صفحه 1:
صفحه 2:
چگونه می توانیم استرس خود را مهار کنیم؟
گزلرش پژوهش
کلاس ۸7۳
دبیر محترم سرکلر خلنم فوزین
دبیرستان کریمه لهل بیت (س)
صفحه 3:
ألا بذكر الله تطمئن القلوب
آكاه باشيد كه دلها تنها با ياد خدا آرام مى كيرد
صفحه 4:
پسعکفتار
به کفته محتفان بین ۱ ت۰٩ درصد بیماری ها مستقیا بر ادر استرس ایجاد با قشدید می دود استرس با
بسیاری از بیماری های جدی مانند بیماری هابی قلبی فشارخون بالا و دیابت» مستقیما در ارتباط است؛
همچنین استرس می تواند موجب بیماری های دیگری نظیر کمردرد. سردرد. دندان قروچه. ناراحتی معده
و مشكلات كوارشى؛ خستگی و بی خوابی. مشکلات پوستی و افزایش یا کاهش وزن شود. علاوه بر این
بیماری ها استرس مانع از انجام درست کارها و تمركزمى شود. بنابراين تلاش براى كم كردن يا از بين بردن
استرس امری عیاتی است که می تواند با رد لير زر سالمتری داشنه باشيم. اهمیت این موضوع
گفت
باعث شد تا ما این پژوهش را با موضوع استرس انجام دهیم. ما در این پژوهش به شما خواهیم
«استرس چیست. عوامل استرس زا کدامند و چگونه می توان آن را مهار کرد
صفحه 5:
استرس چیست
زمانی که چیزی شما را تهدید می کند یا با چالشی رو به رو
می شوید. مواد شیمیایی و هورمون های مختلفی در بدنتان
جاری می گردد. این هورمون ها باعث می شوند تا شما برای
مقابله یا فرار از عوامل استرس زا آماده شوید. به این شرایط
روحی استرس گفته می شود که گر چه ما را از پیشامد هاى بد
مور می کند, اما طرلانی و مکرر بودن این حالت برای
«سلامتی زین آو استه
صفحه 6:
بدن چگونه به استرس پاسخ می دهد؟
فرآیند پاسخ فیزیولوژیکی به استرس از همان لحظه
ای آغاز می شود که بدن حضور عامل استرس را
تشخیص می دهد و با ارسال پیامهایی به مغز و
سیستم عصبی برای بروز واکنشی برای حذف و
كاهش يا مقابله با عامل استرس زا تلاش مى كند
-اين عالت رااز بين درد
صفحه 7:
منظور از عوامل استرس زا چیست
علل فیزیکی» محیطی و احتماعی استرس که باعث ایجاد
een en ۱
نامند؛ برخی استرس را پاسخ غیر اختصاصی بدن به هر
موقعیتی می دانند که نیاز به سازگاری داشته باشد؛ خواه
موقعیت خوشایند باشد (ارتقای شغلی) و خواه
ناخوشایند(اخراج از کار)؛ البته بین استرس ناشی از
موقعیت مطلوب و نامطلوب vert وجود دارده اما در هر
حال هر چیزی یا هر موقعیتی که برای ما ناشناخته یا
ناپذیرفتتی باشد می تواند استرس را در ما به وجود
.بیأورد
صفحه 8:
عوایلی اعت kewl رس در شماعی شودو
بیبط ها عوایلی اعت اد استرس در انش آمووان در کر هل
بیت (س) می شود؟
صفحه 9:
چه سولملیسا عستیجاد لستر سدر شسما مسیشسود؟ -1
موارد پر تکرار هفتم: امتحان» پرسش کلاسی, جا گذاشتن وسایل» مرگ عزیزان صحبت کردن در جمع»
دعوا كردن با دوستان و خانوادهء دزدیده شدن وسایل, زلزله» آتش سوزی» آمدن مادر به مدرسه. دروخ گفتن
.و تصمیم گرفتن درباره چیز های مهم
نه پرسش کلاسی» به خوبی پیش نرفتن کارهاء تنهایی» فکر کردن به آینده.
تصادف» شرکت در مسابقات؛ قرار گرفتن در ارتفاع.
موارد پر تکرار هشتم: امتحا:
خبر بده سخترانى در جمع؛ از دست دادن عزيزا
أت ely eae تیم فوتبال مورد علاقه
موارد پر تکرار نهم: امتحان, پرسش کلاسی, شرکت در یک مسابقه مهم؛ اتفاقات ناخوشاینده گرفتن
کارنامه گرفعن نمره ید بیساری یکی از اعضای خانواده» نداشتن وقت برای انجام کاری و در رسیدن به
صفحه 10:
تفاوت استرس و اضطر اب
دو واژه استرس و اضطراب معمولا در یک معنا و مترادف با
یکدیگر در نظر گرفته می شوند در حالی که از نظر علمی به
دو شرايط متفاوت اطلاق می گردند. استرس واکنش طبیعی
بدن به یک خطر است که بدن را برای مبارزه یا فرار از موقعیت
آفاده مي کند. در ح ورتی که اضط راب یکی از بپیامد هلی
استرس و یک احساس درونی است که ممکن است هیچ نوع
عامل حقیقی برای آن وجود نداشته باشد. استرس معمولا با از
بين رفتن خطر بعد از مدت كوتاهى از بين مى رود در صورتى
که اضطراب ناشی از آن ممکن است تا مدت ها باقی بماند. يبس
هرگ نباید این دو کلمه را با یکدیگر اشتباه گرفت
صفحه 11:
علانم استرس کد
همانطور که عوامل مختلفی موجب استرس می شوند» علاتم نیز می توانند متفاوت باشند. بعید است
فردی همه ی این علانم را داشته باشد. ولی در اینجا تعدادی از علاتمی آورده شده که فرد در مواجهه با
:استرس می تواند تجربه کند
درد دشواریبر تمرکز*:
Elan gly a اضطراب
Fleeces So peek gt sal all De a هب
مشکلاتگوارشی * كريد ياخنده بىهليل”
خر #ب اوه ۷
صفحه 12:
زمانی که استرس دارید چه علاتمی را تجربه می کنید؟
به نظر شما دانش آموزان مدرسه کریمه اهل بیت (س) زمانی که استرس دارند
چه علاتمی را تجربه می کنند؟
صفحه 13:
زمانیکسه لستر سد آورید چه نمی | تسجربه میکسنید؟ -2
موارد پر تکرار هفتم: هیجان, ترس تپش قلب. ناخن جویدن عرق کردن کف دست. لرزش دست و پاء دل درد»
«سردرد؛ لرزیدن دست» حالت تهو و گریه کردن
موارد پر تکرار هشتم: عرق کردن دست. تپش قلب لرزیدن دست و پاء نداشتن تمرکز. حالت تهوع. سردرد»
+ترس؛ سرد شدن دست ها سرگیجه و نفس نفس زدن
موارد ير تكرار نهم؛ تبش قلبء سرد شدن دستان» حالت تهوع: سردرده عرق کردن دسته افتادن فشار خونء
«تنگی نفس» لرزش دستهاء دل درده خشکی دهان» ترس و یه هم خوردن دتدان ها
صفحه 14:
کدام رده سنی بیشتر ین میز آن استرس را تجربه می کنند؟
شاید فکر کنید دانش آموزان نوجوا ین میزان
استرس را تجربه می کنند. اما باید گفت که سخت در اشتباه
هستید. طبق مطالعات روانشناسان» افراد ۱۸ تا ۳۳ ساله
بیشترین میزان استرس را در تمام رده های سنی تجربه می
کنند شاید علت آن را توان فول شبن در كنكوره استرس
ناشی از دروس دانشگاه و امتحانات؛
استرس زیادی را به فرد تحمیل می کند
اج و ... دانست که
صفحه 15:
استرس خوب است يا بد؟
استرس لزوما منفی نیست. انواع استرس واکنش هایی
ایجاد می کند که در گذشته باعث شد نیاکان ما زنده
پمانند. بدون استرس بشر نمی تواند خود را از خطرات
متعدد حفظ نماید. امروزه تیز استرس خوب در زندگی
همه ما ديده مى شود؛ مانند اينكه شما براى امتحان خوب
درس می خوانید» جون استرس امتحان داريد. اما همين
استرس خوب مى تواند منفى شود؛ بنابراين بايد
استرستان را به درستى كنترل كنيد و نككذاريد كه استرس
نجل درست کارهایتان و عدم تمرکر شود
صفحه 16:
جه زمانی استرس می تواند زیان آور باشد؟
ااترس باب موقی لش وفی علل ارس BE iy
ضربان قلب و تنفس باید آهسته شود و بدن باید بدون باقی
ماندن اهر منفی به حالت طبیمی برگردد. با لین حال استرس
های شدید و مکرر و طولانی می تواننند تأثیر بدی روی
سم و روان بگذارد و لین چبزی است که نسینا رای است.
cle geal کلمل استرس از زندکی و مود ندارد آما مي توانيم
بریم در مواقع مختلف آن را کنترل کرده و اثرات مخرب
.آن را کاهش دهیم
صفحه 17:
نظر شما درباره بد یا خوب بودن استرس چیست؟
به نظر شما دانش آموزان مدرسه کریمه اهل بیت(س) در این باره چه فکر می
کنند؟
صفحه 18:
بحده
14
12
10
و پایه هشتم. ايه هنت
گاهی خوب گاهی بدا خوب سا
صفحه 19:
آیا می توان استرس را کنترل کرد و آثار زيان بار
آن را کاهش داد؟
هدف از مدیریت استرس این نیست که فرد به طور کلی از آن
رهایی یابد. اين امر نه تنها ممکن نیست؛ بلکه همانطور که 0
كنتيم استرس در برضى شرايط واكنشى كاسلا سالم است
مديريت استرس در هر كسى امكان بذير است و راهكار
های ساده ای برای کاهش اثرات منفی ن وجود دارند. هر
کرد می تواند با شتاخت عوامل مسب استرس و راهکار
های مهار استرس, زندگی سالم و بی دغ
۳ وا ee
شدید. لازم است راهکار های مهار استرس را بشناسید
غه ای داشته باشد.
صفحه 20:
راه های کنترل استرس
صفحه 21:
4 * يورا فسرمو شنسکنب 1
صفحه 22:
ار زیشخولخویبو آرلم شسبانه را نسستکسم نسگیر ید -2
صفحه 23:
صفحه 24:
تسفعر متیتهاشته بساشبه و مستز مسنفیسافیسرداوچید -4
صفحه 25:
ور یشکسنید -5
صفحه 26:
اسر نامه یز یمسهمترینرلشکار لست 6
صفحه 27:
7- = تحانك Lt 32 3 ظهائارط é
صفحه 28:
خنده بحصهعترورزد و ا طلست 8
صفحه 29:
مو مت گسو شکسنه 9
صفحه 30:
سسعیکسنید فسشار کساریسا دوسیخود را کسمتر -10
كنيد
صفحه 31:
شما از چه راهکاری برای کاهش استرس خود استفاده می کنید؟
به نظر شما دانش آموزان مدرسه كريمه اهل بيت (س) از جه راهکاری برای
کاهش استرس خود استفاده می کنند؟
صفحه 32:
چه کساودلییسه کسا هشاستر سشسما کسمکمسی-4
کسند؟
موارد پرتکرار تهم: نفس عمیة
خوب؛ به موسیقی گوش دادنه
صفحه 33:
آیا عو املی نیز وجود دارند که استرس را شدیدتر کنند:
همانطور که برخی کارها می تواند به کاهش استرس افراد
کمگ کند. کارهایی نیز وحود دارند که باعث تشدید استرس
شوند. شناخت این کارها مانند کارهای کاهنده استرس, مهم
است چون انجام این کارها می تواند اوضاع را خیلی بدتر
کند و آثار منفی استرس را دو چندان کند. خودداری از انجام
اين كارها مى تواند ما را از بسیاری استرس های روزانه و
اثرات زیان آور رهایی بخشد
صفحه 34:
عوامل تشد بدکننده استر س
صفحه 35:
صفحه 36:
کسارها را بسشتگوشمسیاندازوید و بسرنامه ویزی-2
سداوید
صفحه 37:
عجو لهستيد -3
صفحه 38:
4- oe 5 ۳ كافنيزوياد
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
شما کارهایی باعث تشدید استرس شما می شود؟
به نظر شما چه کارهایی باعث تشدید استرس دانش آموزان مدرسه کریمه اهل
بيت (س) مى شود؟
صفحه 42:
چه کسا ریسا مسقسند به لستر سشسما مس 5
شود؟
موارد پر تکرار هفتم: درس نخواندن» فكر كردن به عامل استرس زاء سخنان منفی اطرافیان» تلقین
کردن فکرها ی متفی, نیمه خالی لیوان را دیدن برنامه ریزی نکردن در کارهاه درس نخواندن و
-الویت بندی تکردن کارها
موارد پر تگرار هشتم خیال بافی مر موره عاسل استوس زا فرار کردن از مد کلات به جای سل
كردن آنهاء تلقین کردن افکار منفی» نمره بد گرفتن در امتحان» صحبت کردن با دیگران» برنامه
ریری تکردت و وقت کم آوردن در اتجام کارها
موارد پر تکرار نهم: فکر کردن به عامل استرس زاء شروع شدن امتحانات ترم: درس نخواندن؛
ترس از نمرهید گرفتن؛ برنامه ریزی تکردن در کارهاء تلقین كردن افکار منفی» فرار از مشکلات»
صفحه 43:
با انجام اين پزوهش. ما دربافتيم که استرس جست. -ه عواملی می توانند استرس زا باشند استرس خوب
اسك يا بد يمه عواملی استرس را کاهش می دهند و جه کارهایی می توانند باعث تضنید استرس شوند. ما
در این پژوهش خواستیم علاوه بر مراجعه به منابع مکتوب, از پرسشنامه نیز استفاده کنیم تا بتوانیم میزان
آگاهی همسالانمان درباره استرس را بسنجیم و اشتباهات متداول آنها را اصلاح کنیم تا بهتر بتوانند استرس
خود را کنترل کنند و زندگی آرامتری داشته باشند. هدف اصلی ما از این پژوهش علاوه بر اينكه از پاسخ
پرسش های خود درباره استرس آگاه شویم نیز همین بود و امیدواریم گامی هر چند کوچک در رابطه با
«بهبود سلامت روانى دوستانسان برداشته باشيم
صفحه 44:
Gilg
۰
کتاب٩ نکته برلئزندكئيهتر اثرليندا فيلد نشرقدیانی *
کتابواز شاد زیستن لثر اندرو متيوس نشر ن سه و لنديش*
پرسشنامه توزیم شده در بیزایه هایهفتمء هشتم و نهم برلوآگاهیاز ن ظراتهسا ال *
سایتاینفو سامت Infosalamat.com
Zoomit.ir سايتؤوميت*
Alamto.com * سايطدلاتو
مجله اينترنتىستارم * setare.com
chetor.com +
samatak.com اک
صفحه 45: