صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۱
a هدف نهایی از خواندن . درک و فهم مطالب خوانده شده می باشد
(استنلویج 1991 2 » ولی پایه و اساس برای درک خواندن, کفایت و
3 1۱۱۱
کلمات متن بطور مجزا و به سرعت :
* رمز كشايى (0©6©001126) و
ا ل شوند.
ee رمز كشايى کلمات ورای پردازش معنایی آنها صورت می گیرد و
Ser les 0[
(516115 210201001621 ) ترجه مى شود بدون آن كه لزوما"
Cag oe ل 0
صفحه 4:
ادامه
* خواندن يك مهارت واحد نيستء بلكه نظام ييجيده اى از مهارتها
ودانش ها Sr Carlee re OL Omar
ا ا ال ا ا eS eer
تشخیص بینایی علائم سیاهی که بر روی کاغذ نوشته شده است.
ae“ Weis SSS) ls ا eee
SNe oe See ل ا Eee!
PO UNCP SENECA SCD) الت
را از خزانه لغات (واژگان) ذهنی (162610010 111681) خود
فراخوان کنیم و سرانجام عبارات متن را درک کنیم.
صفحه 5:
2 0
R
Cc
صفحه 6:
POMC STOR ti Pere By
ا ل ل ا
اا ال ل 0
اين فرضيه دو مسير يا رمز را براى دسترسى به وازكان ذهنى 6 ا
| ا ل ا RCO Se Serpe
زیرمجموعه یک کلمه با ارجاع به تطابق هاء ees ا
6/5
an ا ل ا I ROS ۱[
0
۲- مسیر یا رمز دوّم مسیر ا انو لال م
CH Pre 00
است و به واسطه های آواشناعتی
۷ است كه منتنى بر
& ۳9
بپ( سح
e eb nt ee rete per Calc og ren CMe Ey Foy 20
صفحه 7:
توانا ثیهای آوایی
Pr CANTO ROLLS oboe recA) ا ان
به -١ نجزيه آوايى (21312137515 [4017801101001©21): توانايى خردكردن يى
Riera
Laals [Sis tls «Phonological synthesis) ترکیب آوایی -۲ *
امتزاج آواهاى مجزا
ل ۱
6 ل 0
مدت :با استفاده انّ رمزهاى آوابى
۱۰ و ل
pire PINTS SMP RMP EE? SCO (Oe 01s 1s silt ae
کاری:
و(
ا ا ا ۱
صفحه 8:
Ra We SS ee mL owed Se)
درخواندن كلمه
SCs et Ree Snes Resa ile eae پیچیده و
=
ساده درخواندن کلمه می توان بشرح زیر بیان کرد :
ی ا ا
ICSE) EY 03 Pn CeIRO SECC DECC an Sten |
pe TEE Ment ees ا te ۱
خوانندكان رسم الخط هاى ييجيده و غير شفاف بيشتر از راهبردهاى خواندن
كل كلمه (يالوكوكرافيك) هم در a oa dere نك
استفاده می کنند. et pes mo ل ا الك
PY ل or eter ل 0
ا ا 20
3 ا از خطاهاى خواندن درخوانندكان رسم الخط هاى
5-30
صفحه 9:
01
درحوزه بالینی براساس 91۷1-1۷ 12 نارسا خوانی
اینگونه تعریف می شود:
* اختلال نارساخوانى از طريق دشوارى در يادكيرى
خواندن آشکار می شود با وجود انكه فرصت
ل اا OE Tae
ae Se Re ae Rareeiced
[۱ Pree Cos el ED Pe Cea
reese ee) |
دارند.
صفحه 10:
(CP a al ere
کودکان نارسا خوان نیست اگر: ۳
CE peer Deo Cre CLS Pre FCO 9 له
برخوردار بوده باشد.
* با محروميت هاى فرهنكى - اجتماعى روبرو بوده باشد.
* تعريف مشابهى با تعريف فوق از نظر سازمان بهداشت جهانى
درطبقه بندی اختلالات رفتاری و ذهنی 1010-0 يذيرفته شده
است (۱۹۹۳).
صفحه 11:
Pe oS) OP a ee SSE LEE ee one)
مطالعات پژوهشی نشان داده اند که نارسا خوان ها در مقایسه با افراد عادی
on reer ae ean ۱
5 كشويند وكالابورد (1984) نشان دادند كه افراد نارسا خوان عدم تقارن
ate ene eles Ea Dp Se
* نارساخوانها داراى استخوان كيجكاهى ( 186112120131 2137211122)
ا راست بودند که با طرف چپ هم اندازه بود.
* لارنس وهمكاران )١1946( درمطالعه نوجوانان نارسا خوان نشان دادن كه
استخوان گیجگاهی در دو نیمکره با هم مساوی بود. آنها ارتباط 0
تقارن غير طبيعى در مغز را با مشكلات أوا شناختى نشان دادند.
صفحه 12:
انواع آزمونهای خواندن ونارسا خوانی
؟ در كلقته در تجربه خواندن غالبا" درك وتفسير كلمات بيش 51
eee مورد توجه قرار مى كرفت. أزمونهاى
استاندارد مدارس غالبا برخواندن و درك متن تاكيد مى ورزيدند و
به اينكه ايا كودكان قبل از درك و خواندن متن از توانايى كشف و
apr ease ل ل 0 3
aa Tee ا ل ل
درك خواندن لزوما" معيف خواندن ضعيف كلمات و مشكل در باز
ا ال ا 000
ديكرى نظير ضعف در مهارتهاى عمومى شناختى » فقدان امكانات
فرهنكى - اجتماعى » ضعف بينايى » انكيزه ناكافى » خستكى و
استرس باشد.
صفحه 13:
1 7
Word reading test (Word -recognition)
Beery 0 Nae ا
۱ Cage ex nOe Pn OL CEES FRCS
1 Haas oe
00
| ل ا pen
محدود و معينى به يايان مى رسد.
000 ا ل eee RUPE ETC UE SE SP e oe)
Be ey eat ee Gee y Diy eae Se See AOL Sere E
بجا تصادفى قرار دارند درحاليكه درستون ديكر (طرف راست) تصاوير به طور
20 ا ل ا ا
: [1 a eee Serre ا
ل ل eC aiioer od PD COP eS!
صفحه 14:
RL 7
Ce cee aes rel ars ees oP S| ا ال لكل
Rom enaccSortt te Rete) icc ok mer Mere cn
ا ا ا ا ا ا 17
ا ا ال ا 0
اثرسقف ( نمره های بسیار بالا ) روبرو نیست . کلمات می توانند از میان
FR ane ment y ere eel ys coe pe Conte Peony eg le oP |
شود كه كلمات به .بيش از دو بخش معتى دان يا نيشتر تفسيم نشوند.
آزمون زنجيره اى حروف به مدت ٠١ ثانيه و به منظور تمرين و به جهت آشنا
سازی دانش آموزان با نیازهای بینایی - حرکتی تکلیف زنجیره های کلمات به
ne ee |
در مقايسه با ساير آزمونهاى خواندن كلمه مى باشد.
صفحه 15:
۱ ويزكيهاى آزمون زنجيره كلمات
Soe we eer ser 2
ern Cn peetes eee cehe tary tay ۱[
خواندن كلمه به كار رود.
این آزمون بصورت واحد مي تواند برای همه گروههای سنی ٩ سا به کار
Neer sear) 5
or
این آزمون کلمات بسیار زیادی را در بر می گیرد و بنابراین با مشکل اثرسقف
(نمره هاى بسيار بالا) در يايه هاى مختلف تحصيلى روبرو نيست .
دراین آزمون هم سرعت وهم صحت خواندن کلمه در رابطه با دشواریهای خواند
۱
م rey reer a MRSC Pee FCC
ST eet Re cel SBP sires) م
Spe eres CRU NCP gr be oie etc Cee ea -7 COPNY-S | eaTOE SY)
خالص ترى توسط خود فرد و بدون نياز با درهم آميختكى با مشكلات احتمالى د
تلفظ en
صفحه 16:
2200
ترس 1 pees ear ees Fee
ل Sean SCC NPS ne ere anes
Balers ert COD) Oe Case ee CC
کودک نارسا خوان ممکن است به خوبی صحبت کند و حتی ممکن
است با تمرين و استفاده از راهبردهاى جبرانى به خوبی بخواند.
ال ی او به خدمت كيرفته شود ضعف اساسى او
موا
ممروزه ل ا
باز سى » تقطيع و توليد صداها دركلمات » ناكلمات وشبه كلمات
Cre See) ا ا ا ل ا a
ocad ا ل ا ا ا ل ل
دارند (براى مثال راك و همكاران. 0995).
صفحه 17:
| SI) SE Pd Bd
16 تجزیه وتحلیل آواهای اولیه وآواهای انتهایی (قافیه) *
Alliteration test & the Rhyme test
"1121© تجزيه وتركيب آواهاى اوليه وآواهاى انتهايى (قافيه) *
Spoonerism
۱۷۹3 Naming Test (word نامیدن سریع اس یی ریت۱ *
كه مستلزم خود كارى و كار امدى در دسترسى و بازيابى رمزهاى اوايى وكل
0 oe pecs
توانايبى جستجوى اطلاعات و بازيابى 1111612077 11116172161012لم *
آنها از حافظه بلند مدت با استفاده از 2120 2123:0226 1162017
0 پب ل ل ل
توانايى خواندن نا كلمات وشبه كلمات *
Non —Words & Pseudo words Reading
صفحه 18:
The Dyslexia Screening Test
(DST)
ال Pereyra (KY wo ropes ere ie Seria
است. که دران مهارتهای متنوعی نظیر مهارتهای ie Be 0
واندازه كيرى قرار مى كيرد. اين آزمون شامل خرده آزمونهاى زير در ارتباط
با مهارتهای آوا شناعتی است.
-١ ناميدن سريع تصاوير: اين آزمون نسخه اى از آزمون ناميدن سريع و
On rere es Se (ih pon en
زر در ابن ازمون
ما ا ل ا ل es Re
Begin ra pipe ocge orpoea ta Cancer ole emer Come
* ۲- نامیدن سریع رنگها
و ال ل ۹ ۱39
خوانى و مشكلآت خواندن ارتباط دارند (ونكلا وكا ليكك 0991).
صفحه 19:
ادامه
* آزمون خواندن کلمه ( باز شناسی کلمه )
Ree my mee YM Fee P ar aed rena eye re res ae
تابا سرعت وصحت هرجه بيشتر اين كلمات را در زمان معينى (مثلا" -١
”دقيقه) بخوانند. اين آزمون اقتباسى از آزمون آلمانى '181/1 است
ee (بروس ووتن .098٠
* - آزمون تقطيع يا حذف آواها ( 1170116111162
(segmentation or phoneme deletion
در این آزمون از کودکان خواسته می شود که کلمات آشنا را با حذف آواهای
ل 1
آزژفون زومشر (1۹۷۱) است .
صفحه 20:
ادامه
00 ال ال OC peer ie
-
در اين ازمون فهرستى از ناكلمات بصورت يك به يك به كودكان
ارائه می شود و از آنها خواسته می شود که اين ناکلمات را در
زمان معين و با صداى بلند بخواند يكى از مطالعات اوليه در باره
دشوارى خواندن ناكلمات در نارسا خوانها توسط فينوسى و
ال ا ا ل
صفحه 21:
eee ene roi
Verbal Fluency & Semantic Fluency
| eS
لح ككل
RCo ا ا ا STi
0 ا ا Pen Hh cy
تا در زمان معينى كلمات معنى دارى در ارتباط با أن مقوله معين توليد كنند. =
POPE IP > i ene yes ENO rae HOEY SP CRY ا Pare) ages)
هستند ولى درآزمون سيالى معنايى دشوارى ندارند ( لاندرل و فريت 2940). البته در انواع
ا ا ل ل ا ی
ل ا ا لل ا ۱
reas ene en يي ا مر 1
Sree ا ا ا ل ال الا ل ات ا 0
صفحه 22:
FE oth) OE SLPS nl
۰
Oe EOC Srowr er ha OES اك
کیت رای ترا 0
تن با تفا مس رس دی el
١ ا eon pe 2 00 اموزان در سه
۱
ال ait ال اب لاه . ترا
٠ 5 كلمه انتخاب كرديد. لازم به ذكر است كه اين خرده آزمون
ا ا يك 0
اين دو نسخه بطور تصادفى به نيمى از دانش آموزان دعتر و پسر در
اك
صفحه 23:
cil gl een ۱ 1
-١ ازمون درك خواندن متن:
- 1
اين ازمون شامل دو خرده آزمون مى باشد (يك متن مشترك براى تمام يايه ها و
در مت احتصاصی برای هر پایه. در این آزمون داستانی برای دانش, آموز
rene retrey ل ا SESS Sey er mt aren neo
ل Fee eb ler sr ee Sp se mre
fom = دهد. يس از حواندت هر متن» سئوالات و گزینه هاى أن یک به یک
توسط آزمونكر براى دانش آموز خوانده مى شود و او بايد تنها يك كزينه را
كه به نظر او درست مى رسد انتخاب نمايد::به منظون ايتجاةاشرايظ يكسان
در نحوه تلفظ کلمات. سرعت خواندن . و بلندی صدا؛ متنها با صدا و
ns 5 ا ا ل
ضبط صوت آنها را برای دانش آموزان پخش نمایند. در ضمن برای درک
Bee ere aes ete eno) eats ee Sao) een
reser era
صفحه 24:
ل 2
|
ل ا ا ل ل 0 اك
۱
بي دقّت سب[
خط توسط مداد كلمات فارسى با معنى را از هم جدا كنند (مثال»
آمريكا/كاو/دست). اغلب كلمات اين آزمون بركرفته از فهرست كلمات توليد
mere ey ne eer re ل ا ا م
ب« دانش آموز از تكليف خود؛ بخش تمرين بيش بينى شده است. مدت زمان
اجرای این خرده آزمون ۲ دقیقه می باشد. لازم به یادآوری است که شبیه این
Sno ا ا م Pee nn
Ramer)
صفحه 25:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه)
۱
|
Rens eel peep ener ا roe |
۳ سئوالات در مقابل آزمودتی قرار گرفته و در حالیکه
آزمودنى نيز فى :تواند آن را بخواند: آزمونكر به ترتيب هر سوال را همراه نا
nee Ieee cnt teat eerie |
شود که بهترین 9 Sore iene, ed
ل 0 ل لل كم
فارسى و فرهنك ايرانى و بر اساس نظرات رواتنشناسان و زبان شناسان و وازكان
تولید شده توسط كودكان و كتب درسى و غير درسى تغييرات لازم در أن داده
525
به منظور درک هر چه بهتر آزمودنی از تکلیف خود . بخش 00 56
۱ ید توجه
Fee Ree Wepre Roe. 0 ایا که شود عبارات
رن وجود اسك oo) ل 0
صفحه 26:
نسخه ايرانى آزمون Ce oo)
a آزمون قافيه
ال ae برای هر کلمه ۳ گزینه به
عنوان هم قافیه مطرح شده است که تنها یکی از آنها پاسخ درست است.
ECS ل ا ل
خواسته می شود تا از میان ۳ گزینه مقابل که آنها نیز با صدای بلند برای او
ا ا ee ee ee 00
مطرح می شود تا آزمودنی با تکلیف خود کاملا آشنا شود: زمان اجرای
آزمون ۲ دقیقه می باشد که با خواندن نخستین کلمه هدف شروع شده و پس
5 ۱ كلمات هدف و نيز
oe Ronse me ane ل ا رت
درسی » و منابع کمک آموزشی انتخاب شده است. يادآور مى شود كه نسخه
شبيه اين خرده آزمون در آزمونهاى نارساخوانى نسخ انكليسى و سوئدى
بکار رفته است.
صفحه 27:
(CON PE ee) ars Pe]
“آزمون حذف آواها:
BURNT ا ا ا ا on
| ا ier es)
ib teen tps Suns ل ا ل V OPE
«كارخانه الل رای( ریت دربرخى كلمات آواها در ابتداى
کلمه حذف می شوند . دربرخی دیگر آواهای میانی پا آواهای پایانی حذف
[۳ ا Yael bs anne Spe
CoB ab ete sneha ا Ine se ae
een pres nts een Sry reno Cane ae roy ae |
توس و أموزان . كتب درسى , و منابع كمك أموزشى انتخاب شده اند.
زمان اجرای این خرده آزمون نیز ۲ دقيقه می باشد. شبیه این خرده آزمون در
نسخ سوندی و انگلیسی آزمون نارساخوانی مشاهده می شود.
صفحه 28:
ل 22
۷ - آزمون خواندن ناکلمات (کلمات بدون معنی):
-
Reenter pe Ser orm ey Seer sree ae ed
اه مرن ی معا اراد ns 38 1 ا ataeyes
5 و COLES او
يدر نسخه ايرانى نى آزمودنى بايد *4 كلمه بدون معنى (ناكلمه) را به ترتيب.ان
ستون راست به چپ و از بالا به پایین بخواند. فهرست کلمات در مقابل
آزمودنی قرار گرفته و آزمودنی باید در حالیکه هر ناکلمه را با انگشت خود
Pre eee aE CsI SIPC r 1
ل wie. a> arnt
درست بخواند. at a ا Fea
شود. زمان اجرای اصلی ازمون ۲ دقیقه است. باید توجه داست که مانند
آزمونهای قیلی از طرف ازموتگر هیچگونه دخالتی نا کمکی نباید انجاغ گیرد:
صفحه 29:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه)
ST 0
* این خرده آزمون شامل دو فهرست موازی است که هر یک شامل ۲۰
ear) ۳ اجرا مى شود. ازمونكر
PS ee SN CCI Prema) 1
ee Bere eee kee ie لم
ernest) ا لم
است. پس از اتمام اجرای فهرست تصاویراول . اجرای فهرست دوم
بلافاصله به ترتیبی که در مورد فهرست اوّل گفته شد آغاز می گردد.
۷ برای تهیّه این دو فهرست از خزانه لغات تولید شده توسط دانش
ESE Seer Ce seme ۱[
خوانى نسخه انكلستان كه واه هاى آن متناسب با سطح توانائى
خواندن دانش اموزان تشخيص داده شد » انتخاب eS
صفحه 30:
1 2 ٩
3»
۳9
صفحه 31:
Re OLS
جم | نر هه
8ه م عه به 17
صفحه 32:
(CO PE oo) Se ed
آزمون نشانه ها: - ٩
Cae eae SSCS RIPE eS eS SES ee
۱ ead SPS ale Lene
* الف _آزمون نشانه هاى حرة آزمون شامل ۳ حرف از حروف الفبای
فارسى ( م12 -اءن) مى باشد. دراين آزمون هريك از حروف مذكور
reer ا ا ا ل
مر NET
خواسته می شود که هرتعداد کلمه را که با این حر 1
۳ hs آزمون ae Bp penne ete eae SYS
ters) Cans rea a aC OCs x ا
eee ERO NETS IO Nl OTe Gs ۱۳[
oe se ل ل 0 ی تولید کلمات
مربوط به هر حرف یک دقیقه است. در مجموع سه دقیقه برای انجام این
۳0
صفحه 33:
ل 2
0007-7 0 ae Ramos ere
این آزمون شامل 1 مقوله ( نام دختر , نام پسی نامیدن اعضای بدن .
میوه ها . رنگها . و وسایل آشپزخانه ) می باشد. نحوه اجرای این
|
*” فونت درشت بر روى كاغذ نوشته شده است ., بايد بطور جداكانه به
مدّت ١ دقيقه به آزمودنى ارائه شود. Peer Pome ty ss
که هر تعداد کلمه را که به این مقوله مربوط می شود به یاد آورده و
CCC ا ee كت
Papen pes ne) STORES SP TS Tee's) eee)
ا 0
صفحه 34:
نسخه ايرانى ازمون نارسا خوائى (ادامه)
Ye آزمون افيه:
oo Oecd OSCR OU CYR IS ا ا PoP een ar ve Cope We
SC eo Reese ete Ne ae Reo eae eel a
هدف توسط آزمونگر با صدای بلند و رسا خوانده شده و از آزمودنی خواسته
ا eee eater
ete ener RO ani ene ae لك
تمرين مطرح مى شود تا ازمودنى با تكليف خود كاملا اشنا شود زمان
MANOS NC pe) ا eee
و يس از اتمام زمان دقيقه اجراى 0 ل 0
ee ا ا ا |
درنس امنا كك امورقى إسجاب قلاأسنت. ياداور مى شود كه نسخه
BRE Stee en Cl meme rea eS LEC E S IB IOE S|
صفحه 35:
:آزمون زنجیره کلمات
آمریکاگاودست - موزمدادمحمودمورچه - سفیدشلواراتوبوس -
بلوزنانایران شلیل - خودکارفاطمه گیلاس - نوشابهآرمانآجرمحمد-
eerste ESBS Pent Clow 1
- سردردسمنانسارالاله - مگسمیلادتفنگ - قاشقیادسینیاسپانیا <
شي رخراسانكاركران - مادرداییمهند سآلو زردیلداواسال <
۳ آلمانمریم کمر - مي عنان بكسازه-
رزآلومینبوم لاله- قابلمه آششورکوفته - چنارقالي سوزن-
ببه پارچماکارانی مکانیک - بینیسینی چراغیوسف - آبی آذربایجانبادنجان
- هواتوپپشهغاز Re FT! =
ee eed ei eel eae lO Ci) Teer d
eect ieee eee ae ع
سرماژاکتهمدانطبل -
صفحه 36:
* هدف اصلی پژوهش
* تهیّه و هنجار سازی بسته جامع آزمون خواندن و نا رسا خوانی
AIT be ا POOL
eee La Gp See ITS ee re era 1
Per) Re epee) ea hea bese pepe) ed OL Coa DIY
EE OrC Caney SNCS OB CEE WET) ne TS)
ad ol cal Ocal eee ie ۱
صفحه 37:
* سئوالات پژوهش
00 ا ل She ا sy one heel ees
eo Oo ERC mel SIDE Gte sees Bcd EI)
* تفاوت معنادارى وجود دادرد؟
۳
ازمون خواندن تفاوت معنادارى وجود دارد؟
00 ا EAMES
بيى زبانه در ازمون خواندن و نارساخوانى تفاوت وجود دارد؟
* - ميان دانش آموزان دختر دو زبانه (تبریزی و سنندجی) و
دانس آموزان پسر دو زبانه (تبریزی و سنندجی) در آزمون
خواندن و نا رساخوانی تفاوت وجود دارد؟
0
هاى تحصيلى مختلف نيز مورد بررسى قرار مى كيرد.
صفحه 38:
ی 1
نمونه تحقیق:
نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی و طبقه ای از میان دانش آموزان این سه شهر
eee ie he Neuse rele] ۱۱|
cee rer ho ew See ore ae ee ARLE Dl
ROT STN SL Sere a eae eee ea Cr
Pee NSN Serer s (arse ere aa eper eee)
ee err uni Mire ne Tene errr oT) 1
foes Bor Dos Sone Se eI STS kk mene) per aay
آموزش و پرورش) و سنندج ۵۰۰ نفر (از بین ۲ منطقه آموزش و پرورش) براساس
۱
ااا 0
TC TONES FONG ESE NP eyy Seen] Fee pes red kere Sees 00
BONES EP Teese See Te Sel)
صفحه 39:
ابزار پژوهش
ل 0
gy - a ال ال 395 (IS
9 ج- پاسخنامه:
ا ا Pea
باشد:
ا
ل ال ere
SERB re ELS SITS) ae] Rts ne 0
& و کرد زبان):
2210000
17 39
رموب
صفحه 40:
ee ee
1 Use eRe Sree Loe aa
خواندن کلمات . زنجیره کلمات . قافیه, نامیدن تصاویر. درک
خواندن (متن مشترک). درک کلمات. خواندن ناکلمات و شبه
كلمات از دانش آموزان دوزيانه تبريزى
=
ا ا Rite OR SSC ERP peo
خواندن کلمات . نامیدن تصاویر. درک خواندن (متن مشترک)؛
درک کلمات. خواندن تاکلمات وشبه کلمات. نشانه های حروف و
نشانه های مقوله ها از دانش آموزان دو زبانه سنندجی
صفحه 41:
Paes cel ey نتایج (ادامه)
EN OO RS SEL ne NDE S eee e ree SOR ME eM SU SET CT eal]
يايه ينجم در تمام خرده مقياسهاى ازمون
۳ =
[۱ rep Cea nor tach tence ee nee ere
۱۳ decd
تت ا آموزان 0 خرده مقياس هاى خواندن
3 كلمات. قافيه. ناميدن تصاوير. درك خواندن. حذف آواها
0000 ا ا F
(فرم الف). کلمات با بسامد متوسط (فرم الف), زنجیره کلمات , نشانه های
خروف و نشآنه هاى مقولهبهااز دانش ا بوزان يسر
۵ - برتری پسران در دو خرده مقیاس درک کلمات و خواندن ناکلمات و شبه
كلمات از دانش اموزان دختر
صفحه 42:
م
Sree S PNT SoS w ا 0
* بسامد . زنجيره كلماتء قافيه. درى كلمات. حذف آواها (آواهاى اولك
خواندن ناكلمات و شبه كلمات و نشانه هاى مقوله اى از دانش آموزان
تبریزی
- ۳
۴- برتری دانش آموزان سنندجی در خرده مقیاس های قافیه. حذف آواها
Le MTEL ))) 2 ل 20
ee pr ae ners Eee mei seer NE TCS e Ee)
edie Ligel
صفحه 43:
۱ Ree ese) آموزان 2
ا لل Ener S|
-١ خواندن كلمات: برتری دانش آموزان یک زبانه از دانش آموزان دو زبانه
۴ در پایه های از
۱
ها
ee Se wh Sheets eRe te ere) ia
©1- حذف آواها : عدم تفاوت میان یک زبانه ها و دو زبانه ها در کلیه پایه ها
د - خواندن ناكلمات: برترى دانش آموزان يك زبانه از دانش آموزان دو زبانه
در پایه های اوّل و دوم
*- درك متن: برترى يك زبانه هااز دو زبانه ها در كليه يايه ها
1 eerie ens
[۱ SESS Ne STC eat spe Er pone aE
صفحه 44:
صفحه 45:
3
نرم هاى تهيه شده براى دختران و يسران بر اساس يايه
Ne nC) ل 7
fee eee ee Pere | gen
صفحه 46: