صفحه 1:
دکتر رامبد باران دوست
ری الما
آستان قدس رضوی «هینت pale دانشگاه
©0666/00/6
صفحه 2:
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
& ie
تسهیل سازی چی ae
* تسهیل سازی اساسا در باره به جامه عمل پهشانیدن
کلمات خوب در تئّوری های رهبری است
* همانند دیگر مهارتهای رهبری . تسهیل سازی یک فعالیت
روزانه است . اینجا یا آنجا انجام می شود . همانگونه که
یک فرد در وضعیت های گوناگون با دیگران مواجمه می
شود
* عمل تسهیل سازی یک عادت کاری خوب است . یک هنر
روزانه ء اما همانند تمام عملیات بیشتر از فقط یک عادت
است . زیرا همواره اصلام و گسترش داده می شود
* فعالیت های ما. که شامل توانایی های ارزشمند و
باکیفیت ما است درجهت بهبود نیز انمام مى كيرد
صفحه 3:
9
دکتر رامیدباران دیست و6 عطمسوط
صم bes. 9[
5
مديريت و رهبري سر
علم و هنر متشكل كردن » هماهنگ نمودن » رهبري و
مطلوب با حداكثر كارايي .
صفحه 4:
5
Su
9
(هبری
۰ تعاریف ارائه شده از رهبری, از نظر تعداد معادل یا برابر تعداد
کسانی است که در صدد ارائه تعریفی از آن برآمده اند .
٠ فرایند تاثیر بر فعالیتهای گروه در جمت تعیین
هدف و دستیابی به آن 6عومسسممممجی
* اتفاق : مستلزم اعمال نفوذ
* افتلاف : باید بدون اعمال زور باشد
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
صفحه 5:
[9 bes. صم
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
0
تئوریهای شخصیتی 59
eu.
براساس این نظریه ویژگیهای شخصیتی یک رهبرباعث انجام کارهایی
میکردد که دیگران ازانجام آن عاجز میباشند.
شش ویژگی رهبران مجفق :
ا-پویایی وجاه طلبی
۲-علاقه یا تمایل به رهبری واعمال نفوذ بردیگران
۳-صداقت ودرستی
عا-اعتماد به نفس
۵-هوش
#-داشتن, دانش فنی عمیق در رابطه باموزه مسئولیت
صفحه 6:
[9 bes. صم
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
تسهيل كننده بودن 5
برعت
براى تسهيل كننده بودن نكرشى دوكانه وجود دارد ء به عنوان فرآيندى كه به
افراد کمک می كند كه كارشان را انجلم دهند . هم در مورد انجام
وظلیفشان است و هم در باره کمک به تک تک افراد گروه که بتمانند
کارشان را بهتر انجام دهند
* دروضعیت های بی ثبات همانند تفییر سازمانی یاسازماندهی مجدد
عملکرد رهبران بعنوان تسهیل کننده به مقدار زیادی می تواند مجثر باشد .
* با جابجایی زمین در زیر پای شما . احساس امنیت داشتن و ایمن بودن
خيلى سخت است . اما تسهیلات می تواند یک تلثیر مشخص و اثرگذار
باشد
۰ در هلت عدم اطمینان , کمک گروه های افراد می توان د اهدافشان را
تشریم کند و راههای عملی مناسب و مفید برای انجام کار را ارائه نماید .
این به ما کمک می کند که در باره وضعیت هایی که ممکن است در تن
قرار بگیریم . یقن بیشتری داشته باشیم
صفحه 7:
5
يحت
٠» جدول بعضى از مشخصه هاى فعاليت هاى رهبرى و بعضى از فعاليت
هاى مرتبط تسهيل سازى را نشان مى دهد
۶ این جدول آثبات می نماید که تسهیل سازى بعنوان دست راست رهبرى
مطرح است » رهبری می تواند یک حس هدایت گری و یا حسی باشد
نسبت به آنکه چه چیزی درست یا غلط است نیازی نیست که چه چیزی
سهل الوصول یا عملی است » مهارت تسهیل سازی اینجا به مک می
آيد
* وقتی که رهبری با سوالهای سخت يا چالشهای متفاوت درزمانی که راه
کار مشهودی در آن زمینه به نظرش نمی رسد مواجه می شود ؛ اين مى
تواند او را به تردید و یا حتی ناامیدی بکشاند » دراین صورت تسهیل
سازی به صورت غیرقابل انکلر رخ می نمایاند »تسهیل سازی همواره
خوش بینانه است و همیشه به دنبال راه عملی برای حركت رو به جلو
است
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
صفحه 8:
دکتر رامیدباران دیست و6 عطمسوط
صم bes. 9[
رهبرى و تسهيل سازى ary
تسهیل سازی .... أرهبرى
کمک به افراد برای یافتسن نگرش هایشان | داشتن چشم انداز بلند مدت
درآینده
به وسیله توضیح ارزشهای مختلف و ایجاد | اهمیت دادن به ارزشها و مقاصد اخلاقی
اهداف مشترک
پرسش از افراد در باره احساسشان در قرار
گرفتن در وضعیت های مختلف و چگونگی
اثرگذاری این چالشها برآنها
تشویق افراد به درک انتظارات و رویاهایشان
و توانایی بیان آنها
کمک بسه افراد گرفتسن برای درک عاقلانه
شرایط جدید و فهمیدن اينکه چه جایگزین
هلیی درآینده بر آنها متصور است و اینکه از
خودشان بپرسند که شرایط جدید برای آنها
جه مفهومی دارد
توجه به سازگار بودن در مواجهه با چالش
تشریح مناسب آینده با فن بیان مناسب
تمرکز بر آینده براساس خلاقیت و تغییر
صفحه 9:
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
تسهیل سازی
شناسایی عقاید و موقعیت ها و تعهد ها . تشریح
عفاید و جستجوی اصول مشترک
کمک به افراد برای اینکه کارهایشان رابا یکدیگر
انجام دهند
حفظ دوستان بحرلنی (آنلنى هستند که سوالات
سفت را پرورش می دهند و فرضیه های مشترک را
به چالش می کشند)
اطمینان به افراد که تضاد در وضعیت های چالشی
طبیعی است و اطمینان دادن افراد به اینکه در
حالتی که عدم تولفق وجود دارد امری طبیعی است
و کمک به افراد برای درک دورنمای کارها و در عین
حال عدم توافق های داخلی را حل کنند
تمرکز افراد بر بحث برروی عملیات و وظلیف و اینکه
آنها برای گسترش سرویس دهیبه دیگران چه می
وانند انجام دهند
رهبری ..
جستجوی تشریک مساعی و تعهد
ارجاع کار به افراد
گوش کردن به سوالات سخت
حرکت به سوی و نه بر علیه . تضاد و اختلاف
جستجوی خدمت دهی و گسترش خدمت دهیبه
دیگران
صفحه 10:
تسهیل کنندگان متمرکز بر وظايف 60
Su
9
* مسیر عقلانی اغلب بهترین راه برای انجام کار
است . برای گروهی از افراد که در بینشان مقداری
آشفتگی و اختلاف وجود دارد که کدام راه را طی
کنند ؟ تبعیت از یک فرایند منظم » خود یک راه حل
است
٠» در چنین شرایطی . گذراندن زمان زیادی برای
تقسیم اندوه ها می تواند بدترین چیز باشد » بهتر است
که بگذرند و کاری انجام دهند
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
صفحه 11:
سوالات کلیدی
دراین وضعیت چه چیزی نیاز است ؟
برای انجام ماموریست و اهدافعان چسه کاری
نیاز است که انجام شود؟
جه كارى را بايد انجام دهيم که مفید باشد؟
یا اهداف مهمی وجوددایند که نادیده گرفته
شده باشند؟
آبا تعام مشاهدات ممکن درنظرگرفته شده
saa
طبقات اصلی کدام و در باره چه هستند ؟
مهمتزين هدف براى ما جيست ؟
آيا درميان خودمان توافق داريم ؟
اکرما برریی اولویست های کلیدی توافسق
نداشتیم چه كارى بايد اتجام دهيم ؟
چگونه این اهداف به مرحله عمل می رسند؟
چه چیزی یا تا چه زملنی تن کار ید انجام
شود
چه کسی چه کاری را درچه زملنی انجام می
چگونه عاحی فهمیم کهییک هدف انجام شده
است ؟
ا ات ام اقا ماه اس ی
اهداف و واقعیات تسهیل
عمل
ازهرشخصی بخواهید کسه اهدافسش را در
گزارشی بنویسد و طی جلسه طوفان مغزیبا
حضور همه اعضا مشخص شود که لیا موردی
از قلم افتاده است یاخیر
ازچند داوطلب بخواهید که طبقنه بندی
نمایند و سپس ارتباط بین طبقات و گروهها
را بررسی تمایید.
ازهرزوج بخواهید که برسه با چهاراولویت
توافق کنند و لیست ها را با حضور اعضای
گروه مقایسه کنید
ازگروه بخواهید که هرکس برای انجام یک
هدف مشخص شود و نتايج را دريافت كنيد
برای هرطرح عملیاتی .از کروه بخواهید که
نقشها و مسئوليتهابشان را مشخص کنند
گام
1 تولید اهداف
2+ دسته بندی اهداف
3: توافق برولویت ها
4: انجام طرح
5 : تعهد بر انجام
صفحه 12:
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
فرآيند تسهيل سازى 5
Su
اگر به طور مثال به دنبال حل یک تضاد هستیم » لیست مراحلی که
ممکن است به نظر برسد می تواند شبیه زیر باشد
تصدیق تضاد : توافق بر روی مشگل
بیان اختلافات : تهیه کردن تمام نظرات و وضعیت های ذکرشده در
جدول
توضیح دادن اختلافات : ابعاد اختلاف در چیست ؟
بنا نهادن اصول مشترک : بر چه چیزی توافق داریم ؟
مذاکره برمسائلی که درآن توافق نداریم
توافق یا تصمیم گیری
صفحه 13:
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
* در این مفهوم که وضعیت آتن به لحاظ
اهمیت , حتي در glow سازمان ملل متحد
نیز مورد بررنسي قرار مي گیرد» مثبع انساني
توسعه یافته را انساني مي داند که داراي
روش و مهارت كافي مربوط به حرفه خويش
بوده و در يك كلام داراي توانايي كافي براي
انجام امور محوله و نيز ذهني كنكاشكر,
مساله یاب تحلیلگر و نوآور باشد.
۰ آموزش بدو خدمت
۰ آموزش حین خدمت
۰ آموزش پایان خدمت
صفحه 14:
۳۱9
3
i ۱
ما
) 2
iz
دکتر رامید پاران دوست ورس( سطلسسو
ا 7
آموزش بدو خدمت Se
۳
۳ ol jag
ايي با اسناد و
| 3
تسج wsaudoi - slot
يي با وظايف ese ی
واحد و سازمان
يي با قوانین و
ئين نامه هاي
۳
صفحه 15:
Su
486 8
نیاز سنجی - برنامه ریزیم
See ee
صفحه 16:
9
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
ارزيابي اثربخشي و كارائي آموزشي 5
Sku
بررسي گزارش as ۱ نظر سنجي از شاغل
| بررسي “Gana ۹۱ نظر سنجي از
ملم ۱/۰ ارزيابي سريرست
1g = سس
بررسي كزارشات ,۱ a نشي ۳
كيفيتي تفر مت ری
بررسي آماري ا
و نسبتهاي آموزشي ظر در موزهی |
صفحه 17:
امید پاران دوست وس( سطلسسو
رجف تمس
صفحه 18:
9
دکتر رامیدباران دیست و6 عطمسوط
صم bes. 9[
صفحه 19:
|)
9
دکتر رامیدباران دیست و6 عطمسوط
صم bes. 9[
الكوى رهبرى مشاركتى عت
درسال 1973دو پژوهشگر به نامهاى ويكتور رم وفليب يتان الكوى رهبرى
مشارکتی را ارائه کردند.
براساس این نظریه رفتار رهبر ومشارکت اعضا در تصمیم گیری مورد توجه قرار
میگیردو با توجه به شرایط مختلف بایدمجموعه قوانین ومقررات به صورتی
دقیق رعایت گرددوباتوجه
به شرایط مختلفمیزان مشارکت افراد در تصمیم گیری 7
صفحه 20:
9
دکتر راميد باران ديست ممم دج فر سلج ححا
اوه دس
موضوعات بيشنهادى أتى 5
٠ كاركاه آموزشى كار تيمى
٠ مديريت مشاركتى در عرصه خدمات رسانى معنوى
٠ مديريت فرايند هاى تامين رضايت زيوار
٠ روان سازى جريان خدمات به زوار و دستاوردهای
ان
صفحه 21:
ار وج عا یم
*دکتر رامبد باران دوست
*هيئت علمي دانشكاه
ای مهو ها volo w/e
ce سر لتق
گروه توسعه کار تيمي ایرانیان
وا