علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد

mavad_va_khadamat_ketabkhane

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد”

مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد

اسلاید 1: مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان بی سواد نام رشته : کتابداری و اطلاع رسانی تعداد واحد : 2 عنوان کتاب : مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد مولفان : فرزانه فرزین- ملیحه نیک کار ویراستار علمی : حمید دلیلی ناشر : دانشگاه پیام نور سال نشر : 1380 تهیه کننده اسلاید : حمید دلیلی، مرداد 1385

اسلاید 2: جایگاه درساین درس از دروس اختصاصی دوره کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی بوده و به میزان یک واحد نظری و یک واحد عملی ارائه شده است.

اسلاید 3: فصل اول : مفاهيم و تعاريففهرست :آموزش بزرگسالانآموزش رسمی و غیررسمیآموزش مداومسوادآموزی سوادباسوادنیمه با سوادنوسواد

اسلاید 4: هدف مرحله ایآشنایی با مفاهیم و اصطلاحات آموزش بزرگسالان

اسلاید 5: هدف های رفتاریتعریف آموزش بزرگسالانآشنایی با برنامه های آموزشی بزرگسالانآشنایی با ویژگی های آموزش بزرگسالانیادگیری مفهوم تعریف آموزش رسمی، غیررسمی و مداوم تعریف سواد، باسواد، باسواد تابعی، نیمه باسواد و نوسواد

اسلاید 6: تعریف آموزش بزرگسالانجبران آموزش پایهمکمل آموزش حرفه ای یا مقدماتیادامه تحصیل در سطوح بالاتر

اسلاید 7: تعریف آموزش بزرگسالانتعريف بزرگسالان بر اساس همايش بين المللي السينور (1949)فرايندي است كه بر اساس آن افرادي كه ديگر به آموزشگاهها نمي روند و برنامه تمام وقتي را دنبال نمي كنند، آگاهانه عهده دار فعاليتهاي مستمر و سازمان يافته اي به منظور تغيير در اطلاعات، دانش، درك و يا مهارتها، گرايش و نگرش و يا شناخت و حل مسائل شخصي و يا محلي خويش مي گردند.

اسلاید 8: تعریف آموزش بزرگسالانتعريف بزرگسالان بر اساس همايش عمومي يونسكو (1976)مجموعه فرايندهاي آموزشي منظم، با هر محتوا، سطح و روشي كه باشد، خواه رسمي يا طور ديگر؛ خواه اين فرايندها آموزش مقدماتي در مدارس، در مدارس عالي، در دانشگاهها و نيز در دوره هاي كارآموزي را تداوم بخشد يا جانشين آن شود؛ بطوري كه به وسيله آن افرادي كه از نظر جامعه خويش بالغ تلقي مي شوند بتوانند تواناييهاي خود را افزايش دهند.

اسلاید 9: تعریف دیگر آموزش بزرگسالانآموزش بزرگسالان فرایندی است سازمان یافته به منظور ایجاد آگاهی، شناخت و مهارت در بزرگسالان تا بتوانند در جهت تکامل و تعالی حرکت کنند و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی- مشارکت فعالانه داشته باشند (عیسی ابراهیم زاده)

اسلاید 10: برنامه های آموزشی بزرگسالانسوادآموزی (آموزش خواندن و نوشتن ریاضیات پایه) آموزش فنی و حرفه ایآموزش در زمینه بهداشت، رفاه و زندگی خانوادگیآموزش سیاسی، اجتماعی، مذهبی و ایدئولوژیآموزش برای ارضای نیازهای روحی، سرگرمی و فعالیتهایی که به رشد خلاقیت افراد و تلطیف عواطف و احساسات آنها بیانجامد مانند هنر، ادبیات و ...

اسلاید 11: مفهوم آموزش بزرگسالان در کشورهای توسعه یافتهدر کشورهای توسعه یافته آموزش بزرگسالان آموزشی است که به افراد بالاتر از 24 سال بطور رسمی و بعد از 24 سال بطور غیررسمی می شود.

اسلاید 12: مفهوم آموزش بزرگسالان در کشورهای در حال توسعهمفهوم آموزش بزرگسالان در کشورهای در حال توسعه با مفهوم متداول آن در کشورهای توسعه یافته بسیار متفاوت است. مفهوم آموزش بزرگسالان در کشورهای در حال توسعه به غلط تنها سوادآموزی و آموزش های پایه بزرگسالان تلقی می شود.

اسلاید 13: آموزش رسمینوعی از تربیت که دارای شکل معین و قراردادی است و دارای نظام، قوانین، مقررات، برنامه، روش، محتوا، زمان و مکان و هدف مشخص و از پیش تعیین شده است تربیت رسمی نامیده می شود.

اسلاید 14: آموزش غیررسمیهرگونه فعالیت آموزشی منظم و سازمان یافته که خارج از چارچوب نظام رسمی برای دادن انواع فرصتهای یادگیری به گروه های خاص افراد – کودکان و بزرگسالان صورت می گیرد (کومبز)

اسلاید 15: آموزش مداومدر نظام آموزش غیررسمی، آموزش سراسر زندگی انسان را در بر می گیرد و به طور دائم با تاروپود جامعه پیوند می خورد بطوری که مفهوم تازه ای از آموزش به نام «آموزش مداوم» را مطرح می سازد. آموزش مداوم در یک جامعه به بزرگسالان فرصتی دوباره می دهد تا مهارت های جدید کسب کنند و به گسترش توانایی های خود بپردازند.

اسلاید 16: مفهوم آموزش مداومآموزش مادام العمر نظام آموزشی خاصی نیست، بلکه اصلی است که طرح جامع آموزش بر مبنای آن ایجاد شده و بنابراین باید زمینه پیشرفت و توسعه هر یک از اجزای تشکیل دهنده نظام باشد (ژان توما. مسائل جهانی آموزش و پرورش) .

اسلاید 17: سواد آموزیاگر سواد آموزی را آموزش خواندن و نوشتن به زبانی که فرد تکلم می کند و ریاضیات مقدماتی تعبیر کنیم، مفهوم گسترده آموزش بزرگسالان تنها یک بعد آن محسوب می شود.

اسلاید 18: سوادکمیسیون کارشناسان سازمان ملل متحد 1948 سواد را چنین تعریف کرد : سواد عبارت است از توانایی خواندن و نوشتن نامه ای ساده به هر زبانی که شخص تکلم می کند (عیسی ابراهیم زاده)

اسلاید 19: باسوادطبق تعریف یونسکو (1978) باسواد کسی است که توان درک خواندن و نوشتن جملات یا عبارات ساده و مورد نیاز زندگی روزمره را دارد (اجنتا لیند و آنتون جانستون)

اسلاید 20: مفهوم سواد آموزی پایهمفهوم سواد آموزی پایه به منزله اولین قدم برای تحقق هرچه بیشتر سوادآموزی تابعی و فراگیری مهارتهای کاربردی است.

اسلاید 21: تعریف باسواد تابعی (یونسکو، 1978) : با سواد تابعی شخصی است که پس از کسب مهارتها و معلومات اساسی بتواند در کلیه فعالیت های اجتماعی که مستلزم سواد است به نحو موثری شرکت جوید و با استفاده از توانایی های خواندن و نوشتن و حساب کردن برای رشد خود و توسعه جامعه اش گام بردارد. به عبارت دقیقتر سواد آموزی (تابعی) خود تابعی از تغییرات محیطی و زمینه های فکری هر جامعه در زمانهای مختلف است. (اجنتا لیند و آنتون جانستون. سواد آموزی بزرگسالان در جهان سوم)

اسلاید 22: مشخصه سواد آموزی تابعیتاکید اصلی سوادآموزی تابعی در گسترش توانایی فرد برای اجرای نقش مفید و موثر در جامعه است.

اسلاید 23: نیمه باسوادشخصی است که توانایی درک چند کلمه ساده و نوشتن نام خود و حساب کردن چند عدد ساده را دارد. به عبارت دیگر، نیمه باسواد فردی است که سواد آموزی پایه را شروع ولی نیمه تمام رها کرده است (اجنتا لیند و آنتون جانستون. سواد آموزی بزرگسالان در جهان سوم)

اسلاید 24: شبه باسوادطبق تعریف کمیسیون سازمان ملل متحد 1951 کسی که فقط خواندن بداند شبه باسواد و نیمه باسواد شناخته می شود.

اسلاید 25: نوسوادافرادی که فقط دوره سواد آموزی پایه را به پایان برسانند نوسواد خوانده می شوند.

اسلاید 26: فصل دوم : ديدگاه تاريخي سواد آموزي بزرگسالانفهرست :تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهانتاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در ایرانفعالیت های سوادآموزی قبل از انقلابفعالیت های سوادآموزی بعد از انقلابنهضت سوادآموزی

اسلاید 27: هدف مرحله ایآشنایی با دیدگاه تاریخی سوادآموزی بزرگسالان در جهان و ایران

اسلاید 28: هدف های رفتاریآشنایی با تاریخچه سوادآموزیآشنایی با کنفرانس های آموزش بزرگسالانشناخت فعالیت های سوادآموزیشناخت برنامه آموزش سالمندانبیان تعلیمات اساسی، نهضت سوادآموزی و ...

اسلاید 29: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهاندر طول هزاران سال سواد خواندن و نوشتن در انحصارافراد خاص از جمله کاتبان و یا نخبگان بوده است. «از زمان های قبل از دوران باستان یونان تا قرون وسطی شکل عمده فعالیت خواندن و نوشتن را آشکارا باید با عنوان ”سوادمذهبی“ نامگذاری کرد».(دانیل.ا.واگنر، سوادآموزی و تحقیقات گذشته،حال و آینده)

اسلاید 30: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهاناولین کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان در سال 1929 با شرکت نمایندگان اروپایی در دانشگاه کمبریچ لندن تشکیل شد.

اسلاید 31: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان درجهانیونسکو 1949 اولین کنفرانس رسمی بین المللی آموزش بزرگسالان را در شهر السینور دانمارک ترتیب داد. این کنفرانس بر روی دو موضوع تاکید داشت : نیاز به عدالت اجتماعی توازن و هماهنگی بین المللی

اسلاید 32: تاریخچه سوادآموزی در جهانیازده سال بعد یعنی در سال 1960 اجلاس مونترال برگزار شد. این اجلاس به لحاظ لزوم ایجاد تغییر در شیوه زندگی و نفوذ وسایل ارتباط جمعی و بخصوص تلویزیون موضوع بحث خود را «آموزش بزرگسالان در دنیای متغیر» قرار داد.

اسلاید 33: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهانبحث اصلی کنفرانس بین المللی وزیران آموزش و پرورش جهان در تهران سال 1344 سواد آموزی تابعی بوده است.

اسلاید 34: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهاناز موارد مهم مورد تاکید کنفرانس توکیو 1972 آموزش مداوم بود.

اسلاید 35: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهانسمپوزیوم بین المللی سوادآموزی تخت جمشید در دهمین سالگرد کنفرانس تهران در سال 1975 به منظور ارزیابی نتایچ فعالیت های سوادآموزی در دهه گذشته تشکیل شد و منجر به قطعنامه تخت جمشید گردید. در این قطعنامه تصریح گردید که سوادآموزی فقط فرایند یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن و حساب کردن نیست بلکه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل اوست.

اسلاید 36: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهان در سال 1985 کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان در پاریس برگزار شد. در این کنفرانس آموزش بزرگسالان منبع فعالی در خدمت محرومان توصیف شد. شرکت کنندگان در این کنفرانس اغلب سازمان های پناهندگان و آزادی بخش بودند.

اسلاید 37: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهاناز نتايج مهم اين كنفرانس اين بود كه حق آموختن شامل حق خواندن و نوشتن، حق پرستش و تفكر كردن، حق تجسم و خلق كردن، حق شناخت محيط خود و تدوين تاريخ، حق دسترسي به منابع آموزشي و ... به مواد حقوق بشر افزوده شود.

اسلاید 38: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهانكنفرانس بين المللي آموزش براي همه (1990) در جامتين تايلندبيانيه اين كنفرانس : آموزش بزرگسالان بخش ناگسستني برنامه هاي آموزش پايه به شمار آمد و اعلام شد كه براي جلوگيري از رشد بيسوادي لازم است اين رشد را از هر دو ورودي آن كنترل كنيم يعني از يك سو به آموزش بزرگسالان بي سواد بپردازيم و از سوي ديگر آموزش پايه را براي كودكان تعميم دهيم تا از پيوستن آنها در بزرگسالي به جرگه بي سوادان ممانعت كرده باشيم.

اسلاید 39: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در جهانسال 1990 به عنوان سال جهاني سواد آموزي دهه 1990 تا 2000 به عنوان دهه بي سوادي از سوي يونسكو اعلام شد.

اسلاید 40: تاريخچه سوادآموزي بزرگسالان در جهانبرنامه میان مدت یونسکو در زمینه آموزش شامل دو محور اصلی به شرح زیر است:1- تقویت آموزش پایه برای همه2- بازسازی نظام های آموزشی برای تطبیق آنها با نیازهای قرن بیست و یکم و بهبود کیفی و مناسب آموزش پایه با زمان.

اسلاید 41: تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان در ايرانالف: فعاليت هاي سواد آموزي قبل از انقلاب اسلاميب: فعاليت هاي سواد آموزي بعد از انقلاب اسلامي

اسلاید 42: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی* تعلیمات اکابر و آموزش سالمندان*تعلیمات اساسی و آموزش بزرگسالان*کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی*طرح مبارزه با بی سوادی به صورت یک برنامه جهاد ملی از سال 1315 تا 1357

اسلاید 43: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیاولين اقدام رسمي براي آموزش بزرگسالان و مبارزه با بي سوادي ‹تعليمات اكابر› بود كه بين سالهاي 1315 تا 1320 اجرا شد.

اسلاید 44: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیعلل اصلي عدم موفقيت برنامه تعليمات اكابرالف: اعمال زور و اجبار براي شركت در كلاسها كه اين باعث نوعي واكنش منفي در افراد مي شدب: تخصيص اعتبار بر مبناي فعاليت هاي كلاسهاي اكابر و تعداد افراد شركت كننده در كلاسها بود كه باعث ارائه آمارهاي خلاف واقع شد.

اسلاید 45: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیآموزش سالمندان (1322):جذب بي سوادان به كلاسهاي شبانه با تشويق به جاي اجبار و اكراه نخستين گام در راد تغيير بنياد فلسفه آموزش بزرگسالان بود.

اسلاید 46: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیعلل عدم موفقيت بنياد خاور نزديك (1328)الف: هزينه هاي تحميلي بر بودجه كشورب: اشاعه غيرمستقيم فرهنگ غربي

اسلاید 47: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیتعليمات اساسي (1332- 1340) : يونسكو اشاعه دهنده اين فكر بود كه در مناطق روستايي اجرا شود.

اسلاید 48: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیعلل عدم موفقيت تعليمات اساسي :الف: عدم تناسب محتواي برنامه ها با ويژگيهاي روستاييانب: هزينه سنگين در اجراي آن

اسلاید 49: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیآموزش بزرگسالان:در برنامه آموزش بزرگسالان مقرر شد وزارتخانه هايي نظير كار، كشاورزي، فرهنگ، جنگ و سازمان هايي كه با بزرگسالان بيسواد سروكار دارند در برنامه هاي سوادآموزي مشاركت كنند و نيز كتابهايي به نام ‹همه باسواد شويم› براي تدريس آنها تهيه گرديد.

اسلاید 50: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیسپاه دانش و كميته پيكار با بيسوادي (1343):اقدامات طرح فوق براي جلب بيسوادان به كلاسهاي مبارزه با بيسوادي:- استفاده از راديو و تلويزيون و مطبوعات- تطبيق ساعات كلاسها با اوقات فراغت اشخاص- كمك در نگهداري فرزندان مادران- ملزم كردن كاركنان بيسواد دولت به شركت در كلاسها- ...

اسلاید 51: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیآموزش بزرگسالان:در برنامه آموزش بزرگسالان مقرر شد وزارتخانه هايي نظير كار، كشاورزي، فرهنگ، جنگ و سازمان هايي كه با بزرگسالان بيسواد سروكار دارند در برنامه هاي سوادآموزي مشاركت كنند و نيز كتابهايي به نام ‹همه باسواد شويم› براي تدريس آنها تهيه گرديد.

اسلاید 52: فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامیطرح مبارزه با بي سواديمقرر شد طرح مبارزه با بي سوادي به صورت يك برنامه جهاد ملي درآيد و در طول يازده سال يعني تا سال 1366 بي سوادي از جامعه رخت بربندد. اين برنامه تا پايان نيمه اول سال 1357 ادامه يافت.

اسلاید 53: فعالیت های سواد آموزی بعد از انقلاب اسلامینهضت سواد آموزیبعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هفتم دی ماه 1358 با پیام رهبر انقلاب فعالیت های سوادآموزی با عنوان «نهضت سواد آموزی» مبتنی بر اصل بسیج عمومی برای مبارزه با بی سوادی و ترویج فرهنگ مستقل آغاز به کار کرد.

اسلاید 54: نهضت سواد آموزیدر طرح نهضت سوادآموزی آموزش سواد در چهار دوره صورت می گیرد که هر دوره در مدت زمانی خاص و در مجموع بین 2 الی 3 سال به طول می انجامد. این دوره ها عبارتند از : دوره مقدماتیدوره تکمیلیدوره پایانیدوره پنجم

اسلاید 55: دوره مقدماتیاین دوره اولین دوره تحصیلی بزرگسالان است که در آن سوادآموزان با شناخت کافی که نسبت به حروف الفبای فارسی و نحوه کاربرد آنها در کلمات پیدا می کنند باید به راحتی از عهده خواندن و نوشتن متون ساده فارسی نظیر روزنامه ها و مجلات برآیند و همچنین ریاضیات را در سطحی که پاسخگوی نیاز روزانه آنها باشد.

اسلاید 56: دوره تکمیلیدوره تکمیلی دومین دوره تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی است که در آن سوادآموزان خواندن و نوشتن کلمات و متون ساده فارسی و همچنین قرآن مجید را می آموزند. در این دوره انجام محاسبات ریاضی نیز تعلیم داده می شود.

اسلاید 57: دوره پایانیدوره پایانی سومین دوره تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی است که سوادآموزان می توانند علاوه بر تثبیت آموخته های خود پس از کسب مهارت های لازم و موفقیت در مواد امتحانی آن برای شرکت در پایه پنجم نظام رسمی آموزشی کشور مهیا شوند.

اسلاید 58: دوره پنجمدوره پنجم، چهارمین دوره تحصیلی سازمان نهضت سواد آموزی محسوب می شود که در آن سوادآموزان مانند دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی آموزش و پرورش تحصیل می کنند و می توانند با شرکت در امتحانات نهایی این وزارتخانه به مقاطع بالاتر تحصیلی ارتقا یابند.

اسلاید 59: اهداف نهضت سواد آموزیزیر پوشش قراردادن کودکان لازم التعلیم در روستاهای فاقد مدرسهزیر پوشش قرار دادن روستاییان و عشایر بی سواد زیر پوشش قرار دادن کارگران بی سواد کارخانه ها و کارگاه های دولتی و غیردولتی، سربازان وظیفه بی سواد، کارکنان بی سواد، ادارات و نهادهای انقلابی، زندانیان بی سوادو بالاخره کلیه افرادی که از نعمت سواد محروم هستند.

اسلاید 60: عوامل موثر در عدم توفيق كامل نهضت سوادآموزيعوامل برون سازمانيعوامل درون سازماني

اسلاید 61: عوامل موثر در عدم توفيق كامل نهضت سوادآموزيالف: عوامل برون سازماني1. نرخ بالا و فزاينده رشد جمعيت2. مشكل كودكان بازمانده از تحصيل3. كمبودهاي اقتصادي4. بي تفاوتي بخشي از افراد جامعه5. بي سوادان مانده از قبل

اسلاید 62: عوامل موثر در عدم توفيق كامل نهضت سوادآموزيب: عوامل درون سازماني1. نداشتن تشكيلات منسجم بخصوص در سالهاي اول كار نهضت سواد آموزي2. نداشتن برنامه جامع و حساب شده3. كمبود نيروي فكري در درون نهاد سوادآموزي4. نداشتن سرپرست دائم در سالهاي اول انقلاب كه بهترين فرصت براي اجراي طرح ضربتي به حساب مي آمد

اسلاید 63: عوامل موثر در عدم توفيق كامل نهضت سوادآموزيادامه عوامل درون سازماني5. نبودن امكانات كافي6. نبودن تبليغات كافي7. فقدان مواد مفيد خواندني8. محتواي ضعيف و نامناسب مواد خواندني9. بازگشت به بي سوادي به علت نداشتن آموزش عميق

اسلاید 64: فصل سوم : شناخت جامعه نوسوادفهرست :جمعیت نوسواد شهرنشین، روستانشین و کوچ نشینتفاوت های موجود میان جمعیت شهری و روستایی تفاوت های موجود در میان کشور ما شناخت انگیزه های فردی برای سوادآموزیشرایط و محیط زندگی سوادآموزانگنگرش بی سوادان به تعلیم و تربیتشیوه های جذب بی سوادان در برنامه های سواد آموزی

اسلاید 65: هدف مرحله ایشناخت جامعه نوسوادان اعم از شهری، روستایی و کوچ نشینآشنایی با تفاوت های جامعه نوسوادان در جهان

اسلاید 66: هدف های رفتاریشناخت عوامل موثر در تداوم بی سوادیراه های مبارزه با بی سوادییادگیری شیوه های مناسب آموزش کوچ نشینان و روستاییانآشنایی با تفاوت های جامعه شهری و روستاییآشنایی با نیازهای آموزش افراد نوسوادشناخت عوامل موثر در ایجاد انگیزه و تشویق و جذب بی سوادان

اسلاید 67: جمعیت کوچ نشینکوچ نشینان به گروه های اجتماعی- حرفه ای و یا اقلیت هایی گفته می شود که در گروه های قبیله ای کوچک و بزرگ در جستجوی وسایل معاش در درون اجتماع، یک ملت یا در سراسر مرزهای بین المللی به مسافرت و مهاجرت می پردازند.

اسلاید 68: تفاوت های موجود میان جمعیت شهری و روستاییخانواده روستایی یک واحد تولید و مصرف استاقتصاد اجتماع روستایی بر مبنای اقتصاد دهقانی استحس همیاری و تعاون در میان جوامع روستایی بیشتر از جوامع شهری استدر مقایسه با جوامع شهری، اجتماعات روستایی فرهنگی ایستا و راکد دارندپایبندی به فرهنگ های سنتی در جوامع روستایی بسیاری بیشتر از جوامع شهری است

اسلاید 69: نرخ بی سوادینرخ بی سوادی در کشورهای در حال رشد نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست. بر اساس آمار مستند در سال 1985 حدود 98 درصد بی سوادان جهان در کشورهای در حال رشد سکونت داشته اند که 666 میلیون نفر آنها در آسیا، 162 میلیون نفر در آفریقا، 44 میلیون نفر در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب بوده اند. همچنین 60 درصد بی سوادان را زنان تشکیل داده اند.

اسلاید 70: شناخت انگيزه هاي فردي براي سوادآموزي:فراهم كردن موقعيتي كه در آن سوادآموزان احساس نياز به سوادآموزي كنند، در ايجاد انگيزه اهميت زيادي دارد.

اسلاید 71: عوامل موثر در ایجاد انگیزه و تشویق و جذب بیسوادان در فعالیت های سوادآموزیشرایط و محیط زندگی سوادآموزاننگرش بی سوادان به تعلیم و تربیتشیوه های جذب بی سوادان در برنامه های سوادآموزی

اسلاید 72: فصل چهارم : اهداف، ویژگی ها و روش های آموزش بزرگسالانفهرست : اهداف آموزش بزرگسالانهدف های سوادآموزیویژگی های آموزش بزرگسالان انعطاف در زمان-انعطاف در مکان- انعطاف در سن- انعطاف در پذیرش-توام شدن آموزش و مسئولیت های شغلی ساختار تشکیلاتی آموزش بزرگسالان اهداف دولت در اجرای برنامه های سوادآموزی

اسلاید 73: ادامه فهرست روشهای آموزش بزرگسالانروشهای عمومیروشهای سوادآموزیسوادآموزی تابعثسود آموزی مبتنی بر آگاه سازیضرورت آموزش مداومروش های اختصاصی

اسلاید 74: هدف مرحله ایشناخت هدف های آموزش بزرگسالانآشنایی با ویژگی ها و ساختار تشکیلاتی آموزش بزرگسالان و اهداف دولت

اسلاید 75: هدف های رفتاریبیان نقش آموزش حرفه ایآشنایی با ویژگی های برنامه های آموزش بزرگسالانآشنایی با انواع ساختار تشکیلاتی و سازماندهی آموزش بزرگسالانآشنایی با روشهای عمومی آموزش بزرگسالانآشنایی با برنامه سوادآموزی تابعیبیان آموزش مداوم

اسلاید 76: اهداف آموزش بزرگسالانآنچه مسلم است اهداف آموزش بزرگسالان به طور کلی و هدف های سوادآموزی به طور اخص باید با اهداف کلی آموزش و پرورش و درنهایت، با هدف های آرمانی یک ملت، همسو و هماهنگ باشد.

اسلاید 77: هدف های سوادآموزیبرخی از هدف های خاص سواد آموزی عبارتند از :* فراهم کردن امکاناتی برای بزرگسالان در جهت کسب مهارت هایی که در طول دوران کودکی و جوانی از آن محروم بوده اند *ایجاد آگاهی سیاسی و افزایش توانایی و مهارت لازم *بالابردن اعتماد به نفس بزرگسالان از طریق افزایش آگاهی و دانش آنان *افزایش آگاهی شهروندان نسبت به حقوق، وظایف و مسئولیت های خود *کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی

اسلاید 78: ویژگی های آموزش بزرگسالانانعطاف در زمانانعطاف در مکانانعطاف در سنانعطاف در پذیرش توام شدن آموزش و مسئولیت های شغلی

اسلاید 79: ساختار تشکیلاتی آموزش بزرگسالان در اجرای برنامه های آموزش بزرگسالان به سه نوع ساختار تشکیلاتی می توان اشاره کرد: * تشکیلات دولتی متمرکز * تشکیلات دولتی غیرمتمرکز * تشکیلات غیردولتی غیرمتمرکز

اسلاید 80: تشکیلات دولتی متمرکزدر سازماندهی آموزش بزرگسالان به صورت تشکیلات دولتی متمرکز، دولت به تنهایی مسئولیت طراحی و اجرای برنامه های آموزش بزرگسالان را به عهده می گیرد.

اسلاید 81: تشکیلات دولتی غیرمتمرکزدر سازماندهی به صورت تشکیلات دولتی، غیرمتمرکز ساختار تشکیلاتی به نحوی طراحی می شود که دولت مرکزی بخش قابل توجهی از وظایف خود را به مقامات اداری منطقه ای و محلی تفویض می کند.

اسلاید 82: تشکیلات غیردولتی غیرمتمرکزدر تشکیلات غیردولتی غیرمتمرکز، سازماندهی توسط بخش خصوصی و گروه های داوطلب با حمایت و تشویق دولت صورت می گیرد.

اسلاید 83: روش های آموزش بزرگسالان- روش های عمومیشبه سوادآموزیسوادآموزی تابعیسوادآموزی مبتنی بر آگاه سازیآموزش مداوم و تکمیلی- روش های اختصاصیروش های برنامه ریزی درسی

اسلاید 84: روش های سوادآموزیدر این روش تلاش اصلی این است که اشخاص بی سواد با مهارت های خواندن و نوشتن و حساب کردن آشنا شوند و با یکدیگر ارتباط مکتوب برقرار کنند. در سالهای اخیر روش های سوادآموزی تابعی و سواد آموزی مبتنی بر آگاه سازی بیش از سایر روش ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

اسلاید 85: سواد آموزی تابعیسواد آموزی تابعی نوعی سواد آموزی است که با آموزش های تخصصی معمولا از نوع فنی ادغام شده است. این نوع سوادآموزی، که مستقیما با رشد و پیشرفت جامعه مربوط است در زمینه اولویت های اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرد و به صورت بخشی از برنامه های عمرانی طرح ریزی و اجرا می شود.

اسلاید 86: هدف سواد آموزی تابعیهدف سواد آموزی تابعی، آموزش کامل بزرگسالان بی سواد با توجه به نقش تولیدی و شهروندی آنان است (زهرا صباغیان).

اسلاید 87: اصول برنامه های سواد آموزی تابعی1- اصل تابعی بودن2- اصل انتخاب3- اصل مشارکت4- اصل ادغام5- اصل تداوم6- اصل همکاری7- اصل تنوع8- اصل فشردگی

اسلاید 88: هدف سواد آموزي تابعي : اصل تابعي بودن : اين نوع آموزش تابع اهداف جامعه است و با توجه به نيازهاي مشخص شركت كنندگان و برنامه هاي توسعه اقتصادي و سياسي جامعه انجام مي گيرد.

اسلاید 89: هدف سواد آموزي تابعي : اصل انتخاب : مواد و محتوا و روشهاي آموزش بايد منطبق با ويژگيهاي سوادآموزي مانند سن، جنس، موقعيت اجتماعي و اقتصادي حرفه و شغل آنها باشد، به طوري كه افراد يك كلاس تا حد ممكن از هر جهت هماهنگ و همگن باشند.

اسلاید 90: هدف سواد آموزي تابعي : اصل مشاركت : به معني مشاركت مستقيم بزرگسالان در برنامه هاي آموزشي از يك سو و از سوي ديگر مشاركت فعال سازمانهاي مختلف دولتي و خصوصي در برنامه ريزي آموزشي است.

اسلاید 91: هدف سواد آموزي تابعي : اصل ادغام : كليه فعاليت هاي سوادآموزي بايد بر اساس يك برنامه واحد و يكپارچه انجام گيرد. به نحوي كه مهارتهاي حرفه اي، اقتصادي و اجتماعي نيز همراه با مهارتهاي خواندن و نوشتن و حساب كردن آموزش داده شود و آموزشهاي نظري و عملي به صورت مكمل يكديگر مورد استفاده قرار گيرد.

اسلاید 92: هدف سواد آموزي تابعي : اصل تداوم : با توجه به اينكه سوادآموزي تابعي با آموزش مهارتهاي حرفه اي همراه است در واقع مرحله اي از آموزش مداوم محسوب مي شود.

اسلاید 93: هدف سواد آموزي تابعي : اصل همكاري : سوادآموزي تابعي با توجه به ماهيت و ويژگي هاي خود، به همكاري كليه سازمانها و بخش هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نيازمند است. اجراي برنامه هاي آموزش تابعي نمي تواند در اختيار سازمان واحدي باشد و براي آموزش افراد در زمينه هاي مختلف به كليه تخصص ها نياز است. بنابراين بايد از متخصصان سازمانها و منابع مالي مختلف دولتي و غيردولتي استفاده كرد.

اسلاید 94: هدف سواد آموزي تابعي : اصل تنوع : از آنجا كه سوادآموزي تابعي بر اساس ويژگي هاي مختلف فردي، اجتماعي، اقتصادي و حرفه اي بزرگسالان تنظيم مي شود بنابراين تنوع در برنامه هاي آموزشي با توجه به تفاوتهاي موجود در جامعه ضرورت دارد.

اسلاید 95: هدف سواد آموزي تابعي : اصل فشردگي : مطالب و محتواي برنامه هاي سوادآموزي تابعي در مدت زماني بسيار كوتاه ارائه مي شود و كوشش مي شود كه بزرگسالان بتوانند با صرف حداقل زمان دانش خود را تا حد امكان افزايش دهند.

اسلاید 96: سوادآموزی مبتنی بر آگاه سازی اساس شیوه فریر بحث درباره استعمار در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. او در روش خود راههای نابود کردن استعمار را به صورتی ملموس برای سوادآموزان مطرح می کند.

اسلاید 97: آموزش بزرگسالانروشهاي آموزش بزرگسالانروشهاي اختصاصيروشهاي عموميآموزشتدوين منابع درسيبرنامه ريزي درسي يا متون درسي

اسلاید 98: آموزش بزرگسالانروشهاي عموميآموزش مداومروشهاي سوادآموزيضرورت آموزش مداومضرورت فرهنگيضرورت اجتماعيضرورت اقتصادي

اسلاید 99: فصل پنجم : خواندنی های نوسوادان و مراکز تولید و نشر آنفهرست: مواد سوادآموزی برای نوسوادان معیارهای انتخاب سوادآموزیتناسب و گیرایی موضوعخوانا بودن متنمراکز تولید و نشر مواد سوادآموزی

اسلاید 100: هدف مرحله ایشناخت معیارهای تهیه و نگارش متون ویژه نوسوادان

اسلاید 101: هدف های رفتاریبیان معیارهای تهیه و نگارش متون ویژه نوسوادانشناخت نیازهای آموزشی نوسوادان در گروههای مختلفآشنایی با فرمول های تعیین سطح خوانایی آشنایی با اهداف یونسکو در مورد نوسوادانآشنایی با سازمانهای تولید و نشر مواد خواندنی نوسوادان

اسلاید 102: مواد سواد آموزی برای نوسوادان وقتی صحبت از سوادآموزی بزرگسالان می شود دو مقوله مهم و اساسی مورد بحث قرار می گیرد:یکی چگونگی جذب سوادآموزان در برنامه های سوادآموزی و دیگری تثبیت سواد و جلوگیری از بازگشت سوادآموختگان به بی سوادی

اسلاید 103: معیارهای انتخاب مواد سوادآموزیتناسب و گیرایی موضوعخوانا بودن متن (سطح خوانایی نوشته ها)

اسلاید 104: تعیین سطح خوانایی نوشته ها (دیّانی)تعیین سطح خوانایی نوشته 1- شاخص سطح خوانایی گانینگ که در آن به متوسط تعداد کلمات در هر جمله و کلمات بیشتر از سه هجا توجه شده است (Gunning,Robert 1951). 2- نمودار ادوارد فرای که تعداد جملات هر نوشته را مورد توجه قرار داده است.3- فرمول رودولف فلش که در آن به تعداد هجاها و تعداد کلمات در هر جمله توجه شده است (Flesh, Radolph, 1984) .

اسلاید 105: مراکز تولید و نشر مواد سوادآموزیفعالیت های یونسکویونسکو در چارچوب «برنامه های آموزش و پرورش برای همه در آسیا و اقیانوسیه» (اپیل) اقدام به تشکیل دوره های کارآموزی برای تهیه مواد آموزشی و تربیت کارکنان سوادآموزی کرده است.

اسلاید 106: مراکز تولید و نشر مواد سوادآموزیمراکزی که در ایران در زمینه تولید تولید و نشر مواد خواندنی برای نوسوادان فعالیت داشته اند از این قرار است:کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادینهضت سوادآموزیبنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضویموسسه بین المللی روش های سواد آموزی بزرگسالان وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)

اسلاید 107: مراکز تولید و نشر مواد سوادآموزیمجله نوسوادان از انتشارات نهضت سوادآموزی و نشریه نوسواد از انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

اسلاید 108: فصل ششم : شیوه های ساده تولید مواد خواندنی برای نوسوادان بزرگسالهدف های کلی در تهیه خواندنی های سادهویژگی های مواد سوادآموزی برای نوسوادانروش تهیه مواد خواندنی سادهمطالعه میدانی نیازها و تحلیل داده ها آماده سازی مواد آموزشیشکل ارائه مواد سوادآموزی برای نوسوادانتهیه متون سادهشکل ظاهر سبک نگارشآزمایش کاربرد مواد آموزشیتولید نهایی مواد آموزشیتوزیع مواد آموزشی برای نوسوادان

اسلاید 109: هدف مرحله ایشناخت اهداف، ویژگی ها و شیوه های تهیه متون سادهشناخت دستورالعمل های لازم در تهیه متون سادهآشنایی با ارزشیابی مواد آموزشی نوسوادان

اسلاید 110: هدف های رفتاریبیان هدف های کلی تهیه خواندنی های سادهبیان ویژگی های مواد سوادآموزیآشنایی با روش های تهیه مواد خواندنی سادهشناخت نیازهای جامعه نوسواد و اشکال مختلف مواد سوادآموزیبیان دستورالعمل های لازم در نگارش متون سادهبیان ارزشیابی کتاب های داستانی و غیرداستانیشناخت مشکلات توزیع مواد آموزشی نوسوادان

اسلاید 111: هدف های کلی تهیه خواندنی های سادهتحکیم پایه های سواد و ممانعت از بازگشت به بی سوادیارتقای سطح سواد از حد مبتدی به حد خودآموزیفراهم آوردن امکان دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از طریق مواد مکتوبپرورش قدرت تجزیه و تحلیل و دید انتقادیآشنا کردن نوسوادان با افکار، ارزشها، نگرشهای نوین در زمینه های گوناگون زندگیآشنا کردن آنها با ارزش مطالعه و سرگرم شدن و پر کردن اوقات فراغت از طریق آن

اسلاید 112: ویژگی های مواد سواد آموزی نوسواداندر بهبود کیفیت زندگی آنها مفید باشدبر مسائل فوری و حقیقی نوسوادان و محیطی که در آن زندگی می کنند متمرکز باشد.ساده، جالب و جذاب باشددر تهیه این مواد باید تا حد امکان از وسایل کمک آموزشی و شنیداری- دیداری مثل نقشه، تصویر، نوارهای صوتی و ویدئویی و ... استفاده کرد. متناسب با توانایی شخصی نوسواد و برای بهبود میزان سرعت او تهیه شود.

اسلاید 113: روش تهیه مواد خواندنی سادهروش تهیه مواد بر اساس پیش فرضهاروش تهیه مبتنی بر شناخت و توام با برنامه ریزی

اسلاید 114: روش تهیه مبتنی بر شناخت و توام با برنامه ریزیمطالعه میدانی نیازها و تحلیل داده هاآماده سازی مواد آموزشیآزمایش کاربرد مواد آموزشیتولید نهایی مواد آموزشی و ارزیابی آن

اسلاید 115: شكل ارائه مواد:شكل ارائه مواد سوادآموزي براي نوسواداندر اين مرحله بايد موثرترين و مناسب ترين شكل براي محتواي مواد خاصي كه قرار است توليد شود انتخاب گردد.

اسلاید 116: شكل ارائه مواد:در انتخاب شكل نكات زير بايد مورد توجه قرار گيرد: - نيازها و سطح سواد نوسوادان مخاطب- شرايط و موقعيتي كه مواد در آن مورد استفاده قرار مي گيرد- روشهاي كاربرد- هزينه هاي توليد

اسلاید 117: شكل هاي ممكن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان:مواد چاپي كتابي:- كتاب- جزوه يا كتابچه مصور- فكاهي نامه- كتابهاي عكسي (مصور)- غيره

اسلاید 118: شكل هاي ممكن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان:مواد چاپي غيركتابي:- پوستر- نشريه- خبرنامه و مجله- نقشه - كارتها (كارتهاي حروف، كلمات، اعداد، كارتهاي مصور)- غيره

اسلاید 119: شكل هاي ممكن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان:مواد غير چاپي، رسانه هاي الكترونيكي:- فيلم (8 ميليمتري، 16 ميليمتري و غيره)- فيلم سينمايي- فيلم ويدئويي- اسلايد- نوارهاي صوتي- برنامه هاي راديويي و تلويزيوني- غيره

اسلاید 120: شكل هاي ممكن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان:بازيهاي آموزشي- تفريحي مشاركتي:- بازيهاي متداول- نمايش عروسكي- طرح معما- غيره

اسلاید 121: خصوصیات تهیه پوستردر تهیه هر پوستر چهار عامل نقش تعیین کننده دارد:1-شعار که باید بسیار قوی و پرمعنی باشد2- تصویر که باید الهام از شعار در انتقال ابعاد مختلف نوشته به خواننده موفق شود.3- پیام ثانویه، نوشته ای است که به تفسیر شعار می پردازد.4- مشخصات موسسه یا نهادی که مسئولیت تهیه پوستر را به عهده دارند.

اسلاید 122: نكات لازم در ساده نويسياولين نكته در ساده نويسي انتخاب واژگان و دامنه لغات به كار رفته در متن است. زبان شناسان واژگان هر زبان را متشكل از كليه واژه هاي زنده اي مي دانند كه در حافظه زباني مردمي كه با آن زبان ارتباطات شفاهي و مكتوب برقرار مي كنند وجود دارد.

اسلاید 123: نكات لازم در ساده نويسي :هر فردي داراي دو نوع واژگان است: واژگان فعال: واژه هايي است كه يك فرد در نوشتن و گفتن به كار مي برد. واژگان غيرفعال: واژه هايي هستند كه فرد در خواندن و شنيدن با آنها سروكار دارد.

اسلاید 124: نكات لازم در ساده نويسينكته قابل توجه ديگر در ساده نويسي، طول جمله هاست. در نوشته هاي ساده جمله ها بايد بسيار كوتاه و ساده باشند. براي گروههاي مبتدي و نيمه مبتدي حداكثر استفاده از 12 كلمه در جمله توصيه مي شود زيرا خواندن جمله هاي طولاني با توجه به مكثي كه نوسواد بر روي اجزاي آن مي كند كار دشواري خواهد بود.

اسلاید 125: فصل هفتم : شیوه های جذب نوسوادان به کتابخانه (نقش کتابخانه در سوادآموزی)فهرست جلوگیری از بازگشت به بی سوادینقش کتابخانه ها در فعالیت های سواد آموزینقش کتابخانه های عمومی در سواد آموزینقش کتابخانه های روستایی در سواد آموزینقش کتابخانه های دانشگاهی در سواد آموزیخدمات کتابخانه ای سایر مراکز در فعالیت های سواد آموزی

اسلاید 126: هدف مرحله ایآشنایی با چگونگی جلوگیری از بازگشت به بی سوادی، نقش کتابخانه ها اعم از عمومی، روستایی و دانشگاهی در سواد آموزی

اسلاید 127: هدف های رفتاریبیان خطر بازگشت به بی سوادیآشنایی با مشکلات عمده در زمینه نشریات مناسب نوسوادانآشنایی با عوامل موثر در رابطه با میزان کاهش بازگشت به بی سوادیآشنایی با نقش رسانه های گروهی در جلوگیری از بازگشت به بی سوادیبیان نقش کتابخانه های عمومی، روستایی و دانشگاهی در رابطه با نوسوادانآشنایی با تاریخچه فعالیت های کتابخانه های روستاییبیان نقش جهاد سازندگی در کتابخانه های عمومی روستاییان

اسلاید 128: بازگشت به مرحله بی سوادیبازگشت به مرحله بی سوادی یعنی از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن که از فقدان تمرین و تلاش برای حفظ سطح سواد ناشی می شود.

اسلاید 129: برنامه ریزی برای جلوگیری از خطر بازگشت به بی سوادیتهیه و تولید موادی که نوسواد با استفاده از آنها بتواند از مهارت تازه خود به صورت کاربردی استفاده کندایجاد محیط مساعد برای سوادآموزیمشارکت نوسوادان در تصمیم گیری ها

اسلاید 130: بازگشت به بيسواديعوامل زير بيشترين رابطه را با ميزان كاهش بازگشت به بي سوادي داشته اند: خواندن كتب غيردرسي؛خواندن و نوشتن نامه؛محتواي كتب درسي؛كيفيت سواد آموخته شده به بي سوادان.

اسلاید 131: جلوگيري از بازگشت به بيسواديرحمت الله فتاحي به منظور حفظ و تداوم سواد و جلوگيري از بازگشت به بيسوادي با توجه به شرايط اجتماعي – اقتصادي ايران و با استفاده از تجربه كشورهايي كه در اين زمينه موفق بوده اند طرح ويژه اي را پيشنهاد مي كند:

اسلاید 132: جلوگيري از بازگشت به بيسواديمشخصات كلي طرح1. طرح مورد نظر به طور كلي بايد بر مبناي ‹استفاده عملي› از سواد برنامه ريزي شود. به عبارت ديگر، هدف سوادآموز بايد با كاربرد موثر آن در زندگي فردي و اجتماعي مرتبط باشد.

اسلاید 133: جلوگيري از بازگشت به بيسواديمشخصات كلي طرح2. از رسانه هاي گروهي بايد به شكل فراگير و يكپارچه استفاده كرد و ضمن تبليغات آگاهي دهنده در شناساندن ارزش سوادآموزي و آموزش مداوم، امكانات و راههاي آموزشي را به نوسوادان اعلام كرد.

اسلاید 134: جلوگيري از بازگشت به بيسواديمشخصات كلي طرح3. بخش ويژه اي در نهضت سوادآموزي جهت برنامه ريزي و تدارك امكانات متمركز براي تداوم سواآموزي تشكيل مي گردد.

اسلاید 135: جلوگيري از بازگشت به بيسواديمشخصات كلي طرح4. كميته هاي ويژه اي در سطح استان ها تشكيل گردد و با توجه به شرايط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، به تاليف، تدوين يا ترجمه نشريات مناسب اقدام كنند.

اسلاید 136: جلوگيري از بازگشت به بيسواديمشخصات كلي طرح5. كتابخانه هاي عمومي در شهر و روستا ايجاد شوند. 6. روزنامه ويژه نوسوادان منتشر شود.7. نمايشگاهي از نشريات مناسب نوسوادان تشكيل شود.

اسلاید 137: نقش کتابخانه ها در فعالیت های سواد آموزیکتابخانه ها به لحاظ امکاناتی که برای جذب افراد نوسواد و کم سواد دارند از مهم ترین مراکز عرضه خدمات به این قشر جامعه محسوب می شوند. کتابخانه ها می توانند در زمینه تهیه مواد خواندنی، توزیع این مواد هم بصورت ثابت و هم سیار، پشتیبانی از سوادآموزی و خدمات اطلاع رسانی فعالیت های متنوعی داشته باشند.

اسلاید 138: نقش کتابخانه های روستایی در سواد آموزی افزایش سطح بینش و آگاهی روستاییان و ایجاد زمینه مناسب برای رشد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان از جمله اهدافی است که کتابخانه های روستایی دنبال می کنند.

اسلاید 139: نقش کتابخانه های دانشگاهی در سواد آموزی کتابخانه های دانشگاهی بطور مستقیم در ارائه خدمات سواد آموزی فعالیتی ندارند ولی نقش پشتیبانی آنها در گسترش مجموعه های تحقیقاتی و پخش اطلاعات پژوهشی ویژه سواد آموزی را می توان به وضوح مشاهده کرد.

اسلاید 140: طرح های نهضت سواد آموزی در زمینه تداوم سواد آموزیطرح خواندن با خانوادهطرح تشکیل کتابخانه گروه های پی گیرطرح کلوپ ترویجی

اسلاید 141: موفق باشید

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید