mohandesiye_narmafzar_5

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهندسی نرم افزار ۱”

مهندسی نرم افزار ۱

اسلاید 1: مهندسی نرم افزار1 Software engineering

اسلاید 2: معرفی منابع:مهندسی نرم افزاراثر: یان سامرویلمترجم: عین الله جعفر نژاد قمیمهندسی نرم افزاراثر: راجر اس. پرسمنمترجم: محمد مهدی سالخورده حقیقیتحلیل و طراحی سیستمهااثر: ایگور هوریس کیوویچ مترجم: عین الله جعفر نژاد قمی2

اسلاید 3: 3

اسلاید 4: 4

اسلاید 5: میان ترم: 5 نمره پایان ترم: 10 نمرهتکالیف،پروژه: 5نمره مهلت ارایه موضوع پروژه:جلسه سوم 5

اسلاید 6: انتخاب 2 مورد زیر: تحلیل وطراحی یک سیستم تحليل و طراحي پروژهتحويل مستندات مربوط به پروژهدفاع از مستندات تحويل داده شده در کلاس و بحث بر روي آنهاآموزش یکی از ابزارهای مرتبط با مهندسي نرم افزار با هماهنگي قبلي (حداکثر 3 نمره اضافي)سمینار در ارتباط با RUP6

اسلاید 7: ابزارهای قابل انتخابRational Roseابزار مدلسازي و توليد component ها که بر اساس UML کار مي کند.Rational PurifyPlusمجموعه ابزارهاي کنترل کيفيت و افزايش کارآييRational RequisiteProابزار مديريت نيازمنديهاي پروژهRational ClearQuestابزار مديريت درخواستهاي تغييرRational SoDAابزار توليد خودکار مستندات نرم افزار با استفاده از دريافت خروجي ساير ابزارهاRational Robot و TestManagerابزار آزمايش عملکرد نرم افزارابزارهايي مانندMSP 7

اسلاید 8: سرآغازمهندسی نرم افزار طراحی، برنامه نویسی، توسعه، مستند سازی و نگهداری نرم افزار با بکارگرفتن روشهای فنی و عملی از علوم کامپیوتر ، مدیریت پروژه ، مهندسی ، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینه‌ها است.اصطلاح مهندسی نرم افزار بعد از سال ۱۹۶۸ شناخته شد، طی کنفرانس مهندسی نرم افزار ناتو ۱۹۶۸ (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس F.L. Bauer معرفی شد، و از آن پس به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.8

اسلاید 9: سرفصل مطالبتعريف سيستمتعریف نرم افزار، چرخه حیات سیستممفاهیم تحلیل و طراحی سیستمهاسیستمهای اطلاعاتی ساختیافتهامكان سنجينمودارهاي جريان دادهتوصيف داده هاتوصيف فرآيندهامعرفی ابزار: Power Designerمدیریت پروژه، برنامه ریزی9

اسلاید 10: سیستم 10

اسلاید 11: سيستم11

اسلاید 12: سيستم چيست؟12

اسلاید 13: تعاريف ديگری از سيستم13

اسلاید 14: تعاريف ديگری از سيستم14

اسلاید 15: نمونه هايي از سيستمسيستمها بيشمار هستند. برخي از نمونه هاي سيستم عبارت است از:مولکولها؛ سلولها؛ نباتات؛ حيوانات؛ انسانها؛ جوامع؛ ماشينها و ديگر نظامهاي مکانيکي؛ منظومه هاي کيهاني؛ نظامهاي اجتماعي, سياسي, اقتصادي و فرهنگي؛ سيستم اطلاعات؛ کامپيوتر؛ نظامهاي توليدي, آموزشي, تامين اجتماعي, خدمات درماني, ارتباط جمعي؛ حسابداري بايگاني؛ نظام حقوق و دستمزد, بازنشستگي, ارزشيابي, کارکنان و کنترل و ... .15

اسلاید 16: ترکيب سيستم16ورودیخروجیپردازشمحيط سيستمبازخور

اسلاید 17: (درونداد، ورودی) Input دروندادها يا داده ها عبارتند از کليه آنچه که به نحوي وارد سيستم مي شود و تحرک و فعاليت سيستم را سبب مي گردد. بديهي است که بدون تزريق داده, ادامه حرکت و زيست سيستم ممکن نخواهد بود. در يک نظام توليدي، داده ها عبارتند از مجموعه اي از نيروي انساني با درجات متنوعي از مهارتها و تخصصها, مواد اوليه, سرمايه, انرژي, تکنولوژي, اطلاعات و غيره.17

اسلاید 18: پردازش (فرايند تبديل، ميانداد) Through put or Processدروندادي که به سيستم وارد مي شود طبق برنامه سيستم در جريان تغيير و تبديل قرار مي گيرد در واقع کار در سيستم انجام مي شود و در نتيجه در داده ها تغيير به وجود مي آيد در نظام دانشگاهي دانشجو که يکي از داده هاي سيستم است در فرايند تبديل قرار ميگيرد و ذهن او با مفاهيم واژه ها و مطالب علمي آشنا مي شود و در نگرش او تغييراتي پديد مي آيد.18

اسلاید 19: خروجی (برونداد، ستاده ها) Out putداده هايي که در فرايند تبديل قرار مي گيرند, طبق نظم و سازماني که بر سيستم حاکم است, به صورت کالا يا خدمت, از سيستم به محيط صادر مي شوند. دانشجوي فارق التحصيل, تحقيق و پژوهش, برخي از ستاده هاي نظام دانشگاهي هستند. کالاي توليد شده، ستاده يک نظام توليدي است. خدمات عمومي از ستاده هاي بعضي از سازمانهاي اجتماعي مي باشند.19

اسلاید 20: بازخور (بازداد) Feedback بنا به نظر «لودويک فون برتا لانفي» (Ludwig Von Bertanffy)بازخور فرايندي دوراني است که در آن قسمتي از ستاده, به عنوان اطلاعات به درونداد پس خوانده ميشود و به اين ترتيب, سيستم را خود کنترل ميسازد مثل ترموستات که وظيفه حفظ دماي ثابت را بر عهده دارد. به عبارتي ديگر بازخور يعني يک مدار ارتباطي که نحوه عملکرد سيستم را مشخص مي نمايد و انحرافات را تعيين مي کند.20

اسلاید 21: محيط سيستم هر سيستم در محيطي قرار دارد و از عوامل محيط تاثير ميپذيرد و بر آنها اثر مي گذارد. به عبارت ديگر, سيستم و عوامل محيطي, مانند عوامل طبيعي, فرهنگي, ايدئولوژيکي, اجتماعي, سياسي و اقتصادي بر هم تاثير و تاثر متقابل دارند. به اين ترتيب, محيط هر سيستم را عواملي تشکيل مي دهند که اگر چه جزء سيستم نيستند, اما تغيير در هر يک از آنها مي تواند موجب تغييراتي در سيستم شود.21

اسلاید 22: تعریف نرم افزار22دستورات (برنامه های کامپیوتری) که در صورت اجراشدن باعث انجام عمل و كارايي خواسته شده مي شوند،ساختمان داده هایی که باعث مي شوند برنامه ها به طور مناسبي اطلاعات را دستكاري کنند، ومستنداتی که توصيف كننده عملكرد و چگونگی استفاده از برنامه ها می باشند. نرم افزار عبارت است از:

اسلاید 23: مشخصات نرم افزار نرم افزار توسعه داده میشود وساخته نمی شود(یک محصول منطقی است نه فیزیکی)نرم افزاردور انداختنی نیست.نرم افزارها بر اساس نیاز مشتریان ساخته می شود.23

اسلاید 24: نمودار نرخ شکست نرم افزار24

اسلاید 25: نرم افزار سیستمی نرم افزار بی درنگ (Real time)نرم افزار تجارینرم افزار مهندسی و علمینرم افزار جاسازي شده( Embedded) نرم افزار کامپیوتر شخصینرم افزار وبنرم افزار هوش مصنوعیمجموعه اي از برنامه هايي است كه براي دادن سرويس به برنامه هاي ديگر نوشته شده اند.نمايش تحليل و كنترل وقايع دنياي واقعي را در هنگام وقوع بر عهده دارند كه اجزاي آن عبارتند از 1- مولفه جمع آوري داده ها از محيط خارجي 2- مولفه تحليل 3- مولفه كنترل ورودي/خروجي 4-مولفه نمايش دهنده. (پاسخ بين 1 ميلي ثانيه تا 1 ثانيه)پردازش اطلاعات تجاري با دسترسي به يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگداراي الگوريتمهاي كار با اعداد مانند CADدر حافظه فقط خواندني قرار مي گيرد و براي كنترل محصولات و سيستمهاي صنعتي و مشتري استفاده مي شود (محصولات هوشمند/اتومبیل/تلفن همراه) کار محدود و مشخصي را انجام مي دهدپردازش كلمه، صفحات گسترده، گرافيك كامپيوتري، چندرسانه اي، بازيصفحات وب شامل دستورات اجرايي و داده ها كه توسط مرورگرها بازيابي مي شونداز الگوريتمهاي غير عددي براي حل مسائل پيچيده استفاده مي نمايند.(سیستم خبره – تشخیص الگو)طبقه بندی نرم افزارها :

اسلاید 26: شرايط نياز به سيستمتغيير اهداف سازمانتغيير وظايف سازمانتغيير تكنولوژي (سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات)تغييرات محيطي26

اسلاید 27: نرم افزار های موجود چرا باید تغییر کنند؟27باید با محیطهای محاسباتی و فن آوریهای جدید مطابقت داشته باشندنیازمندیهای جدید سازمان را برآورده کنندباید توسعه داده شوند تا قادر به همکاری با سیستمها و بانکهای اطلاعاتی جدید باشندباید در معماری نرم افزار تجدید نظر شود تا در محیط شبکه قابلیت سرویس دهی را داشته باشد

اسلاید 28: چرخه زيست سيستميك دوره زماني از هنگام نياز به سيستم تا پايان بهره برداري از آنچرخه زيست سيستم شامل تعريف (برنامه ريزي استراتژيك، تحليل و طراحي مفهومي)توسعه (طراحي تفصيلي، ساخت، استقرار)اجرانگهداري و بهبود مي باشد.28

اسلاید 29: ضوابط ارزیابی نرم افزار :29هدف : تولید برنامه با کیفیت خوبعوامل موثر در خوب بودن نرم افزار :عوامل خارجی : توسط کاربر نرم افزار تشخیص داده می شود ( اهداف )عوامل داخلی : برای متخصصین کامپیوتر قابل درک است ( ابزار رسیدن به اهداف )عوامل خارجی :صحت برنامه (Correctness)استحکام (Robustness) : جوابگویی در شرایط غیرعادیقابلیت توسعه (Extendibility)قابلیت مصرف مجدد (Reusability)سازگاری (Compability) : رعایت استانداردقابلیت حمل (Portability): اجرا در سیستم عامل و سخت افزارهای گوناگونکارآیی (Efficiency): سرعت بالا و حافظه پایینعوامل داخلی : واحد بندی

اسلاید 30: بحران نرم افزاری :پیچیدگی و قدرت سخت افزار باعث شده که نوشتن نرم افزاری که بتواند از این پتانسیل سخت افزاری استفاده کامل کند مشکل گردد.توان ما برای ایجاد برنامه های جدید به اندازه تقاضا نیست توان نگهداری برنامه های موجود به خاطر طراحی ضعیف مورد تهدید قرار می گیرد.برنامه های تولید شده مشکلاتی دارند .هزینه تولید نرم افزار دائماً افزایش می یابد.هزینه ها مطابق هزینه پیش بینی شده نیستند.عملیات مطابق برنامه زمان بندی انجام نمی گیرندنرم افزار تولید شده همه کارهای مورد نظر را انجام نمی دهدنرم افزار دارای خطاست

اسلاید 31: مدلهای گوناگون در فرآیند تولید نرم افزار :31برای بر طرف کردن بحران نرم افزار سه عامل کلیدی برای کنترل فرایند تولید نرم افزار و ایجاد یک پایه و اساس برای ساختن یک نرم افزار با کیفیت بالا عبارتند ازروشهای مهندسی نرم افزار (methods)ابزار مهندسی نرم افزار (tools)رویه های مهندسی نرم افزار: ابزار و روشها را به هم پیوند می زنند، ترکیب به کاربردن روشها/ کنترل کیفیت/ پیشرفت پروژهمستندات کیفیت چیست؟مهندسی نرم افزار شامل قدمهایی است که از این روشها ابزار و رویه ها تشکیل شده است.مهندسی نرم افزار یک نظام مهندسی است که با تمام جنبه های نرم افزاری محصول از مراحل اولیه تعیین مشخصات تا نگهداری سیستم سر و کار دارد.

اسلاید 32: بررسي life cycle توسعه نرم افزارLife cycle يک نرم افزار شامل تمام فعاليت هاي پيش از توليد ، توسعه و دوره اجراي نرم افزار است.

اسلاید 33: بررسي life cycle (پيش از توليد)براي شروع پروژه، RFP (Request For Proposal)به تيم نرم افزاري ارائه ميشود و تيم توسعه براي دريافت پروژه پيشنهاد خود را در قالب Proposal ارائه ميکند.

اسلاید 34: Request For Proposal براي انجام يک پروژه قدم اول مطالعه RFP ( مستند درخواست براي پيشنهاد) ميباشد.توليد کنندگان RFP صاحبان سيستم هستند که تقاضاي انجام پروژه را دارند.توليدکنندگان واقعي RFP مهندسان نرم افزار هستند که به سفارش صاحبان سيستم مستند RFP را توليد مي کنند. RFP ورودي براي يک شرکت توسعه سيستم هاي نرم افزاري است و با مطالعه آن مي تواند براي انجام پروژه اقدام کند. به اين ترتيب اين شرکت بايد يک Proposal ( پيشنهاد) به صاحبان سيستم ارائه کند.

اسلاید 35: RFP شامل چه مواردي است ؟

اسلاید 36: RFP شامل چه مواردي است ؟

اسلاید 37: RFP شامل چه مواردي است ؟

اسلاید 38: RFP شامل چه مواردي است ؟

اسلاید 39: توليد Proposal Proposal صفر با بررسي و مطالعه RFP تهيه مي شود. به طور کلي proposal پيشنهاد شرکت هاي توسعه دهنده به درخواست شرکت متقاضي مي باشد.به طور کلي proposal بايد براي دو گروه خواننده جالب باشد :کارشناس : که نويسنده RFP در سازمان مشتري بوده است.غير کارشناس : مانند مديران سازمان مشتري

اسلاید 40: محتواي Proposal در يک proposal به طور کلي موارد زير بررسي مي شود :فهرست مطالبيک خلاصه مبسوط (executive summary)مروري بر سازمان که مايل به دريافت پروژه است و شامل موارد زير ميباشد :خلاصه اي از وضعيت و تاريخچه و ابعاد و اندازه هاي فعلي سازمانمقررات سازمانمدل ها و روش ها و متدولوژي سازمانتخصص هاي موجود در سازمانمحل سازمانتجربه و قدمت سازمان و سابقه کاري وتجربه در زمينه پروژه مربوطهپايداري اقتصادي و بودجه هاي تحقيقاتي و توسعه سازمانروابط و وابستگي هاي سازماننام، آدرس، تلفن و آدرس پست الکترونيکي براي تماس در رابطه با RFP زير مجموعه ها و شرکت هاي زيرمجموعه يا همکار

اسلاید 41: محتواي Proposal معرفي سازمان مشتريارائه برداشت هايي که از RFP و شناخت کسب شده .اهداف و نتايج پروژه اهداف پروژه و سود مورد انتظاراز آن به علاوه خروجي نتيجه توضيح معيارها و روش هاي اندازه گيري و برآورد Over view بر سيستم پيشنهاديبررسي محيط : نرم افزار ، سخت افزار و شرايط امکان سنجي در قالب هاي Operational Feasibility و Technical Feasibility و Scheduling Feasibility و Economic Feasibility.بررسي مسائل در چهارچوب PIECES بررسي نياز ها و پيش نهاد راه حل هاي کلي

اسلاید 42: محتواي Proposal معماري سيستم پيشنهادي شرح اجزاي معماري زير سيستم ها شبکه ارتباطي داده ايابزار هاي پياده سازيتوجيه proposal پيش نهادي شرکتتوجيه برتري proposal و توجيه علل انجام پروژه بااستفاده از معيارها و سود قابل لمستوضيح ديگر راه حل ها و ارزيابي آنها و بررسي ضعف و قوت آنها و دليل reject شدن آنهاتوضيح مسائل در رابطه با تکنولوژي درگير پروژهتوضيح ميزان سازگاري سيستم نهايي با تکنولوژي و شرايط کنوني و توضيح چگونگي برخورد و انطباق سيستم با وضعيت موجود توصيف نحوه آموزش افراد توصيف خدمات نگهداري و پشتيباني پس از توليد

اسلاید 43: محتواي Proposal برنامه اوليه پروژه Plan پروژه زمانبندي پروژه تعيين milestone هاي اوليه و تعيين dead line ها تخمين هزينه ها وبرآوردهاي کليبررسي اقتصادي پروژه و تحليل هزينه و بودجهبرآورد کلي هزينهمعرفي ساختار تيمي پروژه برآورد و تخمين ريسک :ارزيابي و تشريح ريسک هاي پروژه توصيف استراتژي هايي که براي minimize کردن ريسک پيش برده مي شود .

اسلاید 44: خلاصه مبسوط مديريتي درProposal صفردر خلاصه مبسوط موارد زير بايد عنوان گردد:معرفي سازمان به طور خلاصهروشها و روال هاي انجام کارهاواقعيت ها و جزئيات و امکانات چگونگي کار : پيشنهادات

اسلاید 45: SDLC (System Development Life Cycle)45

اسلاید 46: چرخه حيات سيستم (System life cycle)PlanningAnalysisDesignImplementationUse46

اسلاید 47: كارهاي مهندسي نرم‌افزارفرايند‌هاي عمومي مهندسي نرم‌افزار -ارتباط- طرح ريزي- مدل سازي- جاري سازي (استقرارو اجراء سيستم)

اسلاید 48: كارهاي ارتباطي - اصول- گوش كردن-آمادگي قبل از ايجاد ارتباط- تسهيل ارتباط- بهترين ارتباط، ارتباط رودررو است- يادداشت برداري و ثبت تصميمات- تشريك مساعي با مشتري- تمركز داشتن- ترسيم شكل زمانيكه موضوعات شفاف نيست- حركت داشتن - براي برد طرفين بهترين كار مذاكره است

اسلاید 49: - طرفين بايد به صورت فيزيكي با يكديگر تعامل داشته باشند- اطمينان از ارتباط فعال- ايجاد سيستم هاي قوي و بومي شده- استفاده از ساختار تيمي مناسب- مجموعه وظايف كوتاه شده- مشخص كنيد كه با چه كسي نياز است صحبت شود- بهترين مكانيزم ارتباطي را تعريف كنيد- اهداف فرعي و كلي را تعريف نموده و محدوده را مشخص كنيد- جزئيات بيشتري دريافت نمايد- دانستن سناريو هاي تعريف شده توسط ذينفعان براي استفاده- استخراج و اقتباس جنبه ها و كار كرد هاي اصلي- بازنگري نتايج همراه با ذينفعانكارهاي ارتباطي - مرحله آغازين

اسلاید 50: اصول محوري مهندسي نرم افزار- ايجاد ارزش براي مشتري و كاربر- ساده سازي- چشم انداز نگهداري محصول و پروژه- آنچه كه شما توليد مي كنيد، ديگران مصرف خواهند كرد- آينده نگر بودن- طراحي پيشاپيش براي استفاده مجدد- انديشه

اسلاید 51: كارهاي طرح‌ ريزي - اصولدرك محدوده پروژه درگير كردن مشتري ( و ساير ذينفعان ) مشخص كنيد كه طرح ريزي قابل تكراراست برآود بر اساس دانسته ها درنظر گرفتن ريسك ها واقع گرائي- واقع گرا بودن تنظيم امور با توجه به طرح تعريف كنيد كه چگونه كيفيت قابل تحصيل خواهد بود تعريف كنيد كه چگونه تغييرات قابل تطبيق دادن است رديابي آنچه كه طراحي شده است

اسلاید 52: كارهاي طرح ريزي - مرحله آغازين (Bohem) پرسشهاي بوهم را مطرح كنيد - چرا سيستم بايد توسعه يابد ؟ - چه چيزي قرار است انجام شود ؟ - چه زماني اين كار انجام خواهد شد ؟ - چه كسي مسئول است ؟ - كجا آنها استقرار يافته اند ( بصورت سازماني ) ؟ - چگونه كار از نظر فني و مديريتي انجام خواهد شد ؟ - چه مقدار از هر منبعي مورد نياز است ؟

اسلاید 53: كارهاي طرح ريزيمجموعه‌ وظايف اختصاري - محدوده پروژه را دوباره ارزيابي كنيد ( ارزيابي دوباره محدوده پروژه ) - ارزيابي ريسك ها - ارزش گذاري عمليات / جنبه‌ها - ايجاد يك طرح مستحكم - تعداد افزايشات نرم افزاري - زمانبندي كلي - زمان تحويل براي افزايشات - ايجاد طرحي ساده براي اولين افزايش - رديابي پيشرفت (كنترل كيفيت )

اسلاید 54: Planning Phase54

اسلاید 55: Planning Phase55

اسلاید 56: كارهاي مدل سازي- ما مدلها را ايجاد مي كنيم تا درك بهتري از وصعيت واقعي كه قرار است ساخته شود ايجاد نمائيم - مدلهاي تحليلي نيازهاي مشتري را به وسيله نمايش نرم افزار در سه حوزه مختلف ارائه مي‌دهند. اين سه حوزه عبارتند از : حوزه اطلاعات، حوزه عملياتي و حوزه رفتاري - مدلهاي طراحي ارائه دهنده ويژگيها و خصوصيتهاي نرم افزار بوده كه اين خصوصيات به طراحان كمك مي كنند تا به گونه اي موثر مدلها را ايجاد نمايد. جزئيات آن عبارتند از :معماري، واسطه كاربر و جزئيات سطح تجهيزات .

اسلاید 57: كارهاي مدل سازي تحليلي اصول مدل سازي تحليلي - قلمرو اطلاعات را ارائه مي كند - عملكرد نرم افزار را ارائه مي كند - رفتار نرم افزار را ارائه مي كند- تفكيك اين ارائه هامولفه هاي مدل تحليلي- مدل داده - مدل جريان - مدل نوع- مدل رفتار

اسلاید 58: كارهاي مدل سازي طراحياصول- در مدل تحليلي طراحي بايد قابل رد يابي باشد.- معماري همواره بايد مد نظر باشد.- تمركز بر طراحي داده ها - برنامه هاي واسطه بايد طراحي شده باشند ( هر دو كاربر و داخلي )- اجزاء بايد نشان دهنده استقلال عملكرد باشد- اجزاء بايد به گونه اي ضعيف جفت شوند

اسلاید 59: كارهاي مدل سازي طراحيطراحي ارائه شده بايد به راحتي درك شود- مدل طراحي شده بايد به گونه اي قابل تكرار توسعه يابد- مؤلفه هاي مدل طراحي - طراحي داده- طراحي معماري- طراحي اجزا- طراحي واسط

اسلاید 60: Analysis PhaseProduce a list of requirements for a new or revised softwareAnalysis phase activitiesStudy the current systemDetermine system requirementsWrite requirements reportSystem requirements are the criteria for successfully solving problems identified in an information systemSuccess factors60

اسلاید 61: 61نتيجة درك نادرست در تحلیل نیازمندی ها

اسلاید 62: Analysis ModelsData processing model Data Flow DiagramsComposition model Entity-Relationship DiagramsStimulus-response modelState Transition DiagramsClassification model Object Model62

اسلاید 63: Design Phase63

اسلاید 64: 64طراحی مفهومی طراحي منطقي طراحي سيستم مورد نياز بدون در نظر گرفتن محدوديتهاي موجود در محيط سيستم ( فني ، مديريتي ، منابع )طراحي فيزيكيشامل موارد زير است :طراحي داده هاطراحي خروجيهاطراحي وروديهاطراحي برنامه ( توابع و روالها و عملكردها )مروري بر طراحي

اسلاید 65: كارهاي ساختارياصول آماده سازي: قبل از اينكه حتي يك خط كد نويسي انجام شود بايد از موارد زير مطمئن شد : -درك مسئله اي كه شما سعي درحل آن داريد (رجوع شود به ارتباط و مدلسازي) -درك مفاهيم و اصول پايه اي -گزينش زبان برنامه نويسي مناسب، كه نيازهاي نرم افزار و محيط آنرا كه قرار است ايجاد شده و در آن كار كند برآورده سازد انتخاب محيط برنامه نويسي كه ابزار ارائه شده توسط آن موجب سادگي در كار گردد ايجاد مجموعه اي از تست هاي واحد كه اجزاء كامل شده‌ كدگذاري را براي اولين اجراء تست خواهند كرد

اسلاید 66: كارهاي مربوط به ساخت سيستماصول كدگذاري: با شروع به كد نويسي بايد از موارد زير اطمينان حاصل كرد :انتخاب ساختار هاي داده كه مي خواهد نيازهاي طراحي را برآورده سازددرك معماري نرم افزار و ايجاد واسط‌هائي كه با آن سازگار استحفظ شرايط منطقي تا جايي كه ممكن استايجاد حلقه هاي تو در تو به گونه اي كه قابليت تست آساني داشته باشندانتخاب نامهاي متغير و معني دار، و پيروي از ديگر استانداردهاي كدگذاري محلي (بومي)نوشتن كدهايي كه خودشان قابليت مستند شدن داشته باشندايجاد يك طرح ديداري ( به عنوان مثال : ايجاد فضاي خالي در شروع متن و ايجاد خطوط خالي كه به درك مطلب كمك مي كند )

اسلاید 67: Implementation Phase67

اسلاید 68: Systems Conversion Options68

اسلاید 69: 69

اسلاید 70: اصول معتبرسازي: پس از تكميل اولين مرحله كد گذاري، بايد اطمينان حاصل نمائيد:در زمان مقتضي جلسه اي براي بررسي كد برگزار نماينداجراي تست هاي واحد و تصحيح خطاهايي كه پوشش داده نشده انددوباره عمل كردن به كدكارهاي مربوط به ساخت سيستم

اسلاید 71: اصول تست:-همه تستها بايد قابل رد يابي نيازمنديها باشند-تستها بايد طرح ريزي شده باشند-اصل پارتو بايد در مورد تست كردن رعايت شوند -80درصد خطاها در 20 درصد از كدها يافت مي شوند-تستها از كم به زياد بايد انجام شود -تست فراگير ممكن نيست كارهاي مربوط به ساخت سيستم

اسلاید 72: امور مربوط به جاري سازي سيستماصولمديريت انتظارات مشتري براي هر جزء اضافييك بسته كامل بايد ايجاد، تست و تحويل شوديك روش پشتيباني از محصول بايد ايجاد شود موضوعات آموزشي مي بايد تهيه و در اختيار كاربر قرار گيردابتدا بايد اشكالات نرم افزار مرتفع شده، سپس متحول شود

اسلاید 73: Maintenance PhaseInvolves day-to-day operation of the system, making modifications to improve performance, and correcting problemsThe term quality of service (QoS) refers to the level of performance a computer system provides73

اسلاید 74: Maintenance PhaseMaintenance phase costs74

اسلاید 75: فرایند نرم افزار75

اسلاید 76: مدلهای موجود در فرآیند تولید نرم افزار متدلوژی : به مجموعه ای از قواعد و رویه ها که به چرخه زیست سیستم ساختار می دهد متدلوژی می گویند. فرایند مهندسی نرم افزار، مجموعه ای از قدمهای قابل پیش بینی برای توسعه نرم افزار را مشخص می کند.

اسلاید 77: 1- مدل آبشاری 77

اسلاید 78: 1- مدل آبشاری 78مهندسی سیستم: از آنجاییکه نرم افزار همیشه قسمتی از یک سیستم بزرگتر است، کار از مشخص کردن نیازمندیهای کل سیستم آغاز می شودو سپس زیرمجموعه ای از این نیازمندیها را به نرم افزار نسبت می دهیم.به خاطر اینکه نرم افزار مجبور به داشتن ارتباط با مولفه های دیگر سیستم از قبیل سخت افزار، مردم و گاه پایگاه داده هاست، داشتن این دیدگاه از سیستم، یک امر اساسی است.

اسلاید 79: 1- مدل آبشاری 79جمع آوری نیازمندیها مشخصا مربوط به نرم افزار برای فهمیدن چگونگی برنامه هایی که باید ساخته شوند. مهندس نرم افزار (تحلیلگر) بایستی - دامنه اطلاعات - عملیات مورد نظر (ورودیها- خروجیها و پردازشها) - واسط هارا بداند. نیازمندیهای سیستم و نرم افزار مستندسازی شده و با مشتری بازنگری می شود.

اسلاید 80: 1- مدل آبشاری 80طراحی نرم افزار یک فرایند چند مرحله ای است که روی سه مشخصه متفاوت از برنامه تاکید دارد: - ساختمان داده ها - معماری نرم افزار - جزئیات رویه هادر فرایند طراحی نیازمندیها تبدیل به نمایشی از نرم افزار می شوند تا قبل از به کد درآوردن، قابل ارزیابی باشند. طراحی نیز بایستی مانند نیازمندیها مستندسازی گردد.

اسلاید 81: 1- مدل آبشاری 81طراحی بایستی به صورتی که برای ماشین قابل فهم باشد در بیاید. اگر طراحی در حد جزئیات باشد، پیاده سازی می تواند بسیار سریع و به صورت مکانیزه انجام شود.

اسلاید 82: 1- مدل آبشاری 82نرم افزار بدون شک پس از تحویل به مشتری دچار تغییر می شود (به استثنای نرم افزارهای توکار). تغییرات به علت - خطاها - تطبیق نرم افزار با تغییرات محیط بیرونی - درخواست مشتری جهت توسعه در عملیات یا بالا بردن کارایینگهداری نرم افزار تمام مراحل قبل را روی یک برنامه موجود اجرا می کند.

اسلاید 83: ایرادات مدل آبشاری 831- جریان ترتیبی به ندرت وجود دارد. همیشه برگشت به عقب هست.2- بیان صریح همه نیازمندیها در ابتدا مشکل است.3- برنامه ها دیر حاضر می شود. مشتری باید صبر داشته باشد.

اسلاید 84: 2-تولید سریع نرم افزار ، RAD 84Rapid Application Developmentیک مدل تولید نرم افزار خطی ترتیبی است که روی چرخه کوتاه تولید تاکید زیادی دارد. نیازها بایستی کاملاً شناخته شده و حوزه کار محدود باشد. از تکنیکهای نسل چهارم و مؤلفه های آماده استفاده می گردد برای پروژه هایی که قابل تقسیم هستند به کار می آیدمشکلات : نیاز به نیروی انسانی کافی تعهد تولید کننده و مشتری برای کامل کردن سیستم در زمان کوتاه لازم است

اسلاید 85: 2-تولید سریع نرم افزار ، RAD 85

اسلاید 86: 2-تولید سریع نرم افزار ، RAD 86موارد نامناسب برای استفاده از RAD: مواردی که نیاز به کارایی بالا می باشد مواردی که امکان واحد بندی مناسب سیستم نباشد مواردی که ریسک تکنیکی بالا باشد (هنگام استفاده از یک تکنولوژی جدید یا ...)

اسلاید 87: 3- مدل افزایشی87در این مدل مراحل تولید ترتیبی با فلسفه گردشی نمونه سازی ترکیب شده استهر رشته ترتیبی عملیات، یک افزایش قابل تحویل را تولید می کند.

اسلاید 88: 3- مدل افزایشی88

اسلاید 89: 4- مدل های تكاملي: نمونه سازی Prototyping89نمونه سازی فرایندی است که تولید کننده را قادر به ایجاد یک مدل از نرم افزار مورد نظر می کند. این مدل می تواند به صورت 1) یک نمونه روی کاغذpaper prototype2) یک نمونه کاریworking prototype3) یک برنامه موجودexisting prototypeنمونه باید دور انداخته شود

اسلاید 90: 4-نمونه سازی Prototyping90

اسلاید 91: 4-نمونه سازی Prototyping91جمع آوری نیازهاطراحی سریعساخت نمونهارزیابی و پالایش نیازهاتولید مهندسی

اسلاید 92: 5- مدل های تكاملي: مدل حلزوني92توسعه سیستم به صورت افزایشی و بازگشتی

اسلاید 93: 6- مدل های تكاملي: مدل تولید همزمان93توسعه به صورت یک فرایند سیستماتیک و مرحله بندی و برچسب گذاری هر بخش در هر مرحله، تقسیم سیستم به بخشهای مختلف و تقسیم نیروها در بین پروژه های مختلف برای اجرای این بخش ها به صورت همزمان

اسلاید 94: مدل های دیگر947- مدل تولید با استفاده از مولفه ها8- مدل روشهای صوری (فرمال): بکارگیری مدلها و مفاهیم وسیستم در توسعه سیستم9- تکنیکهای نسل چهارم: بکارگیری ابزارهای گرافیکی و ابزارهای مهندسی نرم افزار10- Unified Process: با استفاده از UML

اسلاید 95: مبانی تجزیه تحلیل نیازها95تجزیه وتحلیل نیاز ها عملیات نرم افزار و کارآیی لازم برای عملیات،واسطه های نرم افزار با مولفه های دیگر سیستم و محدودیت های طراحی که نرم افزار بایستی رعایت کند.را مشخص می کندتجزیه و تحلیل نیازهابرای طراح نرم افزار نمایش اطلاعات و عملیات را مشخص می کند که منجر به طراحی داده ها، معماری و رویه ها می شود و برای مشتری و تولید کننده نحوه ارزیابی کیفیت نرم افزار را بعد از ساخت مشخص می کند.مراحل تهيه طرح جامع سيستمهاي اطلاعات مديريت

اسلاید 96: خصوصیات تحلیلگر (Analyst):961_ توانایی فهمیدن مفاهیم مجرد.سازماندهی مجدد آنها در گروههای منطقیایجاد راه حل هایی برای هر گروه منطقی2_ توانایی جذب حقایق صحیح و مناسب از منابع گیج کننده و متناقض.3_ توانایی فهم محیطهای کاربر/ مشتری. 4_ توانایی به کار گیری مولفه های سخت افزاری/ نرم افزاری برای محیط های کاربر/ مشتری.5_ توانایی برقراری ارتباط خوب به صورت شفاهی و کتبی.

اسلاید 97: 97

اسلاید 98: اصول تحلیل :98دامنه اطلاعات بایستی شناخته شده و نمایش داده شود. (جریان اطلاعات، محتوای اطلاعات و ساختار اطلاعات)1. مدلهایی که نشانگر اطلاعات، عملیات و رفتار سیستم هستند.2. مسأله بایستی تقسیم بندی شود تا جزئیات مشخص گردد. (کاهش پیچیدگی)3. نمایش منطقی و فیزیکی سیستم بایستی ایجاد گردد.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید