علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

مهارت های برقراری ارتباط موثر

صفحه 1:

صفحه 2:
فر آیندی است آگاهانه یا نا آگاهانه » خواسته با ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیامهای کلامی و یا غی رکلامی بیان گردیده و سپس ارسال»دریافت وادراک می شوند. این ف رآیند .ممکن است ناگهانی » عاطفی و يا بیانگر باشد

صفحه 3:
جگونه کارائی و اثر بخشی ارتباطاتمان را پیشتر کنیم؟

صفحه 4:
ارتباط فر آیندی است:

صفحه 5:
“ارتباط تنها وسيله انتقالً ۲ 9 ندكى ما در شبكه اى از ارتباطات معنى ميشود -شخصیت ما در ارتباطاتمان شکل میگیرد “ارتباط قنها وسیله دریافت اطلاعات از دیگران است. از طریق برفراری ارتباط است که عاطنه به دیگران منتقل می‌شود. -تصحیح سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها فقط از طریق برقراری ارتباط میسر می‌باشد. ۲ "مهار ‎ti gaan‏ نظير خشم تنها از طریق برقراری ارتباط سالم ‎oleae |‏ وم یک اجتماع منوط به سيالى ارتباط هاى بين فردى است. "ارتباط دستمايه هر نوع رشد فردى و اجتماعى است. ارتباطات جزئ ريشه اى ترين مسائل هستند

صفحه 6:
مراحل برقراری ارتباط موثر ۱. _ تعیین هدف و قصد از برقراری ارتباط ۲ آشتی » شناخت و اصلاح خود ‎ot‏ ساختن و مهیا کردن زمینه ارتباط

صفحه 7:
تعیین قصد و هدف از بر قراری ارتباط . قصد و هدف باید آگاهانه باشد ۲ ارتباط باید دو طرفه باشد ۳ مقاصد باید صریح و صادقانه بیان شود.( پرهیزاز ایجاد زمینه ذهن خوانی)

صفحه 8:
آشتی » شناخت و اصلاح " نخست باید خودتان را درک کنید و سپس دیگران را "بیکانگی با خود یعنی جنگ درون و از جنگ با درون ارتباط موثر خوبی بر نخواهد خواست "در برقراری ارتباط با خود به نظر دیگران توجه نکنید.

صفحه 9:
مد مد مد مد مخ مد نکات مهم در آشتی با با خود صادق باشید و به اين صداقت اذعان كنيد جسم خود را درک کنید. خودتان را بيذيريد به خود احترام بكذاريد در خدمت خود باشيد به فكر اصلاح و رشد خود باشيد

صفحه 10:
ایجاد زمینه ارتباط ‎٠‏ ايجاد فضاى امن كنيد ‏برهيز از تحقير , تهديد , محاكمه و دست انداختن ‏قلاش براى ارتقاء طرف مقابل ‏ايجاد احساس رضايت و لذت ‏عيب يوشى ‏قضاوت نكردن ‏هو فى فيد كيف انلف يف

صفحه 11:
خصوصیات گوش دادن اختصاص زمان بیشتر به گوش دادن 4+ كردن عدم تكميل جملات ديكران عدم باسخ به سوال با يك سوال ديكر آكاه بودن از جهت كيرى هاى شخصى نبرداختن به تخيل يا عدم اشتغال ذهنى با مسائل ده عدم سلطه جویی در مكالمه پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پایان بافتن صحبتهاى وى + < vbw ‏ع‎

صفحه 12:
ایجاد زمینه ارتباط ‎٠‏ حرف بزنید وا خود را بیان كنيد ‏كلام نرم »مثبت و موثر قولاله لیا _ ‏زمينه ذهنى خوب در مخاطب از خود باقى بكذاريد ‏مطمئن شويد او همانطور كه شما صحبت ميكنيد شما را ميفهمد ‏زبان واحساسات طرف مقابل در فهم شما موثر است ‏كاهى سكوت بسيار اعجاز كر است ‏از حركات بدن نشانه ها و ... استفاده كنيد ‏توقع هایتان ,| حذف کند

صفحه 13:
ایجاد زمینه ارتباط 8 هيج احتياجى نيست در صحبت ها مخصوصا در ايميل ها به تمام جزئيات بيردازيد. بلكه فقط لازم است طبق اين فرمول خلاصه كويى/خلاصه نويسى جلو برويد: "مقدمه؛ دليل» اطلاعات. پایان و پیگیری". اين کار به شما کمک می کند تا در خلاصه ترین حالت ممکن ین بهره وری را ببرید تا شنونده گوش خود را بر صحبت های شما نبندد و به فکر راه فرار نباشدا ۶ حس همدردی خود را تقویت کنید سعی کنید خود را برای نظر مخالف طرف مقابل آماده کنید تا از استرس و اضطرابی که گهگاه حین مکالمه و تلاش برای برقراری ارتباط رخ می دهد» بکاهید.متلا زمانیکه شخص

صفحه 14:
ایجاد زمینه ارتباط بهترين سخنرانان مئ9 تلد جه حرفى را چگونه و به چه کسی بزنند. بسیار واضح است كه نوع صحبتى كه شما با رئيس خود دارید؛ با آنچه که به كودكان مى گویید بسیار متفاوت است. پس لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که شنونده شما چه کسی است و صحبت های خود را برای او ساخته و پرداخته کنید.

صفحه 15:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © جلسات رو در رو آسان‌تر است که اشتیاق و احساس‌تان را در جلسات رو در رو به گروه و همکاران‌تان منتقل کنید. آن‌ها نه تنها می‌شنوند شما چه می‌گویید بلکه آن‌را می‌بینند و حس می‌کنند. اين نوع ارتباط هنوز یکی از بهترین روش‌های داشتن ارتباط موئرٍ اعضای یک گروه با یکدیگر است. © ايميل برای موضوعات رسمی» ارتباط از طریق ایمیل همچنان عالی است. این ابزار به شما امکان می‌دهد که پیام‌تان را به اعضای گروهتان منتقل کنید؛ بدون اين‌که آن‌ها را از جایی که هستند تکان بدهیدا متن گفت‌وگو هم ثبت می‌شود و می‌توان به آن رجوع کرد» این‌طوری امکان اشتباهی کم‌تری هم وجود

صفحه 16:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © نفر به نفر گارهناسان اثبات کرده‌انده بهقز است با بعضی از فراده به صورت انفرادی جلسه بگذاریم. یعنی با بعضی از اعضای تيم بايد تك به تک دیدار کرد تا بیش‌تر اثرگذارباشد. برخی با ارتباط چشمی و صحبت رودررو ارتباط بیش‌تری برقرار © تصوير و صدا برخی از افراد پیام را وقتی به‌تر دریافت می‌کنند که با صدا و تصوير همراه باشد. برای مثال می‌شود با پاورپوینت تصاویری تهیه کرد و در جلسه ارائه داد اين امكان هم وجود دارد که در صورت روشن نبودن مفاهیم به عقب برگشت و مرور کرد.

صفحه 17:
چند راه برقراری ارتباط موثر ۶ ارتباط از آموزش دوره‌های آموزشی که برای اعضای تیم طراحی می‌شوند باید مبتنی بر افزايش روابط بین اعضای تیم باشند. اغلب اعضای تیم دوره‌های آموزشی را جدی می‌گیرند؛ به خصوص وقتی در اين دوره‌ها ارزیابی هم بشوند. * نمایش اعتماد به نفس و جديت اطمينان حاصل كنيد كه اعضاى كروه از جديت و اعتماد به نفس شما آگاه‌اند. اگر اعضای تیم احساس کنند اعتماد به تفس کافی ندارید» شما را جدی نمی‌گیرد. جدیت در کار باعث می‌شود حرف‌های شما بهتر شنیده شود.

صفحه 18:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © ساده حرف بزنيد حفیفت این است که همه نمی‌توانند کلمات سخت و پیچیده را در همان لحظه متوجه شوند. بنابراین؛ برای داشتن ارتباطات موثر با اعضای تیم خود از کلماتی استفاده کنید که به راحتی قابل فهم باشد. وقتی که کلمات مبهم استفاده می‌شود» ممکن است پیام اشتباه منتقل شود با اصلا منثقل نشود! © شما هم كوش بدهيد ارتباطات یک خيابان دو طرفه است. حتى اكر شما مدير يا رهبر گروه‌اید دلیل نمی‌شود که بدون گوش کردن به حرف‌های دیگر اعضای تیم فقط حرف بزنید. وقتی آن‌ها صحبت کنند شما راحت‌تر به روحیات آن‌ها پی می‌برید و متوجه می‌شوید چه‌طور می‌شود با هر کدام از اعضا ارتباط بهتری بر قرار

صفحه 19:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © از زبان بدن استفاده كنيد زبان بدن بيام شما را سريعتر و به‌تر منتقل می‌کند» از زبان بدنتان براى انتقال ييام به اعضاى تيمتان استفاده كنيد. صورت و بدن خود را بى حركت نككه نداريد. بنشينيد» بايستيد» از دستهايتان استفاده كنيد لبخند بزنيد» ارتباط جشمى برقرار كنيد. © حواستان به لحزتان باشد يك كلمه وقتی با لحن‌های مختلف گفته شود می‌تواند معناهاى مختلفی پیدا کند. مطمئن شوید که شما با استفاده از لحن مناسب پیام‌تان را به اعضای تیم منتقل می‌کنید. لحن نامناسب می‌تواند آن‌ها را ناامید و دلسرد کند یا بترساند.

صفحه 20:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © از «تكرار» غير ضرورى خوددارى كنيد به اعضاى تيم بكوييد از آنها جه مىخواهيد و بعد از آنها بيزسيد همه جيز براوشان روشن و شفاف:است؟ اكر نبوة تنها در آن صورت دوباره توضیح دهید که چه گفته‌اید. تکرار غیرضروری علاوه بر این‌که دیگران را خسته و کلافه می‌کند؛ باعث می‌شود آن‌طور که باید شما را جدی نگيرند. ۶ ایجاد یک فضای پذیرا شما باید یک فضای پذیرا ایجاد کنید. هرگز اجازه ندهید محیط ‎GIS‏ برای اعضای تیم پر تتش باشد. در محیطی پذیرا و ‏دوستانه؛ پیام‌ها بهتر و روشن‌تر و به دور از سوءتفاهم منتفل ‏می‌شود.

صفحه 21:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری ۴ شوخی ‎MS‏ ‏استفاده از جوک‌های دوستانه موقع برقراری ارتباط کمک می‌کند كه پیام در موقعیتی مناسب و آرام به اعضای نیم منتقل شود. ثابت شده است که شوخی کردن یک راه موثر برای کاهش تنش در فضای کار است. اما به اندازه شوخی کنید؛ شما یک کمدین ۶ خوش‌صحبت باشید ارتباطات در واقع یک مهارت است وحرف زدن هم از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی است. شمرده حرف بزنید» کلمات سنجیده و مناسب انتخاب كنيد تا ييام شما خوب به اعضای تیم منتقل شود. زير لب حرف نزنيد اين از بىاعتمادبهنفسى شما حكايت مىكند روشن و واضح و با صدایی رسا حرف با

صفحه 22:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © دو رو و رياكار نباشيد هیچگس دوست ندارد با کسی کار کند که به او اعتماد ندارد. اگر مرذم حس کنند زهبرشان شایسته‌ی اختماذ است؛ از او حمایت می‌کنند و تمام خطراتی را که در مسیرشان وجود دارد؛ می‌پذیرند. اما اگر رهبرء شخصیت ضعیفی داشته باشد و افراد گروهش به ریاکاری او پی‌ببرند. هرگز آن طور که باید» نمی‌توانند به رهبرشان اعتماد کنند. یادتان باشد فقط در صورتی اعتماد (به بهترین شکل خود) ایجاد می‌شود که صادقانه رفتار کنی» تفکر هوشمندانهداشته باشید و در تصمیم‌گیری‌هایتن قاطع باشید. به خاطر داشته باشید اگر اعتماد وجود داشته باشد» بخشش و همکلی.هم هت مزکم نبی‌تواننة افزلقتی زا که یه آنها اعتقل دارند» ببخشند. أما إحتمالا خود شما هم ‎isles‏ هی

صفحه 23:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © رابطهى صميمانه داشته باشيد مهم است كه ارتباطاتتان با افراد دوطرفه باشد. نبايد تنها شما صحبت كنيد؛ اجازه بدهيد افراد سازمانتان حس كنند به آنها اهميت می‌دهید. وقتی روابط تا حدودی صمیمانه باشد» مكالمه دلنشينتر و موثرتر خواهد بود. البته رابطه‌ی صمیمانه به این معنی نیست که بگذارید همه‌ی افراد» همه چیز را بدانند؛ این کار اصلا لزومی هم ندارد! اما فاصله گرفتن و در سایه ماندن» اجازه نمی‌دهد که ارتباط شکل واقعی خوود زا داشته باشد. اگر شما ززابط عردتان با افزاد ‎by‏ كازكنان يا دوستان‌تان را توسعه ندهید و در سایه بمانیده هرگز نخواهید فهمید در ذهن‌شان چه می‌گذرد و زمانی از آن مطلع خواهید شد که برای هر اقدامی درباره‌ی هر نوع رابطه‌ای» دیگر دیر شده است.

صفحه 24:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © صريح و ساده باشيد یک شخصیت روشن, مشخص و دقیق بهتر از یک شخصیت پیچیده است. افراد در مواجه با شخصیت‌های مرموز و پیچیده» کمتر احساس لمنیت می‌کنند. بهتر است در ارتباطات‌تان به جای اينكه طورى رفتار كنيد كه طرف مقابل حس كند قصد كيج كردن او را دارید تا خلع سلاح شود؛ بیاموزید كه نيازى نيست با طرف مقابل بازى كنيم تا در رقابت با لو جلو بيفتيم. در ارتباطات‌تان» اهداف خودتان را در نظر داشته باشید و سعی کنید به آنها برسید؛ ولی همان‌قدر هم به دیگران و اهداف‌شان اهمیت بدهید. با زیاده‌گویی و سردرگم کردن طرف مقابل» سعی نکنید پیروز میدان باشید. نکته‌ی مهم دیگر هم لین لست که اگر هميشه صریح باشید و مستقیم اصل مطلب بروید» شانس بیشتری برای برقراری ارتباط دارید و ا شنیدن حرف‌های شما بیشتر می‌شود. اما هرچقدر بیشتر 2 طرف مقابل طولانی‌تر و کسل‌کننده‌تر خواهد شد و او کمتر به صحبت‌های شما گوش می‌دهد.

صفحه 25:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری قرار بدهيد بهترين افراد در زميندى ارتباط موثرء تنها روى يادكيرى و كسب مهارت يا دريافت اطلاعات تمركز نمىكنند؛ آنها در انتقال ايده؛ اولويتبندى انتظارات؛ اقدامات الهامبخش و كسترش جشماندازهايشان هم مهارت خاصى دارند. هميشه به ياد داشته باشيد كه كليد تأثيركذارى بر طرف مقابل‌تان» داشتن یک قلب خوب است. هرچه شما در ارتباطا روی کمک کردن به دیگران تمرکز کنید (بعنی بیشتر انرژی بگذارید تا بخواهید برای‌تان انرژی بگذارند)» به هدف زده‌اید. بهتر است بیشتر از آنكه به نتيجه توجه كنيد به فكر يك ارتباط درست باشید. ممکن است فکر کنید که با اهمیت دادن به خواسته‌ی طرف مقابل» او از شما سوء‌استفاده می‌کند. اما مطمئن باشید اگر در همه‌ی موارد به حفظ تعادل توجه کنید» به نتیجه‌ی مطلوب خواهید رسید و حس نمی‌کنید از شما أن رأ تحت تا

صفحه 26:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © ذهن باز داشته باشيد در اغلب موارد يافشارى روی طرز فکرهای قدیمی‌مان که سال‌ها با آنها زندگی كردهايم» بزرگترین عامل محدودکننده‌ی ما در برایر فرصت‌های تازه خواهد بود. ویژگی یک مدیر خوب و یک فرد ماهر در ارتباط موثر» جبهه نگرفتن در برابر ایده‌ها و نظرات جديد است. اين رهبر با ميل و رغبت به دنبال اين است كه ذهن خود را براى يذيرش نظرات و مواضع مخالف آماده کند تا بتواند در صورت لزوم رضایت‌شان را جلب کند و آنها را با خود همراه سازد. بگذارید شما را به چالش بکشند» همین کشمکش‌ها باعث پیشرفت شما می‌شود. چون هر نظر تازه و متفاوتی افق تازه‌ای از موضوع مورد نظر را در ذهن انسان باز می‌کند. بهیاد داشته باشید مهم نیست که آنها با شما موافق باشند با مخالف اینکه شما با آرامش و صبر و حوصله به آنها گوش بدهید و به مباحثه با آنها بيردازيد» مهم است. با ذهن باز با افراد تبادل نظر کنید و سعی کنید چیز هایی از یکدیگر ياد

صفحه 27:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © كمتر حرف بزنيد و بيشتر كوش كنيد مشخص است اينكه تنها شما صحبت كنيد؛ به اين معنا نيست كه درگبر یک مکالمه شده‌اید و گفتوگو آغاز شده است! متعارف‌ترین شکل گفت‌وگو در جریان گفت‌وشنود متقابل شکل می‌گیرد نه در جریان یک سخنرانی و نه زمانی که شما با خودتان در حال گفت‌وگو هستید. یادگیری با حرف زدن کسب نمی‌شود؛ چون در این حالت شما فقط اطلاعات را منتقل می‌کنید و چیزی دریافت نمی‌کنید تا به آموخته‌هایتان اضافه شود. گوش‌هایتان را برای شنيدن آماده كنيد تا روى اولين يلمى كسب مهارت ارتباط موثر قرار بكيريد.

صفحه 28:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری ۶ همدلی را جایگزین خودخواهی کنید من رهبران خردمندی را می‌شناسم که اعنقاد دارند انسان نباید ویژگی‌های درونی و اخلاقی خود را با هیچ چیز معامله کند. یک ارتباط خوب زمانی شکل می‌گیرد که صراحت در افراد» با همدلی و توجه به طرف مقابل همراه باشد نه با تکبر ناشی از خودخواهی. اين را بدانید که ارتباط همدلانه نمایانگر اصالت و شفافیت درون است که در حال حاضر کمتر در افراد و جوامع وجود دارد. در ارتباطات‌تان با افراد» دقت کنید که تکیه کردن به افراد قابل اعتماد و همدلی با آنهاء به مراتب بهتر از ارتباط همراه با خودخواهی و توجه افراطی به خودمان است. هرچقدر طرفین رابطه بیشتر درگیر خودخواهی باشند» ارتباط شکننده‌تر می‌شود. درک این اصل متقابل در ارتباطات‌مان به نوبه‌ی خود باعث می‌شود خشم به احترام و شک به

صفحه 29:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © نانوشتهها را هم بخوانيد اين اصل به اين معناست كه تنها به جيزهايى كه مىبينيد توجه نكنيد. سعى كنيد درك بالايى داشته باشيد. همه جيز كه نبايد كفته شود! بعضی چیزها را درباره‌ی مسائل و افراد باید ناگفته بفهمید. ویژگی‌هایی را که منعکس‌کنند‌ی یک رهبر بزرگ است در ذهن‌تان تصور کنید؛ آنها برای درک چیزهای گفته‌نشده. شنیده‌نشده و آنچه که شاهدش نبوده‌اند» توانایی خارق‌العاده‌ای دارند. مثل این است که سفیدی‌های بین خطوط یک نوشته را هم می‌توانند بخوانند. بنابراین می‌دانند مسیر رسیدن به پیشرفت. به معنی فاصله گرفتن از افراد و جامعه‌ی تحت رهبری‌شان نیست. چند لحظه چشم‌ها و لب‌هایتان را ببندید و خوب گوش کنید؛ از اينکه قادر به درک چه چیزهای تازه‌ای هت هشن ددن من نماض

صفحه 30:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محیطهای کاری ۴ روی موضوعی که می‌خواهید درباره‌ی آن صحبت کنید تسلط کافی داشته باشید درباره‌ی موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید» اطلاعات بسیاری جمع‌آوری کنید (حتی اگر هنگام صحبت» از همه‌ی آن اطلاعات استفاده نکنید). اگر دیگران احساس کنند که شما درباره‌ی موضوع صحبت‌تان تخصص کافی ندارید» به ندرت پیش می‌آید که وقت‌شان را در اختیار شما بگذارند. اکثر افراد موفق» علاقه‌ای ندارند به صحبت‌های کسی گوش بدهند که چیزی به آنها اضافه نمی‌کند.

صفحه 31:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری * حتما شنيدهايد كه می‌گویند مهم نیست چه می‌گویید» اینکه آن را چگونه می‌گویید مهم است. حقیقت مهمی در این جمله وجود دارد. © افاقا این خیلی مهم است که شما چه می‌گویید. © افرادی که دارای توانایی برقراری ارتباط موثر هستند» به هردوی اين موارد (اينکه چه می‌گویید و چگونه می‌گویید) اهمیت می‌دهند و اين باعث می‌شود آنها در دام اينکه تبدیل به یک شخص صرفا حراف شوند نیفتند.

صفحه 32:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری © به تكاتك افراد كروه اهميت بدهيد ‎ayaa, gies‏ قزار تیتبت با افراد به‌ضورت: تکتتفرهو اختضاضی ارتباط داشته باشند. یک فرد با مهارت برقراری ارتباط موثرء باید بتواند در نوع صحبت کردن و برخوردش انعطاف لازم را داشته باشد. بید بتواند با ۱۰ نفر یا ۱۰۰۰۰ نفری که در سالن کنفرانس حضور دارند» به راحتی صحبت کند به‌طوری که هر فرد احساس کند با او به‌طور مستقیم صحبت می‌شود. اگر در جایی هستید که با تمام افراد حاضر همزمان مشغول گفت‌وگو هستید» باید بتوانید برای خودتان اعتبار کسب کنید و اعتماد افراد ‏را جلب کنید. وجود تفاهم و ارتباط درست. کلید تعاملات موفق ‏هستند.

صفحه 33:
چند راه برقراری ارتباط موثر در محيطهاى کاری درسهاى رهبرى كه در اينجا كفته شدء در هر زمان و براى هر نوع ارتباطى مورد استفاده قرار مىكيرند. زمانىكه مىخواهيد بيامى براى برقرارى ارتباط ارسال كنيد (بهطور مستقيم يا غيرمستقيم از طريق شخص سوم) مطمئن شويد كه بيامتان درست و صحيح منتقل می‌شود» مستدل است و باتوجه به منطق ‎JS gas‏ دارای اعنبار شنناخته می‌تلود. مهمتن از همه این اسنت که احساس کنید برقراری ارتباط برای پرداختن به خودتان نیست و به منظور تعامل با دیگران صورت می‌گيرد. اگر در ارتباط به طرف مقابل در حد متعارف اهمیت داده شود تعدادی از مشکلات ارتباطی حل می‌شود و روابطتان پیشرفت می‌کند.

صفحه 34:
هیا دیگران آنگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند هر زندگی زنبوری زندگی کنیم هوقولوا للناس حسنا

صفحه 35:
كليد های ارتباط با همسر و فرزندان هیرای تربیت فرزند از ترییت خود شروع کنیم «وقولا له لينا لعله يذكر او يخشى «وجادلهم باللتى هى احسن

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان