صفحه 1:
به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور جان برافروخت مهندسي نوم افزر (1) .بو ‎va ١ Se) eee aT a? bd‏ whozitly p99 Jluosi 81-82 0-9 آزاد اسلامي واحد شبستر ‎aw‏

صفحه 2:

صفحه 3:
كد آن واحد عملياتي بايد نيازهاي آن واحد مشخص هر واحد عملياتي + براي ۵ تعیین چارت سازماني

صفحه 4:
كد : شناخت سيستمها معمولا به دو صورت است System Centric @ User Centric @

صفحه 5:
كد كزارش شماره 1 كزارش شناخت نيازمنديها Sanaa اهداف ؛ رابطه اي منطقي بین ‎agit‏ که در حال حاضر وجود دارد با آنهه که در آینده وجود خواهد داشت.

صفحه 6:
كد كزارش شماره 1 ااشرح مسئله حوزه مساله : افراد مرتبط باسیستم نیاز مساله : افراد چه نيازهايي از سیستم دارند راه حل پيشنهادي : نقطه فروش : وجه تمایز سید باسا

صفحه 7:

صفحه 8:
كد شناخت نيازها اه © براي تعيين ۳ ۳ ۱ دانستن اهداف كلي سيستم فراد نستن اهداف کاري افر ‎ilo‏ ‏3 ‏فعال در سیستم

صفحه 9:

صفحه 10:
كد شناخت نبازها ‎OH‏ دلایل شناخت سیستم جاري (كنوني) : مشخص شدن نیازها براي سیستم آتي (نا حدودي) ‎gee gael‏ و تحميدهاي سیستم کنوذ تعیین کارهاي زائد و اضافی ‎ ‏نظر ادوارد بوردون (سلزوة15) 1

صفحه 11:
كد شناخت نيازها ‎SSADM‏ نت ۳ روش ساختيافته) ‏صرف زمان زيادي براي مدلسازي سیستم جاري

صفحه 12:
: شناخت نیازها © دلايل مطالعه سيستم جاري (كنوني) : * لزوم وجود برخي عملكردهاي سیستم موجود در سیستم جدید لزوم انتقال برخي اطلاعات سیستم جاري به سیستم جدید انتقال مستندات سیستم جاري و استخراج الگوریتهای‌سررت مکانیزه بودن سیستم جاري ۱ درك كلي از سازمان با مطالعه سیستم جاري انعكاس برخي از عمليات سيستم جاري, 9 لزوم درك کار افراد براي ‎١‏ گم 7 ‎i)‏ امعان معن کردن میزان كارايي رز

صفحه 13:
كد شناخت نيازها > اعتقاد بر لينست كه : سيستم جاري بايد تاحدي مورد شناخت قراركيرد نيازها ‏ نيازهاي كيفي

صفحه 14:
كد 5 اهمس 1 شناخت نيازها تعريف نيازهاي عملياتي : سيستم جه كاري بايد انجام دهد يا جه انتظاراتي از سيستم مي رود ‎TE‏ = مشخص كردن ©79©6035آها يا سرويسهاي سيستم در ديدكاه شيء ْنا ابتدا چارت سازمان

صفحه 15:
سس | عملیات آموزش ۱ ‎ei) Let i Ae‏ همیب ‎as) | eee | waa |‏

صفحه 16:
08 شناخت نبازها اه نيازهاي عملياتي اصولا شامل : توصیف فرآيندهاي عملياتي که سیستم آتي باید انجام دهد تیات ورودیهای ازطریق فرمها دودی : یا :| کاغذي. مستندات ‎bush‏ با اقراد ۰سایر سیستمها با مکالهات ‏ تلفني" جزئیات خروجيهايي که سیستم باید فراهم نماد جزئیات داده هایی که در داخل سیستم_ 9 بايد حفظ و نگهداري شود

صفحه 17:
5 شناخت نبازها تعریف نيازهاي كيفي : اين نیازها مشخص مي کنند که کیفیت نيازهاي عملياتي باید به چه صورت باشد © اطلاعات زير بايد براي مدنظرداشتن قابل استفاده بودن سيستم جدید جمع آوري شوند : ويژگيهاي كاربرهايي که سیستم را مورداستفاده قرارمي دهند وظايفي که کاربر برعهده دارد و اهداف مربوطه موقعيتهايي که سیستم ممکن است تحت آنها مورداستفاده قرارگیرد معيارهايي که براساس آنها. قابل قبول بودن سیستم موردسنجش قرارمي گیرد

صفحه 18:

صفحه 19:
كد روشهاي استخراج نياز ۵ روشهاي استخراج نياز (5 روش) : Background ) ‏مطالعه اولیه‎ (Reading مصاحبه مشاهده ارجاع به مستندات تهیه پرسشنامه

صفحه 20:
روشهاي استخراج نیاز ۵ مطالعه اولیه : يك آنالیست که سیستم را بصورت دستي مي شناسد و اهداف كاري ارام خافگه(اسفکتاممی فو3 : © وظيفه آنالیست > شناسايي سازمان مستندات > چارت سازماني . سياستهاي کاري ۰ شرحی وظایف . گزارشهاي

صفحه 21:
كد مب ۳ © کمل‌به شناسایی عملگره نبازمان قبل از علاقات:با آفزاه © مشخص شدن سوالات لازم بر مبناي اطلاعات جمع شده مشخص شدن نيازها از طریق مراجعه به مستندات سیستم جاري

صفحه 22:
روشهاي استخراح نیاز ۵ مصاحبه : © در مصاحبه : لانتخاب افراد باتجربه آآنعیین افراد مورد مصاحبه

صفحه 23:
DAY ‏مصاحبه‎ در ضمن مصاحبه : ؟ اجازه ندهید مصاحبه شونده خارج از موضوع بحث ‎BS‏ ارتباط با چگونگی استفاده از کامپیوتر درارتباط با انجام وظایف مصابه شونده باشند - ؟ سوالات باید درا * نتیجه سوالات باید مستند شوند * نیازها درارتباط با سیستم اطلاعاتي جدید مطر

صفحه 24:
AY ‏مصاحبه‎ ‎FF ‏مزایا‎ ‏ارتباط با افراد موجب مي شود آنالیست پاسخگوي نيازهاي افراد باشد‎ _ * ‏آنالیست ممکن است روشهاي ديگري براي ساده ترشدن کار افراد پیشنهادک:‎ _ * GR ‏مشكلات‎ ‏مصاحبه ها هزینه برند‎ © تنها انجام مصاحبه کافی نیست. ‎AS‏ آنالیست برروي نتایج کار کند و ‎Prototype‏ ; نماید - ‏مشناحية‎ pela AALS a) aly Slo Lie

صفحه 25:
AY مشاهده پس از مصاحبه باید براي شناخت بهتر سیستم و نيازهاي آن به مشاهده چگونگي انجام وظایف پرداخت. ۵ مشاهده در ارتباط با جنبه های مختلف انجام يك کار می باشد: 1 مدت زمان انجام وظیفه توسط فرد 2 تعداد خطاهاي ایجادشده در طی انجام کار فرد فاكتورهاي مهم در ارتقاء كارايي فرد

صفحه 26:
AY مشاهده مزابا ۳ آشنايي با روشي که سیستم جاري با آن کار مي کند میزان كارايي سیستم جاري مشخص مي شود * اطلاعات گردآوري شده مبتني بر آن چيزي است که در عمل انجام می شود نه آنچه که افراد ادعا می کنند * _افراد هنگامی که احساس کنند تحت نظر هستند. طبق روال عادي رفتار نمي کنند

صفحه 27:
كد ارجاع به مستندات للبا ارجاع به © 2201:0370 و كزارشهاي تهيه شده توسط افراد. بخصوص در هنگام مصاحبه, بخش اعظمي از نيازها مشخص مي شوذ با ارجاع به این فرمهاء میزان داده هاء فرمت داده ها و نهايتا ساختار بانكهاي اطلاعاتي و كزارشهايي كه بايد استخراج شوند. م

صفحه 28:
كد ارجاع به مستندات ‎F be‏ حجم داده ها و اطلاعات موردپردازش مشخص مي گردد فرمت داده ها تعیین می گردد *_ مشکلات و خطاهايي که بواسطه پرکردن دستي مستندات ابا مي گردد. تعیین مي شود اگوافزازباشدهسینتنم کاملا قلییز ‎ES‏ ممکن است اطلاعاتي گردآوري شود که در ‎Shel asi‏ نيازي به آنها نباشد

صفحه 29:
كد پر سشنامه لأيرسشنامه ها مجموعه اي از سوالات هستند که توسط مشاورین و كساني که با اهداف و عملکرد دستی سیستمها آشتایی دارند. تهیه شده و

صفحه 30:
ارجاع به مستندات ‎F be‏ *_ برمبناي پاسخها نیازها مشخص مي شوند با استفاده از پرسشنامه هاء تعداد افراد زيادي را مي توان به کارگرفت مشکل ۳ تهیه پرسشنامه نیاز به تجربه زیاد دارد عدم دریافت پاسخ به موقع از افراد

صفحه 31:
مثال تعیین نیازها 100 20 (ن عیینیزها) برلويك 7 سف | روش | سصوع | رمن كردآوري اطلاعات اوليه درارتباط با ‎Backgroun|‏ كزارشهاي كمباني و كلاً صنعت | برذ هه ل | كمباني؛ مجلات ‎١‏ نصف روز

صفحه 32:
مثال تعیین نیازها تعیین اهداف كاري. حوزه كاري و جكوتكي ارتباط با تس له ده عار كر كارمندان مصاحبه مصاحبه دو نفر از مدیرها 1. مدیر بخش طراحي كرافيكي 2مدیربخش تهیه تبلیغ 3. ویرایشگر 4. مدير حسابداری روز 2 2-1 ساعتا کدام 1.5 ساعتا

صفحه 33:
مثال تعیین نیازها ادامه و تکمیل برداشتهاي قبلي از چگونگي انجام کار تعیین نقش افراد درارتباط با هسته هاي كاري تعيين سوابق و يرونده هايي كه نكهداري مي شوند مشاهده مصاحبه و ارجاع به مستندات دونفر از افراد(کارمندان) دونفر از کارمندان بر اساس تجربه كاري هريك روز هريك 15 ساعت

صفحه 34:
مثال تعیین نیازها تعیین استفاده هاي سیستم جاري و تعیین وظایف سیستم کامپيوتري(کنوني) تعیین نيازهاي حسابداري براي سیستم جدید دو مدير بخش حسابداري سه کارمند بخش تبلیغات حسابدار .1 صندوقدار :2 کال در رات ‎oo‏ ‏5حسابدایی هريك 13 ساعت

صفحه 35:
۳ ‏و‎ ‎= 0 Fs 1 را

صفحه 36:
كد دسته بندي نيازها برطبق دسته بنديهاي ‏ 101111160 /112110118) 12111 ‎Process)‏ نيازها شامل : * 11116110231117 (نيازهاي عملياتي) ‎Usability *‏ (قابل استفاده بودن) ‎bbebt.LLs) Reliability‏ Gis) Performances ios sts) Supportability ‏ه‎

صفحه 37:
كد VISION ۵ 1 ۷51071 چشم انداز سیستم است. | نیازهای_كلي سیستم با این مستند تهیه مي شود 9 بخشهایی از 15101 ‎as (Objective) bam .1‏ كلي از مستند را براي سیستم 2 دامنه (560۳6): در هنكام مشخص كردن يا حوزه عملكرد سيستمء موجوديتهاي با ارتباط خارجي تعيين مي كردد. افراد يا اشيائي كه در خارج از سیستم قراردارند.

صفحه 38:
كد VISION ‎(ise Gul jo (Refrances) ety 3‏ مستنداتی که جهت ایجاد ‏سیستم به آنهاارجاع مي شود. آورده مي شوند. از جمله مستندات مي ‎or‏ به : مستندات شرح وظایف سازماني, روندهاي كاري و . ‏موقعیت : ‎ ‏سیستم کامپيوتري جایگزین سر شد. چه شرايطي و چه تسهيلاتي ‏سای خوآهدشدد:

صفحه 39:
VISION 4-2. شرح مسئله : در اینجا مشکل سیستم و مزاياي سیستم كامپيوتري مطرح مي شود. 4-3. شرح كاربرها : در اين قسمت توضيحي درمورد شرح کاربرها و نيازهاي آنها تهیه شده و كاربرهاي اصلي مشخص مي شوند. صيفي از محصولي که بايد به مشتري شود. ارائه می شود. قابلیتهای ويژگيهاي آن. هزینه تولید مربوطه در این قسمت تعیین

صفحه 40:
AY VISION 6 هزینه ها ء باید قسمتها را مشخص کرده و تعیین کرد که براي هر قسمت عملیات چه هزینه اي نیاز است. در ارتباط با هزینه ها درمجموع مي بایست هزینه انجام پروژه مشخص شود.

صفحه 41:
چرخه حيات نرم افزار ال مراحل چرخه حیات یا فر آیند تولید نرم افزار : ۵ شناخت اولیه ‎dnception)‏ ‏© تشريح ‎(Elaboration)‏ ‏© ايجاد ‎Construction)‏ انتقال

صفحه 42:
غزیه وتحلیل ده سازي آزمون نترل تقیوات ن محيط عملياتي

صفحه 43:
كد شناخت اوليه باتوجه به دياكرام ؛ براي توليد نرم افزار عمليات مدلسازي سيستم جا تعيين نيازهاء تجزيه و تحليل: بياده سازي, آزمون و نهايتاً نصب نرم افزار .هر مرحله تكرار مي شود ‎al’‏ فاكتنمذوجوسر حاف سستقاوك اسك دمقلة فر موحلة شفافة اإزليةببر .مدلسازی کاری (جاری) تاکید زیاد و بر پیاده سازی تاکید کم ! ‎ ‎ ‎ ‎ ‏براي تعیین دامنه پروژه باید 0601 للها يا بازيگرهاي سیستم را مشخص نمود. ‎SaaS, Sul Gast Actor‏ فرد خارج از سیستم‌یا فردیاز دلخل

صفحه 44:
كد شناخت اوليه ‎OH‏ در محيط رشنال رز تصوير مربوط به اكتور به اين صورت ‎C)‏ ‏1 _اكداكتورسيستم ها داتس 1 ‎ ‏باید مشخص کرد که هر ۸00۳ چگونه با سیستم در ارتباط قرارمي گیرد. اين ارتباط را در قالب مورداستفاده یا 11860656 ‏مشخص مي کنند. درواقع مشخص مي کنند که چه كساني چه استفاده هايي از سیستم

صفحه 45:
MY شناخت اولیه در محیط رشنال رز تصویر مربوط به ‎UseCase‏ ‏زنوردالنتفاده) به ‎Caja gil‏ آست:: حت سسسسه ی المجوولاً براي هر مورداستفاده شرحي نیز

صفحه 46:
كد شناخت اوليه ۵ بطور خلاصه اهداف مرحله مدلسازي كاري عبارتند از: © تعیین حوزه عملکرد یا دامنه مسئله ‎OH‏ تعیین مدلهاي استفاده از سیستم © تعیین ساختار كلي سیستم

صفحه 47:
كد شناخت اوليه © بنابراين مي توان گفت خروجيهاي اين قسمت فيز عبارقند از: Vision ‏مستندات‎ © © مدل موردهاي استفاده از سيستم ‎UseCase Model@‏ ‎OF‏ لغت نامه یا توضیح اصطلاحات © كزارش سيستم كنوني © برنامه ريزي پروژه

صفحه 48:

صفحه 49:
كد مدلسازى سيستم جاري ۵ مدلسازي سیستم جاري شامل دو بخش است : ‎modeling @‏ 2100655 8115111655 (مدلسازي ‏فرآيند كاري) ‎;Ju.) Business object modeling @‏ 1 تاک واحدهاي سازماني مشخص کردد پا به عبارت دیگر چارت عملياتي و چارت سازماني مشخص گردد. اما براي تعیین چارت سازماني باید واحدهاي سازماني مشخص

صفحه 50:
كد مدلسازى ) جارى لأ براي ‎Business Object Modeling‏ مي بايست ‎gb Katte le Business Worker‏ ‎Business worker J‏ - نقش کاربرها ‏لأبراي تعيين ۷۷۵۲۷6۲ ۲15655 ها باید ‎Business usecase‏ ها مشخص شوند.

صفحه 51:
كد مدلسازي سيستم جاري لأبراي مثال : در سیستم آموزش دانشگاه؛ مورد استفاده (۲796)/656) > ثبت نام »> ۸010۲ دلنشجو € ۷۷0۲16۵۲ ۱5112655 مسئولشبشام

صفحه 52:
OW ‏مدلسازي سستم جاري‎ : ‏براي اینکه بسورت سازمان یافنه عمل کنیم » مراحل کار به شوح زیر است‎ © تعيين واحدهاي عملياتي © تعيين مسئوليتها يا نقشهاي كاري (117011815 18115111655 © تعيين مستندات يا موجوديتهاي كاري ‎(Business entities)‏ © تعيين روش انجام موردهاي استفاده !© ساختن مدل ارتباطي اشياء كاري

صفحه 53:
كد مدلسازي سيستم جاري ‎ja!‏ واحد سازماني ل 63 بعد از تعیین واحدهاي سازماني (که براساس چارت عملیاتی است) می بایست 5۱151۳655 ۲ ها مشخص شوند. در واقع ۲ وو6 ولا ها دست به دست هم می دهندو همكاري می کنند تا ۱5171655 6 اه را عملی کنند.

صفحه 54:
۳ تعیین موردهای استفاده [ا يلك مورداستفاته دروافع شناخصی سوویسین اسث کف سیستمبواای. 26001 هاي خود فراهم مى كند. 00 لأعملكرد سيستم براساس سرويسهايي که فراهم مي كند. مشخص مي كردد. لأهر سرويس را يك مورداستفاده 36801 يا يك ©5©)035لا مى نامند. |

صفحه 55:
تعیین مور دهای استفاده لأدياكرام موردهاي استفاده كاري (آموزش دانشكدم) : دب

صفحه 56:
تعیین مور دهای استفاده he el ‏اكتورها مي توانند از همدیگر به ارث ببرند...‎

صفحه 57:
OW ‏توصیف مور دهای استفاده‎ 1 اضولاً يك مورداستفاده کار شاخص ‎ch‏ وظیفه است که بوسیله يك با چند ۷/0۳/6۳ 51/(655لا9] به انجام می رسد. يس طورذا تفا ,کارت تماپانگر موردانتتفادة انق اس که توسط یف ۷۲ 655 51لا مورداستفاده قرارمی گیرد. لأ براي انجام هر وظيفه » شرح وظیفه اي وجود دارد که مراحل انجام کار را مشخص مي كند. يس براي انجام 566256لاهاي كاري مي توا از شرح وظایف استفاده کرد.

صفحه 58:
6 توصیف موردهای استفاده لأ براي نمونه درموردئیت نام. وظیفه یا مورداستفاده به شرح زیر توصیف مي گردد: 1 متشول قبتافام تعرفه را ازمتقاضی بت نام (دانفجو) جزیافت مین گنف ۱ 2 مسئول ثبت نام تعرفه را جهت بررسي به مسئول پروندم دانشجويي مي دهد.

صفحه 59:
DAY ‏توصیف مور دهای استفاده‎ 4. کنترل کننده پس از تابید و رد دروس یا به عبارت دیگر اصلاح تعرفه ۰ آن را به کنترل کننده کلاسها تحویل مي دهد. ._کنترل کننده با درنظر گرفتن ظرفیت دانشجو را ثبت نام مي نماید. سول عوفرم نگمیل ضهرقبت تم را یی وبهسول اقب تحویل مي دهد. ۱ : مرا ككة رس ان كا عمو سداد يوي ين در این توصیف, 8۱51۲655 ‎worker‏ شامل مسئول ثبت نام. اقول ان قت ا کنترل کننده ‎oo Luly‏ 3 1

صفحه 60:
كد توصیف مور دهای استفاده | مي بايست نوع همكارى در بين ‎Business worker‏ » 3 عملكرد آنها بر روي 6۳۱16۷ 9۱151۳655 ها مشخص كردد. [| در این رابطه مدل ارتباطي اشیاء كاري كه درواقع همان ‎«i.e le Business entity , sbusiness worker‏ مطرح مي باشد. < | دو مفهوم :

صفحه 61:
كد توصیف مور دهای استفاده Business Object

صفحه 62:
كد توصیف مور دهای استناده bas eBusiness worker. ا سب ۷ © كلاسهاي کنترلي وظیفه کنترل عملیات را برعهده دارند. لا معمولاً ذر كا به کلاسهای کنتر ‎eBusiness entity 4‏ مبنایی براي شجاد 2016 آها و بانك اطلاعاني سیستم

صفحه 63:
۷ مي شوند که به شکل زیر 4 لا در سيستمهاي كامپيوتري, نوع ديگري از کلاسها تحت عنوان 5 0۱1۱03۲۷ ها مطرح هستند که به شکل زیر ۲۰ " این کلاسها شاخص فرمهاي ورودي - خروجي

صفحه 64:
6 توصیف موردهای استفاده لآ هر زیرسیستم ممکن است شامل چند 56)356ل] باشد. ch» jos Lx. Business Usecase ob cu! 3s. ! ‏اکامپیوتری شود.‎ 6 ‎L Ygoee ’Business Unit ۲‏ 6 ها يا بسته های نرم ا افزاري جایگزین مي شوند. ۱ ‏ذر دسته بندی کلاسها به جای اتلاق

صفحه 65:

صفحه 66:
۲ نکات مدلسازی اشیاء ل 66256 5لاها نباید در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرارگیرند. ارتباط بین 566256لاها معمولاً ازطریق يك بانك اطلاعاتي صورت مي گیرد كه در مدل 12973۲۳ ‎Usecase‏ مشخص نمي گردد. " دو سرویس ازطریق مستندات (بانك اطلاعاتی) باهم ارتباط برقرار می کنند. اما در طرح جامع سیستمها عسلیات مشنترگ را ‎ge‏ ‏بایست مشخص و از تکرار آن جلوگيري کرد. در این صورت عملیات مشترك را در داخل يك 6 نتعیین و در رابطه 0611106 با 6 قبلي قرارمي دهیم.

صفحه 67:
۲ نکات مدلسازی اشیاء علاوه بر رابطه 06101016 ؛ رابطه ديگري بنام 666700 وجود دارد كه نشان مي دهد درحالت استثنايي عملیات 1566856 توسط 6 دیکر توسعه داده مي شود.

صفحه 68:
كد نكات مدلسازى اشياء لأهر واحد عملياتي به عنوان 86801 براي واحد عملياتي ديكر در نظر كرفته مي شود. توصیف عملکرد با 13013177( ‎gs oly Activity‏ 355 " براي رسم دياگرامهاي مختلف باید سناریو مشخص گردد. تآبراي هر 566256لا يك سناریو مي نویسیم. براي اینکه ۷۷۵۲/6۲ 655 [5لا 3اه کاملاً مشخص شوند. بايد شرح وظایف افراد

صفحه 69:
AY سنار بو ‎Cae‏ ‏سناريو براي 566356 لا مدل جاري (كنوني > سناریو براي ‎١‏ ‏انام مورداستفاده جاري :

صفحه 70:
سنار بو گردش کار اصلي : اکتور دانشجو تعرفه خود را جهت1 ثبتنام به مسئوا ام ارلئه ميدهد سیستم جاري مسئول تام هرهم 217 مسئول بتنام از مسئول.3 بروندم ها تقاضاوكنترل .شرليط دلنشجو را موكند مسئول‌پ روندم ها معدلكل.4 دلنشجو را از کارنامه وي .مشخص, دروسپ یشنیاز از کاتا وگ 5 دروس‌ب رايهر درس‌درون ‎ad pri.‏ مشخص‌ميشود EA es . 0 ۶ ۹

صفحه 71:
سنار بو آگردش کار اصلی : اکتور بر اساس‌ظرفیتکلاسها و .8 برنامه هفتگي فرم نبتنام .لیجادميش ود 9179 ‏ی هار2‎ ar ‏.به دانشجو تحويلمئدهد‎

صفحه 72:

صفحه 73:
كد Use case Realization به تحققپبوسترموردهای!] ۳6۵۱۱231101 6256 ‎U Use‏ 53 ص لأ براي به واقعيت ييوستن موردهاي استفاده. مي بايست تعدادي »00 با یکدیگر همكاري کنندو درنتیجه همكاري اینها نهایتً سرویس موردنظر براي ۵6:۵۲ فراهم گردد. Business 6 ‏6»1ز۵0‌ها در‎ ‏مشخص‎ Business entity , worker . 2 ‏شدند.‎ ‎sobject 1 Interactions sx. Interaction Wb ‏یکدیگر در‎ ‏كردد.‎ ge pe Diagra

صفحه 74:
كد Use case Realization ‏سازماندهي این ۵0[66‌ها در قالب |۲0۵6 661 ز00 یا «مدل‎ ‏ارتباطي کلاسها» مشخص مي گردد.‎ برای تشخیص عملکرد 6256 56لا از دیاگرام فعالیت یا ۲ 201۷۱ استفاده می شود. مدل ارتباطي كلاسها اقلا هر متل ارتباطی اشیاءتلاحظه نموديد. در اين مدل نيز انواع كلاسهاي مختلف جه ‎SET ype A Sy lly) Byala’‏ وی دی نج کلاسها مربوط به 661 [0]0هاي سیستم امپيوتري (سیستم آتي) هستند.

صفحه 75:
‎٠(‏ مدل ارتباطي کلاسها لأ رابطه بين كلاسها : ‏در حالت كلى رابطه بين دو كلاس را 2550613110 یا ‎sali a sols oa gergacel‏ ‎ ‎ ‏رابطه بین دو 61 [00 را 1101 (پیوند) بین اشیاء می نامند. ‏| »50 : در این ارتباط اجتماعي از کلاسها وجود دارد. هر اجتماع داراي يك نام است. براي مثال مسئول ثبت نام در ارتباط كنترل با ‎Beall‏ بيس نام ار تا کفقزل ‎

صفحه 76:
كد مدل ارتباطي كلاسها ‎association !‏ : ‎(FOIE) , bel tate‏ تعیین مي کنیم. مسئول ثبت نام در نقش کنترل کننده و تعرفه ثبت نام در نقش کنترل شونده قراردارد. ‏براي هر اجتماع تعداد را نیز مشخص مي کنیم. براي نمونه يك کتقرل کنننده,ممکن است جققا تعرقة ثبت نام را کتفرل تماذین در اجتماع. جهت آن نیز مهم است. براي مثال ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 77:
كد مدل ارتباطي كلاسها انواع 2550611100 : ‎a kind of!‏ وا : نوعي است از. وان فلا اسان توعی تخبون است. | ‎ ‏1 08۲ ۵ 5: قسمتی است از مثلاً موتور قسمتي از اتومبیل است. ‎ ‎ ‏: وابستگی. ‏ موتور| وجود کلاسی وابسته به کلاس دیگر است.

صفحه 78:

صفحه 79:
كد دياكرامها دياگرامهاي محاوره اي (189۲۵۲۳ظ و أنأع 661/3 1) : اين دياكرام نشان مي دهد كه هر :© ©[08 كدام مقدار را فراخواني تا يك ©35© 56لا به تحقق بپیوندد. اين دیاگرامها شاخص دنباله ‎wel ce (Message L deployment) b katy 3! ul‏ اين دياكرامها بر دو نوعند: دياگرامهاي همكاري(019 0011107 ‎(Diagram‏

صفحه 80:
دیاگرام توالي این دیاگرام دنباله اي از فراخوانیهایی است که از طریق آنهاء ‎USE‏ ‏6 به تحقق مي پيوندد. ۱ 2 © © O er ‏پروند‎ ‎٠‏ رل ‎ ‎ ‎ ‏دياكرام توالي نمونه (حالت كلي) ‎

صفحه 81:
كد دياكرام مربوط به نمايش جزئيات يك يرونده است. همانطور كه مشاهده کردید. کاربر در مقابل کامپیوتر قرارمي گیرد. فرم رابط که كلاسي از نوع ‎Boundary class‏ است. براي وي نمایش داده مي شود. کاربر تقاضاي نمایش داده را بصورت انتخاب يك گزینه از فرم به کلاس فرم ۱ مي کند. در دنياي واقعي عمل کنترل عملیات یا انجام آنها برعه کارکنان است ولي در دنياي كامپيوتري این نت برعهده «كلاسهاي کنترلي» است. لذا درخو خواندون دافم به عرکزکتعرل ناده ی هود: او مرکز کنترل درخواست را براي پرونده موردنظر

صفحه 82:
كد دياكرام توالي 6 60۱66 560۱۱ معمولاًدوبار کشیده مي شود. ‎ab ch‏ بصورت فارسي و مفهومي و بار دوم با اسم واقعي توابع فراخواني شده. براي دیدن مثال ديگري از 01397370 56016۳66 مي توانید به ص 457 شکل 4-4 کتاب مهندسي نرم افزار تالیف دکتر ‎balsas‏ رالجته ‎saul‏ ۲ در سيستم كامبيوتري معمولاً در خارج ‎Saag eS shat Jew Sewell‏ كامپيوتري است. به عنوان 26:0۴ درنظر گر مي شود. درحالیکه در سیستم جاري این در فاحل سیم بوچ 50101 تحنوی

صفحه 83:
دیاگرام توالي لآ براي مثال فراخوانی توابع در ص 458 شکل 4-5 بدین صورت است : * 0 5/0۷۷ . منو * _ انتخاب گزینه ایجاد سفارش- 1 0 5/۱0۷۷ . فرم درج جزئيات سفارش * 0 53۷6.فرم 0 53۷6 . مدیر 0 ۰۲68/6 . سفارش 56۳60 0 ٠ ۱ ‏سفارش‎ ols. Save 0

صفحه 84:
تا کنون 1. تعیین چارت سازماني و چارت عملياتي 2تعیین هدف. شرح مسئله تعیین نيازهاي عملياتي و کيفي براي هر واحد عملياتي #تعيين 861801 81511655 ها؛ کسانی که قراراست در خارج سيستم أزآن استفاده کنتد. براي واحد عملياتي دیگر درنظر گر ‎Business use case 5‏ ها مشخص ه ‎« Business use case ,» ul» word ۲

صفحه 85:
كد Business Object Model . cos Logical View,» 7 ‎business unit.» Js .8‏ مدل ارتباطي اشياء كشيده ج ‏6 56لاهاي متعلق به يك واحد عملياتي همگي در زیر 6 مربوط به آن واحد عملياتي قرارمي گيرند. ‎ ‎ ‎Business Unit‏ ها مشخص مي شوند. ‏حال مرحله شناخت اولیه (۱۳6601[0۳) تما ميشود و مرحله ۴۱300۲310۳ با آنالیز شناخت آغاز مي گردد. با و به اينکه با شناخت سیستم جاري(موجو ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 86:
كد اكنون مطالب كردآوري شده مو عل قرارمي كيرد تا بتوان براساس تحلیل خود براي سیستم آتي موردهاي استفاده ‎Pe‏ ‏نموده و براي هر مورداستفاده براساس دیاگرام توالي عملیات را ‎aS goede‏ use case realization , Analysis Model ‏تحت‎ * ۱۱56 6856 ‏بايد تعيين شود كه هر‎ 6 متسیس ‏از‎ 156 6 ‘ied ee واقعیت 2

صفحه 87:

صفحه 88:
كد | در سیستم كامپيوتري (آتي) معمولاً تعداد 6256 ۱156 ها بیشتر مي شود. در اینصورت است که بررسي مي کنیم چه 6256 58لا هايي از سیستم جدید موجب به تحقق پیوستن 6256 56لاهاي سیستم موجود مي آشوناي مشاهده مثالي درباره ۲621126 مي توانید در دایر کتوهی ز جستجو نمائید: ‎Cd3\completed\parsa\‏ ‎t tutorial\‏

صفحه 89:
سیستم آتي ‎Joc 7‏ ۲6۵۱26 در قسمت ۲0۵06۱ 2۳031۷55 انجام مي شود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏" 6856 56لاهايي که با خط پر نشان داده مي شوند. 6856 ۱56 هايي هستند که ۲6۵۱126 مي شوند (6256 56لا هاي سیستم آتي) . 6 ع 5لاهاي 13/1126 شونده با خط جين نمايش داده مي شوند. (6856 56لاهاي سیستم موجود). ‎8۵1۱0۴0۵1 8۵56 ‏انجام عملیات مربوطه در‎ ٩ ‎ ‎ ‏مدل ارتباطی در ۷16۷۷ 09168۱ ] كشيده می شود. سپس از 2۳0۷۷56۲ در داخل 06 2 ‏۳۵۵6۱ 6856 56لا انداخته می شود ‎(rag & Drop)‏ . 3 ‎

صفحه 90:

صفحه 91:
كد عمليات مربوط به انجام كار ] هرگاه 661 [00 اي متدي از خودش را فراخواني کند. آنگاه از در دیاگرام توالي استفاده مي کنیم. | لازم و ضروري نیست که براي هر 13016 يك کلاس اضافه شود. سلسله مراتب انجام عملیات مربوط به پروژه : ja.) Business object model.1 GALE ‏كايودر‎ ision pls \Document ‏تهیه‎ 2 پراساس نيازهاي سیستم جاري. . . | در داخل ۲۷۱5/0۲

صفحه 92:
كد عمليات مربوط به انجام كار 3 عبد فيازها #انياز 2 . قابلیت سیستم جدید. يعني قابليتهاي سیستم را بیان مي کند(پاسخ نیاز) 2 . بعد از ‎Business model.‏ ‎Alajls oJ) requirement analysis‏ 3 بعد از ایجاد مستندات ‎CASE‏ ۱156 هاي سیستم آت مشخص مي کنیم. ! 256 56لا های‌سیستمآتی‌کاملابا 6 56لاهایسیستم جاری(موجود) 00 ل به اين ترتیب ۷16۷۷ 0856 56لا تما

صفحه 93:
كد عمليات مربوط به انجام كار لا سيستمي را که در حال حاضر موجود بوده و استفاده مي شود را در داخل 6 ۱:6 811510655 و سیستم جديدي را که قرار است طراحي شود در داخل 6356 ۱156 مورد بررسی قرار می دهیم. پس اولین کار ‎oll ol » cu! Business modeling‏ 6 آها را تعیین مي کنیم(تعیین نیازها ‎AVISION L‏ لا مثلا درمورد ثبت نام. نیاز ثبت نام اینست که وب انجام شود. و این يك قابلیت برای

صفحه 94:
OW 2 ‏عه سب‎ oe ‏ل هنكام ورود به فاز طراحی » قسمت ۲6۵۱/2110 6956 56با‎ ۱ ‏انجام می شود.‎ مستندات چشم انداز یا ۷15108: " کلیه نیازها و پاسخ به نیازها يعني قابليتهاي سیستم مکانیزه در مستندات چشم انداز سیستم گنجانده می شوند. ] در چشم انداز شرح مسئله یا 51۵16۳۳6۲ 9۱6۳۱ گنجانده مي شود. منظور از . ۷ ۲۱655 2۱۱51 امکانات < ایجادخواهدکرد.

صفحه 95:
كد مستندات جشم انداز براي مثال فروش دو برابر خواهدشد. يا اينكه فروش را مي توانيم با وجود سيستم كامبيوتري در سراسر كشور امكان يذير كنيم. دراين مستند؛ کاربرها در قالب ‎user , Stakeholder‏ ها مشخص مي شوند. 7 : ف ردولستکه بولی‌سایمان موردنظر کارمي‌کند. ۲ : ف ردولستکه از سیستم لستفاده خولهد کرد. در قسمت ‎ete product view‏ اندازي از دید نرم افزاري مهیا مي شود.

صفحه 96:
۳ مستندات چشم انداز در چشم انداز تعیین مي کنیم سیستم آتي چه امكاناتي براي سیستم جاری خواهد داشت. ! در اینجا ۷۷۲۱2 مطرح است نه ۰۳۱۵۷۷ انداز مشخص مي شود که سیستم جشم انداز شامل ‎summery Of‏ ‎cir‏ ی تعیین هزینه ها ست براي ين

صفحه 97:
OW 2 ‏سب‎ on در اين قسمت ارجاعي به راهنماي 56۲لا و راهنماي نصب که در انتهاي پروژه به کاربر تحویل مي شود ارائه مي گردد. پس نتيجه مي شود مي توان مستندات ۷1510۳ را با در دست داشتن نیازها تکمیل نمود. | بعد از تعیین نیازها و قابلیتها, ۷6۷۷ 6856 ۱56 با ایجاد ۲006 6256 ۱56 کامل مي شود. لا مي توان گفت ۲۳۵061 6 56لا ورود: مرحله تحلیل و طراحي است. لا بر مبناي ‎model‏ 6 56لا کار و طراحي آغاز مي شود.

صفحه 98:
كد ‎USE Case model‏ نشان می دهد که سیستم آتی چه ‎b function‏ با عملیاتی باید انجام دهد. ‎ ‎case Jb‏ 56لاهاي آتی در مرحله ]065/0 باید ۲6۵۱/26 شوند. ممکن است يك 6256 56لا در مرحله آنالیز مثلاً با سه با چهار ۱156 6 جایگزین شود. ‏بعد از کشیدن ۷16۷۷ 856 56لا وارد ۱۱۷۱6۷۷ شکفاو فستندات رالد رایخ قیعت,واردرمی کنین. ‎ ‎ ‏در مرحله طراحي باید مشخص شود که چه 6 56لا هايي مي بایست مورد پیاده فرازگتوند یرای این مطوو باب

صفحه 99:
كد تحليل و طراحي ... بايد با استفاده از 139۲3۳ 560۱16۳6 و مدل ارتباطی كلاسها مشخص شود كه هر ©635© 58لا جكونه يياده سازي خواهدشد. البته پیش رفتن با اين روند. کار را بسیار طولاني خواهدکرد. شاید عمل منطقی تر این باشد که که ابتدا مشخص شود که چه قابلیتهاب بايد وجود داشته باشد . این قابلیتها نهایتاً در قالب 256 ع ‎١‏ ‏61 مشخص شده و سپس به چگونگي اين کار برد * _چگونگي در قالب تحلیل و طراحي سیستم تعیین ‎OSS ca‏ ‎traceability‏ يا قابلیت ردیابی خطا را نیز بايد ‎scaly shies‏ 0 تفازق مارح شد اكتتون ‎A‏

صفحه 100:

صفحه 101:
كد نتيجه مستندات جشم انداز Business Modeling ‏تعیین لیست نیازمندیها بر اساس سیستم جاري‎ .2 ‏عولاهايلتي‎ 6 ‏کامل شدن نیازمندیها بر مبناي این دو کاتالو؟‎ ‏(چه استفاده هایی‎ ۱156 6856 ۷ ‏سیستم كامپيوتري مي شود)‎

صفحه 102:
معماری 6 ها (911051/51617ه) به طريقیبه هم متصلند. ل 0106/1۳06 : این نوع معماري. امکانی ایجاد کرده است که يك قسمت به جاي اینکه ورودي را از 162/002۳0 بگیرد. از خروجي قسمت دیگر مي وه 3لايه : اين معماري از سه لايه 3001681101 ,6۲۲۵6 و بانك اطلاعاتی تشکیل ‎ge‏ شود. هرلایه مستقل از لایه بالايي ساخته مي شو در اینجا 031:6770ها مطرح مي شو مثلا الگوي 0056۳۷6۲ .

صفحه 103:
OW : 0056۳۷6۲ 0306۲۳ ‏مثال برای‎ ‏بطورتمونه آگر ديوس عراف اظلاعاتی را کهاتداهتهامی کنذ در‎ ‏قالب چارت باشد» پس باید لایه 11۱۲6۲7366 جدا از لایه زیرین باشد؛‎ تا این کار به آساني صورت گرفته و بتوان اطلاعات آماري را سریع و آسان به چارت تبدیل نمود. 1 تهیه اطلاعات مربوط به لایه 000116۵100 است. مختلف بدست آورد. هر زمان که بخواهیم. مي توانیم بدون تغییر برنامه, تنها در لایه مربوطه رتغییرات را اعمال نماییم.

صفحه 104:
OW ‏مدل ارتباطي کلاسها‎ مدل ارتباطي کلاسها را قبلاً در قالب مدل ارتباطي اشیاء كاري مشاهده نمودید. لأ در اینجا درصدد پاسخ به سوالات زیر برخواهیم آمد: مدل ارتباطي کلاسها چیست؟ چرا مدل ارتباطي کلاسها مطرح است؟ | چگونه مدل ارتباطي کلاسها عي مدل ارتباطي کلاسها ساختار برنامه شيء؟ را مشخص مي کند. هنز ویر افراد جه كساني يا جه كلاسهابي در سيستم حازفدن

صفحه 105:
‎٠(‏ مدل ارتباطي کلاسها ‏براي كلاسها نيز درست مثل هر يست سازماني شرح وظايف تعيين مي شرح وظايف را در قالب متدهاي كلاس بياده سازي مي كنند. ‎ ‎ ‎ ‏* كلاسي که بدون پیاده سازي بوده و تنها متدهاي آن تعیین شده باشد. بنا 6 ۱255 ۸05۱۲۵1 معرفي مي شود. ‎ ‎٩‏ در دنياي واقعي چارت سازماني و در دنياي شيء گرا مدل ارت کلاسها مطرح ایست: ‏3 کلاسها چگونه مشخص مي شوند؟ ‏۱ 6858 056 سرویسی است که قزاراست به کاربر ارائه شود. این سرویس لازمه اش تعدادي اس است. ‎ ‎

صفحه 106:
OW مدل ارتباطی كلاسها در صورت نیاز ۷۷۵۲۲6۲ ۱655 أ5لاظ ها تب ‎agi‏ ‎Business entity‏ ها تبدیل به 01355 ‎Entity‏ مي شوند. ‏بطوركلي منظور اینست که از شرح سناریو اسامي را استخراج مي ولا اسامی قیاق همان العامى ‎Sd aan ly IE‏ اف ان ‎ ‎ ‏كلاسهاي ‏جه جاري و چه آتي وظیفه اش را انجام دهد. ‎ ‎ ‏در ص 431 در بخش دوم کتاب مهند: نرم افزارء شرح سناريو براي صندوق فر 8 مشخص شده است و کلاسها از داخل شرح ‎el‏ شدة اند. ‎MS

صفحه 107:
OW براي نمونه در شرح سناریو, کلمه کالا استفاده شده است. پس کالا بعنوان يك کلاس در نظر گرفته شده است. کلاسها در ۷16۷۷ 1091631 مشخص مي شوند. ین کلاسهاء مي بایست براي هر کلاس مسئولیتها را نیز تعیین تا سئولیبهای خود را به اتجام رسائق. " در دنياي واقعي نیز وقتي قراراست سرويسي ارائه شود افراد مشخص مي شوند و اين افراد باید با یکدیک همكاري کنند تا سرویس موردنظر ارائه گرده" هر فردي شرح وظايفي دارد و دررابطه با کلاسها ين وظايف تبديل به متدهاي كلاس مي شوند.

صفحه 108:
: کلاسها | براي نمونه فرمهایی با عنوان 8۵5۵۵۳5601116۷ 6وع01) ‎CRC‏ ‏(۲0[]200736100) آماده مي شود و بصورت زیر مسئوليتهاي 1255> و همكارهاي وي مشخص مي شوند.

صفحه 109:
نكهداري ‎LISP‏ هنا كتاب آگاهي از وجود نسخه قابل امانت CRC Card (2)

صفحه 110:
<r لاه ‎Fea‏ ‏بايان جلسه يازدهم

صفحه 111:
كد كلاسها منظور از بدست آوردن مدل ارتباطي كلاسهاء اينست كه سيستم را سازماندهي كنيم. به عبارتي جه كساني جه وظايفي دارند و جه ارتباطي باهم دارند. 0 حتماً براي هر کلاس باید وظايف كلاس مشخص شوند. كلاسها در حالت كلي به سه دسته كلاسهاي : ‎Entity‏ (Boundary) ss»

صفحه 112:
كد اكر نياز باشد به ازاء هر ©35© 58لا يك 031296 تعیین مي شود و به ازاء آن ن 201296 كلاسها مشخص مي شوند. لا این کلاسها هستند که با کمك همدیگر 6856 56لا را به واقعیت یرانق براي اضافه کردن پارامترهاي ورودي و خروجي به متد کلاس بايد روي ‎Operation Tab‏ شود. سپس روی هن کليك و مقدار بازگشتي و نوع آن را تعیین کرد. يمه بو ‎Detail‏ کليك کرده و مقدار ورودي را م نمود. آنگاه 61161 016اا20] نموده و نوع

صفحه 113:
كد كلاسها مدل ارتباطی کلاسها را علاوه بر كارتهاي ‎ee ERE‏ توان مستقیماً از 0 560۷۱6۱66 استخراج کرد. اگر در داخل كارتهاي 036 کلاس ۸ همکاري بنام کلاس ] دارد. در مدل ارتباطي کلاسها تحت ‎Logical View‏ .مي بایست يك خط ارتباط دهنده بین کلاس ‎9A‏ ‏كلاس 8 ترسيم شود. به همین ترتیب از روي 56016066 0 نا اگر يك 00[61 از داخل کلاس ‎۸٩‏ متدي ان ‎Object‏ ]| نيع كلاس 8 را فراخوانى كند. بين اين واصل ارتباطي ترسيم مي شود. آبراي هر 6856 56لا براساس 1 0 560۱6۲۱66 می توان مدل ارتباطي كلاسها را ايجادكرد. 0

صفحه 114:
DAY ‏كلاسها‎ ‎: ‏براي نمونه به دياكرام توالي‎ ص 384 کتاب ‎ea‏ نمائید. در این دیاگرام توالي براي مثال کلاس ۲0۲06۲۴0۲۳ در ارتباط با كلاس ۲60511۲06۳۲ قراردارد. تابع ۲100 از کلاس 2۱0۲ ازطریق متد 05100۷۷ از کلاس 0۵۳06۲۴۵۲۳۳۲ فراخواني مي شود. بدین ترتیب مشاهده مي کنید که دو كلاس در يك ارتباط قراردارند. ارتباط ‎oe‏ ‏كلاس 110 است.

صفحه 115:
MY با توجه به دياكرام توالي : The The Costumer: Orderform: Tcostumer TorderForm _ Find (integer), customer

صفحه 116:
OW کلاسها مدل ارتباطي بین كلاسهاي حاصل از ۲129۲2۳۳ 560۷6۴66 فوق به صورت زیر است : 3 ; ١ ‏عمس ري‎ 830 TorderForm 7 act, TCostumer

صفحه 117:
كد كلاسها براي اينكه بتوانيم متد 015170 را فراخواني کنیم. نياز به يك :© ©[96 از نوع ۲۵50۳06۲ داریم. لذا درهنگام تولید کد. رشنال رز بطور اتوماتيك فيلد زیر را به 6]لا۲]0أأ/هاي کلاس 10۳06۲۴0۳۲۲ اضافه می کند. بدین ترتیب هنگامی که می خواهیم داخل متد از کلاس 10۳06۳۳۵۲۲8 متد 0۳100 را فرا کنیم. دستورزیر را مي نویسیم:

صفحه 118:
MY کلاسها بطور خلاصه : اگر داشته باشیم کلاس ۸ در ارتباط با 8 است و فيلدهاي ۸۵ به ترتيب 61768, 81,482,483 باشند. در هنكام توليد كد. مولد كد فيلد 1168 از جنس 8 را به فيلدهاي كلاس .4 اضافه مي كند. به اين ‎EB Oia‏ يي كلاس .2 به إين صورت خواهدشد: 1 8 ذر شكل فوق ارتباظ بين ذو كلاس يكانه يك است. در هر اجتماع هر کلاس داراي يك نقش مى تواند باشد. براي رل ۸ باید مشخص شود. 3 يا براي كلاسهاي قبلي 17 : يابندم ي جزئيات

صفحه 119:
AY & Multiplicity ‏مي توان پس از کليك برروي خط واصل بین دو کلاس‎ ‏جرچه ازتباط را بای هر کلاسی:یشخمی کرد:برای:قبونه:‎ my 1..n\ در شکل فوق يك شيء از جنس ۸ درارتباط با چند () شيء از جنس " بدین ترتیب هنگام تولید كد مشاهده می شود که در داخل كلاس ۸ فیلد زیر اضافه شده است :

صفحه 120:
كد كلاسها همانطور كه قبلاً نیز اشاره شد, اجتماع بین دو کلاس مي تواند از : ۴ 208۲1 کا یا 0۳ ۷00 3 5 باشد که آنها را مجتمع مي كاياتراع قاری وا ‎collaboration diagram‏ زمانی مطرح م :

صفحه 121:
ف كدر لد

صفحه 122:
كد روابط بين كلاسها اصولاً دو نوع رابطه تجمع وجود دارد. يكي رابطه ظرف و مظروف و دومي ‎Part Assembly all,‏ كلاً رابطه تجمع را «رابطه كل 4 ‎go All Parts & «je‏ نامند. براي نمونه به مثالهاي زیر توجه کنید. در رابطه 2556۳001 02۲6 شيء کل حتماً از شيء جزء تشکیل مي گردد .

صفحه 123:
كد روابط بين كلاسها در «ظرف و مظروف» لازم نيست حتماً شيء جزء تشكيل دهنده شيء كل باشد. مانتد: بدون نامه هم صندوق پست به تنهايي وجود خواهد داش خال اگز مثلث را يك : ; ‎Graphical Object‏ درنظر بگیریم. آن يك ‎r‏ اد

صفحه 124:
كد روابط بين كلاسها نوع ديگري از روابط ۰ روابط ‎a kind of‏ 5 (رابطه انسان نوعي حيوان است) و 0۴ 03۲۱ 2 5أ (کارنامه قسمتی از پرونده دانشجو است) می باشند که قبلاً توضیح داده شد. 1 : پس از اینکه مدل ارتباطي کلاسها را مشخص کردیم» آنگاه مي بایست براي اینکه مدل ارتباطي کلاسها گویاتر شود. مشترکات بين کلاسها یا جنس کلاسها را ‎٩۱006۲ Class is‏ مشخص می نوم ‎gE esis 0‏ ملأو ‎EIB gee Sil Gb‏ زيركلاسها باشد و هر مشتركاتي را نمي توان به عنوان 1355© 5100061 درنظركرفت. ارتباط بیرچو کاس ۸۸۸55013110۳7

صفحه 125:
AY Data Model مدل بانك اطلاعاتی را می ‎ql zie! Entity Class jl ols‏ نمود. ‎class‏ ۴۱11627]ها كلاسهايي بودند که داده هاي (ويژگيهاي) آنها بايد در داخل يك فایل ذخیره شود. مدل بانك اطلاعاتي مي تواند 6/310۳ یا ۵ 00[6۲8 يا هر مدلي باشد. و ارتباطي به روش تجزي و تحلیل ندارد. ‏يك پا موجودیت به آن چيزي اتلاق مي شود كه دا در خود نگهداری می کند. به عبارت دیگر يك 6۳ بیانگر ساختار يك ۲3016 است. که باید: داراي هویت یگانه باشد. ‏تففاقی .صفلقا یا ویفگی ‎ASS‏ باق ‏7 صفتها و ویژگیها در قالب فيلدهاي 73016

صفحه 126:
Data Model 5 ‎Table eb slp Yoel‏ کلید دسترسی یا 6۷ ۲1۳۵۲۷ است که ‎Unique‏ مي باشد و یا 16۷ 5660۳03۲۷ است ‎Unique as‏ نیست. یا ممکن است کلید. ۱6۷ ۳۵۲6۱9۲ باشد که کلید اصلي براي يك ©1301 ديكر است و در این ۲2016 به آن ارجاع مي شود. ‏بري مال؛ در جدول اطلاعاتدانشجو ام دانشجو کل شماره دانشجو ‎peal‏ ‏کد دانشکده کلید خا ‎ ‏از طریق کلید خارجي ارتباط بین موجودیتها

صفحه 127:
AY Data Model ‏بطور خلاصه هر مدیریت داراي مشخصات زیر است:‎ ‏(دانشجو يك مدیریت است)‎ ۵ ‏تعدادي صفت يا ويژگي دارد.‎ ‏يك هويت يكانه مي باشد.‎ ‏لاداراي تكرار است و يكي نمي باشد.‎ ‏مثلاً صفات دانشجو عبارتست از : شخارة‎ ‏دانشجويي, نام. نام خانوادگي, کد دانشکده و آد‎ دانشجو داراي تکرار است.

صفحه 128:
كد رابطه بين موجوديتها ‎a‏ حال بايد بررسي كنيم كه رابطه بين موجوديتها را جكونه بدست مي أورند؟ ‏کر پیلقه سازی غمانطور کف ‎hd‏ ‏خارجی استفاهه ی شود تراق این سر کذ‌سفارشن دو:ذاخل صورتحساب به-عتوان یك سای موه سح شود افر

صفحه 129:
كد رابطه بين موجوديتها ‎ag law gal‏ معکن ادا ام سفن با پم و تسا ناش ‏دهنده+تلفن +تاریخ + [صو ‎Lins ‏+کد مأموزخوید:نم ی‎ es ‎

صفحه 130:
Data Model ‎١‏ بوك صور تحسساب : كذ ‎lay‏ :تاريخ سس : كد سفارش م : كد مأمور فريد : نام مأمور فرید سس : نام سفارش دهنده 7 ‎ ‏واحدشما ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 131:
اا« ‎Data Model‏ رابطه يك به چند از طریق کلید خارجي کدسفارش ایجاد مي گردد. کد صورتحساب براي برگ صورتحساب. کلید اصلي (0۱۲۱۵۲۷) است اما در برگ تتفارش :یف کلید,خارجی برای فراجعة. ‎a)‏ صورتخساتب است.

صفحه 132:
Data Model ‏رابطه يك به چند بین سفارش و صورتحساب را ازطریق درج کد سفارش در‎ ‏فایل ور تحضاب امکان پذیز نمودیه‎ ‎Lal‏ رانطه يك:بة چند. صورتضساب و سفارش چگونه پياذه سازی خواهدشد؟۱ نمي توان مثل حالت قبل عمل نمود. يعني در داخل هر سفارش, کد صورتحساب را قراردهیم.البته در اين صورت مشخص مي شو ‏که هر سفارش متعلق به کدام صورتحساب است. يعني رابطه يك به چند بین صورتحساب و سفارش ‎ ‎ ‎ ‏من ‎Pall sigh‏ اينات كدر صورتحساب دارد. براي رفع مشکل موجودیت جدید استفاده می کنیم. ‎ ‎ ‎

صفحه 133:
Data Model ‏موجودیت مشترك در اینجا موجودیت خواهدبود.‎ * کلید اصلي خرید : کدسفا

صفحه 134:
Data Model به این ترتیب اگر بخواهیم کلیه صورتحسابهاي مربوط به سفارش با کد 25 را بدست آوریم. به صورت زیر عمل مي کنیم : كد كد كد كد ستفار | منورتجیبه | | ستفار | ضورتحس شن اب ‎iu‏ اب 25 46 34 2 17 80 5 2 18

صفحه 135:
Data Model 3 بطوركلى جنانجه موجوديت /4/ با موجوديت 8 درارتباط قرارداشته باش ارتباط مي تواند چند به چند . يك به يك . يك به چند یا چند به يك باشد. هر ۸ ممکن است ۶ ۱ صفر یا چند 8 with | هر 8 باید ۱۷ يك ۸ باشد. در حالت کلی رابطه چند به جند بين دو موجودیت ۸۸و 3 بصورت زیر تبدیل مي شود.

صفحه 136:
‎٠‏ نرماليزه كردن ‏بنابراين رابطه جند به جند تبديل به دو رابطه يك به جند مي شود. ‎ ‏چنانچه کلیداصلی 31 ۵۰ و کلیداصلی 01 9۰ باشد. آنگاه کلیداصلی 8 يك كليد تركيبي یا ۷6۷ 0۳۱۳05116 است که از ترکیب 31 801 + ايجادمي شود. ‎ ‎ ‏این صورتحسابها همگي بصورت برگه هاي مجزا در بروندت اي بنام صورتحساب نگهداري مي شوند. اگر بخواهیم _ پرونده صورتحساب را به همان شكلي که در واق وجود دارده در داخل کامپیوتر ذخیره کنیم: بسیاری در داده هاي ذخیره شده وجود خواهددا ‎

صفحه 137:
‎٠‏ رابطه بين موجودیتها ‏هماطو كه مشاهدة تمؤديد: فيلدهاي صورتحساب عتارقيد از: ‎ ‏ب : کد صورتحساب + تاریخ +کد مأمورخرید + نام مأمورخرید +کد سفارش دهنده+ نام سفارش دهنده+[ کد کالا+نام کالا+ واحد شمارش ‏+ قیمت کل + توضیحات )+ مبلغ کل صورتحساب * مي بایست فيلدهاي فوق, فيلدهاي يك رکورد از فایل صور باشند. بواسطه اینکه تعداد اقلام کالا در صورتحسابهای مشتلن متفاوت است. طول این رکوردها متغییر مي باشد. به عبارت ذیگر ممکن است ذر يك رکورد از صورتحساب. 50قلم کالا و در رکورد دیگر 1 قلم) کالا وجود داشته باشد. ‎

صفحه 138:
MY رابطه بين موجودیتها كليد اصلي براي موجودیت اگر وجود ندارد. ايجادمي شود. بخش تكراري مشخص شوددر اینجا بخش تكراري قلم صورتحساب(قلم کالا) است. ؟ براي بخش تكراري کلید اصلی مشخص شود. در اینجا کد کالا استر بخش تكراري از بخش غيرتكراري خذف شود و به عنوان موجودیت جدید مشخص گردد. در اینجا قلم صورتحساب (قلم كالا) از موجودیت صورتحساب حذف شده و موجودیت جدید بنام قلم کالا ایجاد مي شود کلید بخش جداشونده(بخش تكراري) كليدي تركيب کیب کلیدبخش غيرتكراري + کلید

صفحه 139:
كد رابطه بين موجوديتها كليه فيلدهايي كه وابسته به يك بخش از كليد تركيبى هستند. حذف مى شوند. براي مثال نام كالا در قلم صورتحساب فقط وابسته به كد كالاست اما تعداد هم وابسته به صورتخساب است هم.وابستف به ‎MIS‏ کدکالا + نام كالا + واحد + موجودي اول هر ماه هر قلم صورتحساب بايد براي خرید يك کالا باشد.

صفحه 140:
AY رابطه بين موجودیتها كلية فیلدهایی که ازطریق فيلدهاي دیگر قابل دسترسی یا محاسبه هستند. حذف مي كردند. به اين ترتيب مع كل از صورتحساب حذف مي گردد. قیه از قلم صورتحساب حذف مي شود. نام مأمور خريد كه از طريق كد مأمور خريد قابل مشترسين ست .«حذاف مين كردد. ‎Ky‏ أ

صفحه 141:

صفحه 142:
AY ‎Hl‏ چگونه مي توان رفتار را در زبانهاي برنامه سازي پیاده سازي نمود؟ ‎ ‏© رفتار شبکه اي است از حالات. ‏رویدادها موجب گذر بین حالات هستند. رفتار واکنش در مقابل رویداد است. © أ [00ها تبديل به كلاس باشعور مي شون ‎ ‏كلاسها علاوه بر [17©]1700! و صفتء يكسر: ‎eVent‏ دارند که در مقابل آنها واكنش مى

صفحه 143:
۳ MY ‏مدلسازي رفتاري‎ * واكنش ‎Object‏ در مقابل 6۱۸ 6۷ وابسته به کلاس نیست. ۴ اصولا شعور, واکنشی است در مقابل رویداد. يك انسان باشعور درمقابل رویدادها واکنش صحیح را انجام مي دهد. واکنش انسان با فراخواني يك متد صورت مي گیرد. 8 حال سوال ایتجاست. که چگونه ذر زنانهای برتاسة سازی رفتل ‎AT pl‏ ‎٩‏ يك 6 [۵0 | باشعور درمقابل 6۷6108 ها از خ واکنش نشان .می دهد.

صفحه 144:
مدلسازي رفتاری * این واکنش مر قالب فراغوانی بك مت ضورت عی گیرد: : ‏اصولاً رویدادها به دو دسته تقسیم مي شوند‎ ٩ يك دسته توسط سیستم مشخص مي شوند. دسته دیگر توسط برنامه نویس تولید مي شوند. مثال ( در زبان 601 : ‎event‏ > اناليکه سیستم : 5 اب اارفتردساي خم ‎etent‏

صفحه 145:
مدلسازی رفتاری * براي ‎PushButtona, Ju‏ را در نظر بگیرید. در مثال زیر براي يك ‎Command] tt PushBotton‏ ,|« 6۷6۳ های cul oad ate Object sl, MouseMove ,; Click : ‏واکنش بصورت دو تابع زیر مشخص گردیده است‎

صفحه 146:
AY مدلسازی رفتاری * واما در زبان ۷0 اين امکان وجود دارد که برنامه نویس خود وابسته به شرایط رويدادي را ایجاد یا در اصطلاح « ۵156 » نماید. ماقصنصطع؟ : تمامتاتاقووظ ا ۲ Constructor : Initialize * در ۷6 می توان آرایه را خالی گذاشت و بعد با 0 پر کرد. . زبان ۷5 را درنظر بگیرید که مي خواهیم كلاسي بنام 51:21 تعریف کنیم.

صفحه 147:
مدلسازی رفتاری ؟ ... به قسمی که اگر درهنگام ۳05/1 کردن مقدار ‎٩1861‏ پرشود. رویداد 6۳۳0۷۷ 0۷) اتفاق می افتد. لا براي اين منظورء در داخل کلاس 501 يك 6۷6۳۱6 بنام 8 00۷6۲۳۱0۷۷ تعریف می کنیم :

صفحه 148:
مدلسازی رفتاری * حال براي استفاده مي نویسیم :

صفحه 149:
كد مدلسازي رفتاري * در کد فوق چنانچه براي مثال /5ا51۰0 را اجرا کنیم. و 0۷6۳۲0۷۷ اتفاق بیفتده تابع مربوط به 6۲]101۷ 0۷ اجرامي شود. هنگام اجراي دستورالعمل ۱15/۱( تابع (ا5لا0 بواسطه پربودن .5361 ‎sky! |, RaiseEvent Overflow) wis .. RaiseEvent‏ نماید) و همین امر موجب مي شود تا تابع 951_0۷6۳۲10۷ فعال شو * در واقع 51_00۷6۲]0۷۷ موجب مي شود که واکنش شيء 1 درمقابل رویداد 0۷6۲01 مشخص کرت براي 92 نیز به همین ترتیب. ‎Ml‏ حال له ایتجاست که چگونه درهتگام مدلسازي بتوانیم این رویدادها و واکنش درمقابل

صفحه 150:
AY مدلسازي رفتاري براي اين منظورء از دياكرامهاي توالي استفاده مي شود. © هر رویداد درواقع يك فراخوانی است که به يك 66 [00 با کلاس »6 ز00 وارد مي شود و واکنش 00[661 متدي است که فراخواني مي گردد. © براي مثال : در 1301310 560۱16۳066 شکل ص 464کتاب ؛ ) ‏بنام « بیرون محوطه » از جنس « چشم الكتريکي‎ cl Obj a ‏نزديك شدن اتومبیل را تشخیص مي دهد.‎ بلافاصله در داخل متد « نزديك شدن » از اين 00 (0)نزديك شدن‌بیرون محوطه) که از پورت «چشم الكتريكي» یکسره درحال خواندن مقدار پورت مي

صفحه 151:
AY مدلسازي رفتاری .. و متد (()تشخیص اتومبیل.دروازه ورودي) را فراخواني مي کند. در داخل متد. تشخیص اتومبیل بلافاصله متد (0تشخیص کارت.کارتخوان) فراخواني مي شود. این متد در داخل يك حلفه پورت مربوط به کارتخوان را آنقدر می خواند تا اينکه عددي که نشانگر تایید کارت توسط کارتخوان است در این پورت ظاهرشود. حال این متد به فراخواننده خود يعني «تشخیص انوم مي کند و بلافاصله متد « باز شدن در» از شيء فراخواني مي گردد.

صفحه 152:
AY مدلسازي رفتاری زيرا كه شيء «در» در ارتباط با يورت مربوط به «در» قرارداردو اين تابع در يورت مربوط به « در» هر عددي را قرارمی دهد که موجب می شود دستگاه مربوطه فعال گردد و درب ورودي باز شود. 9 به این ترتیب کار در قسمت اول خانمه مي یابد. با دورشدن از دروازه. تابع دورشدن از دروازه از شيء داخل محوطه موقعیت را تشخیمن داده و عملیات مطایق-دیاگرام فوق ادانه مب بان همانطور که می دانیده وازدشدن رویداد به ا* موجب تغییر حالت آنها مي گردد. در اینجا دو رویداد به « شیء دروازه » وارد می شوند.

صفحه 153:
مدلسازی رفتاري رویداد‌های ورودی به ظ درواژه © : دروازه : دروازه

صفحه 154:
مدلسازی رفتاری ۶ در مورد 5121 : با اجراي 010519 جنانجه شرط [|الا؟ ‎[Stack is‏ برقرارباشد. تابع ‎٩1 ۷‏ که درواقع 51 همان ۱۷۷5021 است. فعال مي بنابراین در اینجا : Push = ‏رویداد‎ ! [ Stack is full] = bs! RaiseOverflow = ‏رخداد‎ - ‏رمقابل رخداد‎ 8 > SII

صفحه 155:
مدلسازی رفتاری حال دوباه مثال قبل را در نظر بگیرید: مدل رفتاري براي كلاس دروازه: با استخراج اين كلاس از داخل دياكرام توالي متفتجصی:شده: است: فوررو یذ موخت: و تغییر: خالل گردیفه: لته

صفحه 156:
مدلسازی رفتاری ‎٩‏ شكل صفحه قبل را در نظر ب * رویداد تشخیص اتومبیل موجب شده که این کلاس از حالت بیکار به حالت « صدور مجوز» وارقشوق: لا در اين حالت سه فعاليت مشخص گردیده اند: ۷ 017 (به مفهوم « با ورود به حالت ») * 100( به مفهوم « در داخل حالت ») 0۳ ( به مفهوم « خروج از حالت 1 اینها سه لفت كليدي كليدي در رشنال رز یف 9316 می توان آنها باشند و هنكام تعر ‎Am‏

صفحه 157:
AY مدلسازي رفتاری با ۴0۷۳۷ 006 ؛ فعالیت فرمان کنترل کارت انجام مي شود. اگر به دیاگرام توالی توجه کنید. در داخل متد تشخیص اتومبیل بلافاصله متد 0 تشخیص کارت.کارتخوان » فراخواني مي گردد. این فراخواني بصورت فرما کنترل کارت : ۴۲۱۲۲۷ 60۳۱ مشخص گردیده است. مسلهاً دراینجا مي بایست در «انتظار پاسخ» از دستگاه کارتخوان بمانیم این انتظار در دو حالت صورت مي گیرد و به صورت انتظار پا درداخل حالت مشخص شده است.

صفحه 158:
AY مدلسازي رفتاری ۵ اگر توجه کنید مي بینید که : در دياگرام توالي, فقط حالات مثبت درنظر گرفته مي شود. در صورتیکه در دیاگرام حالت تمام شرایط درنظر گرفته مي شود. براي مثال : در حالت صدور مجوز ورود؛ چنانچه کارت نامعتبر باشد. زنگ خطر 8 بصدا درآورده مي شود. در اینجا دایره سیاه. نقطه شروع را مشخص مي کند. براي ‎WIT ch‏ ممکن است در دياگرامهاي توالي متفاوت. حالت مختلف ایجادشود که مي بایست همگي آنها نمایید و از نقطه شروع به حالت ابتدايي دیاگرام واردشوید.

صفحه 159:
AY مدلسازي رفتاری ل با توجه به دیاگرام ص 466 کتاب شکل 14-4 مشاهده می نمایید که : ‎gS whit js‏ کتاب در وضعیت ظ در فقسته :6 قرازدازد.با رویناه ‎borrow‏ (تقاضاي امانت). ‎COPY) Cus aku‏ ) در حالت «در امانت» قرارمي گیرد و بلافاصله نسخه تتا از شيء کتاب در خواست مي کنذ که این نسخه را جزو تعذاد نسخه"های درامانت قرارذهد: ۱ 6 ترجه داشته باشید که از کتاب مهندسی تر آفزار ‎(gS)‏ سگرن است:هر کتابقانه موجوه باشد: ذر اینجا شیم کتاب. شاخص کتاب مهتذسی نرم افزار وونی وک تاش حوفت كتاب است كه بطور فيزيكي در كتابخانه موجود ‎

صفحه 160:
بر روي خط واصل. فعاليتي است که موجب مي شود نسخه کتاب از حالن در قفسه » به حالت « در امانت » واردشود. لآ فعالیت؛ 0001۰50۲۲۵۷۷ است. معمولاً در حالت كلي برروي خطوط ارتباطي د: دیاگرام حالت. 6۷61۱6 و درصورت وجود. الانأألاأ و در صورت وجود شرایط؛ 1100 قرارمی گیرد.

صفحه 161:
۳ MY ‏مدلسازی رفتاری‎ | در دیاگرام توالی که در شکل 1-4 از فصل 1 کتاب ص 384 مشخص شده. فرم سفارش ‎<orderformp‏ با پيام 05/10۷۷ به نمایش درمي آید ‎(orderform.show)‏ . این رویداد موجب مى شود كه 0۳06۲۲0۳۲۲ در حالت دریافت مشخصات مشتري. یافتن مشخصات در پرونده مشتریان ‎(CustomerFind(Cno))‏ 5 سرانجام درج جزئیات پرونده سفارش قرارگیرد. شيء 0۲06۳ پس از اینکه جزئیات کلی سفا پرونده سفارش درج نمود. تابع 061/۲681 ۲ فراخوانی می کند.

صفحه 162:
مدلسازی رفتاری بدين ترتيب دو رويداد به اين كلاس وارد مي شوند. 7 يكي تقاضاي نمايش (/ل051101 ) ل ديكري تقاضاي دريافت جزئيات قلم سفارش (41616165/]© 00 ) 5 رويداد دومي است كه موجب تغييرحالت اين كلاس مي گردد. بنابراین بصورت زیر دو ‎fee,‏ متخصن رم ی شوند: _ Orderform : TOrderform ShowQ | GetArticle (Article

صفحه 163:
كد مدلسازي رفتاري دياكرام حالت يا 01301311 56366 آن بدينصورت خواهدبود : 0 مک« تایید سناش ۱ 30000 و +

صفحه 164:
AY Component View ‎ols Component view ,» 4‏ برنامه مشخص مي شوند. ‎ ‏1 بدین ترتیب که مشخص مي کنیم يك پروژه از چه فايلهايي تشکیل شده ‏ات ‏براي مثال : " زبان ياسكال را در نظر بكيريد. ‏يك پروژه ([01) پاسکال از تعدادي 01لا باضافه يك ۲ ۷/۵۱ تشکیل می شود. ‏متمولاً براق نهر كاربر يك برنامه مستقل نضب

صفحه 165:
كد Component View | برنامه ها در اینجا مجزا هستند. هر ‎Project eh 29.) plas‏ برای نمونه « در سیستم کارت ساعت » سه زیرسیستم : ‎Guard Modules‏ (پیمانه نگهباني) ‎sl.) Employment Modules‏ 2358( ‎Modules 4‏ ۶۱۵۱۵۷5 (پیمانه واحدهاي کارمند ‎ ‏مشخص شده است. براي ۷۵۵۷16 ۲۳۱۵۱۵۱۲۳۵۲ ۰ پیه به شکل صفحه بعد مشخص مي گردند. ‏سمانه ها را می توانید درص 256 کتاب

صفحه 166:
كد Component View ل ما در اصل فايلهاي برنامه را مشخص مي کنیم. در هر فایل, ‎COMponent eb‏ 4« عنوان « برنامه اصلي » مشخص مي شود. شکل برنامه اصلي بدین صورت است : " قطعه معمولي به این صورت

صفحه 167:
AY _ Component View © View | 2516 ها قطعاتي هستند که بصورت 8 ها قطناتى هستند که تضورت یک 166100 به موازات ‎jail‏ زات برنامه | به اجرا در مي آیند. در اين مرحله هر قطعه يك فایل برنامه مي باشد. | براي آن مي بایست ‎Vol‏ زبان برنامه سازي را مشخص نمود. 1 براي نمونه. براي سیستم « ثبت سفارش » : لا همانگونه که در کتاب مشخص شد. يك ]۱00/۱6 بنام 05۷/56۲۲۱ 0۲06۲5۱۱) مشخص کرد با ‎click‏ روي آن» يك فرم باز مي شود. داخل آن مي توانید زبان برنامه سازي را

صفحه 168:
AY Component View * براي مثال آاگر زبان برنامه نويسي را ۷8 انتخاب کنید. تحت گزینه اي بنام 6 لیست تمامي کلاسها نمایان مي گردد. با ‎8٩_11‏ بر روي هر کلاس, مي توانید آن را به ۰۵55/9 60۳۱۵0۲6۳۴ كنيد 4 در اصل برنامه شیء گرا به ما می گوید که ‎Module jo‏ قطعه) شامل تعدادي کلاس است. براي هر قطعه كلاسهايي را انتخاب مي کنیم کل ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر باشند. 1 براي مثال. « پیمانه امور آموزش » داراي أ ©[0هابي است كه بسیار یکدیگر را فراخوا

صفحه 169:
MY Component View ‏يكد يكن اسك‎ " براي مثال, در « سيستم آموزش» قطعه ثبت نام شامل کلیه كلاسهايي است که که هر ارتباط هگاتنگ براق عمل ثبت :نام هستيدة [ بعداز اينکه به کلیه قطعه هاء کلاسها تخصیص شد. مرحله ‎Engineering‏ ۳0۲۷۷۵۲ یا مهندسی روبه جاد تولید کد از مدل آغاز مي شود. ۱ توجه كنيد بايد كليه كلاسهاء متدها فیلدها كلاسء بارامترهاي ورودي و خروجي متدها قب به زبان فارسى كاملاً توضيح داده شده باشد.

صفحه 170:
كد Component View ل براي مثال : ‎CLICK G95 oss)» Hb ub Order ply 05 SI‏ كرده و شرحي براي كلاس بنویسید. "براي هر ]۵۲100 (فیلد کلاس) مثل ۱10۲۵6۲ یا تاریخ توضيح داده باشید. لا تمام این ‎Comment‏ ها درهنگام ‎Generation‏ ‏مثلاً ۷5 گنجانده مي شوند. براي تولید کد. از منوي ۲0015 گزینه 2 سپس گزینه 0006 00316 ,| ‎bel‏ ‎eG‏ " به این ترتیب سیستم شروع به تولید کد

صفحه 171:

صفحه 172:
به پایان آمد اين دفتر کار ما نیست شناسابيي راز کل سرع .۰ ۳۹ ‎CTA‏ کر ما نیست ‎So PR‏ 3 ۳ 4 كار ما نيست شناسايي راز كل سرخ .. 7 5 کار ما نیست شناسايي راز گل سرخ ... Beene ye roel rs 2 ۳ i=) <= 1 5 جد /

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان