صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم ۱ بر گرفته از کتاب : 1- به سوي توليد يهتر نرم افزار 2- سایت آقاي امین صفايي ۲۳۱.۵10912:60:7 3 - جزوه درسي أكأق فتستکر یه

صفحه 2:
نرم افزار جيست ؟ نرم افزار شامل برنامه های کامپیوتری همراه است با مستندات و داده های پیگربنذق. آسنت که براق کرستت کارکردق برنامه ظرورق اسب ۶ دو نوع محصول نرم افزاری : 1- محصولات کلی 2ب محصولات: ‎abla‏

صفحه 3:
مهندسي نرم افزار ‎Software Enginering‏ ‎ -‏ تعیین استاندارد براي نرم افزارهاي مختلف و تعبین ساختار دقیق و اجزاء يك نرم افزار بطوري که در مواقع تغییر یا مشکل از آن استفاده شود0 ایجاد و استفاده از اصول ساده مهندسی به منظور رسیدن به یک نرم افزار مقرون به صرفه که قابل اطمینان بوده و روی دستگاههای واقعی کارآمد باشد * یک نظام مهندسی است که با جنبه های نرم افزاری محصول , از مراحل اولیه تعیین مشخضات سیستم تا نگهداری سیستم , سروکار دارد: دیدگاه نظامند به تولید , کارکرد , نگهداري و بازنشستگي نرم افزار) 1888)

صفحه 4:
افراد و مسئولیت هایشان در قبال نرم افزار ؟ کار فرمایان 5000567 ؟ کاربران ۱56۲ © متصدیان 006۲۵۲0۲ ۴ تولیدکنندگان 06۷6۱00۵6۲ * نگهداران ۱۵۱۴6۵1۴6۲ ۴ توزیع کنندگان و فروشندگان ‎Vendor‏

صفحه 5:
نرم افزار خوب از نظر کاربر نيازهاي مورد نظرش را انجام دهد يادگيري آن آسان باشد به خاطر سپاري نخواهد کارکردن با آن آسان باشد موجب افزایش بهره وري او گردد قابلیت اطمینان ۵016ا6باشد سامانه اي قابل اظمینان است ‎aS‏ درست کارکند و مطابق تعهداتي که براي آن تعریف شده است , در دسترس باشد اگر نرم افزاري تنها تحت شرایط بسیار نادري درست کار نمیکند , قابل اطمینان نیسث و در واقع يك زنجیر به اندازه: ضعیف ترین حلقه اش قابل اطمینان است. قابلیت دسترسي ‎Availability‏ درصدي از زمان است که محصول براي مخاطبانش قابل استفاده بوده است ۵ براي مثال سامانه اي که از 8 ساعت 2 ساعت خراب است ,9675 در دسترس است و قابلیت استفاده ي آن 9۵75 خواهد بود

صفحه 6:
۴ سامانه اي قابل اطمینان است که درست کارکند و مطابق تعهداتي که براي آن تعریف شده است , در دسترس باشد اگر نرم افزاري ننها تحت شرایط بسیار نادري درست کار نمیکند ‏ قابل اطمینان نیست و در واقع ‎dh‏ زنجیر به اندازه ضعیف ترین حلقه اش قابل اطمینان است قابلیت دسترسي ۸۷۵۱۵۱:0۷ درصدي از زمان است که محصول براي مخاطبانش قابل استفاده بوده است 0 براي مثال سامانه اي که از 8 ساعت 2 ساعت خراب است ,9۵75 در دسترس است و قابلیت استفاده ي ‎ol‏ 9675 خواهد بود

صفحه 7:
نرم افزار خوب از نظر کارفرما * به كارگيري آن موجب افزایش توان انجام کار نيروي انساني و در مجموع موجب ارتقاي بهره وري موسسه اش گردد براي خرید و آموزش و نگهداري آن کمتر هزینه کند و اقتصادي باشد محصول به موقع تحویل و بموقع عملياتي گردد انتقال از وضعیت قبل از به كارگيري این محصول به آرامي و با کمترین سربار و قطع سرویس دهي انجام پذیرد قابل اطمینان باشد (مشابه نظر کاربران) انعطاف پذیر باشد

صفحه 8:
نرم افزار خوب از نظر نگهدارنده ۴ طراحي خوب * کمترین خطا و مشکلات کمتر رفع اشكال و توسعه ساده و راحت باشد مدارك و مستندات قابل قبول داشته باشد کد برنامه خوانا و قابل فهم باشد قابلیت اطمینان باشد

صفحه 9:
نرم افزار خوب از نظر توزیع کننده و فروشنده مشتري زيادي داشته باشد قست محسول عحاست: باطد بموقع بودن زمان ارائه محصول ناراضي نبودن خریدار سهم مادي مناسب دارا بودن آموزش و خدمات و پشتيباني مناسب پس از فروش قابلیت اطمینان

صفحه 10:
نرم افزار خوب از نظر تولید کننده ۴ رضایت تمام مخاطبین * بموقع بودن زمان تحویل محصول * از جهت تخصصي بهترین ويژگي را دارا باشد با فناوري روز استفاده مجدد بخش هاي مختلف در دیگر سیستم ها و حتي مستقل آنها ۶ ارتقاي دانش فني او و کارکنان را بدنبال داشته باشد

صفحه 11:
اثرات متقابل ويژگي هاي نرم افزار * نارضايتي يك گروه از افراد مرتبط با نرم افزار , در نهایت موجب نارضايتي دیگر گروهها خواهد شد * يعني به عنوان مثال اگر کاربر نتواند کار با این سامانه نرم افزاري را یاد بگیرد و يا کار با آن دشوار باشد , توان كاري او کاهش پیدا خواهد کرد و ان موجب نارضايتي کارفرما میگردد و اين قطعا" در فروش بعدي اين تعحضول اتعاد مشكل عراهد كرد

صفحه 12:
چرخه عمر نرم افزار 606 ۴6زا 50۶5/3۳ * از زماني که ایده ي يك نرم افزار براي يك تولیدکننده شکل میگیرد , تا زماني که حمایت از محصول تولیده ‎aah Ue ya‏ مشود . چرخه عمر نرم افزار نأمیده میتواند و هم ارز فرایند نرم افزار تلقي میگردد فرايند نرم اثزار : مجموعه فعالیت هاي است که با هدف تولید و تکامل نرم افزار ‎i‏ م میشود و این چرحه را میتوان به مرا زیر نقسیم کرد تدوين مشخصات : کارهايي که محصول ‎ai‏ انجام دهد و رغایت محدودیتها که اذر زونه بولید با عساکرد محسین باندرغایت شود اجهین زگرد ۲ تولید 06۷۵۱۵0۳06۳۱ که شامل : تحلیل - طراحي - پیاده سازي - آزمایش يعني توليك نطابق خوایّسته ها و لقترازط؛ تموین:شده: استقرار 060۱0۷۳۱6۳۴ : نصب در محیط مخاطبان و زیر بار واقعي و تست واقعي تكامل : ارتقاء و بهبود محصول همزمان با بكاركيري در محيط عملياتي و توليد نسخه هاي جديد محصول بازنشستگي 861۲۵۳۱6۳۲ : زماني که به دلايلي ,تولید کننده , دست از حمايت ‎Sylar Joie‏

صفحه 13:

صفحه 14:
مدلهاي نرم افزار ۱۵06۱۱۴9 500۷۷۵۲6 تجسم و تجريدي از کل فرایند تولید نرم افزار که شامل : ؟ معرفي مراحل مختلف فرایند تولید نرم افزار و چهارچوبهاي فعاليتهاي هر مرحله ؟ معرفي محصولات هر مرحله معرفي معيارهاي گذر از يك مرحله به مرحله دیگر معرفي نظام علامت گذاري و معناي آن مثال : مدل آبشاري - مدل چرخشي - مدل تولید سریع - مدل ۱۱۴

صفحه 15:
دو وجه اساسي تولید نرم افزار * وجه مديريتي مرو ادازه گرون عم فعالتت ‎glselsental‏ ‏ود ‏مفاهیم و روش هاي نرم افزار , واسط کاربر , تست البته موضوعات مديريتي و تخصصي بشدت در هم آمیخته هستندو بعضي مواقع تمایز بین آن دو مشکل ميشود و همچنین اثرات متقابل بین آنها بايد مد نظر قرار كيرد

صفحه 16:
وجه مديريتي تولید نرم افزار ‎ole ae‏ 20 :اجرائن و روش هاي است که شرایط تولید نرم افزار را میسر و ضابطه انتخاب:موضوع بررسي توان فني , هزینه , زمان , بصرفه بودن انتخاب کارفرما انتخاب همکار انتخاب ابزار برنامه ريزي و زمانبندي کنترل و هدایت پروژه مدیزیت نيروي انشاتي قیمت گذاري بازار و بازاريابي امور حقوقي

صفحه 17:
وجه مديريتي تولید نرم افزار جنبه هاي فني و روش هايي که تولید نرم افزار خوب را میسر و ضابطه مند زد: * انتخاب مدل تولید بررسي مدل و سایق و نيروي متخصص * انتخاب استاندارد ۴ تحلیل نیازها * کاربر پسندي * طراحي ۶ انتخاب ابزار * خطرات و روش هاي کنترل ايمني © انتغاب فدل آزمون © قابليت استفاده مجدد

صفحه 18:
سم 2۳ یگر صنابع مثل سرمایه گذاري , بازا 5 ات در د 5 ۳ اه ان رتیت ا ان 0 ات سريع در فناوري سخت افزار و نرم افزار انتظار در تغيير سريع و انعظاف يذيري نرم افزار هزينه هاي نامحسوس قابل رويت نبودن فرايند نرم افزار نبود ‎ee‏ ان كافي و دشواري ار ي انتظارات جديد در حين توا ی بسا داي اجیر درد تعهدات ار و برگشت ا زیر را,دارود

صفحه 19:
مساو ورس آهزار درآزرآن ورود نيروهاي غیر متخصص از جمله ورود اين اشخاص در اجراي پروژه تکفا نيروهاي منجمد ۱ فارغ التحصیلان قدیم و بروز نشدن آنها با پیشرفت و تغییر تکنولوژي نيروهاي ناپایدار مهاجرت ۳[ خوب به دیگر کشور , شرکت هاي نرم افزاري را دچار ده است باور نداشتن هزینه هاي نرم افزار و تولید کنندگان (600۷۴[96) عدم اطلاع و عدم رعایت اصول مهندسي نرم افزار آشفتگي در حمایت دولت عدم وجود یا عدم پايبندي به استانداردها نبود تحقیقات مناسب در زمینه نرم افزار

صفحه 20:
جنبه هاي مديريتي هر توليدي علاوه بر جنبه هاي تخصصي , بشدت به جنبه هاي مديريتي نیز وابسته است البته با باور عملي به آن

صفحه 21:
© انتخاب * سیاست هاي دراز مدت * انتخاب بروزه ها روي زمينه تخصصي خاص يا خير ؟ * انتخاب بروزه ها بر اساس اجراء در سخت افزار . سيستم عامل يا محيط تخصصي خاص است يا خير؟ * مهم بودن مبلغ قرارداد ؟ * مدنظر بودن حمايت درازمدت از محصول * انتخاب همکار * معیار انتخاب موضوع همكاري و شرابط و ویژگی آن ويزكي هاي مثيت اخلافي . ‎Saal‏ به تعهدات و فرارها ‎ol‏ تخصصي و تجريه و سايقه لازم قدرت كار كروهي توان انقاط با ديكران و روائط عمومي حوب داشتن وقت كافي ( وابستكي و انتطار براي يك متخصص كم فرصت . افراد ديكر را كم اثر ميكند). ‎als‏ تلاش داشتن سرمابه وبا ارتباطات اجتماعي فوي عدم دخالت افراد صرفا” مانت رفاقت تناسب فرد با وطیفه. تقسيم مناقع به نسيت فعاليت

صفحه 22:
* انتخاب پروژه : با اتتجاب يك بروژه نامناسب موفقیت بسیار دشوار است. ‎pn cd can Joey Un la‏ با ناش با محصولي با ‎wat Seca Raa ‏رنه‎ ۱۳ OL aie “oe ‎veh ial at eae ‏كار مشخص : بايد توالايي عاق محصول [خواسته هاي عملکزدی) مشخص باشد‎ ‏سيستم عامل‎ ٠ ‏شرايط مشخص : شرابط تاثير كذار مثل زمان‎ ‏.قابليت انجام : حسب يودجه و تلاش و زمان پیش بيني شده قابل انجام باشد‎ ‏ارزش : ارزش انجام , حسب بودجه و تلاش و زمان را داشته باشد‎ ‏در امتداد اهداف دراز مدت‎ ‏توافق رسمي : ويزكي هاي بروزه رسما” مورد توافق توليد كننده و كارفرما باشد‎ * ‏عوامل دشوار كنندة ي امور تخضضي پروژه‎ * ‏كار يروي دادة هاي سيستم ثبت احوال كشوري با امور بكي‎ ha ‏حجم بسيار زياد داده ها‎ ‏کنشوی با یک نسیشتم داننش آموزی یک عدرسه متقاوت اسک"‎ ‏تعداد کاربران همزمان : به جهت‎ 6 ‏كارتران زاه دور - منشكل مغابراتس (ارياطي) :ليت . ين يعنت‎ ‏حساسیت زمان پاسج و عمل در زمان واقعي‎ ‏آهمیت ویژه ي قابلیت آطمینان و فابلیت دسترسی با‎ ‏افميت ويزة أدمني‎ ‏نرم افزار هاي سیستمي‎ ‏محيط هاي فيزيكي خاص.‎ ‏تجهيزات خاص غير متداول‎ ‏کار نو و جدید‎ ‎

صفحه 23:
* عوامل دشوار کننده ي مدیریت پروژه عدم همكاري کاربرانتهايي تزلزل مديريتي كارف رمايان عدم تجانس تولیدکنندگان با محیط عملياتي همکاران عبر خودکار همکاران منجمد * انتخاب کارفرما کارفرماباندولتي کارفرمایان خصوصي کارفرمابان بي اطللع كارفرمايان مطلع * کارفرمایان قابل اطمینان و سازگار * ارزيايي انتخاب * در صورتي كه معيار براي انتخاب داشته باشيم .ميتوانيم در طي زمان آنرا ارزيابي کنیم و بكمك مقایسه با کازهای مشابه با مضورت با متخصصي مريوطه مسيرفاق اشتاه رأ متوجه وذ اولين. فرصت آثرا تضحیح ‎‘aa‏

صفحه 24:
© مدیریت نيروي انساني و مدیریت دانش ‎ *‏ تيروي انساني مهم ترين و كران ترين عامل در روند توليد ترم افزار است زيرا بزركثرين سرمايه يك موسسه. توليد نرم افزار . “أكاهي ها" يا نيروي انساني متخصص آن است. * كار كروهي : براي كار جدي توليد نرم افزار , دير يا زود ناجار به كار كروهي هستيم و در ابن راستا با توجه به ويزكي هاي بروزه وجود تخصص هاي مختلفي در در تيم كاري ضروريست معمار ترم افزار تخليل كر ‎che‏ ‏برنامه سار سر متخصص كاريردهاي وب متخصص باتك هاي اطلاعاتي متخصص هوش مصنوعي متخصص ميان افزار ‎iad gate‏ متخصص استاتدارة. اگان (مستول تكهداري مستندا ذكر تخصص هاي فوق به اين معني نيسث به ازاق هر تخصض يك يا جندقرة باهمین مسئؤليت دز موسسة بكارگيري میشود پلکه ممکن اسث چند کار را يك نفر بغهده بگیرد مسئول تیم : ازم است در هر کاري + فردي مسئول تقسیم کار و هماهنگي فعاليتهای اعضاي تیم باشد و انتخاب فردي شایسته و مورد قبول افراد تیم باشد

صفحه 25:
* محیظ فيزيكي کار : محبط نامناسب توان كاري را بشدت کاهش میدهد و محیط فيزيکي کار باید داراي شرایط زیر باشد : درچه حرارت صندلی:و میزکان راجت و مینلط وسایل و خدمات يذيرايي تلع وسيل اطمينان از رعايت حقوق مادي شخصي روشن و مدون ‎Urs!‏ حقوق مادي کافي بودن حقوق مادي براي نيازهاي به حق و معقول شخص روشن و مدون بودن وظایف و اختیارات صدافت و صمیمبت و خلوص متقابل * کار از راه دور * توليد نرم افزار از کارهايي است که به خوبي از راه دور و ازمتزل هر ك از نيزوهاي همکار فابل انجام

صفحه 26:
آموزش نبروها : اگر نيرويي بالقوه داراي توانايي هاي لازم و اماده همكاري است , با ارائه یآموزش هاي مورد نیاز میتوان براي استفاده کارآمدتر از توان او اقدام کرد0 * آموزش هاي محيطي , شامل مجموعه آگاهي هاي لازم از محیط یا ماوریت جدید شخص براي اطلاع از اهداف و روش ها و مقررات براي کار بهتر در محیط کار است. جلسات هم فکري و تصمیم گيري : جلسات تنها با حضور افراد ذیربط صورت میگیرد و كارهاي انجام شده مورد بحث و بررسي و ارزيابي قرارگرفته و براي افداماتبعدی تصميم گزري منود

صفحه 27:
متریک های پروژه و فرآیند نرم افزار

صفحه 28:
متریک و اندازه گیری چیست؟ متریک های فرآیند و محصول نرم افزاری اندازه گیری های كميتي هستند که به افرادی که با نرم افزارکار می کنند امکان می دهند تا نسبت به کارآمد بودن فرآیند و پروژه های نرم افزاری بینش پیدا کنند. انواع متریک های نرم اقزار 1 فزآیند ogee? 3. متریک های محصول

صفحه 29:
دلایل اندازه گیری منابع وفرآیند های نرم افزاری 1. مشخص کردن 2 ارزیابی كردن 3. بيش بينى كردن 4 پیشرفت کردن متریک ها در حوزه پروژه و فرآیند ‎Sai Sul sols, Slaw‏ سازمان مهتاسی مرج اهزاى امعان فى :هقد ذا ارزیابی کنند چه چیزی موثر و چه چیزی غیر موثر است ‏منریک بردازشی در سرتاسر پروژه ها وطی زمان های طولانی جمع آوری میشود .هدف آنها ایجاد علامتهایی است که به بهبود طولانی مدت در فرآیند نرم افزاری منجر می شود. ‎

صفحه 30:
1 خطرات بالقوه را پیدا می کند: 2 حیطه های مشکل آفرین را چاره میکند. 3. جریان کار یا وظایف را تنظیم می کند: 4 وضعیت یک پزوژه در حال اجرآرا آررباین من کند, تحلیل خرابی به چه روشهایی صورت می گیرد؟ 1. همه خطاها و معایب بسته به منشء شان طبقه بندی میشوند. 2 هزینه تصحیح هر خطا و عیب ثبت می شود. 3. تعداد خطا ها و معایب در هر طبقه شمرده میشود و آنها به ترتیب از بالا به پایین رده بندی می شوند.

صفحه 31:
متریک ها برای به حداقل رساندن زمان برنامه از طریق انجام تطبیق های لازم برای پرهیز از تاخیرها و کم کردن خطرات و مشکلات بالقوه بکار می روند. . متریکهای پروژه به منظور سنجش کیفیت محصول بصورت مستمر و اصلاح رهیافت فنی برای بهبود کیفیت در صورت لزوم مورد استفاده قرار می گیرد. هر پروژه باید موارد زیر را اندازه گیری نماید: 1. ورودی ها-اندازه منابع (یعنی افراد ومحیط) لازم برای انجام کار 2.خروجی ها-اندازه گیری های محصولات کاری با قابل حمل که طی فرآیند مهندسی نرم افزار تولید میشوند. 3. نتایج-اندازه هایی که موثر بودن کالاهای قابل حمل و تحویل را بیان میکنند.

صفحه 32:
اندازه کیری در دنیای نرم افزار 1 انداژه گیری مستقیم:شامل هزیته وتلاش به کار رقته می باشد. اشد.مانند: خطوط کد تولیدی -سرعت اجرا - اندازه حافظه 2 اندازه گیری ‎put‏ مستقیم عبارتند از :عملکرد -کیفیت - پیچیدگی- کارآیی- قابلیت اطمینان و نگهداری مجموعه ای از متریک های ساده مبتنی بر اندازه را می توان برای هر پروژه تکمیل نمود: 1. خطاها در ۲006(هزار خط برنامه) 2. تعداد عیب ها در هر هزار خط 3 هزینه هر خط پرنامه 4 تعداد خطا ها به ازای هر نقر-ماه 5 تعداد خطوط پرنامه به ازای هر نفر -ماه هزینه هر صفحه از مستندات

صفحه 33:
با استفاده از یک رابطه تجربی بر اساس اندازه های قابل شمارش ( مستقیم ) دامنه اطلاعات نرم افزاری و ارزیابی پیچیدگی فاکتورهای وزنی بيجيده متوسط ساده 6 4 3 7 5 4 6 4 3 13 10 7 10 7 5 نرم اقزاری بدست می آیند. يارامتر ها رد اندازه تعداد ورودى هاى كاربر تعداد خروجى هاى كاربر تعداد يرس و جوها تعداد يرونده ها تعداد رابطهای خارجی تعداد کل

صفحه 34:
تعداد ورودی کاربر : هر ورودی که داده های محوری و مورد نیاز برنامه را فراهم آورد.داده های ورودی باید با سوالا جداگانه پرسیده می شوند فرق داشته باشند . تعداد خروجی کاربر : هر خروجی ( به گزارشها , بررسی ها , يبيام های خطا و ... اشاره دارد ) که اطلاعات مبتنی بر بریامه کاربردی نرم افزار را فراهم آورد . تعداد در خواستهای کاربر : هر ورودی مرتبط که باعث بوجود آوردن چندین پاسخ نرم افزاری فوری به شکل خروجی مرتبطا شود. تعداد فایلها : هر نوع فایل اصلی منطقی ( گروه بندی منطقی داده هایی که ممکن است یکی از بحثهای یک پاپگاه داده های بزرگ یا یک فایل جدا باشند . ) تعداد رایطه های خارجی : هر رابطه قابل خوانده شدن توسط ماشین ( فایلهای داده ها بر روی نوار یا دیسک ) که برای ان اطلاعات به یک سیستم دیگر بکار می روند .

صفحه 35:
وقتی داده ها جمع آوری شدند , یک مقدار پیچیدگی با هر شمارش همراه می شود , که تعیین آن تا حدی ذهنی است . برای محاسبه امتیازات عملکردی ( ۴۴ ) , رابطه ذیل به كار مى رود : FP = (Count total) * [0.65 + 0.01 * > (Fi) ] 1..14= , امجموع همه مدخلهای ۴۴ ۸

صفحه 36:
سوالهایی برای تنظیم پیچیدگی آیا سیستم به پشتیبان و احیا و بازیابی فایل اطمینان نیاز دارد؟ آبا ارتباطات داده ها مورد نیاز است ؟ آیا عملگردهای پردازشی توزیع شده وجود دارند ؟ آیا عملکرد آنها ضروری و بحرانی است ؟ آیا سیستم در یک محیط عملیاتی کاربردی سنگین موجود اجرا شده است ؟ آبا ورود داده های روی خط به تراکنش ورودی نیاز دارد ؟ آبا فایلهای اصلی بطور متصل و روی خط به هنگام سازی می شوند ؟ آیا فرآیندهای درونی پیچیده است ؟ آیا تبدیلها و نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ؟ آیا کد برنامه طوری طراحی شده که مورد استفاده مجدد قرار گیرد ؟ آیا سیستم برای نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ؟ ۰ آیا برنامه نرم افزاری برای تسهیل تغییرات و سهولت استفاده توسط کاربر طراحی شده است ؟ ‎LI ©‏ ورودی ها و خروجی ها , فایل ها یا درخواستها و پرس و جو ها پیچیده هستند ؟

صفحه 37:
بعد از محاسبه امتیازات عملکردی ‎sly‏ نرمال کردن اندازه ها , جهت کیفیت و بهره وری نرم افزار و دیگر ویژگیها مورد استفاده قرار مى كيرند تعدا خطاها به ازاری هر امتیاز کارکردی < تعداد عیوب و نواقص به ازای هر امتیاز کارکردی ۶ تعداد صفحات مستندات به ازای هر امتیاز کارکردی 2 تعدا امتیازات کارکردی به ازای هر نفر ماه

صفحه 38:
Assembly Language 6 COBOL Forman it tC bab, Pascal ‏امتباز و قابلیت عملکردی‎ . ane . ‏را ایجاد می کند‎ Ada 95 Visual Basic Smaltalk Powerbuilder (code generator ) 50 128 106 106 90 64 53 32 22 16 12

صفحه 39:
کیفیت برنامه کاربردی فقط با ۴ مفید بودن نیازمندیهای توصیف کننده مشکل * طراحی مربوط به مدل سازی راه حل * مفید بودن کد برنامه قابل اجرا * آزمونهایی که خطاها را آشکار می کنند بدست می آیند . مهندس نرم اقزار خوب از اندازه گیری برای ۲ ارزیابی کیفیت تحلیل " مدلهای طراحی ۲ كد منيع ” آزمونهايى كه در موقع ساخت نرم افزار بوجود آمده اند استفاده مى كند .

صفحه 40:
متریکهایی چون 7 تعداد خطاهای محصول کاری به ازای هر امتیاز کارکردی ( نیازمندیها یا طراحی ) < خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت بازبینی 7 تعداد خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت آزمون در خصوص تاثیر و سودمندی فعالیتهایی که متریکهایی برایشان به کار رفته , بصیرت و آگاهی به دنبال خواهد داشت .

صفحه 41:
راه اندازی محصول بررسی محصول ( تغییر در آن ) انتقال محصول ( از محیطی به محیط دیگر ) بررسی رابطه بین اين عوامل کیفیتی : ) ارائه چارچوب مکانیسمی برای اولیت بندی کیفیتها توسط مدیر پروژه 2) ارائه ابزاری برای ارزیابی کمیتی از نحوه توسعه و پیشرفت نسبت به اهداف کلی ( ارائه یک چارچوب تقابل عمل از يرسنل 08 در تلاش براى پیشرفت

صفحه 42:
معيار هاى مفيدى را در اختيار ت 7 ی را در اختیار تیم پروژه قرار می دهند .

صفحه 43:
صحت : برنامه باید به درستی کار کند , تعداد نقصها ( عدم انطباق با نیازمندیها ) در هر هزار خط برنامه , رایجترین آندازه برای قابلیت اصلاح می باشد . قابلیت نگهداری : تلاش بیشتری می طلبد که همان سهولت تصحیح برنامه در هنگام مواجه شدن با یک خطا است که متوسط زمان تغییر یک متریک ساده مبتنی بر زمان برای اندازه گیری آن می باشد. جامعیت ( تمامیت ) : توانایی یک نرم افزار را برای مقاومت در برایر دستبردها به برنامه :هام داده ها و استاد :نمی سنجد . که دو ویژگن:باید. ترزیتی شود > ل تهدید: بروز یک حمله از نوعی خاص و در محدوده زمانی مشخص 2 امنیت : احتمال دفع نوعی خاص از حمله ] ( امنیت -1 ) * ( تهدید[ ( 1- ۶ تمامیت

صفحه 44:
قابلیت استفاده ( سهولت کاربرد ) : اگر برنامه فاقد آن باشد , دچار نقص خواهد شد , حتی در صورتیکه عملکردهای آن ارزشمند باشند . 1) مهارت فیزیکی یا هوشی که برای یادگیری سیستم مورد نیاز است . 2) زمان مورد نیاز برای ماهر شدن در استفاده از سیستم . 3( افزایش خالص بهره وری که موقعی اندازه گیری می شود که سیستم توسط فردی که بطور متوسط کارایی دارد مورد استفاده قرار گیرد . 4 یک ارزیابی ذهنی و معقول از دیدگاههای کاربران نسبت به سیستم .

صفحه 45:
كارايى رقع نقص 688 یک اندازه از توانایی فیلتر کردن فعالیتهای کنترل و تضمین کیفیت در موقعی بشمار می آید که در همه فعالیتهای چار چوب فرآیند به کار رفته باشد . به طور ‎JT ox!‏ مساوی 1 است . DRE=E/(E+D) که ۴ تعداد خطاهایی است که قبل از تحویل نرم افزار به کاربر نهایی مشاهده شده و 0 خطاهایی است که بعد از تحویل یافت شده اند و در حالت عادی بزرگتر از 0 است . ۶ را میت وان‌راهیب راعارزبابیت_وانایرتیم در پیدا کردن‌خطاها قبلاز لنتقالی» مهندسی نرم لفزار با ۵ عا لتچارچوب عدودلنست

صفحه 46:

صفحه 47:
تحلیل و مدیریت مخاطرات (ریسك) چیست؟ تحلیل ریسک (مخاطره) و مدیریت عبارت است از یک سری از اقدامات که یک تیم نرم افزاری کمک می کند تا عدم قطعیت را دریافته و آنرا مدیریت نمایند. آگاهی از اینکه چه اشکالاتی ممکن است پیش آید. اولین گام : شناسایی ریسک دومین گام : باید هر ریسکی تحلیل گردد تا احتمال وقوع آن و میزان خسارتی را که در صورت وقوع به بار می آورد تعیین شود. به محض اينکه این اطلاعات سبک شدند, خطرات بر اساس احتمال وقوع و تاثیر طبقه بندی می شوند. سومین گام : طرحی پیاده می شود تا خطراتی که احتمال وقوع آنها زیاد است وتاثیر

صفحه 48:
طعيت: رويداذى كه مشخص مى كنذ آيا ريسكى به وقوع خواهد بيوست يا خير: یعنی هیچ ریسکی که احتمال وقوع آن 6100 باشد وجود ندارد. © خسا اگر ریسک یک واقعیت باشد. پیامد ها و يا خسارات ناخواسته ای بوقوع خواهد پیوست. یک روش کاربردی برای شناسایی ریسک ها عبارت است از تهیه یک چک لیست حاوی موارد ریسک از چک لیست می توان برای شناسایی زیسک و نقطه عطف مربوط به مسائل فرعی شناخته شده و قابل پیش بینی ریسک استفاده کرد.

صفحه 49:
ساخت و توسعه یک جدول ریسک: یک تیم پروژه با فهرست بندی تمام ریسک ها (صرفنظر از فاصله زمانی وقوع ‎(oll‏ ‏در اولین ستون جدول آغاز می گردد. هر ریسک در ستون دوم طبقه بندی شده است. احتمال وقوع هر ریسک در ستون بعدی جدول آمده است.میزان احتمال هر ریسک را اعضای تیم می توانند تخمین بزنند. میانگین مقوله های هر چهار جزء ریسک - عملکرد, پشتیبانی , هزینه و برنامه زمانی - برای تعیین ارزش کلی تاثیر برآورده می گردد.

صفحه 50:
م.ن.ت مدیریت - نظارت - تخفیف ‎MMM)‏ مشتری لاهو کارکنان 7۴ سایز پروز محیط توسعه 0۴ تجاری لا8 مقادیر تاثیر : 1- فاجعه 2- مرزی 3- بحرانی 4- قابل اغماض 5 5 5 5 5 ۶ 5 ۶ ۶ ۶ 3 ۳ مخاطرات ارسکها موه موه ‎‘Size emate‏ ‎ow‏ ‎‘Larger numberof ses than planed‏ ‎‘Less reuse than planned‏ ‎Eade ten‏ ‎Dei ele wb heed‏ +3 7 عرش ‎Caster wil change requirements.‏ ‎‘echoology wil at met‏ نوم ‎Lack ting‏ ‎‘Sul inexperienced‏ ‎‘Stalf inexperienced‏ ‎Suave il be igh‏

صفحه 51:
مدیر پروژه جدول مرتب شده حاصل را ‎Sage‏ پرزشی فزار ذلذة ویک خظد فرضی (برشی) تعریف می کند «خط فرضی» بیانگر این است که فقط به ریسک هایی كه در بالای خط قرار گرفته اند توجه بیشتری می شود. ریسک هایی که در پایین خط قرار می گیرند مجدداً مورد بررسی قرار می گیرند تا اولویت بندی مرحله دوم انجام پذیرد. شکل ۲-۶ ريسك وامور مديريتي

صفحه 52:
لای خط فره — كت : یسک نام گرفته دارای نشانگری است به طرف تخفیف و تعدیل , کنترل و نظارت و مدیریت ریسک و یا بعبارت دیگر مجموعه ای از چند صفحه اطلاعات در خصوص ریسک که برای کلیه ریسک های که در بالای خط فرضی قرار گرفته آند در نظر گرفته شده اند . ‎FF ISS‏ یسک وامورمدیرتی ‎

صفحه 53:
ی حوزه : سختى أن رابا پراکندگی و توزیعکلی آن تلقیی می نماث زمان: ببانگر این است که چه وفت و برای چه مدتی تاثیر آن محسوس خواهد بود. در بیشتر موارد یک مدیر پروژه خواهان این است که «خبر های ناخوشایند » هرچه زودتر برسد . اما در برخی مواقع ترجیح می دهند که اين خبرها دیرتر برسند. در معرض ریسک قرار گرفتن کلی را 8 نامیده می شود و می توان با استفاده از رابطه زیر تعیین کرد. *م دعم ‎aun tl‏ ارده به پروژه در صورت وقوع ریس بیانگر احتمال وقوع یک ریسک ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 54:
۴ چند رهیافت براي مدیریت خطر * در زمان هر انتخاب باید به خطرات احتمالي این تصمیم توجه داشت * دقت در انتخاب افراد (چه مخاطب و چه همکار) * رضایت مجموعه نيروهاي داخلي * جلوگيري از ایجاد محصول نامطلوب و بي کیفیت

صفحه 55:
۶ مستند سازي : کار ثبت , تولید سند و در واقع ماندگار کردن اطلاعات , قرارها : خواسته , طرح ها ؛ روش ها , فرایندها , وقایع و ثیت همه موضوعات مرتبط با پروژه کاربردهای مستندساري : ‎nel‏ بان مشترك. ‏کاهش بدفهمی و ‎vl oles‏ ‎Sg Cale ‏افزایش‎ ‏هدایت و کنترل تولید ‏مقابله با مشگل تعییر ‏مقابله با تشکل تعبیردیدگاهها و فراموشي. کمك به استفاده مجدد ‎Sine‏ استتاد در دعوا های حفوفی ‏ابزار بيش كبري از خطا و اشكال زدائي و تكهداري ‎pe gas hk‏ ‏لمات معي لمن ‏رهیافت ها برای مستندسازي مونر ‏استفاده از ابزارهاي مناسب راباه ای ‏داشتن الكوهاي مشخص ' ‏استفاده از الكوهاي آماده ‏داشتن نطام بیگانس متاسب ‎scans aan ule ‏تولید به موفع. ‏آرانه رسمی و به موفع سند ‏كرارش عدم توفبی ‏مدیریت تنسعه هاي مختلف من ‎(sts pb seal) ln le ‏جمع آوري‎ ‎

صفحه 56:
راهتمای کاریر کمک آموزش رفع اتکالات متداول شکل 7-7 : يكك تقسيمبندى مستندات

صفحه 57:
استاندارد و کیفیت استاندارد چیست ؟ * مجموعه اي از تعاریف با قرارها که از مشخصات فني يك مقوله و توسط صاحب نظران آن مقوله , بر اساس مباني مشخص , تعریف و تدوین شده باشد. بهترین راه دسترسي به استانداردها , از طریق موسسات ‎alge‏ استاندارد مثل ۱88 و ۷۷36 و 0116 و موسسات مسئول استاندارد مثل ۸5۱ و 150 است 0 موسساتي مثل مثل ۸۷5۱ و ۱50 معمولا" دسترسي به استانداردهاي مختلف از موسسات مرتبط در كشورهاي مختلف را حمایت کرده و امکان جستجو را فراهم میکنند و در واقع آنها استانداردها را به عنوان محصول میفروشند و موسسات غير انتفاعي مثل ‎OMG‏ و همچنین موسسات تجاري مثل ۲۴ دریافت محدود مجاني استاندارد هاي خود را اجازه میدهنده

صفحه 58:
تسین مکانیرمها ور افرایند مجموعه کارهای مربومد به مهندسی ترم‌اقزار shuts om] aus EE Ie] | ‏کاری یا کار مشخعصی‎ از فرایند ترمافزار امتخصی کردن روال دوش |انجام یک کار یا ایندب حصوص تعریف روش‌های اندازهگیری فرایندها و ‎AL |‏ کار |مهندسی ترم‌قزار اندازءکیری |علامت کذاری |آن‌ها که برای اسان و با آماشین قابل خواندن باشد. تعریف وازه‌های اذیات طبیمی برای استقاده‌ی. اقراد فعال ترمفزار و تويسندكان استاتداره اتعريف علاكم و تمايش ‏ أعلاتم تغيير داديما انواع استانداردهای مهتدسی نرمافزار متال ‎ate‏ ‏فرایندهای چرخه‌ی عمرء |عتبارستجی, مدیریت پیکربندی, ‎aS asta |‏ تخاب ابزار ‎ee ‏أداسط كار‎ ‏أدوشى آزمایش واسده [دوش‌شناسی متدهای ‎sites S|‏ ‏انداه‌ی عمنکردی ! ‏اندازهگیری قرابند.ترمافزار ‏أدر ابزارهاى تامع ‎Petri-Net|‏ ‎oe ‏مقال‎ ‎ ‎ISOMEC 15288 tes tote] TEEE/EIA 12207 5 ‏|برای غرایندهای نرم‌اقزار‎ ‎SOME 9126.1:2001 2,101‏ رای کیفیت محصود. استا 0 1۳55 برای مشعصات. خواسته‌ها و استاتدارد 1016 تلتاتلا ‎ ‏برای توصيف ‎rob‏ ‏استانداره 929 1۳58 برای آرمایش أثرعافزار ى اسعاتدارد 1540 18:88 راغ هبتر ‏استاندارد 1061 1۳:۳5 برای ‏3 روش‌های کیقیت ترماقزار ای استاتدارد 982-1 1۳2 برای |اتدازءكيرى قابليت اطمينات ترافزار استاندارد 1۳۳17 :۳132۵ برای |علحت گداری و استاندارد ۳1471 ‏/برای توصیف ‎ole‏ ‏729-03 قن عجرو ‎TEEE wd 610.12‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
نرم افزار هاي مورد استفاده ار هاي تولید نرم افزار هزینه هاي آزمایش و کنترل تولید هزينه هاي تغيير هزينه هاي آموزش تبليغات و بازاريابي مسافرتها خدمات رفاهي براي کارکنان

صفحه 60:
۴ شانس تعداد نسخه هاي فروش پرنامه ريزي نوع فروش ( سفارش محدود - تولید انبوه)

صفحه 61:

صفحه 62:
* طراحي واسط کاربر + بخشي از يك سامانه که به نوعي با مخاطبان این سامانه ارتباط برفرار میکند9 * واسط کاریر همان است که کاربران نهايي از قرایند تولید نرم افزار در انتها بسیم9 * اجزاء واسط کاربر : فرمانهايي که در اختیار کاربر قرار میگیرند انواع فرمها

صفحه 63:
* آزمایش * تمام تلاش هاي کشف و رفع خطا عملا" در مقوله ي آزمایش قرار میگیرد و يكي از آزمایشات مهم آزمایش ‎aS‏ نرم افزار مورد توجه است0 © آزملیش:جعبه.سیاه. * در اين آزمايش مولفه به صورت يك جعبه ي سياه كه عملكرد داخلي آنرا نميدانيم , تلقي ميشود0 يس در اين أزمايش عملكرد ببروتي ونتيجه اجراي اين مولفه مورد توجه خواهد بود0 میخواهيم اجراي این مولقه در مقابل ورودي هاي مختلف . به خروجي هايي که انتظار داریم متجر شود 0 باید توجه داشته باشیم که : آگر مولفه اي براي ۰ مجموعه از ورودي ها درست عمل کند هیچ ضمانتي وجود ندارد که براي 0+1 امین ممموعة ار وزودی ها درست کار کوهد قرد به ابن ترنيب به جز مولفه هاي بسيار كوجك و بديهي ‎٠‏ آزمايش كامل مولفه , براي تمام ورودي هاي ممكن عملي نيست 0 به عتوان مثال براي تابع ساده اي مثل ‎Sas wales plas al int add(int a, int b)‏ براي پارامترهاي ۵ و 8 و ‎add eau‏ را در تظر گرفت0 عملکرد درست يك مولفه در مقابل وروديهاي غلط هم مهم است 0 هی مولفه اي که وظیفه آن تولید داده هاي لزماینین بزاي عولف ‎pli‏ بنوزد آزمایس 1 در انتخاب مجموعه مقاذیر حتما" مقاذیر لبه مرز مورد آزمایش قرار گیرتة

صفحه 64:
© آزمایش جعبه سفید * در این آزمایش عملکرد داخلي مولفه مورد توجه است 0 میخواهیم مسيرهاي مختلف اجراي دستورات اين مولفه را ‎lia‏ کنیم 0 به گونه اي که مطمئن شویم تمام مسيرهاي ممکن پوشش داده شده و همه به درستي کار میکند0در اين جا هم باید توجه داشته باشیم که * پوشش تمام مسبرها به جزء مولفه هاي بسیار ساده عملي نیست 0 چرا که اگر روند اجراي حلقه , تعداد مسیرها میتوند نامحدود باشد0 بس اين جا هم با تعداد زباذ حالت ها روبرو هستيم ‎oly an Lull‏ حل اصلي براي برخورد با تغداد زياد . كروه بتذي مسيرها و سعي در اتتخاب داده هاي آزمایش به گونه اي است كه لز تمام مسيرها مثال هلبي أزمايش شودء با اين اميد كه اين مولقه در قيال تمام مسيرهاي مشابه درست عمل میکند دستورات متوالي را مبتوان به عنوان يك بلوك در نظر كرفت ‎٠‏ با ابن تعبير كه اكر يكي اجراء شود عملا" بقيه هم اجراء ميشوند و به أين ترتيب كا راحت ميشود0 در اين آزمايش جعبه سفيد بايد تمام انواع ارتباط بين بلوگ ها پوشش داده شون پوشش شرط 0 : تمام شاخه ‎Sao gle‏ در عبارات شرطي پوشش داده شوند و ملاحظه میشود که چقدر جملات ظرطي تودرتو دردسر سازند پوشش حلقه (۱۵08) :تمام حلقه ها بید پوشش داده شوند. کشف و حذف کدهايي که هیچ وقت اجراء نمیشوند ‏ حلقه هايي که شرط ورود بهآن یا خروج از آن ,به اشتاه هیچ گاه برفرارنمیشود

صفحه 65:
آزمايش ساختمان داده ها ( بررسي اقلام داده ها و مقادیر مورد نطر ) آزمایش کارايي آزمایش مجدد آزمایش بحران ( وضعیت نرم افزار در بدترین شرایط مورد ارزيابي قرار گیرد) آزمایش آلفا ( آزمایش محصول در محیط کاري تولید کننده نه محيط واقعي) آزمایش بنا ( آزمایش محصول در محیط فيزيكي همکاران یا کاربران آزمایش , يعني توسط افرادي غير از توليد كننده وغير مشتر) | | | آزمايش قبول (غ65 8066]م6ع86) : آزمايش درستي محصول نهايي و در محيط و شرايط واقعي و نهايي کار

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان