صفحه 1:
تير نام. استاد.: ‏ گردآورنده: . سیدامیرجعفر. جوزی.

صفحه 2:
۰ در دنیای امروز, گذشته از آموزش مهارت های حرفه ای و شغلی » افراد به ۳ واسطه ارتباط مستقیم و فراگیر با دیگران» نیاز به آموزش ارتباط و الگوهای ارتباطی دارد. یک کارمند. پزشک و یا مدیر» معمولاً در محیط کاری وسازمان خود ویا در خانه وکوچه و بازاربا افراد بسیاری در ارتباط است. ۰ از یک اشاره ابرو تا برخوردهای بسیار جدی و گفتگوهای طولانی را می توان در چارچوب ارتباط گنجاند. سازمان به عنوان يك نهاد اجتماعي نیازمند ارتباطات است ومدیران نیز دریافته اند که ارتباطات موثربا کارکنان و درك انگیزه هاي ارتباطي آنان در توفیق مدیران در دستيابي به اهداف طراحي شده سازمان عامل مؤثري است . رفتارارتباطی موثر»هدف به حساب نمي آید ولیکن باید وسیله اي براي کسب هدف تلقي شود

صفحه 3:
‎٠‏ ارتباط از نظر ارسطو: ‏ارتباط عبارت است از جست‌وجو برای دست یافتن به کلیة وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع (۳6۵۲5۱3510۳) دیگران. ‏روبرت گویر در کتاب فراگرد ارتباط می‌گوید: ‏ارتباط عبارت است از روشی که حداقل متضمن چهار عنصر زیرباشد: ‏۱. تولیدکننده‌ای که ۲. علامت یا نمادی را ۳. برای حداقل یک دریافت‌کننده طرح ‏كند ۴. و او را درک معنی کند . ‏تعریفی دیگر: ‏ارتباط فرایندی است که در آن عناصری به نامهای فرستنده » گیرنده ؛ پیام و کانال وجود دارد و عناصر ۰ وضعیت و چگونگی حضورشان » تضمین كننده چگونگی درک معنی و در نهایت برقراری ارتباط هستند. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
تعریف ارتباطات سازماني نیازمند تعریف »سازمان وارتباطات« است. سازمان با مجموعه اي اجتماعي عي (از گروه و با مردم) سروکار دارد کم در ۳ مي شود هن 0 130 تعریف ارتباطات: انتقال و تبادل اطلاعات» معاني و مفاهیم و احساسها بین افراد در سازمان با واسطه یا بلاواسطه .

صفحه 5:
انواع کانال های ارتباطی ۰ _الف) ارتباطات کلامي: گفتاري و نوشتاري

صفحه 6:

صفحه 7:
قبل از فرستادن پیام شما باید برنامه ريزي کنید. هدف شما قبل ار فرستادن ييام جيست؟ 1 شما در يايان ارتباط به دنبال جه نتيجه اي هستيد؟ © ‎id‏ ‏مشخص کنید که چه كسي پیام را دریافت مي کند؟ ‎ZL‏ ‏در ذهن خود برنامه ريزي کنید که دریافت کننده»پيام را چگونه كدخواني مي ‎us‏ تا آن را درك کند. تصمیم بگیرید که پیام را به کجا مي خواهید منتقل کنید؟ رسانه مناسبي را براي موقعيت و افراد ي كه براي آنها مي فرستيد انتخاب جه جيزي خواهيد كفت يا انجام خواهيد داد؟ كجا مي نويسيد؟ جه زماني بيام را انتقال مي دهيد؟

صفحه 8:
نمودار زیر فرایند ارتباطات را نشان مي دهد

صفحه 9:
ررض تس نید خر سیف تام »- فرستنده :كسي که مقصود یا مفهوم ذهني پیام خود رد براي گیرنده ارسال مي کند. ©- رمز بيام : بيام از شكل يك مفهوم و فكرء به علائم قابل ارسال تبدیل ۳ مي شود. (- پیام : حاوي خبر نکته ياموضوعي است که باید به گیرنده منتقل شود. ‎a‏ مجاري پیام : وسیله و طریقه انتقال پیام را مجاري پیام گویند.(مانند هوا براي انتقال کلام ۰ کاغذ جهت ارسال نامه امواج الکترو مغناطیس در انعکاس تصویر) (- دریافت کننده پیام : دریافت کننده پیام شخصي است که پیام فرستنده را درك مي كند اكر بيام به دريافت کننده نرسد لرتباط واقع نمي شود ©- كشف رمز بيام : فرايندي لست كه دريافت كننده بر اساس آن بيام را به اطلاعات مورد نظر افرستنده تفسير مي نمايد

صفحه 10:
اختلال يا پارازیت : هرگونه مانعي که باعث عدم ارسال پیام يا عدم درك بيام شود؛ اختلال گفته مي شوند. اين موانع مي تواند فني-تجهيزاتي و ادراكي باشد. ©- بازخورد : پاسخ گیرنده به منبع پیام ر بازخورد گویند.

صفحه 11:
sean كرما قطع ارتباط پارازیت صداي فرستنده داخلي احساسات عواطف ادراکات استنباط طرز تلقي نگرشها پیش داوري

صفحه 12:
بسیاری از نظریه پردازان علم ارتباطات انسانی وسازمانی بر اين واقعیت تاکید دارند که اختلال در ارتباط یک سازمان نه تنها سازمان را پیش نمی برد بلکه زمینه ساز فجایع ونابسامانیهای سازمانی نیز میگردد. در این راستا راهکارهایی را براساس شدت وضعف ارتباط سازمانی ارائه داده اند. 29 وم

صفحه 13:
ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی ‎communication noise‏ ۰ 0 روش تجزیه وتحلیل: ۶ در این روش از طرف رهبری سازمان یک تیم عملیاتی((01 ‎4S Operational team‏ عمدتا از مدیران میانی وارشد سازمانی می باشد تشکیل می شود.

صفحه 14:
‎a‏ راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی ‎communication noise‏ ‎ ‏0 روش بررسی: ‏مدیران ارشد ومیانی در تیم 0۲ به صورت میان مدت (هردو هفته یکبار) تشکیل جلسه داده ومعضلات رفتاری وارتباطی را بررسی ‎

صفحه 15:
‎a‏ راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی ‎communication noise‏ ‏9- روش مشاوره : در این روش تیم 0۲ سعی میکند خود به مشاوره درخصوص اختلال پرداخته ویا مشاوران مدیریتی وروانشناسی را از خارج سازمان ‎

صفحه 16:
“<6- طبقه بندی اختلال: تیم 07 وظیفه دارد اختلالات را در سازمان دسته بندی نماید زیرا تمام اختلالات موجود در ارتباطات گفتاری ورفتاری در سازمان به یک شیوه نمی باشد.

صفحه 17:
ارانه گزارش : در اين روش تیم 0 نتایج بررسی های انجام شده در خصوص اختلالات موجود را به صورت گزارش جامع تهیه می کند.

صفحه 18:
ارائه راه حل اختلال: تیم 0۲ به همراه مشاوران با هدایت رهبری سازمان راه حل هایی را در جهت حل معضل ارتباطی سازمان مشخص می نمایند.

صفحه 19:
لد از حيث ارائة بازخورة. از حي مسيري كه هل لي مي كلا از حث رسمي و غير رسيي اتواع الكوماي اراي از حيث انتال اطلاعات ‎(esas 9)‏ از حيث لتقل اطلاعت د ارقاطت غير رسمي) al لد ازقباطات عبردي 8 ارات نت ۵ ارت مربب ۳ eee Soest yoni) ‏ارتيطات زتجيره اي‎ 3 piesa) ‏ارات باه ای‎ ee ahs Bie His) 980 مت رشته ای ‎Sata‏ ‏صارمدلت خوشه ای a

صفحه 20:
انواع ارتباطات از حیث ارائةباز خورد(عکس العمل) )- ارتباطات يك طرفه (يك جانبه): اگر عکس العمل گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود آن را ارتباط يك جانبه گویند. ارتباط يك طرفه سریع تر است و دقت کمتري دارد؛ بازخورد ندارد. فرستنده مي تواند پیچده تر عمل کند و اشتباهات خود را مخفي کند ر براي مواردي مناسب است كه برنامه ريزي شده و تكراري است ۰ ارتباطات دو طرفه (دو جانبه): چنانچه محیط استقراربه گونه اي باشّد كه گیرنده عکس العملها ونظرهاي خود را دربارة محتواي پیام به اطلاع فرستنده برساند به این نوع ارتباط دو جانبه گویند. ارتباط دو طرفه» کندتر است » دقت بيشري دارد» بازخورد دارد؛ امکان اصلاح دیگاه و نظریات در تعأمل متقابل وجود دارد. براي اموربرنامه ريزي نشده و پیچیده و مواردي مناسب است که غیر تكراري است وعموما درسطوح عالي سازمان, كأربرد بيشتري / دارد.

صفحه 21:
- ارتباطات عمودي : ارتباطات عمودي شامل ارتباطات از بالا به پایین و از يايين به بالا است. الف- ارتباط از بالا به يايين : ارتباطات متمايل به يايين از مديريت سطح بالا شروع و از طريق سطوح مديريت به كاركران خط توليد و كاركنان منتهي مي شود. هدف از اين نوع ارتباط ؛ راهنمايي ۰ آگاه کردن ۰ هدايت و شكل دادن و ارزيابي زيردستان است آنكه اعضاي سازمان با اطلاعات مناسب درباره اهداف وسياستهاي سازمان تجهيز مي شود. ب-ارتباط از بايين به بالا:ارتباط متمايل به بالاء عرضه اطلاعات به بالاترين سطح در سطوح يايين سازمان مطرح مي نمايد. اين نوع ارتباط شامل كزارش بيشرفتء بيشنهادات» توضيحاتء تقاضا براي كمك وتصميم كيري است.

صفحه 22:
اين نوع ارتباط معمولاً بصورت الگوهاي جریان کار در يك سازمان بين اعضاي كروه كاري »اعضاي بخشهاي مختلف برقراراست كه ازنظر رواني موجب افزايش روحيه در بين اعضاي سازمان مي كردد . منظور ارتباطات افقي أوردن كانالي براي هماهنكي و حل مسائل سازماني است از اين طريق اعضاي سازمان موفق به برقراري ارتباط با همرديفان خود مي كردند معايب ارتباطات افقى : -اثر تخريبي همبستگي گروهي بین همکاران» زماني که به اين نوع هماهنگي نيازي نیست. -ارتباط علایق مشترك افراد سازماني هم سطح؛ و بي توجهي 0 آنان به مشکلات پیش آمده براي دیگر سطوح سازماني . 1

صفحه 23:
در ارتباطات مورب پیام در دو سطح مختلف از سلسله مراتب سازماني ویا خارج از سلسله مراتب اداري مبادله مي شود اين نوع ارتباط به متظورهماهنگي» يكي كردن و جامعیت ارتباطات افقي است. مانند ارتباط بین صف و ستاد که چنین ماهيتي دارد.

صفحه 24:
0 شبکه هاي رسمي : کانالها و مجاري ارتباطات رسمي را نشان مي دهد و به هنگام ایجاد تشکیلات ۰ موضوع ارتباطات مدنظر طراح ساخت سازمان مي باشد. از اين ‎Se ee a ae ee |‏ 1 ديده است. ©- شبكه هاي غير رسمي :ارتباطات غير رسمي را ارتباطات درخت انكورنيز ناميده اندء زيرا جون درخت مو به هر كوشه سر مي كشد و به طور نامنظم در هرجاي سازمان راه مي يابد.در ارتباطات غيررسمي مقامات سازمان و سلسه مراتب اداري را ناديده مي انكارد . رؤسا را دور مي زند و معمولا"به كونه اي است كه نيازهاي اجتماعي اعضاي كروه را تأ مين مي كنند و امور را تسهيل مي نمايد.

صفحه 25:
ارتباطات غيررسمي گاهي ممکن است آن قدر توسعه یابند که ارتباطات رسمي را در سازمان تحت الشعاع قرار دهند و ارتباطات رسمي در خطوط غيررسمي ارتباطات محو مي شوند . ارتباطات غيررسمي اگر با هدفهاي سازمان در تعارض باشند در راه تحقق هدفهاي مذکور ایجاد اختلال کرده وباید ترتيبي اتخاذ نمود که ارتباطات مذکور قطع شوند.

صفحه 26:
ار ولي بر حال شكل.

صفحه 27:
ارتباطات غيررسمي به چهارنوع تقسیم میشوند: م شبكة خوشة اي | شبكة تصادفي | شبكة انشعابي | شبكة رشته اي شبكه رشته اي : عوامل انتقال اطلاعات در امتداد يك خط قرار مي كيرند و هر يك از عوامل » به

صفحه 28:
| ستاره : فردي که بیشترین ارتباط را در شبکه دارد. رابط : فردي که دو گروه یا بیشتر را بدون تعلق به یکدیگر » به هم مرتبط مي کند. © يل : فردي که به عنوان سنجاق اتصال یا تعلق داشتن ۰ به دو يا چند گروه خدمت مي کند . “© نگهبان : فردي که شبکه خود را با بیرون مرتبط مي سازد . 0 منفك شده : فردي که دیگر با شبکة مورد نظر ارتباطي ندارد.

صفحه 29:
مارك نپ(00 ۱۵ 1173116) مراحل شكل كيري يك رابطه به صورت زيرن مي دهد . نظریه نپ در تمام روابط موجود میان انسانها قابل بررسي میان دو مرد یا دو زن به عنوان دوست. همکار ۰ همسایه ؛ شريك و غیره می باشد. میزان ارتباط مراحل زمانی © © 6م 6 ‎٩‏ 6 89 ‎qd 9‏

صفحه 30:
اج در بر گیرنده اولین تلاشهاي ما براي ایجاد رابطه و گفتگو با شخص تازه اي است که براي اولین بار با او روبرو میشویم مانند : سلام» حال شما چطور است - هوا چطور است. مرحله اي است که در آن سعي مي شود از طریق موضوعهاي مشخص مکالمه اي اطلاعاتي در مورد نحوه تفکر ونگرش طرف مقابل به دست آورد. معمولا" پرسشهاي زيادي از طرف مقابل به دست آورد و بیشتر سعي در شنیدن داریم تا در سخن گفتن . با پدیدار شدن دگرگونيهاي فراواني در فتارهاي ارتباطي ۰ چه كلامي چه غیر کلامي ؛ بین طرفین رابطه شکل مي گیرد که اکنون با یکدیگر نزديك شده و مرحله قبل را گذارنده اند در این مرحله درجه بيشتري از گشودگي و افشا رخ میدهد که میزان خودگشودگي تحت ثأثیر فرهنگ ها قرار مي گیرد در فرهنگ هاي محافظه کار افراد به خصوصیات منفي خود نمي پردازند و سعي بیشتر در پنهان داشتن نقاط ضعف خود دارند.

صفحه 31:
“!)4 مرحله كامل كردن يا ادشام : زماني تحقق مي یابد که دو انسان به عنوان دو دوست یا دو زوج بنگرند در این مرحله هر يك از طرفین رابطه سعي درپرورش و نشان دادن خواسته ها ؛ علایق و نگرشهاي خویش در جهت توافق طرف مقابل دارد در اين جا من به ما تبديل مي شود كه سعي مي كنند كه هر جه طرف مي پسندد و مي پذیرد او نیز مي پسند و مي پذیرد. () مرحله پیمان بستن : مرحله اي بیشتر رسمي و مبتني بر مراسم و آيينهاي مرسوم است . ممکن است به شکل مراسم نامزدي یا ازدواج» برادرخواندگي» خواهر خواندگي و هر نوع پیمان محکم و لازم الاجرايي در روابط بین اشخاص در آید اين مرحله صميمانه ترين مرحلة مراحل است.

صفحه 32:
() مرحله افتراق : زماني به وقوع مي پیوند كه دو طرف رابطه یا يكي از آنها احساس کند که رابطة او با ديگري » او را كاملا" محدودو در چارچوب معيني محبوس کرده است و از اين رو تصميم مي كيرند كه خود را از اين قید برهانند . در جنين وضعيتي آنها به تفاوت يكديكر ويا نقاط مورد_اختلاف با يكديكر بیشتر مي ندیشند تا به وجوه اشتراك که در گذشته برایشان ازاعتبار بيشتري برخوردار بود. 0 مرحله محدو د گردن : اشاره به مرحله اي دارد طرفین رابطه شروع به کاهش دفعات ارتباط و نیز تقلیل صمیمیت مي کنند. © مرحله بي روح شدن و توقف رابطه : بيانكر افزايش تخريب و تباهي كه طرفين آن تلاش در حفظ و گاه پیوند محدود آن دارند.

صفحه 33:
| چرخه حیات يك رابطه مرحله اي است که در آن مي کوشند با ابزار گریز از بار غم و درد رابطه اي که باعث ناراحتي مي شود بکاهند. مرحلة آخر ین در هر رابطه اي میان اشخاص يا حداقل ميان دو نفر است روابط میان اشخاص دیر یا زود به جدايي مي انجامد به تعبيري هر رابطه در نهایت به جدايي کشیده مي شود.

صفحه 34:
* خود نگری که اصطلاحا 0601 561 نامیده می شود نوعی تصویرکلی از خود نامیده می شود. © خودنگری باعث می شود که اعمال ورفتار فرد هدایت گردد. * مهمترین راهکارهای اساسی خود نگری »شاخص های رفتاری بر اساس معیارهای ذیل است : ow

صفحه 35:
+ )-انسان قبل از هرنوع ارتباطی بهتر است دیدگاه صادقانه و واقع بینانه نسبت به افکار خود وسپس نسبت به سایر انسانها و علایق وسلیقه های آنها داشته باشد. هه

صفحه 36:
خود حقیقی : ]56۱ 106۱ ۶ 0- انسان سعی می کند با کوچکترین تنش رفتاری از سوی دیگران » مواضع خود را در شناخت آنها تغییر ندهد . در اين حالت فرد نسبت به شنیده های دیگران کمتر از خود علائم منفی بروز می دهد.

صفحه 37:
خود عمومی: ]56۱ ‎Public‏ ۰ این ارتباط نوعی رابطه عمومی با دیگران است . در اين پروسه رفتاری فرد با دیگران مزاح و رابطه عاطفی فوق العاده شدیدی دارد واگر به تناسب وضعیت و موقعيت خويش در زمانى اين رفتار كاهش بيدا كند به نوعى انزوا طلبى وحتى با تقابل ديكران مواجه مى شود.

صفحه 38:
روشهاي بهبود ارتباط بیشتر سوء تفاهمهايي که بین مدیر و کارکنان پیش مي آید» از عدم شناخت مدیر و درك نشدن پيامهاي مدیر به عنوان فرستنده» ناشي مي شود. شخصیت هر فرد عبارت از تعبیر و تفسیر دیگران از رفتارهاي نسبتا" ار وي است. شخصیت افراد از رفتارها و نگرشهاي وي که اي دیگران شناخته شده است و همچنین حوزه اي که براي دیگران ناشناخته است تشکیل مي شود . آقای دکتر جوزف لوفت در سال 19060 در دانشگاه مریلند آمریکا تحقیقاتی در خصوص رفتار انسانی به عمل آورد وچهار شاخص اصلی در رفتار انسانی را مورد تایید قرار داد:

صفحه 39:
1 بخشي از رفتارها و نگرشها که براي خود ودیگران شناخته شده ناحية عمومي نامند. حوزهاي را که براي خود ناشناخته ولي براي دیگران شناخته شده است ؛ ناحيه كور مي گویند. حوزه اي که براي خود شناخته شده ولي براي دیگران ناشناخته است؛ ناحیه خصوصي مي نامند. <» حوزه اي که براي خود و دیگران ناشناخته است ناحیه ناشناخته گویند. بهترین حالت براي افزایش برقراري ارتباط » بزرگ شدن ناحیه عمومي است.

صفحه 40:
روش هاي گسترش ناحیه عمومي : افشا يا خود گشودگي : از ناحیه عمومي به سمت خصوصي مي رویم و بخش ناشناختة رفتار مدیر براي کارمند کم مي شود. 7 بازخورد : از ناحیه عمومي به سمت ناحیه کور مي رویم و بخش ناشناخته رفتار مدیر» براي خودش کم مي شود.

صفحه 41:
4 كوش شنوا داشتن تماس چشمي © سوال کردن: در هنگام ارتباط از طرف مقابل سوال هايي را بپرسیم ک او احساس کند حواس ما به اوست <. تأیید و تأکید از طریق حرکات غیر کلامي (سرتکان دادن ) © تعبير و تفسیر گفته ها 0 زیاده روي نکردن در صبحت م بازخورد دادن به طرف مقابل 0 تغییر نقش گوینده و شنونده به آرامي

صفحه 42:
چند نکته: 41 شنیدن با گوش دادن فرق دارد: شنیدن فقط گرفتن ارتعاشسات صوئي است گوش دادن معنا بخشي به شنیده هاست . به شایعات گوش دهید ‎ange Paar PE ROPE‏ موقعيت هاي مبهم از نظر أن ها و شرايط و موا كه موجن ‎pal‏ و دلواپسي آن ها مي شوند. © مردان وزنان يه ند و تي ارتباط برقرار مي . مردان معمولا" از گفتگو به منظور أكيد موقعيت خودشان استفاده مي كنند و در حالي اغلب آن را براي برقراري ارتباط مورد استفاده قرار مي دهند. 4 قدرت كردار شما بيشر از قدرت كفتارتان است : اعمال شما با صدايي بلند تر از كفتارتان سخن مي به عمل كاربرآيد به ‎eagles‏

صفحه 43:
به عقيده برخى از قوم نگاران » فرضیه ارتباطات موثر در همراهی کامل با نظریات اجتماع گرایی انسان است . فرد در درون سازمان نیاز به نوعی ارتباط با مدیران ارشد» کارکنان وحتی خارج از سازمان با مشتریان وخانواده خود دارد وهیچگاه نمی تواند بدون اولویت والگوی کار» فضای اجتماعی خود را طرح ریزی نماید. براین اساس شاخصه های را در ارتباط موثر در درون سازمان طراحی نموده اند:

صفحه 44:
در اين روش ارتباط به عنوان یک مبنای ارزشی وتضمینی سلامتی بشمار می رود. اگر انسان احساس کند که در ارتباط با مدیران ارشد وسایر کارکنان هیچ ارزش مطلوبی نصیب وی نمی شود مسلما روی به ارتباط با دیگران نخواهد آورد وانزوا طلبی را انتخاب می کند.

صفحه 45:
روان شناسان ومتخصصان علم مدیریت براین باورند که مدیران ارشد مبنای ارتباط موثر می باشند. اگرآنان روش های مشارکت طلبانه وامنیت روانی را در محیط سازمان ایجاد نمایند مسلما از بحرانهای رفتاری وارتباطی در محیط سازمان تا حد بسیارزیادی کاسته خواهد شد وافراد به نحو شایسته ای با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

صفحه 46:
با توجه به این نظریه چون اکثر اوقات فرد ۰ درداخل سازمان سپری می كنوذ لكا اراقناطی‌یرای ازیمی قوانقموتر باشد که در طول مان سپری شدن اوقات فرد دارای حس لذت جویی باشد. مثلا فرد احساس کند که در این روند ارتباطی بهتر می تواند سیر تعالی ورشد راطی نماید. بیشتر کارکنان حس لذت جویی را در ارتباط با مدیران وکارکنان هم رتبه خويش مى جويند .

صفحه 47:
یکی از مدیران موفق جنرال الکتریک می گوید: بهترین لحظات من زمانی است که با کارکنان به فوتبال می روم ویا آنکه آنان را دریک مسابقه ورزشی دعوت می کنم. این احساس که افراد بدانند مدیران هم مانندآنها از دردهای سازمانی آگاه می باشند در تدوین راهبرد استراتژیک بسیار موثراست. ee

صفحه 48:
3-تامين امنيت ‎Security‏ اعمال ورفتار ارتباطى (كلامى وغیرکلامی) در سازمان تا امنيت مى باشد. فقدان امنيت سبب ارتباطات ناييوسته در فرد مى ae ‏در حال فقدان امنیت ۰ ارتباطات فرد بیشتر به منابع قدرت است . دراین‎ ‏شیوه فرد سعی می کند حتی الامکان با‎ ‏افرادی که منبع قدرت می باشند در ارتباط باشد‎ ‏واز طریق آنها بتواند به امنیت کامل واهداف خود‎ دست يابد.

صفحه 49:
۰ درسازمانهایی که در ارتباطات غیرموثر» افراد را به خاطر اظهارنظرهای گوناگون ومنابع متغیر سازمانی تهدید به اخراج می نمایند » هیچگاه امنیت جامع حاصل نمی شود. لذا رهبران راهبردی در اين شیوه سعی درتبیین اهداف سازمانی و توجه به نظرات و انتقادات کارکنان در کاستن شکاف های سازمانی می نمایند.

صفحه 50:
نظام ارتبا طات همچون سلسة اعصاب تا ر و پودهاي سازمان رابه هم پیوند مي دهد . بهینه بودن آن در سازمان بسیار مهم است اگر ارتباط صحيحي در سازمان برقرار نباشد » گردش امور مختل شده و کارها آشفته مي شود . هماهنگي » برنامه ريزي » سازماندهي » کنترل و سایر وظایف مدیر بدون وجود سیستم ارتباطي موثر قابل تحقق نبوده و در غیاب چنین سيستمي امکان ادارة سازمان موجود نخواهد بود.از این رو مدیریت ها باید از کم و کیف رفار ارتباطی آگاه بوده و نحوة ارتباط وکنترل آن رابدانند. هه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان