علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

مهندسی فناوری اطلاعات ۲

mohandesiye_fanavariye_etelaat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهندسی فناوری اطلاعات ۲”

مهندسی فناوری اطلاعات ۲

اسلاید 1: دانشکده مهندسي برق، کامپيوتر و فناوري اطلاعاتمدرس: بهرنگ عاصميمهندسی فناوری اطلاعات 2

اسلاید 2: آدرس پست الکترونيک:tbassemi@gmail.com زمان حضور در دانشگاه:روزهاي يکشنبه، چهارشنبه و پنجشنبهگروه الکترونيکي درس (وب سايت رسمي کلاس):http://groups.google.com/group/ITEng2يک email بدون محتوا به آدرس ذيل ارسال نماييد:iteng2-subscribe@googlegroups.com در رابطه با مدرس

اسلاید 3: آزمون پایان ترم12 نمرهکسب حداقل 50% نمره برای قبولی در درس لازم است.مقاله و سمینار6 نمرهتحقیقاتی-کاربردیتمرین و کوییز2 نمرهنمرات ثابت نیست و بر حسب شرایط کلاس ممکن است درصد نمرات کمی تغییر کند.شیوه ارزیابی

اسلاید 4: با اقتباس از دوره مهندسی فناوری اطلاعات 2 دانشگاه اصفهانجامعه و فناوری اطلاعات

اسلاید 5: جامعه چیست ؟از لحاظ معنای لغوی این عبارت از کلمة جمع کردن می آید گرد آوردن، فراهم کردن، بر هم افزودن تعاریف متعددی از جامعه آمده است، ولی بطور کلی می توان گفت: ”در هر مورد که بتوان برای گروهی از مردم وجه جامع و جهت وحدتی اعتبار کرد اطلاق لفظ جامعه رواست“.Pareto : جامعه جمعی از ذرات انسانی است که در یک رابطة متقابل یا پیچیده قرار دارند، صورت واقعی این هیأت اجتماعی، متنوع و متعدد است و عوامل گوناگونی موجب تشکیل آن می شوند.Mav Iver: جامعه به معنی دسته ای از مردم است که با هم زندگی می کنند و به هم تعلق دارند بطوری که نه تنها در یک یا چند نفع بخصوص، بلکه در مجموعه ای از منافع که همة زندگی آنها را شامل می شوند مشترک هستند.

اسلاید 6: مفهوم جامعه شناسیعلم جامعه شناسی از قرن ها قبل توسط افرادی چون سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی و سایر فلاسفه بنیان نهاده شده و برای آن تعاریف متعددی وجود دارد.Conte: جامعه شناسی علم قوانین کلی پدیده های اجتماعی است که خود حاصل عمل تاریخی و واقعیت های پیچیده ای است که بصورت کلی اخذ شده و در قالب قوانین در آمده است.Weber: جامعه شناسی علمی است که به دنبال درک تفسیر و تفهم عمل اجتماعی انسان است تا بدین ترتیب به تبیین علمی سیر عمل اجتماعی و نتایج آن نایل شود.به زبان ساده جامعه شناسی علمی است که روابط انسانها و زندگی گروه آنها را مطالعه می‎کند و به عبارت بهتر علم جامعه است.

اسلاید 7: تغییرات و دگر گونیهای اجتماعی جوامع در اثر عوامل مختلفی نظیر رشد دانش، شیوه های حکومت داری، رشد فرهنگی و شیوه های زندگی با هم تفاوت دارند و حتی یک جامعه نیز در گذر زمان تغییر میکند.آنچه باعث تماییز جوامع می گردد تفاوت در ویژگی های مختلف آنهاست که خود ناشی از تغییرات اجتماعی است.تغییرات اجتماعی در سه بعد روی میدهد:دگرگونی در شکل و ریخت جامعه (مانند کوچک شدن روستاها و بزرگ شدن شهرها)دگرگونی در نهادهای اجتماعیدگرگونی در کم و کیف ارتباط و پیوندهای متقابل نهادها

اسلاید 8: دگرگونی در نهادهای اجتماعیدگرگونی در نهادهای اجتماعی میتواند شامل موارد زیر باشد:دگرگونی در نهاد خانواده نظیر پدرسالاری، زن سالاری و فرزندسالاریدگرگونی در نهاد اقتصاد نظیر اقتصاد شبانی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد اطلاعاتیدگرگونی در نهادهای آموزشی نظیر آموزش سینه به سینه، آموزش کلاسیک، آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکیدگرگونی در نهاد حقوقی که می تواند هم از لحاظ قانون گذاری و هم از لحاظ قضا و دادرسی باشددگرگونی در نهاد حکومت نظیر حکومت دیکتاتوری، دموکراسی و غیره

اسلاید 9: دگرگونی در کم و کیف ارتباط و پیوندهای متقابل نهادها جامعه از نهادها و ارکان مختلفی تشکیل شده است که با هم ارتباط متقابل و تنگاتنگی دارند.تغییر در هر کدام از نهادهای فوق این روابط را دستخوش تغییرات می نماید .با تغییر این ارتباطات ساختار نهادهای فوق نیز متقابلاً تغییر خواهد کرد، مثلاً: تغییر در نهاد آموزش ممکن است باعث تغییر در نهاد اقتصاد، و یا نهاد قانون گذاری شود و اگر هم باعث تغییر در ساختار آنها نگردد روابط بین آنها را تغییر میدهد.

اسلاید 10: علل تغییر جوامع علل تصادفی که مردم یک جامعه نقشی در وقوع آن ندارند.علل ارادی که در اثر خواست و ارادة گروه یا تمام مردم رخ میدهد.

اسلاید 11: عوامل تصادفی شامل ...رویدادهای طبیعی نظیر زلزله، سیل، طوفانجنگ که میتواند تغییرات زیادی ایجاد کندنتایج برخی از اختراعات همچون اختراع کامپیوتر که کل شئون زندگی انسان را متأثر کرده استسرایت ویژگیهای یک جامعه به جامعة دیگر در اثر ارتباطاترشد علم و فن که باعث تغییر در نهادهای اجتماعی (نظیر نهادهای آموزشی) میشودجمعیت نامتجانس که باعث تغییر در جامعه میشودتعارض اجتماعی در یک جامعه مانند تعارض نسلها

اسلاید 12: عوامل ارادی شامل ... نارضایتی عمومی نظیر نارضایتی از قوانینارزشها و آرمانهابزرگان و افراد برجسته که می توانند تغییرات عمده ایجاد کنندآموزش و پرورش که با تغییر دانش مردم، ساختارهای اجتماعی را عوض میکند

اسلاید 13: ارتباطات چیست ؟بیشتر خصیصه های انسانی ریشه با زندگی اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارد،مانند: محبت، قدرت، شهرت حرفه ای، رقابت و ....بنابراین زندگی انسان تا حد زیادی به ارتباطات بستگی دارد.مردم به ويژه در جهان مدرن که در آن حتی تأمین معاش برخی از افراد نیز از طریق ارتباطات است، از صبح تا شام با هم در ارتباط و مراوده هستند. تعریف ارتباطات:ارتباطات فرآیندی است که ارگانیسمها را به یکدیگر پیوند میدهد.ارتباطات فقط به انتقال پیام های کلامی صریح و هدفمند دلالت ندارد، بلکه این مفهوم تمامی فرآیندهایی را که در آن افراد همدیگر را تحت تأثیر قرار میدهند، شامل میشود.

اسلاید 14: اطلاعات چیست ؟ تعریف معناشناختی:اطلاعات دارای معنا و موضوع است،اطلاعات آگاهی یا دستوری دربارة چیزی یا کسی است.تعریف دیگر : اطلاعات عبارت است از تمام ایده ها، واقعیتها، کارهای خلاقانه ذهن که به صورت رسمی یا غیر رسمی به هر حالتی ثبت، منتشر و یا توزیع گردیده است.

اسلاید 15: فناوری چیست ؟از لحاظ لغوی فناوری به عنوان وسیلة تولید لحاظ میشود.فناوری کاربرد و بکارگیری مستقیم اصول، قوانین و آگاهیهای علمی در زندگی بشر برای تولید یک محصول یا ارائة یک خدمت است.به عبارت دیگر فناوری، دانش نظام‎مند بکارگیری یک فرآیند برای تولید یک محصول یا ارائة یک خدمت است،فناوری دارایی نامشهودی است که ایجاد، منتقل و کسب میشود.

اسلاید 16: مفهوم فناوری اطلاعات بسیاری فناوری اطلاعات را مترادف با کامپیوتر می دانند. این تلقی از آنجا که موتور محرکة این فناوری کامپیوتر است چندان دور از ذهن نیست، اما از آنجا که تنها بیانگر بخش کوچکی از فناوریهای نگهداری، پردازش و تولید اطلاعات است، دور از واقعیت میباشد.

اسلاید 17: براستی فناوری اطلاعات چیست ؟ تعاریف مختلفی برای فناوری اطلاعات ارائه شده است :فناوری اطلاعات تلفیقی از دستاوردهای ارتباطی، روشها و راهکارهای حل مسئله و توانایی راهبری با استفاده از کامپیوتر است.فناوری اطلاعات شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم و فناوری کامپیوتر، طراحی کامپیوتر، پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی و کاربردهای آن میباشد.فناوری اطلاعات تلفیقی است از دانش سنتی کامپیوتر و فناوریهای ارتباطی به منظور ذخیره، پردازش و تبادل هر نوع داده (اعم از متن، صوت، تصویر و ...)

اسلاید 18: براستی فناوری اطلاعات چیست ؟ (ادامه)فناوری اطلاعات عبارت است از همة اشکال فناوری ساخت، ذخیره سازی، تبادل و بکارگیری اطلاعات در شکلهای گوناگون.فناوری اطلاعات مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار و فکر افزار است که گردش و بهره برداری از اطلاعات را امکانپذیر می سازد.

اسلاید 19: فناوری اطلاعاتInformation technology (IT), as defined by the Information Technology Association of America (ITAA), isthe study, design, development, implementation, support or management of computer-based information systems, particularly software applications and computer hardware.”IT deals with the use of electronic computers and computer software to convert, store, protect, process, transmit, and securely retrieve information.

اسلاید 20: سیر تحول جوامع بشریجامعه و فناوری اطلاعات

اسلاید 21: سیر تحول جوامع بشریجوامع اولیه (جوامع متکی بر شکار و گردآوری غذا)جوامع کوچ نشین (جوامع متکی بر دامداری)جوامع کشاورزیجوامع شهریجوامع صنعتیجوامع اطلاعاتی

اسلاید 22: جوامع اولیهبرخی از مهمترین ویژگی های جوامع اولیه به قرار زیر است:برآوردن نیاز های فطری و طبیعی که در این مرحله مهم ترین دغدغة انسان تهیة غذا بوده است.محدودیت تنوع خوراکی و پوشاکی انسان که در نتیجه یک شخص میتوانست احتیاجات خانواده خود را بتنهایی برآورده کند.در اینگونه جوامع تقسیم کار به سبب ابتدایی بودن فناوری(!)، تقریباً به تفاوت گذاریهای جنسیتی منحصر میشد.

اسلاید 23: مهمترین ویژگی های جوامع اولیه (ادامه)این جوامع از نظر سیاسی در سطح بسیار ابتدایی قرار داشتند، بطوری که گروههای کوچک خود مختار را تشکیل میدادند. در اکثر موارد یک رئیس در آنها وجود داشت ودر بعضی موارد گروهها توسط گروهی از بزرگان هدایت میشدند.محدودة ارتباطات این جوامع، مناطق کوچکی بود که بندرت به جوامع دیگر انتقال می‎یافت. تقریباً اخبار هر منطقه از محدودة خاصی فراتر نمی رفت.از نظر معیشتی هر گروه متکی به خود بود و در مواجه شدن با سایر گروهها دست به معاوضه کالا می زد.

اسلاید 24: مهمترین ویژگی های جوامع اولیه (ادامه)اجتماعی شدن نوجوانان در این جوامع در اصل فرآیندی غیررسمی بود که در ضمن آن کودک در خلال بازیهای خود، از راه مشاهده و تقلید از بزرگترها با زندگی اجتماعی آشنا میشد.در این جوامع آموزش بصورت غیر نهادینه و سینه به سینه بود و هیچ مکتب خانه ای وجود نداشت.دانش و فناوری در سطح بسیار پایین قرار داشت.

اسلاید 25: جوامع کوچ‎نشینبا توسعه و گسترش جوامع، شکار و استفاده از گیاهان وحشی احتیاجات حیاتی انسان را برآورده نمیکرد، بنابراین انسانها به پرورش و محافظت از حیوانات پرداختند. به عبارت دیگر این جوامع مبتنی بر ” اقتصاد شبانی“ بودند.برخی از مهمترین ویژگی های جوامع کوچ نشین به قرار زیر است:محور اصلی زندگی کوچ نشینی چراگاه و ظرفیت چرا عامل تعیین کننده در جمعیت یک منطقه بود.بر این اساس، ایل یا قبیله شامل گروهی از انسانها می باشد که به زبان خاص صحبت می کنند و صاحب فرهنگ مشترکی هستند که آنها را از سایرین متمایز میکند.

اسلاید 26: مهمترین ویژگی های جوامع کوچ نشین (ادامه)یک ایل دارای سلسله مراتب مختلف است و به دسته های مختلف تقسیم میشود.قبیله (ایل) را شورای ریش سفیدان اداره می کند. این شورا محلهای شکار و ماهیگیری را بین خانواده ها تقسیم میکند و دعواهای آنها رسیدگی می نماید.از نظر سیاسی، آموزش، ارتباطات و فناوری تفاوت چندانی با جوامع مبتنی بر شکار و گردآوری غذا ندارند.

اسلاید 27: جوامع کشاورزیپیش از پایان عصر شکار و گردآوری خوراک در ده هزار سال پیش، جوامع انسانی ذخیره های اطلاعاتی قابل توجهی دربارة گیاهان و جانوران جمع کرده بودند.آنها صدها نوع از رستنی های خوردنی را شناسایی کرده و با طریقة تولید و تکثیر آنها نیز آشنایی داشتند.برخی از مهمترین ویژگی های جوامع کشاورزی به قرار زیر است:زندگی کشاورزی مستلزم سکون انسانها در یک مکان و آغاز پیدایش روستاها و روستانشینی بود.در این دوره بود که بتدریج مفهوم مالکیت ایجاد و رشد نمود.

اسلاید 28: مهمترین ویژگی های جوامع کشاورزی (ادامه)در این دوره مفهوم استخدام مطرح شد، زیرا افرادی صاحب زمین و گلة فراوان بودند اما نیروی بکارگیری و نگهداری آنها را نداشتند، در مقابل عده ای نیز بی بهره از این مالکیتها بودند.به علت وفور زمین، انسانها هرجا که مناسب بود شروع به کشت و کار می کردند و فاصلة طبقاتی چندانی وجود نداشت.در جوامع روستایی نسبت به جوامع کوچ نشین، مشاغل تخصصی تر شده و کار اصلی افراد حول موضوعات خاص می باشد.به جهت سکون این جوامع، ارتباط اقوام با هم کمتر بود و اخبار و دانش به کندی منتقل میشد.

اسلاید 29: مهمترین ویژگی های جوامع کشاورزی (ادامه)در این دوره سیستم های آموزشی کماکان به صورت غیرنهادینه و سینه به سینه بود.عوامل مختلفی در نوع ساختار روستاها نقش داشت:عوامل محیط طبیعی ویژگیهای جغرافیایی مانند وجود آبعوامل اجتماعی و فرهنگیمانند ترکیب جمعیت، نوع حکومت و ارتباطات اجتماعیوضع کشاورزیشیوة کشاورزی نقش بسزایی در نحوة استقرار روستاییان دارد

اسلاید 30: در مجموع خصوصیات جوامع روستایی عبارتند از...ثبات و مقاومت در برابر تغییرانزوای اجتماعی و جغرافیاییاتکای جامعه به خانواده و ساختارهای خویشاوندیکوچکی ابعاد جامعهتراکم کم جمعیتتجانس و یکدستی نسبی ساکنان

اسلاید 31: جوامع شهریقدمت ایجاد شهرها به هزارة پنجم قبل از میلاد میرسد.اما وقعاً شهر چیست؟از دیدگاه حقوقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعاریفی متفاوت برای شهر ارائه شده است.به بیان ساده شهر متشکل از چند بنای مسکونی جدا از هم است که افراد زیادی در آن زندگی می کنند. از لحاظ اقتصادی شهر زیستگاه ساکنانی است که در درجة اول از راه بازرگانی و نه کشاورزی زندگی می کنند.شهرها از طریق اتحاد مهاجمان بیگانه، جنگاوران دریایی و یا دسته های بومی ذی نفع پدید آمد.

اسلاید 32: ویژگیهای عمده جوامع شهری . . .در جوامع شهری ابعاد جامعه توسعه پیدا میکند.تنوع شغلی بیشتر میشود.روابط غیر شخصی و رسمی افراد گسترده تر است.آمادگی برای پذیرش تجربیات جدید و متفاوت در شهر بیشتر از روستاها میباشد.انعطاف در مقابل سنتها در شهر بیشتر از روستاها می باشد.امکان گسترش نوآوریها و تحمل رفتارهای پیش بینی نشده نسبت به روستاها بیشتر است.

اسلاید 33: مقایسه جامعه شهری و روستایی

اسلاید 34: جوامع صنعتیدر جوامع ماقبل صنعت، فعالیتهای تولیدی در مناطق روستایی متمرکز شده بود و کشاورزان قسمت اعظم نیروی کار را تشکیل میدادند، حال آنکه تولید در شهر از ویژگیهای اصلی جامعة صنعتی است.تا قبل از تشکیل جوامع صنعتی، جمعیت شهرها کم بود و اکثر شغل های موجود در شهرها مشاغل خدماتی بود.با بهره گیری از فناوری در کشاورزی، نیاز به نیروی کار در روستاها کاهش یافت و مهاجرت از روستا به شهر شدت گرفت.

اسلاید 35: مقایسه ویژگیهای شهر صنعتی و شهر ماقبل صنعت

اسلاید 36: جامعه اطلاعاتی (Information Society)امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات، تشکیل جوامع نوینی را نوید می دهد که از آن با نام جامعة اطلاعاتی یاد میشود.جامعة اطلاعاتی بشر را به عصر جدیدی وارد کرده است که در آن ابعاد زمانی و مکانی کمرنگ و تعاملات انسانی بیش از پیش تقویت میگردد.فناوری اطلاعات به عنوان محور چنین جامعه ای در مقایسه با فناوری مولد (محور جامعة صنعتی) از ویژگی های خاص برخوردار است.

اسلاید 37: مقایسه فناوری مولد و فناوری اطلاعات

اسلاید 38: جامعة اطلاعاتی در یک نگاهجامعه و فناوری اطلاعات

اسلاید 39: جامعه اطلاعاتی چیست؟انقلاب شگرف الکترونیکی در اواسط سدة بیستم، رشد روزافزون کاربرد ریز پردازنده های الکترونیکی در محصولات مختلف و همچنین کاهش بهای تمام شدة آنها از یک سو و نیاز بشر به استفاده از اطلاعات از سوی دیگر موجب پدید آمدن موج فناوری اطلاعات گردید.واژة ”جامعة اطلاعاتی“ از دهة 1980 به بعد متداول گشت و تعاریف مختلف از آن ارائه شد.محور اکثر این تعاریف تولید ارزشهای اطلاعاتی است نه تولید مستقیم ارزشهای مادی.

اسلاید 40: تعریف جامعه اطلاعاتیWilliam Martin :جامعة اطلاعاتی جامعه ای است که در آن کیفیت زندگی همانند چشم اندازهای تحول اجتماعی و توسعة اقتصادی به میزان زیادی به اطلاعات و بهره برداری از آن وابسته است. در چنین جامعه ای، استانداردهای زندگی، الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی و بازار کار، کاملاً تحت تأثیر پیشرفتهایی قرار دارد که در قلمرو اطلاعات (Information) و دانش (Knowledge) به وقوع می پیوندد.

اسلاید 41: تعریف جامعه اطلاعاتی (ادامه)National Working Party on Social Inclusion in the Information Society :جامعه ای که مهمترین شاخص های آن،تراکم بسیار زیاد اطلاعات در زندگی روزمره شهروندان و در فعالیت سازمانهااستفاده از فناوری کامپیوتر در طیف گسترده ای از فعالیتهای شخصی، اجتماعی، آموزشی و تجاریتوان انتقال/دریافت سریع داده های دیجیتال بین مکانهای مختلف بدون توجه به فواصل میباشد.

اسلاید 42: تعریف جامعه اطلاعاتی (ادامه)Daniel Bell: (جامعة فرا صنعتی)در جامعة ما قبل صنعتی، زندگی ”بازی علیه هستی“ است، جایی که انسان ها با نیروی عضلانی غیر ماهر کار می کنند،در عصر صنعتی، آنجا که ماشین حکمفرماست، زندگی ”بازی علیه هستی مصنوعی“ است،در یک جامعة فراصنعتی که بر پایة خدمات بنا نهاده شده، زندگی ”بازی میان اشخاص“ است؛ بنابراین آنچه اهمیت دارد، نیروی عضلانی غیر ماهر یا انرژی نیست، بلکه اطلاعات است.

اسلاید 43: در جامعه اطلاعاتی . . .ارزشهای اطلاعاتی جایگزین ارزشهای مادی میشود.اطلاعات به سرعت تولید و در اختیار همه قرار میگیرد.فعالیت های کاری بیشتر در پردازش اطلاعات است تا تولید صنعتی یا کشاورزی.اکثر پردازشها بصورت الکترونیکی انجام میشود.نهادهای الکترونیکی و سازمان های مجازی شکل میگیرند.

اسلاید 44: در جامعه اطلاعاتی ...مفهوم کسب و کار و شیوة زندگی تغییر میکند.مهارتها و مشاغل جدید در عرصة ICT ایجاد میگردد.تعامل با سایر کشورها و جوامع به میزان چشمگیری گسترش می یابد.نظامهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و سازماندهی متحول میشود.اطلاع رسانی در رابطه با کلیة نیازمندی های جامعه از نقشی کلیدی و ارزشمند برخوردار میشود.

اسلاید 45: زیرساخت های فنی/ اجتماعی جامعه اطلاعاتیبرای استقرار جامعة اطلاعاتی عوامل بسیاری مورد نیاز است که مهم ترین آنها عبارتند از:زیرساختهای فناوریزیرساختهای مرتبط با دانشزیرساختهای فناوری رابط اطلاعات

اسلاید 46: زیرساخت های فناوری. . .بیان کنندة شبکه هایی است که بطور فیزیکی انتقال و ارتباط را تأمین می‎کنند و بیشتر ناظر به وجه سخت افزاری جامعة اطلاعاتی است.اگر جامعة کشاورزی با راههای شوسه شناخته میشد، و جامعة صنعتی با لوله کشیهای نفت و گاز، باید جامعة اطلاعاتی را با زیرساختهای فیبر نوری و مخابراتی معرفی کرد.

اسلاید 47: زیر ساخت های مرتبط با دانش . . .معطوف به سازمانها، روشها و پردازش اطلاعاتی است که مورد نیاز افراد مختلف بوده و بیشتر ناظر به اندیشة خلاق و خبرگی متخصصان، اندیشمندان و فناورانی است که بازیابی، پردازش و فراوری داده را برای اهداف مختلف مانند مدیریت، نظارت، سازماندهی و کنترل امکان پذیر می‎سازند.

اسلاید 48: زیر ساخت های فناوری رابط اطلاعات. . .نمادی از محیطی است که در آن هنجارهای مشترک و مبادلات باز و تعاملی تحقق می یابد.این وجه بیشتر ناظر به محیط حقوقی و پیمانهای مناسبی است که نحوة هم‎زیستی داده های مختلف و کاربری آنها را مهیا می سازد.

اسلاید 49: ويژگی های جامعه اطلاعاتیارائة فهرست دقیق و کاملی از ضابطه ها و ملاکهای شناسایی جامعة اطلاعاتی با در نظر گرفتن ابهامهای کنونی حاکم بر این مفهوم، بسیار دشوار و غیر قطعی می باشد.اما می توان این پدیده را از جنبه های اقتصادی، فناوری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد.در ابتدا، بهتر است برخی از ویژگیهای کلیدی که در پیدایش روندهای جهانی در عصر ICT نقش داشته اند را ذکر کنیم ...

اسلاید 50: این ويژگی ها عبارتند از . . .کاهش فاصلة جغرافیای و زمانیتغییر بنیادین در نحوة تولید ثروت و ارزش در مراحل گوناگون توسعه (تبدیل منابع سنتی اقتصاد – مواد اولیه / منابع فیزیکی- به خبرگی و مهارت های انسانی)تغییر و تحول اساسی در مفاهیم و شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، مدیریت و سازماندهیشمول سرمایه گذاری این دوره بر دارایی های نامشهود، تحقیقات، مهارت‎ها، دانش و نوآوری

اسلاید 51: این ويژگی ها عبارتند از . . .تغییر در ساختار و ماهیت اشتغال، تبدیل عملکرد سنتی به کارکرد دائمی مبتنی بر یادگیری مداوم با کمک ICTتأکید فراوان بر آموزش و توسعة محیطهای آموزش الکترونیکی و بی درنگتقویت مهارتها در حوزة ICT و گسترش مشاغل جدید با ارزش افزایی بالاتضعیف سریع و زوال عوامل پایداری سیستم های بستة اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و گسترش روز افزون سیستم های باز

اسلاید 52: این ويژگی ها عبارتند از . . .تغییر اساسی مؤلفه های قدرت به خصوص عوامل مؤثر در قدرت سیاسی حکومتها و توزیع قدرت در جوامع به سمت عدم تمرکز سرمایه گذاریافزایش چشمگیر پیچیدگی در مسائل جهانی و تعاملات بین المللی اقتصادی و اجتماعی و پیدایش این اصل که: ” فعالیت در سطح ملی بدون تعامل در سطح جهانی بهینه نخواهد بود“

اسلاید 53: تاثیر ICT بر وجوه مختلف جامعهجامعة اطلاعاتی و اقتصادجامعة اطلاعاتی و تجارتجامعة اطلاعاتی و فرهنگ جامعة اطلاعاتی و آموزشجامعة اطلاعاتی و کارجامعة اطلاعاتی و حکومتجامعة اطلاعاتی و شهرهای الکترونیکیجامعة اطلاعاتی و جنگ

اسلاید 54: جامعه اطلاعاتی و اقتصادICT در زمینه های مختلف اقتصادی تأثیری شگرف خواهد گذاشت.از آنجا که استفاده از ICT موجب افزایش سود و بهبود وضعیت صنایع می‎گردد، لذا باعث افزایش تولید ناخالص داخلی نیز خواهد شد.صرف نظر از دستاوردهای اقتصادی ICT، استفاده از این فناوری ساختارهای اقتصادی جوامع را به سوی اقتصاد دیجیتالی یا اقتصاد شبکه ای سوق میدهد.

اسلاید 55: جامعه اطلاعاتی و تجارتدر اقتصاد دیجیتالی مبتنی برکاربردهای ICT ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بیشتر میشود.مفاهیم جدیدی چون کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک تعریف می‎شود.مشتری گرایی بیشتر میشود و محصولات و خدمات کاملاً سفارشی و مبتنی بر سلایق هر یک از مشتریان ارائه می گردند.برخورداری از اطلاعات بیشتر و امکان انتخاب بهتر و خرید ارزان تر از دیگر ره آوردهای ICT میباشد .

اسلاید 56: جامعه اطلاعاتی و فرهنگدسترسی سریع و ارزان به اطلاعات، موجب نشر سریع اخبار، رویدادها و ارتقای آگاهی های عمومی در جامعه میشود.امکان یادگیری در هر زمان و هر مکان، یک آموزش همه جانبه را برای کلیة اقشار جامعه فراهم میکند.بنابراین فناوری اطلاعات و ارتباطات و بطور کلی تشکیل جامعة اطلاعاتی در توسعة فرهنگ جامعه تاثیر بسزایی دارد.

اسلاید 57: جامعه اطلاعاتی و آموزشیادگیری به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان تحت تأثیر روشهای نوین ناشی از کاربردهای ICT قرار گرفته است.آموزش شبکه ای، کلاسهای مجازی، دانشگاه اینترنتی و آموزش از راه دور، موضوعاتی است که از کاربردهای ICT در زمینة آموزش محسوب میشود.برخی از مزایای استفاده از ICT در این زمینه عبارتند از:حذف عواملی چون دوری فاصلهعدم نیاز به جابجایی اساتید و دانشجویان کاهش کلی هزینه هاافزایش کیفیت آموزشی

اسلاید 58: جامعه اطلاعاتی و کارعصر اطلاعات با ویژگیهای خاص خود، ماهیت کار و اشتغال را دستخوش تغیر و تحولات فراوانی میکند.برخی از این تغییر و تحولات عبارتند از:از بین رفتن برخی از مشاغلتغییر برخی از مشاغل ایجاد مشاغل جدیدایجاد پدیدة دور کاریتخصصی تر شدن مشاغل و پر اهمیت شدن ارتقای روزافزون سطح مهارت کارکنانمشاورة شغلی هوشمند و گسترش بازار کار

اسلاید 59: جامعه اطلاعاتی و حکومتICT حکومتها و نهادهای اجرایی را تحت تأثیر قرار میدهد.در گذشته نظارت لحظه ای بر اجرای قانون، رأی گیری سراسری کم هزینه، دادرسی ارزان و ... میسر نبود، اما امروزه به مدد ICT، نهادهای مختلف حکومتها از امکانات ایجاد شده بهره برده است، بگونه ای که دولتها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته اند.

اسلاید 60: جامعه اطلاعاتی و شهرهای الکترونیکیفناوری اطلاعات در مدیریت و خدمات شهری نیز تأثیر زیادی را خواهد گذاشت.”شهر الکترونیک“ یا ”شهر هوشمند“ نتیجة تأثیر ICT بر ابعاد مختلف شهری میباشد.برخی از مزایای چنین شهری عبارتند از:افزایش بهره وری و کیفیت در ارائة خدمات شهریحذف بوروکراسی و افزایش رضایت شهروندانافزایش نقش مردم در تصمیم سازیهای شهریحفظ محیط زیست و کاهش آلودگی و ترافیکامکان بازدید و استفاده از نمایشگاهها، موزه ها، و کتابخانه ها بدون حضور فیزیکی

اسلاید 61: جامعه اطلاعاتی و جنگدر عصر اطلاعات مفاهیم سنتی جنگ رایج در عصر صنعت، جای خود را به مفاهیم جدیدی داده است؛ به گونه ای که تحت عناوینی چون جنگ دیجیتالی و یا جنگ اطلاعات از آن یاد میشود.همانگونه که جنگهای « موج اول» یا دوران کشاورزی برای سرزمین و جنگهای «موج دوم» یا دوران صنعتی برای کنترل ظرفیت تولید بود، جنگ های «موج سوم» یا دوران اطلاعات برای کنترل دانش و اطلاعات است.

اسلاید 62: فناوری اطلاعات و آموزشبا اقتباس از دوره مهندسی فناوری اطلاعات 2 دانشگاه اصفهان

اسلاید 63: 63آموزش و یادگیری چیست؟در فرآیند یادگیری، انسان با تصور مفاهیم و پردازش آنها به تصدیق ارتباط یا عدم ارتباط بین آنها می پردازد و روابط جدید را کشف میکند.معلم در هنگام آموزش به فراگیر، تنها کاری که انجام میدهد این است که به او کمک میکند تا بتواند تصاویر جدیدی ایجاد نماید، روابط بین این تصاویر را بررسی و ارتباطات جدید را کشف کند.

اسلاید 64: 64آموزش و یادگیری چیست؟ (ادامه)این کار به دو صورت انجام میگیرد:با استفاده از تصاویر قبلی که قوة خیال یا قوة عاقلة او ساخته است.با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی که تصویری جدید در ذهن او ایجاد میکند.

اسلاید 65: 65عوامل مؤثر در جریان یادگیری . . .جریان یادگیری امری دائمی است که برای افراد مختلف فرق میکند. در جریان یادگیری کل شخصیت فرد دخالت دارد. یعنی جنبه های بدنی، خصوصیات روانی، اهداف و تمایلات فرد و نحوة ارتباط آنها با هم که کل شخصیت فرد را تشکیل میدهد، تأثیر خواهند داشت.علاوه بر شخصیت فرد موقعیت یادگیری نیز در جریان یادگیری مؤثر است. منظور از موقعیت یادگیری اوضاع و شرایطی است گه در جریان یادگیری نفوذ دارد.

اسلاید 66: 66عوامل مؤثر در جریان یادگیری . . . (ادامه)Jean Piajet:فراگیران در اثر تماس متقابل با محیطهای اطراف خود که میتواند روانی یا فیزیکی باشد، دست به خلق چیزی می زنند که آن را ”ساختهای ذهنی“ می‎نامند. این ساختها آنها را در سازمان دادن تجربیات و هدایت کنش و واکنشهای عادی کمک میکند.

اسلاید 67: 67ضرورت و اهمیت آموزش انسان . . .رشد و توسعة نیازمندیهای انسان و گسترش جوامع بشری موجب خلق مشاغل و مهارتهای پیچیده شده است. در حدود نیمی از مشاغل اجتماعی موجود، در پنجاه سال گذشته وجود نداشته است. دگرگونی های پرشتاب جهان امروز موجب تغییرات وسیع در نیازمندیها و حرفه های اجتماعی است.امروزه آموزش به عنوان شرط اساسی توسعه اقتصادی شناخته شده و عاملی اساسی برای رشد فردی و سرچشمة موفقیت بشری به شمار می آید.

اسلاید 68: 68مؤلفه ها و اجزای سیستم آموزشی . . .در هر سیستم آموزشی، سه جزء اساسی وجود دارد:استادفراگیرمحتوافرایند آموزشی، نوعی تعامل میان این سه مؤلفه میباشد:تعامل فراگیر و محتواتعامل فراگیر و استادتعامل فراگیر و فراگیر

اسلاید 69: 69آموزش از راه دور (Distance Learning) . . .آموزش از راه دور، نوعی از آموزش است که جایگاه استاد در آن عوض شده است، و استاد و فراگیر بطور فیزیکی جدا از هم هستند. البته با بکارگیری فناوریهای نوین و صنعت ارتباطات، تلاش میشود که این فاصله و جدایی به نوعی جبران شود.در این نوع آموزش، ”خود آموزی“ اصل است (فراگیر مدار است). در تهیة خودآموزها از ابزارها و وسایل کمک آموزشی استفاده میشود.

اسلاید 70: 70بحث کنید . . . به نظر شما ويژگیهای آموزش از راه دور چیست؟به نظر شما علل گسترش آموزش از راه دور چیست؟

اسلاید 71: 71برخی از ويژگی های آموزش از راه دور . . .جدایی استاد و فراگیر از یکدیگر، از لحاظ زمانی و مکانیارائة آموزش از طریق یک سازمان پشتیباناستفادة بیشتر از فناوری در آموزش (رسانه های آموزشی مختلف)تأمین ارتباط دوسویه میان یادگیرنده و یاددهندهمشارکت متفاوت استاد در فرایند یاددهی – یادگیریفردی و خصوصی شدن یادگیری. . .

اسلاید 72: 72برخی از عوامل گسترش آموزش از راه دور . . .گسترش جمعیتنارسایی نظام آموزشی رسمی، به ویژه نظام آموزش عالینیاز شدید و فوری به تربیت اساتیدآموزش بزرگسالان، آموزشهای سازمانیموقعیت کاری، گرفتاری، ناتوانی جسمانی، مشکل ترافیک و ایاب و ذهابمقرون و به صرفه بودن در مقایسه با نظام سنتی آموزش

اسلاید 73: 73انواع نگاه‍ها به e-learningیادگیری تحت اینترنتاستفاده از فناوریهای شبکه کامپیوتری برای پرورش، پخش و تسهیل یادگیری در هر زمان و هر مکانتحویل مطالب پویا، جامع و شخصی شده به صورت بلادرنگ که به ایجاد اجتماعات دانش محور کمک میکند و در آن محصلان و افراد شاغل به متخصصان متصل می‍شوند.پدیده ای که سازمانها و افراد را قادر میسازد تا در دنیای رقابتی و متغیر امروز، از قافله عقب نمانند و اطلاعاتشان را به روز نگه دارند.

اسلاید 74: 74 تعریف آموزش الکترونیکیآموزش الکترونیکی یا e-learning به طور خلاصه عبارت است از استفاده از فناوری اطلاعات در امر آموزش. این کار عمدتاً از طریق نرم‌افزارها، یا اینترنت، یا تلفیقی از این دو صورت می‌پذیرد. آموزش می‌تواند از سطوح ابتدایی تا دروس دانشگاهی و نیز آموزش فنون وابسته به کامپیوتر، زبان خارجی و ... را شامل گردد. از مهمترین مزایای این شیوه، می‌توان دسترسی یکسان تعداد زیادی دانش‌آموز یا دانشجو به مطالب و امکانات مجازی (آزمایشگاه، فیلم و ...) را نام برد. همچنین اگر e-learning بدرستی و با ظرافت اجرا شود، امکان خلاقیت‌ها و یافته‌های ذهنی را به فراگیرنده می‌دهد.

اسلاید 75: 75آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور . . .E-learning ذاتاً برای آموزش از راه دور مناسب است، اما از آن در آموزشهایی که مدرس و فراگیر ارتباط رو در رو دارند نیز استفاده می شود.e-learningDistance learning

اسلاید 76: 76دسته بندی انواع آموزشهای الکترونیکیNon Academic / CorporateAcademic – VLEsAcademic – Educational Websites

اسلاید 77: 77Non Academic / Corporateسازمانهای کوچک و بزرگ برای آموزشهای اولیه و حین خدمت کارکنان خود، از e-learning استفاده میکنند و در این راه از منابع درون و بیرون سازمانی کمک می‍گیرند.

اسلاید 78: 78Academic – VLEsامروزه دانشگاهها به سمت ایجاد محیط های آموزش مجازی یا همان Virtual Learning Environments پیش رفته اند. البته دانشگاههای تازه تأسیس، بیشتر در این امر سرمایه گذاری نموده اند. اما دانشگاههای قدیمی نیز کم کم به سوی ایجاد این دوره ها حرکت کرده اند.در این دوره ها، غالباً هیچ ارتباط رو در رویی بین مدرس و فراگیر ایجاد نمیشود و تمامی ارتباطات و حتی ارزشیابی (با شرایطی) به صورت الکترونیکی انجام میگردد.WebCT و Black Board نمونه ای از آن میباشد.

اسلاید 79: 79Academic – Educational Websitesبسیاری از مؤسسات، ترجیح میدهند بجای استفاده از دوره های مدون که در VLE ها ایجاد میشوند، خودشان اقدام به ایجاد محتوا نمایند. این مطالب معمولاً برای عدة مشخصی و با موضوع معینی حاضر میشود.

اسلاید 80: 80 برخی از مشخصات Academic – Educational Websites بیشتر شبیه یک کتاب هستند که داری تصاویر گرافیکی، فیلم و انیمیشن نیز هست.دارای مکانی برای تبادل نظر مخاطبان می باشد.بعضاً برای اساتید امکانات خاصی در نظر گرفته میشود.معمولاً برای افرادی مناسب است که قصد آشنایی با موضوع خاصی را داشته باشند.

اسلاید 81: 81بحث کنید . . . آموزش الکترونیکی، بودن یا نبودن ؟به نظر شما راهکارهای بهبهود آموزش الکترونیکی چیست؟

اسلاید 82: بهرنگ عاصمی، فناوران اطلاعاتمشکلات فناوری اطلاعات در صنایع کشور

اسلاید 83: حتي واژه فناوري اطلاعات براي برخي مديران با‌تجربه صنايع ما، كلمه‌اي نامانوس است.فناوري اطلاعات و ارتباطات، عمري چندان طولاني در كشور ما ندارد و به دليل همين سابقه كوتاه، اعتماد و اقبال به آن در بين مديران باتجربه كاهش مي‌يابد.تغييرات پيوسته و پرسرعت فناوري اطلاعات عامل دیگر ناآشنایی صاحبان صنایع با فناوری اطلاعات است.سرعت اين تغييرات، خود شبهه‌اي از پيچيدگي نيز ايجاد مي‌كند و در مجموع سبب ترديد مديران صنايع در آشنايي و بهره‌برداري از IT مي‌شود.عدم ارايه شفاف و صحيح توانايي‌ها و امكانات مديريتي IT از طرف صاحبان اين صنعت به صنايع ديگر عامل بسیار مهم دیگر این شناخت ناکافی است.شناخت ناکافی

اسلاید 84: نگرشي فناوري زده بين مديران كليه صنايع ما و به‌خصوص مديران صنعت IT، سبب شده است تا تنها تكنولوژي‌هايي نظير Platform Independent J2EE، Web based applications، DBMS‌هاي توزيع شده و... به عنوان مواد تشكيل دهنده فناوري اطلاعات به مديران صنايع ديگر معرفي شود. آنچه در فناوري اطلاعات اهميت دارد، يك ديد و نگرش اطلاعاتي و ارتباطي نوين براي مديريت بهينه‌تر منابع سازمان اعم از مالي و انساني و ماشين‌آلات و غيره است و اين نگرش در نهايت منجر به كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمد‌هاي سازمان و در نتيجه افزايش سود‌آوري مي‌شود.شناخت ناکافی (ادامه)

اسلاید 85: وجود تعامل‌هاي منفي گذشته و سوابق ناخوشايند برخي اشخاص يا شركت‌هاي فعال در اين حوزه،فعاليت‌هاي غير مهندسينداشتن دانش لازمدر اختيار نداشتن توان فني اجراي پروژه‌هاكمبود‌هاي قوانين حفظ حقوق پديد‌‌آورندگان آثار نرم‌افزاريرعايت نكردن تعهدات، به‌خصوص در بحث‌هاي پشتيباني و اعمال تغييراتنتايج ضعيف برخي سيستم‌هاي اطلاعاتيروی آوردن به ارايه‌دهندگان خارجي راه‌حل‌هاي نرم‌افزاري،نبود انطباق لازم با شرايط بوميعدم شناخت شركت‌هاي عرضه‌كننده راه‌حل از محيط و شرايط كاري سازمان‌هاي ايرانيسوء سابقه

اسلاید 86: در باور بسیاری مديران و مخاطبان آنها، فناوری اطلاعات كالايي لوكس و فانتزي تصور میشود كه مخارج زيادي براي سازمان به همراه دارد و صرفاً خاصيت نمايشي براي سازمان به همراه مي‌‌آورد.نبود باور و اعتقاد به توانايي‌هاي فناوري اطلاعات در رفع مسايل و مشكلات سازماننگاه فانتزی

اسلاید 87: توليد محصولاتي كه فاصله زيادي از الزامات و نياز‌هاي مختلف صنايع كشور دارد،توجه بيش از اندازه و گاه الگوبرداري مستقيم از راه‌حل‌هاي مشابه خارجي.نظیر پروژه های توسعه سامانه های برنامه ریزی منابع سازمانینسخه برداری

اسلاید 88: در دسترس نبودن زير‌ساخت‌هاي لازم در سطح كلان و ملي، از ديگر دلايل كم‌اقبالي به فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي است.براي مثال يكي از مزاياي نرم‌افزار‌هاي اطلاعاتي امروزي، يكپارچگي اطلاعات و در اختيار گذاشتن توان تصميم‌‌سازي مديريتي براساس اين اطلاعات يكپارچه است.يكي از كارخانه‌هاي اين سازمان در منطقه‌اي واقع است كه حتي خط تلفن معمولي نيز مشكلات مختلف دارد و طبيعتا امكان برقراري هيچ نوع ارتباط داده‌اي مقرون به صرفه و قابل اعتماد وجود ندارد.شعبه‌اي از اين سازمان در شهري واقع است كه براي استفاده از امكانات شبكه ملي ديتا، نيازمند كسب مجوز‌هاي بسيار و صرف زمان و هزينه معتنابه است.نصب نرم‌افزار بر روي سيستم‌عامل و ارتباط آن با پايگاه‌هاي داده‌اي كه به دليل غيرمجاز بودن نسخه مورد استفاده، امكان هيچ نوع پشتيباني فني ندارند.نبود زیرساختهای کلان

اسلاید 89: عمومي بودن راه‌حل‌هاي ارايه شده در حوزه IT و نداشتن دقت لازم به بحث‌هاي تخصصي هر صنعتنبود شناخت كافي از پيچيدگي‌هاي صنايع مختلف و مدون‌سازي تجربيات موفق در حوزه اين صنايع در استفاده از فناوری اطلاعاتفقدان راه حلهای تخصصی

اسلاید 90: فناوري اطلاعات، دانش، فناوري و ديدگاهي است كه در سطوح و بخش‌هاي مختلف از زير‌ساخت‌هاي ارتباطي گرفته تا ابزار‌هاي تصميم‌گيري مديريت معنا مي‌شود.چند بخشي بودن IT، علاوه بر پيچيدگي ظاهري، مشكلاتي را در كشور ما دامن زده است كه سبب ايجاد پيچيدگي‌‌هاي واقعي نيز گشته‌اند.سازمان و صنعت مقصد، غالباً بدون آنكه تخصصي در زمينه فناوري اطلاعات داشته باشد و بي‌آنكه نيازي هم به اين تخصص داشته باشد، براي رفع مشكلات خود و بهره‌برداري از توانمندي‌هاي IT، بناچار همزمان در چند حوزه مختلف و با چند پيمانكار متفاوت، درگير اجراي زير‌ساخت‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي مي‌شود.این امر علاوه بر دغدغه‌هاي مديريت چند پروژه همزمان، سازمان را در يافتن مسوول واقعي حل مشكلات در هنگام نياز نیز سر در گم مي‌كند.پیچیدگی

اسلاید 91: مرتبط بودن اين حوزه‌هاي مختلف با هم و تاثير‌گذاري هر يك بر ديگري و در مجموع بر شانس موفقيت پروژه‌هاي فناوري اطلاعات سازمان عامل دیگر این پیچیدگی است.لزوم وجود ديدگاه‌ كلان مديريتي و راهبردي در سازمان در زمينه فناوري اطلاعات نظير مبنا قرار دادن سند جامع فناوري اطلاعاتمشکل كمبود مشاوراني با‌تجربه كه مديران ارشد سازمان مقصد را در اين راستا ياري كنندفراگيري و چند حوزه‌اي بودن اين زير‌ساخت، به ناچار كل سازمان را درگير مي‌كند و موفقيت اجراي آن مستلزم همكاري پيوسته بخش‌ها و سطوح مختلف سازمان خواهد بود ايجاد نگراني در مديران ارشد به دليل درگير شدن همزمان واحدهاي سازمانينیاز به توان مديريتي فوق‌‌العاده‌اي براي مديريت و كنترل تغييراتمشکل درگيري مديران در بحث‌هاي فروش، توليد و پخش، توسعه واحد‌هاي توليدي و مشغوليت‌هاي تخصصي ديگرپیچیدگی (ادامه)

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید