صفحه 1:

صفحه 2:
ها ‎SS‏ ‏مهار تهای زندگی ی خود آگاهی * برقراری ار تباط * غلبه برخشم کنترل استرس 2 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 3:
ااا لت مهارتهاى ارتباطى * برقراری ارتباط موثر * برقراری روابط میان فردی موثر * رفتار جرات مندانه

صفحه 4:
مهارت برقراری ار تباط موثر دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 5:

صفحه 6:
ال * آهمیت ار تباط ۳ "" ارتباط تنها وسیله انتقال اطلاعات به دیگران است. [آارتباط تنها وسیله دریافت اطلاعات از دیگران است. "از طریق برقراری ارتباط است که عاطفه به دیگران منتقل می‌شود. تصحیح سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها فقط از طریق برقراری ارتباط میسر می‌باشد. مهار هیجان‌های منفی نظیر خشم تنها از طریق برقراری ار تباط سالم میسر است. بلوغ یک اجتماع منوط به سیالی ارتباط های بین فردی است. "ار تباط دستمایه هر نوع رشد فردی و اجتماعی است. "" تمامی آسیب‌های فردی و اجتماعی ربشه در ارتباط ناسالم دارند. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 7:
a ارتباط فرایندی است متشکل ازفرستنده؛ گیرنده » کانال ارتباطی و بازخورد 7 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 8:
با ‎SS‏ ‏عناصر اصلی ارتباط * عناصر کلامی ارتباط * عناصر غیر کلامی ارتباط دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 9:
اجزای ارتباط * محتوای کلام ۴ تن صدا "" توجه به ابعاد فرهنگی و خرده * آهنگ صدا فرهنگی * تماس چشمی * چگونگی شروع صحبت " حالات چهره ای * نحوه جمله بندی * ژست ها * زمان بندی ارتباط کلامی * حالات بدنی * ملاحظات موقعيته ™ چگونگی جمع بندی و ختم ارتباط 9 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 10:
SS ‏ها‎ ‏قاط‎ ait an ‏مرخ‎ " شروع * تداوم * پایان درتمامی این مراحل هم رفتار کلامی وهم رفتار غير كلامى نقش دارند

صفحه 11:
a ‏شروع‎ خودآگاهی وارزیابی افکار(ناکارآمد) واحساسات * سلام همراه با لبخند * استفاده از پرسش های کوثاه وساده * توجه به علاقمندی های طرف مقابل * تعریف وتمجید از شخص مقابل در حد متعارف * ارائه اطلاعات در مورد خود 11 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 12:
تداوم * خوب گوش دادن * خود را علاقمند نشان دادن * بیان علایق خود * تغییر به موقع موضوع صحبت 12 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 13:
با ‎SS‏ ‏پایان ‏* ایجاد احساس خوشایند * توجه به رفتارهای غیر کلامی طرف مقابل * داشتن نقش فعال تری برای پایان دهی * خاتمه دادن به گفتگو قبل از شروع یک موضوع جدید 13 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 14:
ااا كوش دادن شنيدن در مقابل كوش دادن فعال دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 15:
با ‎SS‏ ‏اهداف گوش دادن ۴ راهنمایی گرفتن * درک دیگران * حل مشکلات * فهمیدن احساسات دیگران * حمایت عاطفی دیگران * کسب اطلاعات 15 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 16:
لا خصوصيات كوش دادن فعال "" اختصاص زمان بيشتر به كوش دادن بجاى صحبت كردن 7 عدم تكميل جملات ديكران "" عدم ياسخ به سوال با يك سوال ديكر * آگاه بودن از سوگیری های شخصی * نپرداختن به تخیل یا عدم اشتغال ذهنی با مسائل دیگر * عدم سلطه جویی در مکالمه ۴ پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پایان یافتن صحبت‌های وی * دادن بازخورد پرسیدن سوالات باز .. عر سرت شیر

صفحه 17:
SS ‏با‎ گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و با حتی بیشتر از آن انرژی مصرف می ‎KS‏ دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 18:
ای ۲ توصیه هایی برای کار آمد تر کردن ار تباط کلامی دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 19:
2 0 a هنكام صحبت كردن : - مطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال با اظهار نظر كردن را دارد. - سعى كنيد خود را جاى شنونده قرار دهيد و احساسات او را در نظر بكيريد. - آنجه را می‌خواهید بگویید. واضح بیان کنید. - به شنونده نگاه کنید. - مطمئن شوید که آنچه که می‌گوبید با تن صدا و زبان بدنی شما هماهنگی دارد. - تن و آهنگ صدای خود را تخ - تبه صحیت رده و با تا هرقیات رزاد مر قرع( هیده نی . - از دیدن علائم آشفتگی در شنونده غفلت نکنید. 19 ادكتر مهرنوش خشتودى فر

صفحه 20:
۹۹۰۰۰۰ هنكام كوش كردن: * سوال بپرسید تا کاملا متوجه شوید که موضوع چیست * خلاصه كنيد * كوش كنيد واز قضاوت كردن پرهیز کنید دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 21:
ای ۲ توصیه هاپی برای کار آمد تر کردن ارتباط غیر کلامی دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 22:
Sh ‏استفاده از عناصر غیر کلامی برای كوش‎ دادن * چهره خود را به سمت گوینده بچرخانید. * از سایر گیرنده‌های بدنی غیر از گوش‌ها نیز استفاده کنید . * ازچشمهای خود به عنوان یکی از بهترین ابزارهای دریافت ‎ple,‏ ‏استفاده کنید. * به پیام‌های غیر کلامی که توسط گوینده ارسال می‌گردند بازخورد دهید . 22 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 23:
۹۹۰۰۰۰ روش‌های موّثر برای گوش دادن فعال * توجه کردن به فرد مقابل * سوّال کردن ۴ باز خورد دادن ۶ با عباراتی دیگر بازگوکردن * خلاصه نمودن * مدیریت فرایند ارتباط

صفحه 24:
توجه کردن به فرد مقابل دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 25:
با ‎SS‏ ‏تيجه ین رفس به فردی که صحبت می کند. نگاه کنید. در عین حالی که سایر افراد حاضر را نیز مد نظر دارید و به واکنث های آنها توجه 3 ین تماس چشمی را با فردی که سخن می‌گوید 25 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 26:
a ‏توجه کردن به فرد مقابل‎ نشان دهید که به حرف‌های گوینده علاقمند هستید. از واژه‌ها و اصواتی که نشانه توجه هستند استفاده کنید. واژه‌ها و اصواتی نظیر بله.آهان. متوجه ام تکان دادن سر زدن گره در ابروانداختن از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی توجه کردن ‏ هستند 26 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 27:
با ‎SS‏ ‏توجه کردن به فرد مقابل بیشتر اوقات کمی به گوینده متمایل شوید. حالت بدنی آسوده و راحتی به خود بگیرید. حرکت و جنبش فیزیکی خود را به حداقل برسانید. 27 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 28:
با ‎SS‏ ‏توجه کردن به فرد مقابل نشانه‌های غیرکلامی گوینده را به شیوه‌ای ظریف تکرار کنید. با تکرار کلماتی از آنچه که وی گفته است او را به صحبت بیشتر در مورد موضوع تشویق کنید. به عبارت دیگر واکنش‌های شما باید منطبق با موضوع صحبت باشد و این هماهنگی و انطباق به شیوه‌ای مناسب به فرد

صفحه 29:
از گوینده حرف بیرون بکشیدا مثلاً به او بگویید: من مایلم در این زمینه بیشتر بدانم. ویا کمی بیشتر برایم بگو مترصد شنیدن چیزهایی که گفته نشده‌اند باشید. از خود بپرسید چه چیزهایی باید گفته می‌شد و یا شما انتظار داشتید بشنوید ولی گفته نشدند؟ 29 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 30:
SS ‏با‎ توجه کردن به فرد مقابل 30 ببینید هر چیزی چگونه گفته ۱ 8 می شود. هیجان و نگرش پشت کلمات حتی از آنچه که عملا می‌شود مهم‌تر هستند. بنابراین به چیزی بیشتر از کلمات به زبان آورده شده توجه کنید. به ياد بياوريد كه زبان بدن و آهنك صدا بسيار مهم هستند. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 31:
با ‎SS‏ ‏توجه کردن به فرد مقابل کمتر صحبت کنید. زمانی که کسی صحبت می کند کمترمی تواند گوش کند. 31 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 32:
توجه کردن به فرد مقابل یه 32 گوینده نشان بدهید که گوش مي‌کنید و به آنچه که وی می‌گوید. علاقمند هستید. این کار را باپرسیدن سوال بازخورد دادن» تکرار صحبت‌های اوبا استفاده از عباراتي, متفاوت؛ و خلاصه کردن حرف هایش انجام دهید. البته به خاطر داشته باشید که در اوایل صحبت فرد مقابل, کلام او را قطع نکنید. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 33:

صفحه 34:
ها ‎SS‏ ‏اهداف سؤال كردن * سؤال كردن به فرد راوى نشان مىدهد كه شما به صحبتهاى اوگوش می‌کنید. * سوال کردن وسیله خوبی برای جمع آوری و سازمان بندی اطلاعات است. سوال کردن روشی است برای ابراز آنچه که اگر جز به حالت سوّال مطرح می‌کردید. جنبه موعظه و یا درس کلاسی و نصیحت پیدا می کرد. 34 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 35:
با ‎SS‏ ‏-باز خورد بدهید. - با عباراتی دیگر بازگو کنید. - خلاصه کنید.

صفحه 36:
SS ‏با‎ باز خورد دهید. "" بازخورد دادن راهئى براى بررسى اين است كه آيا برداشت شما درست است 36 يا خير. زمانى كه كوينده مكث مىكندء فرصت متاسبى براى شما فراهم مىكند تا در يابيد آيا آنجه را كه شنيده يا ديدهايد به درستى فهميدهايد يا خير. اين كار با استفاده از بازخورد انجام مىشود. بازخورد دادن از يك سو وسیله‌ای است برای محک زدن شنیده‌ها ودیده‌های شما و از سوی دیگر وسیله‌ای است برای کمک به فرد مقابل تا در یابد که آیا واقعاً آنچه را که احساس می‌کند به درستی منتقل کرده است یا خیر. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 37:
a باز خورد دهید برای بازخورد دادن, آنچه را که گوینده گفته است تکرار نموده یا گو نمایید. می توان عين همین کار را در مورد احساسات نهفته در پشت کلام راوی نیز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مکث کنید و به گوینده فرصت دهید تا واکنشی نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اينکه شما به درستی بازخورد داده ايد این است که فرد مقابل سرش را به علامت تایید تکان می دهد و یا می گوید بله. همین طور است. درست است. 37 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 38:
SS ‏با‎ با عباراتی دیگر بازگو کنید 38 كاهى تكرار جند كلمه آخر كوينده او را به ادامه كفتار تشويق مى كند. بهترين راه اين است كه نسبت به وازه هاى كليدى و مهم طرف مقابل حساس باشيد و همانها را با عبارتى دیگرتکرار کنید. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 39:
با عباراتی دیگر بازكو كنيد. يك صورت بندي تازه از محتواي صحبت ارانه دهید. صورت بندي 39 مجدد سبك خاصي از بازخورد دادن و يكي از بهترين ابزار كوش دادن فعال است. بازگوکردن آنچه که گوینده بیان کرده است باعث می شود که اصل موضوع معلوم گردد.بار منفي صحبت برداشته شود» و ارتباط تداوم یابد. بازگو کردن و صورت بندي مجدد همچنین وسیله اي است جهت ترجمه جملات موقعيتي به جملات مربوط به علایق و نیازها. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 40:
خلاصه کردن. بخشی از 40 انواع بازخوردها است اما زمان هایی هست که خلاصه کردن اهمیت خاص و ویژه خود را دارد. مثلاً وقتی یک قسمت از صحبت تمام شده. می خواهیم آن را ببندیم و به قسمت دیگر صحبت برویم. برای خلاصه کردن. هسته اصلی صحبت تکرار شده و نکات مهم مورد تاکید قرار می گیرند تا شنونده بفهمد که آیا همه چیز را درست برداشت کرده است يا خیر. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 41:
SS ‏با‎ فرایند ارتباط را مدیربت کنید. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 42:
با ‎SS‏ ‏فرایند ارتباط را مدیریت کنید مرتبط با موضوع صحبت پیش بروید. ممکن است بخواهید چیز دیگری بگویید ولی بهتر است اول اجازه بدهید که صحبت گوینده تمام شود. * از سکوت نهراسید.

صفحه 43:
۹۹۰۰۰۰ خصوصیات یک شنونده ماهر ۴ ایجاد یک محیط مناسب * توجه كردن * صبور بودن * خلاصه کردن * پاسخ دهی ۴ بیاد آوردن مطالب مهم 43 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 44:
با ‎SS‏ ‏نیاز ارتباط نیاز به خود شکوفائی از به سرت یی نیاز به تعلق خاطر نياز به امنيت نيازهاى فيزيولوزيك ۳ |

صفحه 45:
روابط بین‌فردی موّثر

صفحه 46:
با ‎SS‏ ‏خود شناسی(من که هستم؟) * روانی * اجتماعی 5 خانوادگی * هوشی * اقتصادی " فیزیکی 46 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 47:

صفحه 48:
ویژگی‌های مکمل ‎ae‏ ‎wt‏ ‎ee‏ ‎am‏ ‏۵۲ ‎gee‏ وش خشنودی فر ادكثر مهرنوة

صفحه 49:
چهار حوزه مهار تی برای روابط میان فردی موثر * اعتماد کردن به یکدیگر * برقراری ارتباط روشن وعاری از ابهام "" پذیرش وحمایت یکدیگر * حل تعارض ها ومشکلات موجود در رابطه به شیوه ای سازنده

صفحه 50:
Se ‏اعتماد‎ * خودگشایی فزاینده هر فرد در مقابل دیگری يقين حاصل کردن از اينکه رفتار شما در مقابل فرد دیگر همواره یکنواخت و ثابت است. * نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار کردن ۴ نشان دادن گرمی و پذیرش نسبت به فرد دیگر * اجتناب از برخورد قضاوتی نسبت به فرد مقابل * صادق بودن 50 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 51:
با ‎SS‏ ‏ار تباط روشن وعاری از ابهام * استفاده از ضمیر من به جای تو 51 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 52:
با ‎SS‏ ‏ييام ”تو فكر مىكنيد اكر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف بزند جه احساس می‌کنید؟ * طرف مقابل را در موضع دفاعی قرار می دهیم 52 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 53:
‎"oly‏ من ۳(ار تباط لب واسطه) ‎see ‏* چرا پیام "من" راه بهتری برای برقراری ارتباط است؟ ‎a‏ ‏وقتی ما جمله را با "من" شروع می‌کنیم. قضاوت وپیش داوری وجود ‏ندارد .احساس خود را بیان می کنیم ومسئولیت آن جمله را به عهده می‌گيريم. پیام "من " کمتر محکوم کننده و منفی است و کمتر تقصیر را گردن دیگران ‏می‌اندازد. ‏در پیام من موقعیتی یا رفتاری را که رخ داده بازگو می کنیم (تفسیر وقضاوت نمی ‏کنیم)احساس خود را از آن رفتار بیان می کنیم ومصالحه و را درخواست می ‏کنیم.گوش دادن دقیق به طرف مقابل وتائید احساسات او:بیان مجدد نیاز خود ‏وبحث در مورد پیامدهاءمذاکره در صورت نیاز وپایان دادن به شکل مثبت. (مثالهای ص 1۸) ‎ ‏دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 54:
‎2S 00‏ ۲مانع برقراری ار تباط ‏دستور دادن. هدایت کردن ابلاغ کردن ‏اخطار. تهدید. متنبه کردن ‏موعظه. نصیحت ‏توصیه. پیشنهاد یا راه حل ارائه دادن ‏وادار سازی از طریق استدلال. سخنرانی يا بحث كردن ‏قضاوت کردن, انتقاد کردن. مخالفت کردن و مقصر شمردن دیگری اسم روی هم گذاشتن. مسخره کردن و تحقیر كردن ‏تفسیر. تحلیل و تشخیص روی هم گذاشتن ‏* وارسی. پرسش و بازپرسی "" پرت‌کردن حواس, عوض کردن صحبت و گول زدن 1 ‏5 دکتر مهرنو ‎

صفحه 55:
با ‎SS‏ ‏چرا این پیام‌ها غلط هستند * همه این پیام‌ها در پی آن هستند که فرد مقابل را عوض کنند و نه اينکه او را آنچنان که هست بپذیرند * همه آنها در پی آن هستند که طرز فکر رفتار يا احساسات طرف مقابل را عوض کنند و نه این که او را همان‌طور که هست بيذيرند. "" يعنى “عدم يذيرش وهمدلى” 55 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 56:
a — ۲۲۲۲" ‏همدلی و پذیرش‎ ‏همدلی یعنی:‎ ‏ظرفیت و توانایی اينکه خود را جای دیگران بگذاریم‎ * * واقعیات را از دید آنها ببینیم * احساسات آنها را در مورد چیزهای مختلف بفهمیم 56 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 57:
با ‎SS‏ ‏پذ‌پرش وهمدلی "ا لذت بردن از ثانیه ها ی خود در زندگی "" عدم مقایسه(عدالت) * نيمكره هاى مغزى "" حسن جوئى "" برنامه ريزى عصبی - کلامی(۳).,ا.0)) ۱ 24a ‏گوش دادن‎ 57 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 58:
SS ‏با‎ گوش دادن فعال روشی است برای ایجاد فضای همدلی. پذیرش و درک و فهم متقابل دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 59:
با ‎SS‏ ‏آنا موقن ,ذادى فقال يهآين سعناست هبار جيزى كه طرف مقابل مى كويد موافق هستيم؟ لانن " هدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما مايليم حرفهاى او را كوش داده و نظر او را بدانيم 59 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 60:
a ‏گوش دادن فعال چه فایده ای برای ار تباط ما‎ ‏دارد؟‎ * وقتی کسی به ما نشان می‌دهد که به شنیدن حرف‌ها و نظرات ما علاقمند است. احساس خوبی به ما می‌دهد. 8 احساس خوبی در مورد طرف مقابل در ما ایجاد می‌کند. " بازگویی و بررسى حرف‌های فرد مقابل باعث می‌شود که اگرسوء تفاهم یا سوء برداشتی وجود دارد برطرف شود. ( مثالهای ص ۱۶ و۱۷) 60 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 61:
با ‎SS‏ ‏حل اختلاف * هرفردی منحصر به‌فرد و ویژه است و با همه‌ی آدم‌های دیگر فرق دارد. 61 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 62:
اختلاف چه فوایدی دارد؟ ۴ اختلاف نظر تغفییر را تشویق می‌کند. * اختلاف زندگی را جالب‌تر می‌کند. " زمانی که اختلاف نظر بین تصمیم گیرندگان وجود دارد. تصمیم‌های مناسب‌تر و بهتری می‌تواند گرفته شود. # اختلاف نظر به شما کمک می‌کند خودتان رابه عنوان یک فرد 5 داشتن اختلاف می‌تواند باعث تفریح و شادی افراد گردد اختلاف نظر مى تواند روابط را غنىتر وعميقتر نمايد. 62 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 63:
۹۹۰۰۰۰ ملاک‌های سازنده بودن حل اختلاف 63 اگر به دنبال تعارض و اختلاف رابطه مستحکم شده و ما و فرد مقابل 4 توانمندتر کند تا بهتر با هم کار کنیم و تعاملات بهتری داشته‌باشیم» تعارض به صورت سازنده حل شده‌است. اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بیشتر هم‌دیگر را دوست داشته به هم علاقمند شده و به هم بیشتر اعتماد کنند» اختلاف به طور سازنده حل شده است. اگر هر دو نفر از نتیجه اختلاف احساس رضایت و خشنودی کنند نیز اختلاف به صورت سازنده حل شده است. و بالاخره اگر هردوی ما خود را در حل مسایل و اختلافات در آینده توانمندتر ببینیم. اختلاف به شیوه‌ای سازنده حل شده‌است. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 64:
ها ‎SS‏ ‏سبک‌های حل اختلاف sg a a ‏رسیدن به اهداف شخصی‎ ۴ حفظ رابطله خوب با دیگران سیک اوقت باگتازه كيرانة سبك كوسه وار يا زوركويانه سبک خرس اسباب بازی یا توام با نرمش سبك روباه وار يا مذاكره سبک جغد وار با مقابله کننده 64 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 65:
سبک‌های حل اختلاف کوسه روباه دکتر مهرنوش خشنودی فر خرس کوچولو ‎SY‏ پشت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 66:
Se قواعد حل اختلاف 66 در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد. زمانى را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد. آگر عصبائیت بالا گرفت. از هم فاصله بكيريد و قرار بكذاريد كه سر يك ساعت خاص بركرديد. اگر لازم است از ساعت شماطه دار استفاده کنید. به نوبت گوینده و شنونده باشید و در هر حالت از قواعد پیروی کنید: دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 67:
با ‎SS‏ ‏وقتی نقش گوینده را دارید * توضیح بدهید که شما مسئله را چگونه می‌بینید. * بر مستله متمرکز بشوید و نه بر شخص. * از پیام من استفاده کنید. 67 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 68:
با ‎SS‏ ‏وقد ‎a we‏ اه + نده ‎h‏ دارید * سوّال بپرسید تا کاملاً بفهمید موضوع چیست. "" موضوعات را آن‌طوری که فهمیده‌اید خلاصه کنید. * گوش کنید و از قضاوت در باره آن‌چه که گوینده می‌گوید پرهیز کنید. 68 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 69:
با ‎SS‏ ‏قواعد حل اختلاف (ادامه) هر فردی نظرش را بیان کند. وقتی هر دو نفر نظراتشان را بیان کردند. به توافق برسید که مشکل چیست؟ راه‌حل‌ها را هر چه که به نظرتان می‌رسد بیان کنید. بكوييد كه هر كدام از شما مايلييد جه اقداماتی انجام دهید. در مورد راه‌حلی که با نیازهای هردوی شما منطبق است به توافق برسید. در مورد طرح عمل (نحوه عمل کردن) به توافق برسید. شروع كنيد و عمل كنيد. در يبيام من موقعيتى يا رفتارى را كه رخ داده بازكو مى كنيم (تفسير وقضاوت نمی کنیم)احساس خود را از آن رفتار بیان می کنیم ومصالحه وتغییر را درخواست می کنیم.گوش دادن دقیق به طرف مقابل وتائید احساسات او مجدد نیاز خود وبحث در مورد پیامدهاءمذاکره در صورت نیاز وپایان دادن به شک شبت. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 70:
با ‎SS‏ ‏هشدار! خونسردی قلب حل اختلاف است. * به پاسخ‌های فیزیکی خود توجه کنید. آیا قلبتان تند می‌زند؟ آیا تندتر نفس می کشید؟ اگر اینطور است. یک ساعت به خودتان استراحت بدهید. * از اتاق بیرون بروید. یک کار آرامش‌بخش انجام دهید. * آگاهانه سعی کنید عصبانیت خود را کاهش دهید. با خودتان حرف بزنید. 70 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 71:
SS ‏با‎ بزرگترین موانع فرایندی نظیر ابن چیست؟ "" كم بودن وقت و زمان "" بى صبرى و كم حوصلكى دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 72:
SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰ ۰ a چطور می‌توان بر لین موانع غلبه کرد؟ * بسیاری از عصبانيتهاى ما فقط به اين دليل اتفاق می‌افتند که وقت صرف نمی‌کنیم که از قبل فکر کنیم و راه‌حل‌های دیگری به‌جای عصبانی شدن پیدا کنیم. * فرد بپذیرد که عصبانی است وممکن است پرخاشگرانه برخورد كنك * محدودیت تعیین کنبد.خواسته ها وانتظارات خود را به وضوح * پرای انجام کارها منتظر فرد مقابل نشوید ‎a‏ قاطع برخورد کنید(مثالهای ص ۲۴و۲۵و۲۶) ‏72 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 73:
موانع موجود بر سر راه ار تباط موّثر * قضاوت كردن " ارجاع به خود " بی توجهی به احساسات فرد مقابل " قطع کردن صحبت فرد مقابل " ارائه راه حل ۲ مسخره کردن " تهدید کردن sage v ‏برچسپ زدن‎

صفحه 74:
ها ‎SS‏ ‏بهبود کیفیت فرایند ارتباط " كوش دادن لا كفتكو * احترام . درخواست "" شكايت " زبان بدن "" ظاهر 74 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 75:
SS ‏با‎ دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 76:
a رفتار جرات‌مندانه عبارت است از بیان مناسب هر احساسی غیر از اضطراب ‎AVY as)‏ رفتار جرات‌مندانه یک رفتار بین فردى است كه شامل ابراز صادقانه اتسينا رک افکار و احساسات می‌باشد. به نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مد نظرباشد (مسترز و ریم). ‎a, ""‏ طور کلی جرات‌مندی را می‌توان توانایی ابراز صادقانه نظرات. احساسات و نگرش‌ها بدون احساس اضطراب دانست. جرات‌مندی همچنین شامل دفاع فرد از حقوق خود می‌باشد. به شکلی که حقوق دیگران پایمال نشود. ‏76 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 77:
a DSB ‏سبكهاى برقرارى ارتباط‎ " برخاشكرانه: دراين نوع ارتباط فرد با تهديد كردن و تضييع حق دیگران توهین آمیز برخورد می کند. * منفعلانه: دراین نوع ارتباط فرد با عذر خواهی افراطی و کوچک انگاری خود تمامی افکار, احساسها و حقوق شخصى خود رأ به نفع طرف مقابل نادیده می گیرد. * جرات مندانه: ار تباط جرات مندانه گونه‌ای از ارتباط است که در آن هر احساسی بجز اضطراب به‌راحتی ابراز شده و نتیجه آنِ حرکت به سوی اهداف و مقاصد شخصی بدون ضایع کردن حق دیگران است. 7 ادكتر مهرنوش خشتودى فر

صفحه 78:
با ‎SS‏ ‏مشکلات ناشی از جرآت‌مند نبودن ۳ افسردگی * رنجیدگی "! ناکامی ‎gla! *‏ خشم * اضطراب و به‌د نبال آن اجتناب * ضعف در روابط بین فردی ‏* مشکلات جسمانی ‏مشکلات مربوط به فرزند پروري ‏مهرتوش خشتودى فر

صفحه 79:
با ‎SS‏ ‏رفتار جرأت‌مندانه به فرد کمک می‌کند که بتواند: [آبه خود اطمینان داشته‌باشد. 1 ااحساسات خود را ابراز کند. آاعتماد به‌نفس خود را افزايش آروابط خود را بهبود بخشد. دهد. لااعتراض كند. احترام دیگران را نیز جلب لانظر خود را بیان کند. 5 ۱ لادرخواست کند. توانایی تصمیم‌گیری خود را ‎weft gl‏ [ احقوق خود را حفظ کند. 79 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 80:
هر کسی حق دارد: ۴ به تقاضاهای دیگران نه بگوید. ‏ * زمانی‌که نیاز داشت تنها بماند. * در مورد احساسات و دلیل کارهای " در روابط بين فردی مورد احترام شخصی‌اش به دیگران توضیح قرار گیرد. ‎a‏ 8 اشتباه کرده و مسئولیت آن اشتباه * در برابر تقاضاهای بیش از حد را به عهده بگیرد. دیگران ایستادگی کند. "" برای زندگی خود تصمیم‌بگیرد. "" از دیگران بخواهد که هنگام * احساس خاصی را داشته و آن را صحبت به نظراتش گوش دهند. نشان دهد. * تغيير عقیده دهد. از دیگران سوال کرده یا کمک * از دیگران بخواهد که کاری را بخواهد. برایش انجام دهند. * خودش را دوست داشته‌باشد. 80 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 81:
با ‎SS‏ ‏* بیان احساسات مثبت و منفی * قبول نکردن و مقاومت در برابر خواسته های نابجای دیگران * ابراز نظرات ‎par‏ 81 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 82:
موانع شناختی جرأت‌مندی *# ترس از دست دادن روابط یا آسیب زدن به رابطه با فرد مقابل. * احساس گناه در مورد نه گفتن و رنجیدن يا ناراحت شدن دیگران. اعتقاد به اينکه اگر از قبول درخواست دیگران سرباز زنید آدم بد و خودخواهی هستید. * احساس مهم و باارزش بودن در مواقعی که درخواستی از شما می‌شود. اعتقاد به اينکه هميشه باید دیگران را از خود راضی و خوشحال نگه‌داریم. اعتقاد به اینکه خوب‌نیست که خواسته‌های خود را بر خواسته‌های دیگران ترجیح دهیم. اعتقاد به اینکه اگر کسی چیزی گفت یا کاری کرد که باعث ناراحتی ما شد. نباید چیزی بگوییم و اگر این کار ادامه پیدا کرد بهتر است فقط سعی کنیم از او فاصله بگیریم. 82 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 83:
SS ‏با‎ گام‌های لازم برای تغییر رفتار "" شناخت باورهای ناکارآمد . ارزیابی باورهای ناکارآمد * بررسی پیامدهای رفتار غیرجرأت‌مندانه * انجام رفتار جرأت‌مندانه 83 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 84:
مراحل انجام رفتار جرآت‌مندانه ‎a‏ 84 a زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید. سعی کنید احساس فرد مقابل را منعکس کرده و با او تا حدی رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به‌طور واضح بیان کنید. از پیام "من" استفاده کرده و از سرزنش فرد مقابل یا برچسب زدن به او خودداری کنید. تغییر مورد نظر و آنچه را که می‌خواهید بیان کنید. در مواردی که اعتراض کرده يا مي‌خواهید "نه " بگویید. می‌توانید پیامد ادامه دادن به رفتار قبلی را بیان کنید. دکتر مهرنو

صفحه 85:
85 oe ‏نه‎ re ‏توصیه‌هایی‎ مطمئن شوید که چه می‌خواهید. آیا می‌خواهید بگویید "بله " یا "نه ". اگر مطمئن نيستيد بكوييد كه بايد درموردش فکر کنید و زمانی را برای دادن پاسخ خود مشخص کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی از شما خواسته شده. توضیح بیشتری بخواهید. تا جایی که می‌توانید پاسخ کوناهی داده و از دادن توضیحات طولانی و آوردن دلایل زیاد خودداری کنید. از عباراتی با ضمیر "من " استفاده کنید و به‌جای سرزنش يا محکوم کردن دیگری به مطرح کردن موضوع بپردازید. (به جای تو همه اش حرف مرا قطع می کنی بگوئید: من دوست دارم حرفم را تا آخر بگویم یا به جای آدم ناراحت می شود بگوئید: من ناراحت می شوم) به جای عباراتی مانند "فکر نمی‌کنم بتوانم ...." از کلمه "نه " استفاده کنید. دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 86:
a ‏توصیه‌هابی براى نه" گفتن- ادامه‎ * به‌جای قضاوت کردن,. مواردی را که وجود دارد مطرح کنید.(به جای اینجا تبدیل به آشغال دانی شده است بگوئید:ظرفها شسته نشده وزمین هم خیلی کثیف است) ۴ درخواست خود را به‌صورت واضح و مستقیم بیان کنید. (به جای چرا ظرفها را نمی شوئی پا خواهش می کنم ظرفها را بشو بگوئید:امشب نوبت توستءلطفا ظرفها را بشو) " سعى كنيد حركات غير كلامى تان با ييامى كه مىدهيد همخوانى داشته باشد. * به‌جای گفتن "نمی‌توانم " . بگوبید "این کار را نخواهم کرد" * گاهی مجبورید امتناع خود از انجام آن کار را چند بار تکرار کنید. * در این صورت به جای اينکه هر بار دلیل جدیدی بیاورید. "نه " گفته و همان دلیل قبلی را تکرار کنید. * اگر علیرغم اينکه چند بار نه فرد مقابل به اصرار خود ادامه داد. سکوت کرده یا موضوع صحبت را تغییر دهید. در موارد بحرانی حتی ۳ می‌توانید به گفتگوی خود پاان دهید.

صفحه 87:
توصیه‌هایی برای ‎tag‏ گفتن - ادامه افراد منفعل گاهی حتی وقتی با چیزی مخالف هستند. برای آرام نگه داشتن شرایط. تظاهر به موافقت می‌کنند. برای مثال لبخند زده. سرشان را تکان داده يا به‌دقت گوش می‌کنند. درحالی که لازم است به‌طور مستقیم پا غیرمستقیم مخالفت خود را نشان دهند.(موضوع را عوض کرده مسیر نگاهتان را عوض کنید یا مخالفت خود را مستقیما ابراز کنید) لزومی ندارد که احساس گناه کنید. شما رسالت ندارید به هر قیمتی که شده تمام مشکلات دیگران را حل کرده یا همه را خوشحال کنید. اگر حتما می خواهید به فرد مقابل کمک کنید. می‌توانید پیشنهاد خود را به او بگویید (نمی توانم جزوه ام را به تو بدهم ولی می توانم باتوبيايم تا از آن کپی بگیری) بايد در نظر داشت که رفتار جرآت‌مندانه هميشه ضرورتا فرد را در رسیدن به اهداف خود موفق نمی‌سازد. چرا که دیگران نیز حق دارند جرات مندانه عمل کنند. See a7

صفحه 88:
اس تکنیک‌های خاص رفتار جرات‌مندانه صفحه خط خورده(تکرار پاسخ اول) * خلع سلاح(انتقاد منفی وتحقیر) * استفاده از کمترین پاسخ موْ ثر(ملایمت.عدم وجود تهدید.سطح متوسطی از بلندی صدا.استفاده اندک از ژستها وحرکات بدنی) * چرات‌مندی افزاینده 88 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 89:
با ‎SS‏ ‏جرات مندی افزاینده متشکم من سیگار نمی کشم "" نه‌من سیگار نمی کشم * من سیگار دوست ندارم .اصرار نکن * اصرار تو مرا ناراحت می کند * اگر بیشتر اصرار کنی مجبورم اینجا را ترک کنم * (مثالهای ص ۱۸و ۲۸) 89 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 90:
ای هرگز(0) بندرت(0) گاهی(9)اغلب(9)همیشم(6) از كوش دادن به حرفهای مردم لذت می برم برای ادامه یافتن گفتگو سوالاتی را مطرح می کنم از صحبت کردن با مردم چیزهای زیادی را می آموزم صبر می کنم تا صحبت های طرف مقابلم تمام شود برای ادامه یافتن گفتگو از توضیحات طولانی امتناع می کنم سعی می کنم در حین صحبت کردن به زبان بدن فرد مقابل هم دقت كنم سعی می کنم دیدگاههای دیگران راهم مد نظر قرار دهم اگر احساس کنم طرف مقابل ناراحت است سعی می کنم علت ناراحتی او را جویا شوم هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران در مواقع لازم سرم را به نشانه تائید تکان می دهم * هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران جملات کوتاهی نظیر ”"عجب“ “واقعا“ “كه اينطور“ را کار می برم * به همان اندازه که حرف می زنم گوش هم می دهم 90 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 91:
91 تا ۳۳۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ " هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران به اندازه کافی وبه شکل مناسب تماس چشمی برقرار می کنم من به این علت به صحبت های دیگران گوش می دهم تا با آنها احساس تزدیکی بیشتری کنم ِ با كوش دادن به صحبت های دیگران احساس خوبی را در آنها بوجود می آورم دیگران را با گفتن جمله "بیشتر توضیح بده"تشویق به ادامه می کنم سعی می کنم در هنگام صحبت کردن دیگران حواسم را متمرکز صحبت های آنها کنم سعى مى كنم از جملاتی نظیر "حال شما را درک می کنمتاستفاده کنم برای اينکه نشان دهم به صحبتهای طرف مقابل گوش می دهم آنها را به طور خلاصه باز كو مى كنم به محتواى صحبتها واحساسات طرف مقابل توجه مى كنم تمام موارد فوق را با هر كس وبدون توجه به سن وسال او به كار مى برم دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 92:
"" (۰) خیلی ضعیف ۷ (۲۰) ضعیف *(۴۰) متوسط ۴ (۶۰) خوب * (۸۰) عالی 92 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 93:
ا سس ين پر خانن اشگر انه باورها: * همه باید مثل من باشند * من هرگز اشتباه نمی کنم "" حق بامن است وتو اشتباه می کنی * خودم همه چیز را می دانم سبك برقراري ارتباط: * ذهن بسته است * شنونده ضعیفی است * در دیدن نقطه نظرات دیگران ضعیف است * حرف وکارهای دیگران را قطع می کند 93 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 94:
رفتار(كلامي وغير كلامي): ديكران را تحقير مي كند رييس ماب رفتار مي كند قدرت طلب است به ديكران حمله مي كند (فيزيكي »كلامي » عاطفي) هركز سباس كزاري وقدر داني نمي كند انگشت اشاره را به سمت طرف مقابل مي كيرد اخم مي کند چپ چپ نگاه مي کند خیره نگاه مي کند حالت بدني خشك و بدون انعطاف دارد لحن انتقادي »تند وسرزنش آمیز وتوام با غرولند دارد آهنگ صحبت تند ومقطع است تو باید... نير س جراء انجام بده ‎GOS‏ دیگران را مي رفجاند .مر برد سریر

صفحه 95:
SS . ‏يرخاشكرانه‎ ‏رويارويى وحل مساله:‎ ‏باید در هر بحث وجدلی پیروز گردد‎ * ‏از موضع برنده - بازنده با هر چیزی برخورد می کند‎ ۴ i padi ‏که‎ SUS ‏خشم‎ ‏عصبانیت‎ " ‏ناکامی‎ * ‏بی طاقتی‎ * ‏تاثیری که بر دیگران می گذارد:‎ ‏رفتار مقابله با خشم را در دیگران بر می انگیزد‎ * ‏باعث ابجاد مقاومت.برخورد دفاعی,دروغ گویی,پنهان کاری.فاصله‎ * ‏گیری وعقب نشینی می شود‎ ‏,طاعت توام با رنجش را در دیگران موجب می شود‎

صفحه 96:
انفعالی ۱ باورها: "" هركز عواطف واقعى خويش را ابراز نکن * طوفان ایجاد نکن * مخالفت نکن ۴ دیگران بیش از تو حق دارند * به درد سرش نمی ارزد سبک ارتباطی: * هميشه موافق * بدون هیچ اعتراضی " محتاط 58 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 97:
0 ۳۲۲۲۲۲ ۲ انفعالی فتارهای کلامی وغیر کلامی 97 زياد آه مى كشد هواى دوطرف را دارد تا تعارضى پیش نیاید وقتی به شیوه ای غیر منصفانه با وی رفتار می شود آرامش خود را حفظ می کند بدون آنکه لازم باشد پوزش می طلبد به جای اقدام کردن شکوه وشکایت می کند اجازه می دهد دیگران برایش انتخاب کنند ابي در برنامه ريزى مشكل دارد خود را نديده مى كيرد وفدا مى كند a * بیقراری حرکات چهره ای ندارد از سر توافق لبخند می زند وسرش را تکان می دهد چشم هایش را پایین می اندازد وضعیت بدنی خمیده دارد تن صدایش پایین وملایم است شما اینکار را انجام دهید شما بیشتر از من تجربه دارید من نمی توانم ممکن است اشتباه باشد ولی ... من سعی خواهم کرد.... دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 98:
‎SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰ ۰‏ ‎a‏ ‏انفعالی ‏رویارویی وحل مساله: * اجتناب,نادیده انگاری,رهاکردن وبه تاخیر انداختن برخورد با شکلات * درهنگام رویارویی کناره گیر,عبوس وغیر معاشرتی * به ظاهر موافق ودر باطن مخالف "ا انرژی زیادصرف پرهیز از تعارض ها ومقوله های اضطراب برانگیز می کند * وقت زیادی صرف گرفتن نصیحت وتوصیه ونظارت از دیگران مى کند "" بیش از حد معقول باهرچیزی موافق است ‏98 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 99:
SS ‏انفعالی‎ احساساتی که تجربه می کند: "" ناتوانى وعدم قدرت * اضطراب ناکامی لا خشم تاثيراتى كه بر ديكران مى كذارد: "" ديكران را يرتوقع مى كند * دليل تراشى را در ديكران بر مى انكيزد 99 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 100:
تا ۳۲۲۲۲۲۲ ۲ جرات مندانه باورها: * هم خویش هم دیگران ارزشمند هستند * رفتار جراتمندانه بدان معنا نیست که فرد همواره برنده است بلکه بدان معناست که فرد موقعیت را به بهترین وکار آمدترین نحو ممکن اداره می کند * هم من هم دیگران برحق هستیم سبك ارتياظى: "" گوش دهنده فعال وکار آمد * محدودیت ها وانتظارات را ابراز می دارد * مشاهداتش را ابراز میکند.از برچسب ها استفاده نمی کند وقضاوت نمی کند * خواسته ها وانتظارات خویشتن را در اولین فرصت مستقیما وصادقانه ابراز می دارد #,مراقب احساسات دیگران است مت مهرنوش خشنودی فر

صفحه 101:
جرات مندانه زفتارهای کلام 7 براساس انتخاب خويش عمل مى كند 7 * مى داند جه جيزى لازم است وبراى رسيدن به آن برنامه ريزى مى كند * عمل مدار است " محکم است * انتظاراتش واقع بینانه هستند * منصفانه وعادلانه رفتار می کند * قابل پیش بینی است * اقدامات مقتضی راجهت رسیدن به اهدافش انجام می دهد بی آنکه حق دیگران را نادیده انگارد 3 ژستهای طبیعی . . . . . . . بیان چهره ای حاکی از توجه وعلاقه وضعیت بدنی مطمئن و آسوده آهنگ صدای مناسب ومتناسب 10 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 102:
‎SS ۲ ۲ ۲3۵3 ۰ ۰‏ جرات مندانه ‏رویاروبی وحل مساله: ‏* مذاکره.در خواست.معامله ‏* روبا روشدن با مشکلات در همان زمانی که اتفاق می افتند ‏* اجازه حضور ندادن به احساسات منفی ‏احساساتی که تجربه می کند: ‏* شوق ‏" رضايت ‏* آرامش ‏102 دکتر مهرنوش خشنودی فر

صفحه 103:
ها ‎SS‏ ‏تاثیراتی که بر دیگران می گذارد: * افزايش عزت نفس دیگران * احساس اینکه انگیزه کافی پیداکرده ودرک شده اند * دیگران می دانند جایگاهشان کجاست 103 دکتر مهرنوش خشنودی فر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان