 181:
ررس CE ee
معلم در این روش شاگرد را به تفکر در باره مطلبی تشویق می کند تا
eee ee hel EC cet Pade ی سا
هدف از روش برسش و ياسخ
تشخیص و تحرک تفکرءتوانایی ها و علایق » تقویت قدرت استدلال»
سنجش و قضاوت » استفاده از تجارب و دانسته هاى كذشته و ايجاد
اعتماد به نفس در شاگردان
al 3
ke
صفحه 182:
محاسن روش پرسش و پاسخ
۱
۷
۱
۴- تشویق شاگردان در بحث و فعالیت آموزش
صفحه 183:
محدودیتهای روش پرسش و پاسخ
|- نامناسب بودن برای کلاسهای پررجمعیت
۳۲- وقت گیر بودن
CL mel
۴- قابل اجرا نبودن در تمام دروس
bee al
صفحه 184:
روش م
Dal Dec PLC Mee ceo he Meese)
Ra) en Rn I |
مراحل انجام روش نمایشی
۱-مرحله ی آمادکی
۴۲- مرحله ی توضیح
ee Sr oe en
۰ ۴- مرحله ی آموزش و سنجش ;
Peel 3 3
صفحه 185:
4
محاسن و محدودیت های روش نمایشی
۱
PSS Ue ever ty Bd
Creel PT Cad ad hee ia
ب) محدودیتها
rere sk) ا ل ل
val
صفحه 186:
روش ايفاى نقش
براى تجسم عينى بعضى از موضوعات درسى به كار مى رود. از
ویژگیهای بارز آن ل ۱ ۶۱
شاگردان است که در یادگیری به ویژه یادگیری در سطوح مختلف
هت
صفحه 187:
رس اس لک روش ایفای نف
اف تن مه( طلست
leaf رن
وا
۴- آماده کردن فراگیران برای ایفای نقش
tC Food daa) ۱۳
os 00000
۳ aS) BT tel ae
Peel 3
صفحه 188:
محاسن یوش ایفای نقش
۲ Teer peer es]
ee) Batt el
ابجاد ارتباط عاطفی -۲
سای
رف کم روبی و هراس دانش آموزان خجالتی -۴
eae را در
3 3
صفحه 189:
محدوديتهاى روش ايفاى نقش
ا زا ۱۳
۲- جدی تلقی نشدن آموزش
۳- وقت گیر بودن
صفحه 190:
eee aes
Per eS Ae Or
ON Rie ae eel Ele ee sy
- آموزش را از درون کلاس به بیرون کلاس سوق می دهد و
ل لل ل
1 3 =
صفحه 191:
روش گردش علمی از نظر زمان
۱) گردش علمی کوتاه مدت و سربع
(oe BOL Se a Or ne eer ares)
ا ل
000000200 Sr
Lye ل 2 reir) Ce
Peel 3
صفحه 192:
روش گردش علمی از نظر زمان
۳) گردش علمی روزانه
اين نوع كردش شامل موضوعاتى مانند بازديد از يك نمايشنامه
يا كارخانه مى باشد
21200000 TSR Ug
در دوره های دبیرستان و دانشگاه بیشتر از اين نوع گردش
wet wo استفاذه :
4]
Peel 3
صفحه 193:
گردش علمی از نظر برنامهریزی
لس ی eet
۱
Tea) eT mall سا
ery kes ey
- مشخص كردن هدف كردش
277001
1 3
صفحه 194:
epee ee sees cares
الف) فعالیتهای قبل از رفتن به گردش علمی
مس را ۱ ما
RY OL تنظیم و تکثیر سوالات دانش -۷
مشخص کردن وظایف شاگردان -۸
۳۹ ا
مشخص کردن وسابل -۰
صفحه 195:
گردش علمی از نظر برنامهریزی
ل 00
معلم بايد بازديد را طبق برنامه زمانى بيش ببرد و شاكردان را در
یافتن پاسخ سوالاتشان باری کند و همه شاگردان را در جمع آوری
اطلاعات فعالانه شركت دهد
ete eee Ltd
شاگردان نتایج گردش علمی خود را به صورت نثر » نظم » داستان و
۱
al 3
ke
صفحه 196:
روش بحت گروهی
eke) eed رت
مشترک شرکت کنندگان در بحث است شاگردان در ابن روش فرصت
می یابند تا عقايد و تجربيات خود را با دلایل مستند بیان کنند
صفحه 197:
مراحل اجراى روش بحث كروهى
)١ مرحله آمادكى و برنامه ريزى
معلم بايد نيازها و معلومات و علايق و تجارب قبلى شاكردان
We ee ene Te SY OS) ل ل
۱-) انتخاب موضوع
۱-۱-۱) موضوع مباحثه ای
۳
Peel 3 3
صفحه 198:
مراحل اجرای روش بحت گروهی
۲-۱) فراهم کردن زمینه های مشترک
سطح اطلاعات شاگردان در زمینه عمومی موضوع مورد بحث لازم
است يكسان شود
| ere Rr Tere k ae
eo eR are pee RIO a Tore
اثیر نحوه آرایشی شبکه ارتباطی است
Peel 3 3
صفحه 199:
مراحل اجراى روش بحث كروهى
Pee eB koe oll 0 Ue
)1-1-1--١ متمركز - يك فرد محور و مركز ارتباط است
ل 5
ارتباطی دارند
bee 5 =
صفحه 200:
مراحل احرای روش بحث گروهی
Beene )زر eed be
eS ee SC
آرايش جرخى
ل
صفحه 201:
۱7 ۱ os
۲) مرحله دوم - روش اجرای بحث گروهی
re ed را در سا
رت
صفحه 202:
Ly ee SPECS an a
۱-۳) وظایف معلم در روش بحث گروهی
¥-1-—1( ا
معلم باید امکانات لازم را تدارک بببند وظایف هر یک از شاگردان
Te os) یت
ore Coca Dee EOS سا
صفحه 203:
مراحل احرای روش بحث کروهی
۲-۱-۲) شرکت در بحت
تست
گروهی را شرح دهد و وظایف اعضاء را مجدداً گوشزد کند و وظایف
خود را تا حد يى شنونده كاهش دهد
صفحه 204:
eS ane Tots ae ca
or TROL RY We perc Oi
ey aa sere oak Rel te eri
نظمی در بحث مشاهده کرد باید مداخله کند و بحث را به مسیر
اصلی بر گرداند
صفحه 205:
۰
او ۱۳
-١ تفكر و مطالعه در ارتباط با موضوع مورد بحث
- مطرح كردن عقايد و نظرات
©'- كوش دادن به بحث و كفتكو
cod al ل ی
1 3
صفحه 206:
مراحل اجراى روش بحث كروهى
ل ا را لك
da ل ار
لل كه
۷- بیان کردن پیشنهادات به طور سریع
۸- تصمیم گیری در باره برنامه آینده
Peel 3 =
صفحه 207:
محاسن روش بحت pi وهى
ارس رد سس
۲- ارزیابی خود
1- تقويت حس همكارى و دوستى
۱
هم - كاهش كم رويى
200101100
17- تقويت قدرت مديريت فراكيران
val
صفحه 208:
۱ 0 ار ea ل
ار
1۱9 PP a ae ON ey
RUC ake PTSD) Te el
صفحه 209:
روش آزمایشی (آزمایشگاهی)
اساس لین روش بر اصول یادگیری اکتشلفی است در این روش
SS fee rr ee eee SUNT ee Soy
ایا تال Reve مس سا
eed ese Sed ی eS ee
perro fey (nae ۱
al 3
صفحه 210:
محاسن روش آزمایشی
۱ - بادگیری با ثبات و موثر است
و eee
۳- تقویت انگیزه مطالعه و تحقیق
Peery) ee)
۵- تقویت نیروی اکتشاف و اختراع
Pe مر
| mf
1
صفحه 211:
محدوديتهاى روش ازمايشى
او 2
۳- به معلمان با تجربه نیاز است
PS er) re mere Renee yr ede
Pee Ope eur ere ton era
Peel 3
صفحه 212: