علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد

صفحه 1:
0 )| مواد و خدمات کتابخانه برای ۱ بزرکسالان توسواد |

صفحه 2:

صفحه 3:
بت رن ار 9 نام رشته : كتابدارى و اطلاع رسانى تعداد واحد : ۲ را ی ار اک مولفان : فرزانه فرزين- مليحه نيك كار ویراستار علمی : حمید دلیلی 0 ا تهيه كننده.اسلايد : خميد دليلى. مرداد ‎١١88‏

صفحه 4:
جايكاه درس اين دريس از دروس اختصاصى دوره ۳ ‎rew ees‏ ی( ۱ 5 0 از

صفحه 5:
فصل اول : مفاهيم و تعاريف او آموزش بزرگسالان آموزش رسمی و غیررسمی آموزش مداوم سوادآموزی و 1 نیمه با شواد نس

صفحه 6:
آشنايى با مفاهيم و اصطلاحات آموزش بز ركسالان

صفحه 7:
هدف های رفتاری ‎٩‏ تعریف آموزش بزرگسالان ‏" آشنايى با برنامه هاى آموزشى بز ركسالان * آشنایی با ویژگی های آموزش بزرگسالان یادگیری مفهوم ‏و( ۱ ‏" تعريف سوادء باسواد» باسواد تابعى» نيمه باسواد و نوسواد

صفحه 8:
تعريف آموزش بز ركسالان " جبران آموزش يايه ‎LL‏ ا 0 "" ادامه تحصيل در سطوح بالاتر

صفحه 9:
تعريف آموزش بز ركسالان تعريف بزركسالان بر اساس همايش بين المللي السينور )0 فرايندي است که بر اساس آن افرادي که دیگر به آموزشگاهها نمي روند و برنامه تمام وقتي را دنبال نمي كنندء آكاهانه عهده دار فعاليتهاي مستمر و سازمان يافته اي به منظور تغيير در اطلاعات» دانشء» درك و يا مهارتهاء کل ۱ محلي خويش مي گردند.

صفحه 10:
‎ee mF 3 5‏ 3 4 تعريف اموزش بز ركسالان مك ا 0 (097۶9) ‎ese Sy rege)‏ م » با هر محتواء سطح و روشي که باشد» خواه رسمي یا طور دیگر؛ خواه این ا ا ا ا ‎De ree VI‏ دانشكاهها و نيز در دوره هاي كارآموزي را تداوم بخشد يا جانشين آن شود؛ بطوري كه به وسيله آن افرادي كه از نظر ‎een eS‏ ل ا ا ل ا ل ۶ 5

صفحه 11:
تعريف ديكر آموزش بز ركسالان " آموزش بزيركسالان فرايندى است سازمان يافته به منظور ا ا ا كك ۳ لو خود از لحاظ اجتماعی» فرهنگی» سیاسی و اقتصادی- مشاركت فعالانه داشته باشند (عيسى ابراهيم زاده)

صفحه 12:
برنامه هاى آموزشى بز ركسالان وا ۱ " آموزش در زمينه بهداشت» رفاه و زيندكى خانوادكى ا ا ا ‎BEE‏ # آموزش برای ارضای نیاز های روحی؛ سرگرمی و فعاليتهايى كه به رشد خلاقيت افراد و تلطيف عواطف و احساسات آنها بيانجامد مانند هنرء ادبيات و ..

صفحه 13:
مفهوم آأموزش بزركسالان در كشورهاى در کشورهای توسعه یافته آموزش بزرگسالان آموزشی است ‎yas (1 SEES gata AS‏ | سال بطور غیررسمی می شود.

صفحه 14:
مفهوم آموزش بزركسالان در كشورهاى در حال تو سعه ا ل حال توسعه با مفهوم متداول آن در کشور‌های توسعه یافته بسیار متفاوت است. و غلط تنها سوادآموزى و آموزيش هاى يايه بزركسالان تلقى مى شود.

صفحه 15:
آموزش رسمی نوعى از تربيت كه داراى شكل معين و قراردادى اشت و داراى نظامء قوانين» مقرراتء برنامه؛ روش» :محتواء زمان و مكان و هدف مشخص و از ييش تعيين شده اثنت تربيت 00

صفحه 16:
آموزش غیررسمی هركونه فعاليت آموزشى منظم و سازمان يافته كه خارج از جارجوب نظام رسمى يراى دادن انواع فرصتهاى يادكيرى به كروه هاى خاص افراد - كودكان و بزريكسالان صورت م

صفحه 17:
آموزش مداوم در نظام آموزش ,غيررسمىء آموزيش سرراسر زندكى انسان را در بر می گیرد و به طوردائم با تارویود جامعه پیوند می خورد بطوری که مفهوم تازه ای از آموزش به تام «اموزش مداوم» را مطرح مى سازد: پر ‎tne WEE Ten PCE SE‏ ۱ ‎ee Wee ele‏ ار

صفحه 18:
مفهوم آموزش مداوم آموزش مادام العمر نظام آموزشى خاصى نيستء بلكه اصلى است كه طرح جامع آموزش بر مبناى آن ايجاد شده و بنابراين بايد زمينه ييشرفت و توسعه هر يك از اجزاى تشکیل دهنده نظام باشد (ژان توما. مسائل جهانی آموزش و 000

صفحه 19:
۳ ال فرد تکلم می کند و ریاضیات مقدماتی تعبیر کنیم» مفهوم کر شود.

صفحه 20:
سواد كميسيون كاريشناسان سازمان ملل متحد ©0962 سواد ريا جنين تعريف كرد : ‎Croan,‏ ل به هر زبانی که شخص تکلم می کند (عیسی ابر اهیم زباده)

صفحه 21:
باسواد ار توان درک خواندن و نوشتن جملات یا عبارات ساده و مورد نياز زندكى روزمره را دارد (اجنتا ليند و آنتون جانستون)

صفحه 22:
مفهوم سواد آموزی پایه مفهوم سواد آموزی پایه به منزله اولین قدم برای تحقق هرجه بیشتر سوادآموزی تابعی و فراگیری مهارتهای کاربردی ae)

صفحه 23:
۱2 Weenie ener tes با سواد تابعى شخصى است كه يس از كسب مهارتها و ات رسام رخاف كد مستلزم سواد است به نحو موترى شركت جويد و با استفاده از توانايى هاى خواندن و نوشتن و حساب كردن براى رشد خود و توسعه جامعه اش گام بردارد. به عبارت دقيقتر سواد آأموزى (تابعى) خود تابعى از تغييرات محيطى و زمينه هاى فکری هر جامعه در زمانهای مختلف است. (اجنتا ليند و آنتون جانستون. سواد آموزى بزركسالان در جهان سوم)

صفحه 24:
تاکید اصلی سوادآموزی تابعی در گسترش توانایی فد برای اجرای نقش مفید و موثر در جامعه است.

صفحه 25:
نیمه باسواد شخصى است كه توانايى درك جند كلمه ساده و نوشتن نام خود و حساب كردن حند عدد ساده را دارد: به عبارت ديكرء نيمه باسواد فردى است كه سواد آموزى ايه را شروع ولی نیمه تمام رها کرده است (اجنتا لیند و آنتون جانستون. سواد آموزی بزرگسالان در جهان سوم)

صفحه 26:
شبه باسواد طبق تعريف كميسيون سازمان ملل متحد [)©©0) كسى كه ‎pe =v‏ ا ا ۱ ۱۳9 mere)

صفحه 27:
نوسواد افرادى كه فقط دوره سواد آموزى بايه را به يايان برسانند ‎Be Mee Faecal‏

صفحه 28:
۱7 rye ee ‏ا‎ vere 2 . 2 ‏برر:‎ ‎3 ‏فهريست‎ ‏تارييخجه سوادآموزى بز ركسالان در جهان‎ ‏تاريخجه سواداموزى بز ركسالان در ايران‎ ‏فعالیت های سوادآموزی قبل از انقلاب‎ ‏فعالیت های سوادآموزی بعد از انقلاب‎ نهضت سوادآموزی

صفحه 29:
هدف مرحله ای Fe ewe) DST SEINE ee Ermer) ‏ايريان‎

صفحه 30:
هدف های رفتاری ۶ آشنایی با تاریخچه سوادآموزی و رک( ا ا 0 شناخت برنامه آموزش سالمندان بیان تعلیمات اساسی» نهضت سوادآموزی و ..

صفحه 31:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان در طول هزاران سال سواد خواندن و نوشتن در انحصار ‎NOSES:‏ ا ل 0 ا ‏«از زمان هاى قبل از دوران باستان يونان تا قرون وسطى شكل عمده فعاليت خواندن و نوشتن را اشكارا بايد با عنوان ”سوادمذهبى“ نامكذارى كرريد». ‎pe eee STEER ESE eB VIED SEMEN)‏ م

صفحه 32:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان ل ا ل ا 0 ©0066 با شركت نمايندكان ارويايى در دانشكاه كمبريج لندن تشکیل شد.

صفحه 33:
تاریخچه سوادآموزی بزرگسالان درجهان يونسكو ور ۱ ۱ ا ل ‎PBF eet‏ کنفر انس بر روی دو موضوع تاکید داشت : نياز به عدالت اجتماعى توازن و هماهنكى بين المللى

صفحه 34:
تاريخجه سواداموزى در جهان یازنده سال بعد یعنی در سال (90) اجلاس مونترال برگزار شد. اين اجلاس به لحاظ لزوم ایجاد تغییر در شیوه زندگی و نفوذ وسایل ارتباط جمعی و بخصوص تلویزیون موضوع بحث خود را «آموزش بزرگسالان در دنیای متغیر» قرار داد.

صفحه 35:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان " بحث اصلى كنفرانس .بين المللى وزیران ‎Corse Dr‏ جهان در تهران سال <0]9626 سواد آموزى تابعى بوده yea

صفحه 36:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان از موارد مهم مورد تاكيد كنفرانس توكيو ©0972 آموزيش مداوم بود.

صفحه 37:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان سميوزيوم بين المللى سواداموزى تخت جمشيد در دهمين ‎Tee Tees eB ay‏ 20 7 0027 ‎nee BD)‏ ا ا ل ‎CRNA‏ ‏تشكيل شد و منجر به قطعنامه تخت جمشيد كرديد. در اين قطعنامه تصریح گردید که سوادآموزی فقط فر ایند یادگیر ی مهارتهاى خواندن و نوشتن و حساب كردن نيست بلكه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل اوست.

صفحه 38:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان در سال 906 کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان در ياريس بركزار شد. در اين كنفرانس آموزش بز ركسالان منبع فعالى در خدمت محرومان توصیف شد. شر کت کنندگان در این کنفرانس اغلب سازمان های پناهندگان و ۳۳۰۳۹

صفحه 39:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان از نتايج مهم اين كنفرانس اين بود كه حق آموختن شامل حق خواندن و نوشتن» ا ا 02001 خلق كردن»؛ حق شناخت محيط خود و تدوين تارّيخ» حق دسترسي به منابع آموزشي و ... به مواد حقوق بشر افزوده شود.

صفحه 40:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان كنفرانس بين المللي آموزش براي همه (19590) در جامتین تایلند بيانيه اين كنفرانس : آموزش ا 2 ا ا 2 00007 آمد و اعلام شد که براي جلوگيري از رشد:بيسوادي لازم است اين رشد را از هر دو ورودي آن کنترل کنیم يعني از يك سو به آموزش بزرح رن بو رالد پر لزید ر از ور سیر رسب رایر ار کودکان تعمیم دهیم تا از پیوستن ‎Er Soe re Spe nee‏ سوادان ممانعت کرده باشیم.

صفحه 41:
تاريخجه سوادآاموزى بزركسالان در جهان ا عنوان سال جهاني سواد آموزي دهه 0 تا (00(0(0 به عنوان دهه بي سوادي از سوي لم

صفحه 42:
تاریخچه سوادآموزي بزرگسالان در جهان برنامه میان مدت یونسکو در زمینه آموزش شامل دو محور اصلی به شرح زیر است: ا 0 2- بازسازى نظام هاى آموزشى براى تطبيق آنها با نيازذهاى قرن بيست و يكم و بهبود كيفى و مناسب أموزش يايه با زمان.

صفحه 43:
تاريخجه سواداموزى بز ركسالان در ايران الف: فعالیت هاي سواد آموزي قبل از انقلاب اسلامي ب: فعاليت هاي سواد آموزي بعد از انقلاب اسلامي

صفحه 44:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی * تعلیمات اکابر و ۳ 9 *تعليمات اساسى و آموزش بزريكسالان ا ا ا ۱3 *طرح مبارزيه با بى سوادى به صورت يك برنامه جهاد ملى از سال ©0950 تا م0567

صفحه 45:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی اولین اقدام رسمي براي آموزش بزرگسالان و مبارزنه با بي سوادي «تعليمات اكابر» ا ل 9 تا (0 اجرا شد.

صفحه 46:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی علل اصلي عدم موفقیت برنامه تعلیمات اکابر الف: اعمال زور و اجبار براي شركت در كلاسها كه اين ا ل ب: تخصيص اعتبار بر مبناي فعاليت هاي كلاسهاي اكاب و تعداد افراد شركت كننده در كلاسها بود كه باعث ارائه آمارهاي خلاف واقع شد.

صفحه 47:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی آموزش سالمندان (968): جذب بي سوادان به كلاسهاي شبانه با تشویق به جاي اجبار و اک در راد تغيير بنياد فلسفه آمويش ‎ees‏ ا

صفحه 48:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی علل عدم موفقيت بنياد خاور نزديك (©0958) الف: هزينه هاي تحميلي بر بودجه كشور ‎toa ne‏ ل ا ‎ED‏

صفحه 49:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی ‎per enone‏ ۱ يونسكو اشاعه دهنده اين فكر بود كه ذر مناطق روستايي اجرا ‎Ags‏

صفحه 50:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی Bree Renew gent pe el RUE Seen PLE Se Cle ere poe pen ce acaer ‏ب: هزینه سنگین در اجرباي آن‎

صفحه 51:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی آموزش بز ركسالان: در برنامه آمويش بز ركسالان مقرر شد وزارتخانه هايي نظير كارء كشاورزي» فرهنگ» جنگ و سازمان هايي كه با بزركسالان بيسواد سروكار دارند در برنامة هاي سوادآموزي مشاريكت كنند و نيز كتابهايي به نام «همه باسواد شویم براي تدریس آنها تهیه گردید.

صفحه 52:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی سپاه دانش و کمیته پیکار با بيسوادي ‎(TOPO)‏ ‎DD ee Ne eee CLO) een eID TEE Tae nee‏ بيسوادي: ا ۱۳ ‎Stey erty‏ را - كمك در ا ا - ملزم كردن كاركنان بيسواد دولت به شركت در كلاسها

صفحه 53:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی آموزش بز ركسالان: در برنامه آمويش بز ركسالان مقرر شد وزارتخانه هايي نظير كارء كشاورزي» فرهنگ» جنگ و سازمان هايي كه با بزركسالان بيسواد سروكار دارند در برنامة هاي سوادآموزي مشاريكت كنند و نيز كتابهايي به نام «همه باسواد شویم براي تدریس آنها تهیه گردید.

صفحه 54:
فعالیت های سواد آموزی قبل از انقلاب اسلامی طررح مبارزه با بي سواذي مقرر شد طرح مبارزه با بي سوادي به صورت يك برنامه جهاد ملي درايد و در طول يازده سال يعني تا سال کر کر او كامكد ار يكار يده ارق برام قا ينان تسد ارق لكان 055 لاي افك

صفحه 55:
فعاليت هاى سواد آموزى بعد از انقلاب اسلامى نهضت سوا اد ‎rl‏ زى بعد از ييروزى انقلاب اسلامى در هفتم دى ماه ©0939 با بيام رهبر انقلاب فعاليت هاى سوادآموزى با عنوان «نهضت سواد آموزى» مبتنى بر اصل بسيج عمومى براى مبارزه با بى سوادی و ترویج ل 6 كر

صفحه 56:
۳ ات ل ال ا ا ا الكت می گیرد که هر دوره در مدت زمانی خاص و در, مجموع بین © الى © سال به طول مى انجامد. اين دوره ها عبارتند از : * دوره مقدماتی " دوره تکمیلی و — ee

صفحه 57:
دوره مقدماتی اين دوره اولين دوره تحصیلی بزرگسالان است که در آن سوادآموزان با شناخت کافی که نسبت به حروف الفبای ‎eee‏ ۱ ۱ راحتى از عهده خواندن و نوشتن متون ساده فارسى نظيرد روزنامه ها و مجلات برآيند و همجنين رياضيات را در سطحى كه ياسخكوى نياز روزانه آنها باشد.

صفحه 58:
دوره تکمیلی دوره تكميلى دومين دوره تحصيلى سازمان نهضت سواداموزى است كه در آن سوادآموزان خواندن و نوشتن کلمات و متون ساده فارسی و همچنین قرآن مجیّد را می ا ل 0 ا ا ا مى شود.

صفحه 59:
دوره پایانی دوره پایانی سومین دوره تحصیلی سازمان نیضت سواداموزى است كه سواداموزان مى توانند علاوه بر تثبيت أموخته هاى خود يس از كسب مهارت هاى لازم و موفقيت در مواد امتحاتى آن براى شركت در پایه پنجم نظام رسمی آموزشی کشور مهیا شوند.

صفحه 60:
دوره ينجم دوره ينجم؛ جهاريمين دوريه تحصيلى سازمان نهضت سواد ‎ee rene ee eT‏ ا ل ا 0 آموزان يايه ينجم ابتدايى آمويش و يرورش تحضيل ‎poner)‏ اي ل ل لت از وزارتخانه به مقاطع بالاتر تحصيلى ارتقا يابند.

صفحه 61:
2 0 ‏ل‎ kv) " زير يوشش قراردادن كودكان لازم التعليم در روستاهاى فاقد 507 " زير يوشش قرار دادن روستاييان و عشاير بى سواد و ا 0 ل ا ۱ كاركتان بى سوادء ادارات و نهاذهاى انقلابى: زندانيان بى سوادو بالاخره كليه افرادى كه از نعمت سواد محروم هستند.

صفحه 62:
۰ سواداموزي " عوامل برون سازماني " عوامل درون سازماني

صفحه 63:
عوامل موثر در عدم توفيق كامل نهضت سوادآموزي الف: عوامل برون سازماني ). نرخ بالا و فزاينده رشد جمعيت ©. مشكل كودكان بازمانده از تحصيل 2 كمبودهاي اقتصادي “6. بي تفاوتي بخشي از افراد جامعه ©. بي سواذان مانده از قبل

صفحه 64:
عوامل موثر در عدم توفیق کامل نهضت سواداموزي ب: عوامل درون سازماني ). نداشتن تشكيلات منسجم بخصوص در سالهاي اول كار نهضت سواد اموي ©. نداشتن برنامه جامع و حساب شده EBLE Tere tere ero) <4. نداشتن سرپرست دائم در سالهاي اول انقلاب که بهترین ‎Ree ae ener Cte) Wee Rew:‏

صفحه 65:
عوامل موثر در عدم توفیق کامل نهضت سواداموزي ادامه عوامل درون سازماني . نبودن امکانات كافي 9. نبودن تبلیغات كافي ۶ فقدان مواد مفید خواندني 6, محتواي ضعیف و نامناسب مواد خواندني 9 بازگشت به بي سوادي به علت نداشتن آموزش عمیق

صفحه 66:
ی( فهرست : ۱۰لا 0 تفاوت های موجود میان جمعیت شهری و روستایی تفاوت های موجود در میان کشور ما ا ا ل شرایط و محیط زندگی سوادآموزانگ نكرش بى سوادان به تعليم و تربيت ۰-۰«(

صفحه 67:
هدف مرحله ای EE OES eS POE re ere) نشين " أشنايى با تفاوت هاى جامعه نوسوادان در جهان

صفحه 68:
هدف های رفتاری ور رت alt 3 b oj ke Gb ol) ل ا ا ل 0 ال ا ال ‎ERE DCD‏ آشنايى با نيازهاى آموزش افراد نوسواد و سوادان

صفحه 69:
كوج نشينان به كروه هاى اجتماعى- حرفه اى و يا اقليت هايى 1 er ers ‏در جستجوی وسایل معاش در درون اجتماع» یک ملت يا‎ ‏در سراسر مرزهاى بين المللى به مسافرت و مهاجرت مى‎ ‏پربدازند.‎

صفحه 70:
تفاوت هاى موجود ميان جمعيت شهرى و روستايى ‎Eel Lie Poe nlc geld Ae Ae‏ ‎Ferre Fr PPC ee EDA Po‏ حس هميارى.و تعاون در ميان جوامع روستايى بيشتر از جوامع شهری است # در مقایسه با جوامع شهری. اجتماعات روستایی فرهنگی ایستا ۰ ۳( 0 OED oe een Sees Lene ‏از جوامع شهرى است‎

صفحه 71:
ترخ بی سوادی نرخ بی سوادی در کشور‌های در حال رشد نسبت به کشورهای توسعه يافته بسیار بالاست. بر اساس آمار مستند در خرد ره ار كا 2 ميليون نفر آنها در آسياء ©02 ميليون نفر در آفريقاء 662 میلیون نفر. در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب بوده اند. همجنين (20 درصد بى سوادان را زنان تشكيل داده اند.

صفحه 72:
۵ انگیزه هاي فردي براي سوادآموزي: " فراهم كردن موقعيتي كه در آن سوادآموزان احساس نيال به ‎Sess irik ey‏ ا و ۳

صفحه 73:
۳۰ ‎eee‏ ار ‎CBE‏ ‏۴ شرایط و محیط زندگی سوادآموزیان " نكرش بى سوادان به تعليم و تربيت و ك2

صفحه 74:
فصل چهارم : اهداف» ویژگی ها و روش های ‎a 7‏ . 2 آموزش بزرگسالان فهرست : اهداف آموزش بزركسالان هدف های سوادآموزی ويزْكى هاى آموزش بز ركسالان انعطاف در زمان-انعطاف در مكان- انعطاف در سن- انعطاف در پذیرش-توام ‎sla Gul gine 5 aa‏ اكت ساختار تشکیلاتی آموزش بزرکسالان اهداف دولت در اجراى برنامه هاى سواداموزى

صفحه 75:
ادامه فهرست ‎eee ee)‏ كك روشهاى عمومى روشهای سوادآموزی ‏سوادآموزی تابعث ‎Se ye ey PE)‏ ار ضرورت آموزش مداوم روش هاى اختصاصى

صفحه 76:
هدف مرحله ای * شناخت هدف های آموزش بزرگسالان " آشنايى با ويزكى ها و ساختار تشكيلاتى آموزيش ا ا

صفحه 77:
هدف هاى رفتارى " بيان نقش آموزش حرفه أى " آشنايى با وَيرْكَى هاى برنامه هاى آموزش بز ركسالان آشنايى با انواع ساختار تشكيلاتى و سازماندهى آموزيش 00 وک( " آشنايى با برنامه سوادآموزى تابعى " بيان آموزش مداوم

صفحه 78:
اهداف آموزش بز ركسالان آنجه مسلم است اهداف آموزش بز ركسالان به طور كلى و هدف هاى سواداموزى به طور اخص بايد با اهداف كلى آموزنش و يرورش و درنهايت» با هدف هاى آرنانى يك ملت» همسو و "هماهنگ باشد.

صفحه 79:
هدف های سوادآموزی : Fee ‏و ره‎ ‏ا ا لك‎ BN te SECA ayes oa Glare ‏را ار‎ oul ‏ا ا ا ا‎ ‏ا م2‎ Tel

صفحه 80:
ويزكّى هاى آموزش بز ركسالان انعطاف در زمان انعطاف در مكان انعطاف در سن انعطاف در يذيرش توام شدن آموزش و مسئولیت های شغلی

صفحه 81:
ساختار تشکیلاتی آموزش بزرگسالان Beers cer vay Sh Te SNe ‏تشكيلاتى مى توان اشاره كرريد:‎ * تشكيلات دولتى متمركز د يلات غيردولتى غيرمتمركز Pes

صفحه 82:
تشکیلات دولتی متمرکز در سازماندهی آموزش بزرگسالان به صورت تشکیلات دولتى متمركزء دولت به تتهایی مسئولیت طراحی و اجریای برنامه های آموزش بزرکسالان را به عهده می گیرد.

صفحه 83:
تشكيلات دولتى غيرمتمركز در سازماندهى به صورت تشكيلات دولتى» غيرمتمركز ساختار تشكيلاتى به نحوئ طراحى مى شود كه دولت مرکزی بخش قابل توجهی از وظایف خود را به مقامات او

صفحه 84:
9 0 ee en در تشکیلات غیردولتی غیرمتمرکز» سازماندهی توسط بختر خصوصی و گروه های داوطلب با حمایت و تشویق دولت صورت می كيرد.

صفحه 85:
روش های آموزش بزرگسالان - روش های عمومی شبه سو ادآموزی سوادآموزی تابعی are ye rere) eee re SE ‏روش های اختصاصی‎ - ‏روش هاى برنامه ريزى درسى‎

صفحه 86:
روش های سوادآموزی کر رک ار مهارت های خواندن و نوشتن و حساب کردن آشنا شوند و با یکدیگر ارتباط مکتوب برقرار کنند. در سالهاى اخير زوش هاى سوادآموزى“تابعى و سواد آموزى مبتنى بر آكاه سازى بيش از ساير روش ها مورد استفاده ‎Ga‏ ل

صفحه 87:
كك سواد آموزى تابعى نوعى سواد آموزى است كه با آموزش هاى تخصصى معمولا از نوع فنى ادغام شده است. اين نوع سواداموزی» که مستفیما با رشد و پیشرفت جامعه مربوط است در زمينه اولويت هاى اجتماعى و اقتصادى ‎epee eee Neier ee ee Pe)‏ ‎lal si cb‏ 2

صفحه 88:
هدف سواد آموزی تابعی (۱ esr ie eer ere ‏با توجه به نقش تولیدی و شهروندی آنان است‎ ‏صباغيان).‎ | 54 5)

صفحه 89:
اصول برنامه هاى سواد ‎KES‏ eyes ee ed Bee Nee ‏ال مسا کت‎ ‏ادغام‎ 00 - اصل تداوم ‎ep St weno)‏ ‎Se gs‏ ©- اصل فشردكى

صفحه 90:
اصل تابعي بودن : ا ا ل ل مشخص شرکت کنندگان و برنامه هاي توسعه اقتصادي و ‎eens earperery‏ |

صفحه 91:
اصل انتخاب * مواد و محتوا و روشهاي آموزش باید منطبق با ويژگيهاي سوادآموزبي مانند سن» جنس» موقعیت اجتماعي و اقتصادي ‎CPR yar ret Rare eRe DTS‏ 5 ممكن از هر جهت هماهنك و همكن باشند.

صفحه 92:
اصل مشارکت « به معني مشارکت مستقیم بزرگسالان در برنامه هاي آموزشي از يك سو و از سوي ديكرٍ مشاركت فعال سازمانهاي مختلف دولتي و خصوصي در برنامه ريزي آموزشي patter)

صفحه 93:
aren ual ‏کلیه فعالیت هاي سوادآموزي باید بر اساس يك برنامه واحد و‎ ۱ <b ee ee ee ee em ns 0 eRe me eee eee Sl ‏نوشتن و حساب کردن آموزش داده شود و آموزشهاي‎ De tn oe etre repre oe 7 Py

صفحه 94:
: ‏تداوم‎ ae) 0 ‏ال‎ TERE PEE Cee CEC Ae) AN sal ial ‏و‎ ly sh eed Ste) 0

صفحه 95:
ار سوادآموزي تابعي با توجه به ماهیت و ويژگي هاي خودء به همكاري كليه سازمانها و بخش هاي مختلف اجتماعي» ا ل ‎COLNE,‏ ‏أموزش تابعي نمي تواند در اختيار سازمان واحدي باشد و ‎es‏ ا ال تخصص ها نياز است. بنابراين بايد از متخصصان سازمانها و منابع مالي مختلف دولتي و غيردولتي استفاده كرد.

صفحه 96:
اصل تنوع : از آنجا كه سوادآموزي تابعي:بر اساس ويرِْكّي هاي مختلف فرديء اجتماعيء؛ اقتصادي و حرريفه اي بز ركسالان تنظيم ‎ae)‏ ا ‎pee Mere SPC ECs‏ تفاوتهاي موجود در جامعه ضرورت دارد.

صفحه 97:
اصل فشردگي : مطالب و محتواي برنامه هاي سوادآموزي تابعي در مدت ‎CPE Wer ee eee Cele tae‏ بزرگسالان بتوانند با صرف حداقل زمان دانش خود را تا حد امکان افز ايش دهند.

صفحه 98:
سوادآموزی مبتنی بر آگاه سازی 0 سياسى و اقتصادى است. او در روش خود راههاى نابود ا ل ا ا ل كك مطرح مى كند:

صفحه 99:
آموزش بزرگسالان

صفحه 100:
آموزش بزرگسالان

صفحه 101:
فصل ينجم : خواندنى هاى نوسوادان و مراكز توليد و نشر ان فهرست: " مواد سواداموزى براى نوسوادان " معيارهاى اتتخاب سواداموزى تناسب و كيرايى موضوع ل ل ا ا ك2

صفحه 102:
هدف مرحله ای * شناخت معیارهای تهیه و نگارش متون ویژه نوسوادان

صفحه 103:
هدف هاى رفتارى * بیان معیار های تهیه و نگارش متون ویژه نوسوادان ۴ شناخت نیازهای آموزشی نوسوادان در گروههای مختلف "" آشنايى با فرمول هاى تعيين سطح خوانايى " آشنايى با اهدافم يونسكو در مورد نوسوادان آشنایی با سازمانهای تولید و نشر مواد خواندنی نوسوادان

صفحه 104:
۰ب وقتی صحبت از سوادآموزی بزرگسالان می شود دو مقوله مهم و اساسى مورد بحث قرار مى كيرد: یکی چگونگی جذب سوادآموزان در برنامه های سوادآموزی و دیگری تثبیث سواد و جلوگیری از بازگشت ‎ne ceta SEN)‏ ۱

صفحه 105:
معیار های انتخاب مواد سوادآموزی " تناسب و كيرايى موضوع و

صفحه 106:
تعيين سطح خوانايى نوشته ها (ديّانى) تعیین سطح خوانایی نوشته 0- شاخص سطح خوانایی گانینگ که در آن به متوسط تعداد کلمات در هر جمله و کلمات بیشتر از سه هجا توجه شده است ‎.(Gunning,Robert 1951)‏ 2 نمودار ادوارد فرای که تعداد جملات هر نوشته را مورد توجه قرار داده است. ©- فرمول رودولف فلش كه در آن به تعداد هجاها و تعداد كلمات در هر جمله توجه شده است . (Flesh, Radolph, 1984)

صفحه 107:
مراكز توليد و نشر مواد سواداموزى 0 culled ‏يونسكو در جازيجوب «برئامه هاى آموزش و'يرويش‎ ‏براى همه در آسيا و اقيانوسيه» (اييل) اقدام به تشكيل دوره‎ ‏هاى كارآموزى براى تهيه مواد آموزشى و تربيت كاركنان‎ 0 Se WeB YON

صفحه 108:
مراكز توليد و نشر مواد سواداموزى ا ۱ نوسوادان فعاليت داشته اند از اين قرار است: كميته ملى ييكار جهانى با بى سوادى نهضت سوادآموزى بنياد يزوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى موسسه بين المللى روش هاى سواد آموزى بزركسالان وابسته به وزارت فرهنك و آموزش عالى و سازمان آموزشىء علمی,و فرهنگی ملل متحد (یونسکر)

صفحه 109:
مراكز توليد و نشر مواد سواداموزى مجله نوسوادان از انتشارات نهضت سوادآموزى و نشريه نوسواد از انتشارات بنياد يزوهش :هاى اسلامئ آستان قدس رضوى

صفحه 110:
فصل ششم : شيوه هاى ساده توليد مواد خواندنى براى نوسوادان بزركسال 00 eats Pee i Peery ‏ویژگی های مواد سوادآموزی برای نوسوادان‎ ‏روش تهیه مواد خواندنی ساده‎ مطالعه میدانی نیازها و تحلیل داده ها ‎Sra res re)‏ شکل ارائه مواد سوادآموزی برای نوسوادان تهیه متون ساده شکل ظاهر ستبى نكارش ' ‎eS)‏ كت ‏تولید نهایی مواد آموزشتی ‎eee‏ لت ا ات

صفحه 111:
هدف مرحله ای ۱ و " آشنايى با ارزشيابى مواد آموزيشى نوسوادان

صفحه 112:
هدف های رفتاری "" بيان هدف هاى كلى تهيه خواندنى هاى ساده * بیان ویژگی های مواد سوادآموزی " آشنايى با روش هاى تهيه مواد خواندنى ساده * شناخت نیاز های جامعه نوسواد و اشکال مختلف مواد سواداموزى و " بيان ارزشيابى كتاب هاى داستانى و غيرداستاتى " شناخت مشكلات توزيع مواد آأموزشى نوسوادان

صفحه 113:
هدف های کلی تهیه خواندنی های ساده " تحكيم يايه هاى سواد.و ممانعت از بازكشت به بى سوادى و " فراهم آوردن امكان دستيابى به اطلاعات مورد نياز از طريق مواد مکتوب ‎Te OES ie‏ انتقادى ‏آشنا كردن نوسوادان با افكارء ارزشهاء نكرشهاى نوين در زمينه های گوناگون زندگی ‏" آشنا كردن آنها با ارزش مطالعه و سركرم شدن و ير كردن اوقات فراغت از طريق آن

صفحه 114:
ویژگی های مواد سواد آموزی نوسوادان در بهبود کیفیت زندگی آنها مفید باشد ۱ eee ewe ne Se ey Tere ۳ ساده. جالب و جذاب باشد در تهيه اين مواد بايد.تا حد امكان از وسايل كمك آموزشى و ا ا ا ا | ويدئويى و ... استفاده كرد. ل ل ا اا ‎Bete Be‏ 0

صفحه 115:
روش تهیه مواد خواندنی ساده " روش ۱ " روش تهيه مبتنى بر شناخت و توا با برنامه ريزى

صفحه 116:
۱۳ Wet ccs ee Se) ‏برنامه ریزی‎ ‏مطالعه میدانی نیاز-ها و تحلیل داده ها‎ SrA ep ere ‏ور اموزشى‎ ‏توليد نهايى مواد آموزشى و ارزيابى آن‎ "

صفحه 117:
کی زار وکا شكل ارائه مواد سوادآموزي براي نوسوادان در اين مرحله بايد موثرترين و مناسب ترين شكل براي محتواي مواد خاصي كه قرار است توليد شود انتخاب كردد.

صفحه 118:
0 ارائه مواد: در انتخاب شكل نكات زير بايد مورد توؤجه قرار كيرد: - نیاز ها و سطح سواد نوسوادان مخاطب - شرايط و موقعيتي كه مواد در آن مورد استفاده قرار 7 گیرد - روشهاي كاربرد - هزينه هاي توليد

صفحه 119:
شکل هاي ممکن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان: مواد چاپي كتابي: - كتاب - جزوه يا كتابجه مصور - فكاهي نامه «الكتازياي عكسي ار ‎Peta‏

صفحه 120:
شکل هاي ممکن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان: مواد چاپي غيركتابي: پر ست - نشريه - خبرنامه و مجله - نقشه - كارتها (كارتهاي حروفء كلمات؛ اعداد؛ كارتهاي مصور) - غیره

صفحه 121:
شکل هاي ممکن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان: پا (Oki te) ‏گر‎ nee ‏فیلم ويدئوبي‎ - (۳9 ‏نوارهاي صوتي‎ - ‏برنامه هاي راديويي و تلويزيوني‎ - ‏غيره‎ =

صفحه 122:
شکل هاي ممکن براي مواد سوادآموزي براي نوسوادان: و - بازيهاي متداول - نمايش عروسكکي ۳ Ap

صفحه 123:
در تهیه هر پوستر چهار عامل نقش تعیین کننده دارد: )-شعار كه بايد بسيار قوى و يرمعنى باشد 8- تصوير كه بايد الهام از شعار در انتقال ابعاد مختلف نوشته به خواننده موفق شود. Dene ee arn eee weer ein) می پردازد. +- مشخصات موسسه یا نهادی که مسئولیت تهیه پوستر را به عهده دارند.

صفحه 124:
نکات لازم ‎oS‏ ۱ نويسي اولين نكته در ساده نويسي انتخاب وازكان و دامنه لغات به كار رفته در متن است. زبان شناسان وازكان هر زبان را متشكل از كليه وازه هاي زينده اي مي دانند كه دَرَ حافظه زباني مردمي كه با آن زبان ارتباطات شفاهي و مكتوب برقرار مي كنند وجود دارد.

صفحه 125:
نكات لازم در شتا هم نويسي 7 هر فردي داراي دو نوع واذكان است: ا ا ال لا کار مي برد ‎SY oS )E‏ ۱ ا ‎Sora‏ ۳ ۳

صفحه 126:
نکات لازم ‎oS‏ ۱ نويسي نکته قابل توجه دیگر در ساده نویسی» طول جمله هاست. در نوشته هاي ساده جمله ها باید بسیار کوتاه و ساده باشند. براي گرو ههاي مبتدي و نیمه مبتدي حداکثر استفاده از 68 کلمه در جمله توصیه مي شود زیرا خواندن جمله هاي طولاني با توجه به مكثي كه نوسواد بر يوي اجزاي آن ‎Eee wees ed‏

صفحه 127:
فصل هفتم : شیوه های جذب نوسوادان به کتابخانه (نقش کتابخانه در سوادآموزی) ۴ فهرست " جلوگیری از بازگشت به بی سوادی ‎ee Ei emcee cure ne pare‏ نقش کتابخانه های عمومی در سواد آموززی نقش کتابخانه های روستایی در سواد آموزی تقش کتابخانه های دانشگاهی در سواد آموزی " خدمات كتابخانه اى ساير مراكز در فعاليت هاى سواد آموزى

صفحه 128:
و نقش کتابخانه ها اعم از عمومیء روستایی و دانشگاهی در رت

صفحه 129:
هدف های رفتاری بیان خطر بازگشت به بی سوادی آشنايى با مشكلات عمده در زمينه نشريات مناسب نوسوادان آشنایی با عوامل موثر در رابطه با میزان کاهش بازگشت به بی سوادی ل بازكشت به بى سرت بيان نقش كتابخانه هاى عمومىء روستايى و دانشكاهى در رابطه با نوسوادان ‎et‏ ا لك بيان نقش جهاد سازندكى در كتابخانه هاى عمومى روستاييان

صفحه 130:
بازگشت به مرحله بی سوادی * بازگشت به مرحله بی سوادی یعنی از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن که از فقدان تمرین و تلاش برای حفظ سطح سواد ناشی می شود.

صفحه 131:
برنامه ریزی برای جلوگیری از خطر بازگشت به بی سوادی " تهيه و توليد موادى كه نوسواد با استفاده از آنها بتواند ان مهارت تازه خود به صورت کاربردی استفاده کند ایجاد محیط مساعد برای سوادآموزی " مشاركت نوسوادان در تصميم كيرى ها

صفحه 132:
نز عوامل زیر بیشترین رابطه را با میزان کاهش بازگشت به بي سوادي داشته اند: 1 خواندن كتب غيردرسي؛ خواندن و نوشتن نامه؛ 6 محتثواي كتب درسي؛ ‎١‏ کیفیت سواد آموخته شده به بي سوادان.

صفحه 133:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي رحمت الله فتاحي به منظور حفظ و تداوم سواد و جلوكيري ان بازگشت به بيسوادي با توجه به شرایط اجتماعي - اقتصادي ایران و با استفاده از تجربه كشور‌هايي که در اين زمينه موفق بوده اند طرح ويزه: اي ريا ييشنهاد مي ‎ahs‏

صفحه 134:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي مشخصات كلي طرح 0. طرح مورد نظر به طور كلي بايد بر مبناي «استفاده عملي» از سواد برنامه ريزي شود. به عبارت دیگر» هدف سوادآموز بايد با كاربرد موثر آن در زندكي فريدي و ‎exe)‏ 0

صفحه 135:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي مشخصات كلي طرح را استفاده كرد و ضمن تبليغات آكاهي دهنده در شناساندن ارزش سوادآموزي و آموزش مداوم امكانات و راههاي أموزشي را .به نوسوادان اعلام كرد.

صفحه 136:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي مشخصات كلي طرح 9. بخش ویژه اي در نیضت سوادآموزي جهت برنامه ريزي و تدارك امکانات متمرکز براي تداوم سواآموزي تشکیل فى ۳

صفحه 137:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي مشخصات كلي طرح ۱ ole TO Oo TEs TECK ‏توجه به شرایط فر هنگي اقتصادي و اجتماعي به تالیف.‎ ‏تدوین یا ترجمه نشریات مناسب اقدام کنند.‎

صفحه 138:
جلوگيري از بازگشت به بيسوادي مشخصات كلي طرح 9. کتابخانه هاي عمومي در شهر و روستا ایجاد شوند. ©. روزنامه ويزه نوسوادان منتشر شود. ©. نمايشكاهي ان نشريات مناسب نوسوادان تشكيل شود.

صفحه 139:
نقش كتابخانه ها در فعاليت هاى سواد آموزى کی ور را ار کم سواد دارند از مهم ترین مراکز عرضه خدمات به اين قشر جامعه محسوب می شوند. کتابخانه ها می توانند درب زمینه تهیه موذ خواندنی» توزیع اين مواد هم بصورت ثابت و هم سيار» يشتيبانى از سواداموزى و خدمات اطلاع رسانی فعالیت های متنوعی داشته باشند.

صفحه 140:
نقش كتابخانه هاى روستايى در سواد آموزى افزایش سطح بینش و آگاهی روستاییان و ایجاد زمینه مناسب براى رشد فرهنكىء اجتماعىء اقتصادى و سياسى آنان از ‎BRS EN Ct Be FUE ELE Weer Crea pr VSI LES‏

صفحه 141:
نقش کتابخانه های دانشگاهی در سواد آموزی کتابخانه های دانشگاهی بطور مستقیم در ارائه خدمات سواد ا ا ل ا 0 مجموعه هاى تحقيقاتى و يخش اطلاعات يزوهشى ويه سواد آموزى را مى:توان به وضوح مشاهده كرد.

صفحه 142:
طرح های نهضت سواد آموزی در زمینه تداوم سواد اموزى " طرح خواندن با خائواده " طرح تشكيل كتابخانه كروة هاى يى كير طرح کلوپ ترویجی

صفحه 143:
0

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان