صفحه 1:
مهارت های عمومی مدیریت-)
قلا سس #
استاد دانشكده مهندسى صنايع -مديريت اجرايى
دانشكاه علم و صنعت ايران
صفحه 2:
مهارتهای عمومی سه گانه مدیران
٠ مهارت فني : توانايي به کاربردن دانش» روش .فن و وسایل
لازم براي اجراي وظایف خاص که از راه تجربه» آموزش و
تعلیم بدست آمده است.
* مهارت انساني : توانايي داوري در کار با یا بوسیله مردم به
انضمام آگاهي از. فن تشویق و به کار گرفتن شیوه هاي ر.هبريي
مؤثر.
٠ مهارت ادراكي : توانايي درك مشكلات كلي سازمان و اينكه هر
كاري» مناسب چه بخشي از سازمان است. چنین دانشي به
شخص اجازه مي دهد که براساس هدفهاي سازمان عمل کند نه
بر پایه هدفها و احتیاجات گروه مربوط به خويش.
صفحه 3:
رمز موفقیت ماتسوشیتا
وی براین باور است که,«کلید كاميابي در پدید آوردن محصول
پا خدمت»
داشتن درجه دکترا» یا
داشتن بودجه کلان در واحد پژوهش و گسترش نبوده است,
بلکه در
تلاش» زحمت کشیدن و عرق ریختن کارکنان شرکت بوده است».
وي رویکردجدید و متفاوتی از زمان خود نسبت به کارکنان
خويش داشت.ازنظراوءسرمايههاي يك سازمان» کارکنان آن
هستند .توجه به «خردگروهي»» «نظام بخشي»»«تعيين
مأموریت سازمان»؛ از شيوههاي مديريتي وي به شمار
ميآیند؛ آنچه پس از گذشت چندین دهه از پيادسازي آنها
توسط او در- سازمانهاي كنوني مطرح ميگردند.
صفحه 4:
برای ساخت ونگهداشت ت پایدار سازمانی موثر»
نياز به مدیرانی با چنین کفایت هایی است
مهارت های فنی الط Devkaicd
Wee shill مهارتهای انسانی
Couveptud shill مهارتهای مفهومی
(Pottical shi مهارتهای سیاسی
مهارتهای اجتماعی اه Govid
هوش احساسی . CErovtiocd icteligeure
صفحه 5:
ساير كفايت های لازم مدیریتی
تطبیق پذیری محیطی سس
خوداثرگذاری اجتماعی 0
خودپیگیری سس وه
هوش اجرايى و آكَاهى هاى ضمتى سناع اس cee لاسام
مهارت خلاقه Crestive shill
مهارت مخالفت پذیری Oderswy hil
مهارت معنوی اه اوه
صفحه 6:
مهارتهای کوانتومی
دیدن کوانتومی: توانایی دیدن آگاهانه
تفکر کوانتومی: توانایی فکر كردن متناقض
احساس کوانتومی: توانایی احساس عمیق زندگی
شناخت کوانتومی: توانایی شناخت مستقیم
عملکرد کوانتومی: توانایی انجام مسئولانه
اعتماد کوانتومی: توانایی اعتماد به زندگی
حضور کوانتومی: توانایی در ارتباط بودن
صفحه 7:
مهارتهای کوانتومی
دیدن :دیدن از روی قصد وبا دقت
تفکر:تفکر در مورد جوانب مختلف و متناقض
9. دانستن: فهمیدن ازطریق حس کردن وتجربه از نزدیک
انجام کار:انجام وظایف با مسولیت پذیری بالا
9. اعتماد : اعتماد کردن به فرایند در جریان زندگی
0 حضور موثر:با دیگران در ارتباط بودن
صفحه 8:
تفاوت مهارتهای کوانتومی وسنتی
مهارتهای سنتی بیشتر با دانش و آگاهی مرتبط است و اکتسابی
است,مهرتهای کوانتومی با علوم جدید و کشف مسایل جدید
همراه است
مهارتهای سنتی قابل تطبیق با تغییرات جهان کنونی نیست, تفکر
کوانتومی از تفکر به جوانب مختلف قابلیت تطبیق با تغیرات
کنونی را دارد
در رویکرد سنتی انجام وظیفه در حدود وظایف تعریف شده
صورت می گیرد,اما در رویکرد کوانتومی مسولیت پذیری بالا
حدود وظایف مشخص شده را کم رنگ کرده واز آن فرا تر می
رود
صفحه 9:
تفاوت مهارتهای کوانتومی وسنتی
در رویکرد سنتی اعتماد کمتر است وکنترل بیشتر صورت می
گیرد,مهارت اعتماد کوانتومی اجازه کنترل کمتر را به مدیر
می دهدتا کارمندان راهی جدید برای حل مشکل پیدا کنند.
* در رویکرد سنتی ارتباط از طریق سلسله مراتب است
atc فیست تعامل کوانترمی. اجازته ازتباط مسفتردووتی
وبیرونی را میدهد به شکلی که تغییرات محسسوس تر باشد
وقابل پیگیری باشد.
۰ مهارتهای کوانتومی لزوم مقابله با جهان قابل تغییر کنونی
است تا مسایل غير قابل پیشبینی حل شوند
صفحه 10:
گونه های قدرت مدیر در سازمان
a stinOvervive power هرلس
outs Reward power توزیم. چیزیکه برلیدیگرلن
دارلى ارش al
ej سل
als برلساستخصصع مهارتويزم يا (Expert power
امجسه۳ج()مبتنیبر شناخته شدنفرد با درلختیار power
دلشتنمنابع. مورد نظر یا جذبه هایشسخصی
صفحه 11:
روند توسعه نیروی کار _
SSS IS مثلاكاربر رايانه بودن
OSS pet تمویض کارت گرافیک رایانه خود
تغییر تحت استفاده ازدو کارت گرافیکی به
صورت همزمان در رایانه خود
تقلید ۳ ساختن یک کارت گرافیک مشابه
نمونه های بازار
SS طراحی و ساخت وسیله جدید به جای
ابداع
کارت گرافیک
صفحه 12:
مسبب موفقیت ماتسوشیتا
۰ با توجه بسه نحوه زندگسي و عملکرداو» وي علاوه بر
خلاقیت؛
خطر پذيري»
تلاش؛ فروتني
که ويژگي مشترك کارآفرینان دیگر نیز ميباشد» داراي خصایص
فوقالعادهاي بود که ميتوان تن را رمز موفقیت وي نامید و آن
هم
«ظرفیت بالا براي برانگیختن دیگران است».
صفحه 13:
خودباوري
تمايل به اينكه خويش را در مواجهه با جالش هاي اساسي
زندگي» فردي شايسته ولايق شادي ها دانست.
» كارآمدي شخصي:اعتماد به توانايي ها براي اندیشیدن» یاد
گرفتن»انتخاب کردن وانتخاب تصمیم هاي مناسب.
* عزت نفس: اعتقاد داشتن به حق خویش براي شادبودن .
اعتقادبه اینکه دستيابي به اهداف» موفقيت»دوستي» احترام»
عشق وانجام موفقیت آمیز امور درشان وي است.
صفحه 14:
ارکان ششگانه خودباوري
آگاهانه زیستن
خویشتن پذیربودن
خودمسئولي
خودتائيدي
هدفمند زیستن
باصداقت زیستن
د 5 م 5 هط ۵
صفحه 15:
هنگامیکه کسی موفق به دسترسى به تصوير ايده آل از
خود مى شودء در آنجا متوقف نمی شود.
اهداف جديدى را براى خود در نظر می گیرد و برای
بدست آوردن آن تلاش می کند.
چنین روندی منجر به بروز احساس ارزش يا تاییددر فرد
نسبت به خود می شود .
صفحه 16:
5 2
ويژگي مديريتي ماتسوشیتا
توجه به خرد گروهي
پیاده سازي نظام بخشي در سازمان
کاهش هزینه
تولید فرآوردههايي که بهتر ازموارد موجود در بازار است؛
بطوري که به قیمت کمتر از نرخ بازار به فروش برسند
ساعت کار متمادي
صرفه جويي در همه موارد
صفحه 17:
ويژگي مديريتي ماتسوشیتا
سازمان بايد ان رباههاي ابتكاري كه از رياه عدالت و
انصافه هم دور نكردد تأمين مالي شود
با کارکنان طوري رفتار شود که گويي اعضاء یک خانواده
داشتن و حفظ کردن سرعت در کار
توجه به تبلیغات
اندیشیدن در قالب گسترده بازرگاني و نه در قالب وظیفه
باريك خويش
صفحه 18:
انواع ت تصمیم های مدیریتی
0 عادی: وقایعی تکراری که اقدامات مشخص و معینی را
©. اضطراری: پیش آمدن شرایطی که قبلا وجود نداشته و
بلافاصله باید اخذ تصمیم شود.
.O راهبردی: تصمیم گیری درباره هدف های کلی وهدف
های اجرايي ونحوه تبدیل آنها به برنامه خاص.
“©. عملیاتی: درحین اجراي فعالیت ها اخذ می شوند.
استخدام» جابجا کردن افراد.
صفحه 19:
* خدمت به مردم : فریاهم آوردن فراوردهها و خدمات با کیفیت
بالا به قيمت عادلانه و معقول تا از اين راه به راحتي زندكي و
شادماني مردم در سراسر جهان ياري داده شود.
۰ انصياف و امانت: منصف بودن در همه داد و ستدهاي
بازرگاني و رفتار شخصي و همواره بسه داوريهاي آزاد
پرداختن و رها شدن از پیش پندارها.
٠ کوشش خستگي ناپذیر براي بهتر کارکردن.
صفحه 20:
کار گروهي براي غایت همگاني: گردآوري تواناییها و
قدرت اراده براي انجام دادن هدفهاي مشترك در فضاي
اعتماد متقابل و رعایت کامل آزادي و استقلال فردي.
احترام و فروتني: احترام به حقوق دیگران» حفظ نم
اجتماعي.
همسازي با قوانیین طبيعي: پيروي از قوانین طبيعي و
سازگار ساختن انديشه و عمل با اوضاع در حال تحول و
دگرگوني تا از این راه در همه کوششها» پیشرفت و
كاميابي تدريجي ولي پیوسته باشد.
حقشناسي در برابر نعمتها,
صفحه 21:
سوژه هاي داوري معقول درانتصاب وترفیع
٠ لياقت
٠ كا داة 0 هوش احساسى»
2 يو 6 هوش اجتماعی »
۶ استعداد 9 هوش اجرایی و آگاهی های ضمنی؛
* رشد فكريي خوداثرگذاری اجتماعی
٠ تجارب
صفحه 22:
روش هواردگاردنرروانشناس
هوش کلامي
9- هوش بدني
9- هوش رياضي- منطقي
<- هوش فضايي (تصويري)
©- هوش موسيقايي
9- هوش دروني(درون شخصي)
2 هوش بروني (برون شخصي)
صفحه 23:
دیدگاه فلسفي ماتسوشیتا
انسان به طور ذاتي موجودي خوب و مسئول است.
نژاد وی براي رشد و پیشرفت» چه مادي و چه معنوي»
ظرفیت بالايي از خود نشان داده است .
انسان قدرت گزینش دارد.
وی داراي ظرفیت بکار بردن منابع مادي و فكري براي
رويارويي با دشواريهاي زندگي در جهان هست. حل
موضوعات دشوار؛ بیش از هر چیز به ذهن و شوق
يادگيري نیاز دارد.
صفحه 24:
چهارحوزه مهارت هاي لازم قرن 606
سواد عصر دیجیتال شامل © مهارت
تفکر مبتکرانه شامل ضمهارت
ارتباطات موثر شامل © مهارت
بهره وري بالا شامل © مهارت
امواج درحرکت جهانی ۱
دیجیتالی شدن» شبکه ای بودن. نفوذ فناوری و کارآفرینی
صفحه 25:
د ۵ 0 5 ۵ 0 د و
باسوادي در عصر اطلاعات
سواد پایه
سواد علمي
سواد اقتصادي
سواد فناورانه
سواد رويتي
سواد اطلاعاتي
سواد چندفرهنگي
. سوادجهاني
تفکر مبتکرانه و ابداع گرانه
0 تطبیق پذيري و مدیریت پيچيدگي ها
©.خودسمت يابي و خود هدايتي
9.كنجکاوي
<).خلاقیت
©.قبول ريسك
©.سطح بالاتر فكر و استدلال
صفحه 26:
ارتباطات موثر
همكاري و كارتيمي
. مهارت هاي بين فردي
مسئوليت يذيري فردي
مسئوليت يذيري اجتماعي و همكاني
. ارتباطات متقابل
د هط م هذ نئ
بهره وري بالا
اولویت دهي» طرح ريزي» و مدیریت نتایج
0 استفاده موثر ابزارهاي دنياي واقعي
0.توانايي تولید فرآورده هاي با کیفیت بالاي مرتبط
صفحه 27:
مهارت های عمومی مدیریت
مدیریت زمان
تفویض اختیار
مدیریت تعارض
حل خلاق مسایل
خصايص مدير
مديريت اقتضا
مديريت بحران
اخلاق ومعنویت حرفه اي
خودشناسي و خودآگاهي
مهارت هاي ارتباطي
مهارت هاي مذاکره کردن
توانايي هاي مدیریت
متقاعد سازي ومشارکت
صفحه 28:
سطوح كاري مدیریت
تعامل با خويشتن
dential cid
تعامل با بیرون سازمان
طبقه بندی حریم در افراد
6 درونی
شخصی
cial OD
عمومی
صفحه 29:
مشخصات حسي
حداکثر ورودي حسي. تماس» اولين
.روش ارتباط است
محدوده نزدیک: 16-() سانتیمت
ورودي حسي کمتر از حالت قبل.
.ارتباط ديداري و کلامي بیش از تماس
محدوده نزدیک: ۳6-۵6 سانتیمتر
حداقل ورودي حسي. ارتباط ديداري
کمتر از حالت قبل» صدا در حد
,نرمال»تماس امکانپذیر نیست
محدوده نزدیک: (000-(160) سانتیمتر
ورودي حسي وجود ندارد.ورودي
ديداري دقیق نیست و براي ايجاد
ارتباط كلامي از حرکات استفاده
.مي شود تا بيان
ae =
ارتباط مناسب
ارتباط نزدیک و ورزش هايي مانند
محدوده دور : 19-626) سانتیمتر
ارتباط بین دوستان نزدیک فاصله فردي
محدوده دور :(26-66/ سانتیمتر
ارتباط غير فردي و كاري فاصله اجتماعي
محدوده دور:(2©0-(01(0)© سانتيمتر
ارتباطات رسمي و عمومي فاصله عمومي
ohux اي
صفحه 30:
حریم)-5 در افراد
حریم درونی:نزدیکترین حریم به بدن فرد. فقط افرادي که
ازنظراحساسي نظیر والدین فرزندان» دوستان بسیار
نزديك اندمي توانند بدون ایجادنار احتي به این حریم وارد
شوند.وقتي فردي که متعلق به این گروه نیست به لن وارد
مي شود قلب فرد ممکن است شروع به زدن
تندترکند.فردمعمولاسریعاپس مي زندتا از اين موقعيت
خارج شود.
حریم شخصی: فاصله ايکه»درآن فرداحساس راحتي کرده و
مصاحبه دوستانه معمولي انجام مي دهد. مثلا دریک
میهمانی.
صفحه 31:
حريم 9-6 در افراد
حريم اجتماعى:فاصله ايست كه فريد دوست دارداز غريبه ها و
افرادي كه خيلي خوب آنها را نمي شناسد حفظ کند.
حريم عمومى: ضمن اين كه به همكانى نيز معروف Cul
نشانكرفاصله اي است كه فرد براي خطاب كردن يك كروه
بزرگ برمي گزیند.
صفحه 32:
تعامل با خویشتن
-آرام باشید و سعي کنید در هر شرايطي آرامش خود را حفظ کنید
_با خود صادق باشید تا از توانايي ها و ضعف هاي خود بي
واسطه مطلع شوید ولي آنها را فاش نکنید
_مشغله هاي ذهني خود را یادداشت کنید و به آنها بپردازید
_هنگامي که عصباني مي شوید از خود دلیل واقعي آن را بپرسید
صفحه 33:
تعامل با درون سازمان
_ مدیرباید توسط نیروی کار رویت و در دسترس باشد
_ نیرو باید مدیر. را درکار همراه با خود احساس کند
_ نیروی كارطوري تقسیم شودکه كسي از انجام نوع کار خود
اکریاه نداشته باشد
_ يکنواختي نوع کار»كارآيي نیرورا كاهش مي دهد. براي
بهبود كارآيي از آنان نظر خواهي شود
صفحه 34:
تعامل با درون سازمان
_ نيروها بايد احساس كنند مدير جدي و ير تلاش است وبه منافع
آنان نيز توجه دارد
_ مدير بايد بدون هيج واسطه اي با نيروها صحبت كند
_ شرح کار نیروباید کاملا دقیق و زمان بندي شده باشدوی
دوست دارد بداند دقيقا بايد جه كاري انجام دهد
_ نيرو بايد احساس امنيت شغلي داشته باشد
_ نیروهایی را که با هم مشکل دارند از هم دور نگه دارید
صفحه 35:
تعامل با درون سازمان
_ به كاري که هرنیروانجام مي دهد اهمیت دهید.او بایدبه
نقش خود به ديديك کارمهم ضروري بنگرد.
_ مشکلات جانبي کار باید توسط مدیر حل و فصل شود
به نیروها باید فرصت جبران اشتباه داده شود
صفحه 36:
تعامل با بیرون سازمان
_ تصویری ذهني از آینده ساخته وسعي شودبه طور منطقي و با
توجه به شرایط موجود آینده را پیش بيني وتغبیرات را منظور
کرد
به نیروهاخاطرنشان کرد تغییرات هميشه در راهند و طوري
عمل كردكه همان طورکه مدیراز تغییرات نمي ترسد آنها نیز
به آن دید منفي پیدا نکنند
_ استاندارد هاي كاري در هر بخش مستندشده و در پیشبرد
اهداف به آنها توجه كرد
_ درفرآيندتوليدكالاياخدمات روى نيازمشتري DSS pad