سایر

مهارت و اصول خواندن

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
۱ ‎a‏ هدف نهایی از خواندن . درک و فهم مطالب خوانده شده می باشد (استنلویج 1991 2 » ولی پایه و اساس برای درک خواندن, کفایت و 3 1۱۱۱ کلمات متن بطور مجزا و به سرعت : ‏* رمز كشايى (0©6©001126) و ‏ا ل شوند. ‎ee‏ رمز كشايى کلمات ورای پردازش معنایی آنها صورت می گیرد و ‎Ser les‏ 0[ (516115 210201001621 ) ترجه مى شود بدون آن كه لزوما" ‎Cag oe‏ ل 0

صفحه 4:
ادامه * خواندن يك مهارت واحد نيستء بلكه نظام ييجيده اى از مهارتها ودانش ها ‎Sr Carlee re OL Omar‏ ا ا ال ا ا ‎eS eer‏ تشخیص بینایی علائم سیاهی که بر روی کاغذ نوشته شده است. ‎ae“ Weis SSS) ls‏ ا ‎eee‏ SNe oe See ‏ل ا‎ Eee! ‎PO UNCP SENECA SCD)‏ الت را از خزانه لغات (واژگان) ذهنی (162610010 111681) خود ‏فراخوان کنیم و سرانجام عبارات متن را درک کنیم. ‎

صفحه 5:
2 0 R Cc

صفحه 6:
POMC STOR ti Pere By ا ل ل ا اا ال ل 0 اين فرضيه دو مسير يا رمز را براى دسترسى به وازكان ذهنى 6 ا | ا ل ا ‎RCO Se Serpe‏ زیرمجموعه یک کلمه با ارجاع به تطابق هاء ‎ees‏ ا 6/5 ‎an‏ ا ل ا ‎I ROS‏ ۱[ 0 ۲- مسیر یا رمز دوّم مسیر ا انو لال م ‎CH Pre‏ 00 است و به واسطه های آواشناعتی ۷ است كه منتنى بر & ۳9 بپ( سح ‎e eb nt ee rete per Calc og ren CMe Ey Foy‏ 20

صفحه 7:
توانا ثیهای آوایی ‎Pr CANTO ROLLS oboe recA)‏ ا ان ‏به ‎-١‏ نجزيه آوايى (21312137515 [4017801101001©21): توانايى خردكردن يى ‎Riera‏ ‎Laals [Sis tls «Phonological synthesis) ‏ترکیب آوایی‎ -۲ * ‏امتزاج آواهاى مجزا‎ ‏ل ۱ 6 ل 0 مدت :با استفاده انّ رمزهاى آوابى ‎۱۰ ‏و ل‎ pire PINTS SMP RMP EE? SCO (Oe 01s 1s silt ae ‏کاری:‎ ‏و( ‏ا ا ا ۱

صفحه 8:
Ra We SS ee mL owed Se) ‏درخواندن كلمه‎ ‎SCs et Ree Snes Resa ile eae‏ پیچیده و = ‏ساده درخواندن کلمه می توان بشرح زیر بیان کرد : ‏ی ا ا ‎ICSE) EY 03 Pn CeIRO SECC DECC an Sten‏ | ‎pe TEE Ment ees‏ ا ‎te‏ ۱ ‏خوانندكان رسم الخط هاى ييجيده و غير شفاف بيشتر از راهبردهاى خواندن كل كلمه (يالوكوكرافيك) هم در ‎a oa dere‏ نك استفاده می کنند. ‎et pes mo‏ ل ا الك ‎PY‏ ل ‎or eter‏ ل 0 ‏ا ا 20 3 ا از خطاهاى خواندن درخوانندكان رسم الخط هاى 5-30

صفحه 9:
01 درحوزه بالینی براساس 91۷1-1۷ 12 نارسا خوانی اینگونه تعریف می شود: * اختلال نارساخوانى از طريق دشوارى در يادكيرى خواندن آشکار می شود با وجود انكه فرصت ل اا ‎OE Tae‏ ae Se Re ae Rareeiced [۱ Pree Cos el ED Pe Cea reese ee) | ‏دارند.‎

صفحه 10:
(CP a al ere ‏کودکان نارسا خوان نیست اگر:‎ ۳ ‎CE peer Deo Cre CLS Pre FCO 9‏ له برخوردار بوده باشد. ‏* با محروميت هاى فرهنكى - اجتماعى روبرو بوده باشد. ‏* تعريف مشابهى با تعريف فوق از نظر سازمان بهداشت جهانى درطبقه بندی اختلالات رفتاری و ذهنی 1010-0 يذيرفته شده است (۱۹۹۳).

صفحه 11:
Pe oS) OP a ee SSE LEE ee one) مطالعات پژوهشی نشان داده اند که نارسا خوان ها در مقایسه با افراد عادی ‎on reer ae ean‏ ۱ 5 كشويند وكالابورد (1984) نشان دادند كه افراد نارسا خوان عدم تقارن ‎ate ene eles Ea Dp Se‏ * نارساخوانها داراى استخوان كيجكاهى ( 186112120131 2137211122) ا راست بودند که با طرف چپ هم اندازه بود. * لارنس وهمكاران ‎)١1946(‏ درمطالعه نوجوانان نارسا خوان نشان دادن كه استخوان گیجگاهی در دو نیمکره با هم مساوی بود. آنها ارتباط 0 تقارن غير طبيعى در مغز را با مشكلات أوا شناختى نشان دادند.

صفحه 12:
انواع آزمونهای خواندن ونارسا خوانی ؟ در كلقته در تجربه خواندن غالبا" درك وتفسير كلمات بيش 51 ‎eee‏ مورد توجه قرار مى كرفت. أزمونهاى استاندارد مدارس غالبا برخواندن و درك متن تاكيد مى ورزيدند و به اينكه ايا كودكان قبل از درك و خواندن متن از توانايى كشف و ‎apr ease‏ ل ل 0 3 ‎aa Tee‏ ا ل ل درك خواندن لزوما" معيف خواندن ضعيف كلمات و مشكل در باز ا ال ا 000 ‏ديكرى نظير ضعف در مهارتهاى عمومى شناختى » فقدان امكانات فرهنكى - اجتماعى » ضعف بينايى » انكيزه ناكافى » خستكى و ‏استرس باشد.

صفحه 13:
1 7 Word reading test (Word -recognition) Beery 0 Nae ‏ا‎ ‎۱ Cage ex nOe Pn OL CEES FRCS 1 Haas oe 00 | ‏ل ا‎ pen ‏محدود و معينى به يايان مى رسد.‎ 000 ‏ا ل‎ eee RUPE ETC UE SE SP e oe) Be ey eat ee Gee y Diy eae Se See AOL Sere E ‏بجا تصادفى قرار دارند درحاليكه درستون ديكر (طرف راست) تصاوير به طور‎ 20 ‏ا ل ا ا‎ : [1 a eee Serre ‏ا‎ ‏ل ل‎ eC aiioer od PD COP eS!

صفحه 14:
RL 7 ‎Ce cee aes rel ars ees oP S|‏ ا ال لكل ‎Rom enaccSortt te Rete) icc ok mer Mere cn‏ ‏ا ا ا ا ا ا 17 ا ا ال ا 0 اثرسقف ( نمره های بسیار بالا ) روبرو نیست . کلمات می توانند از میان ‎FR ane ment y ere eel ys coe pe Conte Peony eg le oP |‏ ‏شود كه كلمات به .بيش از دو بخش معتى دان يا نيشتر تفسيم نشوند. ‎ ‏آزمون زنجيره اى حروف به مدت ‎٠١‏ ثانيه و به منظور تمرين و به جهت آشنا سازی دانش آموزان با نیازهای بینایی - حرکتی تکلیف زنجیره های کلمات به ‎ne ee‏ | در مقايسه با ساير آزمونهاى خواندن كلمه مى باشد.

صفحه 15:
۱ ويزكيهاى آزمون زنجيره كلمات ‎Soe we eer ser‏ 2 ‎ern Cn peetes eee cehe tary tay‏ ۱[ خواندن كلمه به كار رود. این آزمون بصورت واحد مي تواند برای همه گروههای سنی ‎٩‏ سا به کار ‎Neer sear)‏ 5 ‎or‏ ‏این آزمون کلمات بسیار زیادی را در بر می گیرد و بنابراین با مشکل اثرسقف (نمره هاى بسيار بالا) در يايه هاى مختلف تحصيلى روبرو نيست . دراین آزمون هم سرعت وهم صحت خواندن کلمه در رابطه با دشواریهای خواند ۱ م ‎rey reer a MRSC Pee FCC‏ ‎ST eet Re cel SBP sires)‏ م ‎Spe eres CRU NCP gr be oie etc Cee ea -7 COPNY-S | eaTOE SY)‏ خالص ترى توسط خود فرد و بدون نياز با درهم آميختكى با مشكلات احتمالى د تلفظ ‎en‏

صفحه 16:
2200 ‏ترس‎ 1 pees ear ees Fee ‏ل‎ Sean SCC NPS ne ere anes Balers ert COD) Oe Case ee CC کودک نارسا خوان ممکن است به خوبی صحبت کند و حتی ممکن است با تمرين و استفاده از راهبردهاى جبرانى به خوبی بخواند. ال ی او به خدمت كيرفته شود ضعف اساسى او موا ممروزه ل ا باز سى » تقطيع و توليد صداها دركلمات » ناكلمات وشبه كلمات ‎Cre See)‏ ا ا ا ل ا ‎a‏ ‎ocad‏ ا ل ا ا ا ل ل دارند (براى مثال راك و همكاران. 0995).

صفحه 17:
| SI) SE Pd Bd 16 ‏تجزیه وتحلیل آواهای اولیه وآواهای انتهایی (قافیه)‎ * Alliteration test & the Rhyme test "1121© ‏تجزيه وتركيب آواهاى اوليه وآواهاى انتهايى (قافيه)‎ * Spoonerism ۱۷۹3 Naming Test (word ‏نامیدن سریع اس یی ریت۱‎ * ‏كه مستلزم خود كارى و كار امدى در دسترسى و بازيابى رمزهاى اوايى وكل‎ 0 oe pecs ‏توانايبى جستجوى اطلاعات و بازيابى 1111612077 11116172161012لم‎ * ‏آنها از حافظه بلند مدت با استفاده از‎ 2120 2123:0226 1162017 0 ‏پب ل ل ل‎ ‏توانايى خواندن نا كلمات وشبه كلمات‎ * Non —Words & Pseudo words Reading

صفحه 18:
The Dyslexia Screening Test (DST) ال ‎Pereyra (KY wo ropes ere ie Seria‏ است. که دران مهارتهای متنوعی نظیر مهارتهای ‎ie Be‏ 0 واندازه كيرى قرار مى كيرد. اين آزمون شامل خرده آزمونهاى زير در ارتباط با مهارتهای آوا شناعتی است. ‎-١‏ ناميدن سريع تصاوير: اين آزمون نسخه اى از آزمون ناميدن سريع و ‎On rere es Se (ih pon en‏ زر در ابن ازمون ما ا ل ا ل ‎es Re‏ ‎Begin ra pipe ocge orpoea ta Cancer ole emer Come‏ * ۲- نامیدن سریع رنگها و ال ل ۹ ۱39 خوانى و مشكلآت خواندن ارتباط دارند (ونكلا وكا ليكك 0991).

صفحه 19:
ادامه * آزمون خواندن کلمه ( باز شناسی کلمه ) ‎Ree my mee YM Fee P ar aed rena eye re res ae‏ تابا سرعت وصحت هرجه بيشتر اين كلمات را در زمان معينى (مثلا" ‎-١‏ ‏”دقيقه) بخوانند. اين آزمون اقتباسى از آزمون آلمانى '181/1 است ‎ee‏ (بروس ووتن ‎.098٠‏ * - آزمون تقطيع يا حذف آواها ( 1170116111162 ‎(segmentation or phoneme deletion‏ در این آزمون از کودکان خواسته می شود که کلمات آشنا را با حذف آواهای ل 1 آزژفون زومشر (1۹۷۱) است .

صفحه 20:
ادامه 00 ‏ال ال‎ OC peer ie - ‏در اين ازمون فهرستى از ناكلمات بصورت يك به يك به كودكان‎ ‏ارائه می شود و از آنها خواسته می شود که اين ناکلمات را در‎ ‏زمان معين و با صداى بلند بخواند يكى از مطالعات اوليه در باره‎ ‏دشوارى خواندن ناكلمات در نارسا خوانها توسط فينوسى و‎ ال ا ا ل

صفحه 21:
eee ene roi Verbal Fluency & Semantic Fluency | eS لح ككل RCo ‏ا ا ا‎ STi 0 ‏ا ا‎ Pen Hh cy ‏تا در زمان معينى كلمات معنى دارى در ارتباط با أن مقوله معين توليد كنند.‎ = POPE IP > i ene yes ENO rae HOEY SP CRY ‏ا‎ Pare) ages) ‏هستند ولى درآزمون سيالى معنايى دشوارى ندارند ( لاندرل و فريت 2940). البته در انواع‎ ‏ا ا ل ل ا ی‎ ل ا ا لل ا ۱ ‎reas ene en‏ يي ا مر 1 ‎Sree‏ ا ا ا ل ال الا ل ات ا 0

صفحه 22:
FE oth) OE SLPS nl ۰ ‎Oe EOC Srowr er ha OES‏ اك کیت رای ترا 0 تن با تفا مس رس دی ‎el‏ ‎١‏ ا ‎eon pe‏ 2 00 اموزان در سه ۱ ال ‎ait‏ ال اب لاه . ترا ‎٠ 5‏ كلمه انتخاب كرديد. لازم به ذكر است كه اين خرده آزمون ا ا يك 0 اين دو نسخه بطور تصادفى به نيمى از دانش آموزان دعتر و پسر در اك

صفحه 23:
‎cil gl een ۱‏ 1 ‎-١‏ ازمون درك خواندن متن: - 1 اين ازمون شامل دو خرده آزمون مى باشد (يك متن مشترك براى تمام يايه ها و در مت احتصاصی برای هر پایه. در این آزمون داستانی برای دانش, آموز ‎rene retrey‏ ل ا ‎SESS Sey er mt aren neo‏ ل ‎Fee eb ler sr ee Sp se mre‏ ‎fom =‏ دهد. يس از حواندت هر متن» سئوالات و گزینه هاى أن یک به یک توسط آزمونكر براى دانش آموز خوانده مى شود و او بايد تنها يك كزينه را كه به نظر او درست مى رسد انتخاب نمايد::به منظون ايتجاةاشرايظ يكسان در نحوه تلفظ کلمات. سرعت خواندن . و بلندی صدا؛ متنها با صدا و ‎ns 5‏ ا ا ل ضبط صوت آنها را برای دانش آموزان پخش نمایند. در ضمن برای درک ‎Bee ere aes ete eno) eats ee Sao) een‏ ‎reser era‏ ‎ ‎

صفحه 24:
ل 2 | ل ا ا ل ل 0 اك ۱ بي دقّت سب[ خط توسط مداد كلمات فارسى با معنى را از هم جدا كنند (مثال» آمريكا/كاو/دست). اغلب كلمات اين آزمون بركرفته از فهرست كلمات توليد ‎mere ey ne eer re‏ ل ا ا م ب« دانش آموز از تكليف خود؛ بخش تمرين بيش بينى شده است. مدت زمان اجرای این خرده آزمون ۲ دقیقه می باشد. لازم به یادآوری است که شبیه این ‎Sno‏ ا ا م ‎Pee nn‏ Ramer)

صفحه 25:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه) ۱ | ‎Rens eel peep ener‏ ا ‎roe‏ | ۳ سئوالات در مقابل آزمودتی قرار گرفته و در حالیکه آزمودنى نيز فى :تواند آن را بخواند: آزمونكر به ترتيب هر سوال را همراه نا ‎nee Ieee cnt teat eerie‏ | شود که بهترین 9 ‎Sore iene, ed‏ ل 0 ل لل كم فارسى و فرهنك ايرانى و بر اساس نظرات رواتنشناسان و زبان شناسان و وازكان تولید شده توسط كودكان و كتب درسى و غير درسى تغييرات لازم در أن داده 525 به منظور درک هر چه بهتر آزمودنی از تکلیف خود . بخش 00 56 ۱ ید توجه ‎Fee Ree Wepre Roe.‏ 0 ایا که شود عبارات رن وجود اسك ‎oo)‏ ل 0 ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
نسخه ايرانى آزمون ‎Ce oo)‏ ‎a‏ آزمون قافيه ‏ال ‎ae‏ برای هر کلمه ۳ گزینه به عنوان هم قافیه مطرح شده است که تنها یکی از آنها پاسخ درست است. ‎ECS‏ ل ا ل خواسته می شود تا از میان ۳ گزینه مقابل که آنها نیز با صدای بلند برای او ا ا ‎ee ee ee‏ 00 مطرح می شود تا آزمودنی با تکلیف خود کاملا آشنا شود: زمان اجرای آزمون ۲ دقیقه می باشد که با خواندن نخستین کلمه هدف شروع شده و پس ‏5 ۱ كلمات هدف و نيز ‎oe Ronse me ane‏ ل ا رت درسی » و منابع کمک آموزشی انتخاب شده است. يادآور مى شود كه نسخه شبيه اين خرده آزمون در آزمونهاى نارساخوانى نسخ انكليسى و سوئدى بکار رفته است. ‎

صفحه 27:
(CON PE ee) ars Pe] “آزمون حذف آواها: BURNT ‏ا ا ا ا‎ on | ‏ا‎ ier es) ib teen tps Suns ‏ل ا ل‎ V OPE ‏«كارخانه الل رای( ریت دربرخى كلمات آواها در ابتداى‎ ‏کلمه حذف می شوند . دربرخی دیگر آواهای میانی پا آواهای پایانی حذف‎ [۳ ‏ا‎ Yael bs anne Spe CoB ab ete sneha ‏ا‎ Ine se ae een pres nts een Sry reno Cane ae roy ae | ‏توس و أموزان . كتب درسى , و منابع كمك أموزشى انتخاب شده اند.‎ ‏زمان اجرای این خرده آزمون نیز ۲ دقيقه می باشد. شبیه این خرده آزمون در‎ ‏نسخ سوندی و انگلیسی آزمون نارساخوانی مشاهده می شود.‎

صفحه 28:
ل 22 ۷ - آزمون خواندن ناکلمات (کلمات بدون معنی): - Reenter pe Ser orm ey Seer sree ae ed ‏اه مرن ی معا اراد‎ ns 38 1 ‏ا‎ ataeyes 5 ‏و‎ COLES ‏او‎ يدر نسخه ايرانى نى آزمودنى بايد *4 كلمه بدون معنى (ناكلمه) را به ترتيب.ان ستون راست به چپ و از بالا به پایین بخواند. فهرست کلمات در مقابل آزمودنی قرار گرفته و آزمودنی باید در حالیکه هر ناکلمه را با انگشت خود ‎Pre eee aE CsI SIPC r‏ 1 ل ‎wie. a> arnt‏ درست بخواند. ‎at a‏ ا ‎Fea‏ ‏شود. زمان اجرای اصلی ازمون ۲ دقیقه است. باید توجه داست که مانند آزمونهای قیلی از طرف ازموتگر هیچگونه دخالتی نا کمکی نباید انجاغ گیرد:

صفحه 29:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه) ‎ST‏ 0 * این خرده آزمون شامل دو فهرست موازی است که هر یک شامل ۲۰ ‎ear)‏ ۳ اجرا مى شود. ازمونكر ‎PS ee SN CCI Prema)‏ 1 ‎ee Bere eee kee ie‏ لم ‎ernest)‏ ا لم است. پس از اتمام اجرای فهرست تصاویراول . اجرای فهرست دوم بلافاصله به ترتیبی که در مورد فهرست اوّل گفته شد آغاز می گردد. ۷ برای تهیّه این دو فهرست از خزانه لغات تولید شده توسط دانش ‎ESE Seer Ce seme‏ ۱[ خوانى نسخه انكلستان كه واه هاى آن متناسب با سطح توانائى خواندن دانش اموزان تشخيص داده شد » انتخاب ‎eS‏

صفحه 30:
1 2 ٩ 3» ۳9

صفحه 31:
Re OLS ‏جم | نر هه‎ ‏8ه م عه به‎ 17

صفحه 32:
(CO PE oo) Se ed ‏آزمون نشانه ها:‎ - ٩ Cae eae SSCS RIPE eS eS SES ee ۱ ead SPS ale Lene * الف _آزمون نشانه هاى حرة آزمون شامل ۳ حرف از حروف الفبای فارسى ( م12 -اءن) مى باشد. دراين آزمون هريك از حروف مذكور ‎reer‏ ا ا ا ل مر ‎NET‏ خواسته می شود که هرتعداد کلمه را که با این حر 1 ۳ hs ‏آزمون‎ ae Bp penne ete eae SYS ‎ters) Cans rea a aC OCs x‏ ا ‎eee ERO NETS IO Nl OTe Gs‏ ۱۳[ ‎oe se‏ ل ل 0 ی تولید کلمات مربوط به هر حرف یک دقیقه است. در مجموع سه دقیقه برای انجام این ۳0 ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
ل 2 0007-7 0 ae Ramos ere این آزمون شامل 1 مقوله ( نام دختر , نام پسی نامیدن اعضای بدن . میوه ها . رنگها . و وسایل آشپزخانه ) می باشد. نحوه اجرای این | *” فونت درشت بر روى كاغذ نوشته شده است ., بايد بطور جداكانه به مدّت ‎١‏ دقيقه به آزمودنى ارائه شود. ‎Peer Pome ty ss‏ که هر تعداد کلمه را که به این مقوله مربوط می شود به یاد آورده و ‎CCC‏ ا ‎ee‏ كت ‎Papen pes ne) STORES SP TS Tee's) eee)‏ ا 0 ‎

صفحه 34:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه) ‎Ye‏ آزمون افيه: ‎oo Oecd OSCR OU CYR IS‏ ا ا ‎PoP een ar ve Cope We‏ ‎SC eo Reese ete Ne ae Reo eae eel a‏ هدف توسط آزمونگر با صدای بلند و رسا خوانده شده و از آزمودنی خواسته ا ‎eee eater‏ ‎ete ener RO ani ene ae‏ لك تمرين مطرح مى شود تا ازمودنى با تكليف خود كاملا اشنا شود زمان ‎MANOS NC pe)‏ ا ‎eee‏ ‏و يس از اتمام زمان ‏ دقيقه اجراى 0 ل 0 ‎ee‏ ا ا ا | درنس امنا كك امورقى إسجاب قلاأسنت. ياداور مى شود كه نسخه ‎BRE Stee en Cl meme rea eS LEC E S IB IOE S|‏

صفحه 35:
:آزمون زنجیره کلمات آمریکاگاودست - موزمدادمحمودمورچه - سفیدشلواراتوبوس - بلوزنان‌ایران شلیل - خودکارفاطمه گیلاس - نوشابه‌آرمانآجرمحمد- ‎eerste ESBS Pent Clow‏ 1 - سردردسمنان‌سارالاله - مگس‌میلادتفنگ - قاشق‌یادسینی‌اسپانیا < شي رخراسانكاركران - مادردایی‌مهند سآلو زردیلداواسال < ۳ آلمان‌مریم کمر - مي عنان بكسازه- رزآلومینبوم لاله- قابلمه آش‌شورکوفته - چنارقالي سوزن- ببه پارچ‌ماکارانی مکانیک - بینی‌سینی چراغ‌یوسف - آبی آذربایجان‌بادنجان - هواتوپ‌پشه‌غاز ‎Re FT!‏ = ‎ee eed ei eel eae lO Ci) Teer d‏ ‎eect ieee eee ae‏ ع سرماژاکت‌همدان‌طبل -

صفحه 36:
* هدف اصلی پژوهش * تهیّه و هنجار سازی بسته جامع آزمون خواندن و نا رسا خوانی ‎AIT be‏ ا ‎POOL‏ ‎eee La Gp See ITS ee re era‏ 1 ‎Per) Re epee) ea hea bese pepe) ed OL Coa DIY‏ ‎EE OrC Caney SNCS OB CEE WET) ne TS)‏ ‎ad ol cal Ocal eee ie‏ ۱

صفحه 37:
* سئوالات پژوهش 00 ‏ا ل‎ She ‏ا‎ sy one heel ees eo Oo ERC mel SIDE Gte sees Bcd EI) * تفاوت معنادارى وجود دادرد؟ ۳ ازمون خواندن تفاوت معنادارى وجود دارد؟ 00 ‏ا‎ EAMES ‏بيى زبانه در ازمون خواندن و نارساخوانى تفاوت وجود دارد؟‎ * - ميان دانش آموزان دختر دو زبانه (تبریزی و سنندجی) و دانس آموزان پسر دو زبانه (تبریزی و سنندجی) در آزمون خواندن و نا رساخوانی تفاوت وجود دارد؟ 0 هاى تحصيلى مختلف نيز مورد بررسى قرار مى كيرد.

صفحه 38:
ی 1 نمونه تحقیق: نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی و طبقه ای از میان دانش آموزان این سه شهر ‎eee ie he Neuse rele]‏ ۱۱| ‎cee rer ho ew See ore ae ee ARLE Dl‏ ‎ROT STN SL Sere a eae eee ea Cr‏ ‎Pee NSN Serer s (arse ere aa eper eee)‏ ‎ee err uni Mire ne Tene errr oT)‏ 1 ‎foes Bor Dos Sone Se eI STS kk mene) per aay‏ آموزش و پرورش) و سنندج ۵۰۰ نفر (از بین ۲ منطقه آموزش و پرورش) براساس ۱ ااا 0 ‎TC TONES FONG ESE NP eyy Seen] Fee pes red kere Sees‏ 00 ‎BONES EP Teese See Te Sel)‏

صفحه 39:
ابزار پژوهش ل 0 ‎gy - a‏ ال ال 395 ‎(IS‏ ‏9 ج- پاسخنامه: ا ا ‎Pea‏ ‏باشد: ‏ا ‏ل ال ‎ere‏ ‎SERB re ELS SITS) ae] Rts ne 0‏ & و کرد زبان): 2210000 17 39 رموب

صفحه 40:
ee ee 1 Use eRe Sree Loe aa ‏خواندن کلمات . زنجیره کلمات . قافیه, نامیدن تصاویر. درک‎ ‏خواندن (متن مشترک). درک کلمات. خواندن ناکلمات و شبه‎ ‏كلمات از دانش آموزان دوزيانه تبريزى‎ = ا ا ‎Rite OR SSC ERP peo‏ خواندن کلمات . نامیدن تصاویر. درک خواندن (متن مشترک)؛ درک کلمات. خواندن تاکلمات وشبه کلمات. نشانه های حروف و نشانه های مقوله ها از دانش آموزان دو زبانه سنندجی

صفحه 41:
‎Paes cel ey‏ نتایج (ادامه) ‎EN OO RS SEL ne NDE S eee e ree SOR ME eM SU SET CT eal] ‏يايه ينجم در تمام خرده مقياسهاى ازمون‎ ‎۳ = [۱ rep Cea nor tach tence ee nee ere ‎۱۳ decd ‏تت ا آموزان 0 خرده مقياس هاى خواندن 3 كلمات. قافيه. ناميدن تصاوير. درك خواندن. حذف آواها ‎0000 ‏ا ا‎ F ‏(فرم الف). کلمات با بسامد متوسط (فرم الف), زنجیره کلمات , نشانه های‎ ‏خروف و نشآنه هاى مقولهبهااز دانش ا بوزان يسر‎ ‏۵ - برتری پسران در دو خرده مقیاس درک کلمات و خواندن ناکلمات و شبه كلمات از دانش اموزان دختر

صفحه 42:
م ‎Sree S PNT SoS w‏ ا 0 * بسامد . زنجيره كلماتء قافيه. درى كلمات. حذف آواها (آواهاى اولك خواندن ناكلمات و شبه كلمات و نشانه هاى مقوله اى از دانش آموزان تبریزی - ۳ ۴- برتری دانش آموزان سنندجی در خرده مقیاس های قافیه. حذف آواها ‎Le MTEL )))‏ 2 ل 20 ee pr ae ners Eee mei seer NE TCS e Ee) edie Ligel

صفحه 43:
۱ Ree ese) ‏آموزان‎ 2 ‏ا لل‎ Ener S| ‎-١‏ خواندن كلمات: برتری دانش آموزان یک زبانه از دانش آموزان دو زبانه ۴ در پایه های از ‏۱ ‏ها ‎ee Se wh Sheets eRe te ere) ia ‏©1- حذف آواها : عدم تفاوت میان یک زبانه ها و دو زبانه ها در کلیه پایه ها ‏د - خواندن ناكلمات: برترى دانش آموزان يك زبانه از دانش آموزان دو زبانه در پایه های اوّل و دوم ‏*- درك متن: برترى يك زبانه هااز دو زبانه ها در كليه يايه ها ‎1 eerie ens ‎[۱ SESS Ne STC eat spe Er pone aE

صفحه 44:

صفحه 45:
3 نرم هاى تهيه شده براى دختران و يسران بر اساس يايه ‎Ne nC)‏ ل 7 ‎fee eee ee Pere | gen‏

صفحه 46:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان